1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

583211 inlägg · 6215 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 718192 · » Till forumet


Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Fet-Ecke:För att hänga med i utvecklingen är det nog ett måste att kapaciteten på sitt o ståplatser utökas så att det blir i stil med Linköping. Alltså ca 7500 platser. Är ganska så säker på att hallen skulle fyllas då också. Speciellt om det går bra för laget och man är med i resonemanget om SM-tecknen.
En stor begränsning i dag är att folk inte kommer p.g.a. det inte finns platser.
Som du säger så måste också parkeringsytorna ses över och utfart o infart.
Kunde man på 60-talet ha ett snitt på närmare 8000 åskådare på hemmamatch. Ja untantaget Tunabro då. Då borde det gå bra nu också.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
El Aka Ali: Jo, publikmässigt fyller man nog arenan även om man bygger ut.
Sen behövs mer toaletter och övriga utrymmen också om man ökar publikmängden.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
El Aka Ali: Ståplats finns det så det räcker av, det är fler sittplatser som är ett måste... En kapacitet runt 7000 är garanterat max för arenan som den ser ut idag och då spelar det ingen roll om de höjer taket till himlen. Det som måste göras är att hallen breddas och att ståplats byggs om en aning flackare, för annars är det omöjligt att bygga den balkong det spekuleras i.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Ambroo: Tycker faktiskt att det ser ut som att ytterväggen mot skolan kunde flyttas ut minst 8 meter. Där skulle man kunna få till en hel del. Jag menar inte lika högt som på entrekortsidan men man skulle kunna få till en dubbelläktare där några tusen till fick plats. Bara som ett exempel.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
El Aka Ali: Bredda hallen som du säger (kanske inte 8 meter) och fortsätt med takvinkeln från andra taksidan så att det är en enda lutning på taket och sim sala bim: En hel del extra utrymme till ett läktar-etage och tolattfaciliteter mm.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Vill man behålla det fräscha och stilrena helhetsintrycket är det enda rätta att bygga om västra läktaren så den blir som norra läktaren fast men med en centrerad (och mäktig! - konsultera Knylan & co) ståplats.
Sen kan bortastå förpassas till rinkside under handikapp-läktaren á la HV 71. Antagligen går det att få in mer sittplatser typ ovanför logerna.
Med detta får vi bättre ståplats och fler sittplatser.
En balkong över västra tycker jag skulle förstöra helhetsintrycket.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Timrå IK:s hemmaarena skall givetvis ligga i Timrå.
Om vi inte skall spä på den redan av vissa sportkommentatorer så välanvända frasen "Sundsvallslaget Timrå". Och det är jag ganska säker på att ingen av oss Tikare vill göra. Men det är sant som du säger att arenan är aningen för liten. Och den ytterst tama ökningen utav publikkapaciteten är under all kritik.
Men hur kan vi då göra för att få upp publikintaget ??

Personligen tycker jag att ingångarna till ståplats skall göras om.
Vad sägs om en stor in/utgång mitt på läktaren i stället för dagens två ??
Eller flytta de två befintliga längre ut mot sidorna ??

Sen kanske det går att bygga sittplaser ovanför logerna.
Det kanske kan vara ett alternativ ??.



( Vänligen observera visst önsketänkande )
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Fet-Ecke: På tal om att S.A "vuxit ut kostymen"... någon som vet om A-laget får nån nydesignad kostym (matchställ) i år??

Ser att både Luleå o F-stad har nya o omdesignade på gång..kul med omväxling o det skulle kännas fräscht med nått nytt el. kanske gammalnytt.. till premiären i rövit stil på detta nu lagmässigt "omdesignade" lag när det gäller spelartrupp.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
htikare: Jag tycker egentligen inte vi ska ändra så mycket på våra tröjor, tycker dom är så grymmt snygga. Det enda är väl om vi får ha tallarna på dom, då vi kan dra på lite mer vitt på dom.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
htikare: Det blir en ganska stor förändring med Timråmått mätt. Det kommer att bli två breda ränder i vitt och rött på axelpartiet, det var även på förslag att det skulle bli svarta byxor och hjälmar, men det klarar vi oss utan...
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
andyo: Ja du kanske har rätt man behöver ju inte ändra för ändrandets skull..men jag såg några retrotröjor på några supportrar den här säsongen som inte var så dumma nånå tror jag hade lite vita axelränder typ Brynäs axelok o nån hade en lite mörkare klarröd färg som var snygg men okej detta är inget problem..bara en fundering o som Du säger "vi är redan snygga"..
Tveksamt om vi får se några tallar´.. vi får kanske nå en kompromiss med två stora vita tallar.. med en liten liten miniörn som flyger mitt ibland dom..
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Jag tycker att man ska bygga en exakt likadan sittplatsläktare som mittemot där ståplats är nu.
Flytta ståplats och klacken till ett hörn.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Ambroo: Tack! Låter utmärkt..precis vad jag hoppades på lite markering
på axlarna. Och när det gäller svart instämmer jag.. det låter sorgligt med svarta hjälmar o byxor på dessa röda färgstarka spelare nej ,man får gärna laborera med rött o vitt sinsemellanmen ingen fler färg!!

Hur skall vi annnars kunna sjunga tjalalala... oohhh rött o vitt.....
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
-Gurra-:
Jag njuter varje gång dom nämner Sundsvallslaget Timrå IK. Det bevisar bara att Timrå IK är en del utan Sundsvall / Timråregionen.
TIK skulle inte skulle ha en chans att finnas till utan närheten till Sundsvalls Stad, åtminstone inte som ett elitserielag.

Hade man i stället valt att bygga helt nytt i Birsta för säg 8'-9' så skulle Timrå IK kunnat växa ut till en stor aktör på Elitseriekartan.

Man kan inte vara så inskränkt i sitt tänkande som du Gurra, som säger.

"Om vi inte skall spä på den redan av vissa sportkommentatorer så välanvända frasen "Sundsvallslaget Timrå". Och det är jag ganska säker på att ingen av oss Tikare vill göra."

Det är bara så att alla loger utom en används och sponsras av Sundsvallbaserade företag.

Det bättre alternativet hade varit att föredra.....www.hockeysnack.com/medlem/Per+HApps/filarkiv.php?showfile=birsta2.jpg
Kommentera


Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Varför älta det nu? E.ON Arena står där den står.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Laken: Det är väl inte att älta, tycker snarare att det är ett konstaterande iom att det är ett måste i framtiden...
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
htikare: Ang. retrotröja så kolla in länken. Killen i mitten på näst sista bilden. Där har vi en riktigt snygg tröja! Kanske inte föreningen godkänner talloggan men låt det då stå TIMRÅ där som det gör på dagen´s tröjor.
Kommentera


Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Fet-Ecke:

Kollade igenom bilderna och vill bara säga.
Det är ju så enormt vackert när så många rödklädda Tikare kommer i samlad trupp.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
friskan: Jo, det är som en våt dröm som går i uppfyllelse!
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Såg att Marcus lagt upp mitt Birstaförslag på hockeyfilmer, smurfa in och låt det vattnas i munnen :)
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Jag hade viljat haft en i centrala Sundsvall istället.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Sundsvall spelar i Sundsvalls kommun, Timrå spelar i Timrå kommun, PUNKT.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Herminator: Cirkus 70% av Timrås publik bor i Sundsvalls kommun. Jag tycker att det är ett ganska skönt argument.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Nu ligger arenan i Timrå. Punkt slut.
Varför diskutera detta vidare? Problemet nu är att arenan har en för liten publikkapacitet (för få sittplatser). Så då borde det vara mer intressant att diskutera den problemställningen.
Min lösning på problemet är att bygga en likadan sittplatsläktare där klacken står som mittemot. Men då måste man nog flytta bak kortsideväggen. Klacken får sedan plats i något av hörnen brevid där man står nu.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

Thomas Johansson nämde i nån intervju vilka förändringar som var på G i arenan.

* Hängläktare ovanför ståplats med 600 sittplatser.

* 175 sittplatser ovanför nuvarande loger. 

* 13 (?) nya loger på norra läktaren.

Frågan är vad som menas med en hängläktare. Nån som vet? Men jag antar att det blir som ett etage ovanför/bakomför ståplats. Förmodligen måste väl bakre väggen flyttas ut för att få plats med detta (!?). Här försvinner nog en hel del ståplatser i samma veva. Tycker att det verkar som att man siktar på en kapacitet på 6500 åskådare och det är väl en rimlig siffra tycker jag. Nuvarande arena känns lite för trång. Samtidigt så behövs det fler sittplatser.

Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Marcus: Vi behöver inte mer än 800-1000 ståplatser heller. Får folk tag i stittplats så skiter de i stå. Det är bara när det vankas knökfullt som stå trots allt tar slut. Vidare så snackas det väl om en sportpub bakom västra iom ombyggnad samt kiosker på ett övre plan bakom östra.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Marcus: Allt detta låter utmärkt. Men hängläktare med sittplatser ovanför våran ståplatsläktare ??. Är inte lutningen för stor för det ?
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
-Gurra-: Däremot borde klubben bygga om och göra flera ståplatser. Börjar lessna på tjatet vid varje slutsåld match om att ta ett steg uppåt.

Är det fullt så är det fullt, åh då kan man inte flytta sig.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
-Gurra-: Det med att flytta upp är ju en gammal regel .. jag som är en bit ifrån stå ser ju att när Roger ber folk flytta uppåt så ställer de sig allt som oftast med armarna i kors och vägrar typ "jag var här först"

Det innebär att det blir lite luckor längre uppöver läktaren ..
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
actionleif: Men det är ju ännu en anledning att bygga ut ståplats... eller ??
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

actionleif: Något som jag funderade på när jag var i er arena senast var att känslan från ståplats är att skulle det bli högre på andra sidan så kommer man inte se något för jumbotronen. Ja nästan så man frågade sig om så var fallet redan nu.

Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
För att behålla ett bra helhetsintryck (Umeå Ishall, nej tack) är det enda rätta att bygga om västra kortsidan så att den blir som östra, med skillnaden att nedre halvan består av en centrerad ståplatsläktare.
Bortastå kan flyttas till längst ner på östra kortsidan.
5 500 sitt och 1000 stå låter som en lagom fördelning.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Trumman hör man på webben iaf :)
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Rock Roffe II:
Med all önskvärd tydlighet har denna säsongsstart visat att Timrå IK har vuxit ur kostymen. En arena som tar 5800 betalande till ett lag som leder elitserien med en himla massa poäng, är ju lika lyckat som att en familj med 5 personer skall få plats i en tvårummare med kök.

Visst det fungerar, men inte mer.

Tänk om man hade byggt ut med 2000 platser ytteliggare när man ändå höll på. Då hade snittet lätt ökat med 1200-1500 per match. Det hade resulterat i lågt räknat 200.000 mer per match i intäkt.

Snart kommer även BIF och MODO att flyga om oss i omsättningsligan just på grund av trångboddheten.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Varje gång man åker förbi stan eller med hockeybussen hem så kan man inte undgå att fantisera att om att byggnaden vid hamnen där det står en skylt med "E.ON" på skulle varit arenan. Tänk en alldeles ny arena med kanske 8500 publikplatser mitt i hamnen i centrala Sundsvall...
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

Per HApps: Å ena sidan har vi en fantastisk gryta med riktiga stup till läktare vilket gör att man tittar snett på flacka tvåvåningsarenor som de i Gävle och Karlstad. Å andra sidan vill vi få in fler. Det uppenbara är väl att bygga en sittplatshylla ovanpå ståplatskortsidan. Förhoppningsvis förstör inte det stämning och akustik. 

Ännu bättre - men svårare - att få till några rader sittplats ytterligare på höjden på långsidorna. Då är det rejäla grepp som krävs.

Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
El Maco:
Sitter just nu och funderar på hur man skulle kunna behålla grytkonstruktionen som jag anser är den bästa och ändå få in 2000 mer besökare, lämnar mitt förslag runt Luciatid.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Kanon, noterar du det, Friskan?
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: Själv har jag suttit och tänkt på en frän ide ett tag nu (iof så lär det aldrig ske p.g.a. ekonomiska skäl).

Grytan behövs fixas, jag gillar platsen osv. men jag tycker man måste göra någonting. IFK Timrå är inget korplag (längre).

Mitt förslag (väldigt lösa tankegångar) är att riva både Ladan och Grytan och bygga en enorm arena med både en ishall och en fotbollsplan med en gemensam ingång där man sedan kan välja vilken sport man är där för att kolla på. Arenan skulle givetvis ha allt som en modern arena har, pubbar, resturang osv... Dyrt som f-n säkerligen men det vore ett intressant bygge.
Kommentera


Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Knylan:
Självklart, men vart ska trummisen vara?
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps: ...ja så där kan det ju INTE se ut i varje fall.

Det måste ju vara oerhört svårt för spelare samt domare och veta om man spelat pucken "offside" eller inte när isen är alldeles grå och UTAN linjer.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps:
Glöm inte parkeringsplatser och personalutrymmen bara.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
friskan:
Personalutrymmen får du ta hand om, jag har redan mailat ett parkeringsförslag till TK för 2.5 år sedan.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
friskan: bygg ett parkeringshus som ligger under marknivå.
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
För sakens skull för att du inte skall missförstå friskan skall det naturligtvis stå TIK
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
dr-nix: det är bra med visioner...
Kommentera

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps:
Efter din fina förklaring fattar alla.............he he.
Kommentera

« · 718192 · »