Det går väl fler bussar från Sundsvall än från Timrå eller hur?
När påstod jag att det är ett måste för alla att gå på krogen efter match? Låter som nånting du plockat ur ditt eget huvud
Nej jag har inte testat maten i Eon, vad det nu vill säga dig?
Skulle väl kunna dra fram hur många fördelar som helst, som du bara skulle försöka slingra dig runt ändå. I grund och botten handlar det om att locka så mycket publik som det bara går. Men om vi vänder på steken då, vad anser du att Timrå har som skulle locka mer än Sundsvall?
Abron: Alltså insnöad är man om man ens jämför publikunderlaget i timrå med sundsvall. Gå du och titta på några sundsvallsmatcher så du blir van allsvenskan,där lirar timrå inom några år om alla tänker som dig. Finns som jag sa tidigare bara ett bekymmer med att flytta till stan,det är sundsvall hockey. Att det är en annan kommun ser jag inte som ett problem då timrå ik är ett sundsvallslag i resten av sverige.
Sonnenberg gillar det han sett av stan så här långt. Undrar vilken stad han menar?
Förmodligen så tog Di Caz och några av dom andra grabbarna i laget honom på en runda. Shopping med fika i spelhörnan på Domus. Ekipering med nya fräscha kläder från Petterssons. Sen flanerade dom en timma på köpmangatan för att avrunda med en god trerättersmiddag på Atlantic.
För inte tog dom väl med honom till andra sidan skönviksberget heller!?!?! Nä! Han spelar ju i Timrå IK!
- Bättre bussförbindelser - Krogar - Restauranger för dom som vill ta en bit mat före/efter matcherna - Allt annat som Sundsvall stad har att erbjuda.
För att nämna några av dom jag kommer på såhär på rak arm. Det är mer attraktivt helt enkelt att gå på hockey i centrala Sundsvall, speciellt för dem som inte ser så mycket hockey annars.
Abron: Är väl en självklarhet att en arena i Sundsvall har mycket mer att erbjuda både hockeyintresserade och icke-hockeyinstresserade än en arena i Timrå?
Ja du, hur många är det, jag brukar göra det lite då å då å för mig å andra finns det alternativ även i Stadens grannkommun. Visst, alla i Medelpad vil ju gå hem, skit enkelt.
Yes, snabbt hem från matchen vilket bygger på en teori att all abor i Centrala Sundsvall, hej å hå.
Ascha som man säger här nere, det är så att 6000 personer vill gå ut efter lördags matchen, märklig företelse.
Nä, var realist, det kostar att investera i en ny arena, vilket jag tycker är orealistiskt o av sett var den skulle placeras geografiskt. Idag är det andra saker som styr den ekonomiska tillväxten, inte så svårt att förstå om man intresseras sig lite för den globala ekonomin.
Typiskt, jag skiter väll i vad det kostar, å vad det får för konsekvenser.
Kan du allvarligt visa att det blir så, några fjuttiga icke hockey intreserade från centrala Sundsvall kommer att invadera, ja fan ett antal 1000 tusen varje match. Är det så du tror, eller vad?
Var lite mer nyanserad å se dig om i den globala hockeyarena sfären så komme rdu att upptäcka helt andra senarium, sorry.
Hur man än vänder o vrider på det så måste man kunna inse att företagen och större delen av sittplats åskådarna föredrar sundsvall före timrå,sen kan man locka till sig nya åskådare vilket behövs för en framtid i elitserien. Fylla upp fler loger mer restaurangplatser m.m m.m vilket inbringar bra med pengar. Man ska komma ihåg att en supporter (läs ståplats supporter) inte är en speciellt bra inkomstkälla,om denne inte äter som en häst eller super som fan då.
Abron: Folk vill äta ute sen gå på hockey. Folk vill kunna gå hemifrån. Folk vill ha en modern arena. Folk vill komma hem snabbt efter matchen. Folk vill kunna värma upp på hockeyn på lördagsmatcher sen gå på krogen m.m m.m m.m m.m
Barbarossa: Jo visst fan kan man lira kvar i Sörberge, men då kan man inte kräva att vara topp fyra när säsongen går mot sitt slut. Då får vi vara nöjda att om man hamnar mellan 8-10 plats.
Abron: Självklart blir antalet besökare fler i Sundsvall, och man skulle locka så mycket mer NYA besökare. En arena i Timrå kommer aldrig kunna mäta sig med en arena i Sundsvall
Konstaterar bara fakta, kostnader får styrelsen klura på, men på sikt skulle man tjäna kolossalt mycket mer än i dagsläget
Jag kan inte förstå varför det skulle bli mer vinst för att flytta till en ny arena i Centrala Sundsvall, det är ju enkel matematik, bara att räkna så går det inte att få det att stämma.
Större chans att hamna i Allsvenskan genom att få en mer kapital kostnader, för inte blir antalet besökande så värst mycket mer för att man flyttar till staden.
Så blanda inte ihopp åpplen å morötter, det finns fler som snavat på orealistiska planer.
Barbarossa: Varför är det så viktigt för dig att timrå ik spelar i timrå? Vill du se allsvenskan i timrå i framtiden hellre än elitserien i sundsvall? Eon håller några år till sen blir det allsvenskan. Största problemet med en flytt till s-vall är sundsvall hockey.
zigge: Så du menar på fullt allvar att det är den ambition som gäller. Det får nog stå för dig det. Dessutom så blir du nog så ensam. Hur kan vara så enfaldig?
Antagligen har du läsförståelseproblem eftersom du kunde tolka mitt inlägg som ett klagomål. Dina exempel på lag som på något sätt skulle vara problem för Modo som förening är dessutom ytterst märkliga.
Dunc: Ehh, vad menar du? Tror inte nåt av dessa lag nånsin haft ambitionen att bli ett ES-lag. Är ganska givet med vem som är högst i Ö-vik,sas, till skillnad från Sundsvall/Timrå. Lite intressanta tankar, bla om 'klassiskt utomhus-möte' mellan TIK-MoDo i intervjun med marknadschiefen. Vore väl häftigt, spola upp Norrporten Arena o låt dem mötas, 9.000 på läktarna! :-)
Jag har sagt det förut men det är värt att beröra igen eftersom alla försöker glömma (blundar för) det faktum att Sundsvalls stad själv har ett hjärtelag.
Det är inte orimligt att Timrå kan ha en arena i Sundsvall med alla de positiva saker det medför för klubben.
Men är det rimligt för Sundsvall att behandla sitt eget "representationslag" så? Finns det några som helst fördelar för Sunsvall hockey med att Timrå bygger ett eget arenaschabrak i sin egen kula?
Hur tänker ni lösa den gordiska knuten, förutom att hånfullt låtsas som att den klubben inte har något värde och att det priblemet inte finns?
Själv ser jag bara en möjlig lösning. Att båda klubbarna delar arena. Ungefär som man har gjort i Stockholm med Globen. Om det varit en lyckad lösning är en egen fråga.
Jag gissar att Sundsvall Hockey endast ser en etablering av Timrå på orten som ett hinder för den egna klubben. De egna möjligheterna att växa begränsan rimligen rejält. Kanske tom. det omöjliggör något annat än att vara lillebror till Timrå för all framtid. En svårsmält tanke för den som supportar Sundsvall Hockey, kan jag tänka.
Barbarossa: Men nu är du löjlig och liknar äpple med päron. Laget och föreningen heter Timrå IK och det är inte en tanke på att slå ihop de olika lagen.
Man kan ju säga vad som helst ang geografikunskaperna, men sanningen är ju den att idag så är det ytterst få människor i Sverige som vet att det finns en kommun som heter Timrå. Däremot vet de flesta att Sundsvall kommun finns.
Det är ju bara att lyssna på radio el tv sändningar när dom säger: -Och nu ska vi upp till Sundsvall för att se hur det står i matchen mellan Timrå och ...."
Jag skäms inte ett dugg. Jag skulle kunna se mig en arena i Sundsvall (om förutsättningarna är dom rätta). Visst man skulle vara tvungen att köra lite längre för att komma hem.... Men va fan det finns ju folk som sitter och kör från Söderhamn till Timrås alla hemmamatcher. Så finns viljan så kan man göra vad som helst för att se laget i sitt hjärta.
Dom som ska skämmas är de människor som nu säger: om Timrå spelar inne i S-vall, då ska jag sluta gå.
Vad är det för stofil gen som kryper fram?
Spelar ingen roll hur länge föreningen/arenan har legat på ett ställe. Om analyser säger att man måste byta läge för att öka intäkterna, ja då ska inte tjuriga stofiler sätta käppar i hjulet. Men visst, hade vi kört den filosofin sen urminnes tider då hade vi väl nätt å jämnt uppfunnit hjulet än. Iof hade den här diskussionen inte funnits heller (vilket hade varit skönt).
dr-nix: Med tanke på att det är rätt mkt avskrivningar mm kvar på den nuvarande arenan är det nog inte bara att tro att nån ska komma o ta över den.. Men det finns säker möjligheter där med,det vet jag för lite om för att uttala mig om egentligen.
FM: ingen aning om hur dom skulle lösa det. Kan tänka mig att Timrå Kommun tar över arenan men jag är rätt säker på att det går att lösa på något sätt om viljan finns där.
Barbarossa: nej det där men namnbyte ska man låta bli, har du följa diskussionen så vet du att det är en grej som tagits upp en massa gånger och det börjar bli irriterande.
dr-nix: Tror du verkligen att vi har råd att ha en arena i Timrå och en i Sundsvall ?
Som nån skrev för några dagar sedan,klart omsättningen ökar med en arena i stan men frågan är om inte kostnaderna äter upp vinsten? Jag vet inte vad som är bäst men litar på att de ansvariga inom TIK räknar på det där.
Barbarossa: Jag känner så här. Jag vill inte stå som ett frågetecken år 2013 eller nått sånt och fråga mig vad som hände med Timrå IKs elitstatus? varför dom inte längre får vara med och leka med de stora grabbarna. Och dessutom veta att det fanns planer på att bygga större arena och öka intresset för laget och pengaflödet. Och att om detta hade inträffat kanske jag fått fortsätta se Timrå IK vara med och slåss om "Le Mat" (tror den stavas så)
dr-nix: larva mig vem säger att jag larvar mig. Jag säger bara min åsikt precis som du. Visst jag vet att allt handlar om pengar idag men jag tycker bara de är synd att man bara därför måste flytta till stan. Och vem fan har sagt att jag vill att att hockeyn ska bli nån slags amatörstatus. Dr-nix du kan irriterra dig på min åsikt hur mycket du vill jag säger bara vad jag anser och för mig handlar även hockeyn om hjärta även om jag förstår att pengar är större i dagens elitserie så bli det en flytt så bli de int mycket jag kan göra åt de. Men att man nästan angrips bara för att man säger sin åsikt de tycker jag r lågt av dig även om jag va lite små sarkastisk också i mitt inlägg.
Barbarossa: Det är en sak att inte vilja att TIK lirar i stan men fjanta dig inte. Du är vuxen nog att fatta skillnaden mellan Sundsvall och Timrå. Visst vill jag att Timrå lirar i Timrå men detta handlar inte om hjärta, sentimentalitet eller Timrå Kommun.
Detta handlar om Timrå IK, Elitidrott är en affärsverksamhet idag. Dagarna med uterinkar då lagen bestod av egna produkter från trakten och lag som värvade spelare för pengar kallades köpelag är borta. Tyvärr lever många kvar i det förflutna. Timrås Historia kommer aldrig att försvinna, men nu måste Timrå IK göra det som är bäst för klubben i framtiden. Jag förstår att du vill att Hockey i Sverige ska återgå till någon slags amatörstatus men glöm det, Elitserien är Big Business och det är pengarna som räknas idag. Du kan hata det faktumet hur mycket du vill men det ändrar inte för en sekund att det är pengarna som räknas idag.
Larva dig inte heller med namnbyte eller sånt tjafs, det är så irriterande. Timrå IK är ett varumärke och det kommer inte att kastas bort givetvis. Vem säger att Timrå IK inte kommer ha kvar någon verksamhet i Timrå efter en eventuell flytt? Man kanske låter Juniorlagen lira kvar i ladan (bl.a med tanke på Hockeygymnasiet).
Barbarossa: Jag vill se Timrå Ik i elitserien och att dom en dag kan ta ett sm guld, krävs de då att man bygger en arena i sundsvall så ska man ju naturligtvis göra de, jag vill inte att Timrå ska spela i allsvenskan.
Min son har, via nätet frågat några bostonbor om dom gillar bostongurka! Dom vet inte vad han talar om. Alltså.. Ingen bostongurka i Boston! Tänka sig!
Snoop: Ni borde tusan skämmas allihopa som vill att laget skall spela i stan. Ni kan iaf inte påstå att ni ha hjärta fö varumärket Timrå. Timrå har så länge jag känner till spelat här ända sedan strimmas dagar. Och att nu börja ens fundera på en flytt ti stan är ba skammligt. Men vi kanske ska slå ihop oss och bli ST hockey igen då kan jag vara med på en flytt. Som en sundsvall supporter sa det finns bara ett lag i stan och de är sundsvall hockey och så ska de förbli. Tycker jag han ha rätt i. Och vill ni gå på krogen efteråt så gå på olarys i timrå dug de med :)
Barbarossa: ja och hv kan byta namn till jönköping och modo till Örnsköldsvik osv osv .. timrå ik är en förening .. ingen ort .. fyll läktarna så behöva ingen flytt .
Heleniz: Bra skrivet ! De är ju precis som du säger elitserien handlar inte om hjärta utan om pengar, och helt klart kommer man isf lägga mycket historia bakom sig om man flyttar arenan, många fina saker har hänt på EONs mark.Men nu är det dags för ny historia :)
Heleniz: En del av Timrås historia det bli nog så gott som hela skulle jag tro. Jaja jag tycker de fortfarande ska ligg där de ligg men du har rätt i att folk är lata. Slöpickarna i sundsvall orka inte ta sig hit så på så viss är de bättre men då kan vi byta namn tyck ja fö då äre inte samma lag längre. Men de är ju bara vad jag tycker.
Barbarossa: Elitserien handlar inte om hjärta. För skulle det göra det så skulle MoDo förmodligen vart kvar i Kempehallen och gamla isladan skulle också stå kvar i sin forna form. Det handlar om pengar och att kunna konkurrera med andra klubbar.
Elitserien skulle vara totalt värdelös att se om inga satsningar gjordes på nya arenor för att locka mer publik och sponsorer. Det skulle vara som att se Detroit red wings (VF, LHC, HV71) mot typ Ånge IK (Rögle, SSK, Timrå med flera) eftersom vissa klubbar skulle ha oproportionerligt mycket mer pengar än andra.
Det handlar inte så mycket om själva hallen, det handlar om var den ligger. Det är tyvärr dagens sanning. Folk är lata, folk som inte är överdrivet hockeyintresserade sätter sig aldrig i bilen eller på hockeybussen ut till Timrå för att se på hockey när de kan sitta hemma i soffan och se matchen eller vara på O´ Learys. Skulle hallen däremot ligga på bekvämt gångavstånd från Sundsvalls Centrum så skulle många fler välja att lösa biljetter till matchen. Och nej, det är inte samma sak för de som bor i Timrå och skulle behöva åka till Sundsvall eftersom det bor kanske en tiondel (eller mindre?) så lite folk i Timrå som det gör i Sundsvall.
För Timrå IKs bästa bör en flytt in till Sundsvall ske så snart den ekonomiska krisen lugnat sig. Kanske inte inom ett år, men inom en femårsperiod bör en ny arena finnas i Sundsvalls centralare delar för att kunna hänga med i utvecklingen. Det är tyvärr sant, även om det innebär att en del av Timrå IKs historia kommer gå förlorad.
Det går väl fler bussar från Sundsvall än från Timrå eller hur?
När påstod jag att det är ett måste för alla att gå på krogen efter match? Låter som nånting du plockat ur ditt eget huvud
Nej jag har inte testat maten i Eon, vad det nu vill säga dig?
Skulle väl kunna dra fram hur många fördelar som helst, som du bara skulle försöka slingra dig runt ändå. I grund och botten handlar det om att locka så mycket publik som det bara går. Men om vi vänder på steken då, vad anser du att Timrå har som skulle locka mer än Sundsvall?