JonteD: Ja, kanske får se ett direkt skott för kanske andra gången i år. Vi saknar en back som kan bomba in några kassar från blå i mellanåt. Det vore bättre ön ett evigt passande tills vi tappar pucken till motståndaren. Många skott på mål vore önskvärt eftersom FBK enda svaghet är väl målvaktsspelet?!
Tom Topp: Om jag skulle få ge en order till grabbsen de vore att skjuta så fort de finns chans och att man kraschar mot mål för de e ju dit pöcken ska!! inte kladda runt skjut mot mål säger igen varje skott mot mål e två målchanser!! De kan ta på skridskor, byxor,o klubbor på vägen tror att de skulle ramla dit lite turmål då men de e va jag tycker de!!🇺🇿🤣😎
Lomond: Wedda i en fjärdelina för ju tankarna till säsongen 18/19(som i det stora hela vara totalt miserabel) där han initalt spelade med Bojjan och Berglund, fick sitt genombrott och var helt jävla orimligt bra.
Så varför inte en nystart på karriären ikväll i fjärdelinan?
OlliJanne: Dä änd somm smak ida ä den inköpt fickljumm Explorern 🙄 Att vi ska vinn ikväll ä lik trovärdig somm att Eisenhauer gör hattrick ikväll!!! Nä ett MIRAKEL ikväll i Löfvbergs Lila ä dä vi få hopp på 🙏 Låt dä rinna lätt rabbuslingar å hemmabaren öppna nu.. Välkomna å lyss på Lönnå på Grammofon å gå igenom hur vi ska vänn på förlustelennät!! Friden liljor å Älska Timrå IK I VÅTT OCH TORRT ALLTID ❤️ HALLELUJA 🙏🙏🙏
Nisse på Mon or: Lite klokare blev man ändå. Tolkar det som att det blivit ännu mer akut läge och man tillämpar förslaget tillfälligt redan för 2025 för att sedan rösta om förslaget permanent till 2026.
Det säger en del om det ekonomiska läget klubbarna är i. Att gå från planen 25/26 till att akut implementera det till 24/25 säsongen på ett halvår, det är skrämmande utveckling. Lönerna i SHL är ett skämt, 200 i månaden anses vara billigt nu. Det har spårat.
"Kravet på det egna kapitalet för säsongen 2023/24 var åtta procent av omsättningen. Det fastslogs tidigare att kravet för elitlicens skulle skärpas till tio procent av omsättningen i eget kapital 2024/25.
Nu skrotas beslutet och kravet skrivs ner till fem procent för både SHL och HA.
– Vi har ett bra eget kapital så det är ingen fara för SHL-licensen när de sänker kravet till fem procent för alla klubbar. De ser att det är fler än vi som har problem. Vi är inte ensamma, säger Peter Wiklund."
Helt med angående TV4. Sedan samma experter i studion år ut och år in. Som ska surra något så inåt. Nä, hellre fler reportage samt kanske bjuda in veckans gäst, någon gammal spelare eller tränare. Vad tycker dom om dagens hockey etc.
Sedan bildkvalitén, är det ens full HD? Ljudet ska vi inte prata om ens. Vidrigt mycket betalt ska dom ha även för en undermålig produkt.
Vi är väl alla stolta och glada över vad som varit denna säsong…
Men att luta sig tillbaka och peka på det när spelet faktiskt ser rätt risigt ut nu helt plötsligt och mönstret går igen match efter match är inte riktigt min melodi heller…
Alltså! Ingen ska sparkas men det funkar inte på isen och kravet på leverans måste upp.
Jag tvivlar starkt på att man ska lasta på Eisenmenger massa istid och hoppas på resultat. Även om det så klart skulle skicka signaler.
Om man inte levererar så spelar det faktiskt ingen större roll hur mycket en stjärna spelar…
Jag skulle gärna se mer av det som var då när Dahlén var avstängd och Walli klev fram. Han tog vägen mot mål och sköt.
I min värld skulle det hjälpa rätt jävla mycket om man inte bara försöker ta sig in i anfallszon och ställa upp varje gång utan försökte vara lite raka ibland med bara för att ge motståndaren lite svårare att läsa oss.
Vi kan inte tillåta den här svackan att bli så mycket djupare än den är nu för gränsen till Örebroras är väl nästa hack…
Visst vi är med spelmässigt och tar vi inte keepern så slutar matchen ikväll 0-1 men vi utmanar inte riktigt och det har vi inte gjort på ett tag nu.
De börjar hopa sig nu matcherna där vi förlorar mot en hårt jobbande motståndare. Vi kan vinna mot lag som spelar öppen ishockey då skiner vår offensiv. Men har vi tillräckligt med spelare som kan göra det lilla extra när det bjuds på tight försvarsspel? Just nu tyder ingenting på det. Ska vi gå långt i slutspel så krävs det att alla spelare kan ta i och bli skitiga under naglarna. Risken är annars att det blir sorti mot lag som Rögle eller Örebro de senaste två säsongerna. Lag som verkar anspråkslösa under serielunken men känns byggda för slutspel då de har karaktärer som knyter näven när det väl gäller.
{469}: Bytte jag också, i ren jävla affekt över aftonens "underhållning". Vad fan fick vi se lixom? Ännu en bedårande icke-insats. Jag som i min oförklarliga enfald lurade mig att tro att vi redan hade nått den spelmässiga botten har uppenbarligen m y c k e t kvar att lära.
Vidare: Please spare me kölhalningen i Karlstad på torsdag. Reality-check two fucking point zero!
JonteD: Ja tyvärr verkar det som hela laget är kass just nu och Dalle är varken bättre eller sämre än resten av truppen. Förhoppningsvis kommer lite glädje tillbaka när dem slår Färjestad nästa omgång. Då när ingen förväntar sig en Timrå vinst i Karlstad. Det kommer att ske ska ni se. Forza Timrå Ik!!
Djingiskahn: Jag tycker det där var kvällens bästa inlägg, nyktert och sansat. Laget är verkligen under isen just nu men eftersom vi tidigare sett ut som en rund miljon ungefär så har vi satt oss i en tacksam sits. Bara att hoppas att det vänder snart, vi vet ju alla vilken högstanivå det här laget kan ha. Jag tror fortfarande på topp 6, det vore väl fan tidernas losermentalitet att inte göra det med 8 poäng ner. Men ja, starka psyken är ju förvisso inte vad man förknippar HS med
sargad: jo jag kan kritisera Dahlén när han får alla topmöjligheter att leverera från Olli. Med i toppledjorna med speltid. PP hela tiden. Ändå så studsar han inte tillbaka. Inte alla som får sådana förutsättningar.
Banal: Lander går främst av alla i "inte-åka-skridsko" insatser. Oroväckande när spelare som bygger så mycket av sitt spel på inställning ser helt ointresserade ut. Här tänker jag mest på Hartman, Boyce o Lander. Kan det vara nå knas i laget av något slag?
Ahpl: Skitmatch. Timrå är bra första halvan av första perioden, sedan är det som om energin försvinner i och med att utdelningen uteblir. Resten av matchen blir avvaktande och allt avgörs av ett skitmål.
Brukar inte gnälla på domaren, men efter den här matchen sätter jag ett frågetecken för nivån. I början togs billiga utvisningar och sedan släpps betydligt tydligare regelbrott. Det drabbar dock båda lagen.
Enligt allts brist på logik så blir det väl tre poäng mot Färjestad.
Timrå har inget eget spel överhuvudtaget. Dumpa puck trots sådan spelskickliga spelare. Bli nollad på hemmaplan mot ett uruselt lag. Jösses. Varför har Timrå inget eget offensivt spel? Finns inte en chans att de kommer gå bra i slutspelet.
BaraTikare: ja, märkligt att man inte testar med OK på vänstersidan.....man ser ju att Rögle scoutat vårt PP. Tätt på Dalle till höger och OK centralt, och vet att vi helst bygger upp från höger sida=överbelastar gärna där.
{469}: Eller hur. Och han har världens rakaste och ärligaste motivering som är helt omöjlig att ifrågasätta:
"– Ja, jag fick frågan, men jag bestämde mig för att tacka nej, avslöjar Viktor Lodin när Expressen får tag på honom inför SHL-mötet med Växjö.
Hur kommer det sig?
– Jag vill fokusera på Färjestad och den avslutning vi har på säsongen med slutspelet längre fram, jag vill kunna vara i så bra form som möjligt till det. Jag vill kunna känna att jag kan ge mitt allt för Färjestad, de ska ha mitt fulla commitment."
Hållander, om vi ska prata spel i VM längre fram, hade väl varit helt självskriven där oavsett om han valt att tacka nej här. Jonathan Dahlén förstår jag verkligen inte varför man tar ut alls. Visst gör han sina poäng i SHL, men spel internationellt är något helt annat, där jag tycker man sett tidigare att Jonte inte alls är mogen uppgiften, då han väger alldeles för lätt i det fysiska spelet. Vanligtvis väljer han väl t.o.m bort att delta här vilket gör honom i stort sett omöjlig att ta ut i en internationell större turnering.
Rip Kirby: Tim Erixon på Expressen. Detta förklarar en hel del.
Meen samtidigt svårt att frångå att det inte riktigt håller längre.
-Jag har diskbråck som gör att mitt ben domnar bort. Tyvärr går det väldigt sakta framåt, säger han till Expressen.
Han berättar att det hör ihop med den skada han ådrog sig under fjolårssäsongen och som då höll honom borta från spel i närmare två månader.
– Jag bröt foten under hösten och efter säsongen var den fortfarande av, säger Erixon.
Trots frakturen som inte läkte, spelade Erixon matcher under flera månaders tid.
– Det är flera personer som tror att den felbelastningen som blev då, har skapat ryggproblemen jag har nu. Det är klart att jag ångrar mig. Det blev ju pannkaka av det."
0tto: Är han spelklar lirar han. Tror varken Olli eller Kimmo spiller någon som helst tid. De vill nog att han ska få känna på grejerna fortast möjligt och börja acklimatisera sig.
roger_sundsvall: haha ja. örebro hv o malmö har fler finnar. luleå lika många. fler borde va som oss som satsar svenskt :) lista på procent av truppen som är svenskar: brynäs 70,4% frölunda 84,6% färjestad 76% hv 59,4% leksand 66,7% linköping 70,8% luleå 70,8% malmö 52% modo 58,3% rögle 76% skellefteå 89,7% timrå 81,5% växjö 69% örebro 68%
att frölunda är har högre procent beror på att man räknar eisinmenger som import men han har ju dubbla medborgarskap :)
Jadu: Jag kan få fel. Men vågar nästan lova att folk har en förlegad bild av Hardegård. När han var den där ynglingen som skulle vara med och bära upp ett av SHLs sämsta lagbyggen i modern tid. (Säsongen 18/19) Ett haveri till bygge där Hardegård inte alls var mogen.
I HA däefter var han vår bästa back. Spelade mest ihop med Albin Carlsson och var en stor bidragande anledning till att han fick sin fina plus minus statistik. Något som Carlsson inte alls var i närheten att kunna bära upp säsongen efter i SHL. Få dessutom Hardegård lämnat för Örebro. Och har tagit stora steg den dess.
Kimmo ”efter lördag har vi sökt lite vad som finns på marknaden” Kimmo”vi måste kolla hela hockeyvärlden, vi jobbar på” Kimmo ”absolut något stabilt som kan spela under press” Kimmo ”vi har inte frågat luleå någonting, jag är själv sportchef och jag hade inte varit så dum att jag skulle släppa en spelare till en konkurrent”
{469}: För att hålla sig här och nu. Så tycker jag inte att spelet varit så dåligt de 3 senaste matcherna som folk vill påstå.
Vi är fortsatt med i racet, men måste också likt FBK och Brynäs, börja plocka segrar fasten spelet hackar och man kanske inte alltid är värda segern.
Jag tar hellre en liten svacka nu. Och att vi är som bäst framåt våren.
Av erfarenhet så vaknar spelare som Lander till rejält när det börja dra ihop sig på slutet av säsongen. Vi har dessutom en del slutspelskaraktärer som kan trivas rätt bra i ett slutspel.
tjobba: Jepp, bra iaktagelse. Båda Olivers mål igår var "one-timers" om jag kommer ihåg rätt. Kolla t ex Karlqvists och Ratties alla mål, där är det ofta direktskott utan kladd. Ofta när man ser repriser på "one-timers" så sitter puckarna inte alls så placerade utan kanske mitt i kasse ibland. Det är farten i pass+skott och överraskningsmomentet som gör att vakterna är felplacerade.
Så... vill absolut se mer såna avslut. Igår i PP spelade vi oss till perfekt direktskottsläge ett par ggr men det mynnade ut i kladdande och dragskott i 'täcket' som då hunnit komma mellan puck och mål. Vi kan ibland spela flera matcher utan att man ens noterar ett direktskotssförsök.
Olli Nomadinen Jaså har det gått hett till i natt? Ett tips till dom isf… logga ut när topplocket går och undvik flaskan. Själv loggade jag ut o knaprade på morotsstavar o satte in lite grönkål i ugnen för jag var sugen på chips och drack gurkvatten och kollade på nån svartvit obskyr film utan tal men med fiolgnissel… Oj vad jag skrattade ! Dä ä ren o skär lycka dä.
Ser att det går snack om att ändra formationer igen, nej tack säger jag. Tycker samtliga formationer har rätt kemi nu.
Har smält gårdagen nu även, vi gör en helt ok bortamatch och håller Luleå på utsidan stora delar av matchen. Hade Lander fått ut pucken där så hade vi tagit 3 poäng. Det är små marginaler som avgör. Hade vi tagit 3 poäng hade det varit frid och fröjd på HS även.
vonDöbeln: Dags att stänga av användare här om det inte redan är gjort. Annars, ang. din fråga; Är det klart att han lämnar? Lär väl isf inte frigöra några enorma summor
vonDöbeln: Ja, hoppas Jokinen har tålamod med här laget för att "take it to the next level", hur påslagen vissa spelar är för dagen verkar vara lite taget ur en tombola. Måste kännas hopplöst som coach vissa stunder.