1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 389169 inlägg · 4141 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
{5647}: Hungern för bucklan finns alltid men nu är det kvart och folk sparar väl på slantarna och sitter hemma. Kvartsfinal 1 för SAIK är vardagsmat och folk kommer senare i slutspelet ska du se.
Hade SAIK inte spelat slutspel på 18 år så hade det garanterat varit mer än 4500 pers igår.
Frågor på det kan du ta i en bubbla till mig för du spammar sönder forumet.

{7225}: Du må trolla hur du vill, Skellefteå har ändå mindre folk på en slutspelsmatch än snittet för en grundseriematch vilket är pinsamt för laget och staden. Speciellt då siffrorna för grundseriematcherna redan är rätt kassa.

Sawchuk: Lite lustigt att de har mest folk på första isträningen också...

{7225}: Fast första isträningen är mer ett jippo än någonting annat. Det brukar vara ansiktsmålning osv. Dvs, jag tror att många barnfamiljer kommer utan att för den delen egentligen ha ett genuint hockeyintresse.
Bra gjort oavsett, men någon bevis på hockeykultur är det inte.

{5647}: 6096 i Saaben.

{5647}: "Jag har inte hört fotbollsklubbar Manchester United, Barcelona och Bayern München ha dåligt med publik för att man haft så mycket framgångar de senaste åren."
Hört talas om event turism? Du tror väl inte bara det är säsongsbiljettsinnehavare som fyller upp sätena på Nou Camp?

{2064}: Då jag själv sett fotboll där vet jag att det år mycket turister. Nästan för många om jag ska vara ärligt då stämningen är bättre med lkkalasom hänger med i sångerna...
Det förändrat dock ingenting i resonemanget att framgången mättar...

{5647}: Jösses vad fel det blev.

Jag har sett fotboll på ett par av de ställena och vet som sagt att det är oerhört många turister. (Vilket jag tycker är lite av ett problem då de inte kan sjunga med i sångerna som rullar runt läktarna osv).

Vad jag menade är att de inte förändrar resonemanget. Oavsett om det är turister eller lokala ortsbor så minskar inte intresset så radikalt bara för att man legat i toppen några år.

Men skitsamma. Jag tyckte att det var anmärkningsvärt vad lite publik Skellefteå lockar till sina matcher med tanke på att man har varit så lyckosamma sportsligt, samt varit duktiga på att ha lokalt förankrade spelare och spelare som varit i laget länge.

{5647}: Framgång mättar, dyra biljettpriser, för många matcher, för dålig underhållning, tv-sändningar....orsakerna till att det "bara" var 4500 på kvart 1 i Skellefteå är MÅNGA och att du konsekvent förkastar argumentet att framgång mättar är bara ett tecken på din okunnighet. Vet man att det blir final så kanske man kan hoppa kvarten och sikta på att gå senare i slutspelet, helt naturligt och endast du i hela världen förkastar teorin, eller kan du hitta någon som håller med dig?

{7225}: Du har ju fortfarande inte förstått mina argument.
Det är klart att det inte är lika spännande med kvart om man kommit dit sex år på raken, men jag har inte ens pratat om kvartarna specifikt. Bara att Skellefteå drar riktigt lite publik generellt. Argumentet att det beror på att man varit så framgångsrika och att det drar ned publikantalet på SHL-matcherna jämfört med om man varit ett mittenlag under hela tiden perioden köper jag inte.

Det roliga är att du drar in att biljetterna är dyra och att det visas på tv. Det är argument jag köper rakt av. Det har ingenting med det jag diskuterat att göra, men självklart är det väldigt viktiga faktorer.

Att sedan säga att jag är den enda i hela världen som tycker en sak är givetvis bara löjligt. Det brukar vara ett tecken på att man saknar argument...

{5647}: Jag pratar om kvartarna jag. Sen drar ju alla lag i alla sporter lite folk när vi snackar om Norrland, så är det bara. Glesbefolkat och kallt kan ju vara en orsak, sen har de ju renar och sånt att ta hand om.
Seriöst kolla alla lagsporter och kolla alla lag i norrland och jämför med Skelefterå så är det ju ganske normala siffror.

{7225}: Har du koll på hur många som har renar i Norrland? Tror inte att samerna kan höja publiksnittet till några höga siffror.

Eller: Jag har inte all information.

{7225}: Det har väl aldrig någonsin hindrat dig från tvärsäkra uttalanden...

Sedinarna verkar ha ruttnat på sina lagpolare. Dags att komma hem?

www.allehanda.se/ishockey/nhl/sedin-rasar-mot-sina-lagkamrater-vissa-av-vara-spelare-anstranger-sig-inte

Även Winnipeg verkar totalt ha kört fast. Klubben borde vara intresserad att köpa ut svindyra Tobbe Enström?

hellge:
Ingen jättekoll, men vill minnas att jag hört i nån pod(troligen Nhl-timmen) att jets är nöjda med Tobbe, lägre produktion men han har en något defensivare roll iår.

Kul om Sedinarna kom hem men roligare om de stannar i NHL till de är 40 och stiger på Alltime-poängliga....

Tarasov: Fast såsom Winnipeg tar poäng nu måste alla vara missnöjda. De sjunker som en sten och är hjälplöst sist i sin division

Hur ska skulle det kunna var roligare om Sedinarna stannar i NHL? Jag medger att det verkar osannolikt att de skulle byta ut en tillvaro med en l på 60 miljoner till en med 3 millar. Det är inte alla som som skulle sänka sin lön 20 gånger, kan man gissa

hellge: Det finns absolut ingenting som tyder på att Jets vill köpa ut Enström. Det skulle vara årets bomb i NHL om så skedde. Det finns ett flertal lag som gärna skulle trada honom till sig om Jets skulle vilja skeppa honom. Det skulle innebära att Jets får något i utbyte förutom att de inte då behöver föra över ex antal miljoner kronor till ingenting. Varför skulle de göra något så idiotiskt som att köpa ut honom egentligen? Det händer inte.
Jag har inte ens sett trade rykten ang Toby, som fö har en no trade klausul i kontraktet.

hellge:
Winnipeg kanske valt att bygga för framtiden, och gett upp denna säsong.

Roligare att säga att de är topp 50 i alla tiders poängliga, än att de kmr hem o lirar två säs i ES. Det är väl en smaksak, men jag tycker det vore roligare.

Tarasov: Ja 1000p lär dom vilka knäcka iaf.
Och nog lär dom spela kontraktstiden ut. Dom är i så pass bra form.
Frågan är ju om det blir i Vancouver... Snacka om klubb i förnekelse.
Eller är det någon sorts upprättelse mot Sedinarna som gjort att man inte sålt ut laget och gjort en riktig rebuild?
Nu är man ju kass. Men har två bröder som är för bra för att man ska bli dyngsist.

Något som talar för Enström är ju att tjejen hans bor i Sverige.
Kanske familjelivet lockar mer än dollars? Lär dock ändå spela kontraktstiden ut...

McFire: Ok, jag har ingen jättekoll på detta. Ser bara att de förlorar hela tiden

Hört ikväll:

Modo antingen har eller skall erbjuda Daniel Rahimi ett kontrakt på över 300 000 /månad.

Det skall vara helt klart att trion Olofsson, Possler och Grundström lämnar efter säsongen.

Jesper Olofsson skall vara klar för spel i Modo om KHK åker ur i kvalet.

McFire: Olofsson, Possler, Grundström skulle sannerligen vara rejäla tapp. Rahimi ja visst han är bra 👍

{7225}: Trist, men samtidigt får man väl trösta sig med att vi under AJ fått de flesta att blomma upp. Vi har flera andra unga i Linus Sandin, Lindgren, Runesson, Ottosson, Pettersson, Tim Wahlgren osv. Kan vi nu äntligen fortsätta ha utväxling på de unga tror jag att vi kan ha sett botten...

{5647}:

Av dessa så är det främst jobbigt att tappa Olofsson, skulle man bara få behålla honom så kan man köpa att Possler och Grundström lämnar.

Fast helst skulle man villja ha alla kvar och bygga vidare på.

Kan inte förstå varför Olofsson vill lämna egentligen, detta är hans moderklubb, han får ju alla möjligheter till att utvecklas och har tagit stora steg under AJ och FO. I Modo skulle han ju vara garanterad att spela med Filppula i förstakedjan samt mängder med PP. Är inte säker på att han kommer få samma förtroende och chanser i en bättre klubb som t.ex VF.

Rytter: Som Olofsson spelat borde han vara nära NHL nästa år. Att han ens lägger energi på att skriva kontrakt med en annan SHL klubb då känns anmärkningsvärt.

{5647}: Eller: Vi ser ljuset i tunneln, hoppas bara att det inte är loket.
Vi har många bra junisar på G, och AJFO tror jag kan vara tränare att matcha in dom. Trist om vi tappar Grundström. Om han nu går till SAIK så undrar jag hur han tänkte där. Rahimi (stavas det så) och Eric Christensen ryktas säger ni, inga billiga pjäser. Med Rahimi och Noha då får vi den tyngd i försvaret som har saknats under en längre tid.

Monno:

Ja dom skulle ju mycket väl kunna vilja ta över honom till nästa år, ifall han skriver för en annan klubb så hoppas vi på det så vi får alla pengarna.

Rytter: Som Mc Fire skriver: Om Karlskrona åker ut, så försöker man få hit brorsan hans. Men, han kanske ser chansen att vinna något är större i Frölunda (som det ryktas). För pengar är det knappast, för Modo är nog redo att ta fram stora resväskan och betala honom med.

McFire: Intressant om det är så. Än mer konstigt att Victor lämnar om vi lyckas hålla oss kvar samt att Karlskrona åker ut då, men känns ju som att varenda talang i Sverige dras till Frölunda just nu. Varför just Victor skulle välja att gå dit förstår jag dock inte när han redan har en så pass stor roll i MODO och under Andreas och Fredrik så har han m.fl yngre spelare fått större ansvar och tagit kliv framåt.

Känns som det bästa för hans utveckling är att stanna kvar i MODO i en säsong till och sen ev. dra över till amerikat. Skulle göra ont att se han spela för ett annat SHL lag och speciellt med tanke på att han är från Övik och har MODO som moderklubb. Även Grundström och Possler skulle göra ont men där har jag ändå lite mer förståelse för det då dom inte är från trakterna även om Possler har varit i MODO i en herrans många år redan.

Tre spelare man gärna hade sett MODO fått bygga vidare med.

Rahimi skulle vara en riktigt bra värvning, inget snack om saken.

leo: Vart kommer Rahimi ryktet ifrån?

Får gratta till en ny säsong i högsta tråkserien från september till mars folk skiter i en stängd liga ingen orkar bry sig hockeyn tar självmord finns ingen spänning den börjar i slutet på feb början på mars en månand vov

Modano: Kanske du som Timråit anser SHL som stängd men så är inte fallet, se bara på KHK (eller AIK just nu). och vist är det många som bryr sig om SHL allt,populäraste ligan i landet skulle jag tro om nu inte Allsvenskan (i fotboll) är något populärare). Sen är ju ingenting klart för Modos del ännu och Leksand kan nog sprattla till ska du se och kniper de bara sina hemmamatcher så kommer nog spänningen och in i bilden också.

{7225}: Klart tveksam till Leksand att ska kunna vända. Jag tycker inte vår match var perfekt på något sätt. Den var bra, men Modo har nog en växel till om det verkligen skulle behövas.

Malmö gick upp ifjol efter att ha kommit trea i allsvenskan, trea i motsvarande kvalserien (som Leksand vann i år) och sedan slagit det nästa sista laget i SHL över sju matcher. Visst är det svårare, men långt ifrån omöjligt.

Modano: Märkligt påstående att INGEN orkar bry sig ..

Tittar man på publiksiffrorna så såg väl 2,12 miljoner besökare årets matcher på plats i SHL , jämfört med 1,98 miljoner förra året.

Ser man dessutom all aktivitet under omgångarna i sociala medier så tyder ingenting på att INGEN skulle bry sig, snarare tvärtom

Titta in i brynäsboken under random oktoberomgång så kommer du finns Losecsäljarens guldgruva 😎

{5647}: Blytung seger, inget snack om saken...annars gillade jag den där uppblåsbara stubben och modoklackens flirt med Janos Hari.

Har ni förresten läst Nyströms aningen hånfulla Tweet riktad mot er?

leo: Vad det gäller de 3 ynglingarna så tror jag att snacket gått ungefär så här: "Vi har en plats åt dig i en offensiv roll och skulle gärna se att du valde oss. Men vi måste fylla positionen nu under Februari så skriv på nu eller så går vi efter någon annan."

När man inte vet om Modo spelar i SHL eller inte så blir det såklart lockande. Att börja leta SHL-klubb i April när det står klart att det blir allsvenskan kan ju innebär att man hamnar i 3:e kedjan i mindre bra klubb som kanske inte ens tror på dig. Ett bud från SAIK eller Frölunda blir ju såklart extremt lockande då. Om det här är vad som hände så förstår jag killarna.

Sen har ju Svarten tappat bollen, det är ju extremt tydligt. Han verkar ju inte ha visat speciellt mkt intresse i Vinter om man ska gå på snacket. Och hade han gjort sitt jobb på riktigt så hade han signat dessa 3 redan i höstas.

{7225}: Nyström har ingen koll på den här klubben.

Hoppas han har bättre koll på övriga klubbar, annars kan jag inte se att han kan skriva något läsvärt (brukar inte läsa honom).

Ogie Ogilthorpe: Jag läser inte kvällstidningar men jag brukar kolla Twitter och såg i morse att många modoiter lackade ur på Nyström som något misslyckat försökte förklara det hela med att det var ett skämt.

{7225}:
När det gäller Nyström så kan man väl bara fråga om Schremp var bra i träningsmatcherna den säsongen han var här:):):)(Inte helt säker men har för mig att han skrev i nån bilaga att Schremp varit osynlig under t-matcherna. Vilket var helt korrekt då han inte var med)

Nyström har generellt sätt otroligt dålig koll. Lyssnade ofta på hans pod när Boork var med, gillade Boork särskilt i ett forum när han fick utveckla sina tankar. Tror faktiskt andra journalister skäms över hur dålig Nyström är.

Tarasov: Herregud vilken tomte.

Vet att Svartvadet har haft andra problem utanför hockeyn. Det kanske har tagit fokus och energi från sportchefrollen hans. Men det kan man bara spekulera om.

{7225}: vad sa Nyström i tweeten då?
Det var i Hockeybilagan han skrev att Schremp varit den som imponerat mest på försäsongen, fastän han anslutit strax innan premiären.. 😂
Hans förklaring var att han menade vem som imponerat mest på papperet. Tycker dock Ros står i en egen liga gällande komiska uttalanden :)

Mrmadhawk skrev i bloggen igår att Leksand borde köra över V.O för att kunna vända matchserien, som Malmö gjorde med Ryno ifjol. Lite märkligt uttalande kan tyckas. Känns som många experter vänt sig mot Modo senaste åren. Kanske vill minska arbetsresorna till Norrland.. ;)

Nucky:

"Glada modofans jublar över redan säkrad SHL-plats.Lite gulligt på något sätt. Men jag är glad över att de äntligen får vara glada"

{7225}: Helt allvarligt så tar jag det lite med glimten i ögat. Är ju inte så roligt med förlust efter förlust. Men tror ingen faktiskt önskar kvalseriespel för att få vinna lite.

Nucky:
I sin pod erkände han att han inte kollat. Det finns en rolig på Ros när han säger "Tåfs" för "toews" i chicago. Iofs Robert P som lura honom till det..

Rytter och leo: Pratade med en person igår med viss insyn. Han påstod att en anledning till att Olofsson skulle vilja lämna sägs vara den kontrovers han hade med Andreas Johansson tidigare i vinter, där Victor blev bänkad under en vecka till synes utan anledning. Olofsson blev också beordrad att köra en massa extra skridskoträning.

Om detta nu är huvudanledningen har jag ingen aning om. Men om det är sant kan man tycka två saker. För det första har Johansson åter igen visat sig allt för fyrkantig och osmidig i relationer. (Han har ju faktiskt gjort sig känd för detta. Bl a i HV)

För det andra kan jag tycka (om nu detta är sant) att Olofsson överreagerat och handlat i affekt.

Nu är detta spekulationer och inget som heller kommer kunna bevisas. Jag hoppas innerligt att han stannar. Sällan har det kommit fram spelare som har sådana skills som just honom. Hans kurva kommer stiga i många år framöver. Med rätt medspelare kan han kunna vinna poäng- och framförallt måligan i serien.

En annan detalj som nämndes i samma sammanhang var att Skellefteå också hade ryckt i honom.

Nåja, om han inte är klar för någon av dessa hoppas jag Modo frigör pengar och satsar en diger bunt på Olofsson

Nucky: MrMadhawk är tyvärr lite för onyanserad för att man ska orka ta honom helt seriöst. Han klarar inte att lägga bort supporter rollen helt enkelt.

Där är tycker jag TIKarnas Hamrin är alldeles lysande. Han brinner för Timrå men har absolut inga problem att se nyktert på situationer. Sen tycker jag han är väldigt väldigt kunnig. Nu kanske det påverkar mig personligen att dom är i en annan division. Men vill minnas att jag störde mig på MrMadhawk även när Malmö var i allsvenskan.

hellge: Ja, nu kanske jag är enögd och försvarar AJ väl hårt. Men om det är detta som är anlendingen så är det ju faktiskt helt sjukt agerande av Olofsson.

Ja, han blev bänkad till synes helt utan anledning. Han fick säkert träna en jävla massa extra. Men vad hände sen då? Jo han är bättre än han någonsin varit.

Möjligtvis att det fortfarande är en dålig relation mellan dom. Då är det som det är. Men om det bara beror på en bänkning som bevisligen gjorde honom gott så är det ju nästan lite tragikomiskt.
Snacka om att hockeyspelarna idag agerar på ren impuls isf.

Monno: Ja bevisligen gjorde det V.O till en bättre spelare så jag tycker inte AJ gjorde fel. Kan ändå ha en viss förståelse för V.O då det finns fler i laget som skulle ha bänkats och jobbat med sin skridskoåkning.

« · 1736624 · »