1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614961 inlägg · 6214 ämnen

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2025-12-30
cloon: För att hans kontrakt går ut med Timrå och det kommer inte att förlängas. Man satsar helt enkelt på JJ som blir kvar.

Synd, tycker jag. Tycker att Juel är den av dom två som är mest konsekvent i sitt spel. Framför allt när han får förtroendet över tid. Han är, tycker jag, den bättre av dom två. Även om JJ har varit mycket bättre i år än ifjol. Men JJ är ju ingen game-wining-goalie av sig själv. JJ stjäl ju sällan matcher utan är som bäst när försvaret sitter. Juel stal ju ett par matcher åt Timrå ifjol.

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2025-12-26
Bragd-Birger: underbart seger.....
Såg inzoomningen av Zäta i slutet..... visst tusan hade grabbens hans bytt ut Rögletröjan mot en Talltröja?

Sv: Apropå nånting...
God Jul på er

Sv: Silly Season 2026-27
Eugen Sandberg: precis! Tycker man att det är fel att swisha pengar på Lundmark, så låt bli! Jag respekterar det! Men sluta gnäll! Det känns bara patetiskt!

Sv: Apropå nånting...
U20 ångar på, 3-2 vinst idag efter straffar mot Lulä!
Vi skulle behöva hitta nå fler EP40 å Dalle där nere i ungdomslagen. 😊

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2025-11-22
Söderöver: Precis avslutat en träff med berörda parter och åtgärder kommer att ske. Tack för ditt engagemang i Timrå IK.

Sv: Apropå nånting...
T T: Grabbarna
Uppladdat:

500x0-img4309.jpeg


Sv: Färjestad BK - Timrå IK 2025-10-28
Klart överlägset och en sådan viktig seger som man aldrig trodde på men Tommy är en räv och Jokinen är bara en gapande käft som tröttar ut spelare. Men går inte komma ifrån Didde offra liv lem för TIMRÅ blir måste bara bli en 5a fast de bara ger poäng från 1-3. Skönt att se Juel på G igen vi har det bästa målvaktsparet i SHL utan tvekan ÄLSKA TIMRÅ IK

Sv: Färjestad BK - Timrå IK 2025-10-28
Didde andas, skiter, blöder och lever Timrå❤️

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2025-10-18
Jag tror Timrå hade haft många mer poäng om det inte hade varit så jädrans många bortamatcher dessa första 13 matcher. 5 matcher hemma gett 12 poäng. 8 bortamatcher gett 8 poäng.
Men Timrå har gjort det bra med alla dessa bortamatcher trots allt.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-10-16
Söderöver: Japp, vi fick 9 sekunder i Hockeykväll på SVT.
Tack SVT!!

Sv: Apropå nånting...
Heffners:
”Fick input från V-ås att Stadin ska bidra som offensiv back då man i dagsläget saknar en, så med lite tur kliver han in som 1-4 back i en PP formation ”

Nu har Stadin spelat 3 matcher och varit 8e back i alla. Speltiden är 6:47, 5:09 och 6:23

Du får nog kolla upp dina kontakter.

Sv: Apropå nånting...
Andersson: Oliver Kapanen kvitterar till 1-1 och gör sitt första NHL-mål shorthanded i premiären mot Toronto ;)

Sv: Brynäs IF - Timrå IK 2025-10-02
Det vi vet är att spelarna i Timrå IK bevisligen kan spela ishockey.

Vi har en mycket erfaren tränare som bevisligen kan ishockey.

Vi har bevisligen redan slagit några mycket rutinerade lag i inledningen av SHL.

Bevisligen har vi också haft några mycket förvirrade moment i vissa inledande matcher.

Bevisligen har vi två målvakter som är över medel.

Bevisligen har vi en del jobbiga skador och avbräck som stör systemen.

Bevisligen har vi skribenter och supportrar här (inklusive jag själv) som passionerat far som jävla hissar upp och ner mellan himmel och helvet likt självutnämnda läktarexperter på olika nivåer i basalt hockeykunnande...

Vi nagelfar detaljer som får mellansnacken i hockeystudios och manualer över typ driften av ett mellanstort kärnkraftverk att framstå som ytligt trams.

Bevisligen är ishockey en lagsport där psyke, och andra hjärnspöken, förutom små och större skador, kan påverka det mesta som en fullfjädrad hockeylirare borde och kan utföra...

Sitter och funderar i dessa banor vid resterna över typ min femte krossade tv ( i alla fall mentalt).

Mest för att mildra ångesten över de senaste förlusterna. Färgen är mörkare än svärtan i en svartvit Bergman-film.

Jag dras lätt med i strömmen av hetsig kritik här på HS när Brunäs piskar in tre baljor efter sju minuter i första perren.

Tar rygg på vår egen "Socker Conny" (Ni som inte vet får Googla) och skriker mig hes:

- SLÄPP HANDVÄSKORNA OCH BÖRJA TACKLA FÖR HELVETE! AVGÅ ALLA! SKEPPA MINST EN KEDJA TILL KOVLAND! Möjligen två kedjor.

Saliven stänker så att jag nästan får sätta på en haklapp för att inte tallarna på matchtröjans bröst ska dränkas i det blöta.

Min sambo som inte alls fullt ut delar min (som hon säger typ lite sjuka passion) för Timrå IK, hon lägger ifrån sig stickningen i TV-soffan och stryker mig på kinden och säger:

- Det är ju bara sport.

En del fattar ju bevisligen ingenting;)

Sv: Apropå nånting...
-Sputnik-: Ja, det har gått fyra omgångar och vi bör nog ha en rejäl dos ödmjukhet inför fortsättningen. Alla lag befinner sig i olika delar av sin respektive process, och styrkeförhållandena kan se helt annorlunda ut om en månad.

Med det sagt är jag jävligt impad över vår säsongsinledning. Jag blev extremt orolig under försäsongen och tyckte att man lallade bort större delen, och i premiären mot Leksand cementerades det intrycket. Man såg inte redo ut för fem öre.
Men, därefter har man verkligen kuggat ii. Första gången på typ 3 säsonger som jag ser ett tydligt grundspel, och genomtänkta lösningar för att adressera vårt största sorgebarn: hantera och spela oss ur press i egen zon.

Men: 48 omgångar kvar. Kommer man att orka spela lika intensivt även när det matchas tätt i november? Det gjorde man inte med Ollon-hockeyn ifjol, å andra sidan byggde den mer på "åk åk åk, spelar ingen roll var så länge du rör dig". TS-hockeyn har en annan typ av intensitet. Man checkar lite smartare men är samtidigt faktiskt mer in-your-face så fort man har hugg på puckföraren.

Blir synnerligen intressant att se var det tar vägen. Offensiven bör man kunna snäppa upp, annars blir det en tung Väcksxsjö-light-säsong. Gnet, gnet, 1-2, 2-1. Förhoppningsvis kommer det. Men vi måste få igång spelare som, framförallt, Heikkinen. Lilja har jag ganska låga förväntningar på, är han intensiv och jobbar bra är jag nöjd. Utebliven produktion från hans sida kan mycket väl vägas upp av Genborg som, så här långt (kort), ser löjligt spännande ut.

HV next på tur. Hoppfullt men samtidigt läbbigt. Dom måste verkligen börja plocka poäng nu. Intensitet och desperation att vänta. Kan vi hantera det på samma mysiga sätt som mot t ex Färjjjsta? Få dom att bli sådär sköra och dysfunktionella som LHC blev?
Låt oss hoppas.

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2025-09-20
Sanyet: VILKEN JÄVULSKT KLINISK KÄMPAINSATS MOT VÅRT VÄRSTA BOGEY TEAM FBK.
MOROTEN JÖNSSON BLEV RÖDARE OCH RÖDARE MEN INTE FAN HJÄLPTE DET.
Nu åker Grönstedts konjaken fram.. =)

Sv: Apropå nånting...
Sista träningen inför avresa och match mot Leksand imorgon och vi kan konstatera följande:

"Glädjebesked: Per Svensson har kastat den blå tröjan och är med fullt ut."!

Även Anton Lander tränar utan blå tröja.

Sv: Apropå nånting...
Villervalla: Slut nu och avancemang, skitkul!

Sv: Apropå nånting...
mattias - 74: I 64 år har jag gått på Timrå IK.

Sv: Silly Season 2026-27
JonteD: Gardiners fru har börjat följa klubben på Instagram så jag tror inte att du behöver vara allt för orolig över att det inte ska bli av.

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: Bra värvning!
Kanske bästa backen i årets allsvenska, och i en mycket bra ålder. Bra med 3 år dessutom!
Har följt han i matcherna med BIK sedan ryktet kom, och är mäkta imponerad av hans skridskoåkning och snabba passningsspel bl a.
Bra Timrå!!

Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: Han är fullständigt överlägsen på den här nivån. Visst, poängen trillar in för honom men ser man till hur mycket han genererar offensivt så är en-två pinnar per match i grov underkant. Hittar genomspel ingen annan ser, jag tror faktiskt inte att han behöver specifikt en målskytt att spela med i och med att han använder sig av alla alternativ precis hela tiden. Det viktigaste är nog att medspelarna hela tiden håller sig aktiva och spelbara.

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Det här är faktiskt lite roligt och en liten del av att man har svårt att se sitt kära Timrå ta steg i rätt riktning.Till och med vi supportrar är kvar i nån nostalgisk bubbla som numera bara är en, ja bubbla.

Jag vet att jag i det här fallet är jävig, som jättelång säsongare i Vida och tidigare i Växjö Ishall och som dessutom har ett aktivt förflutet i konkursboet Växjö HC.

Det dras en massa halvsanningar och hittepågrejer om Växjös framgångar och plastklubb och det ena med det tredje. Självkkart har kommunen stöttat föreningen i resan upp i eliten, men vilka klubbar i dagens SHL har inte fått det stödet? Och jag kan med säkerhet säga att Växjö har fått mindre stöd av kommunen än t ex Skellefteå har fått under samma tidsperiod.

Och att det saknas hockeykultur i dom småländska skogarna, det är sant, Växjö är ett gammalt fottbollsfäste. Men vad är hockeykultur egentligen? Jag blir inte så imponerad av Luleås fjortispublik som skriker så fort nån nuddar deras spelare eller om spelarna själva dråsar omkull av vinddraget och spelar svårt skadade.

Om det är hockeykultur så går den fetbort för mig.

Och klapprorna som många fortfarande klagar på fanns väl i ett och ett halvt år innan Lakejerna lyckades få bort det fanstyget. Att HV körde med det i typ tio år pratas det inte mycket om.

Det tar så klart tid att bygga upp en hockeykultur i en stad och i publiken, men det saknas då fan inte kunskap och klokhet i ledningen. Som med relativt små medel lyckats plocka fyra SHL-titlar under dom första 15 åren i ligan. Faktum är senast dom vann Le Mat-pokalen hade den fjärde billigaste truppen i SHL. Det om något vittnar om att göra saker rätt.

Så jag skulle faktiskt önska att Timrå-ledningen skulle kasta åtminstone ett getöga åt Växjös håll, att man behöver inte vara rikast eller ha den flashigaste truppen för att lyckas. Kanske kan den nya Alvesta-tjejen i ledningen ha lite ingångar till dom magiska formler som kokats ihop i hennes gamla grannstad?

Och det vi ofta benämner hockeykultur är snarare en ryggsäck för en förening, det är gnällgubbarna på läktaren som bara suckar och tycker att det var bättre förr, ju förr dess bättre.

Grejen måste väl vara att vi inser att det är 2026 och ta kulturen dit med allt vad det nu innebär. Mycket av jobbet i en elitförening görs idag långt ifrån isen på rinken, det är sponsorfjäsk, det är attraktiva matchevenemang, det är att synas på stan och i sociala medier. Sånt som inte räknas som hockeykultur, men som idag är själva förutsättningen för att långsiktigt lyckas ro runt en förening på toppnivå.

Summa summarum: Hockeykultur är färskvara och ingen kan leva på gamla meriter. Hur stora och fina dom än må vara. Det är bara att kolla nån timme norrut så har vi ett lysande exempel på det.

Det var ett jävla svammel men jag är väldigt trött på att ordet hockeykultur betraktas som något statiskt och något som är en omöjlighet att förvärva för en förening som inte funnits i eliten sen innan August Strindberg skrev Röda rummet, typ.

Sv: Apropå nånting...
Jadu: Sanny nyss ”den här Barkemo alltså. Är en spelare som jag är väldigt väldigt svag för. Från Skellefteås organisation och i slutspelet har han varit ett monster”

Appropå Skellefteå och talanger förresten. Kul om vi stjäl honom med ett 2-3 års kontrakt så dom inte kan ta tillbaka honom när han slår igenom på riktigt.

Sv: Silly Season 2026-27
Smörgåsen : Pääjärvis jävla alibisäsong saknar ju motstycke i uselhet. Har gått på halvfart hela säsongen, knappt gått in i nån närkamp. Han har väl blockat nåt skott, det är väl det enda obekväma han gjort i år.

Han kan väl spela med Hudik eller Östersund då om han absolut ska spela hockey? Pengar lär ju inte vara problemet då han lär vara ekonomiskt oberoende efter alla år i nhl och khl. Om han har ett så stort klubbhjärta lär han väl inte sitta av en säsong på läktaren och mjölka klubben på pengar?

Sv: Apropå nånting...
Gath klar enligt AB.

Sv: Apropå nånting...
Nu släpper vi allt missnöje kring året och nubben styrelse osv. Lägg energin på dagens match nu!!

Bokslut kan vi göra senare eventuellt.

Nu kör vi! In i kaklet !

För Föreningen !

För #54!

Alla till Ladan!

Sv: Färjestad BK - Timrå IK 2026-03-12
Jåkkinen: Det som är helt otroligt är väl snarare alla dysterkvistar härinne som proklamerar att de minsann inte kan hylla Dahlén för att de inte klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Till er säger jag bara, stanna hemma. Klarar ni inte av att urskilja Dahléns prestationer inte bara denna utan varje säsong för att ni är så besvikna för att vi inte mer än klarade kontraktet (vilket innan säsongen inte var självklart) då förtjänar ni inte att vara på plats.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Nubben måste kliva av så fort som det går.
Tack Nubben men nu är du klar. Förhållandet med Timrå blir bara skadligt, att ha Sveriges trevligaste omklädningsrum och skönt travsnack med endast svenska spelare är inget vi betalande supportar gynnas av.
Detsamma gällande fett kontrakt till svärsonen vilket är ett totalt haveri.
Timrå måste komma tillbaka på spåret med nytänk och kravställan, att man är nära vän till tränare eller spelare får inte gå före resultat och prestation.

Sv: Apropå nånting...
Vi löser det här utan Hartmann, Forsmark på läktaren och Pääjärvi som extra.

9 poäng ner till kvalserien, kolla vårat spelschema jämfört med dem under oss + pauserna mellan. Vore sinnesjukt om vi tappade detta, nej tänker inte jinxa, men det känns faktiskt mycket bättre sen vinsten i lördags. Det ska gå, det kommer att gå. Och ja, lyft gärna upp hungriga juniorer!

Sv: Apropå nånting...
Dag för dag på Wedin, tuuuuuur!

Sv: Apropå nånting...
Hardegård fick en känga av Sanny i dagens podd. Jag säger inte emot på den analysen.

”Hardegård var skadad tidigare. Han har tappat, han är inte en 1:e back. Han hamnar på mellis, han gör misstag, han går inte ut i närkampsspelet. Han är en alibispelare just nu”
”han har inte den naturliga pondusen för den toppback som han var värvad för att vara”

Sv: Apropå nånting...
Gathlopp: ”sen är min önskan med Timrå att man ska förstå att man kan vara en riktig utmana hela vägen. Det har jag sagt till dom, att det kan vara lite väl mycket mellanmjölk.”

”jag upplever kanske att dom kan ställa lite högre krav på sig själva….den här processen är lite mer spelardriven tycker jag. Men jag tycker att vi går åt rätt håll.”

Sv: Apropå nånting...
Niikeliito: Om vi är så fattiga att vi måste börja tänka på billigast möjliga tränare.

Då är jag Inte sen att hänga på en swishkampanj för att SLIPPA Karlin.

Märk kampanjen med "Stoppa Karlin"..

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2026-01-24
Vilken match! Trodde vi skulle bli uppätna levande efter halva första och 0-2. Färjestad var så mkt tyngre och vann alla puckar och kvävde Timrå helt som såg ut att vara fast bak i hälarna i skridskorna och långsam i handling.

5-0 i andra. Otroligt vilken glädje det var i Ladan ikväll, hade med min dotter på 9 bast att uppleva denna sanslösa kväll tillsammans med. På ståplats dessutom. Obeskrivligt vackert!

Många kan hyllas och många saker kan sägas, men jag säger bara…Kung Lander! Kaptenernas kapten!

Ta rygg!

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2026-01-24
Nisse på Mon or: mkt beröm från Sanny iaf!

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2026-01-24
sikth: Bilden på Lundmark och Lander efter Lundmarks mål. Ta en screen shot och byt ut den gamla forumbilden. Nu.

Sv: Apropå nånting...
Inte helt oväntat...

"Timrå IK meddelar att Helene Ersson nu tillträder som permanent VD och Klubbchef. Helene har under de senaste tre månaderna haft rollen som tillförordnad VD, och kliver nu in i uppdraget fullt ut."

Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Den som tror Monten blir tränare i Timrå IK igen bör kontakta vården.

Sv: Apropå nånting...
Ja sakna denna rabbusling mycke!!🥺🥺🥺
Uppladdat:

500x0-fbimg1768484187357.jpg


Sv: HV71 - Timrå IK 2026-01-10
{11149}: Har alltid tyckt bra om Juel. Jobbar längre ut än JJ och är snabbare i sina förflyttningar.

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2025-12-30
-Sputnik-: Nu är situationen som den är nu tar vi nya tag efter nyår!!!
GOTT SLUT O GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG ALLA TREVLIGA TIMRÅITER SOM KLYVER NÄBB HÄR I BOKEN!!!!🇸🇪🤣🇱🇸🇱🇸🎇🎆🍸🍹🥂🎉🎊

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2025-12-30
cloon: "Jag spelar med grymt bra spelare"

Väääänta nu Dahlén; drog du precis en vit lögn?!

Du bär ju detta Timrå IK på dina axlar och är den enskilt största anledningen till att Timrå inte ligger sist i tabellen.

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2025-12-26
Herminator: Brynäsklacken var så pinsam ikväll. Kunde inte ens bemöda sig med att applådera när ALS-stiftelsen klev ut på isen. Jävla sopor.

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Just nu håller Lilla farbrorn på o julstökar gör sill, gravar öring, köttbullar, revbensspjäll röker fisk o allt annat jävelskap som hör julen till så JAG VILL ÖNSKA ALLA TREVLIGA TIMRÅITER EN JÄVLIGT GOD JUL!!!!!!
🎄🎄🎄🧑‍🎄🧑‍🎄🧑‍🎄

Sv: Silly Season 2026-27
Timrå Isstadion: Har svårt att foka på nästa säsong när den här ser ut att kunna braka riktigt ordentligt ner i det bruna.

Tar vi bort dom första 5 matcherna är vi näst sämst i serien poängmässigt. 25 poäng på 22 matcher. T o m kaozlaget HV är bättre, om än marginellt. Vi har fortfarande 11 poäng att gå på, men får dom en fyramatcherssvit likt vår inledning kan dom vara ikapp och förbi.
Just nu tyder allt på att vi taktar mot, förhoppningsvis, en tolfte plats.

Att man misslyckats kapitalt med årets nyförvärv är en sak (och ett obestridligt faktum), att man heller inte verkar göra något åt det direkt deprimerande.
Ska man ändå snegla mot nästa säsong - med utgångspunkt att vi fortfarande är i SHL då - blir man ju inte direkt lugnad av 1) att man anser att Forsmark är en betydelsefull komponent i vår backsida, 2) att Jonte drar, 3) att signaler från Nubben kan tolkas som att man kommer att fortsätta årets värvningsstrategi när det gäller ersättare, 4) att våra hemvändare som redan totalt sett ligger på negativ bang-for-the-buck blir ett år äldre, 5) att vi har en jävla massa långkontrakt på spelare som inte alls bidrar enligt förväntningar, samt 6) att hela föreningen känns trött, uppgiven och oerhört föråldrad.

Kollade inte ens på matchen senast. För första gången på vetefan-när gled jag in på Swehockey och kollade slutresultatet typ en kvart efter matchslut. Noterade den ytterst förväntade förlusten utan någon som helst pulshöjning.
Insåg vidare nu på morgonen att jag inte ens visste vilka vi skulle möta idag, eller vilken tid. I normala fall har jag lagt oerhörd energi på att planera dagen, noterat övriga göromål och händelser och strategiskt försökt att manipulera familj/släkt/vänner så att dom, nöjda och glada, inte ens noterar att vi som av en slump kommer hem/har en lucka precis när matchen utspelar sig.
Nu är det, äh, fuck it. Jag lär ändå bara ligga i fosterställning framför tv:n och försöka rispa mig själv blodig med fjärrkontrollen, allt medan den fega anti-hockeyn får mig att ifrågasätta kärleken till sporten.

Vi verkar vaska den här säsongen. Nubben rullar på. I helvete att det kommer en ersättare. Tryggt och mysigt. Låt oss fortsätta med TS + alla 18 assisterande tränare. Vi behöver bara skruva på defensiven lite till så kommer poängen rulla in i lagom takt. Då kan vi kanske, tacksamt och ödmjukt, hålla oss kvar i SHL något år till. Vi är ju så små och oförmögna att någonsin bli större.

Forza, eller nåt.

Sv: Apropå nånting...
Kollar igenom Timrås ungdomslag och det känns som att vi ett par bra kullar nu.
U15, U16, U18 och till viss mån U20 tuggar på bra.
Hoppas vi får behålla talangerna och kan få fram lite nytt underifrån inom de närmsta tre åren.

Sv: Timrå IK - Frölunda HC 2025-11-15
"Timrå dödar mitt hockeyintresse" "Timrå är kuklösa framåt" "Jag är tacksam som slipper vara där"
Jojo. Ikväll levererade man jinxar på löpande band. Länge sedan de bet så bra!
Har försökt se ikapp matchen men i Sundsvall åks det jävlar i min låda taxi inatt. Har dock lyckats bocka av höjdpunkterna samt slutet. Det måste skrivas.....alltså Landers hänsynslösa skottäckning som inte behövdes för att slutsignalen gick. Sekunder kvar och två måls ledning men han tvekar icke utan slänger sig för ett skott som inte hinner komma. K A R A K T Ä R!
Symboliserar Timrå IK 25/26. Kan vi bara få igång produktionen nu så....

Sv: Apropå nånting...
Kerstin_k:
Snyggt gjort att meddela i god tid jämför med dom Finska Pinnarna.

Sv: Timrå IK - HV71 2025-11-01
X-Län: Hela den där bortasektionen är ju ett sorgebarn. Den där buren som Timrå är ensam om att ha, utifrån ett regelverk som bara gäller Timrå, är en styggelse. Och mäktar man inte med att skaka fram lite dricka, chokladbollar, marabou och nån bärs är det skamligt.

Tragiskt.

· 5 ·
Sv: Silly Season 2026-27
Pucken:
Jag tog med lite film i dagens livesändning från arenan. Ibland glömmer man bort att alla andra inte springer i arenan nu under off-season och att det kan vara kul och se vad som händer där inne. Vi får försöka bjuda på lite ... | Läs mer