1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613741 inlägg · 6214 ämnen
« · 1607270 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2014-01-16
DJ Hemp: 3-0 nu föfan.

Johan J: 3-0

Knylan:

Japp! 2-0, Boyce. Kanon! : )

erathoo: Bara du jag här ikväll, resten är på matchen.

Det kanske inte händer så fruktansvärt mycket runt Johan Persson, åtminstone inte sett till ren produktion. Men man skulle nog göra ett stort misstag om vi inte förlänger med honom efter säsongen. En rejäl sommarträning i honom så kan han göra över 20 mål nästa år. Riktigt rappt och hårt skott. Ett större kollektivt självförtroende i PP så kommer det rulla på.

Zwei nöll nu. Trevlans.

erathoo: 8 utvisningsminuter för bortalaget efter första perioden - har de svårt med pojkarnas tempo?

Hannu Pikkarainen trivs i Sverige, levererar direkt med ett assist i Leksand

erathoo: Nurå....2-0 nu tack.... :-)

...sitter o muttrar för mig själv verkar det som..?

erathoo: Sämpa pojkar. Nu tar vi dom!

Mål i PP :-) hä hä....ett till nurå...

Sv: Apropå nånting...

El Maco:

Jaså, säger du det?! Hur kan det komma sig, ett rent syskonmöte eller...? Ja, eftersom du frågar så svarar jag att du gärna får hälsa från mig.

Hur fan orkar Ni lägga energi på den här vardagslunksmatchen? Själv är jag så gammal och knarrig att bara planerandet och upplägg inför resan till fu***** Oskarshamn nästan tar knäcken på en.

Funderar på halsdukstifo och banderoll.

Eller vågar man sig på lite akapella enligt bifogande länk...

DJ Hemp: Jag har en lunch innestående med henne. Ska jag hälsa från dig?

Hoppas att Mora och DIF gör sitt jobb mot T/L respektive SSK, så att de hålls på mattan. Jag ser inte riktigt att vi är tillräckligt stabila för att nå en playoff-plats, så man får låta sig nöjas med ett nytt kontrakt.

El Maco:

Jag har väl för bråttom, men hittar inte riktigt den där brolleanalysen. Men det verkar ändå som att den delvis har framkommit av den senaste tidens inlägg.

Grattis till 40 000 besökare förresten - fanfar!

mikenomad:

Jo, jag förstod, som vanligt men drev min tes lik förbannat. Men snyggast och snyggast... De har allt en snyggare överkucku än vad vi har i alla fall!

Bartendern i Simpsons på väg mot comeback!!!1

Redigerad kommentar

"Roffe" tycker att TIK nästan var ännu bättre i 1-6-förlusten än i 3-2-segern mot KHK - tränare kan verkligen ha en spännande syn på saker!

Rena skytteltrafiken här i dag - kul! : )

Läget inför nedsläpp:

Nä nu drar man snart på förfest och sedan till Eon för den riktiga festen!

Let the madness begin!

El Maco: Vi är snart ikapp o förbi!

För några år sedan trodde inte jag att vi skulle känna oss som underdogs inför ett möte med Karlskrona. De gör det bra! Men det gör vi också i januari (i stort sett) så jag utlovar hemmapoäng. Segergarre och skumpa.

mikenomad: Men precis! Bäst kan nästan alla bli med rätt förutsättningar.

Att vara snyggast är dock förunnat ett fåtal och kräver helt andra gener

Redigerad kommentar

mikenomad: hehehe. Man måste ju räta ut begreppen.

Jag har uppdaterat min analys av storebrorsfrågan i mitt filarkiv. Alternativt går man in under uppladdat i menyn, i alla fall i min dator så ser man min fil med det av hockeysnack förkortade och föga informativa namnet "xlsx" som senast uppladdade. Tyvärr drar ju Modo ifrån nu i "bäst per säsong"-statistiken i väntan på att vi går upp eller de åker ur, vad man nu tror inträffar först. De gick ikapp oss i antal "bästasäsonger" först 1997 och sen har det varit jämnt. Just nu leder de 39-37 med god chans att gå upp till 40 om vi inte möts i hissen just i år...

Några historiska guldkorn:

Första gången W/Ö mötte Alfredshem var 5 januari 1947 då W/Ö vann med 10-1 i en vänskapsmatch.

Efter åtta försök lyckades Alfredshem för första gången vinna en seriematch mot W/Ö var 1964. Samma år var första säsongen W/Ö hamnade efter Alfredshem i en tabell.

Som jag sa. Uppkomlingar. Nybörjare. Poplag. Modo+Växjö = sant.

DJ Hemp: Det framgick inte kanske men jag drev medvetet på i lätt sarkastisk ton. Jag menar, sett till sportsliga meriter har vi ju inte en suck. Vilken tur då att vi är bättre i allt annat. Att vara snyggast t.ex.

Macos historielektion uppskattade jag dock ärligt.

Redigerad kommentar

Var inne på Luleås forum lite tidigare. Det är verkligen så att Sven Savage bär upp denna portal i princip på egen hand. Jag blev uppriktigt imponerad av alla dessa långa inlägg som i stort sett saknade respons. Minns tillbaka i tiden för ca 17 år sedan, då man härjade som mest på samma forum som denne Savage. Still going strong, verkligen. Keep up the good work, Svennis!

mikenomad:

Ja ja, det kanske är dåligt av mig att inte stå upp lite hårdare för det egna laget. Det råder ju inga tvivel om var man har sina sympatier och när man har uppnått en så aktningsvärd ålder har det visat sig att de så kallade ränderna inte kan gå ur. Men ärligt talat så har jag inget emot att vara lillebror, den där rebelliske och mer stökiga fan som inte behöver ta lika mycket ansvar. Det är väl inget fel i det? MoDo kan gärna för mig få vara den skenhelige och "duktige" storebrorsan, så är Timrå uppstickaren som när vi känner för det visar var skåpet ska stå. Minns hösten 2000 när vi som nykomlingar först vände 0-1 till seger med 2-1 hemma efter en målvaktstavla av brollan. Isstadion var i extas. Lite senare åkte vi upp och vände på steken igen. 0-1 blev hela 5-1 till oss denna gång och ännu en gång svarade deras såll för en bjudning, denna gång vid kvitteringen. Är det inte roligare att sätta storebror på plats än tvärtom?

El Maco: Jaja...vi är bättre än Modo oavsett. Så är det ju, man ska inte stirra sig blind på siffror och resultat när det i slutändan kommer an på det estetiska, harmonin när allt faller på plats och bara...liksom stämmer.

Tack för den mycket upplysande historielektionen btw. Vi slipper tydligen inte undan släktskapet ändå. Men konstigt att det som blev så rätt här blev så fel där...
Storebror är vi iaf. Bortom all rimlig tvivel.

El Maco: Japp så är det, Nyland var länge klart bäst i Ångermanland, Alfredshem började som många andra lag med bandy, sen byttes det till hockey men det tog bra många år innan det började likna något.

Kongo:  Fel sett att se på det, sluta nojja. Undvika botten och hoppas att lagen framför oss ska vinna får man göra när det är få matcher kvar, man kan inte sitta och hoppas att ett av lagen vi jagar ska vinna när det är såpass många matcher kvar. Då har man redan förlorat. Jävla torskmentalitet.

Vi har ju endå en ganska fin form. 4-0 torsk mot DIF var sådär men då vann dom endå med 7-0 matchen efter så dom var ju inne i en fas. Och asplöven vann även dom matchen efter oss. Sen vände vi och vann mot RBK och hoppa tillbaka lite där i tredje perioden.

Redigerad kommentar

El Maco: Tack, de var din lilla utredning jag läst en gång i tiden.

El Maco: Väl rutet!

mikenomad: Kolla gärna på Dubbeltallen hur vår första match mot Alfredshem slutade. Modo är uppkomlingar och nybörjare. Jämförbar med Växjö typ.

mikenomad: Samma farsa. En spelare från IK Göta som lärde ut hockeyn i både Medelpad och Ångermanland. Men först hos oss alltså. Och Nyland var länge bättre än Alfredshem i Ångermanland.

Björk vs Asp 2-3, slut. Rätt skönt om jag tillfrågas...

El Maco: W/Ö var dessutom först av de båda klubbarna att avancera till landets högsta serie vilket man gjorde 1956.

El Maco: Lillebror el storebror....vilket som antyder ju släktskap, delade gener, med det stora släktkalaset norröver.

Kongo:

Ser dock bra ut med avseende på den risken i nuläget, Asp leder med 3-1 mot Björk...

3-2 nu bara för det...

Redigerad kommentar

TikAlltid: Du vill alltså riskera kval neråt? Grattis.

JNS:

Kollade just i "Timrå IK - en klassiker" och där framgår att Timrå-lagen var i seriespel redan säsongen 1937/38. De första matcherna spelades den 2 januari 1938 och Vivstavarv besegrade överraskande nog GIF Sundsvall med 5-4 inför ca 100 åskådare i 18-gradig kyla. Vid det laget hade säkerligen inte Alfredshem kommit igång så, okej, i det avseendet är vi väl storebror...

Redigerad kommentar

JNS: Jag har en liten utredning i mitt filarkiv. Modo är lillebror.

DJ Hemp: Kan så klart ha fel men läste att timrålagen ska ha spelat seriespel 38/39 vilket inte alfredshem gjorde. Dom ska dessutom ha spelat hockeymatch med bandylaget.

JNS:

Det är fullt möjligt, men som av en händelse läste jag just på Wikipedia att båda hockeysektionerna bildades 1938. Närmast dött lopp, med andra ord.

Läste även att MoDo innehar fjärdeplatsen i SHL:s maratontabell, medan vi ligger på plats 13. Men vi har i alla fall passerat Malmö, Björklöven och Västerås. Jaji...

DJ Hemp: Dock hade Wifstavarvs IK en ishockeysektion före Alfredshem. Men de hjälper ju inte så mycket nu.

Dunc:

Det är exakt som dr-nix skriver och det var därför jag uppgav att "storebror" är sju år äldre. MoDo har väl bara åkt ur elitserien vid ett tillfälle dessutom?

Sedan är det för övrigt Luleå - SAIK i rutan och inte MoDo - Örebro som jag felaktigt läste tidigare...

Dunc: Wistavarvs IK bildades 1928, Alfredshems IK bildades 1921. Wifsta-Östrand kom till 1942 när Wifstavarvs IK och Östrands IF sammanslogs.

Edit: kolla in den här sida för mer information om Timrå IK

Redigerad kommentar

DJ Hemp: Hur var det med Viwsta- Östrand då? När började den föreningen sin verksamhet? Var inte det långt före Alfredshem?

Nordgren är missnöjd.

Ska för övrigt kolla in denna batalj på Cmore i kväll...

Sv: Hockeysnackdöden

sargad:

Om det inte var ännu längre sedan. Minns när vi dyrt och heligt lovade att så där skulle vi aldrig bli, mätta och uttråkade etc. Det var väl i samband med uppflyttningen, inte minst under den magiska vårsäsongen 2000, och en tid strax därefter. Vi tyckte att de andra lagen hade ett uselt bortafölje samt att de flesta var rätt så avmätta även i hemmaarenan, att deras engagemang som helhet lämnade en hel del att önska. Men det är väl så att man får vara lite tacksam för att man fick uppleva den där epoken när Timrå var allra hetast i hockey-Sverige då. Under den första storhetstiden hade man ju knappast åldern inne...

Redigerad kommentar

Sv: Hockeysnackdöden
DJ Hemp: Varnade för FBK-syndromet redan för 5-6(?) år sedan.

« · 1607270 · »