1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600115 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Ambroo:
Själv så skämms man som en hund över vad mitt företag sponsrar..
Stig H Johansson, Erik Adielsson Barncancerfonden ( Dessa tre har jag inga problem med)

Och sist men inte minst.... Djurgårdens IF..

Fy faan.....

TIKbiff: Äh, vadå, det är väl inte så lätt att komma ihåg vilket djur det var de skulle sponsra så de garderade sig... ;)

Paddan:
Du är så smart paddan,,varför tänkte jag inte på det :-)

TIKbiff:

okej då TIK -vänner, då får vi starta en insamling och skrapa ihop de pengar som behövs till ankorna...

skämt å sido men dom där pengarna borde kunna gå och få ihop, många företag i s-vall & timrå kan väl skicka in ett litet bidrag, då är saken biff sen...

varför skulle Hedström stå i dagiskö ? har för att hans tjej är s.k hemmafru...

nåja hoppas vi får se Jonte i TIK iaf, han är värd att väntas på

Ambroo: Det är pengarna, makten och intresset (hos den som makten) som avgör.
Kenneth Eriksson var "Tikare" redan på den tiden då Bobcats var bättre, alltså straxt före fusionen. Kennet har makten, handplockades av SML från Övik.

De pengar Norrporten har, tjänar SCA in på en dag. Det är liksom 6 divisioner, för att skriva idrott, mellan dem. SCA verkar utan att synas, det är lite motsatsen mot Viklander som är mer PR-minded.
Skäll inte på SCA, fundera vad som händer då Kennet slutar. Förhoppningsvis har sponsoravdelningen knutit några kontakter (tyvärr har de inte makten, men Tik kanske är ett topplag då).

För övrigt är det löjligt att betala 250 TUSD till Anaheim för ett brutet kontrakt, Anaheim är glada att få en lägre spelarbudget och dessutom får de behålla rättigheterna och det räknas högt i NHL. 250 TUSD är han inte värd, inte heller 250TSEK/månad i lön. Hur många poäng gjorde JH i Tik? var det 36 i grundserien. Dessutom tog han väl en del dumma utvisningar med en del mål i baken som följd. Nej för dom pengarna får du mycket bättre spelare än JH, kanske två dessutom.

eloff:

250 TUSD ?? vad kommer den siffran från egentligen ? vem har hört att det kostar att lösa Jonte för det egentligen ?

jag tycker att om Jonte får bryta kontraktet så ska det inte kosta nånting egentligen, vad spelar det för roll för ankorna om denne spelar i sverige då ? varför ska man ha cash ?

hoppas att Jonte dyker upp i TIK iaf och stämmer verkligen 250 TUSD ?? vem har hört/läst det då ?

bearkiller79:

som sagt jag hoppas verkligen att #71 ropas upp i line-upen i vinter...

inte i SAIK, Schwiez eller ankorna

Ambroo:

"Visst är det så, men jag skulle önska att [SCA] profilerade sig med ett lag, som exempelvis TIK."

Så om det profilerade sig med ett lag - ex. Selånger - så skulle Ambroo's önskning slå in!

bearkiller79:
För att ankorna ska få bryta kontraktet måste det betalas 2/3 av lönen hedstöm skulle ha tjänat till han och sedan kommer 1/3 av lönen iaf räknas mot lönetaket .. enda sättet slippa detta är om hedstöm går i pension vilket inte verkar som ett alternativ

bearkiller79: Ja, varför skriver man kontrakt egentligen?
Om man skall kunna bryta kontrakt hur som helst - hur man vill, så finns det ju ingen anledning att skriva kontrakt - eller hur?

Kevin O Shea:

nämen jag tänkte om den s.k familje situationen, man kan ju liksom ta hänsyn till den då om inte annat...varför inte släppa Hedström gratis ?

Kevin O Shea:

funkar det inte socialt så gör det ju inte, han är ju trots allt svensk och han kommer inte att spela för någon annan nhl klubb...

allt ska alltid ske på nhls villkor jämnt, ä less på det

bearkiller79: H står under kontrakt men erbjuds trots detta möjlighet att lämna NHL. Att klubben i fråga då begär en ersättning är väl inte annat än sunt förnuft? Allra helst då det sannolikt finns europeiska klubbar som är beredda att betala den begära summan pengar. Enligt min mening är detta vara sig girigt eller ologiskt. Eller?

bearkiller79: Läs "warhawks" svar angående lönetak o.dyl. så kanske du förstår...

Tjalle:

jo det är väl sant ändå, ligger nåt i det faktiskt men vi får hoppas att Jonte hamnar i TIK trots allt...

skulle sitta fint med han i laget, Pärssinen-Hahl-Hedström en 1:a line av rang...

WarhawK: Få se om jag fattat detta rätt nu - Ankorna kan lösa ut Jonte med 2/3 av det kvarvarande kontraktet.
Vad jag minns lär väl Jonte ha någonting mellan 750-850.000$ per år.
Detta skulle innebära att han skall lösas ut med 2/3 av ca 800.000$ - dvs runt 550 och inte 250 tusen dollar som figurerat här inne?

Kevin O Shea: Rättar mej själv.
Jonte skall tydligen tjäna 500.000$ denna säsong - dvs 2/3 av denna summa är det som gäller!

Kevin O Shea: Vilket betyder runt 2,5 milioner svenska kronor

Kevin O Shea:
Jepp som jag har fattat hur det gäller men utköpningar av dom kontrakt som skett hitills har det varit att spelaren får 2/3 av lönen av klubben + att det räknas 1/3 av lönen mot lönetaket

En sak som talar emot att dom löser hedström är dom har 2 ganska feta löner mot taket redan i backarna Niedermayer och Pronger , det talar för att dom kan tvingas använda hedström hur som helst för få ihop ett lag , men tiden lär visa vad som sker

Kevin O Shea: Detta betyder ju uppenbarligen orimliga pengar för tik att "köpa" ut honom o sedan en hög lön därpå.
Jonte är bra men ingen övermänniska så vi
hoppas de nu snart finns nåt backupalternativ till honom.....ingen som ev. hört nåt namn förutom denne Kuhta...bara en månad kvar till träningsmatchen 10/8 mot de där från övik i Kramfors!

htikare: Håller med dej - Nubben får nog vaska fram något äss ur sin beryktade rockärm.
Frågan är om Jonte är någon frälsare som så många av oss har målat honom som.
Han är ju inte den målskytt som så många vill ha till klubben - 14 mål med Zäta som center, det tror jag de flesta i truppen hade gjort för två säsonger sedan.

Detta börjar likna Jontesommaren förra året, då många gnällde att Nubben inte fattade att Jonte skulle försvinna och inte hade en ersättare klar.
Nu är det precis tvärtom, kanske Nubben skall inse att Jonte inte kommer i höst, och redan nu vaska fram en erfaren målskytt och inte vänta till i slutet av augusti.

Varför inte Kimmo Kuhta? lär bli dyr som fan, men förmodligen inte dyrare än Jonte...

eloff: Med tanke på att farsgubben min sitter med i koncernstyrelsen för just SCA så behöver du inte redogöra eller försöka förklara det sakliga och inte heller vissa upp några siffror för mig...

Det är dock enkelt att konstatera att SCA inte sponsrar tillräckligt med tanke på dess storlek, omsättning och lokala anknytning. ALLA förknippar SCA med Norrlandskusten och framförallt med S-vallsområdet.

eloff: Hade för mig att det är Kvaerner som bygger den.

Ambroo: Du har då källor överallt du...

Suuune: Är man en legend så är man och då har man kontakter. så är det. Precis som jag.

Ambroo: Mej veterligen har SCA 2 fabriker i Sverige
Östrand och Ortviken. Möjligen har dom någon Tissu fabrik också.
Ligger inte HK i Belgien numera ?
Så dom är en av de mindre aktörerna inom pappersmarknaden i Sverige.
Så det finns nog kanske inte så mycket pengar att sponsra med ?

Helg Ernest:

Headquarters
SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ)
Box 7827
SE-103 97 STOCKHOLM
Sweden
Stureplan 3
Tel +46 8 788 51 00
Fax +46 8 660 74 30

Sedan får du lägga till 6 sågverk, 4 hygiene products fabriker, 24 packaging ställen, pelletstillverkning, skogsförvaltningar, mm mm

massaindustrin är ju inte allt sca håller på med...

det kanske finns anledningar oxå till att ingen back-up plan om Jonte finns, kanske presenteras han vilken dag som helst som klar hos oss i TIK eller så har Nubben några namn som kan bli aktuella om Jonte nu inte kommer, jag tror iaf att Nubben har några namn klara för sej om Jonte inte kommer och dessutom är det ju inga transerfönster denna säsong så det kan ju ramla in en ersättare ganska sent oxå men som sagt så är Jonte nummer ett, han är en spelare som vi behöver i laget. Tuff, kan göra mål och dessutom är han svensk, känns bra att kunna ha svenska stjärnspelare oxå, inge ont om dom finska killarna men vi kan ju inte ha hur många finnar som helst inte...
Dessutom känner Jonte till klubben och han trivs i stan och vi vet att han kommer att leverera och ha det bra socialt...vem vet om Kimmo Kutha trivs här ? och om han inte gör det så kommer han ju inte vara nån succé på isen heller...

Ibland känns det som Timrå saknat spelare som Hedström, som kan vara en riktig "pain in the ass" för våra motståndare, som sagt vi behöver Jonte i laget och han är värd att väntas på och jag hoppas att han till slut hamnar i Timrå trots allt och om han inte gör det så hoppas jag han hamnar i Schweiz eller blir kvar i The Ducks...skulle va jobbigt att se honom i SAIK tröjan ute i EON...

TIMRÅ IK Rockar

svasse24: Nä, men det är det som har sponsrat.
Glömde ju Obbola.
Nu pratade jag helägda SCA företag. Bioenergi i Norrland äger dom bara hälften av. Resten ägs av olika intrecenter.

Men som det varit tidigare är den SCA Östrand och Wifsta som sponsrat TIK.
Numera sponsrar ju Wifsta MoDo. (Sug på den ni )
Idagens åtstramnings tider finns det nog inte så stort utrymme.

Helg Ernest: I Piteå finns både en fabrik och ett sågverk.

Portello: Ok då, jag glömde Munksund, men sågen ägs gemensamt med Kappa eller som dom numera heter Smurfitt Kappa

Kevin O Shea: NHL är för härligt. De tar allt de kan få och lite till från de Europeiska ligorna, även spelare under kontrakt. För besväret får väl en ES klubb i genomsnitt 250-500 000 för att behöva ge sig ut och jaga spelare i Juli, pengar som sen inte betalas ut förrän november eller liknande. Om det nu stämmer med 250 000$ för att Jonte ska få gå till en ES-klubb på samma sätt som NHL snor ES-spelare under kontrakt är det nog dags att riva uppgörelsen snarast. In med fotbollsövergångar och bosman istället. Även om stjärnorna sticker så får vi iaf behålla våra medelmåttor som inte förväntar sig NHL-spel.

Ambroo: Sitter man i koncernstyrelsen så har man nog tystnadsplikt. Detta gäller också om man sitter som gisslan (fackets plats).

eloff: Att nämna några siffror och förklara läget i en sak som inte är direkt "världslig" är knappast ett "brott" och det oavsett om du sitter i en styrelse, är fackligt ombud eller är en vanlig knegare med bra insikt...

Suuune: Överallt är väl en överdrift, men visst har man det gott ställt på den fronten... Med tanke på sin position kanske den sistnämnda också ger en liten vink varifrån Jonte-källan härstammar, även om det inte leder rakt till "huvudkällan";-)

Jag undra vad SCA föratag som Östrand har med Hockey att göra? Jag ärinte ett dugg intresserad av det i alla fall.Jag har känt lukten av den under hela min barndom.
Jag vill läsa om nyheter, skvaller och annat gott!!

diffe: Sponsorer har en liiiiiiten koppling till hockeyverksamheten faktiskt.

Läste ni föresten artikeln om Urban Hagblom i tidningen för några dagar sedan? Med tanke på att TIK och GIF gick upp i högsta serien samtidigt och allsvenskans hype är det fascinerande att Timrå sparkar Giffarnas stjärt så brutalt organisatoriskt. Nu i år är GIF i ettan så då nu ska det vara skillnad men redan innan det var det utklassning.

El Maco: Tro om detta stycke från OC Register kan sätta fart på ryktena om Jonte. Det har ju varit så lite sådana inlägg här på HS de senaste månaderna.

"In addition to Lupul, the Ducks must replace right wing Jonathan Hedstrom, a regular last season who left the team during the playoffs for personal reasons, and veteran left wing Jeff Friesen, who signed a free-agent deal with the Calgary Flames. Hedstrom has one year remaining on his NHL contract, but he does not plan to return from Sweden."

Paddan: Ja just ja, Jonte ja, honom har vi nästan glömt bort.

El Maco: Jag förstår det, det var ju länge sedan Melmacianen var på televisionen.

jag vill se ett pressmeddelande när jag går in på timraik.nu med texten "äntligen är det klart" elller nåt...

Jag syftar på att Jonte äntligen har blivit klar för Timrå IK, på riktigt !!

bearkiller79: Jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men ett sånt besked lär dröja, om det ens kommer. Det återstår väl vad det verkar att en del detaljer klaras ut vad gäller Anaheim i första hand, och den klubb han väljer att spela för i andra hand. Det är ju inte ens säkert att det blir spel i Sverige för Jonte. Mitt tips, säkert liksom många andras, är att han lirar hockey i Schweiz, kommande säsong. Detta p.g.a att varken Timrå eller Skellefteå - de enda klubbar som Jonte visat intresse för - lär ha råd att lösa honom från kontraktet med Anaheim, om de nu ens släpper honom.

bearkiller79: Runt 2,5 miljoner kronor får man nog hosta upp för att lösa Jonte.
Vilket egentligen är lite knepigt, för det är den summan som AMD måste lösa ut Jonte från hans kontrakt med.
Men i och med att Jonte själv väljer att bryta sitt kontrakt med AMD, så skall han ju egentligen inte ha en krona från Anaheim.
Detta borde ju innebära att Jonte kan komma överens med Timrå (eller Skellefteå) om en uppgörelse där pengarna går tillbaks från honom till den som köper ut honom.
Snurrigt ? Javisst - ingen verkar ju bli klok på NHL's regelverk.

Kevin O Shea: För att öka förvirringen är AMD numer bara AD. M har spolats av nya ägarna.

El Maco: gut, för AMD är Advanced Micro Devices oxo :P

bearkiller79: Ja nu är ju inte Kuhta aktuell längre eftersom han valde HIFK så vi hoppas o tror Nubben ändå har koll på situationen ... under ytan..
fast ingen information kommit ut så känns det som om Nubben grejar det ändå med en riktigt helvass förstafemma i år!

Tydligen så arbetar Timrå IK efter devisen "kan vi inte få den ene, så tar vi en annan, och få en till på köpet". Det arbetas alltså vidare på Jonte, och eftersom han är tänkt att kosta en del stålar så får man alltså, i läget att Jonte väljer antingen Schweiz eller Skellefteå, pengar över till att värva två forwards.

Nubben uttalar sig även om sina förhoppningar på kommande säsongs spelartrupp.

"• Fixar ni slutspel med dagens trupp?
– Det beror så klart vad vi får in som sista forward. Får vi in en kille som kan kliva in i förstafemman klarar vi det definitivt. Men jag tror att vi gör det i vilket fall, säger Norberg som fått behålla alla spelare han ville från fjolårets trupp – med ett undantag.
   – Det är väl bara ”Mandy” (Kent Manderville) som inte kommer tillbaka av dem som vi ville ha. Tanken var att han skulle komma hit lite senare på säsongen och spela för oss. Men då dök det här med Schweiz upp och det blev inget, avslutar ”Nubben”."

Vidare, se länk. (Dagbladet)

Dream Team: "...Sedan så skulle vi ha en förstafemma med riktigt bra forwards och där har vi fått hit två av tre i Timo Pärssinen och Riku Hahl, säger Norberg.
• Och den tredje ni har ögonen på är Jonathan Hedström?
– Ja, vi vill ha Jonte men där är det som bekant lite strul med Anaheim.
• Och där är väl problemet att Anaheim måste betala ut två tredjedelar av lönen till Jonte för att kunna säga upp hans kontrakt?
– Precis. Det brukar ju ofta vara tvärtom, att klubben låter en spelare gå. I vanliga fall är det ju nästan aldrig någon som vill lämna NHL. Och det är därför de skrivit reglerna på det viset."

Hmm, varken SAIK eller Schweiz nämns... Läser man mellan raderna så skulle man lätt kunna tro att TIK är förstavalet för Jonte;-)

Ambroo: Tro om det är strulet med Anaheim som fått Jordbruksverket och Tullverket att göra gemensam aktion? Man kanske vill undvika TIKar i säcken...

« · 729586 · »