1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612388 inlägg · 6214 ämnen
« · 1643194 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Karlskrona HK - Timrå IK 2014-12-03

Vargher85: Precis så ungefär tänkte jag också.

Såvida det inte blir en ekonomisk konkurs, undrar man när den sportsliga botten kan bli nådd. Överlever Timrå en sådant slag? Vet ej hur det är med hockeykulturen idag.  Finns det breda intresset och uthålligheten som gjorde att det gick att kämpa sig upp till högsta nivån under de kämpiga 80 o 90-talen? Utan att ha minsta insyn i hur det är ställt gissar jag att det är svårare att mobilsera i dag jämfört med då. I dagens förändliga, globala värld finns så mycket annat att ägna sig åt lixom. Eller springer kidsen runt och lirar spontanhockey efter skolan och vill vara.... Emil Pettesson.

Aningen pessimistiskt inlägg, men jag avslutar med att det inte är över innan den feta damen sjunger. En finns hopp om "cigarr och skumpa" som Småland brukade uttrycka sig på den tiden vi ofta vann matcher.

sargad: En liten reflektion: När Timrå åkte ur Elitserien kände jag mig trots allt ganska positiv. Jag såg det som chansen till en nystart. Laget skulle hamna i en serie där man kunde vara med och kriga på övre halvan och på sikt locka tillbaka publiken och kanske även stämningen som präglade Timråhockeyn under första delen av 2000-talet.

Nu känns det mer som om man skitit sig i näven för att det kändes som en bra idé, men sedan börjat tänka efter...

SMÅLAND: Ju  <b>förr</b> desto bättre är vår nya devis...  Galghumor

DJ Hemp: Nu tar jag ett par glas Marinella o glömmer sliten!

erathoo: verkligen... Den där jävla medvinden som faktiskt lockade upp publiksiffrorna lite känns som ett väldigt fjärran minne...

DJ Hemp: ja, nu börjar det bli dags för en vinst.

Japp, 3-1 och ännu en torsk. Grattis! Fy fan...

Jens Öhman-effekten.

Hälge: vi cashar in en torsk till!

va härligt...

suck

Andersson: J. Persson assisterad av O. Johansson. I bp, tror jag att det var.

Eftersom stats.swehockey  inte fungerar  av nån anledning  ....  vem / vilka i timrå har gjort  mål  och assist ?

Sv: Apropå nånting...

Pär:

Visst är det så. (sd) är inte heller mycket att ha. Jag blir så less på allting. Och nu håller vi alltså på att få gängspö av Karlskrona. Det är riktigt illa. Beklagar, men jag måste bara få vädra lite negativa åsikter och känslor... 

Mycke träna boxplay nu...

Vi får försöka stå emot här i första så kanske vi kan jobba oss in i matchen.....som det så vackert heter. :-P

Otroligt att man redan nu kan vara helt säker på förlust.

Pär: What about O-J?

DJ Hemp: T-J är den största skiten av alla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fint att fler spyr på TJ och CE och särskilt då TJ. Den dumma jäveln satt där på kansliet då det begav sig och var så förbannat skitviktig och dumdryg. Hade han någon täckning för den attityden? Nej, uppenbarligen inte. Det enda jag ångrar som journalist och annat man var är att man inte gick hårdare åt den sopan medan tiden fanns. Som även andra här har skrivit kom det fanskapet alldeles för lindrigt undan. Det känns för bedrövligt.

Men nu hoppas vi på ett mirakel i örlogsbasstaden Karlskrona. Det blir förstås inte helt enkelt. Vi möter trots allt serietvåan. Egentligen skulle jag vilja åka iväg på den här sortens matcher, men jag känner ingen jävel som jag kan samåka med.

Däremot lär man ju ta bussen till Malmö Arena om någon vecka eller vad det är...

Karlskrona HK - Timrå IK 2014-12-03
Tuff bortamatch, släpp Novemberlunken nu grabbar!

Per HApps: CE sänkte Selånger oxå... var är den klubben nu?
Kräks på karln.

250kg kärlek:

Lider nå sjukt mycket med dom som är kvar. Nollan med kollegor.

Det som irriterar mest är att TJ och CE fick hålla på utan att någon med civilkurage satte ner foten.

1. en auktoriserad revisor rekommenderade ansvarsfrihet, en revisionsberättelse som innehöll luft.

2. En styrelse som inte vågade säga nog

3. Ett årsmöte som gav sittande styrelse just det.

JimmyH:
"Hade dock Timrå IK än i dag lyckats hanka sig kvar i högsta serien hade utsikterna för att vända det här nog varit bättre än de är i dag."
Ja det var egentligen inte so far fetched! Jag minns fortfarande med avsmak vilka som möttes i hissen. I ena ringhörnan: Ett TIK som med budgettrupp försökte spara sig ifrån konkurs, med en för tunn trupp. I andra ringhörnan Leksands IF som ett godståg in i rekonstruktion mitt i säsong, med bibehållen trupp på statlig lönegaranti, värvandes en toppmålvakt, gasandes vidare, som på något sätt helt obegripligt tilläts ta steget upp i seriesystemet. I mina ögon en av de största skandalerna i svensk idrottshistoria.

Vi kom trea, och den enfaldiga delen av mig trodde i det sista att någon skulle säga "nog nu" och plocka bort styggelsen som gick upp.... Och därmed att TIK skulle lyckas bli kvar.

Det rättfärdigar naturligtvis inte den rekonstruktion som TIK sedemera oundvikligen gick igenom, men jag menar att det skiljer galaxer vad gäller den sportsliga rättvisan i de två fallen. Gasa sig genom en säsong i en bubbla som slutar med rekonstruktion mitt i säsongen, fortsätta med ograverad trupp, och sedan tillåtas gå upp. TIK svalt sig till döds den säsongen men försökte i alla fall att överleva på brödsmulor. En viss heder åt det i all eländet.

Vem vet vad som hade hänt om inte Örebro haft en lidersk knäpp och Leksand vederstyggat (nytt ord 😀) sig upp.

Var det inte så Brynäs vände sin balansakt på avgrundens rand

Per HApps: mitt största bekymmer och det som verkligen gör ont i hjärtat är det jobb som nu läggs ner från den lilla skara människor som numer driver den här skutan som förefaller vara förgäves. Förstå vilken vändning den här föreningen ändå tagit med den betydligt ansträngdare ekonomin, hur man väljer att satsa på ungt, hungrigt och utvecklingsbart. Hur man faktiskt har börjat se vikten av att utbilda framtidens hockeyspelare redan i tidig ålder. Måhända att vi är 4-5-6 år för sent ute, men vi är på rätt väg och de som arbetar i föreningen har insett det. Jag tycker att vi har något på gång...som inte kostar multum utan luktar engagemang. Jag hade ju gärna varit med på den resan. Men utan slant, skoningslösa medier, stat och rättskipare. Ja då inser jag att det blir väldigt tufft för att inte säga näst intill omöjligt. Enda räddningen är faktiskt kommunen och om inte dem ser nyttan av ett hockeylag i kommunen så är det sannolikt gonatt.

Per HApps: det hade nog varit enklare för kommunen att köpa tillbaka arenan vid tillfället då det beslutades om rekonstruktion. Jag personligen tycker att det begicks ett stort misstag där. Det fanns önskemål från olika håll att kommunen skulle ha köpt tillbaka arenan redan då men det blev en rekonstruktion i stället. Nu känns hela situationen mer besvärlig. Kommunen, med flera, har skrivit av skulder på 75% och liksom dragit sitt strå till stacken kan man tycka. Läget är återigen väldigt prekärt och nu vill man att kommunen helt sonika skall köpa tillbaka arenan och driva den. För mig känns det som att det blev två "smällar" för kommunen i ett sådant scenario och att det känns svårt att få mandat för. Bättre hade varit att ta smällen i första skedet och jobbat utifrån det.

Jag är fortfarande av den åsikten att den största förloraren vid en konkurs och kanske föreningens upphörande (mer eller mindre), är kommunen. Timrå IK är inte bara ett varumärke utåt sett (i och för sig ett skamfilat varumärke som man med ganska enkla medel ändå kan bygga upp igen). Det finns så många andra värden som genererar skattekronor till kommunen, som får orten att blomma upp som man inte alla gånger tänker på. Det går inte enbart att se kostnader i det här utan man måste se vad verksamheten i slutändan genererar. Det är i min värld naivt och tro att ungdomsverksamheten (som ändå lever sitt egna liv och betalar sina egna kostnader) ska kunna bedrivas på samma sätt utan ett bra "A-lag" i grunden. En av ungdomssektionens viktigaste inkomstkälla för att bedriva sin verksamhet är tjugan man betalar för att parkera bilen på parkeringen inför en match. Blir inte många tjugor utan ett attraktivt A-lag. Visst? Ungdomskiosken som man verkligen satsat på lever till stora delar på alla juniormatcher som spelas i arenan, den kommer också att bli urholkad.
Alltså listan kan göras lång.

Det är liksom vägs ände. Antingen skiter man i A-lag och allt som kostar pengar och försöker inrikta sig på ungdomarna som inte kostar föreningen pengar. Men, det kommer dem att göra om inte hela kedjan fungerar. Det tåls att tänka genom detta både en och två och tre gånger innan man slår spiken i kistan. Finns många parametrar att väga in.

Kongo:
Har svårt att se denna försäljning i kristallkulan ska kunna bli av bara.

Kongo: precis som du är inne på är det, vid en konkurs, det är konkursförvaltaren som "äger" arenan och konkursboet. Vill det sig illa så säljer hen det mesta inkråmet, restaurang/sarg/stolar/logeinredning, e.t.c. och då blir det en stor byggnad med väggar, tak och golv kvar som antagligen skulle vara värd 4-5-6 miljoner. Bra att ha som säsongsuppställning för husvagnar/husbilar, båtar m.m.
Nej, det hoppas jag aldrig någonsin kommer att hända. Bäst i så fall att någon kan köpa rubbet för en rimlig peng vilket jag tror ligger i de trakter Kongo ponerat i tidigare inlägg. I den kostnad föreningen har redovisat som driftskostnad har man räknat med amortering på arenan (2,2 miljoner) vilket i sig är galet eftersom det inte är en driftskostnad. Men så har man gjort i alla fall.
Tar man bort dessa miljoner återstår knappa 10 millar och drar man från 1,8 till som räntan ligger på idag så är vi nere på ca 8 miljoner.

Den uträkning Kongo redovisat är alltså fullt rimlig. Kommunen tar över/köper arenan. Driftkostnaden skulle då hamna på runt 8,5 miljoner. Timrå IK betalar en hyra till kommunen på låt säga 3-4 miljoner, ja då är inte driften särskilt mycket dyrare för kommunen än den varit tidigare.

Lägg därtill alla synnergier hockeyn medför kommunen så skulle jag tro att det blir en alldeles lysande affär än om det inte bedrevs en verksamhet av den här digniteten i kommunen.

Per HApps: Säg att kommunen kan överta arenan för kanske 35 miljoner (under halva summan det kostat om kommunen själv byggt). Ren driftkostnad är som jag förstått det runt 8 miljoner. Om kommunen tar över kan en då bärkraftig hyresgäst i form av TIK ta en stor del av denna summa. Vid en hyra på 3,5 hamnar kommunens rena nettodriftkostnad på samma som driftbidraget i dag, dvs 4,5 miljoner. Alltså ingen skillnad i vad som kan läggas på annat.

Om kommunen inte tar över lär man få frågan vid en konkurs. Det lär inte handla om 1 kr utan konkursförvaltaren kommer att vilja ha ut så mycket som möjligt. Då kan man sälja av delar eller hela anläggningen. 10 miljoner bör vara en rimlig siffra. Den ungdomsförening som tar vid kanske kan bära en hyra på 1 miljon. Kommunen får då stå för sju miljoner som då inte kan läggas på annat.

I hyra skiljer det då 2,5 miljoner per år. Sett över tio år hamnar man bara genom hyresskillnaden på break even sett till till det högre (25 miljoner) förvärvspriset i dag. Utöver detta tillkommer hockeygymnasiet som tillför kommunen 3 miljoner per år. Och dessutom allt annat en elitförening bidrar med till samhälle och kommun.

Kongo:

Man kan inte ha inkomstbringande verksamhet 30 kvällar / år och 335 har man det inte. Enkel matte.

Timrå IK betalade väl ett antal miljoner för Timrå Isstadion 2002 ? Där får någon med mer insyn fylla i.

Hur då dyrare för kommunen, banken säljer Arenan till Kommunen för 1 kr i stället för 50.000.000. HUr kan det bli dyrare?

Martin Brodeur till St Louis  , där rök den chansen  ......

Per HApps: Ja, men det var väl upp till årsmötet och därigenom medlemmarna. Oavsett är det skandalöst skött av dessa herrar.

Sålt, menar du i praktiken gett bort? Det är ju viss skillnad på isladan 2002 och arenan i dag. Eller? Jag förstår över huvud taget inte det argumentet. Kan du förklara det för mig?

Om det inte blir ett arenaövertagande kommer det ganska snart bli dyrare för kommunen. Vill du ha maximalt med pengar till vård och skola vill du också ha en bärkraftig hyresgäst i arenan. Med det argumentet bör du vara för ett övertagande.

Kongo:

Den sjukaste i denna soppa är att Klubbledningen med TJ & CH i spetsen kom så lindrigt undan.

Undrar varför dom önskade kliva av något eller några år innan dom lyckades lämna över stafettpinnen. Dom om någon måste ju ha sett dom skenande kostnaderna på väldigt nära håll.

75 % av skulderna avskriva och sedan två år sedan försöker man avyttra bygget till kommunen som inte direkt lider av budgetöverskott.

Jag anser inte att Kommunen skall köpa tillbaka något dom sålt för 13 år sedan.

Låt banken ta smällen i stället för skattebetalarna i Timrå. Dom pengarna lägger jag på skolan vård etc alla dar i veckan, and twice on sunday.

Kongo: Ja, du blandar ihop. -5,5 miljoner är från tidigare säsong. Säsongen med Jokela & Co och 10:e plats resulterade i ekonomisk vinst på pappret men var i verkligheten ett ännu större slag mot ekonomin än tidigare. Det här har jag bloggat om.

Redigerad kommentar

JimmyH: Jag minns det så här: Ökad budget för a-laget inför 10/11, dyra värvningar av Jokela, Hirschovits och Pikkarainen på tvåårskontrakt. Missat slutspel, men förnyat kontrakt genom Landers mål vilket innebar att man klarade sig undan kval. Det hela resulterade i smällen -5,5 miljoner. Är det något jag blandar ihop?

Räknande man verkligen in det förskotteterade driftbidraget i det årets resultat? Är det ens möjligt och tillåtet? El Maco?

Kongo och Per HApps: Nä.

Timrå IK gick med vinst det året. 400 000 kr eller något liknande. Det berodde dock på att man bl a fick in förskott på dåvarande driftbidrag, vilket räknades in för att dölja det egentliga resultatet då det hade riskerat elitlicensen.

Det jag vill ha sagt med det är att den ekonomiska kraschen hade nog rullat igång en bra bit innan Anton Lander gjorde det där målet. Det målet räddade existens och möjlighet att rädda upp situationen. Dock tvunget att göra superbra resultat med den billigaste truppen, vilket inte helt oväntat sket sig.

Hade dock Timrå IK än i dag lyckats hanka sig kvar i högsta serien hade utsikterna för att vända det här nog varit bättre än de är i dag.

Per HApps: Bara första stora ombyggnaden gick väl på runt 50 miljoner (45?). (Sedan hur investeringen finansierades är en annan sak.) Därefter har man byggt nya nödutgångar, flyttat köket och byggt balkongläktaren. Omgång två vill jag minnas gick på 15 miljoner. Utöver detta ny bar och ny kanslidel. Ny sarg. Ny kylanläggning?

Om TIK istället fått spela kvalserie och hållt sig kvar det året hade den ekonomiska smällen blivit mindre - det året då man gick minus 5,5 miljoner. Då hade kanske nuvarande läge kommit senare. Svårt att spekulera i.

Som jag ser det är det två strategiska delar som påverkat utvecklingen negativt; utebliven/sen satsning på ungdoms- och juniorverksamheten samt resursslukande arena med lågt kommunalt stöd. Nu är man på rätt väg med det första och jobbar på att lösa det andra.

bobrov:

Tänkte på en sak. Hade inte Lander gjort målet mot DIF som räddade oss från Kvalserien året innan vi åkte ner och ur, hade situationen sett bättre ut nu?

TIK åkte ur med sämsta möjlliga timing.

Vidare så skulle jag vilja syna klubbens påstående om att man investerat 100 miljoner i Arenan.

Innefattar det det 27.5 dom som man laddade in när Ladan gjordes om till Arena?

Om JA, så har man isåfall pljöt ner 75 miljoner efter ombyggnaden, och vad har man då gjort förutom en balkong och flytt av kök? 

micke: De kanske inte tyckte han var värd pengarna? Nu vet jag inte alla status på Lander men det känns som en bättre värvning på förhand iaf.

Berglund: Nu har ju BIF tre stycken toppspelare med saftiga kontrakt långtidsskadade. Efter 90 dagar (?) kickar väl försäkringspengarna in för deras löner. Hur som helst haver så behövs de ersättas, vi har sugit ut juniorlaget så pass denna säsong att dom t.om har spelat med en tjej-målvakt, 370 låter mycket, jag har hört 250 och det är väl okej i den situation vi är. (vet att det låter knasigt, 250 papp för att lira lite hockey, helt sjukt). Men BIF har fler namn på tapeten, och dom tyckte Dixon i LHF var för dyr, då kan man ju undra vad han har för lön (dessutom fick han signing-bonus)?

Berglund: Nu är det svårt att veta vad Lander skulle prestera på SHL-nivå när det kommer till produktion men 370 000:- känns fan saftigt alltså. Visserligen snittade han över en pinne per match förra året i AHL och han ligger på nästan samma snitt även i år. Man behöver nog förmodligen nollställa ens uppfattning av honom och inte utgå ifrån vart han stod i sin utveckling sista året här, han har så klart utvecklats sjukt mycket. Ju mer jag svamlar så inser jag nog att det är skäliga pengar för honom. Om han även producerar så är det en grym värvning i och med att han har den där tjurigheten som kan förändra matchbilder och att han är en spelare som blir som allra bäst när det behövs som allra mest.

Sen vore det så klart nästintill vidrigt att se honom i Brynäs färger, men nu är ju läget som det är. Det vore förödande för honom att kliva ner och lira i den här rövserien.

micke: Lander har ett 1-vägskontrakt med Edmonton för den här säsongen, dock inte särskilt mycket pengar med NHL mått mätt(runt 370,000 i månaden) Det tjänar han även i AHL. Så om Brynäs matchar hans lön så är det ett ganska dyrt lån tycker jag iaf.

Angående Timrås ekonomi så har jag en fundering. Är det inte så att klubben får en viss ersättning om juniorer försvinner uppåt i seriesystemet? Det skulle i så fall kunna innebära att Timrå har en del pengar att vänta framöver, tänker då främst på Emil Pettersson och Ludvig Nilsson.

Självklart är jag medveten om att det ska till mer än så för att föreningen ska komma på fötter igen - och det viktigaste just nu verkar vara hallfrågan. Jag hoppas att kommunen tar över hallen, men det jag undrar mest över är vad som skulle hända med hallen om klubben gick i kk. Blir det exekutiv auktion då?

Rip Kirby:Han tillhör fortfarande Edmontons organisation och har ett val att välja en SHL-klubb (utlåning) vid spel i AHL. Ingenting bekräftat men BIF har lämnat ett bud som matchar hans AHL-lön. Besked kommer de närmsta dagarna...

micke: Är den övergången bekräftad nånstans? Lander står fortfarande med på OKC's roster för 2014/15, som lagkapten dessutom.

Knylan: Det är just Arena-frågan allt hänger på konk. eller att nån eller ett gäng sponsorer går in och avlastar på nåt vis för arenan är en tung börda att bära nu när man huserar i allsvenskan med 2000-2500 per match som kommer att minska till under 2000 om man inte börjar ta 3-poängare .

Lander till Brynäs...

bobrov: Vad grundar du den åsikten på?

bobrov: Nja. Jag har faktiskt svårt att se att det ska behöva gå så pass långt ändå, tills motsatsen bevisas. Jag vet att vår supporterskara på ett nästintill världsunikt sätt älskar att bara lägga sig ner och dö och extrapolera alla problem in absurdum, men jag har svårt att föreställa mig en konkurs. Sen är frågan om man kommer att få till en långsiktig och hållbar lösning på arenafrågan.

Hahl Bundy: Min personliga åsikt är tyvärr att Timrå IK konkar efter denna säsong om inget radikalt dyker upp typ nån multimiljardär (shejk).Vad tror ni övriga i detta forum ?????

250kg kärlek: Det finns väl något gemensamt bland alla dessa krisande klubbar och det stavas väl Norrporten, antar jag?

« · 1643194 · »