1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480192 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Mora 2021-11-14

« · 2254575 · » Till forumet


Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: På fredag mot Hästen spelar MoDo i en grön tröja som ett tack till alla som efterskänkte pengarna för årskorten dessutom är deras namn tryckt på tröjan, bild på hemsidan o förstorar man syns namnen, fint initiativ!
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Trilske:

Precis, under Björn var vi fler här som önskade att han skulle anpassa sig mer efter motståndet. När vi inte lyckades med offensiven mot t.ex Tingsryd borta så höjde vi bara risken och försökte vara mer offensiva, när detta inge fungerade spelade vi dom rakt i händerna och de fick de omställningar/kontringar och slarv de ville ha och det kunde gå ifrån i takt med att vi tog mer risk och blev frustrerade.

Väldigt naivt av oss att inte anpassa sig efter motståndarna då, Björn hade bara ett sätt att spela och det var att gå framåt, möter man ett sådant lag så spela tight och ta bort deras enda vapen genom att inte slarva vara tight i mittzon och alltid med hem när det vänder, lita sedan på att vi är ett bättre lag med mer spets och låt det avgöra. Att vi kan förvalta puckövertaget och spelet i anfallszon bättre än motståndarna.

Det är detta som Karlin verkligen lyckas med, vi ska vinna matcher och vara stabila inte spela fantastisk rolig hockey och vinna med 7-6. Jag gillar det jag ser och drömmer mig bort lite till tiden under Bäckman när matchen var över ifall vi tog en 1-0 ledning typ.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Trilske: Hedberg var märkbart frustrerad över hur svårt man hade att skapa chanser mot MoDo. Om man jämför matchen igår med valfri match de senaste fem åren, så är antalet frilägen och "odd man rushes" sjukt mycket lägre nu.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: Gillar att Hedberg kallade MoDo (läs Karlin) för "opportunistiska" (syftar antagligen på att han är duktig på att få laget att anpassa sig efter motståndet).

Blir som du säger en helt annan stabilitet i spelet jämfört med ex. åsnebrottarns devis där man spelar med högre risk vilket leder till att man lättare (och oftare) kan bli utmanövrerad när man väl stöter på en taktiskt skicklig tränare.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
KB65:
Största problemet var en tränare som ingen förstod.. ja den rekryteringen.. herregud.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
KB65: Förvisso
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Knafus: Ska man hitta något sorts försvar för det här argumentet med en helt ny trupp (ifjol), så var det nog faktiskt första gången vi som förening råkade ut för det på just det sättet. Det har varit för naivt under vår tid här i allsvenskan.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Bad_Brett: Ja han har verkligen motsvarat förväntningarna den gode Karlin.
Där ser man hur överskattat argumentet "De har så många nya spelare att det tar tid att få ihop truppen" är. Det användes flitigt i Löven under 10+ års tid och även i MoDo förra säsongen. Dvs att man skyller usla resultat på att många nya spelare kommit in. Tränare som Karlin och Martin Gudmundson struntar i dessa argument. Sportchefer som Georgsson, Kenttä och Hinken struntar också i de argumenten. Det handlar om att göra rätt saker från värvning av lag, spelfilosofi till tränarkompetens. De tar över förlorande organisationer (Inte Gudmundson i detta fall, Västervik är alltid vinnare verkar det som) och vänder det hela på en försäsong. Går i stort sett in och levererar direkt. Ett intressant fenomen tycker jag och tyder på klass och kompetens.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Foppatofflan: När jag kraschade med crossen så drog jag av både bakre och främre korsband, och ledbandet på insidan av knäet. Ledbandet och bakre korsbandet läkte ihop av sig själv med hjälp av ett specialgips i sex veckor och sedan en specialknäskena i några månader. Främre korsband läker aldrig ihop själv och mitt lämnades trasigt. Åka skridskor är det ända som hjälper mig att hålla knäet stabilt. På sommaren blir knäet glappt och gör ont.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: “en isolerad bakre korsbandsskada kan vanligen rehabiliteras till god funktion utan kirurgi”, internetmedicin.se
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
NuMo: Det var just det som var min poäng. Varje gång vi åkte på spö av Färjestad, så tröstade jag mig med "Vänta bara tills Sedinarna kommer hem, de har lovat att återvända medan de fortfarande är på topp!". Jag drömde mig bort och såg en storhetstid där Sedinarna skulle lira 6-7 år i MoDo och vara med och utmana och guldet varje år.

Karlin, däremot, glömdes bort. Han var den där påstådda talangen som misslyckades med det mesta på senior nivå och sedan fick sluta på grund av skada. Att han, 15-20 år senare skulle bli en av Sveriges bästa coacher och trots det, välja att vända hem till klubben i hans hjärta... Det är så ironiskt på något vis, att den stortalang som misslyckades, i slutändan kanske blir den som MoDo får mest nytta av.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Bad_Brett: Håller med om Karlin, men på vilket sätt har Sedinarna haft någon större betydelse för MoDo förutom att de var fantastiska när de spelade här? Såklart är de goda ambassadörer för klubben, det tar jag inte ifrån dem. I övrigt så är det ju inte så svårt att bli viktigare än Sedinarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
KB65: Man brukar säga att målvakten är halva laget, men jag känner snarare att coachen är 90% av laget.

Det som känns så fantastiskt är att Karlin kommer träna laget även nästa säsong, och säsongen efter det, oavsett om Tjomme viftar med sedelbunten.

Det hela är så vackert... Den stora talangen som fick karriären förstörd och som sedan tagit den långa vägen för att få träna laget han älskar.

Vem kunde tro att Karlin skulle bli mer betydelsefull för MoDo än bröderna Sedin?
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Vad säger vi om kedjorna vi hade idag ?

Tycker Ohlsson - Tanner - Mannberg var intressant , får dom fortsätta rmtillsammans så har bi nog en kedja till som producera framöver.

Inget ont om Jacobsson men visst blir EKJ och Aagaard lidande av att dom inte har Filip bredvid sig 🤔, stort tapp
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Tyler Durden: Då blir det ju perfekt att gå till oss
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Tarasov: Jag tror nog Wernblom siktar på Shl nästa säsong. Trist att vi slarvade bort honom.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Tarasov:

Gärna det, han har skills och är en irriterande jobbig jävel för motståndarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter:
Tror Wernblom lirar för oss nästa säsong.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Nucky:

Ja han är grym! Betydligt bättre än jag kunnat föreställa mig innan. Älskar kravnivån han infört, trots vinster ser han förbättringar och påpekar att det kan bli bättre.

Gillade också intervjun med Hedberg, alltid kul när man frusterar motståndarna och deras coach, han tyckte inte vi bjöd på nått och höll dem mycket på utsidan och sedan gick när vi fick lägen och de bjöd på misstag. Trots att vi inte var på topp kändes det som det skulle mycket till för att Mora skulle orka rubba oss idag.

Det jag inte delade med Hedbergs analys är att det lät som han tyckte de drev spelet och vi tätade bakåt och kontrade. Var det något lag som fick långa anfall och skapade var det ju vi i perioder, såg han första 10 minuterna t.ex. Sedan när matchen vägde stängde vi ner Mora rejält, men så är det ju en match går i vågor och inget lag dominerar i 60 minuter. Det gäller att orka hålla emot när man får en svacka i matchen och just nu är vi jävligt bra på att falla tillbaka och lita på grunderna när vi är i en svacka. Tidigare år har vi ju släppt mål direkt när initiativet svängt över och förlorat matchen om vi inte gjort mål i vårt övertag, ger mig fan på att vi förlorat idag om denna match utspelas tidigare år, då hade vi tappat efter 10 minuter när vi inte utnyttjade vårt övertag och vi hade inte lyckats varit disciplinerade defensivt utan säkert släppt in ett direkt Mora gick in i en bättre period.

Stabiliteten och tryggheten i år är något helt annat än vi upplevt tidigare år.
Kommentera


Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: Nu tycker jag iofs att Lundin varit bra i Timrå innan skadan, men jag håller ändå med i ditt resonemang ang Ottosson till Shl, han är en riktigt bra spelare på allsvensk nivå så länge han inte filmar och överdriver situationer, men han har testa på Shl med 2 olika klubbar och det har väl inte riktigt slagit väl ut.

Sen tror inte jag heller att Ottosson skulle välja Modo så länge Löven vill ha honom, som ni skriver.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
KB65:

Ja jag säger inte att han är dålig, han är en toppspelare i ligan. Men det är en spelare jag inte gillar, vill inte se en filmare som ligger kvar efter en smäll och spelar över för att sedan hoppa upp och delta för fullt när spelet vänder till offensiv.

Detta tillsammans med frågetecken hur han skulle klara av att följa med till shl gör att jag hellre ser att vi går efter andra spelare.

Wernblom är ju betydligt yngre också så där finns det förutom koppling till klubben en utvecklingspotential.

Tycker fokus ska vara att behålla Sam, tror inte han skulle göra bort sig i shl, han har storleken och fysiken samt behärskar det defensiva spelet bra. Kanske han skulle kunna ta en roll som andracenter med rätt yttrar, men definitivt ta en roll som tredjecenter.

Tror det är viktigt vid ett avancemang att ha spelare som är mångsidiga och t.ex kan gå från en första/andra i ha till tredje i shl och klara av det striktare och defensiva spelet. Där tror jag Sam har betydligt bättre förutsättningar även om han inte har samma offensiva uppsida.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rytter: Tycker Otto är en riktigt bra spelare just nu, men jag håller med om att det är mycket mer lockande att gå efter Wernblom som också har haft en fin utveckling. Det skulle vara en hemvändare på riktigt också, Otto är ju en Umeåkille.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo:

Visst Ottosson har skills på denna nivå och tillhör de bättre spelarna. Men jag ser gärna att vi går efter andra spelare. Ottosson står för så mycket som jag inte gillar när han åker runt och slänger sig. Sedan tror jag inte det är en spelare man tar med sig upp i shl och kan ta en producerande roll där, se hur svårt Lundin har haft t.ex och då var han ändå en poängmaskin två år i rad och en av seriens bästa centrar, dessutom är jag osäker på hur han passar in som center i sättet vi vill spela, känns som vi bygger kedjorna runt starka tvåvägscentrar. Tycker Sam och EJK är betydligt bättre tvåvägscentrar och dessa kan fylla roller i ett shl lag som t.ex andra (eventuellt sam), tredje eller fjärdecenter. Hellre att vi satsar på att behålla dessa då jag tror vi kan ha nytta av dem vid eventuellt avancemang och att de klarar av rollen i tredje/fjärde i ett shl lag bättre än ottosson som ska spela i de ledande kedjorna för att få ut max.

Vill vi leta hemvändare känns det mer lockande att gå efter Wernblom.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo: Var lite sugen på honom när han hintade om att vilja prova på något annat äventyr efter förra säsongen.
Riktigt fin utveckling sen han gick tillbaka till HA, men han kommer aldrig gå till oss från Löven så länge som vi spelar i samma serie.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Silly: Äh när han inser att Löven aldrig kommer avancera till Shl så blir Modo lockade igen 😉
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo: Varför skulle han flytta igen Han är ju hemma nu?
Född lövenkille!
Vi kan hitta en lika bra som är hemma igen eller en som kan bli övikare!
Och som inte ramlar när man åker förbi honom!
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo:
Jag gilla också Ottosson men tror han stannar i Björklöven så länge de vill ha honom. Däremot tror jag vi har en chans på William E om han fortsatt får lite speltid
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
KB65: Borde Modo satsa på att värva tillbaka Ottosson från Löven till nästa säsong, jag har alltid gillat honom om man bortser från hans tilltag att han överdriver och filmar vissa situationer, men det kan Modo ta ur honom.
Annars en kreativ och riktigt sevärd spelare som är bra i båda delar av banan.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Robin Ztorken L: Tycker vi hade ganska bra kontroll från start. Blev lite virrigt och kanske frustrerat efter att det inte blev någon utdelning när vi hade trummat på ganska hårt i första 10 minuterna där.
Märks även att Mora faktiskt är bättre än deras placering, men det har satt sig i skallarna en hel del.

Överlag en bra match för vår del.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Nucky:

Är inte ortoped men har haft mina knäskador med både ledband och korsband. Har han dragit av det helt så måste det opereras. Effekten av trasigt korsband är ju att man inte får något stopp i knät, det går att översträcka. Men är ledbandet intakt så borde han ha stabilitet i sidled iaf, men ofta vid våld mot knäet får man skador på bägge. Om det måste sys ihop väntar det först en tid för läkning sedan rehab för att stärka musklerna och få tillbaka stoppet. Min högst amatörmässiga gissning är att en hockeyspelare kan vara tillbaka tidigare än t.ex en fotbollsspelare, tennisspelare, innebandyspelare då det är annat att åka skridskor än springa och göra start/stopp, tror även med specialskydd kan man vara tillbaka snabbare än i andra idrotter då hela säsongen/året är förstört.

I bästa fall kanske 4-6 månader.

Men ta detta som en gissning.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Blake: I dag tyckte jag att man ganska tidigt i matchen såg att vi spelade med mer fysik.
Bra inställning från gänget och mycket tacklingar 💥
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Smurfen: Det kan ju vara som Nordström skriver på Twitter att Korsbandet är av, men bara delvis (Partiell ruptur) då blir rehabiliteringen betydligt kortare än om det varit en akut ruptur (helt av)


Jag drog av hälsenan 2017 Akut ruptur, det tog 6-8 månader innan jag kunde springa någorlunda normalt men saknade dock styrkan som tog 5-6 månader till att jobba upp.

Drog av andra hälsenan i somras fast då bara delvis (partiell hälseneruptur) och då kunde jag gå relativt normalt efter 2 veckor och kunde springa efter 3-4 även om det behövde någon månad till för att läka och bygga lite styrka.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Redbullen: Kontigt att Nordström skrev på twtter då om skadan 🤔🤔
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Hoppas Macmaster få fortsätta i sin nykomponerade kedja, verkar få ut lite mer av sitt spel nu.
Kommentera


Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Smurfen:
Kämpa Filip!

Hoppas vi hittar en sniper med kalibrerat sikte som kan få igång andra kedjan igen!
Vänster eller högerskytt är skitsamma :)
Jeremias och Theo får agera jokrar och det gör dom med bravur.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Padrone78:
Blir lite besviken isf upp mot 120 är godkänt i min värld
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Amitiel: Vad jag förstår så är det som du säger, är det en ruptur eller bara delvis av samt om det opereras direkt och om det är en idrottare eller vanlig Svensson.
Men Sveningssons säsong är nog till 100% över tyvärr då rehabiliteringen för en elitidrottare är mycket lång.

Tråkigt när han börjat säsongen riktigt inspirerande
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Padrone78: Detta är påbyggnadsåret, nästa år satsar vi på riktigt :)
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Amitiel: 3 sköna poäng in på kontot 🥳🥳
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo:

Grattis till segern mot lillebror ☺️😀
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Nucky:

Inte ortoped men vet från kompisar som lyckats med det att det är mycket som spelar in, tex om den är helt av, vars den gått av och såna saker, nu är jag inte insatt i vilka sorters skydd som finns nu för tiden och dom har väl bättre tillgång till rehab än vanligt folk, men beroende på typ så är det väl allt från 2-3 månader till 6-12 månader.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Smurfen: Lider med honom, gjort en väldigt bra start på säsongen och få den helt borta nu.


Grattis till vinsten ikväll!
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Smurfen: Micke Nordström på ÖA hade pratat med Sveningsson idag , bakre korsbandet var av ! 😥😥
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Gavelo: Uppfattade det som Folin hade som målsättning att vara tillbaka matcherna mot Löven
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Nucky: Och hur går det med Folins skada?

Positivt med över 4000 på plats idag.
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
jonsson: Vet inte om det varit uppe tidigare, men Sven har tydligen dragit av bakre korsbandet. Finns det nån ortoped på forumet som har koll på hur lång tid han kan tänkas bli borta?
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Besviket i Moraklacken
Kommentera

Sv: MoDo - Mora 2021-11-14
Rätt så imponerande poängsnitt, 2,07/match. Håller vi det resten av säsongen landar vi på 107 poäng. Helt ok för en nystart! ;)
Kommentera

« · 2254575 · »