1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474590 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Västervik 170222

1803605 · » Till forumet


Sv: Modo - Västervik 170222
Rytter: Jättebra analys! Hoppas ändå att åtminstone 1 SHL lag åker ur, spelar ingen roll vilken as lag som går upp, mest för att hålla modet uppe...

Trevlig fredag kväll på er!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Rytter: Klockren analys! :)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Eller:

Jag trodde på BIK tidigare under säsongen där innan jul, var ju en jävla maskin som hade allt. Dom är stora och tunga och klarar det fysiska spelet samtidigt som dom har bra defensiv, bra målvakt och en grym offensiv. Men nu har dom ju dippat, intressant att se om dom hittar formen.

Mora är intressanta, men tror dom är för veka, dom har en grym speed och offensiv men orkar dom så emot ett SHL lag över 7 matcher? Är ju en större bragd om mora går upp än när Leksand gjorde det ifjol.

Timrå har jag aldrig trott på som utmanare, dom har seriens två bästa individuella spelare. Men verkar vara ett lag om inte klarar trycket, har ju gjort svaga matcher i derbyn och i "måste" matcher. Sedan har Mattsson blivit mänsklig efter att ha skrivit på för Frölunda. Dom hade behövt ett starkare kollektiv runt EP och JD, samt spelare för att ha en till kedja som är spets, samt minst 1-2 offensiva backar för att hota i PP. och från blå. Med detta hade dom kanske kunnat hota, nu tror jag faktiskt inte ens dom tar sig förbi Meca.

Västervik, Pantern, Tingsryd tror jag man kan skriva av direkt, dom kan sprattla till men tror inte dom går vidare från Meca heller, och gör dom det åker dom när dom möter tvåan.

Det är väl AIK som seglat upp som en bubblare, tror det är dom som tar hem Meca, dom har hittat sitt spel och toppat formen perfekt. Är nog lagen underifrån som har bäst chans att utmana Mora/BIK i bäst av tre. Men svårt att se att dom ska orka mot ett SHL lag sedan.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
atomragnar: Jag har svårt att tro att det ska hända igen. Leksand hade sån exceptionell tur så det finns ju egentligen inte. Kan inte se att något lag från HA går upp i år, men visst allt kan hända.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Eller: Det är lite Leksands vibbar?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Rytter: AIK spelar disciplinerat och inte så underhållande men det verkar vara effektivt nog för att vinna, jag tror det är 9 matcher i rad nu som Solnalaget vunnit. Hörde kommentatorn sa att enda poängtappet kom mot Modo, den matchen Modo förlorade efter förlängning med 2-3.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Monno: Jag också. Jag har svårt att se Karlins storhet (förutom att Västervik gjort det helt sanslöst bra). Beror det på bra folk runtomkring såsom Backstabbing-Bert och den där sportchefen?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Amitiel: Profet i sin egen hemstad osv....
Vore såklart kul med Karin. Men skulle vara sjukt nervös för en ny Anders Forsberg...
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: De som nämnt något om Possler på sidan av isen är att han verkar vara rätt (läs: väldigt) dryg av sig. Inga solskensberättelser iallafall. Av de tv-intervjuer han gjort så har man själv inte fått någon annan uppfattning heller direkt
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
J F K: okej, ja det var ju synd
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Jo, Possler hade lite jobbigt på sidan om.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Amitiel: Så sant!

Btw. Har du/ni någon kännedom om Gurra possler var svår att ha i truppen (har hört något löst rykte förut) men annars borde Modo jobba för att få hem honom, 3 poäng på 14 matcher för Dif, vore nog ett smart val av den killen att kliva ner ett steg och ta en ledande roll i Modo nästa säsong!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
AIK har toppat formen rejält, leder med 1-0 mot VIK nu (bra för oss). Inte förvånad om dom tar hem meca hockey race, uppe i rygg på timrå nu men med en match mer spelad iof.

Förlorar VIK och vi tar nästa då är det nog helt klar, då är vi 8p före och med en bättre målskillnad med 3 matcher kvar.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Vill bara Modo så kommer Karlin bli Modo tränare i framtiden, även om det inte blir nästa säsong, Karlin är ur Modoit och ett av hans största mål i karriären är att få träna Modo.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
atomragnar:
Artikel i allehanda, egentligen två saker av intresse. Pär B ringde grattade Karlin till en seger för några veckor sedan mot Västerås, vilket kanske inte är av intresse men trevligt gjort iaf. Plus att Karlin nämnde att saker kan ändras ang att han endast har SHL klausul.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Med utvecklingen som sker nu så är ju en farmaliga allsvenskan ämnar att bli redan lite påbörjat tyvärr.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Det där sista lät så orättvist så jag vill inte tänka mer, på det viset så är det ju faktiskt möjligt för SHL lag att i grova drag styra resultatet för hur det går för klubbarna i AS. Tänk bara de skulle teoretiskt förstärka vilket lag som helst..

Det är klart, att så länge ens SHL lag befinner sig på rätt sida om strecket så blir det inget gnäll, men då/när/om ett SHL lag åker ur så kommer de ochså bittert få bita ihop tandraderna till benmjöl
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: Fast klubbarna i HA får väl sälja spelare till vilket belopp som helst om de bara skippar dessa klausuler som kringgår detta och ger fix 250000kr om jag fattat rätt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Precis ! Borde ju rimligtvis lånas ut till den klubb som man plockade spelaren ifrån för att på nåt vis ändå skapa viss rättvisa.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk:
Tänker inte hela proffslag, men nån mindre summa plus sponsorer som kliver så man kan ha en tränare anställd och betala en 6-7 spelare. Vilket man i princip gör idag. Se dessutom till så spelschemat är genomtänkt så kan vi ha hockey rullande från 17-22 alla dagar i veckan. Samt 14-21
På helgerna, de skulle va nåt :)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: Nog för att Modo iaf kontrakterat några bra spelare på flerårskontrakt, men det kommer ju bli svårt att få behålla talangerna som kommer fram (Sellgren är ett exempel) och därmed svårt att bygga långsiktigt.

Sen kanske man skulle se över dehär med att shl skan plocka upp mängder med talanger från allsvenskan för att sedan låna ut dom till valfri allsvensk klubb, det är ju faktiskt helt stört och det blir ju inte direkt sportsligt eller rättvist någonstans, det styrker ju endast teorin om att allsvenskan är en farmarliga
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: Jag har nog rört ihop detta, sitter med migrän på jobbet kanske dags ge sig.. (Ska försöka ändå) - Trodde du menade att en SHL klubb skulle betala 250papp till AS för en spelare utan kontrakt.

Vilket fall så hade jag gärna sett mer frihet hos klubbarna att själva bestämma vad en spelare får kosta och köpa/sälja sinsemellan. Tråkigt för Modo ivarjefall som ser ut att ha dragit en riktig nitlott efter kvalserien, känns riktig uppförsbacke att bygga något långsiktigt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Tarasov: Visst men vem skall finansiera proffslag i Division 1?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo:
Kan nog tycka att proffshockey på 20 ställen i Sverige är i minsta laget, mitt förslag är 14 SHL/14 i allsvenskan samt två div 1 serier med 14 lag i varje. Sen skall vi inte ta ut det här med stängd liga i förväg tycker jag, såhär lät det när det skulle vara bäst av 7. Dessutom tycker jag Jimmy gnäller lite ang hemmamatcherna för Timrå, man får skörda det man sår.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: Nu hänger jag inte med, vem skulle erbjuda vem utan att blanda in nån klubb?

Wikegård, allas vår favorit har lite tankar om TV pengarna.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: Yes!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: Fast efter avslutat kontrakt så är man ju arbetslös, så då borde det vara fritt fram erbjuda vilken summa som helst utan att blanda in nån klubb?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: Absolut så är det men efter avslutat kontrakt så är det ju gratis.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: Är det inte så det fungerar bland fotbollsklubbar, där en klubba kan sätta vilket pris de vill på en spelare?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mydar: I så fall med tillägget att HA klubbar får 250 000 för kontraktslösa spelare av SHL.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: Personligen kan jag tycka det borde vara upptill varje HA lag bestämma en prislapp per spelarhuvud - "jasså, ni vill köpa Sellgren av oss? Ja då får ni pynta upp med 400 papp"

Tycker jag skulle vara sundast.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk:

Läste en länk om Luleå och Leksand.

Där verkade det som att SHL klubbarna la pengar i en pott, och sedan när en SHL klubb tog en spelare under kontrakt så gick ersättning till HA klubben från denna pott. Men om det är en fix summa eller hur det fungerar vet jag inte.

Dock så måste detta ju bara gällare för spelare med en SHL out klausul. Kan ju inte gälla spelare som är under kontrakt?

Kanske ska SHL klubbarna inte klaga på NHL och ersättningsnivåerna därifrån när nivåerna mot HA klubbar från SHL är mycket sämre än vad en NHL klubb betalar när dom tar en spelare.

Info:

Luleå gjorde klart med Viktor Amnér när Leksand hade allsvensk status, vilket innebär att LHF är skyldiga LIF 250.000 kronor, enligt dalaklubbens tolkning.

-Är det en fix summa på 250.000?

Norrbottensklubben har redan - precis som alla andra SHL-klubbar - betalat 650.000 kronor som hamnar i en pott som de allsvenska klubbarna får ansöka om pengar från efter att ha tappat spelare till högstaligan.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Jag vet inte riktigt hur det funkar men hur är det idag? Det snackas ju om klausuler och inga klausuler. Utan klausul får väl knappast SHL klubbarna plocka spelare om inte arbetsgivare och arbetstagare är överens?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: ja det är riktigt dåligt. Vill de plocka kontrakterade spelare borde det vara fri förhandling.
Vet inte ens om man kan skriva in i kontrakten att de inte får nyttja detta.
Och om klubbarna inte får förhandla vid varje enskilt fall så borde summan vara rejält mycket högre för spelare med kontrakt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Carl Lejonkräk: Shl borde helt enkelt inte få plocka kontrakterade spelare om inte arbetsgivarna och arbetstagaren kommer överens sina emellan om en övergång, så också prislappen!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Monno: Sen vet jag inte om det på något sätt heller gynnar SHL om de delar med sig av TV pengarna till HA heller. Däremot kan jag tycka att det borde kosta rejält för SHL lagen när spelare (med eller utan kontrakt) plockas från HA eller andra svenska ligor.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Rytter: Bäckman och Uffe har vissa gemensamma drag inte bara dialektalt utan även när det kommer till att stå upp för laget.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Rytter:

Skitsamma nu, det viktigt är att vi slipper kvala, redan släppt tanken på att kolla uppåt. Match för match är det som gäller och hålla förstrånget till löven.

Sedan kan man ju glädja sig åt att vi har en legend i båset:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/backman-med-historia-i-modo

Ångrar du något?
-Nej han är väl inget bättre idag än vad han var igår (syftar på kuben och den härliga matchen mot DIF)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mano:

Är du säker på Sellgren? Stenqvist har det ju ryktats om tidigare till Frölunda.

Sellgren har man ju inte hört mycket om, tyvärr så borde han ta ett år till i HA och få utvecklas, se på JD och EP hur gott det gjort dom.

JD har nu valen att välja och vraka och få en roll i en topplina i SHL eller att prova åka över direkt till AHL. Tror inte han fått samma grymma utveckling om han gått till SHL denna säsong och fått spela i en tredje/fjärdekedja.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Monno: Inte ofta man håller med en Timråit, men Jimmy Hamrin är iaf inte helt fel ute i detta inlägg!
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
J F K: Ja jag kan tycka att det är problemet. Hockeyförbundet borde vara ansvariga över hela seriesystemet i Sverige.
Klart att låter du klubbarna själva bestämma i högstaligan kommer dom såklart se till sig själv först. Än om klubben heter Färjestad, Frölunda, Modo eller Karlskrona.

På så vis har nog Jörgen skött sitt uppdrag alldels lysande. Han har fått uppdraget från styrelsen (klubbarna) att dra in så mycket pengar han kan. Något han även gjort då.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Monno: Egentligen är det hockeyförbundet som du säger. Det är fotbollsförbundet som ser till att pengarna går ned i hela verksamheten och faktiskt håller superettan och även lägre serier igång. Jörgen är en extremegoist och säkerligen är det därför han sitter på posten. Han ser till SHLs bästa på kort sig. Att SHL själva skulle tjäna på en bättre fördelning är kanske inte ens hans jobb.

Hockeyförbundet har dock blivit kopiöst flata. Så länge de får gå runt och sprätta sig i samband med arrangemang räcker för dem. De har helt tappat fotfästet.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
På tal om kontrakt skrivningar så lär väl Modo var i ett svårt läge nu när vi inte har någon Sportchef som sköter den biten , tänkte mera på att knyta fast dom som inte har kontrakt i dagens trupp.

För den nya lär väl inte börja förrän hans säsong är över , risken är att vi "tappar någon/några" på vägen under tiden.

Eller är det någon som vet något annat i detta ämne ?
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
J F K: Samtidigt är ju debatten lite löjlig. Är det något Jörgen gjort här så är det ju ett jävligt bra jobb. För hans jobb är i mångt och mkt att dra in pengar till SHL och dess ägare. Och det har han ju uppenbarligen gjort rätt bra.
Har förbundet bestämt att det ska vara skiljda avtal så är det ju faktiskt där bollen ligger. För det är ju dom som har i uppgift att svensk hockey är så bra som möjligt hela vägen också.

Det är ju inte SHLs fel att HA förhandlat fram ett i jämförelse dåligt kontrakt.
Ska Jörgen/SHL säga att "nä men vi vill nog bara har 30mille för HA fick ju så lite pengar i sitt kontrakt"?

Det som dock är jävligt sjukt är att jag ska betala hutlösa pengar för Cmore där alltså 80% eller dylikt går till SHL. Jag har sett 0 hela SHL matcher i år. Varför ska jag betala så sjukt mkt för att se skit sändningar?
Det borde såklart vara separata abonnemang.
Lag som Modo, SSK, Västerås, TIK m.m. drar nog en hel del tittare också.
Skulle inte förvåna mig om det är närmare 10000 abonnemang Cmore säljer bara för folk som vill se Modo.
Vad kostar det nu i månaden? 399? Det är ju nästan 4mille det.
Det innebär ju att det är 1.5 miljon som går till SHL alltså? (Nu kanske 10000 är i överkant. Men man kan väl konstatera att många HA klubbar nog drar in mer än vad dom får ut av avtalet.)

Och det är inget annat än ett underbetyg och Hockeyallsvenskans ledning det.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Jaca: Det spelar ju ingen roll ens om de har kontrakt. SHL får väl bryta det för 250k, vilket är en spottstyver för dem jämfört med ett HA-lag.

Hockeyförbundet får snart sätta ned foten och ta Jörgen Lindgren och de andra i hans sandlåda i örat. Svensk hockey tjänar på en jämnare fördelning av pengarna så att de allsvenska lagen också kan bedriva en bra verksamhet. Det är skamligt hur de i princip ligger och rullar sig i pengar medan de allsvenska lagen skynder sig för att slicka i sig de få smulor som ralmar från bordet.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Jaca: Ett As kontrakt väger bara mindre å mindre i jämförelse då man håller på att utveckla allsvenskan till en pajasliga, värdelösa kommentatorer och tv sändningar, innebandydomare, ännu större ekonomiska klyftor mellan serierna håller på att sementera allsvenskan som farmarliga fullständigt.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Monno:
Det här är HA's baksida, kommer det fram någon eller som i ert fall stannat kvar från i fjol så väger ett HA kontrakt lätt om en SHL klubb lockar..
Man borde fan i mig få ordinerat lugnande efter varje avslutad säsong..
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Mano: Jaså är det så? Fasiken vad surt... Men inte direkt oväntat som du säger.

Han har ju faktiskt hållit en imponerande jämn hög nivå ändå för att vara så ung. Visst har han haft dippar också men överlag hållit en bra nivå.
Lätt vår bästa back denna säsong iaf. :-)
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Steken84: Modo har generellt haft alldeles för lite folk på kassen!
Igår syntes det tydliga skillnader i spelsystemet, Modo försökte sig ofta på dropp i mitten och sen snabbt pass utåt och bryta in i zonen från kanterna, tyvärr hade man sällan folk på kassen när andra vågen kom på skott.
Västervik hade en tydlig idé då deras material är väldigt stereotypt, man vet att modos svaghet är backarna så man la mycke puck på djupet och checkade fast Modo, sen snabba uppspel på blå och därifrån tog man lätta skott med alltid minst en gubbe parkerad framför Hanses, ibland hade man 2 gubbar på kassen.
Kommentera

Sv: Modo - Västervik 170222
Gavelo: Ja de har ju haft svårt för västervik, så en pinne är ju klart bättre än inget.
Sen tror jag det att försent kasta in Bäckman nu men det är väl en chansning.
Sitter vi säkert nu eller kan det fortfarande bli kvalserie?
Kommentera

1803605 · »