1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527280 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
jonsson: Om det fanns så mycket pengar kvar i budgeten så undrar jag om det inte varit bättre att skaffa ett starkare lag från start istället.
Kanske detta är ett vanligt arbetssätt nu för tiden men det känns för mig märkligt då det måste vara optimalt med små förändringar i spelartruppen som möjligt.

jonsson: och framförallt inte äventyrat nästa års spelar budget !!!!

Känns gött !!

Flikar bara in med att gällande spelarköp innan deadline så har Glader hållit sig till budgeten med god marginal.

Foldron: Det är just rekommendationer och inget lagstadgat.
Om jag rest och testat mig före och efter resan så har jag (som jag ser det) eliminerat risken att tagit med mig någon smitta och därför känns karantän överkurs.

Foldron:

Nyckeln är "rekommenderar", det finns alltså inget förbud eller liknande mot detta. Kan man med regelbundna tester påvisa att någon inte är smittad är blivit smittat så borde detta vara substitut till att sitta i karantän.

Ska man följa rekommendationerna så borde det vara omöjligt att spela hockey överhuvudtaget då vissa län har rekommendationer att man inte ska resa in och ut ur länen.

"Vi har hållit oss inom budget, den pengaram jag haft att jobba med och det med god marginal. Det är inget vi äventyrat eller överskridit och inte heller nallat på nästa säsong, säger Fredrik Glader."

I alla fall en förbättring som fortfarande sitter i och det är att man håller sig inom ramarna och äventyrar inte långsiktigheten i ekonomin. Visst finns det panikkänslor men de har inte tappat fattningen iaf. :)

{9315}: Det var min tanke om Hinken också när jag kollade på sändningen som förövrigt var riktigt bra.

Rytter: just hinken är ju nån som skulle kunna hjälpa till i en sån roll. eller susse, eller nån av alla andra 711 scouter som finns i stan :)

{5647}: Sök på FHM och se var du hamnar!

Foldron: Varför fortsätta använda en felaktig förkortning? Jag undrar vem som har svårt att förstå...

Om du letar på fohm.se så kanske du kan läsa på, men om du går till fhm förstår jag om du hittar på egna regler.

Gavelo: Detta gäller enligt FHM
Folkhälsomyndigheten rekommenderar att alla som reser in i Sverige testar sig för covid-19, testar sig ytterligare en gång fem dagar efter hemresan och stannar hemma i minst sju dagar efter ankomst till Sverige. Om du inte utvecklar symtom eller testar positivt under de sju dagarna kan du efter det röra dig i samhället men du ska alltid följa de råd och rekommendationer som gäller för alla. Planera därför för att kunna stanna hemma efter inresa till Sverige.

Foldron: Vad jag vet så sitter ingen i karantän längre, jag har vänner som reser mycket och aldrig har det pratats om karantän.
Däremot måste man uppvisa negativa provsvar för covid som gjorts i samband med avresa samt att många flygbolag har krav på munskydd.

Rytter: lite samma lika som står här med glader

{5647}: Är du så dum så du inte fattar vad jag menar?
Precis samma regler gäller inresande från Finland som något annat land.

Foldron: Nu är det krig. MoDo ska skita i alla regler precis som de alltid gjort. MoDo är större än Mats Ahdrian, SHL och Folkhälsomyndigheten.

Foldron: Vilka är FHM? FoHM som de själva kallar sig och som borde vara normen säger väl ingenting om Finland som inte är lika drabbade som oss. Varför ska man då sitta i karantän?

Rytter:
"Ytterell landar i sthlm idag och är spelklar imorgon, Lovric är med i truppen."
Han skall väl sitta i karens i en vecka först
Enligt FHM

Intressant intervju/sändning med Gradin i allehanda, rekommenderar er som kan att lyssna på den. Nedan en sammanfattning av vad som gicks igenom.

Gradin ger ett bra intryck och honom bör klubben dra nytta av och involvera mer.

-Han tycker iaf att vårt spel ändrats 1) vi forecheckar inte lika planlöst när vi inte har bra läge, det tycker han är en förbättring 2) Det ser ändå bättre ut i defensiven och försvarsspelet jämfört med tidigare 3) offensiven blir lite lidande då man försöker att prioritera försvarsspelet just nu vilket är naturligt

-Duktiga spelare vi värvat men han tycker att vi kanske värvat någon för mycket men förstår varför vi gör detta

-Han lyfter fram Zykov som värvning, säger att ifall han är i form är det en kanonvärvning för HA. Gradin hade hjälp till med scoutrapport på honom på förfrågan från Glader

-Corrado är borta imorgon och tveksamt om hans ljumskar håller till helgen, så han kan vara en bit bort och kan säkert gå sönder igen om det vill sig illa.

-Ytterell landar i sthlm idag och är spelklar imorgon, Lovric är med i truppen.

-Zykov vill inte spela i KHL och ser Modo som ett avstamp för att få igång sin karriär (lite Barto vibbar här), Håkansson (sjukgymnasten) har haft många möten och dialog med Zykov och den fysiska formen ska se bra ut, det är väl matchtempo och träning med lag han saknar, men verkar ha skött fysen under uppehållet.

-Gradin tror att Zykov kommer med en rejäl rabatt, han kommer säkert vara dyr jämfört med övriga spelare i serien, men han är rejält rabatterad jämfört med vad han hade haft för anspråk inför säsong.

-Gradin kommenterar Ytterell, har inte sett honom denna säsong men sett honom tidigare, en skicklig back och en bra värvning för oss tycker han.

-Gradin är inne på att vi måste bygga och prioritera spets nästa år, en förstakedja av hög kvalitet som vi inte haft idag. Prioritera två bra centrar och en riktigt bra förstakedja.

-Strömgren måste man våga spela 10-15 minuter per match, men det är lätt att säga från sidan säger Gradin då man inte behöver ta ansvar för reslutatet.

-Håller med att vissa juniorer har mattats men de har inte samma spets som t.ex William Strömgren. De bästa juniorerna med potential ska spela mycket.

-Risk att Strömgren/Wallinder mfl är på radarn för SHL klubbar, svårt att se att de går till andra HA klubbar med SHL är där och drar.

-Varumärket modo väger tungt men vårt rykte börjar ta stryk, det är väldigt spretigt och utan riktning. Modo måste genomlysa och välja riktning ifall vi inte till tappa anseende fortsättningsvis.

-Kritik mot Glader, har gjort en hel del fel och chansningar t.ex. lånen. Frågan ställs om Glader ens själv vill vara kvar, vad har han haft för stöd från klubben och styrelsen? Borde andra få lämna samtidigt som inte gjort sitt jobb?

-Modo saknar en junioransvarig/assisterande sportchef, Glader måste ha ett bollplank för att inte belasta tränarna och ha någon att diskutera med. Ingen vet vem som är bollplank och samtidigt vet ingen vad Pierre gör som sportslig ansvarig i styrelsen och ifall han stöttar sporten.

-Måste bli bättre på scouting, Gradin funderar varför en sportchef ens måste med på resor och se sitt eget lag. Dom har ju satt ihop laget och har tränare som ser matcherna, tiden borde läggas på att scouta spelare och knyta kontakter istället för att vara med laget.

-Intressant att VF var enda laget som var på Bejjer hockeygames, Gradin ger en känga till alla SHL klubbar, verkar bara vara frölunda som är runt och ser mycket matcher och olika turneringar.

-Modo ska satsa mot plats 11-12 och överleva, glöm allt snack om topp10. Det gäller att överleva säsongen och ta avstamp mot nästa.

KB:

Haag är absolut ett alternativ istället för Aagaard, men min tanke var ju mer baserad på att vi har Aagaard på kontrakt även nästa år. Skulle Aagaard vilja lämna så är helt klart Haag ett alternativ och han kan ju med lätthet gå in i en tredje/fjärde.

Lindewall är intressant men tror inte han är redo för en hel säsong som ordinarie i truppen, han ska definitivt få spela men gärna i kombination med J20 så han skolas in i rätt takt. Han ska komma in i truppen i rätt läge med stort självförtroende så han kan göra sig själv rättvisa.

Rytter:
Tycker vi skall gå stenhårt efter Harju/Olsson från Tingsryd.

Rytter: Kan mycket väl se Rockwood i en första kedja också om vi kan behålla honom. Johnsson var väl ganska hårt kritiserad hans första säsong men växte som sagt in i det under år 2.
Jag är dock lite lur på att han vill tillbaka till staterna och försöka med ECHL/AHL igen.

Gällande Aagaard så har jag bara svårt att placera honom någonstans. Jag ser till exempel hellre Haag eller Lindewall som ytter i en fjärde eller tredje-kedja framför honom. Men nu är ju dansken på kontrakt nästa säsong, så det är bara att göra det bästa av det. Han kan ju göra mål iaf.

{5647}:

Nej du är inte ensam. Jag vill ha kvar Aagaard om han skolas om till ytter och går in i en tredje/fjärdekedjan. Som center i andra tycker jag han inte håller.

Tycker också att vi ska försöka behålla vissa spelare och inte behöva värva nytt varje år.

Rockwood - Behåller gärna som andracenter
Aagaard- Behåller som ytter i tredje/fjärde

Här är en grund för nästa år

Karla - ny - ny
Harju dä - Rockwood - Ny
Ohlsson- ny/Jellvert - Harju dy (ny)
Sylwander - ny/Jellvert - Aagaard

Strömgren/Lindewall/Åhström/LP/Tjärnström Får försöka slå sig in, Strömgren och LP i producerande omgivning, lidewall/Åhström/Tjärnström i tredje/fjärde. Har de inte tagit steg under försäsong låna ut till öhf så vi har dem nära, de som kan lira j20 får matchas där, räcker upp vid skador/avstängningar.

Prio 1- Första center
Prio 2 - yttrar till första och andra
Prio 3 - center som är defensiv, grym i bp och tekningar för tredje/Fjärde

KB: Bollplank har de redan anställt (Piva)
Skojar, ni som inte förstår 😎

KB: oh ja, oavsett vem som är sportchef så behöver det finnas mer än en person som sköter allt. många klubbar i shl har en sportchef och en assisterande eller en general manager. modo om någon klubb i ha klarar av att ha det också. blir förhoppningsvis inte lika känsligt heller om/när sportchefen lämnar

Allehanda pratar med Hinken i livesändning. Tycker han har en bra tanke kring att MoDo borde skaffa in en junioransvarig/assisterande sportchef, vilket vi inte har för nuvarande. Till skillnad från många andra föreningar.

Jag tycker personligen inte om idén av att sparka Glader och helt plötsligt stå utan ny tränare och sportchef inför nästa säsong.

Men om Glader blir kvar, så måste det finnas något sorts bollplank, kanske i form av just en junioransvarig.

KB: ja strömgren är också hyperintressant i en större roll :)

{9315}: Trots ålderskillnaden, så ser jag hellre Strömgren i en större roll före LP. Det är en så otroligt stor talang och blir förbannad om vi lyckas slarva bort honom.

KB: Mikkelson var riktigt bra i den senaste matchen, men det är ju för att han får spela ett spel han klarar av. Det där extrema systemet vi hade klarar ju bara de med absolut bäst spelsinne, men det är sällan spelare med väldigt bra spelsinne hamnar i allsvenskan.

Som sagt. Jag kanske är ensam om att se potential i en vältränad dansk som är revanschsugen. Han är inte bra nog i dagsläget, men jag tror att han har en mycket större uppsida än många andra.

KB: på forwardssidan hoppas jag vi bryter med aagaard, förläng med åhström. ska vi ha billiga chansningar ser jag hellre att de är våra egna. harju får gärna stanna också men gärna i en liten mindre roll än vad han har fått i år. linus vill jag ge en stor chans att slå igenom, men viktigt att han omges med rätt spelare annars kan det kvitta

backsidan är jobbig, men gissar att viklund kanske lägger ner, mikkelson vette fan... ytterell är en ny öhman i annan förpackning bara, men han och dahlroth kanske kan funka tillsammans i tredje backpar. corrado är ett måste. styf skulle jag låta spela kombinerat j20 och med övik om dom vill ha honom. tror det gör honom gott med ett år bort från rampljuset. lovric kan ta hans plats i lagbygget.

på målvaktssidan som jag sagt så många gånger förut, det behövs en bättre andramålvakt :)

Gusse: Håller med om Aagaard, om det går att få till en bra deal.
Mikkelson har jag mindre problem med.

KB: Jag hoppas och tror att Modo och Aagaard går skilda vägar efter säsongen. Desamma med Mikkelson om jag får bestämma

Gavelo: Så här ser det ut:

Forwards med kontrakt 21/22:
Patrik Karlkvist
Daniel Sylwander
Sebastian Ohlsson
Linus Pettersson
Mikkel Aagaard
Jeremias Lindewall

Jag förlänger gärna med Åhström och Jellvert och bryter kanske med Linus Pettersson. Haag och Persson känns intressanta. Skulle faktiskt inte bli missnöjd om Sveningsson blev kvar heller.
Sen har väl Karlkvist säkert fått hemskickat broschyrer för lägenheter i Leksand.

Backar med kontrakt 21/22
Tobias Viklund
Brendan Mikkelson
Jesper Dalroth
Alexander Ytterell
William Wallinder
Hugo Styf

Borde var på och förlänga med Corrado, men det känns svårt. Gärna in med Lovric om han gör det bra också.
Wallinder kan vi mycket väl förlora tyvärr.

Målvakt med kontrakt 21/22:
Anthony Peters

digitalbath: där missad vi en fin förstärkning Conny gick till,Surahammar, antar deras pp-stats skjuter i höjden rejält !

{9315}: Gillar Glader och tror att han är respekterad i hockeyvärlden. Skulle själv vilja ha in Ecke Holmberg i styrelsen som bollplank till honom. Bra på att kommunicera, men missade totalt i det som måste bli ett stående krav i MoDo nu varje försäsong. TVÅ BRA CENTRAR.

JoseGonzales: Jag hade gärna bytt Glader mot Kentä i våras. Frågan är om Kentä skulle gjort det särskilt mycket bättre med tanke på förutsättngar...det får vi aldrig veta.

Sedan vore det intressant att veta vad du förväntar dig för respons av ett gäng luttrade Modosupportrar när din retorik är som hämtad från skolgården?

Gavelo: kontrakten för nästa år hittar du på eliteprospects, men jag rekommenderar inte att du tittar, gissar att din dag inte är förstörd än så ingen idé att utmana ödet :)

personligen tror jag styrelsen kommer sparka glader för att rädda sitt eget skinn, OBS detta är inget jag har hört överhuvudtaget utan endast egna spekulationer och tankar

{9315}: Okej tackar!
Vi får avvakta Pelles artikel då, vore på sin plats med ett lite uttalande från Glader om nuläget, kontrakten inför
Nästa säsong etc.

{5647}: Tror det nästan är så mycket att Timmy kan ta skotern hela vägen över för att hämta honom.

JoseGonzales: Vi har ersatt spelare som slutat, dragit till NHL, pluggat till mäklare osv osv. Finns liksom inget slut på eländet denna jävla säsong.
Dessutom gick vi in med för tunn trupp, förlitat sig på juniorer som inte är redo, och då har jag inte ens nämnt haveriet med tränarna.
Kan lova att det inte finns en Modoit i världen som är nöjd med Gladers bygge.
Kenttää är en skicklig lagbyggare, inte tal om annat. Men med tanke på hur han behandlar era juniorer tror jag inte jag velat se honom i Modo.

{9315}: Låter bra. 100-åringen har ju inte dött än. Gillade vad jag såg av Persson. Vi får försöka tugga oss till slutspel.

Gavelo: Ytterell har väl en vecka karens efter han kommer till Sverige?

{9315}: Timmy får hoppa in i båten. Blir lite jobbigare om isen ligger, men det ser han bara som en utmaning.

Gavelo: kommer en artikel med glader i em från pelle med info. lovric tränade idag, teoreiskt kan båda spela då dom är reggade men lovric skulle träna ikapp lite och ytterell behöver ta sig till sverige

Rytter: Du har rätt.

För att diskutera något av värde!, Lovric och Ytterell bör väl kunna vara spelklara tills i morgon!?, någon som hört något?

JoseGonzales: Men detta var ju inte din agenda i början, du kommer in hux flux och påstår att vi inte vill erkänna hur värdelös våran klubb är/varit denna säsong, att löven är bättre och Per kentää är bättre än Glader!
Känns det som en rimlig diskussion tycker du?

Du är enbart här för att röra upp känslor och slå dig för bröstet.

Gavelo: Bra sammanfattat. Skitsäsong, som vi hoppas avslutas på ett bra sätt.

Gavelo:

Mata inte det hungriga trollet mer. Ignorera och svält det istället.

Gavelo: Jag säger inte att ni gör detta generellt. Ni är en fantastisk klubb på att utveckla NHL-spelare. Lite intressant att alla här inne kokar av fakta, sanningen denna säsong kanske svider.

Jag hade kunnat skriva något spydigt i Lövenboken om att våra grannar i söder värvar osv. Men tar det hellre här med er så får ni ge eran syn istället för att jag skriver om er.

JoseGonzales: Vem har sagt att vi inte har öppnat ögonen, sen måste du sluta med att generalisera, om 1 modoit tycker ni gör på ett sätt så betyder det inte per automatik att alla här håller med, har du problem med någons uttalande så ta det då via DM till den personen!

För övrigt, vi är medvetna om problemet, vi tappade för mycket folk, tappat tränare, har haft otur med Covid och långtidsskador samt en alldeles för tunn trupp i starten av säsongen har lett oss dit vi är idag!

Detta är för övrigt första gången vi omsätter såhär mycket spelare och det beror på just allt jag nämnt ovan så du kan inte anklaga oss för att konsekvent göra detta, Modo är en av landets bästa klubbar att ist för att plocka in spelare utifrån så har man använt sig av egna juniorer.

hompa90: nej det skulle jag inte säga, förvänta er inte att jag kommer med världens scoop hela tiden. finns många som hör saker nu för tiden :)

« · 2150324 · »