1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582117 inlägg · 6215 ämnen

HV71 - Timrå IK 2023-11-23

« · 2601794 · » Till forumet


Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Starostenko: "ingen som vill skicka ante inom gruppen. "
"nej. De gillar ante men inte hur han utrycker sig. "

När du skriver sånt där så, ja, då låter du som spelarnas språkrör.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Vargher85: Har också sansat mig och smält gårdagen lite mer.
AVGÅ ALLA!1!1
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Synct: tycker du? Jag tycker det är tydligt att jag (som de flest andra härinne) förmedlar det jag hört i bitar från olika håll dvs rykten. Vissa delar sägs komma från nära spelartruppen andra från andra delar i organisationen. Sanningshalten i det är som alltid diskutabel. Sen kan man väl själv lägga till "offentlig" information som stödjer eller inte stödjer det. Tex som rykten om att Kimmo tittar på andra tränarlösningar (vilket knappast sker om spelartruppen unisont stöttar sin tränare), spelet på isen, uppträdande, intervjuer etc. Tex Antes totala avsaknad av självkritik i alla intervjuer. Sånt är basala chefsegenskaper (att altid ta skiten själv och hylla andra när det går bra) och jag tror vi alla vet hur en grupp mår i motvind där chefen inte tar ansvaret. Lägger man ihop det med andra bitar som (påstås) komma från gruppen blir helhetsbilden den jag förmedlar. Men nåt språkrör vill jag verkligen inte framstå som.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Knass: Har landat lite efter gårdagens besvikelse och kommit fram till några saker:

Precis som flera andra varit inne på behöver man tänka om när det kommer till Dahlén. Sätt honom med Lundin och Hartmann, och ge honom en roll där han får ligga och fiska. Dahlén är tillräckligt bra för att vara ett hot på egen hand. Låt sedan Wedin ta platsen i kedjan med Hanzl och Pääjärvi.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Sputnik: Klona Ante med Bulan så blir det Guld :-)
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Sputnik: Håller med dig här och jag har fått känslan lite att han coachar efter gamla meriter mer än hur dom presterar i nuläget.

Ex 1
Målvaktssidan, här har vi två fantastiska målvakter som ska kampas med varandra om första spaden sägs det innan säsong, vad sker? jo man känner sig mest bekväm med Johansson då han var bra i slutet av förra säsongen. Resultat av detta ? jo Första spaden är hans och vi kommer snart få leta efter en reservkeeper då det kommer troligtvis bli ytterligare ett "Rautio case"

Ex2 Dahlen, så fort han är inne på isen så förväntar han sig att få pucken då "det är han som ska skapa" fan grabben slår nästan sönder klubban i sin iver att få pucken, för att sen åka två skär tänka att nä men jag kan ta mig igenom två spelare, tappa pucken och glida hemåt. Men här tas hans prestation från allsvenskan upp allt för ofta. Visst han var grym där på alla sätt o vis och jag känner en extrem tacksamhet för allt han gjort för Timrå. Men när man inte ens orkar bry sig om att försvara i egen zon eller kämpa hemåt blir bara pinsamt. Extra pinsamt efter hans utsago att han gått ner i vikt och lagt på sig muskler. Jahopp men vafan använd dom då ? Men att peta ner denna herre i kedje hierakin ? finns inte på världskartan.

Ex3. Tim Erixon, han är mer osäker än en junior, bidrar inte till nåt fysiskt spel och när Svensson kommer tillbaka hoppas, nä förväntar.... nä fan kräver att han är den som ska sitta på läktaren. En dock får han enormt med speltid.

Tycker att det är flertalet spelare som har utgående kontrakt som borde känna sig nervösa inför att få en förlängning. Lundin grym i början men känner inte riktigt igen han sen hans "förkylning" gått tillbaka till gamla vanor att blanda o ge och vilja skapa kreativitet framför det som gynnar hans spel. Fysisk och jobbig.

Andersson ? är det verkligen värt o ha kvar han eller ska vi satsa på (tappade namnet men han som blev utlånad till tingsryd). För att tjäna in en slant ? Menar vi har endå boyce, visst många kanske tycker att han inte ska få förlängt men fan den pojken vet man alltid vad man får av, ger aldrig upp och kämpar verkligen för vad som står på tröjan. Timrå fucking Ik.

ja nu är jag klar, fortfarande förbannad dock
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
HKN: Alltså vi ligger ju med hyfsat i tabellen ändå. Det som smärtar är att vi har tappat så många 3p ledningen som blivit 0 poäng etc. Om vi inte hade gjort det hade vi antagligen legat 2:a.

Nu blir det ett psykologiskt spel när vi har närmare nedflyttningsplatserna. Det spelet verkar vi inte vara så bra på.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Starostenko: Intressant att du skriver som om du vore spelarnas språkrör.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Labban: Sätt tillbaka EP med Hanzl och MPS så är det inte omöjligt att han gör 24 mål på en säsong.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Patrick Polly: nej. De gillar ante men inte hur han utrycker sig. De skapar lite gnissel. Men framgång tar ju bort såna saker medan motgång, som nu, tar fram det. Vem strör sig inte på chefen när det går dåligt men sen glömmer man det när bonusen kommer. Men även spelare ifrågasätter hur man coachar, speciellt när man gör samma misstag upprepade gånger. det är väl ganska klart att molinder och marklund är väldigt mkt i bakgrunden och att det är antes way or no way som gäller. Att ha sonen som kapten är en styrka i medvind men i motvind vänds det snabbt till nåt negativt. Offrar laget en hörntand för varandra och för att vinna? Nej. Varför inte?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
solbacken: Japp..

Slänger in några namn som hade gjort skillnad utan att ha stenkoll på vilka som nyss spelat

På backsidan:
Forsmark, Strömberg, Lyytinen

Men vi hade Eronen och Erixon. Kanske bland de osäkraste spelarna i egen zon imo när det blir stark press och lite "nervöst"

Forwards:

Vi hade
Mieho, Hanzl och Dahlén

Oavsett vilka som nyss spelat bytet innan måste det väl här finnas ett antal spelare som är hungriga och sugna att göra allt de sista minuterna. Sett till statistiken är vi ett hyfsat lag i Boxplay och 5mot6 bör väl ses som någon liknande situation. Plockar man fram de spelare som spelar mest där är Hållander, Lander, Lundin, Andersson några som har mycket istid
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Sputnik: ingen som vill skicka ante inom gruppen. Aldrig påstått det men det gnisslas. Sen är det väl ’normalt’ i om all grupper i motvind att då blottläggs sprickorna. Och de lagas genom framgång.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Labban:
Ja det är det jag menar, det är inte mål framåt som är kravet men att backa och sluta spela är inte positivt
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
JanneH: Jonte är väl verksam i Huddinge med ungdomssidan där. Känns som det kanske blir svårt för honom med tiden att räcka till och stå i Timrås bås med?

Uffe känner jag mig lite tveksam till denna gång. Inte för att jag tvivlar på hans kompetens, utan att jag tror det räcker med att en av tränarna är far till en verksam spelare i A Laget.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Labban: Därför tycker jag han ska spela med Hanzl eller Dahlen för dem kan leka hockey tillsammans på ett sätt som de andra fw har svårt för.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Sputnik: in med Uffe Dahlén och Jonte Hedström resten av säsongen och sondera terrängen jävligt noga efter en helt ny ledartrojka till nästa säsong
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
tekarn1968: förhoppningen att allt vänder bara vi sätter ihop rätt kedjor har jag lite svårt att tro på fullt ut. Vi hade en ganska rejäl svacka runt jul/nyår förra säsongen och svackor kommer att komma men när faan kommer våran vinst streak där vi vinner 4-5 matcher på raken? Matchcoachning där man slänger in 3 offensiva spelare i ledning 3-2 med 2 min kvar och tek i egen zon borde anmälas som grov trolöshet mot huvudman
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Cobbel: Ja, min kritik kring Ante kvarstår att det är i det taktiska det brister ibland, att matcha rätt och så vidare.

Att han kan bygga en grupp att arbeta tillsammans tvivlar jag inte alls på. Känns som man bara läst att spelare talar gott om honom etc.

Att han skall ha tappat nått
omklädningsrum till det sätt att spelare inte gillar honom och vill skicka honom tror jag alltså inte på. Det låter mer att det hör hemma i en Flashbacktråd.

Däremot tror jag att han skulle behöva ha 2 mer rutinerade rävar brevid sig. Gärna med rätt kompetens..
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
solbacken: Jo det kan man ju argumentera för. Men anfall betyder inte nödvändigtvis att man slänger in de skickligaste målgörarna, utan de som lyckas checka fast pucken bäst och dominera spelmässigt. Finns inget mervärde i att göra extra mål när man styr matchbilden sådär i slutet av matchen, vilket vi inte gav oss chans att göra med de vi hade inne i min mening.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Patrick Polly:
Ja vad beror det på.
Jag tycker att det är så att leder vi inför tredje, så går vi in för att spela på resultatet, då tappar vi vårt spel. Jag tycker inte HV blev bättre i sista, men vi slutade spela. Anfall är bästa försvar. Är det ledarnas filosofi att vi alltid ska göra så?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
tekarn1968: Jo förvisso, poängproduktionsmässigt har du rätt. Som jag sa har det lossnat på slutet. Men där målen jag nämde är han ju en bit ifrån och det är de vi behöver. 14 projected vs 24 i Växjö. Säger inte att han är dålig, men vi skulle behöva fler som kan göra mål, och historiskt sett har han kunnat det.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
jompa13: Nej precis, jag bara försökte svara på vad vissa antytt, att Jonte skall ha nån slags fri roll. Vilket jag inte tror.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
snowden: Ja MoDo kan ju vinna matcher, det lyckas inte vi med för närvarande. ( Bottenlös besvikelse efter gårdagen)
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Labban: Han har ju gjort 18 poäng på 19 matcher, bättre snitt än han hade i Växjö. Mer kan man inte kräva, han är vår bästa offensiva spelare, tycker fortfarande man ska sätta ihop kedjan med EP och Dahlen från förra året.

EP Lander Dahlen
Wedin Hanzl Hållander
Hartmann Lundin OJ
Boyce Andersson Pääjärvi
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Sputnik: Men på riktigt. Tror ni att #54 har något hemligt avtal att han inte behöver ta ansvar defensivt? Han har aldrig varit bra bakåt men grym framåt. Precis som Didde är det motsatta. Kritiken mot matchcoachningen är så klart befogad.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
The great one: Har Dahlén en helt fri roll utan defensiva ansvarstaganden så är vi illa ute. Jag har svårt att se hur Ante skall motivera till andra spelare som han sätter åt sidan. "du måste jobba hårdare, du måste ta bättre defensiva beslut".
Jag tycker i allafall att det sänder dåliga signaler till övriga spetsspelare som det i så fall ställs högre krav på.

Nu tror jag iofs inte att Ante har gett Dahlén en helt fri roll och säger förhoppningsvis mer bakom stängda dörrar när jobbet inte görs.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
The great one: Jag har inte nämnt nåt namn, bara konstaterat kroppsspråk, så just att du (och fler) kopplar till just #54 är intressant i sig. Men det får stå för er att ni gör det antagandet.

Åt andra hållet är tex Hanzl’s mycket bättre och gladare nu än under förra säsongen.

Ante och hans matchande orkar jag inte ens gå in på, men visst är han inte oskyldig.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Den som skickar in Hanzl, Dahlén och Rindell in med 1:30 kvar, den som ser och förväntar sig nåt överhuvudtaget från Hartmann och Erixon och den som låter lira Wedin med två sniglar som Hartmann och Lundin är för mig så jävla dåligt tränare och varken han och dom andra assisterande har inte plats i båset. Passa, passa och passa lite mer. Gör målvakterna känna sig som gud på nästan varje match. Det räcker! Över 10 matcher samma fiaskot. Nu får ni tycka eller säga/skriva vad ni vill.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Cobbel: Klokt tänkt. När vi fått ur den värsta frustationen efter gårdagens match får vi gå vidare enligt ordspråket
"Älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst"
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
sargad: Trodde inte att jag skulle skriva det här när hockeyn äntligen trummat igång igen. Men Timrå kanske behöver ett längre uppehåll för att reda ut lite frågetecken och komma ihop sig om vart man vill och hur man ska leva upp till förväntningarna som är satta.

Att alla måste chippa in på planen och spela med mer energi, det här slokandet och glidandet på skridskorna inför ett byte signalerar ju att man inte bryr sig, i alla fall jag uppfattar det så.

Sen så tror jag fortfarande på Ante, men att han behöver lite andra muskler i sin omgivning som hjälper honom att styra upp det övriga.

Och framförallt som många andra är inne på, spela rätt jävla nisse vid rätt jävla tillfälle samt spela mer på de heta spelarna under match och mindre på de kalla. Då kommer vi att komma upp i en högre tävlingsnivå inom gruppen och få mer uträttat.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Glöm och gå vidare grabbs n görls! Till helgen får ni till det och skrällspöar den sämre Folins manskap!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Nisse på Mon or: "Tur att Oskars är ännu uslare."
Jepp, i och med att Modo också kommer vara avsågade en bit in i januari(det har vi ju slagit fast redan i augusti) så behöver vi inte oroa oss för något kvalspöke..; -) men nog vore det en lisa för själen om vi kunde bryta lite negativa mönster och trender.

Orsaken till utfallen på matcherna är nog 80 - 20 vad gäller mentala/taktik/spelsätt vs faktiskt kunnande.
Och även med spelare som brinner för förening och som har dokumenterat bra ledaregenskaper är det inte helt lätt att vända skutan och bryta negativa mönster. Flera på papperet bra/ok lag med lokal förankring har ju ändå hamnat i svårigheter eller åkt ut.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Starostenko: Vad är det som sägs menar du? Att spelarna inte gillar Ante?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Nisse på Mon or: vårt hopp står till Wedin och att Ante inser att Dahlén ska vara en rollspelare inte någon man kan förlita sig på i det defensiva spelet.

Sen älskar jag Hartmann men tycker han inte riktigt kommit upp i nivå på väldigt länge nu. Sen en sak till EP har höjt sig nu på slutet, men nog borde han ha mer att ge produktionsmässigt? Han gjorde ju 24 mål i Växjö och vann poängligan
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
kulltorp: tappat är att ta i men kalla det gnissel. Vi är inte ensamma om att ifrågasätta nickedockorna i båset eller diktatorns coaching om en säger så. Sen att Ante tappar det i intervjuer gör inte att man vinner omklädningsrummet. Lägg till att sonen är kapten så förstår du varför Kimmo sonderar terrängen för nästa år. Och allt det där syns på isen där man inte längre följer ’systemet’. Men samtidigt - ett par vinster smörjer gnisslet medans det ökar med förlusterna. Men det pyr (dock ingen brand)
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Något positivt. Emil Melander hade 0+2 i Sundsvalls 6-1 mot Clemensnäs.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Detta med obefintlig matchcoachning. Vad gör Molinder och Marklund i båset? Molinder var ju någon slags budgetlösning när han la av som spelare, med vad gör Marklund? Har han hand om backarna? Stundtsls är det allmän hönsgård i försvaret, varför då?

Finns det någon tanke bakom att sätta in offensiva spelare i 5 mot 6, och defensiva spelare i 6 mot 5? Är det kontraktsbrott att bänka iskalla spelare i slutet på match vid avgörande läge?

Vem tror att Juel kommer få ens en match till med nuvarande spel och tabellposition, om inte J.J blir skadad? Vad tycker Juel om det?

Det var mycket snack om Juolevi långt innan han anlände. Men det blev lite verkstad. Däremot inget snack alls om spetsforwards, som verkligen skulle behövas. Dahlén och Pettersson är väl det, men de gör väl inte matchavgörande poäng direkt numera. Sen har vi Lundin, Pääjärvi, Andersson, Hartmann, Boyce och Mieto som i princip är ofarliga framför mål. Nyttiga på sitt sätt men ofarliga målmässigt.
Johansson kan ju ursäktas med ålder och inkörning på a-lagsnivå, men någon poängmaskin är ju inte han heller.

Då ska alltså Timrå förlita sig på Dahlén, Pettersson, Hanzl och Lander.Av dessa 4 är det väl bara Pettersson som varit stabil under serien hittills. Hållander är också en grovjobbare men ingen målskytt. Wedin tycker jag har börjat lovande...

Hur kan man sen som SHLförening sätta sig i en sits, som gör att det finns 0 kronor för förstärkningar redan när ny säsong inleds?

Hur kan man som klubbchef och styrelseordförande vara lugna inför uppgiften att klara budget och licenskrav, med uselt spel med lägre och lägre publiksiffror på hemmaplan som följd?

Timrå kan inte förlita sig på att det är så och så lite poäng upp till topp 4 när det är lika lite poäng till kvalplats. Den kvalplatsen närmar sig med stormsteg. Tur att Oskars är ännu uslare.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Captain Crash: Ja det här med osämja i laget är väl bara nån här inne som började spekulera lite löst om och ju sämre det går på isen ju starkare blir den spekulationen här inne på forumet. Men alltså det är ju för faan till 95% samma jävla lag ju. Så vad beror den osämjan i s f på? Har Dahlén pissat i finnarnas bastu eller?
Eller är det så enkelt att man kollektivt börjat tumma på det man gjorde bra förra säsongen i nån sorts övertro på sin egen förmåga?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Captain Crash:

Och det kan man ju förstå, Dahlén känns frustrerad och är nog långt ifrån nöjd med sin insats och poängproduktion totalt sett. Han vill slåss i toppen av skytteligan, men han kanske vill för mycket just nu och borde börja spela lite enklare. Dahlén är fortfarande vår kung och kommer alltid vara. Det är coachens uppgift att spela han i rätt situationer. Dahlén ska spela i alla offensiva situationer samt alla PP. Är pucken i anfallszon ska han starta. Är den i egenzon ska han ej starta. Det är Ante som givit honom den fria rollen, så vi kan inte skylla på Dahlén att han inte jobbar hem alla gånger.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Captain Crash: Hemvändarna med Dahlen och Lander i spetsen skulle säkra klubben i högsta serien över lång tid framöver. Hoppas att det inte blir tvärt om. Dahlens lön måste omförhandlas, vi har inte råd med hans enormt begränsade spel. Kapanen behöver pengar till några bra backar som håller i SHL. Och Ante....Hur många misstag kan man acceptera från honom?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Captain Crash: Nä känslan är inte att det här är ett lag där man tar en kula för lagkompisen. Det man kanske inbillade sig skulle vara det här lagets styrka t i l l s a m a n s med skyhöga skills. Nu är väl känslan snarare att det sistnämnda väger rätt lätt eftersom det förstnämnda ser ut att vara det motsatta mot förväntat
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
kulltorp: Här vill man ju bara spåra ur och spekulera hejvilt på en svart fredag. Men så kul ska vi inte ha.
Utifrån kroppsspråk är det mest en spelare som inte utstrålar samma.. shining.. som tidigare. Säkert bara en slump.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Andersson: Ja ifjol var det väl i princip tvärtom där vi ofta segrade i OT.
Nu över till något annat... jag går in och läser Expressens pyttelilla notis om matchen
(som mest handlar om HV såklart) och måste ju bara citera följande stycke:
"Slutet av den tredje perioden blev en rejäl målfest med ytterligare ett mål var från vardera lag."

Alltså är killen som skrivit detta starkt ironisk eller är det bara ännu ett exempel på dagens målande journalistik??? Hur faan kan ETT mål vardera, i en period anses vara en "rejäl målfest"?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
kulltorp:

Jasså!? Pga?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
The great one: Osämja i laget som ngn påstår
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
jå1: vad gör han i båset som du tycker bär så mycket frukt? Slänger in Dahlén sista minuten när de ska försvaras? bara där har man förbrukat sitt förtroende enligt mig.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Andersson: Mycket i år sitter nog i skallen. Kändes väl knappt som att vi förlorade en sudden förra säsongen? Det med nästan identisk lag på isen.
I år blir vi så fruktansvärt sköra så fort vi släpper in ett mål i baken och paniken sprider sig.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Just nu är det lite som Zlatan en gång sade."Du köper en Ferrari, men kör den som en Fiat".
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Varför blir det alltid haveri när det är sudden ? Utan att kolla tabellen tror jag vi har vunnit 1 förlängning , å det var för att de blev PP i matchen mot växjö . Annars har det varit noll koll , även igår . Plötsligt kommer det en HV-spelare farande sen är matchen slut .
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2023-11-23
Labban:

Exakt så, börjar ju redan vid sargduellen där Hanzl och Dahlén hamnar på fel sida. Sa redan innan då att tappar vi pucken nu är det fritt fram för HV. Sedan vet jag inte vad Erixon tänker med när han lägger sig som en sköldpadda och drar in huvudet…
Låst ämne

« · 2601794 · »