Bragd-Birger: Jag är nog lite bitter när jag hittar fel på Parks t.o.m vid ett matchvinnande mål men sanningen är att han bör ha gjort sin sista match i våra färger. Vad gäller Mora blir det oerhört intressant att se ikväll hur de hanterat sin insats senast.
{297}: Hade Parks varit en Corso hade vi med stor sannolikhet haft minst 1-1 i matcher nu. Mycket kan man säga om Corso men mål kunde han göra, elak och killerinstinkt som säkert varit välbehövligt nu. Sen vad just Corso gjort med stämningen i laget är en annan fråga...
Bragd-Birger: jag tycker faktiskt att vi gjort det riktigt bra hittills och varit det bättre laget i båda matcherna.
Det som saknas är som du skriver ett ledningsmål, lite andrum och mer avslappnat spel. Det märks att spelarna är lite ovana vid denna typ av matcher, alla skott sitter liksom i magen på honken och då blir det inga mål.
Sen kan jag tycka att Andersson är lite snabb med att kasta om i kedjorna nu i kvalet. I grundserien vill jag minnas att det var en raritet att göra detta under match. Jag vet han ändrade startuppställningen några gånger innan match, men oftast fick kedjorna vara intakta matchen igenom.
Kanske är inte spelarna vana vid detta heller.
Tror vi har en bra chans att vinna imorgon och kvittera hemma på lördag. Än är det inte kört.
Bragd-Birger: vad som helst som får KHK att måsta ändra sin gameplan är det som krävs. De är äckligt disciplinerade, stänger ner mittzon och trycker ut oss i hörnen. De behöver falla ur ramen och tappa fokus, så kanske vi får de där ytorna som behövs för att Dahlén ska kunna spela hockey som när han är som bäst.
Hur vi nåt dit? Genom att vara jävligt jobbiga på alla upptänkliga sätt!
Dom är ishockeyns svar på Ingmar Bergmans film om död och pest. Sjunde inseglet. Skadedjur! Äckliga kackerlackor!
Där får SHL för att försöka stänga ligor!
Man får en trögflytande brun bottensats som inte vill utveckla sporten mer än ett mögligt bortglömt kaffefilter. Dom förlorar match efter match. Publiken sviker. Sponsorer sviker. Ekonomin går sakta åt helvete...
Karlskrona är symbolen för ett svart rostigt sjunkande skepp.Till sist spelar man för att komma sist.
Man lägger all energi på att inte spela hockey längre. Bygger en jävla stinkande kötthög.
Man backar hem och dödar all glädje med sporten. Där man bakom trötta köttberg som Kolan Karlsson gömmer fula crosscheckingar och slashingar mot dom som vill spela publikälskande ishockey.
Hade laget som vunnit HA bytt plats med avarten i SHL, då hade vi fått in friskt blod och ökat intresse för sporten.
Nu låter vi dessa hockeydödande kackerlackor hanka sig fram ett tag till med gödsel från C-MORE.
Såg i en undersökning på Aftonbladet bland deras läsare.
- Hur många ville se Timrå IK i SHL kontra Karlskrona i SHL?
Blev det procentsatsen 80/20?
Kör ett hockeydödartifo! Åk inte till Karlskrona. Ta bort C-more och slå tillbaka mot avarten!
Älska alla försök till att ge glädje och liv till ishockeyn!!!
Puckat: Så resonerar jag också. Jag vägrar tro på att Karlskronas tråkhockey ska segra. Vi måste vinna på torsdag, men bortaplan spelar ingen roll, helt ärligt. Och vinner vi på torsdag så ska vi fan kvittera hemma på påskafton. Och då kan det nog bli hygglig press på Karlskrona där nere på måndag. Jag tror på detta fortfarande! Vår hockey måste få belöning innan den här serien är över.
Smokey: Anar jag lite bitterhet i ditt inlägg? KHK lirar i SHL för att de slagit ut ett SHL lag och tagit sig upp och de förtjänar sin plats tills något lag underifrån lyckas vinna mot dem. Skärpning nu och fokusera på Timrå IK istället för att lägga energin på KHK. Är de så kassa så borde Timrå kunna slå dem eller?
Kattgubben: Alltså det ska ju vara krig framför KHKs kasse men ingen Timråspelare står där framför. Vågar de sig inte in då KHK har stora starka backar eller vad är det frågan om? In i skiten, parkera framför Honken, det skall göra ont, det måste göra ont annars kommer int målen. Honken tar alla skott i stort sätt om han är oskymd ....
Det är inget krig på banan, ingen kamp, KHK vinner 90% av närkamperna, det håller inte, stå upp spela lite grisigare istället för att bara bolla gris.
{8399}: Jag är benägen att hålla med. Jag tror problemet till viss del är att vi har inte behövt spela grishockey under säsongen för att vinna matcher. Det har inte varit vår gameplan och vi briljerar troligtvis inte på det heller av samma anledning . Och nu ska vi vinna griskampen mot grisarnas mästare. Det blir tufft, men skönspel har ju inte tagit oss nån vart i den här matchserien å andra sidan..
Såhär efter att besvikelsen lagt sig så kan jag konstatera ett par saker: 1. Det är väääääldigt tydligt nu att första målet är otroligt viktigt. Gör KHK det så kan de parkera bussen framför mål och då får vi det jobbigt. 2. Överlag tycker jag vi spelar jämbördigt eller till och med bättre än KHK. Visst, vi måste göra mål också, men spelet och de hetare chanserna tycker jag vi ägt. Dock mycket tack vare KHK:s game-plan. 3. Någon i TIK måste in och gröta betydligt mer framför mål, sen måste passningarna i framför allt PP gå fortare. 4. Slarv måste vi låta bli, det är ju just det som KHK slagit oss med. Två tappade puckar på egna blå och ett i PP, det är vad KHK knäckt oss med. 5. Måste sätta våra chanser och inte som i senaste matchen, lägga puckarna utanför.
Annars så är det väl just att försöka nöta ner dem och inte släppa till något. Blir tufft, men sätter vi första pucken i kommande matcher så har vi betydligt bättre chans att få lite luft i anfallszon.
Smokey: Tyvärr kan ju inte Aftonbladets läsare rösta in oss i SHL utan nåt måste börja hända ute på isen. Vi kan ju börja med att ta vara på våra PP lite bättre. Sedan tycker jag vi borde prova att ta röd snabbare, köra dump and chase på KHKs stora sega backar INTE försöka spela oss igenom mittzonsgeggan de är så bra på att skapa.
Smokey: alltså ursäkta men vilken losermentalitet.
Buhu Karlskrona dödar hockeyn. Buhu Karlskrona spelar tråkhockey. Buhu svenska folket vill ha Timrå IK i SHL.
Dom har värvat dåligt och byggt ett dåligt SHL-lag. Nu använder dom resurserna efter bästa förmåga för att hanka sig kvar i högsta serien för att få en ny chans att bygga laget nästa säsong.
Ett allsvenskt lag som aspirerar på en SHL-plats MÅSTE kunna slå ett lag som skjuter 10 skott på en hel match och som ställer upp med köttmur. KHK vet att vi spelar med fart och dom vet att det inte är så stor skillnad mellan lagen. Vi skapar inga känslor i matcherna, det är knappt något gruff, vi kommer inte in på kassen. Det ser lite ut som en serielunksmatch. Det är inte KHK som främst står i vägen för vårt avancemang, det är vi själva.
Smokey: Herregud det handlar om att vinna matcher och inte om någonting annat i detta läge. KHK har gjort vad som krävts men inte Timrå, i det läget lägger du din energi på att kritisera KHKs sätt att spela hockey när du borde kritisera Timrås. Fokus på Timrå, vad behöver Timrå göra för att vinna?
{8399}: Tack...ÄR nu Timrå bättre, så spelar vi i allsvenskan nästa säsong...(eller går i konkurs). Sju matcher ger ingen orättvis segrare. Jag håller med om att vi spela extremt tråkigt, men jag är också grymt imponerad av backarna. Inte minst ert hatobjekt. Skillnaden på er och SHL känns väldigt stort, då Murphy kallats SHLs sämsta back. Nu har han varit grym...
Fel av mig angående att KHK slog ett SHL lag i kvalet, däremot vann de ju ett kval och fan i mig alla ville ju ha 14 lag i SHL. Att i efterhand klaga på att fel lag gick upp är bittert, Timrå hade chansen att slå ut KHK där och då och tog den inte. Timrå var också för ett inte allt för långt tag sedan själva ett SHL lag men klantade till det och slogs ut i kval mot ett allsvenskt lag. Nä som sagt fokus på Timrås prestation och inte på KHK.
{8399}: Sure, KHK spelar sjukt tråkigt, men dom spelar efter sina resurser precis som vi och dom vinner, är väll det som räknas kan jag tycka. Får vi bara första målet imorgon så tar vi den matchen. It ain't over until the fat lady sings. Vi har visat prov på en stor moral under hela säsongen, helt hundra på att vi kan göra det igen.
{8399}: Känns väldigt underligt att du säger åt oss vad vi ska och inte ska snacka om. Flera har kritiserat timrå och skrivit vad dom tror timrå måste göra för att vinna. Varför ska vi inte få kritisera Karlskrona? För att dom vunnit 2 matcher? Du argumenterar inte ens emot att dom spelar en tråkig hockey. Ja jag vet att det är effektivt, men det betyder inte att jag måste gilla den. Det känns som vi spelar ett fightingspel där andra spelaren valt den drygaste gubben och gör samma dryga attack om och om och om igen. Det blir liksom ingen riktigt match av det då. Då blir man frustrerad och klagar, med all rätt enligt mig.
John Cena: Det är ju mest när det skrivs saker som hockeydödande kackerlackor, avarter osv som jag reagerat, inte på att någon skriver någonting om hockey. I ärlighetens namn (om vi nu skall kritisera tråkig hockey) så var inte Timrå direkt så roliga att titta på igår heller.. Jag hoppas att ni vinner i alla fall och än är det absolut inte kört.
{8399}: Tyvärr är det ju så. Och det är riktigt tragiskt att ett lag anrikt anno 2001 med ca 3000 på läktaren ska gneta sig kvar år efter år med köttmurhockey. Hade kunnat acceptera detta om laget ifråga hade försökt spela något som kan kallas hockey men att bara ställa upp med en ultradefensiv från första nedsläpp på detta vis är tragiskt. Förstår om dom drar lite folk på hemmais för det är mer spännande att se målarfärg torka. Tycker dom är en skam för svensk hockey och jag hoppas innerligt att vi vänder på detta.
{297}: Utsäkta? Du behöver inte ursäkta dig. Losermentalitet? Absolut. Om du tror att hockey bara handlar om att vinna? Varför inte stapla hela jävla laget med tjocka fetton likt sandsäckar framför målburen?
Inga mål i arslet, och till slut blir det strafflotto. Publiken skulle älska det? Dom skulle nog hellre köra tifos på schack-SM. Sponsorer? Fonus först i kön?
Ge mig några positiva hockeyrelaterade prylar med Karlskrona och mer eller mindre stängt SHL?
Du är ju en mycket positiv person när det handlar om ishockey. Ge mig visdom och ljus i mörkret.
Smokey: Kan ju inte vara roligt ens för Karlskronas spelare själv detta, men ett jobb är ett jobb, de flesta lär väl lämna skutan efter säsongen. Drömscenariot vore att Timrå vänder detta, avgör hemma och khk vandrar av isen till "khk - hockeydödare" men i dagsläget ser det väldigt brunt ut.
BlackBay: Sen har ju KHK några riktigt vassa anfallare också som tillåts anfalla när ett mål måste till. I SHL spelar KHK defensivt och tillknäppt för att det är deras bästa chans men i detta kval så hade säkerligen kunnat gå fram och dominera spelat mot Timrå men väljer ändå denna taktik. Det vore fan så befriande om Timrå kunde hitta ett mottmedel mot detta och jag tror som någon nämnde att det är dump&chase och att gå hårt på kassen.
{8399}: Vi kan efter två matcher ana att vi försvarsmässigt står oss väl mot botten i SHL men att vår offensiva farthockey med talangfulla skillade juniorer som spets som skördade framgångar mot stabbigt HA-försvar väger alldeles för lätt mot dito SHL-försvar. Där tror jag kilo, centimetrar och rutin är avgörande. Vi har hittills inte klarat att ta kampen framför Honken utan KHK har städat undan våra forwards tämligen effektivt. Våra avslut har varit av det beigare slaget. Missat mål, täckts av back el ballong i naveln på Honken typ.
{8399}: Tror inte de skulle dominera om de öppnade upp sig och gick framåt, de har nog insett att det här spelet är deras chans, tror inte deras gameplan va att skjuta hela 11 skott på mål.
Det var mer vidöppet när de spelade hemma och förväntas föra på ett annat sätt. Så jag tror att våra chanser ligger i att ta dom borta och lyckas knipa en hemma när de kör Köttmur deluxe.
Vi ska förfan kunna vinna mot ett lag som skjuter 11 skott, så jävla bra är fanskapen inte!!!
Timrås 1-1 mål i 1a matchen, det är den rätta melodin för grabbarna.
Vi är det spelförande laget trots allt, får vi 1-0 på torsdag så står vi bakom mål precis som det där äckellaget gör, så måste dem tillslut gå på oss=KONTRINGAR :)
{8358}: Vinner vi imorn är vi tillbaka på ruta ett igen. Om man räknar med att lagen inledningsvis skulle vinna sina hemmamatcher, då hade det också stått 2-1 Karlskrona efter i morgon. Vinn imorn så har vi alla möjligheter! KOM IGEN! VI GER ALDRIG UPP!
tjobba: Helt rätt! Apropå oblyg... tänk er en blyg hockeyspelare i det avseendet: \"ursäkta att jag kommer lite nära här. Tänkte bara skymma framför mål, alltså om det är okej.. annars kan jag ställa mig i sarghörnet, inga problem\" 😂
Kattgubben: Det är klart det är så. Vi är för mjuka. Vi tar inte den kamp som behövs för att komma förbi KHK:s försvar. Klart som faan KHK har denna taktik mot oss, den funkar ju klockrent. Visst att vi snurrar friskt i deras zon stundtals, men det är mycket snurr i hörnen och skott från dåliga vinklar. Tycker att vi tappat lite energi efter uppehållet och vidhåller att det inte var bra för oss. Ja KHK spelar sjukt tråkig hockey, men jag skulle hellre se 6 Timråspelare som ligger i en hög i målet i 60min bara vi går upp i SHL. Do what it takes. Fortsätter vi på samma spår som nu går det inte. Är Brashear ledig??
KulltorpsOlli: Fan, det känns konstigt det här, men jag tror verkligen på det här fortfarande. Nåt i mig säger att vi vänder detta. Vi behöver ta ledningen, vi behöver vinna imorn. Det vänder på hela serien. Och vinner vi imorn hoppas jag på att publiken fortsätter tro på det här och att vi är minst 5500 även på lördag, och med ett lika bra tryck som senast. Var magiskt med stående ovantioner när spelarna äntrade isen.
tjobba: Jo samma här! Spelare och ledare tror ju uppenbarligen på att det är fullt möjligt. Jag tror inte det är nåt de bara säger, de är verkligen övertygade om att det här kan gå. Då vore det väl fan om vi inte vi kan tro på detta också, hur frustrerande det än känns efter de två inledande matcherna.
Kattgubben: Precis. Det känns verkligen från hjärtat när man hör och ser spelarna prata om läget. Därför är jag så rädd att publiken sviker på lördagsmatchen. Nog förstår jag om det blir rejält publiktapp om vi ligger under med 0-3 i matcher, men fixar vi matchen imorn måste vi sluta upp som senast - helst ännu bättre!
Varför fulföljer aldrig Forwards tacklingar utan viker av trots man har farten uppe ???? Klart som fan att Karlskrona backarna får gått om tid att stå still och bilda köttmur utan att de blir stressade ett skit.Är de inte bredda att offra mera mot de här piss laget i närkamper framför båda målen kan de lika bra lämna WO i resten av matchserien och låta Karlskrona vinna på sin pensionärs hockey.Patetisk och se hur dum snällt Timrå spelar ber nästan om ursäkt om man vidrör en motståndare.
Modano: Och Dahlén spelar KlasKrona i händerna genom att såga dem som hockeydödare...Fan va bra säger säkert KHK, vi tråkar ut dem haha, vi dödar deras entusiasm. Lysande....
Kom på ett motmedel mot deras dödgrävarhockey istället. Jag förväntar mig att Timrå agerar annorlunda imorgon, inte fortsätter åka runt som headless chickens och luftjabba in i deras köttmur. Smartness, kyla, aggressivitet i rätt lägen, avvakta i rätt lägen. Och inte ett till puckdräll vid egen blå tack!!
OlliJanne: dump and chase förutsätter att man kan vinna pucken djupt, det har vi hittills haft svårt för mot deras tunga backar. Den andra delen av ditt inlägg håller jag dock helt med om.
WifstaÖstrand: Leksand gick i vår fälla och nu går vi i Karlskronas fälla. Lägger energi på fel saker med nån underliggande andemening om att vi spelar "bättre och roligare" hockey. Att vi därför eg förtjänar att vara i SHL mer än vad KHK gör och att övriga hockey-Sverige håller med om det. Befängt och fullständigt förödande, antagligen en enorm tändvätska för KHK samt ett gigantiskt energidränage för oss. Vi hamnar ur fokus när vi tror att hockey på nåt vis är rättvist och att vi av den anledningen skall få utdelning.
Hade känns hopplöst om vi tok torska med ex. 6-1....4-0..utspelade O vi inte skapade chanser... ..har känsla att nästa match studsar de våran väg... vill se hur Karlskrona beter sig i underläge
roger_sundsvall: Jag har planen klar, börja med en kedja med Gallo, Boyce och Westin. Resten av laget får trigga igång dom, släpp dom lös och deras enda uppgift skall vara att sätta sig i respekt och tackla skiten ur gubbarna i KHK, få dom att titta en extra gång över axeln! 💪
Tycker för övrigt att Gallo var den som varit mest framträdande över dessa 2 inledande matcher, så sätt han sen med Dahlen så kan han röja upp yta åt han, känns som att det behövs en tank som plöjer upp mark åt Dahlen.
{8358}: Modo vann för sina två första matcher på tok för enkelt och vaggades in i en falsk trygghet och trodde att allt var klappat och klart. Så jag vet inte inte vad som är "bäst" egentligen!? Jag tror knappast KHK känner att det är klart och sen måste det vara riktigt menalt jobbigt för timrå att förlora hemma med 0-1 med en vägg som honken, det kan nog lätt sätta griller i huvudet på många timråspelare.
{6870}: Finns en mängd mentala vinklar på sånt här. Tror inte jag skulle föredra att ha 0-9 i baken heller. Nu har vi ju ändå känslan att vi inte är så långt efter vilket det knappast hade gjort då. Att rasa ihop som Modo gjorde måste vara ett undantag i dessa sammanhang.
{6870}: Det "ska" ju i stort sett inte vara möjligt att ligga på defensiven en halv match och försvara en ettmålsledning in till slutsignalen. Speciellt inte flera matcher i rad. Ska KHK vinna flera matcher får de nog snäppa upp anfallsspelet också , för Vi har ju inte ett helt oävet försvarsspel vi heller.?