1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582148 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05

« · 2666198 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Dubbeld: Okej. Men återigen, vem sköt OJ i nacken efter hans straff? Ante? På vilket sätt?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Dags att amatörtycka om powerplay!

Om man nu är seriösa med att gå långt så bör Ante och Kimmo ta en ordentlig titt i spegeln (och på hockeysnack). Timrå har 16,5% i power play stats nu. Skellefteå har 34%. Snittet är 23,9%. Snitte för top 6 är 26%. Utgår man från snittet för top 6 och applicerar på Timrå betyder det att istället för 17 gjorda mål så hamnar vi på 27 gjorda mål (i PP).

Snitt antal poäng per gjort mål för Timrå är 0,63 och 0,57 i snitt för SHL. 10 extra mål betyder alltså i teorin ca 6 fler poäng och ny total poäng på 85 och en 5e plats i tabellen och 3 poäng bakom den seriösa utmanaren om SM guldet: Frölunda. Räknar man dessutom med att andra lag tappar nåt poäng mer mot oss så ser det ännu bättre ut.

Med andra ord, med ett ”normalt” PP är Timrå faktiskt en seriös utmanare till åtminstone Semi. Med nuvarande PP slutar det troligen senast i en kvartsfinal. Med tanke på eget kapital och allt annat så verkar ju varken Ante eller Kapanen har förstått vikten av ett bra PP.

Nu, låt oss nörda ner oss mer. Forskningen visar att speltid i organiserad PP formation är en nyckel för att ha bra siffror i PP. Forskning visar också att lag som har ”off wings”, alltså spelare i tekningscirkeln med klubbor inåt plan lyckas bättre. Ytterligare forskning visar att ”strukturerad kreativitet” funkar bäst (där man alltså inte lämnar PP åt spelarna att hitta på saker utan har ett system för PP där man inom det systemet kan vara kreativ). Med tanke på Anters fäbless för system kan man undra vart PP systemet är. Kollar man i artiklar i ST från 2022 så är Antes citat på ”repeat” – Vi får inte till det idag i PP. Vi stressar. Vi måste ha tålamod – Känns det igen? WTF Ante! Vakna nu!

Hade Ante fattat saker och ting hade han byggt ett system för ”entry” (hur kommer man in i zon och hur ställer man snabbt upp i organiserad form) och ett system för hur man sen skapar chanser (hur spelare rör sig, vart man tar avslut etc) och spelar TILLSAMMANS. Kapanen å sin sida hade vetat att man behöver rightare i laget och helst forwards eftersom PP med 4 forwards statistiskt lyckas bättre än 2+3. Nu är den enda skadad.

DET POSTIVA: Det finns fortfarande tid till förändring.

DET NEGATIVA: Ante måst plocka upp mobilen och läsa hockey snack. Han behöver dessutom få laget att komma 6a så laget får ledigt en vecka för att träna PP och sätta ”strukturen” (ring freddan har verkade iaf ha koll på PP). Utan den veckan är det ut i kvarten.

Hursomhelst, hur ska man ställa upp då? Ja teoretiskt ska man då ha en brunkare framför mål som rakar in returer. En rightare och en leftare i varsin tekningscirkel på skott. De behöver också vara passningsskickliga och kyliga med puck. En quarterback med kyla och bra passar. Fördel om han har skapligt skott men viktigast träffa mål. En spelare i lite mer ”fri roll” som utgår från bakom mål men som kan göra positionsbyten med wingarna etc. Man bör också ha nån som är stark att transportera pucken in i zon.

Med andra ord. Rindell och Eronen får ta en vingen. Det suger med Elmeri men han är vad vi har. Andra vingen bör in JD i form ha men han är ju inte i form. Så Hållander med Emil i andra. Lander / MPS framför mål. Lyytinen och Forsmark som quarterback. Wedin som fria gubben i första och Hanzl i andra. På köpet håller man kedjorna intakta (förutsatt man sätter ihop REM kedjan igen). Man hotar från alla positioner.

Till Ante:
PP1: Lytet, Rindell, WHL
PP2: Forsmark, Elmeri, REM
Men sätt för guds skull ett system istället för att låta spelarna "vara kreativa".

Mer läsning bland annat på www.nhlspecialteams.com/ (även om det är några år).
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Bucker: Ante skickade även ut sönderlästa Dahlen och Hanzl så jag vet inte om de ska spela någon roll
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
JanneH: Ja, det är väldigt tight om poängen och det är nog trötta skallar hos många spelare. Skulle vara lite humor och ödet om vi får mötas. Tippade er 6:a och vi 10:a.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Dubbeld: Ante skickade fram OJ på straff av en anledning, så vem sköt honom i nacken?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Costanza: just nu är väl sannolikheten minst 75% för det. 90% att vi slutar 7a men ca 50% att ni slutar 10a då Malmö verkar ha bra form just nu.
Å härinne lär vi sitta och svära som efter en OINK match, hur jävla dåligt vi spelar mot ett pissgäng
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Modano: Tänk om det blir Modano vs. Costanza i ett slutspel igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Modano: Frågan är vilken coach som törs peta en klubbikon som Dahlén? Lär ju vara lättare för en sån som Jokinen som inte har tidigare kopplingar till klubben men generellt så är det sällan man ser att en coach petar lagets största stjärna. Vancouvers coach kommer t ex inte att bänka EP40 även om han skulle rada upp ett gäng svaga insatser
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
JanneH: Ja så är det visa är heliga glida omkring och lyfta lönen måste rensas ordentligt i detta felbygge efter säsongen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
falconuggla: Upp med Johansson och ner med Pääjärvi
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
JanneH: OJ försökte göra en snygg straff o sköts i nacken.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Hållander - Lander - Wedin

Pettersson - Hanzl - Pääjärvi

Dahlén - Lundin - Johansson

Boyce - Andersson - Mieho
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Ja vi lever på HLW kedjan, utan den hade vi slagits om play out platsen vid det här laget. Splittra på den hade varit som att såga av den gren vi redan sitter på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Modano: Ja Dahlén kan göra 52 skitmatcher och ändå få förtroende i topp 2 kedjorna men en mindre bra match av OJ och de är raka spåret tillbaka till 43 kedjan
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Ni verkar ha glömt den hära pytte lilla saken som skedde igår.

EP gjorde mål så nu kommer Ante köra Dallas - Farbrorn - EP tills säsongen är slut.

Spelar ingen roll ifall de skedde i ÖT
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Modano: Ja ett pa Ted Bertuzzi skull vi haft å mos allt i vägen å en bakk som kann nakka framför kazzen...💪💪💪
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Villervalla: Absolut lär inte bli kvar annars dessutom en av få Forwards som klarar av fysiskt spel inte bromsar in och är livrädd som 75% av dessa primadonner är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Eugen Sandberg: Jag tror det är helt jävla fel. Wedin-Lander-Hållander kompletterar varandra riktigt bra. Det ser jag inte alls attt Dahlen gör, inte ens om han vore i form.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Modano: Ja, ska han utvecklas så bör han spela med de som är lite bättre, annars kommer han fastna och bli en ny Boyse.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Flytta upp OJ 2a 3e horribelt att en sådan talang ska gnugga med skiten I 4e
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Som tredje kedja kan göra ett byte rakt av Hartmann—> Mieho:

Dahlén - Lundin - Mieho
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Eugen Sandberg: Man skall absolut inte splittra vår bästa kedja som är den enda producerande WHL. Det vore hål i huvudet. Däremot bör man byta plats på Dahlen och Pääjärvi. EP Hanzl och Pääjärvi fungerader ju bra i början av säsongen och tror att de behöver en grovjobbare som MPS är i den formationen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Bragd-Birger: Ja just nu är tyvärr sanningen att vi får ut mer av detta laget genom att bänka Jonte än att försöka hitta en kedja åt honom. Och detta skriver jag trots att det svider i hela min Timrå-själ att behöva säga det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Bragd-Birger: delar din uppfattning till nära 100% men tror vi måste få igång en andrakedja minst för att inte vaska säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Eugen Sandberg: jag är ytterst tveksam till att - ännu en gång - splittra den bäst fungerande kedjan för att "få igång Jonte". Den trista sanningen är att han inte höjt en enda kedja han spelat i den här säsongen (undantaget Lundin/Hartmann i några matcher).
Lander-Hållander-Wedin kuggar så jävla bra ihop bl a beroende på varje spelares energi, närkampsspel och driv. Har dom forecheckat fast pucken i offensiv zon vet dom precis hur dom ska göra, och samtliga är väldigt bra i den delen av spelet. Lander/Hållander gräver, Wedin är mästare på att skapa sig yta och ta sig ur trånga situationer. Det ser helt sömlöst ut när dom agerar ihop.

Med Jonte får vi visserligen en formidabel passningsläggare, men tappar ju i princip helt forecheckingen/närkampsspelet. Dessutom sjunker tempot.
Vi skulle absolut få en bättre Hanzl-line med Wedin där ist f Jonte, men jag tror att kvaliteten i Lander-kedjan skulle sjunka så mycket att det blir en nettoförlust.

Vårt hopp står till att Jonte plötsligt vaknar till liv och blir den spelare han egentligen är. Vilket tyvärr känns rätt långsökt med bara tre omgångar kvar av grundserien. Tror mer på Hanzl där i ett slutspel, men en intensitetshöjning på honom skulle å andra sidan kunna dra med sig både EP och Jonte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
bar mofftak: Var ett tag sen jag såg en match nu, men förut var vi otroligt statiska i spelet. Spelade runt runt runt och sen en halvdant avslut, om ens det.
Kanske har det ändrats, men om inte:

Låt någon glida mellan tekningscirklarna, rör om inne i slottet och låt motståndarna hela tiden behöva lösa frågan om vem som markerar den snubben. Lägg till lite spel bakom förlängd mållinje så behöver dessutom motståndarna vända blicken åt "fel" håll och då kan vi smyga in spelare X för ett direktskott.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
bar mofftak:

Jag vill se följande spelare i PP.

Hållander, Wedin, Hanzl samt Lyytinen och Svensson/Erixon
Hur svårt kan det vara!!!!

Absolut inte EP och 54:an
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
bar mofftak: Jo jag är beredd att hålla med och har pålyst det flera gånger, redan vid säsongstart var jag lite orolig att vi saknade högerskyttar. Bara kolla på Oskarshamns powerplay igår med 3 hpgerskytar inne samtidigt. Mer svårläst för både försvarande utespelare och målvakt att ha koll på när pucken är i rörelse och det kan komma skott från alla vinklar.

Avsaknaden av högerskyttar i PP är en detalj, som absolut kan vara en av anledningarna. Jag hade inte gråtit om vi haft Lekkerimäki heller. Hoppas innerligt att det är en av Jokinens önskningar på spelartyp till nästa säsong.
Det går att fynda från HA till vettig peng.

Nu har vi förvisso så pass skickligt lag att vi skall kunna komma in i offensiv zon i 5 mot 4 åtmindstånde. Att börja spela de bästa spelarna i en uppsättning gör nog dessutom alla lag förutom Timrå..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
bar mofftak: Tycker ju att Dalle mfl ibland försöker direktskott i PP, men ett gäng fyllon som kör irländsk julafton träffar ju målet bättre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Sputnik1: Frågan är om det inte är avsaknaden av direktskott som gör vårt PP så jäkla lättläst, det finns alltid massor av tid innan avslut så boxen kan gå ut väldigt hårt på puckförare som blir av med sina alternativ.

Rattie skulle lösa det, han verkar kunna ta direktskott på alla pass oavsett hur dåligt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
SebastianH: Haha, ja på förhand låter det lite småmysigt med Rattie ihop med Dahlén Men jag tror nog deras lite svagare spel i 5 mot 5 ligger dom lite i fatet. Man skulle ju inte vilja ha dom allt för långa stunder ihop i egen zon. 😅

Men i PP hade det nog varit magiskt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Sputnik1: Tänker ofta på romarriket, fina bilar och om dahlen hade fått spela med rattie och hanzl. Det hade varit mysigt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Eugen Sandberg: Kan vara värt en chans. Wedda är ju en spelare som även han kan driva spelet på egen hand och som skulle kunna få igång Hanzl och EP.

Kanske värt att splitta för att få 2 bra kedjor. Inte så att Wedda och Hållander är beroende av varandra just heller.

Dahlén kanske skulle kunna få sig ett lyft med att spela ihop med Hållander som är i trans just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Jag experten pp är vi ju nästan sämst i serien påproblemet är right skyttet och direktskott tyvärr får man nog ingen respons
Mitt enkla tips är sätta Rindell i slottet likt Hartman när han är med den ende som hittar målet är väl Wedin bland forwards detta sker nog aldrig då man tror det räcker med tombola och vaska i femmorna..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
JanneH: Verkar som Ante hör bön:
"Anton Lander, Filip Hållander och Anton Wedin är en av ligans hetaste kedjor just nu, men spelar inte tillsammans i power play. Kan det bli aktuellt att sätta ihop dem?

– Absolut. Det kan det bli. Absolut."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Sputnik1: helt säker att Jonte snart tystar oss och visar vem som bestämmer. Jag vill gärna splitta superkedjan och ge Dahlén chansen med Hållander och Lander.

Wedin skulle sedermera göra kaos med Hanzl och EP. Mark my words, vet att det är testat, dock säker på att det är helt jävla rätt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Laken: lite som att jämföra torskrygg med oxfilé, Dahlén och Hållander har så olika kvaliteter och stilar. Men absolut, högsta nivån där är nog jämförbar.

Det jag menade primärt är att vi inte kommer kunna värva oss till den spetsen. lex Hirsovitz (eller vad han hette)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Håkkybåkky: jag trodde det var det han gjorde igår? Snurra ett varv till kanske?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Fick nu se Leksands segermål från igår. Jävlar vilken tavla av Rifalk...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
JanneH: Jag tycker att han ska ta fram tombolan, slänga in alla namn från 2:a och 3:e linan, snurra ett par varv och se vad utfallet blir. Troligtvis bättre än formationerna igår.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
The great one: ja om Ante så bara gör en enda förändring till nästa match så låt det då för guds skull bli att låta WHL kedjan spela PP1
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Villervalla: fortfarande grymt besviken på insatsen igår men försöker se det från lagets sida och de har ju en ny viktig match redan imorgon, så de måste nog bara släppa detta och blicka framåt. Kan man hoppas att detta var ungefär som när Tre Kronor möter Lettland i VM och att de studsar tillbaka nu när Tjeckien väntar på Torsdag 😆
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Laken: Tycker det kändes som att Ante inte vill såga Timrå för mycket eftersom det vore att sparka på ett Oskarshamn som redan ligger ner. Så av någon typ av respekt eller medmänsklighet gentemot Filander så sa han att OINK är giftiga i pp, och att han var tvungen att lyfta dem lite(eller snarare spela ner den bristfälliga egna insatsen).

Att istället säga (vilket jag hoppas att han innerst inne tycker och kommunicerade till laget) att det var en bedrövlig insats att bara få med sig 2 poäng mot svensk elithockeys sämsta lag sedan månlandningen, hade varit att pissa Filander rätt i nyllet.

Fint av Ante (om det nu var så) men det blir ju helt fel gentemot alla Timråiter där ute
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
söder över: Och i intervjuen med EP såg han ut som en ledsen blodhund som skämdes och det ska han göra också. Sedan förstår han inte varför pp inte fungerar på matcher för det gör det på träning, det är ju bara att kolla på deras bp så ser man varför, även det fungerar ju inte så inte så konstigt att pp fungerar mot ett värdelöst bp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Laken: Det osade ju ironi och Karlsson hade en aura runt sig på PK’n som skrek ta mig härifrån för faaaan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
söder över: Ante Karlsson var ju supernöjd med fem mot fem-spelet… Kolla presskonferensen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
nectis: Så jäkla Nice med ny ramsa. Gillade den skarpt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Såg i efterhand igen.

Så förbannat vekt att kryssa mot ett iskallt Oskarshamn som knappt ställer upp för match.

Jag förstår att det blir avslaget och segt men det är där man måste visa vad man vill.

Den chansen tog vi inte.

Erixon Eronen Strömberg Lyytinen och stundtals men inte hela matchen Forsmark agerar ryggsäckar!

Det är segt som fan och man försöker inte vara först eller vara tuff mot någon!
Suga axlar bakifrån och vifta med klubbor kostar utvisningar!

Jävla tomtar!
Mjukt och avslaget!
Anfallsspelet på dessa herrar var det enda som var sämre med undantag för Lyytinen som faktiskt deltog. Men ingen av dessa verkar kunna fatta hur dom ska göra sig spelbar genom rörelse längs med blå! Åker och gömmer sig och skiter på sig inför risken att göra bort sig!

Kära tränar Karlsson: Pettersson och Dahlén ska inte spela ihop!!!!!!! 🤬 Hur kan du inte se att det är det ihåligaste mest halvhjärtade forwardsparet vi kan ha i spel!!!!

Pettersson och Dahlén behöver ett rivjärn som kompletterar dem!!!!!

Använd Johansson och Mieho!
Förvänta dig inte att dom ska bidra med Wedin Lander och Hållander spel i offensiven. Dom ska bara komma till fukking avslut!!!

Och så är det med den saken!

Det ska inte konstrueras så förbannat! Det ska in över blå och snarast möjligt komma avslut!

Produktion före skönspel alla jävla dagar i veckan!

Var Pääjärvi i en jävla koma ikväll?

Stirra puck och och stå stilla! Släppa puck i uppspel när han själv hade farten… närkamper mjukare än i damhockeyn som njuter av att få börja närkampa!

Avslaget i hallen men det är ju basen i Timrås publik och jag hörde klacken hela matchen en eloge till er kamp!

Produkten Timrå levererar drar inte mer folk än så här. Bygga ny arena i Sundsvall… pffft folk kommer inte gå och se proffsen kasta in puckar i eget mål för att slippa ta kamper ordentligt framför sin målvakt!

Ikväll såg det fan knappt ut som att Timrå har en lagmoral stundtals!
Engsunds uppåkning och avslut i 1a när han fortsätter in och duschar Juel 26minuter efter avblåsning och inte en jävla käft reagerar!
Visst Juel fick sin hämd på backarna när han struntade i att hålla sin klubbjävel för sitt femte hål. Fyyyy fan va billigt!

Men nja… det ser inte ut som att det här laget vill ett jävla skit för varandra! Ikväll var det en hel uppsjö av egoister i röda tröjor som mest spelade den individuella sporten ishockey!

Landers formation är underbar men resten! Ta er i fakking kragen och Ante! För helvete få ihop ett lag! Det är dags att kriga förvarandra nu!

Enklare hockey och fullfölj allt på isen!

Jag har en sjukt dålig känsla inför upplösningen av detta år!

Men det är inte slut förens den kraftiga kvinnan sjunger!

Sorry för sågen men det här är frustrerande!
Låta Oskarshamn sätta nivån för matchen efter att dom blivit avhängda i oktober!
För faaan!

Nya tag…
Älska Timrå Ik!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Bragd-Birger: hej Birger, nu lägger jag mig i men jonatan behöver snacka med ngn han går tyvärr inte å känn igen,tror enbart mentalt !!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2024-03-05
Turkiska Tiken : Sagt det förut, säger det igen. Rindell är lagets bästa skytt. Kommer sakna honom trots skakigt defensivt spel ibland.
Låst ämne

« · 2666198 · »