Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
sargad: En liten reflektion: När Timrå åkte ur Elitserien kände jag mig trots allt ganska positiv. Jag såg det som chansen till en nystart. Laget skulle hamna i en serie där man kunde vara med och kriga på övre halvan och på sikt locka tillbaka publiken och kanske även stämningen som präglade Timråhockeyn under första delen av 2000-talet.
Nu känns det mer som om man skitit sig i näven för att det kändes som en bra idé, men sedan börjat tänka efter...
Pär:
Visst är det så. (sd) är inte heller mycket att ha. Jag blir så less på allting. Och nu håller vi alltså på att få gängspö av Karlskrona. Det är riktigt illa. Beklagar, men jag måste bara få vädra lite negativa åsikter och känslor...
Fint att fler spyr på TJ och CE och särskilt då TJ. Den dumma jäveln satt där på kansliet då det begav sig och var så förbannat skitviktig och dumdryg. Hade han någon täckning för den attityden? Nej, uppenbarligen inte. Det enda jag ångrar som journalist och annat man var är att man inte gick hårdare åt den sopan medan tiden fanns. Som även andra här har skrivit kom det fanskapet alldeles för lindrigt undan. Det känns för bedrövligt.
Men nu hoppas vi på ett mirakel i örlogsbasstaden Karlskrona. Det blir förstås inte helt enkelt. Vi möter trots allt serietvåan. Egentligen skulle jag vilja åka iväg på den här sortens matcher, men jag känner ingen jävel som jag kan samåka med.
Däremot lär man ju ta bussen till Malmö Arena om någon vecka eller vad det är...
Kongo:
Man kan inte ha inkomstbringande verksamhet 30 kvällar / år och 335 har man det inte. Enkel matte.
Timrå IK betalade väl ett antal miljoner för Timrå Isstadion 2002 ? Där får någon med mer insyn fylla i.
Hur då dyrare för kommunen, banken säljer Arenan till Kommunen för 1 kr i stället för 50.000.000. HUr kan det bli dyrare?
Kongo:
Den sjukaste i denna soppa är att Klubbledningen med TJ & CH i spetsen kom så lindrigt undan.
Undrar varför dom önskade kliva av något eller några år innan dom lyckades lämna över stafettpinnen. Dom om någon måste ju ha sett dom skenande kostnaderna på väldigt nära håll.
75 % av skulderna avskriva och sedan två år sedan försöker man avyttra bygget till kommunen som inte direkt lider av budgetöverskott.
Jag anser inte att Kommunen skall köpa tillbaka något dom sålt för 13 år sedan.
Låt banken ta smällen i stället för skattebetalarna i Timrå. Dom pengarna lägger jag på skolan vård etc alla dar i veckan, and twice on sunday.
Kongo: Ja, du blandar ihop. -5,5 miljoner är från tidigare säsong. Säsongen med Jokela & Co och 10:e plats resulterade i ekonomisk vinst på pappret men var i verkligheten ett ännu större slag mot ekonomin än tidigare. Det här har jag bloggat om.
Redigerad kommentar
Kongo och Per HApps: Nä.
Timrå IK gick med vinst det året. 400 000 kr eller något liknande. Det berodde dock på att man bl a fick in förskott på dåvarande driftbidrag, vilket räknades in för att dölja det egentliga resultatet då det hade riskerat elitlicensen.
Det jag vill ha sagt med det är att den ekonomiska kraschen hade nog rullat igång en bra bit innan Anton Lander gjorde det där målet. Det målet räddade existens och möjlighet att rädda upp situationen. Dock tvunget att göra superbra resultat med den billigaste truppen, vilket inte helt oväntat sket sig.
Hade dock Timrå IK än i dag lyckats hanka sig kvar i högsta serien hade utsikterna för att vända det här nog varit bättre än de är i dag.
bobrov:
Tänkte på en sak. Hade inte Lander gjort målet mot DIF som räddade oss från Kvalserien året innan vi åkte ner och ur, hade situationen sett bättre ut nu?
TIK åkte ur med sämsta möjlliga timing.
Vidare så skulle jag vilja syna klubbens påstående om att man investerat 100 miljoner i Arenan.
Innefattar det det 27.5 dom som man laddade in när Ladan gjordes om till Arena?
Om JA, så har man isåfall pljöt ner 75 miljoner efter ombyggnaden, och vad har man då gjort förutom en balkong och flytt av kök?
Berglund: Nu är det svårt att veta vad Lander skulle prestera på SHL-nivå när det kommer till produktion men 370 000:- känns fan saftigt alltså. Visserligen snittade han över en pinne per match förra året i AHL och han ligger på nästan samma snitt även i år. Man behöver nog förmodligen nollställa ens uppfattning av honom och inte utgå ifrån vart han stod i sin utveckling sista året här, han har så klart utvecklats sjukt mycket. Ju mer jag svamlar så inser jag nog att det är skäliga pengar för honom. Om han även producerar så är det en grym värvning i och med att han har den där tjurigheten som kan förändra matchbilder och att han är en spelare som blir som allra bäst när det behövs som allra mest.
Sen vore det så klart nästintill vidrigt att se honom i Brynäs färger, men nu är ju läget som det är. Det vore förödande för honom att kliva ner och lira i den här rövserien.
Angående Timrås ekonomi så har jag en fundering. Är det inte så att klubben får en viss ersättning om juniorer försvinner uppåt i seriesystemet? Det skulle i så fall kunna innebära att Timrå har en del pengar att vänta framöver, tänker då främst på Emil Pettersson och Ludvig Nilsson.
Självklart är jag medveten om att det ska till mer än så för att föreningen ska komma på fötter igen - och det viktigaste just nu verkar vara hallfrågan. Jag hoppas att kommunen tar över hallen, men det jag undrar mest över är vad som skulle hända med hallen om klubben gick i kk. Blir det exekutiv auktion då?
Knylan: Det är just Arena-frågan allt hänger på konk. eller att nån eller ett gäng sponsorer går in och avlastar på nåt vis för arenan är en tung börda att bära nu när man huserar i allsvenskan med 2000-2500 per match som kommer att minska till under 2000 om man inte börjar ta 3-poängare .
250kg kärlek: Det finns väl något gemensamt bland alla dessa krisande klubbar och det stavas väl Norrporten, antar jag?
Vargher85: Precis så ungefär tänkte jag också.
Såvida det inte blir en ekonomisk konkurs, undrar man när den sportsliga botten kan bli nådd. Överlever Timrå en sådant slag? Vet ej hur det är med hockeykulturen idag. Finns det breda intresset och uthålligheten som gjorde att det gick att kämpa sig upp till högsta nivån under de kämpiga 80 o 90-talen? Utan att ha minsta insyn i hur det är ställt gissar jag att det är svårare att mobilsera i dag jämfört med då. I dagens förändliga, globala värld finns så mycket annat att ägna sig åt lixom. Eller springer kidsen runt och lirar spontanhockey efter skolan och vill vara.... Emil Pettesson.
Aningen pessimistiskt inlägg, men jag avslutar med att det inte är över innan den feta damen sjunger. En finns hopp om "cigarr och skumpa" som Småland brukade uttrycka sig på den tiden vi ofta vann matcher.