1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581244 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21

2452128 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
SebastianH: Jag tror att du jagar ett spöke och överanalyserar små gester.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
SebastianH: Lägg ner nu. Du klarar dig till 19.30 då Farmen börjar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Labban: Kanske kan Hartmann få ta Hallorans plats och få fart på målskyttet.
Men ja, offensivspets måste in. Vi ligger på slutspelsplats och det ska vi fortsätta göra. Kolla på IOK, det fungerar inte med bara en kedja.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
empa11: Jag har främst i minnet Dahlens 1-0 mål mot Malmö där han liksom sveper förbi Stenqvist som står bredvid och inväntar någon annan. Sen när Stenqvist gör 4-0 i samma match höjer han knappt handen.

Sen finns det en hemmamatch som jag ej nu på rak hand kan säga vilken. Men Dahlen gör mål i första perioden (eller tredje) och glider in i sarghörnet och lämnar Stenqvist "hangin" med sin näve.

Ska tilläggas att sedan just 7-0 matchen då jag tyckte mig se detta, har jag ju verkligen "letat" efter dessa moment och kan ha sett mer än vad det är. Men trodde det var fler som sett detta
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Icingpucken: Ja och där håller jag med och har för dålig koll på Palola för övrigt. Risken är ju att åldern och skadorna tagit ut sin rätt.
Det är väl spelartypen i sig jag inte säger emot att vi värvar in, spelartypen han var när han var i sitt esse alltså.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Sputnik: Palola har dock tappat rejält med fart pga skador senaste åren. Vi skulle behöva någon med fart som kontinuerligt kan göra sin gubbe - vi saknar det helt nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Bee: Ja vi behöver en forward som vpgar ta lite oväntade skott utifrån. Wedda har ju den förmågan när han är hel och Rattie vet vi ju från förra säsongen.
Palola är kanske inte nån dum idé trots allt då han verkar vara en måltjyv som är på rätt plats vid rätt tillfälle.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Nisse1: Vi lär inte få något betalt men däremot lär vi slippa lönekostnaden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Labban: Hoppas att vi får en hyfsad slant för Halloran. Som sagt, spets behövs nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Labban: Håller med spets måste in. Hinner vi hitta det på 3v är frågan
Låst ämne


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Nu måste spets in! Wedin och nu Halloran borta. Säga vad man vill om Halloran men dessa båda har ändå producerat framåt. I princip har vi tappat en hel producerande andrakedja minus Hanzl.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Villervalla: Jo MoDo har presenterat honom.
Låst ämne


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
bar mofftak: Delvis. Håller med om att hans förmåga att ta sig igenom mittzon med fart var värdefull när han var på, men alldeles för ofta så fick han inte ut nånting av det. Han var inte avig nog i spelet att försöka ta sig förbi backar på blå utan fick antingen sakta ner eller båga runt och tappade allt som oftast bara pucken när han stötte på patrull.

Finge jag be om en förmåga in i laget nu så är det ett bra skott.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
SebastianH: Har du några exempel? Gick tillbaka nu och kollade IKO i slutet av november där jag vet att Dalle gjorde 3 mål, vid bägge målen som Stenqvist är inne på åker han direkt fram och fistbumpar/kramar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Nu är han borta från oss i alla fall. Lär presentas av Modo inom någon timme då. Tråkigt att det inte fungerade, vi behöver hans spelartyp i laget tycker jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Något jag har tänkt på sedan segern mot Malmö med 7-0 är frågan hur gruppen, närmare bestämt framför Dahlén tycker om Stenqvist.

Varför har den frågan väckts hos mig?
Jo, för att vid firandet av Stenqvists mål och cmore zoomar in ser Dahlén inte glad ut. Och det har fortsatt på det viset. Typ när Dahlén gjort mål och det ska kramas eller fistbumpas har Dahlén framför allt ignorerat Stenqvist trots han varit närmast osv osv.
Ingen annan som märkt detta? 😂😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Zäta75: Skulle Lodda komma hem, då jävlar kritar jag en champagneflaska!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Dr.Krykov: Kapanen kan sina Finnar, alla tre har varit bra än så länge iaf!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Tik_timraik : Ja, Kapanen värvar ju bara finnar så där skulle jag lägga mina pengar. Och inget mig emot. Bara det är rätt finne, dvs.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Zoogin62: Ja, de pratar säkert inom laget. Om en eller några läser vidareförmedlar de till de andra helt säkert.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Dr.Krykov: Vad tror vi? En Finne?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Timrå4ever: Han menar att vi har en ersättare klar redan. Vi skulle inte ha släppt honom utan en ersättare redan klar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
DenRöda: hur menar du med vädligt bra deal?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Om Halloran presenteras av Modo idag så innebär det att det var en väldigt bra deal i bakgrunden. Annars hade man ju lätt kunnat vänta ut ett budkrig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Zäta75: "Är helt säker på att flera spelare läser hockeysnack regelbundet. Tex Dahlen"
Ja, och de som inte gör det får säkert reda på vad som skrivs på andra sätt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
DenRöda: Eller Dahlen Lander Lodin ännu bättre.

Kom hem Lodin!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Sputnik: Är helt säker på att flera spelare läser hockeysnack regelbundet. Tex Dahlen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Går man in och kikar på Lodins profil på EP så har dom flikat in att han är C/LW. Har han lirat center i AHL för C:et fanns inte där i höstas?

Helt ärligt så får jag känslan att han inte kommer få förnyat borta i Nordamerika så varför inte bara bryta kontraktet och komma hem? Kan göra en kedja med Dahlén - Hanzl - Lodin. SHLs mest fruktade kedja.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Pinaceae:

Som att sova : ) Men frågan är om det är särskilt rationellt att gå upp drygt tre timmar innan man börjar jobba. Har dock fastnat i det ekorrhjulet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Pinaceae:

Jag tror dig. I så fall anser jag att en sportbar med värdighet borde ta och skaffa den licensen. Svagt att inte ens kunna visa en SHL-match. Kom senare på att man kunnat se matchen hemma på TV:n, men det blir inte direkt billigt om man ska syssla med det varenda gång. Svårt att på förhand veta när vi spelar bra och inte. Vill ju inte betala 200 spänn (eller vad det nu är) för att se oss torska med 0-5 mot ett lag från nordvästra Skåne.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Sputnik: Helt klart det smarta eller snarare rationella valet.

Men då hamnar vi där igen, vi människor är inte fullt rationella.

Vad gör du och jag ens inne på hockeysnack fem i ett på en tisdag? Det finns garanterat något vettigare att göra. XD
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Pinaceae: Jag kan ju säga så här. Skall man in som spelare på HS och läsa, ja då bör man nog välja sina tillfällen och ta det efter en vinst. 😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
DJ Hemp:
"
Grejen är dock den att det funkade för några år sedan. Detta tycks vara nåt nytt att de vägrar visa matcher.
"

Haha, det här kommer ju låta helt magiskt trovärdigt men.

En gammal bekant till mig jobbade med att granska om sportbarer verkligen hade licens för att få visa matcherna de sände, ofta var så inte fallet.

Jag skulle inte bli jätteförvånad om det är lättare att granska det här nuförtiden. Vilket fått till följd att haken har färre bildkällor nu än tidigare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
kulltorp: Det enda jag inte håller med om är att spelarna skulle fatta så rationella beslut att de undviker att gå in på platser där det skrivs "negativt" om dem.

Då menar jag oavsett om det är personangrepp eller inte.

Många spelare säger ju i intervjuer: "jag läser inte tidningen" exempelvis.

Men det är ju otalet intervjuer med spelare, som lagt av, som erkänner att de läste tidningar och så vidare under sin karriär samt mådde dåligt av det.

Vi människor är sällan så rationella som vi får för oss att vi är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Bragd-Birger: och det var första gången för oss på klacken. (Inga biljetter på sittplats) jag tyckte det var väldigt häftigt att stå där och sjunga. :D då blev så att man kom hem efter matchen och fortfarande sjunger och klappar tills man går och lägger sig. Nu blir det fler matcher på västra stå enligt frugan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Tom Topp: Håller helt med. Använd en kniv som en kniv och en gaffel som en gaffel. Lagom speltid med rätt partner.
Under hans tid med formsvacka så har vi varit kort på backar vilket inneburit att alla hela backar fått spela för mycket och en hel del tid med juniorerna dessutom som inte är redo ännu.
T ex så har sheriff och Stenqvist fått mer istid än de mäktar med i längden(t o m evighetsmaskinen Erixon fick slut på soppa under den här perioden) och dessutom har korta och ojämna backbesättningen innburit lite backparstombola i vissa matcher.

Sedan ska vi vara ärliga och säga att forwards fuskat och inte varit tillräckligt noga i många matcher.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Pinaceae:

Grejen är dock den att det funkade för några år sedan. Detta tycks vara nåt nytt att de vägrar visa matcher. En försämring som de bara förlorar på. Hade kunnat tänka mig att till och med beställa två öl, då Timrå faktiskt vann. Men nu kommer jag bara att sprida dålig reklam om dyra och snåla ollan istället. Grattis!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Bragd-Birger:

Riktigt synd att ollan sunkats ner. Har många goda Timrå-minnen från matcher de accepterat att visa. Har i gengäld beställt ett glas av deras dyra öl och i övrigt förtärt egen medhavd dryck (ja, jag kan vara en rätt ”ful” jävel ibland - även på jobb där jag t ex blockerar hissarna eftersom mina tider är viktigast och ska hållas).

Var inte direkt överfyllt på ollan igår heller. Menar vid 15-tiden en sketen lördag i januari alltså. Men den unga personalen stod som fågelholkar inför min enkla förfrågan om att visa en SHL-match på EN enda skärm på en avskild plats, där inte många vistas (och där man osett kan hala fram sin medhavda dryck efter att ha beställt en bärs).

Nej, en fet jävla smäll på käften är vad de borde ha. Ovärdigt att inte ens kunna visa en SHL-match, där Universums Härskare visade var skåpet ska stå. Får hoppas på kvalmatcher mot Malmö nu om man ska ha chansen att se Timrå mer på överskådlig framtid. Tyvärr står det skrivet i stjärnorna att Redhawks åker ur oavsett vilka de får möta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Olle: angående 2-årskontrakten tycker jag att det på Rindell är motiverat och smart, även på förhand. En ung spelare med oomtvistad offensiv potential, men som man måste jobba med. Utgår från att Kapanen hade full koll på Rindells ups & downs, och en plan för hans utveckling.
Lyckas det lär vi ha en riktigt bra offensiv, rörlig back nästa säsong.
När Nubben var som bäst var ju den här typen av värvningar hans signum, lex Strålman och Regin t ex. Inlärning/uppbyggnad år 1, maximal prestation år 2.

Lyytinen tyckte jag kändes vansinnig på förhud, men det var ju pga att man bröt med bästa offensiva backen och böt honom mot en skadad finne som hans nuvarande lags supportrar typ ville skicka med enkelbiljett till Gulag.
Kapanen hade uppenbarligen en annan bild, och vem som gjorde rätt bedömning är pretty obvious.

Pääjärvi kändes tveksam och märklig, tills det började snackas om att han var sjukt billig. Stämmer det är två år på honom motivetat. Hårt jobb, bra närkampsspel. Sånt behövs i kedjor 3-4, och ju mer bang-for-the-buck desto bättre.

Svensson är väl tveksam, med tanke på åldern. Samtidigt kan man klara sig rätt bra på att vara långsam om man samtidigt är tung och rejäl. Det var Svensson förra säsongen, men i år har det gått lite trögare. Jag tror dels att han är beroende av en väldigt rätt typ av backpartner (han och Westerlund hade ju grym kemi, och lyfte varandra rejält), och dels är det nog så att han har svårt att spela det backspel Ante vill att han ska spela.
Ante tror dock uppenbarligen på att det finns en plats och roll för Svensson, annars hade det inte planerats in en plats för honom i kommande lagbygge.
Men: den här förlängningen är den som känns mest skakig på förhand.

Mieho...gillar man ändå lite. Han är rätt tuff, och kan spela rejält. Plus för att han även kan lira center, och döda tid i BP. Gjorde ett utmärkt jobb i andra (egentligen första) kedjan igår. Bör vara rätt billig, och då kommer han med sin mångsidighet vara en bra kugge i nästa års bygge.

Så: generellt tycker jag att tvåårskontrakten som Kapanen skrivit är motiverade och rätt kloka. Men nu vill man nog ae lite spets, och hur man kommer att tänka och agera där.
Kapanen kommer nog sätta en rejäl prägel på laget i a f. Det räds inte drastiska manövrar direkt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
JanneH: Hartmann-Lander-Mieho kedjan har fungerat väldigt bra ja. Speciellt att stänga motståndarnas bästa kedjor. Mål kan de göra också. Man bör nog fortsätta spela dessa, men inte mot alla motståndare kanske. Kontinuitet är dock viktigt och jag vill fortfarande se Dahlen - Lander - EP helst. Men sålänge vi vinner kvittar det. Tycker Lander visade att han är kapten igår och tog den fysiska kampen. Förlorade inte många närkamper. Där det var 50/50 tröck han sig förbi och även då han var efter kom han ikapp och vann pucken.

Lead by example! Fortsätt så så kommer vi vinna många fler matcher. Vi kan inte slappna av nu bara för att vi vann en match.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Olle: klockrent!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
DenRöda: tycker det är fritt fram att bedöma spelare ur ett supporterperspektiv men önskvärt är att man motiverar sågningen (eller hyllningen). Att bara säga att en spelare är kass är inte så konstruktivt (jag gör det själv).

Men OM nu tex. Svensson skulle läsa här inne så måste man kunna kritisera kontraktet man skrev med honom med motiveringen att han kommer att vara för gammal när kontraktet löper ut och han har redan lite problem med tempot. Lundin, ja det kan inte komma som någon överraskning att man får kritik när man spelar som en ”shut down”-spelare men har mest minusstatistik i hela laget. Däremot kan man ju inte förneka vilken otrolig betydelse dom haft för klubben i vår resa mot SHL.

Kapanen tycker jag man kan kritisera för dom långa kontrakten han skriver med till synes utfyllnadsspelare. Även om Mieho, Lyytinen och Rindell blir succéer så tycker jag att det är riskabelt att skriva 2 år direkt. Men det kanske finns en strategi som man inte förstår.

Sen är det lätt att få lite ”home bias” också tror jag. Man jämför Lundin med Hanzl och Lander, inte Marcus Westgeldt eller Wille Johansson i Färjestad. Man jämför Svensson med Lyytinen, Erixon osv. man jämför honom inte med David Quenneville eller Emil Lilleberg i Oskarshamn. I Svenssons fall har han ju otroligt mycket bättre statistik än hans 3:e/4:e formationsbackar i Oskarshamn tex.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
skön vinst i går.
walli är grym, hartmann mfl har lyft sig
lyytinen grymt stabil
vinkar adjö till halloran
ep , dahlen formsvacka är över
då blir allt bra 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Bee: Har lagt matchen bakom mig och är väldigt nöjd, men det kan alltid bli bättre. Dvs en vinst mot Brynäs på torsdag :)

Off topic då jag vet att många gillar hårdrock i forumet. Var på hårdrockskonsert i helgen och det var det bästa på länge. Huvudnummer Alestorm. Med var även Gloryhammer och Wind rose. Säkert någon som känner till dessa i forumet :) Ska gå på Beast i black i mars. Trevlig dag alla hockeysnackare. Timrå IK är på gång!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Bragd-Birger: ja imorse räckte det med nån kopp kaffe för att skaka av sig bakfyllan. Hade vi torskat igår hade man väl haft migrän fram till lunch på måndag. Intressant tanke den om att Landers nya kedja skulle vara en "stänga ner motståndare" kedja. Skulle ju kunna vara bra att ha i ett slutspel
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Om Öret var en coachförlust tycker jag Oskars var lite av en coachseger.
Har ju förespråkat Lander med EP och Jonte, vilket jag i grunden fortfarande gör, men samtidigt var det ju Hartmann-Lander-Mieho som låg bakom segern i o m att dom matchades mot - och effektivt stängde ner - Oskars förstaline.

Sättet man gjorde det på imponerade också. Man backade inte hem lika ängsligt som mot Öret, utan fokuserade på att checka hårt och straffa dom i egen zon. Vilket fungerade utmärkt. -3 på Karlqvist är ju siffror att mysa över, t ex.

Så, möjligen kan man fortsätta med Hanzl-Jonte-EP en match till. Potentialen för lyckad kemi finns ju där, om framförallt EP och Hanzl steppar upp. Tyckte EP gjorde en bättre match än på länge, även om hans offensiva impact är rätt låg. Nyckel #1 i den kedjan är dock Hanzl. Han måste upp offensivt. Bakåt funkar det bra, men han ser nästan obekväm ut i anfallszon. Möjligen trivs/passar han inte in i Antes system.

Annars: sjukt vad mycket bättre man mår efter en stabil seger jämfört med när man torskar 5 raka. Mös hela kvällen, sippade gowirre, curlade familjen med allehanda saker, ingenting var jobbigt eller humördämpande. Somnade med matchsituationer vevandes i hjärnan, sov det nöjda barnets orubbliga, trygga sömn. Vaknade med ett leende och spirituellt humör.

Hockey, hörrni. Vilken sport!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
kulltorp: Såklart ska inte personer få hat och hot mot sig, spelar ingen roll om dom är dåliga spelare.

Jag tycker att förlängningen på Svensson är lite halvt som halvt. Jättekul att han vill stanna kvar hos oss några säsonger till, men frågan är om han kommer hålla en hög nivå tills dess att han lägger skridskorna på hyllan. Han är en bra person och det kan bli spännande om han vill fortsätta hos oss efter karriären. Behövs alltid bra karaktärer i organisationen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-01-21
Pinaceae: Jag tror vi är helt överens men blandar ihop saker. Naturligtvis ska det inte vara personangrepp, hat, mm. Men att tycka och ha åsikter om spelares prestationer i forum, anser jag att man får stå ut med.
Naturligtvis tråkigt när personer utsätts hat mm.
Låst ämne

2452128 · »