1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581409 inlägg · 6216 ämnen

Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28

2591309 · » Till forumet


Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bragd-Birger: Helt enig. Med en uttalad satsning på yngre spelare, ett EK att fylla på samt att det kan vara bra att ha lite handlingsfrihet i jan/feb så säger jag nog nej oavsett. Forsmark har verkligen växt av istiden. Visst, det har kostat lite (FBK hemma framförallt) att matcha båda Forsmark och Edfelt men det är rätt väg att gå. Dock ser man väl hur viktig en "mobil" backsida är även för anfallet och där passar väl erixon, svensson, didde sämre än Joulevi. Och en uppsida finns säker med tanke på skadehistoriken etc (men behöver vi en till med den "risken"?).

kortsiktigt ja men långsiktigt nej. Jag hoppas det inte blir nåt om det inte finns en bra budgetlösning. Vill inte ge SHL chansen att straffa oss (flytta ner en landsortsklubb utan riksintresse) på nåt sätt för missat EK.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
cloon: HV behöver defensiv stabilitet, det kan dom få genom en hemvändare från oss: EA.
Nubben slipper bränna onödigt mycket pengar och vi frigör lite slantar för Joulevi. Värmhed in som fjärdecenter, nej han är inte helt redo för det men något avkall bör vi nog göra om vi vill behålla Joulevi utan att riskera ekonomin.
Bara en tanke.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
kattan: Naturligvis inte. Menade mest att juniorerna lär få lite istid om Juolevi stannar när de som är skadade är tillbaka.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: känns som att ganska många av oss drar samma slutsats, dvs behåll om det funkar finansiellt men om det inte gör det så är det ingen av oss som gråter blod heller. Min känsla är att den här killen har en härligt hög högsta nivå som man precis som Ante säger "kan vinna mästerskap med" men frågan är väl vilken nivå ligger han på just nu? Är det här en väldigt hög lägsta nivå han ligger på eller är det vi sett hittills typ 90% vad vad som finns att hämta ut?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Zäta75: En förlängning med Juolevi skulle innebära att Erixon, Eronen, Forsmark och Edfeldt inte får så mycket istid? Ska vi spela på 5 backar?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: Ja det är ett intressant läge. Om man läser mellan raderna så vill Juolevi stanna om Timrå får loss pengar.

Frågan är bara som sagt, är det en viss lön som Juolevi prompt begär ha utan att kunna mötas halvvägs?

Blir det nått budrace så är det nog bättre han drar i min bok. Jag tycker vi skall behålla honom, men inte till vilket pris som helst.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
mikenomad: Tudelad.
I grund skulle jag inte ligga sömnlös om vi gick skilda vägar. Samtidigt har han stundtals sett väldigt bra ut och vi lär åka på fler skador med vår plockepinn-defensiv. Och då kommer man ju ångra det djupt. Vill även se hur han växer in i gruppen.

Men det får såklart inte kosta vad som helst.

Pengadoparna kanske får fäktas om signaturen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bragd-Birger: Det kan ju brytas med någon Forward med. Det finns ju lite mer framtid i Julle än en del andra i laget.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: Joulevem? Tycker ärligt talat icke att han färgat in så med en frisk backsida kan gärna nåt av de lyxfällelagen få överta kostnaden och uppfostringen av honom.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Enligt Sanny & Svensson ser topp 3 gällande kostnad för spelartrupp ut som följande:

3. HV71 - 57mkr.
2. Plast HC - 58mkr.
1. Leksand - 59mkr.

Timrå låg väl 7-8 på 50.5mkr.

Lite ironiskt sett till vilka som ryktas rycka i Juolevi nu.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bragd-Birger: Jag må ha lite tveksamheter kring Eronens speed på grillorna, men han står fortfarande högt i producerade poäng bland backarna internt.
Jag säger nej till att signa Juolevi och skicka Eronen om det skulle vara ett alternativ.

Sen är det väl en anpassningsperiod till SHL med den stora rinken med kanske.
Även om man önskar att alla kunde komma in som Lyytinen och bara vara helt självklar på nått sätt.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
The great one: Har inte lagt några åsikter i vem som är bäst av Eronen och Juolevi. Staben verkar hålla Juolevi högt det är det enda jag säger. Men svårt att bryta kontrakt med en bra back som Eronen. Kommer inte att ske.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Zäta75:

Snacka om att man kan se på en spelare helt olika. Eronen är en bra mycket bättre back i min bok än Juolevi. Även om jag tycker Juolevi spelar helt ok nu.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bragd-Birger: Jag tycker att man kan läsa mellan rederna att man kommer att behålla Juolevi. Men vi får se. Beror på priset som vissa skrivit. Erixon eller Eronen kommer inte få spela så mycket isf. Eller Didde men han känns mer säker. Forsmark och Edfeldt lär inte få mycket istid om Juolevi stannar iaf.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
DenRöda: Vi ligger hyfsat brunt till vad gäller ekonomi och eget kapital. Bara att vi budgeterat med kvartsfinal innebär lite bromsspårsvarning. Är det då rimligt att tänja budgeten maximalt för Julle? Vete fan. Med tanke på hur Forsmark kommit in i det känns backsidan mindre panikartat tunn än den gjorde vid säsongsstart. Sen har vi Edfeldt där bakom som kan knapra iaf lite istid vid behov.

Förlänger man med Julle måste man nästan bryta med någon av Erixon/Eronen. Kapanen är väl inte främmande för den typen av move, men skulle han göra det med någon av dom? Tveksamt.

Förhoppningsvis har Julles löneanspråk sjunkit en smula efter den här try-outen. Att säga att han varit en besvikelse är lite hårt, men nog hade jag förväntat mig en lite högre nivå. Hans förmåga att fatta snabba (fel)beslut i defensiva situationer såg jag inte framför mig t ex.

Jaja. Blir väldigt intressant att se hur Kapanen gör här.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
DenRöda: Har också märkt av hans tvivelaktiga kroppsspråk i flera situationer. Ser inte ut att brinna för det. Men får väl hoppas att Ante och Kapanen vet vad dom gör i och med att dom verkligen verkar vilja behålla honom.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
DenRöda: Känner inte att han gjort någon jättesuccé även om han stabiliserade upp bra när backsidan varit svag. Men vi har alltså: Edfeldt, Erixon, Eronen, Forsmark, Lyytinen, Melander, Rindell, Strömberg och Svensson på kontrakt utöver Juolevi. Det är ändå 9 backar. Melander är visserligen på tillväxt och inte tänkt att gå in i A-laget. Edfeldt har blandat och gett men gjort det bra defensivt. Forsmark är intressant och tar för sig, framför allt framåt. Det är väl i så fall om Juolevi ska ersätta Svensson/Erixon, men vad ska vi då ha dem till? Brukar sällan funka bra att rotera spelare i hockey för då tappar de tempot.

Nej, jag är inte helsåld på förlängning av Juolevi, kostar nog mer än det smakar just nu.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Vad tycker vi då? Ska vi signa Juolevi?

Jag känner varken bu eller bä just nu. Han har varit helt okej. När han spelade med Lyytinen fick han inte ha lika mycket puck. Mer puck med Rindell men det blir för mycket mål bakåt där.
Man kan klart se uppsidorna hos honom och han passningar sitter oerhört fint på bladet. Även vassa skott från olika vinklar.
Det jag inte känner igen med honom är hans kroppspråk. NHL måste ha skinnat honom från all glädje känns det som.

Det som talar emot är lönekravet. Vem är han bättre än? Vem ska petas? Kommer någon få gå kanske?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Zäta75: personligen anser jag att psykologin inom idrott är sjukt viktig.

En timeout med några få ord och sedan hårt peppande kan vända mycket elände.

Få folk lyhörda genom timeouten och veva sedan igång maskineriet när spelarna är mer öppna.

Det känns inte som att någon ledare förutom kanske massören som har det i sig att fysiskt dunka spelare i ryggen och skrika igång i båset.

Tyst lugn och mysig är mer melodin på ledarfronten eller njaaa jag kan tänka mig att ante är rätt så omysig när det är hönsgård.

Jag tyckte det syntes tydligare i matchen innan LHC där det är lite så där lojt som vanligt (tyvärr) men så tar Svensson (som inte var bra mot LHC alls!) och bjuder på några rejäla smällar, publiken vrålar i förtjusning och lite energi ramlar ner i benen på spelarna. Vips så har momentum skapats. Det måste ledare klara av att göra med om dom ska kunna kallas breda i båset.


Angående målvakterna så tycker jag att man kan säga: båda målvakterna har gett laget chansen att vinna alla matcher i år.

Ingen av dom har tappat det någon match.

Inte ens när FBK var ääääckligt effektiva.

Mer kan man inte begära av dem.
Önska är en annan sak och det kan man alltid göra!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Dåligt spel är ju inte direkt målvakternas fel. Både JJ och Juel gör misstag, men låter man motstådet styra och ställa så gör det ju inte saken bättre. 5vs1 situationen t.ex. nu blev det inte mål, men likförbannat gör vi livet svårt för målvakten. Är spelet obefintligt så ser jag det som en bonus om målvakten lyckas hålla nollan i ett sånt läge, inget man ska ta för givet och sedan beskylla för hela fiaskot om det rasslar i nätet. Tycker mig se en tendens här att man skyller på målvakten när spelet är bedrövligt och vi släpper in baklängesmål. För mig är det märkligt att ha det synsättet.

Sedan finns det såklart matcher då målvakten är bedrövlig och är ett såll, men trycker ändå inte varken JJ eller Juel varit det hittills.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
vonDöbeln: Ok, tänkte mest på att snacket en del igår just handlade om att Juel skulle varit så svag i mål och att med JJ i mål så skulle det förmodligen sett annorlunda ut, etc.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Sputnik: vet inte om du svarat fel person eller inte, men i min värld så kan två saker vara sant samtidigt. Att det var en tavla OCH att det inte var på Juels konto som hela förlusten låg!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
vonDöbeln: Lika mycket Johanssons fel att vi förlorade hemma mot LHC, då där han släpper ett nästan ännu svagare avslut från Rattie som går i en båge och in?

Jag kan hålla med om att JJ sett tryggare ut i mål än så länge och nog bör vara vår förstamålvakt för tillfällept. Men att lägga över förlusten igår på Juel känns lite hårt. Speciellt när vi knappt kommer ut ur egen zon första perioden, passar på LHC spelares blad om vartannat och släpper till 3 mot 1 och 5 MOT 1 lägen!
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
1-0 är ju en direkt målvaktstavla att han släpper in.
Att släppa in mål när Ty Rattie kommer fri är acceptabelt.
Dock inte när Ty Rattie inte ens får iväg något skott och man dräller in den under egen arm
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
kattan: Inte klockrent ingripande, nej. Men orsakat av utespelare ändock. Och LHC kunde säkert gjort 3-4 mål till så dåligt som vi uppträdde första 10 så att plocka Juel där hade jag tyckt skickat fel signaler.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: Ja och nu vände vi ju matchen till lika läge. Så ett byte av målvakt blev ju ett ickeproblem trots allt. Då det vanligtvis brukar göras för att växka laget.

Jag skulle dock som andra velat som andra var inne på, att Ante tog en timeout direkt efter vi släppte till 5 mot 1 läget där det var så uppenbart att vi inte alls var där.
Samla manskapet och stoppa blödningen.
Nu fortsatte haveriet och 2-0 kom ju kort därefter istället.

Vad gäller timeouts så sa väl Ante själv att det har att göra med att det redan finns Powerbreaks. Förmodligen för att spara dem till slutet av matcherna.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: Tycker 1-0 är svagt. Pucken nästan rakt i magen. Dåligt försvarsspel ska väl också tilläggas.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: ibland är det som att folk vill att tränare ska ha kontroll likt ett tvspel och realtid kunna justera vad som händer på isen, alternativt att man ska kunna ta en timeout under pågående spel..
Vi måste även förstå att vi sitter inte där i hetluften, adrenalin pumpar ,tankarna och intrycken florerar.
Vi sitter med en otrolig överblick utanför kaoset i en situation en coach bara kan drömma om.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Zäta75: Aldrig riktigt förstått varför han håller så mycket på dem. Så här har han ju hållit på ett tag. Är det för att alltid kunna spara dem till slutet av matcher?

Det här med att man skulle bytt Juel tycker jag inte är rätt analys. Problemet var utespelarna, inte Tim. 3-0 är den enda han släpper för enkelt, men sen spikar han ju igen tills förlängning där Pettersson+Rindell är de som bjuder på ett till. Så har svårt att se att Ante gjorde fel där.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
vonDöbeln: Time-outerna är väl Antes största svaghet ja. Anton skulle kunna säga till honom när han ser att vi inte spelar bra och säga till sin pappa nu tar vi time out :)
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
sargad: Det sjuka och egentligen helt värdelösa är ju hur Linköping misslyckas göra mål där. 🫵🤭😅
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Dubbeld: Haha... just det var något för Guiness World Record. Tror inte i jag hela mitt liv ens sett en 4 mot 1 kontring(på senior högsta nivå).
Vem skriver och frågar om vi kan komma med i boken med denna unika 5 mot 1?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: En TO hade inte suttit fel när dom fick komma 5 mot 1
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
roger_sundsvall: Wedda bör väl vara tillbaka nästa match
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
wedin,erixon,eronen o hartmann tbax
då kommer lyftet i tabellen
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
vonDöbeln: Jag tycker inte Ante är felfri på något sätt, men att du fastslår att han inte kan matchcoacha håller jag inte helt med om.

Vi har lyckats vända spelet mot LHC, HV, Modo, OINK bara under denna säsong. Förra säsongen är min uppfattning att vi vände underläge titt som tätt.
Denna säsong har 3 mot 3 spelet varit klart icke-tillfredsställande. Förra säsongen vill jag minnas att vi hade grav plusstatistik i denna spelform.

Sen skulle även jag önska en TO vid 0-2 igår. Dock ändrade han ju Dahléns kedja inför sista när vi vände, så visst händer det saker under match.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
vonDöbeln: Jag tänker att det är just det som gör att stämningen bl.a. här inne är så frustrerad långa stunder trots att man med ett nyktert öga kan konstatera att en sjundeplats i tabellen är, med tanke på de skadeproblem vi haft, helt okej i relation till klubbens målsättning för säsongen.

Det som gör det stundtals jobbigt att titta på är ju att vem som helst kan se att potentialen för ännu mer finns där. Vi har verkligen jättemycket skicklighet i den här truppen när viljan och dagsformen finns där.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Ante är rätt man på rätt plats att leda Timrå, både just nu och ett tag framöver.

Med det sagt, så saknar Ante tyvärr förmågan att matchcoacha. Tyvärr, på tok för ofta, så uteblir beslut som hade kunnat påverka matchbilden på ett positivt sätt.

Igår som exempel:
- Varför tar man INTE timeout när hela laget sitter kvar i bussen i första perioden?
- Varför byter man INTE målvakt när Juel släpper målvaktstavla två vid 3-0?
- Varför stuvar man INTE om i kedjorna och sätter #54 längre ner i hierarkin när han så uppenbart inte är på spelhumör för dagen?

Ante, och även hans gode son Anton Lander, har ett OTROLIGT öga för ishockey, men i Antes fall så är han blind när pucken är släppt, för att sedan återfå synen när det är paus eller mellan matcherna.

Jag tror att det vår tränarstab behöver är en assisterande coach som är en BRA och AKTIV matchcoach som också har pondusen som krävs för att köra över Ante (läs komplettera) när det behövs mitt under brinnande spel.

Det som är skönt, är att trots att vi har inlett säsongen rätt så svajigt ändå är med och krigar om de absoluta topp-placeringarna. Om man bara tänker de 2 poäng vi verkligen SLARVAT bort mot Örebro och LHC så hade vi idag huserat på andraplatsen med 27p - och det är till och med inte alla poäng som vi BORDE ha tagit sett till hur spelet sett ut. Vi är bra. Men, vi måste också kunna kräva bättring på TYDLIGA brister.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bernst: så du väljer att tolka mitt inlägg som enbart var om Dahlen till något som gäller hela laget för att sen flika in lite snyggt i slutet att jag hade rätt men endå inte..
Snyggt jobbat!
Det bevisade direkt att dina inlägg inte är mycket att lägga energi på och att du besitter ungefär noll förmåga att diskutera på en okej nivå.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bernst: Är du på riktigt? Ante är den bäste tränare vi kan tänka oss. Tro mig, han kan hockey. Han är konsekvent och noggrann och det avspeglar sig i det enkla lilla faktumet att vi innehar ett tryggt grundspel. Kanske ett av seriens tryggaste. Vi parkerar f.n på en 7:e-plats i det getingbo SHL är, 3 p från 2: a-platsen. Vi är mao jävligt bra med i racet
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
empa11: ja va fan en skaplig säsong i SHL och vi börjar redan bete oss som Brynäsare
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bernst: Allt är bara för att du ska kunna snacka skit med andra ord, utan att kunna erbjuda ett alternativ. Precis som jag trodde.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Vi och många pratar om kontinuitet och nu när vi börjar på att få en sammansvetsad grupp, då är inte det eller bra. Vi är som vinden i gräset: Fladdrar åt alla håll.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Bernst: Är du ordförande i Sparka alla klubben?
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Pyrret: Manner kanske är less på att träna juniorer? Gath sitter nog och rullar tummarna. Blir bra det här!

Nej men skämt å sido får känslan av att vissa inte kan behandla att vi för första gången på länge haft lite förväntningar på oss, och att vi inte gått rent eller spelat perfekt efter 14 omgångar räcker för att man ska få utlopp för orimliga krav.

Jag hoppas bara att den stereotypiske timråiten inte är den typ av fan som vill sparka folk tidigt på säsong där vi också presterat bra och är bra med i tabellen.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Rico01: ”Oskarshamn är ett bra exempel på en klubb som inte sparkar tränare bara för att det går lite dåligt” host Host Håkan Åhlund Host Host.

Jag svarade dig att jag inte vet vem som skulle ta över men det borde finnas många kandidater för att ta över ett Timrå med den trupp och de ambitioner vi har. Så klart inte just nu i omgång 14.

Vi parkerar resonemanget till omgång 40 så det finns något att utvärdera.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Pyrret: ja måste vara något jävla skämt vi inte fattar
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Pyrret: skriv det till Bernst =P varken Bobby eller jag förordar det.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
BobbyG: Är ni helt tappade? Ingen kan väl på allvar vilja byta tränare nu?
Extrem jämn serie och vi är endast tre poäng från andra platsen. Vi har haft flertalet ledande backar borta en längre tid.
Låst ämne

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2023-10-28
Rico01: dessutom är det inte överflöd av bra tränare som är lediga under säsong. vem är ledig och villig som på förhand är en klar uppgradering av ante?

ni har tre poäng, säg fyra pga målskillnad, till andraplatsen. jag skulle sitta väldigt lugn i båten om jag var timrå och fortsätta jobba.
Låst ämne

2591309 · »