Redigerad kommentar
Timrå Icon:
Jag kan tycka att vi borde försöka "få hem "
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2579
Om nu Donati bröderna är så himla bra som alla tjatar om år ut o år in... varför är dom fortfarande kvar i Norge?
Just sayin.
Några noteringar från dagens artikel i dagbladet (där man pratar med Nubben).
- Tanken är att spela ihop ett lag den här säsongen och att vara med att slåss om en elitserieplats nästa säsong
- 5-6 tränare är aktuella, man hoppas kunna gå vidare med något namn i slutet av veckan. Så en ny tränare kanske är 2-3 veckor bort om allt går bra?
- På målvaktssidan kommer man snacka med Lundström (läs hans agent), stannar han inte blir det nog en utländsk målvakt.
- Man vill ha 9 backar och det kommer nog tillkomma mer juniorer. Persson vill i första hand lira i Elitserien
- Det blir nog 1-3 transatlanter, pga. lönekostnader osv. kommer man leta framförallt i collegeligorna.
Hade länkat till artikeln men verkar som att den inte är upplagd ännu.
Bragd-Birger: Ni måste förstå att på Kentas tid fanns det inte så bra junisar !
El Maco: Kan tänka mig att han själv anser sig hålla högre klass än att det ska behöva vara aktuellt. Nu var han ju långtidsskadad under föregående säsong men jag har för mig att Nubben inte var helt ointresserad av att lyfta in honom redan inför säsongen som gick. Han blev tillfrågad i någon artikel har jag för mig. Känns kanske inte som att han vill komma in på tryout isåfall, framförallt om han har andra anbud som han säger i artikeln.
Bragd-Birger: Johoru, det tror jag också vore sunt. Jag tycker att det är lite trist att det inte finns några självklara alternativ till den posten, inte som jag kan komma på.
AIK lyfte ju in Rudslätt som sportchef nu, då hade väl han gått bredvid Gozzi ett tag som jag förstått det. Letar man bland gamla spelare som lagt av och som bor kvar i stan så kommer jag inte på fler än Styf (okej, Övik nu då) och Robban. Sen så behöver det så klart inte vara en spelare som nyligen lagt av. Men, ett enormt hockeyintresse och en förmåga att fixa fram lägenheter samt jobb till eventuella spelarfruar. Det borde finnas någon i 060-regionen som sitter på de skillsen.
Mackelito: Jag gillade värvningen av Montén ifjol och jag hade gillat den ännu mer i år. Hade inte haft något emot att man behöll honom. Föreningen har varit så pass sjuk och laget för dåligt sammansatt att jag inte känner att man kan belasta degraderingen på enbart Montén allt för hårt.
Kravspecifikationen är inte att tränaren i fråga måste vara "ung", vilket i hockeysammanhang innefattar att vara under 50 år. Det jag snackar om är ett nytt sätt att tänka, det gäller även föreningen i stort. Och vill man hitta en tränare som är en 'visionär' eller vilket uttryck man nu vill använda och som dessutom vill kliva in i ett förmodat mittenlag i Allsvenskan med utsatt ekonomi så får man nog gräva i det åldersmässigt yngre gardet av tränare. Erfarenhet kostar pengar i den här branschen, ambitioner och vilja kostar desto mindre.
Redigerad kommentar
Knylan: Håller med i dina båda senaste inlägg.
Angående Kenta: hans ovilja att spela juniorer var stundtals närmast komisk. Hellre 8 seniorforwards på isen än att slänga in någon med galler. Inte ens när det drog ihop sig till slutspel och det var skador och slitna spelare och trygg tabellposition slängdes det in någon ur det yngre gardet.
Å andra sidan - vi kanske hade det rätt skralt på juniorsidan under den tiden? Kommer fan inte ihåg. Frågan är dock om han skulle ha lirat in Lander och Pääjärvi såsom Challe gjorde. Tveksamt va?
Hursom, den här nostalgitrippen kan vi nu. Tycker att vi kan nöja oss med att ventilera gamla spelare och tränare vid brasan med barnbarnen, inte nödvändigtvis värva tillbaka alla en-gång-kickande/en-gång-lovande som någonsin passerat klubben. Behövs lite nytänk. Lite magi och briljans. En allsvensk variant av fjolårets lagbygge får mig att rysa.
Gorkyman: Alternativet jag skulle kunna se är att man samkör honom och Ante Karlsson i 1-2 år för att göra Ante helt färdig för att ta över huvudansvaret.
Jag börjar vänja mig vid tanken. MEN! Det är fortfarande helt orimligt. Hans lönekrav har inte sänkts så pass mycket att det ska vara aktuellt.
Pjernut: Jag skulle - helt ärligt - vilja se ett fräschare namn. Retrospektrunkande har vi ju sysslat med i överflöd under de senaste åren. Under de 'gyllene åren' så sysslade vi inte med det alls, i princip. Jag satt här och gnällde över att inga spelare återkommer till TIK efter utflykter och sedan - GUD HÖR BÖN - Yared Hagos tre år. Etcetera.
Vill Lill-Kenta kliva ner en division och jobba långsiktigt med ett lag fyllt av hans mest inflammerade akilleshäl - juniorer - och dessutom göra det till en lön som väldigt många andra lag i Sverige kan överträffa så... absolut. Vill han göra det för kärleken till Timrå IK (som många trodde det handlade om när han drog till HV) så, återigen... absolut.
Jag är tvekis.