1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Timrå 1/12

1855686 · » Till forumet


Sv: Modo - Timrå 1/12
J F K:
Minns att jag läste ett reportage om de berömda julfesterna, höll på att dö av skratt... inte för att det verkade kul, utan för att det var så gränslöst/absurt.

Bifogar artikel.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: de engelska lagen i fotboll brukar då inte ta det lugnt. Jag tror att det är skillnad på individuell och lagidrott som någon poängterade.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Monno:
Generellt uppfattar jag fotbollsspelare som mer skötsamma utan att sitta på fakta, individuella idrottare är dock i en klass för sig.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Tror hockeyspelare och även fotbollsspelare generellt inte drar sig allt för mkt för att festa. Om man inte heter Sedin då.
Gång på gång läser man ju om NHL spelare som hamnat i klistret pg.a. fylla eller droger. En av världens absolut skickligaste spelare, Kane, har ju mer än en gång gjort dumheter på fyllan.

Det är det jag tycker är lite lustigt när det snackas om att man är så sjukt tränade nu för tiden alla spelare och att du aldrig klarar dig om du fuskar.
Jag skulle påstå att hockey är en sport du kan leva rätt mkt på talang i. Du kan såklart inte vara otränad. Men kan du festa under säsong finns det uppenbarligen mer att hämta ur kroppen.

Tror inte du hittar Kalla eller Björgen askalas under säsong särskillt ofta...
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Jag hoppas man ger Särken och Sundlöv ett antal år på sig att bygga. Laget tar ju ändå små steg framåt. Ha målsättning att gå upp men låt det ta sin tid. Fungerar inte att kicka varje år. Däremot skall man ha höga krav på spelarna men det har de säkert redan. Bara att jag själv blir så jäkla besviken när de gör sina jäkla dippar men försöker se förbi det och se att de gör små steg framåt. Hoppas bara att de inte tappar för mycket på budget varje år.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Jag tror Modo definitvt siktar på att gå upp i år, även om man kanske har förhoppningen att ha ett ännu starkare lag de kommande åren, med juniorer som utvecklats osv. Det är dock vansinnigt svårt att bygga under lång sikt i HA (även om det är enda alternativet)
när ligan och lagen dräneras på alla talanger varje sommar.

Jag är precis som Ivandrago en obotlig optimist och har ännu inte släppt förhoppningarna på årets lag, men det kanske har med mitt eget huvud att göra;)

Det pratas om loosermentalitet i väggarna osv, trots att Modo gjort rent hus flera ggr om de senaste åren. Nya namn på nästan alla positioner, erfarna ledare med erfarenhet av att vinna(Särki, Sundlöv) och framgångsrika juniorlag, gör att jag har svårt att gå med på det.

Tror och hoppas man rivit och börjat bygga om för sista gången under en lång tid framöver, och detta kan mynna ut i något jävligt bra. Jag tror, men hoppas såklart ännu mer.

I övrigt håller jag med om allt du skriver.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Haha apropå fylla, var och såg Sundsvall hockey i sca cupen härom året, sen på kvällen gick vi ut (vilket väldigt sällan händer) och just den gången hamnade vi på Oscars av någon märklig anledning men väl där inne så träffade jag Mattias Månsson som tidigare under kvällen lirat med Sundsvall och han stod i baren å va så packad att en brud fick stå och hålla i honom så han inte ramlade. Vet att Sundsvall den säsongen haft insamlingar för att kunna finansiera värvningen av Mattias, hade jag varit med och skänkt pengar så hade man nog blivit aningen besviken.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Har sett Ritola full som en kastrull både en och två gånger.. men det går hand i hand med hans inställning i övrigt också.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: shit vad dålig koll jag har då. Enögd som man är ibland trodde jag att det var självklart att man undviker alkohol och onyttigt leverne när man elitidrottar. Låter ganska slappt. Fan man borde ju vara stolt och ta vara på att man fått chansen att ilitidrotta och få betalt för det. Visst efter säsong iom semester. Men men man lär sig något nytt hela tiden
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: Var ut med Mattias weinhandl många gånger under sin tid i Modo så redan då hade man inga större krav på sina spelare, nu blev ju Matte relativt framgångsrik ändå men att man tillåter sina spelare att kröka stadigt under säsongen känns ju faktiskt ganska illa.
Possler var mer än lovligt full många gånger under sin tid i Modo då han försökte slå sig in i A-laget.

Nu ska jag inte sitta och döma spelare och deras alkoholvanor men rent generellt så är det ju som du säger, har man inställningen och vinnarskallen så ger man fan i skräpmat och alkohol under säsongen
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo:
Skulle nog säga att din första och sista punkt definierar en "vinnare". Att tappa självförtroendet gör alla, att bli osäker som laget blivit när man har ledningen är mänskligt, och jag tror vi alla kan igen oss i nåt skede livet där vi drabbats av motsvarade kollaps. Lyckligtvis inte med 3000 åskådare för egen del iaf.

Däremot kan man bete sig som en vinnare vid sidan om planen och innan säsong. Om man super sig drängfull under säsong, eller slarvar med kost/träning/vila då beter man sig inte som en vinnare.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: Kul att någon lyckas ha hoppet kvar. Själv har jag inte en anstymmelse till hopp kvar för det här laget, ärligt så är hoppet generellt för klubben avta, kan vi inte mönstra ett slagkraftigt lag nu blir det tufft då ekonomin kommer sina år till år, publiktappen osv osv.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
mikenomad: Du är nog rätt på det, men fel situation.
Tror mer på att förbannelsen vilar tungt över Wernblom, Alavaara och Bäckman.
Det insuper den blivande domarkåren vid första utbildningtillfället, dom får det i modersmjölken, så att säga :-)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Robin Ztorken L:
Självklart. Men jag har gjort det lite till en pervers grej att detaljstudera domarkårens vendetta gentemot Modo. Upphovet till förföljelsen är självklart Foppas vansinnesattack på Börje, där kastades första stenen. En oförrätt som måste hämnas, ränderna går aldrig ur.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
mikenomad: Jo jag skrev om det någon tidigare match också. Fattar inte hur domarna helt tappat spelsinnet som? Har det det som rätt ovanligt med att domaren är ivägen. Någon gång per match kanske. Men känns som att dom lyckas intefera spelare fasiken ett gäng ggr per period nu för tiden.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
mikenomad: Drabbar bara Modo 😊
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Monno: Såg att du noterat det jag förundrats över länge, domarnas överjävliga förmåga att vara felplacerade och på så vis påverka/störa spelet. Frånsett låg kvalité i övrigt är det ju närmast löjligt hur illa de läser spelet och gång efter annan stoppar puckar, står i vägen för spelare etc...
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov:
”Apropå vinnarskalle vände en underläget 13-7 i badminton imorse till 16-14 :) vann även matchen!”

Stort
Gratulerar
:)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
J F K:
För vissa individer tror jag en mental coach kan göra nytta, för ett lag är jag mer tveksam. Särskilt då mental coach ibland verkar ha inslag av ”säljmöten” dvs vill du sälja så säljer du, som att produkten inte spelar någon roll. Det som man alltid kan ifrågasätta och en del har varit inne är metoderna man arbetar med. När det gäller metoderna så kan små förändringar göra mkt. När det gäller dagens lag så vill jag vänta lite med utvärderingen eftersom jag känner ett visst hopp fortfarande, å andra sidan gör jag det för det mesta så inget att ta på allvar :p.

I övrigt så tyckte bragd-Birgers inlägg igår var riktigt bra. Trevlig söndag på er.

Apropå vinnarskalle vände en underläget 13-7 i badminton imorse till 16-14 :) vann även matchen!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Ja det är ytterligare ett problem ;)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
J F K: Jag känner Tobias personligen och jag vet att han jobbade mycket med vissa spelare, har även för mig att arbetet gick relativt bra och att han var väldigt uppskattad, han tillbringade mycket tid i omklädningsrummet med spelare under matcher.
Den sk. Loosermentaliteten tror jag hänger ihop med arenabygget och det efterföljande guldet, pressen på laget blev så enorm och när sen de nhl stjärnor som i stort tog guldet åt Modo började lägga sina karriärer på hyllan så sjönk prestationen men förväntningarna var fortfarande skyhöga, känns som att hela Västernorrland fick hybris efter guldet och det tycker jag återspeglar sig hela vägen fram till dagens datum där man faktiskt på många håll överskattar truppen, jag har nog även själv haft lite för hög tro på laget tyvärr!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Modo har mental coach ifjol också. Det är inte alltid det slår så väl ut. Många idrottsmän och kvinnor klarar sig väldigt bra utan, medan vissa absolut skulle kunna behöva det.

Man kanske avbröt samarbetet med Lindgren för att man ändå hade losermentalitet trots att han var inne och jobbade. Vi har liksom haft det i över tio år nu, Även under hand period då antar jag.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: 1 ang kravbilden, när spelare tillåts vara ute och supa sig redlös på helgerna och efter matcher så anser jag att kravbilden är åt helvete, hade jag varit sportchef hade alkohol varit förenat med avsked.
2 Man kan inte ha ambition att gå upp om man inte förser tränaren med rätt material, därför har jag ingen som helst tro på att Modo innerst inne har en realistisk ambition att gå upp direkt eftersom man helt enkelt har några år kvar innan plantskolan verkligen kan leverera till seniorlaget samtidigt som man har en ekonomi som är riktigt jäkla usel och en arena som är för dyr, är helt övertygad om att ambitionen att gå upp ligger inom en 5 års period och det är där man har målet.
3 loosermentalitet är ett annat ord för mental svaghet, det har laget bevisat många gånger och för mig är det helt otroligt att man avbröt samarbetet med Tobias Lundgren som var mental coach i Modo för några år sedan, när laget behöver tänka rätt så tänker man fel.
4 Vinnarskallar har inget med att vara smågalen, det handlar om inställningen att pressa sig till sitt yttersta varje kväll för att man hatar att förlora, när förlust inte är ett alternativ och man driver på sig själv och andra att tro på det man gör ända in i väggen, det handlar om att täcka skott, offra sig, träna hårdare, vara fokuserad och göra varje träning och match bättre än den förra.

Såklart det saknas självförtroende men det saknas också mycket på det övriga mentala planet, Modo började med 5-6 övertygande raka segrar och ledde serien, sen kom en (1) motgång och vips var stora delar av laget i mental brygga, vet du vad det säger?!, det säger att många i laget inte vet hur man skakar av sig en förlust, det är skitvanligt att man gräver ned sig och allt därefter blir bara fel. Marklund berättade att han varit med om detta redan i Skellefteå men att han nu lärt sig hantera motgångar och han är väl den tsm med Molin och några till som faktiskt varit genomgående bra och levererat trots kräftgången, dom vet hur man går vidare eller som Timander sa ”Det är bara bryta ihop och komma igen”

Man kan inte ”leka med tanken om vi vunnit” då kan man lika gärna leka med tanken att om vi inte slagit leksand eller Oskarshamn senast så hade vi varit indragen i kvalet nedåt och tongångarna hade varit jävligt mycket värre än nu!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Otto1: samtidigt såg väl alla matchserien mot Leksand? Vi såg också ett Leksand som tidigare vek ned sig mot ett Malmö man borde vunnit mot, men där nerver och- återigen - det usla kollektiva självförtroende man får av att torska många matcher avgjorde till det sämre lagets fördel.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Robin Ztorken L: Vore ju konstigt om det inte är någon skillnad på ett SHL lag jämfört med lag från HA med tanke på hur mkt större medel dom har att röra sig med.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Det är nog som du säger att man har ambitionen att gå upp, helst igår.
Men det går inte att mönstra ett lag med 8-10 juniorer varje match men måste ha spelare som är elitseriemässiga i laget, för att klara det.
Jag vill också förtydliga att juniorerna som spelar gör det bra, ingen tvekan, men räcker inte till på denna nivån för att ta oss till SHL.

Nu skall man ha klart för sig att allsvenskan är ingen lek, här spelar"vuxna" män
Det jag inte riktigt fattar är att man inte lärde sig det efter fjolårets säsong.

Satt igår och tittade på SHL,s så kallade slagpåse Rögle och kan väl bara konstatera att vi skulle få storstryk alla dagar i veckan av detta lag, tror inget annat allsvenskt lag heller för den delen skulle kunna rubba dom.
Vill påstå att det verkligen är klasskillnad på allt, rakt igenom.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
greykarn: det är bara att gå tillbaka till dig själv. Inför tredje är man orolig att laget ska tappa. När första målet släpps in tänker man "inte igen". Spelarna tänker naturligtvis likadant. Även om man självklart jobbar mentalt med det, så fungerar de på samma sätt.

Sedan finns det olika sätt att reagera. Många blir rädda för att göra fel. Man blir passiva och reagerar istället för att agera. Foppa verkade aldrig bli lamslagen utan fortsatte dribbla som siste man, vilket många gånger även orädda juniorer göra. En del är rutinerade nog att bortse ifrån läget.

Jag tror att man alltså behöver kontinuerlig framgång ett tag. Att man bryter mönstret och att man känner en oövervinnerlighet.
Man United eller Bayern münchen består också av spelare av kött och ben. Likt förvanskat är jag säker på att när de går ut i andra halvlek på hemmaplan tänker de inte primärt att de kommer att tappa ledningen... där har man under många år haft framgången och där har man ett kollektivt självförtroende som är enormt.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: grymt inlägg
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Nucky: Tror problemet är att vi spelar med ett för ungt lag. Ska MoDo ta klivet uppåt måste 90-95% av spelarna ha lite rutin och kanske vara 23-30 år.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Smurfen: hur vet ni att det ej ställs krav?
Så trött att läsa floskler som "loosermentalitet i väggarna", "låg kravbild", "dåligt tränade" osv.

För det första: Tror att alla som skriver på för Modo fattar att man har ambitionen att gå upp. Helst igår.

Loosermenaliteten, hur definerar ni den, och vilka innefattar det?
Särki, Sundlöv och spelarna?
Eller är det ledarna i juniorlagen, juniorspelarna?
(Samma ledare & spelare som vann J18 och J20 ifjol)

Definiera gärna "vinnarskalle" också. Måste man vara smågalen och energisk som Hinote?
Betyder det att Modo's bästa back Sellgren inte kan vara en vinnare?

Jag tror det är rutin och ett kollektivt självförtroende som saknas för att man ska lyfta. Talang finns det definitivt.
Tror också Hanses ger mer trygghet till laget, framför allt i slutet av matcherna. Med det sagt vill jag ändå säga att Wallin varit fantastisk men har en tendens att falla igenom i slutet av matcherna.
Lek med tanken att vi vunnit igår, mot Pantern och senast mot Löven (hemma)
Då hade man varit 9p upp och dessa diskussioner hade knappast funnits.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Confusius: Jag tycker inte misstag i egen zon är det stora probemet längre. Det har man mer eller mindre städat bort, problemet är när man lägger av att spela och låter motståndarna skölja över oss gång på gång.
Spela ett styrspel man inte behärskar, då ser det ut som igår och mot Pantern osv.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Exakt och vi har en 3-4 backar som om och om igen gör misstag som kostar oss matcher(Ericson, Sellgren, Berglund, och i viss mån även Oscarsson)

Det är 2-3 för många som är för dåliga defensivt, ett lag kan ha råd med 1 max 2 sådana backar. Så problemet är tyvärr detsamma som dom 7-8 senaste säsongerna :(
Den här truppen behöver minst 2 defensivt stabila backar á la Mikko Pukka, annars kommer det att fortsätta se ut såhär.
Det spelar liksom ingen roll att vi spelar bra till 75% i match efter match när dom övriga 25% gör att vi förlorar.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Sista 2-3 säsongerna Timrå var i SHL var det rätt långt ifrån att dom bjöd på nå överdrivet motstånd i derbyna...
Men på den tiden var dom en klubb i kraftigt förfall. Lite som vi blev några år senare. :-)
Förhoppningsvis kan vi också bygga upp självförtroende i föreningen igen likt Timrå. :-)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Från Hörnefors: Tror Molin menar att det var offside, vilket han verkar ha rätt i.
Tycker att Modo är det bättre laget i 2 perioder, de chanser Timrå får är rena bjudningar från Modo, visserligen borde Timrå haft några mål i första men sannerligen Modo också.
Det går en rädsla i klubben som gör att man blir rädd och spelar styrspel, detta gör ju att Timrå ser ut att åka jättesnabbt och dominera vilket inte riktigt stämmer, dock är det aldrig ett framgångsrecept att spela styrspel i mer än 2-3 minuter så att Timrå skulle vända kunde vilken idiot som helst förstå.

Sjukt tråkigt att Modo aldrig lär sig, att man år efter år har ett lag av mentalt svaga spelare!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Jag tycker att Modo gör en av sina bästa matcher i två perioder, sen blir vi avvaktande och rädda att förlora (som vanligt dom senast matcherna) ,ett par spelare viker inte ner sig, bl.a Marklund som jag tycker varit bra hela säsongen. Molin som är våran ledande center tycker jag viker ned sig när spelet inte funkar, som vid 4-1 när han slår en enormt dåligt 1,5 meters pass innanför egen blå på med spelarens skridsko och sedan faller, sen glider han och pekar på Timrå spelaren (som gör målet) som är hans markering och tycker att Ekarv ska ta honom. Dom ledande spelarna måste visa vägen och vilja vinna mer än att vara rädda att förlora.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Modo tycks sakna vinnarskallar
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
jå1:
Inga invändningar bror!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Fast en match är ju inte statisk, eller enbart styrd av det ena lagets insatser. Timrå borde ha varit i ledning efter 1:a, Modo snäppade upp och fick stopp på Timrå i andra, och i tredje valde Modo att fegspela när Timrå tryckte på. Drag och motdrag. Och individuella prestationer. Nerver. Flyt.

Hur som, en bra match var det. Får Modo lite bättre ordning på grejerna kan det nog ordna till sig för er.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: Tycker bara inte att Dahlén var tungan på vågen igår. När Modo slutar spela i 3e så behövs det ingen spets för att lyckas vinna, då räcker det med sånna som Boyce.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
jå1:
Tog inte ifrån Boyes något men har svårt att se honom göra ett mål motsvarande Dahléns 3-1, och där dör matchen lite i mina ögon. Inget fel på Boyce men tkr ändå Dahlen blir tungan på vågen, men visst om du inte tyckte Dahlen var bra igår så kan jag inte hindra dig från det:)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Förbise mina felstavelser i det förra inlägget.

Avdelning: slarv
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Bragd-Birger: Jag tror att Modo hade kunnat sätta 2:an om man inte börjat styrspela direkt i 3:e, känslan var att man ändå hade full kontroll på Timrå i 2a förutom några slumchanser, dock är det ju rena spekulationer och är rätt meningslöst idag, men min känsla är att Modo kunnat knipa alla 3 om man fortsatt spela hockey.

Modo vann det 2 första ifjol där deg i fjällräven var riktigt jämt men att Modo fick islossning i 3:e och punktera matchen, den i NHK gick väl til Modo med uddamålet och det var väl egentligen lika jämt där, så nog är känslan att Timrå har ett psykologiskt övertag på Modo, man är bra och ofta bättre i dessa möten
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: Ja jo, Boyce gjorde 2 bra grejer innan det.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Nja, inte hade Modo garanterat vunnit om man undvikit att backa hem. Trots bra spel från er skapade Timrå ständigt målchanser. Det var fördel er, men inte mer.

Sen håller jag inte riktigt med om att Timrå alltid är taggade och bra i derbyna. Minns ett par riktigt bleka insatser i fjol. Det var då vår dåvarande coach peppade med 'derbyn är inte mer speciella än andra matcher', typ.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Tarasov: Dahlén var tungan på vågen igår. Mot Leksand gjorde Wedin ett Solomål, Dahlen hade en assist till Lavoie, men var inte på isen när Hållander avgjorde i sudden. Så att säga att han har varit tungan på vågen de senaste 2 matcherna kan jag inte riktigt hålla med om.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Otto1: Förstår vilka du menar ;)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
jå1:
Han gjorde en grej iaf, i min bok räcker det gott och väl. Just den typen av spelare man har sådant till.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
jå1: Låg bakom 2 mål framåt och 1 bakåt
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
Gavelo: Vet några som inte tröttnar på det ;)
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 1/12
jå1: Håller med, Dahlén var ganska osynlig igår, det som avgör är att Modo åter blir för rädda att förlora och då förlorar man. Hade modo fortsatt på den inslagna vägen så hade dom vunnit, Timrå vinner för att man utnyttjar modos enda svaghet igår och vinner på teknisk knockout.

Hoppas verkligen Modo kan ta nästa derby mot er för alla fans skull, många som börjar lessna på att Modo alltid hittar en väg att förlora
Kommentera

1855686 · »