1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608666 inlägg · 6214 ämnen
3009803 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Därth/Sörbrandt som "15:e". Värvar vi Danielsson så är det inte för att han ska vara utanför fyra kedjor.

Vi har 11 forwards på kontrakt, EP borträknad, och ska in med minst två spets. Jag hoppas och tror på tre stycken, där åtminstone två är från den översta hyllan; en uttalad förstacenter, en sniper och sen en andrecenter på det. Vi lär knappast kunna bryta med tre fw. Jag tänker att man kommer överens med Lilja och att Pääjärvi avslutar karriären eller rundar av i HA (Östersund eller bättre upp för honom: Hudik - om de lyckas). Westfält och Levinsson får jobba för att ta plats på 12.

Smörgåsen : tycker att du har specat lineupen mycket väl, och belyser problemet: vi måste bli kvitt de tre spelare som står som extra(Pääjärvi, Lilja, Westfält).
Då kan en sådan som Danielsson och junior Därth/Sörbrand vara 13/14 forward.
Vissa matcher är de extra, andra spelar de. Får vara en rotation på botten 6 forwards helt enkelt.

För att detta ska se bra ut i sin helhet avkräver det 3 nya gubbar i topp 6(1C + 2FW) och att vi kan bryta kontraktet med ovan nämnda spelare.

Man kan konstatera att Nubben har en hel del att stå i om vi ska undvika ett jäkligt mörkt 26/27

Läser att Joey Laleggia lägger upp grickorna på hyllan. Det skönaste med hela den biten är att han fanns med i det Timrålag som i Playout säsongen 2021-22 förnedrade samma DIF som han nu lämnar.

Synct: som han såg ut på isen så verkade det inte som att han trivdes, eller ännu hellre att han var mätt. Så det är min uppfattning.

Maktankan: Då lämnar det ännu mer utrymme för att hitta spets isåfall. Bra.

Montén Python: Men om Lilja inte försvinner, och inte någon annan heller, osså tar man in två spelare för Dahlén och sen en för Emil, vart ska Lilja få plats då liksom? Har lär ju känna själv att det kan bli svårt att ta en plats? För vilka spelare ligger han före isåfall?

Genborg - NY - NY
Wedin - Eriksson - NY
Hartmann - Lander - Heikkinen
Walli - Levinsson - Lundmark

Extra: Westfält, Lilja, Pääjärvi.

Maktankan: precis, nånstans där bör lönen ligga. Max 50k då som Genborg. Då kan det vara en vettig värvning.

Smörgåsen : Han ryktas ha 30' i månaden i Örebro, så max 40-50' i så fall kan man tycka.

Montén Python: så kan det också vara.

Smörgåsen : Kanske tar Boyce pengar för Liam?

Montén Python: Ja jag vet inte vad såna spelare kostar. Men 60-65 max då kanske?

Smörgåsen : känns som vi borde lägga max 60k på Danielsson? Än så länge har han ju inte levererat nått som gör att han bör ha en högre lön på denna nivån.

Vad tjänade Genborg. 50k va, snarare kring där nånstans i så fall.

Sen får han se Timrå som en destination att ta nästa steg för att framåt kunna tjäna de stora pengarna.

JanneH: Sades väl iofs i att Dahlén skulle ersättas med två spelare, ”en yngre och en äldre”. Kan ju vara så att Danielsson är den yngre då? Vad kan han kosta isåfall? 70-80k? Då har vi kvar ca 255k på Dahléns lön att hitta den där ”äldre” spelaren för. Nu kan man ju ha frångått den idén men än så länge har man ju inte hört annat upplägg.

Tom Topp: Är lite osäker om Lilja försvinner ändå. Han fick ju trots allt hyffsat med speltid hela säsongen.

Det skall vara om Nubben sätter hårt mot hårt och berättar att han inte riktigt ingår i planerna på 12 forwards kommande säsong.

Annars lär han stanna.

Jåkkinen: Ja Liam D diskussionen känns lika intressant som den var oväntad. Så länge han inte ses som nån Dalle/EP ersättare så känns han mkt spännande

Tom Topp: " Vore det jag så skulle iallafall jag säga upp mig från ett jobb som jag inte trivdes med."

Han får umgås med sina bästa polare och lira hockey, tjäna bra med pengar. Vem har sagt att han inte trivs?

Kollade videon från medlemsmötet. Riktigt riktigt bra, tack så mycket för att ni gjort detta möjligt. Tycker också att Alla talare var betryggande. Tänker välja att tro att vi har bra personer som är lämpliga att göra något bra både nästa säsong och framåt!

0tto: fast med hans långa nhl karriär så borde han vara ekonomiskt oberoende. Vore det jag så skulle iallafall jag säga upp mig från ett jobb som jag inte trivdes med. Men det är jag det. Han kanske får en nytändning också nu med en ny tränare. Potentialen finns ju där.

0tto: Jag tror verkligen MPS blir kvar kontraktet ut. Mycket troligare att man försöker bryta med Lilja, Westis ec.

Sen tror jag han kan studsa tillbaka litegrann och avsluta karriären på ett bättre sätt nästa år. Det är ju ingen slump att vi har flertal spelare med karriärsämsta år denna säsong.

Tom Topp: Pääjärvi har väl runt 100.000-120.000 anledningar per månad att fortsätta ett år till.. Har svårt och se att han ska vaska det!

Montén Python: Lilja och MPS tror jag försvinner. Lilja jobbade hårt och försökte, men han räckte helt enkelt inte till. MPS kändes bara trött och mätt, så där är det frågan om han vill fortsätta med hockeyn.

Montén Python: Äntligen en intressant diskussion i denna bok

TD:
"Men fanns en kanonvärvning nu men otroligt dyr pjäs så vi får se Nubben och co jobbar för högtryck"

Intressant! Hoppas att du ror hem denna drömvärvning så att vi kan hävda oss på allvar i SHL nästa säsong. Är bra nyfiken på vem det kan vara. Tror det kan vara en spelare från Nordamerika iaf och förhoppningsvis får vi reda på vem det är snart. Vi kommer närmare och närmare för varje dag som går nu att få veta :)

Montén Python: Svårt att laborera med kedjor så länge man inte vet om någon/några kommer lämna eller inte.

Bragd-Birger: nu har väll ingen av dom 300k? vet vi ens om den lön de har detta år är samma som alla år tidigare ?

5-års kontrakt är väll inte helt ovanligt för nyckel spelare o ikoner? sen får man såklart ha åsikter om de ändå men att som på dig låta som att vi sticker ut i detta håller ja inte med om. de ja kommer på som skrev 5 år på rak arm är bla linus johansson o briestedt till 250-299k (enligt expressen ), friberg för 300k, tömmernäs skrev 4 år för 300k.

så du få ha invändningar mot strategin men låter verkligen som du försöker göra detta som nått unikt för timrå.

Smörgåsen : Håller med. Förhoppningsvis så försvinner typ Lilja. Då känns Liam rätt klockren.

Bragd-Birger: Finns alltid fog för invändningar när man inte vet vad som hade varit i stället. Hade Nubbsz konkurrerat med andra lag om alternativa toppspelare som inte vänder hem till Timrå pga historik tvivlar jag att vi fått ut mer för peningarna.

Hur väl han lyckas med det får vi väl se i detta övergångsfönster.

Håkkybåkky: snittade drygt 0,7 pinnar på 7 matcher i JVM och snittade drygt 0,7 pinnar på 26 matcher för Almtuna... det måste ju betyda att han kommer snitta 0,7 pinnar på 52 matcher i SHL, för oss eller? Skämt åsido, äntligen lite silly här inne och naturligtvis ligger vi alla i fel tråd

Montén Python: Förhoppningsvis försvinner Lilja, typ. Tar hellre denna Liam isåfall.

SKRIDSKOSKENAN: både Wedda och EP hade kunnat få samma summa (300k) i någon annan klubb, ja. Men på 5-årskontrakt?
Har svårt att se att någon skulle våga skriva längre än 2 år på Wedda givet hans grava skadeproblematik. EP hade dock kunnat få ett 3-årsavtal. 5 år hade han nog fan inte fått ens i Örebro.

Långtidskontrakt skriver man oftast med lite lägre årslön, men med en större trygghet över tid. Timrå bakade in både maxlängd och maxlön i sina hemvändarkontrakt. Jag anser att det finns fog för invändningar mot den strategin.

RYGG HANS: Bara?...

SKRIDSKOSKENAN: Han hävdar ju bestämt att EP har legat på 350k/mån såatte...

Patrick Polly: menar du att wedin lander o ep har för stora kontrakt? tror du nån av dom bara kommer hem från khl eller schweiz o skriver kontrakt för 150k när flera av dom kunnat få de dubbla hos en konkurrent? nu gjorde väl lander ifs det men då har han en nhl-buffert till skillnad från de andra

Håkkybåkky: det är nästan omöjligt att värdera om en värvning är bra eller dålig så länge som man inte vet hur många vi kommer att bryta kontrakten med.

Tar t ex Liam alla dagar i veckan före Lilja. Kan inte bli sämre och garanterat billigare.

Håkkybåkky: Svårt att placera honom i dagsläget.
Hade känts given om vi satsade i HA.

Men allt beror lite på hur dyrbara kulor det är för oss med tanke på alla som skall ersättas.
Innebär det fortfarande att 3 spetsspelare skall in. Ja då kan det visa sig vara en klockren värvning.

Håkkybåkky: Ja han är lovande kittlar. Men tänker på den kompetens som behöver komma in för att det nånstans ska kännas tryggt så kittlar det inte särskilt mycket än så länge.

Smörgåsen : Gjorde 1+4 på 7 matcher såg jag nu. Alltid nåt.

Montén Python: Ja han var väl med, minns inte hur mycket han spelade dock

Smörgåsen : lite kittlar det ju ändå. Poängspelare på både J20 och HA-nivå. Ung rightare som väntas gå runt nr 80 i draften.
Alltså, ingen megatalang a la Björck men ändå hyggligt spännande

Montén Python: tog jvm-guld iaf. 19 år högerfattad, varit utlånad till Almtuna i år. Kommer få svårt att ta en plats i ett satsande Örebro nästa säsong enligt madhawk. Typisk Nubbenvärvning säger jag.

Smörgåsen : Stämmer det att han spelade JVM?

Montén Python: Har hört namnet några gånger. Men det kittlar ju inte direkt.

Smörgåsen : Liam Danielsson från Örebro. Kan inte påstå att jag hört hans namn innan knappt..

Montén Python: När det gäller prestationsbaserade idrotter så vore det ju inte fel att vi också har delvis prestationsbaserade löner. Det tror jag skulle vara bra för båda parter.

JanneH: Är det inte lite så Skellefteå gjort? Hållt nere lönerna men bakat in lite bonusar för slutspel? Kan ha fel men har för mig man läst nåt sånt förut.

SKRIDSKOSKENAN: Wedin, Lander och EP

jk: Överlag så borde man kanske skriva mer prestationsbaserade kontrakt?
Men marknaden kanske inte funkar så här i Europa?

3009803 · »