1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480358 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Karlskoga 2021-01-13

« · 2126864 · » Till forumet


Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
mikenomad: Är man topp 10 behöver man inte krångla till det. Räcker att vinna sista matchen bara
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Rytter: Jag skulle nog säga att han misslyckats med allt utom målvakt och målgörare. Här tycker jag ändå att Svenningsson, trots svaga siffror, är en bra värvning. Problemetet att han har haft helt fel omgivning för att prestera som tidigare.

De övriga värvningarna han gjort för att skapa en vinnande stomme är kategorier ur den sista listan. Så kallade riskvärvningar. Det är i min mening helt blåögt agerande och som upplagt för trassel och motgångar.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
digitalbath:

Bra inlägg!

Just detta med att rekrytera stomme och ledande spelare är ju där vi missat. Vi har ingen förstacenter, ingen riktig försvarsgeneral även om jag tror mycket ligger i spelsystem och taktik här, Mikkelsson och Dahlroth har iaf potentialen till att vara defensiva klippor.

Vår andra center är väl på gränsen till ok om man räknar Rockwood som andra och ett misslyckande om man räknar Aagaard som andra då han är mer av ytter.

Målgörare får han väl VG/MVG på eftersom Karla kom in och räddade honom, IG om man ser hur truppen såg ut vid start.

Målvakt får han VG på då Peters har varit vår bästa spelare under säsongen.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
digitalbath:
Bra sammanfattat. Grunden är en beprövad förstaledja som man vet kan producera på allsvensk nivå.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Har jag för höga krav?

Som sportchef i Modo är din viktigaste uppgift att rekrytera en ledarstab samt nyckelspelare som skapar en vinnande stomme. Ett grundkrav på stommen bör vara hållbarhet i form av kontinuitet och kvalitet.

Nyckelparametrar som måste uppfyllas inom kontinuitet är rätt ålder och tävlingsinställning för att säkra truppens hållbarhet i minst tre år.

Kvalitetsmässigt ska stommen bestå av spelare som klarar av att producera rätt siffror på högsta nivå i Hockeyallsvenskan.

Ledarstaben som du rekryterar måste klara av att sätta ett fungerande och tryggt spelsystem anpassat för spelarmaterial och ligans förutsättningar. Ledarstaben ska även utbilda/utveckla spelarnas olika egenskaper till det bättre genom regelbunden träning. I tävlingsmatcher ska ledarstaben besitta god analytisk förmåga i syfte att förändra en matchbild genom strategiska beslut under match.

Rekrytering av nyckelspelare för din stomme kan med fördel bockas av enligt följande prioriteringsordning:

1. Förstacenter
2. Försvarsgeneral
3. Målvakt
4. Andracenter
5. Målgörare

Vill du som sportchef gambla med några chansvärvningar kan du med fördel göra detta efter att du bockat av listan ovanför. Spelartyper som du kan gambla med är följande:

1. Lovande juniorer inom eget led
3. Oprövade transatlanter
4. Äldre spelare som ratats
5. Spelare med oroväckande skadehistorik
6. Korttidslån
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Jag håller inte helt med i och med att vi inte ser hur pengasituationen ser ut. Kanske har vi inte råd att köpa massor av nya spelare när vi drabbas av skador.

Det jag tycker man inte inser är att man inte kommer få igång det här Hellkvistspelet som man drömer om. Man hör Styf älta om aggressivitet och snabbare pass upp i banan, men alla kan väl egentligen se att problemet ligger inte i snabbare uppspel. De ligger i den defensiv som nästan för varje omgång blir allt sämre. Vi riskerar inte division ett med tanke på det försprång vi har till lagen under och att de spelat fler matcher. De tar rätt få poäng per match och det ska oerhört mycket till för att de ska komma ikapp.

Tänk om man kunde släppa prestigen och blir ödmjuk. Fråga kompetena personer som ser alla matcher och brinner för Modo i och med att man verkar helt sakna idéer på hur man går vidare.

Ja, förutom att Piva som andretränare ska mirakulöst lösa detta alltså. En tränare som under de tio år som gått sedan han tog upp Rögle inte kommit längre än division och där fått sparken.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Bra inlägg. Jag är också förvånad att MoDo inte släpper på handbromsen. Som flera nedan redan skrivit, så är förtroendet för Widebro 100%. Litar på honom att inte flumma iväg ekonomiskt. Känner dock att klubben är farligt ute om de inte visar sponsorer och supportrar att de är villiga att satsa för att vinna. Behöver inte alltid vara nya spelare, men även att tränare byter plats, annat smartare spelsystem som passar truppen vi har, högre kravställning etc....
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
jonsson: Bevisligen tar man inte detta på allvar, man spelar med för många inte tillräckligt bra juniorer samt att man bryr sig inte om att förstärka en undermålig centersida.
Backsidan är för skral och saknar uppenbarligen bredd, det har man heller inte gjort något åt.
Allt detta har skett under en allt för lång tid och nu kan det vara för sent att åtgärda.

Vi har seriens bästa målvakt men läcker som ett såll bakåt, hur hade det sett ut med en medioker keeper???
Det vill man nog helst inte veta!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Tarasov: Jag är allt annat än förtjust i att man ska ha 3-4 st i truppen när vi spelar i AS, det finns så vansinnigt mycket bättre spelare i Sverige som oftare är något att bygga på.
Inte sagt att man helt skall vara utan transingar men Modo har idag 5 st och jag tycker det räcker på långa vägar, för mig funkar importer (vanligtvis) som kortsiktiga lösningar och alltför sällan är det något att bygga långsiktigt på.

Bygg en stomme och krydda med 1-2 transingar av bra klass tror jag är rätt melodi 🎶
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Gavelo:
Däremot ser jag gärna att de är kring 23-25 och inte 33.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
J F K:
Jag tolkar det som att Widebro kleta på sig det för att minska trycket på Glader.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Gavelo:
Jag har inget emot transatlanter tror t.o.m. att ett 2-4 gör en grupp starkare. Men det får inte blir hafsigt, jag tycker heller inte man får fastna i strategier för sakens skull.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky:

Ja, nog hade man hoppats på ett bättre öde, Widebros ord klingar i mina öron.

" Det är inte godkänt nånstans"
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: Ja, och då har inte hänsyn tagits till de nya gråa fjuna man redan fått såhär halvvägs in på säsongen..

Man surrar om att det tar tid o.s.v., man har ju inte direkt gett sig själv bästa förutsättningar när man i princip lånat till en förstakedja utan att vara säker på att den består.. ovanpå kastas det om hejvilt i kedjor, ny på ny trillar in eftersom.. Visst det är lätt att konstatera med facit i hand, men det är fan så många chansningar sett till helheten. Hade Patrik lyckats i Finland hade vi inte sett skymten av honom den här säsongen heller.

Det jag mår mest dåligt av med Styf som huvudtränare är att man iskallt kan räkna med att se honom i fler tv-intervjuer.. det är som ett slag i magen, eller spark när man redan ligger ner, att se dessa framträdanden direkt efter eller under match.. Om han kan - avstå från det helt, tack.

Hoppas Piva kan styra upp försvarsspelet, ge honom fullständigt fria tyglar.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Majbrasan: Ja, det är deprimerande att tänka på hur illa det faktiskt är.
Modo fyller 100 år och man firar genom att kämpa med näbbar och klor för att undvika negativt kval till div. 1

Man blir fan gråhårig för mindre..
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Majbrasan: Det är väl snyggt av Widebro att ta ansvar för värvningen av Ville, men om han tog beslutet på hockeymässiga grunder så var han ute och cyklade. Han ska hantera ekonomin, arenan, sponsorer och den biten. Han ska inte blanda sig in i sporten, för där har han inte kompetensen.

För många transatlanter kan absolut bli ett problem. Det enda tillfället det verkar fungera är när det är en nordamerikansk coach som Colliton i Mora eller Abbot i Rögle.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: Märk också att det var en lång och noggrann process som de var trygg i (vad beträffar tränarrekryteringen) eftersom det tog sin lilla tid.. Sen har ju faktiskt andra tagit på sig ansvar för att den rekryteringen blev av (Widebro t. ex).

Jahopp, nu undrar man ju vad plan B är, när Hepo är ute ur bilden. Ja, nu när samtliga NHL-lån är ute ur bilden faktiskt. Boivin är väl svaret på Lindgren i alla fall.

I bästa fall är den här säsongen blott en transportsträcka till nästa nu, i sämsta fall kan man räkna med väldigt många nya gråa hårstrån.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Tarasov: Jag tycker absolut inte vi ska plocka in fler transatlanter, Modo tappade sin identitet när man hela tiden plockade in transatlanter som oftast endast spelar 1 säsong.
Modo behöver kontinuitet och bör därför leta spelare som mest troligt kan stanna mer än en säsong.

Dessutom kräks man lite i munnen när halva laget består av importer
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Basti: Glader kämpar och försöker, och visst har han hittat några guldkorn som t.ex Rockwood senast. Men frågan är om han kan bygga ett lag från grunden, det är där jag tycker det brister.
Hur kan vi t.ex gå in i säsongen med så vansinnigt svaga centrar?
Både Gagnon och Aagard var rejäla chansningar som inte gick hem.(Aagaard ser jag gärna kvar i laget, men då på en kant, alt. centra 3-4)
Varför chansa så jävulskt på en finne som headcoach när han inte kan svensk hockey överhuvudtaget samt har ett cv som varken är långt eller imponerande? Sjukt märklig värvning, och är väl största anledningen till att vi är där vi är idag.
Känns som att Glader försöker uppfinna hjulet om och om igen och ser alltid efter nya ”fräscha” namn och lösningar som är helt oprövad i svensk hockey.
Summa summarum: Gå inte över ån efter vatten.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Clay.2: Styf är en av de spelare jag älskade att ha i mitt lag. Nu är han Modoit och då tycker jag eg ingenting om honom. Möjligen gillar jag honom ff eftersom han gör ett bra jobb med att köra Modo i botten. Eller nä, det var elakt. Han har såklart inte den ambitionen utan gör så gott han kan. Det är andra som ska hängas i den föreningen. För någon bra tränare är han inte
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: den kombinationen Fredrik Andersson/Karlin hade känts riktigt bra!! Widebro känns grymt bra som boss! Dock har jag ej riktigt samma förtroende för Glader. Tillräcklig erfarenhet? Nieminen för stor chansning och mkt ligger ju i den rekryteringen hur det sedan utvecklat sig..
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
mikenomad: Då kallar vi väll dig för humoristiska Mike med dråpliga inlägg ...
Känns som du ogillar Styf efter att du tog fram vad Norrena sa , för vad annars tar du upp det med Styfs Huvudtränar jobb i MoDo , som du troligen tycker inte om .
Styf skall inte behövas kallas Neandertalareback av någon eller hur ? och idag !
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Tarasov: Bra krönika från Pelle idag
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: Men håller med, han skulle vara perfekt för er!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky:
Snart blir göra en HV.... ett begrepp
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
innekillenskomp: Nja, blir inte riktigt samma när han spelat av ett år på sitt kontrakt men visst.. det är väl just den detaljen som inte känns lika rolig
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Clay.2: Det är stor humor när du pratar om språkbruk med mig 😂😂😂

Neandertalare och Styf har en historia men det måste man nog vara Timråit för att komma ihåg. Det var Norrena i LHC som kallade honom för det i en het slutspelsserie där Kenta var tränare för oss och Melin för dem. "Den där jävla neandertalaren Styf"
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: Göra en Leksand alltså, hmm🤔
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Nucky: Har för mig att jag läst (ngn här inne skrev) att Karlin har en klausul i sitt kontrakt🤔
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
mikenomad: Fredrik Andersson som sportchef och Karlin som tränare ser jag gärna som nästa års ledning.
Kruxet är väl att man måste köpa loss Karlins 2 år på kontraktet, men tror jag det är värt.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
mikenomad: Och du menar ..det är nog ingen som riktigt förstår med Neandertalareback , som vanligt med ditt språk missbruk .
Hitte på ord för att vara liksom frän .å tuff .
Undrar om du menar Styf vår fd kanon back undrer glans perioden i SHL (Elitserien ) ?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: Så är det. Det är bara att förvandla dåliga hockeyspelare till bra diton och göra en huvudtränare av en gammal neandertalarback. Svårare än så är det inte 🤷
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe:

Man börjar snegla redan på vilka resultat som går vår väg, igår va inte riktigt en sådan dag.
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Smurfen: Förvisso, men är vi topp-10 när serien slutar är poängen bortblåsta och hemmaplansfördel väger mindre när pandemin stoppar publik. Allt är i våra händer
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Smurfen: Kunde ha varit värre....
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Vi har alltså 33 poäng mindre än Timrå efter (lika) 28 matcher spelade !
Man tar sig för pannan !!!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Costanza: Harry Lime var väl tredje mannen?

Är det inte match snart?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: JFK kör. Tarasov har hand om GPS:en. Vem var den tredje som skulle med där i baksätet?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Costanza: Ordnar käket, bara jag slipper köra,

Loob bjuder på fika efter matchen dessutom(bara om vi inte tar 3 poäng såklart) han är ju en tjurig jävel
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: Förresten, har du hittat nåt bra matställe mellan Gävle och Karlstad? Västerås eller Örebro? Vi behöver nog käka rejält innan matchen. Stället behöver inte ha Jukebox med Elvis....
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Näe, du har rätt, vi siktar neråt istället. Det är ju enklare.

Men givetvis ser jag en uppsida när skadade spelare kommer tillbaka o när truppen fylls på .
Vill inte kasta in handduken än, tror mer på upp än ner
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: Siktar vi uppåt???
Varför tror du det , kolla vilket lag vi spelar med , två som håller måttet karla o peters, resten ??
Nja...
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
J F K: Jag håller med dig helt och hållet. MoDo har ingen plan eller strategi när de går ut och möter motståndare på isen. Blir lite deprimerad när man inser att klubben tappat all intelligens när det kommer till att VINNA MATCHER VARJE GÅNG!!!!
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Smurfen: då kan vi sikta på att vara rikast i tvåan?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Vi kanske sitter å gnäller på samma sak i ettan också !
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Vill gilla ditt inlägg, men kan inte göra det. Vi siktar uppåt istället för nedåt. Är gärna fattigast i SHL kommande säsong :)
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: Vi kommer vara rikast i ettan nästa säsong med stt stort eget kapital och den finaste arenan.
Tänk att vi skulle åka så långt ner i serierna...
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
J F K: Förvisso, men vi har ett antal solo-spelare, ex.vis andra PP-uppställningen . Tuta o kör, går det så går det..inte. Speed-spelarna är inte de lättaste att hitta kemi med, fråga Harju
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
puffe: Fast det är ju också ett resultat av att det kollektiva inte fungerar. Spelarna är generellt inga idioter och de vill vinna matcher, så det är lite hönan och ägget.
Kommer soloåkandet för att det inte finns bra passningsalternativ eller åker ingen dit de ska för att för många ändå åker solo?
Kommentera

Sv: Modo - Karlskoga 2021-01-13
Robin Ztorken L: Personligen tror jag vi inte ens klarar Division ett. Vi är så usla så vi åker ner till tvåan omgående. . Där blir vi dock topplag nästa säsong
Kommentera

« · 2126864 · »