1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527283 inlägg · 4121 ämnen

MoDo vs AIK 200220

Sv: MoDo vs AIK 200220
{7639}: Säg något konkret, jag har gärna en diskussion.

Bad_Brett:
Vikta gärna för hemma/borta när du gör beräkningen.

JoakimE: Så. Vi förstår att du är besviken, men nu börjar det bli repetitivt. Då kan farbror logga ut igen och komma tillbaka när ilskan lagt sig så kan vi föra värdiga diskussioner istället.

Dexter : Vi hade en formtopp i november där vi snittade 2,44. I övrigt så har vi legat mellan 1,8-1,9 hela säsongen.

Vi låg på 2.0 innan och nu 1,75 efter den här förlusten i februari. Två matcher kvar den här månaden där vi ligger i linje med resten av säsongen om vi tar 3p och toppar alla andra säsonger förutom november med 5-6p.

Går inte att konstatera något större poängtapp sen Modigs lämnade så vi kan släppa det.

Bad_Brett: Du tycker inte själv du överdriver en smula?

-vi möter ett lag som är formtoppat och kämpar om topp 6
- Vi spelade igår kl 15 och 14 idag med resa däremellan(gjorde inte AIK)
-Tex var ungefär lika engagerad som större delen av laget, i princip alla mål är rätt billig.
-Vi har varit ett topplag hela säsongen, att det kommer en svacka känns naturligt och faktiskt lite positivt 1 månad innan slutspelet. Vi har gott om tid att studsa tillbaka.
-Jelisejev och McM ska in i truppen vilket lär ge rejält avtryck

Känner att jag mentalt börjar ge upp denna säsong.Det blir inget SHL iår heller hur jobbigt det än är att inse.Vi kommer ju inte att åka ur iaf samt att vi kommer förhoppningsvis att klara en topp6 placering vilket betyder några hemmamatcher i slutspelet.

pean:
Vi behöver en Modano vi med!

Tarasov:

Fast formen är inte enbart poängsnitt, sett till poäng så ligger vi bra till, det tror jag alla kan se.

Spelmässigt ser det betydligt brunare ut. Vårt PP vapen har havererat, vår BP som var bäst i serien fram till jul, är nu nere på 3-4 plats och inte alls lika stabilt som tidigare. Farten, defensiven och tuffheten som vi visade mot t.ex hv och löven är som borta.

Jag är oroad över hur delar i spelet ser ut. Hade vi varit i november hade det varit gott om tid att fixa till saker och jag hade inte varit lika orolig.

Nu är det 7 matcher kvar och jag förstår alla som är oroliga inför ett slutspel mer än de som säger ja men vi plockar ju poäng iaf.

Bara hoppas att MacMaster och Nikolajs kan vara den injektion vi behöver.

KB: Tack för statistiken. I övrigt tycker jag att vi kanske kan ge letten ett par matcher innan vi sörjer Modigs allt för mycket.

Det värsta är att AIK inte ens är speciellt bra, de skapar inte speciellt många farligheter. Inte direkt så att man satt och oroa sig för att "mål hänger i luften" när AIK befann sig i anfallszonen. 10-2 mot oss och ifb känns ärligt talat rätt missvisande, så bra är dom inte enligt mitt förmenande.

Lite effektivitet från MoDo och vi hade kunnat ta hem detta relativt enkelt, samtidigt tar vi rätt många alibiavslut så skottstatistiken kanske är lite missvisande.

Såklart ingen jätteinsats från MoDo heller, krävs lite vassare avslut för att göra mål på en sådan som Khomchenko.

Men trodde det skulle bli en ganska behaglig resa efter vårt ledningsmål, likt matchen hemma mot AIK.

{5647}: Poängen är att om det inte finns en mätbar positiv effekt av ett beslut, så är beslutet alltid felaktigt. Om MoDo till exempel åker ut direkt i kvarten och samtliga toppspelare likförbaskat lämnar för andra klubbar, så var det uppenbart fel beslut.

Huruvida spelarna irriterar sig på Modigs i omklädningsrummet är irrelevant så länge resultaten är bra. Så om en positiv mätbar effekt saknar (och det gör den onekligen såhär långt), så är det dumstrut på.

Sedan så kan såklart mjuka värden spelar roll över tid, men nu handlar detta om en grupp högavlönade proffs där flertalet av de framstående spelarna gissningsvis redan har gjort klart med nya klubbar till nästa säsong ifall vi inte går upp.

Du har rätt i att jag inte har någon större erfarenhet av hur viktig stämningen i omklädningsrummet, men som sagt, om det nu är så att jag är ute och cyklar, så måste det likväl kunna mätas objektivt i form av förbättrade resultat. Nästa säsong är ju egentligen irrelevant, då de hade kunnat släppa honom efter säsongen om det nu var det ett sådant problem. Så det enda som räknas är resultaten här och nu, och det ser inte lovande ut.

JoakimE: Vi kan ta den efter nästa möte med aik (9 mars) när båda lagen har vilat före match.

Det positiva med att ligga före i spelschemat är att Karlin och Jonas kan slipa mer på träningar, vi går upp i år.

Trilske: När är Mcmaster tillbaka, borde väl vara på ingång rätt snart eller?
Någon?!

AVGÅ ALLA!

Tarasov: Inte annat än att våra poängspelare för närvarande är iskalla.
Denna match var våran men föll på hög ineffektivitet, vi borde avgjort detta efter halva matchen

Gavelo: Siktar på någon vecka före slutspelet har Hinken redan sagt.

Gavelo: Slutet av februari/början av mars. Förmodligen mars.

Rytter:
Ja som sagt uppfattar det mest som subjektiva iakttagelser. Tycker tendenserna snarare är att vi varvat upp lite, och har inte räknat på det men tycker vi får iväg lite fler skott mot mål nu och släpper till färre.

vonDöbeln:
Helt rätt behövs upprensning nu!!!

Robin Ztorken L:
Ja och det känns väl som helt normalt då och då.

Tarasov: Jag tycker att vi ska vinna emot AIK, Almtuna och Vita hästen iallafall smärtfritt vid den här tiden på året om vi ska kunna känna oss någorlunda självsäker på att det finns en möjlighet till att vi ska kunna bli avancerade till SHL. Jag säger inte 10-0 varje match, men jag säger iallafall att inte tappa en 4-1 eller 4-0 ledning och sen att man ska kunna jaga AIK och göra åtminstonne ett mål till under ett par powerplay och ett 5 minuters powerplay? Jag kände efter förra HV matchen att fan den här säsongen så finns det inte en chans att vi inte går upp, vi körde över HV som måste ha spenderat så otroligt med pengar inför säsongen för att de bara måste gå upp..

Oavsett hur det går så kommer jag likförbannat heja på modo nästa säsong men känner att energin för att ligga på och vara den bästa modo inte riktigt finns där ännu och det är väl bara några veckor kvar tills slutspelet börjar.. Det börjar bli ont om tid

Jag är faktiskt mer bitter över gårdagen.

Nucky: Jag är civilingenjör. När man gör en förändring måste det finnas ett förväntat, mätbart resultat. Argumenten för att släppa Modigs har varit många; Han spred dålig stämning, han var själv inne i en formsvacka, laget är viktigare än jaget etc.

Likväl måste alla beslut kunna parametriseras, dvs att man anser att Modigs insats i snitt genererar 0,25 poäng per match, men att påverkan på resten av laget kostar 0,5 poäng per match, vilket innebär ett förväntat poängtillskott på 0,25 ifall man skickar honom.

Att laget helt plötsligt tar väsentligt mindre poäng, spelar sämre över hela banan och att spelarna snarast ser mindre motiverade ut än tidigare, är ett bevis för att beslutet - så här långt - var helt horribelt, oavsett om Modigs urinerade på folk i duschen eller flirtade med andra spelares fruar. Så länge laget tog fler poäng med honom, så var det fel beslut att skeppa honom.

JoakimE: Karlin säger att det tas dumma beslut på isen, hur kan man göra det som professionell spelare?

KB:

Ja svårt att räkna poängsnitt på en spelare. På slutet har vi dessutom haft Aagaard borta.

Modigs var bra och hade en jävla förmåga att göra poäng. Men våra problem beror inte på att han är borta.

KB: Det blir 2 veckor in i slutspelet då med andra ord, sen 10 omgångar tills han är i form, så lagom till seriestart i allsvenskan nästa säsong är Tanner redo för 100%.

JoakimE: "Men vart har jag fel?"

I exakt allting.
Du formulerar inte ens din fråga rätt.
Det heter "VAR har jag fel?" och inte "VART har jag fel?"

Rytter: Ja. Skulle dock säga att Aagaards frånvaro kan ha haft en märkbar påverkan om något. Han är motorn i andrakedjan.

JoakimE:
Jag kan tycka att gårdagens match borde vi tagit särskilt som den utvecklade sig. AIK tycker jag är en svårare nöt, de är ganska välcoachde tycker de påminner om oss men känns lite svagare.

Apropå Modigs så noterat jag att vi inte förlorar skotten i enda match sedan han lämnade.

Tarasov: Jag har samma känsla utan att ha sett denna match ska erkännas. Tidigare på säsongen upplever jag att vi oftast förlorat i statistik som femwick och corsi men vunnit matcherna. Nu vinner vi den statistiken men tar färre treor.

Bad_Brett: Det finns absolut ingenting som säger att denna formsvacka inte hade kommit oavsett om Modigs var kvar eller inte.
Dessutom så får man betrakta denna övergång, gratis och mitt under säsong, som väldigt speciell. Vilket säger mig att även anledningen till det var väldigt speciell också. Så tycker du förenklar det lite.

Gavelo: Får han göra debut första veckan i mars så hinner han spela 6-7 matcher innan slutspelet.

Tarasov: Kan göra det sen. Men vi har spelat 4 matcher hemma och 3 borta sedan Modigs lämnade.

JoakimE: Att du överlevde förra säsongen ändå (i egenskap av MoDo-supporter). Kudos.

Majbrasan: Det var nära ett par gånger.

KB:

Vi har 7 matcher kvar i serien, ska han hinna göra 7 matcher innan slutspel måste han spela på Onsdag.

Kommer han tillbaka första veckan i mars är det väl 3-4 matcher han får.

pean:
För in i protokollet att jag inte anser att vi är i en formsvacka. 😂😂

Bad_Brett: parametiseras… den var ny. 🙌

Bad_Brett:
Btw lutar åt din sida ang Modigs, för att göra det enkelt jämf Modigs med Theo J.... vi behöver inte mäta, Modigs skulle göra MoDo bättre på isen.

Har däremot Karlin velat ha bort honom så skall Karlin få som han vill, men laget blir sämre på isen en dag som denna.

pean: Läser man mellan raderna i ditt inlägg, så blir kontentan ungefär denna:

"Jag håller med om att övergången är så obegriplig att det måste finnas en exceptionellt bra anledning till den".

Här är vad JAG tror:

- Jag tror han var en av de bättre avlönade i laget
- Jag tror man visst fick en slant för honom
- Jag tror man ansåg att han fått många "gratispoäng" och egentligen inte hade presterat på samma nivå som statistiken sade
- Jag tror man ansåg att hans formkurva var på väg nedåt
- Jag tror man tyckte att han var en energitjuv som inte passade bra ihop med övriga gruppen

Jag tror helt enkelt att man släppte honom, för att man tänkte att man skulle ersätta honom med någonting bättre. Om rollerna hade varit ombytta, att han hade snittat en poäng per match och LHC ringde och sade "Vill ni ha honom för en symbolisk summa? Han är lite knepig i omklädningsrummet, kan sura när han blir petad och så", så tror jag inte att Hinken hade tvekat en sekund.

Man missbedömde helt enkelt hur extremt viktig han var för laget och går all-in på "post-purchase rationalization", dvs kommer försvara beslutet oavsett vad.

Tarasov: Jag flikar in att Tingsryd gör 2-1 mot löven i BP, så de har kanske också en formsvacka

KB: Med våran ”tur” så vågar jag inte hoppas på för mycket.

Bad_Brett: Kontentan är och blir fortfarande av den spekulativa arten. Hur många gånger den än skrivs. ”Tror” är ledordet.

Bad_Brett: Kanon då är detta dokumenterat och du behöver inte ta upp det igen.

Snipan: Hutchings kvitterar till 2-2. Jag hoppas att det inte betyder att vi ska igång att räkna på hans betydelse i Löven.

Majbrasan: Ja, men alla andra tror ju också. I slutändan blir de mätbara resultaten den objektiva sanningen.

Jag vill ändå lyfta fram en ljusglimt, och det är Mikkel. Jag klagade länge på att han är en one-trick pony, har en udda åkstil och är extremt svår att spela med. Men den här säsongen, och kanske ännu tydligare efter OS, har han verkligen tagit ett enormt kliv och bär nu hela kedjan. Andra har nämnt det, men har blivit grymt duktig på att transportera pucken och är dessutom tillräckligt orädd för att våga gå rakt på mål.

Riktigt kul att se hans utveckling!

Bad_Brett: Vadå alla andra? Jag har släppt det och har inget behov av att älta det.

Tarasov:

Första perioden idag var ett stort fall framåt. Då tyckte jag vi gjorde det mesta rätt.

Vår forecheck fick bra fäste och vi vann puckar. Våra backar stod upp i mittzon och krympte ytorna samtidigt som forwards jobbade hem bra. I försvaret låg vi när och tog bort tiden för AIK, deras avslut kom långt utifrån och från dåliga vinklar. Vi spelade enkelt och rejält runt linjerna och fick ner pucken djupt när vi inte kunde gå in med fart och kontroll. Bra fart och intensitet.

Var väldigt nöjd med spelet efter första, förutom att vi kanske borde gjort något till mål på våra chanser.

Ju längre matchen gick så tappade vi i alla delar. Om det beror på att det var match igår eller om man blev övermodiga har jag ingen aning om. Men faktum är att vi gjorde 30 bra minuter senast, och idag ca 20 bra.

7 matcher kvar att toppa formen och sätta ihop fler bra minuter.

Rytter: Ja, man hoppas ju att mycket kan förklaras med tunn trupp + tufft program.

Men samtidigt, hur i hela friden ska vi klara ett tufft slutspel? Säg att Woods och Aagaard blir skadade, vad gör vi då?

Bad_Brett: No worriez.. Om Aagaard och Woods blir skadade räcker det för letten att göra tre poäng per match. Vi går upp!

« · 2295612 · »