1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581165 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29

1195209 · » Till forumet


Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Är tyvärr väldigt sällan vi erövrar puck och bara snabbt drar på kontring, lite mycket "bygga upp enligt en given modell".
Modellen kanske gör att vi möjligen får lite småtryck i anfallszon men det leder mycket sällan till klara chanser.
En av de få spelare detta fungerar för är Timo som har verktygen att skapa lägen på ett sätt som övriga inte har så den kedjan kan antagligen spela som de gör.
Övriga måste kör mer på snabb omställning och komma till ett hyfsat kvickt avslut. Det måste man försöka snacka om i laget, spela efter på träningar etc.. annars kommer vi fortsätta vara uddlösa.

Tror inget av målen i denna match uppkom efter tryck i zon för något av lagen, detsamma har gällt i flera andra matcher också.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
TD: Du en gång i tiden var han bra .. då kunden han allt .. du men inte nu,
kallas PLEXI på stå-plats
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Nybbe: Visade att han inte gick och gömde sig när Abbotts com farande, fler måste visa känslor lite si och så nu. men hoppas på under i Stockholm även om jag tror på brakförlust typ "Hempen" skulle sagt
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
TD: STYF ATT han inte blev bänkad ,,kallas han inte nu för PLEXIT.. skott över !
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Knepigt Moe vart bänkad eftrer att blivit frånåkt av luleåforwards. Men men jag har alltid fel?? skulle inte tro det
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Per Styf uppfyller sin toll som lagkapten till fullo. Ibland kanske t.o.m lite för mycket:

"Det gruffades redan efter första perioden. I slutet av den andra blev det än värre.
Tumultet inleddes efter Chris Abbotts tackling på Anton Axelsson – och TIK:s lagkapten Pär Styf var högst inblandad.

– Jag åkte dit för att uppfostra Abbott, då kom brorsan hans och cross-checkade mig. Sen får jag en snyting och går på honom, men då kom ett tåg från båset i 320 kilometer i timmen och hoppar på mig. Det var bara att byta en liten Abbott mot en större kille, säger Styf.

"Tåget" som kom från båset var Luleåbacken Alexander Hellström och han fick game misconduct samt 2+2 minuter för roughing efter sitt tilltag."

Men inställningen kan man inte klaga på hos Per i alla fall.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
htikare: DÄR HAR DU NÅT en sådan spelare kanske kan lyfta sig ,utvecklasl. och göra succe ,andra lag släpper ju fram sådana spelare ,inte vi! då får heller MÅNS spela back??????Challe........kom igen,vad har vi att fölora
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Mackelito: Kanske är Mischa sunnqvist inte sämre än Moe o borde få chansen någon annan värvning känns osannolikt...
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
The Palm: Finns dock en stor-onde som njuter nu, vi kan kalla honom "Anton".

Jag saknar fart. Vart är farten? Vart är de första 10 vråloffensiva minuterna i första perioden? Varför måste man alltid ta burskydd och börja varje anfall med fyra bågande man? Varför är man helt bedrövlig i 5 mot 4, tar sig inte ens in i zon?

Frågorna är fler och många, mitt svar är ett jävla spelsystem och idé som helt klart inte fungerar. Och vem ansvarar för det?
Kenta hade inte heller världens bästa spelare i laget, men han hade iaf en filosofi som alla trodde på. Det räckte ganska långt.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy: Jag håller med Nyström. Jag känner mig också ganska lurad av Timrå. Det är lite intressant att jämföra dagens krönika med den 2 dagar gamla krönikan, rubricerad "Därför vänder det för Timrå".

Jag trodde faktiskt också att en vändning var på gång. Och då har jag sett varenda skridskoskär som Timrå tagit denna vinter (förväntar mig faktiskt inte att Nyström gjort det). Fan, vi har hamnat i ett läge där rivaliserande föreningars supportrar i ens bekanskapskrets inte längre tråkar en för en förlust, utan medlidsamt klappar en på axeln och säger att "-Förhoppningsvis vänder det för er snart..". OBS! Gäller inte Modofans. Dessa lider på exakt samma sätt som oss och snart är det fasiken vi Västernorrlänningar mot resten av Sverige, fastcementerade i botten av elitserietabellen.
Så skulle det inte vara. Något är allvarligt fel i Timrå.

Jag tycker inte att spelarna spelar utan hjärta. Problemet är att man spelar med hjärtat i halsgropen. Igår såg vi alibi-hockey i sin allra ädlaste form när Timrå pliktskyldigt försökte köra "dump n chase" i 5-mot-5 spel, samt powerplay(!?). "Dump n chase" är finemang om man inte får saker och ting att stämma under vissa delar av matcher. Men det är fruktansvärt viktigt att inte glömma bort "chase", när man gjort en "dump".
Kommentera


Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
dr-nix: Jag håller med, se på Moe, har dom kanske minskat DRASTISKT på fysträningen för att slippa skadorna som följt oss i flera år?
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
timrasuppi08: HJÄLP!!!

hoppasdetta bara är bra färg hållning för att an vill överaska challe med ett going away party...

vad fan ser tj som jag missar?
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Jag ska var väldigt nyanserad just nu.
Arto Blomsten sa under matchen mellan Rögle -LHC när LHC gjorde 5-1 o
6-1 att det var bättre att stortorska o vara urusel i en match o stortorska o vakna upp, än att vara med hyfsat o förlora match på match med uddamålet.

Får man sig en rejäl näsbränna så kan man ta tag i det hela på en gång, som SSK, som förlorade med 8-1 mot LHC för att i nästa vinna mot HV.

Det här kanske var den förlust som får killarna att vakna upp eftersom vi har varit med i alla matcher hittills.

Vem försöker jag lura? Snacka om att gripa efter halmstrån!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Jag undrar varför dom flesta Timrå-spelarna verkar ha blivit långsammare över sommaren. Det känns som att motståndarna gång på gång kan trampa sig förbi våra spelare och skapa farligheter.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Challe i AB:

Hur mår du just nu?

– Jag är härdad. Det såg nästan likadant ut förra säsongen och under min första säsong som tränare i Djurgården låg vi sist nästan hela tiden.



Alltid varit kass ledare med andra ord....?
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Olle: Timrås möte med oss fans o media.
Vem spelaren är? Styf?
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Mackelito: Dom har väl fyra ordinarie backar på skadelistan så det är ju inte så konstigt. Kasta några tusenlappar i ansiktet på Kudroc och vips så har man ett stort stycke köttberg att fylla en plats med.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Mackelito: Honom hade vi behövt!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Förlåt om Roexette Maffian agerar nu men alltså vad sysslar Frölunda med egentligen? Vill dom ha 50 spelare i truppen ????
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy: Jag håller med. Vissa påpekar att det är 40 omgångar kvar men ser man till tendenserna och avsaknaden av trygghet och linjer i spelet så måste man ju inse att katastrofen är ett faktum. Allt annat än kvalserien är för mig ett mirakel.

OM vi nu skulle värva en eller två spelare som vänder på skutan så kan man ju bittert konstatera att "spartaktiken" som kännetecknar den här säsongen inte fungerade och resultatet blev bara 14 omgångar förlorade. Nu måste man kanske kasta ut dom pengarna vi skulle ha sparat på panikvärvningar och det känns bittert. Finns det ens pengar?

Ang. Challe känns det bara hjälplöst. Han gör vissa tvivelaktiga drag i båset men jag misstänker att det är hans generella agerande/uppförande utanför båset som stinker illa. Det är min subjektiva åsikt, så behöver det naturligtvis inte alls vara men jag ser gärna att han ersätts snarast, spelarna måste agera smartare och visa bättre attityd.

Innan säsongen började ansåg jag att linkan hade gjort ett fullt godkänt arbete, nu är jag osäker om hans nyrekryteringar underpresterar fullständigt eller om hans scouting går att ifrågasätta. Sen spelar det väl egentligen ingen roll om man scoutat riktigt bra, så länge klubbar som FBK, HV och FHC har dragit samma slutsatser, man får helt enkelt det som blir över efter dom har kastat runt lite sedlar. Det gör ont att se den totala avsaknaden av självförtroende i laget.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
PEAP:

Vi supporters kan bara göra vårt bästa och stödja våra hjältar, fylla hallen varje match så inte läget ekonomiskt blir ännu värre.

Sedan får man ju hoppas att ledningen aggerar snarast. Vi har ingen Hahl, Krykov längre, ingen hårt kämpande bagare, ingen backstjärna och inga hårt jagande "vinthundar" typ Sundh, inte heller någon rävsmart tränare...något eller några av dessa roller behöver vi i vårt lag.

Timrå IK är dom bästa.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Frella: Jag tänker faktiskt vara snäll mot mig själv o undvika se skiten, kanske zappa över nån gång för att kolla lite lätt.

Den enda som verkar längta till att se matchen på C+ o som sitter o hoppar i stolen av upphetsning är ju Hempen, men han hade ju rökt på igår, så.....
det tar jag inte så allvarligt på.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Frella: Jag är fan glad att jag jobbar lördagkväll så man slipper se förnedringen.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy:

Ja, det är känslan nu. Något måste hända, NÅGOT !
Vad som helst, VAD SOM HELST !
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy: De som åker gör det nog mer för sällskapet och ruset än för hockeyn. Den är väl en bisak under samtliga bortamatcher. Snart kanske även under hemmamatcherna. Om jag inte hittar ett bättre sätt att plåga mig själv lär man se skiten på C+...
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Olle: Vi måste göra nånting NU. Värva några spelare av klass, byta ut tränaren mot VEM? Lill-Kenta, Taavola, Wikegård, Boork, Bäckman?
Ingen aning.
Nån förändring som får in ännu mera boost så kanske, kanske vi kan undvika KS.
Det är Prio 1 just nu undvika KS med tanke på hur det har sett ut.

Bra lag har tur, säger man.
Vi måste vara ett skitdåligt lag!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy: "Bedragen"...är en term som ligger närmare till hands för mig. För att sätta det i paritet med det du sa så tror jag att "lurad" ligger någonstans mellan "dragen vid näsan" och just "bedragen".
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Hahl Bundy:

Som det känns nu har jag lurat mig själv vad det gäller Timrå.
En generalöverskattning av deras kapacitet.

Målvakterna : Ingen av dem har spelat så bra som jag inbillade mig att de kunde.

Backarna : Styf, M Karlsson och Moe mkt sämre än vad jag inbillade mig.

Forwards/Centrar : Corso, Hynning, Anger, MPS. Se kommentar ovan.

Challe : Jag vet inte, jag vet verkligen inte.

Men, nog fan har jag lurat mig själv. Riktig j-vla långnäsa till mig själv.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Frella: Jag sa det igår o jag säger det igen:
Ni gör det mycket bra som sätter er på begravningståget ner till Stockholm.
Med dessa stukade spelare o fans så kommer det bli råsmisk på plan o totalt ägda av kaminerna på läktaren.
Kul? Nä.
Dumt? Kanske.
Modigt? Ja.

Se till att ta med er sponk som räcker till hemresan, det kan behövas.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Nyström idag; Jag känner mig lurad av Timrå!

Vem 17 gör inte det?!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
The great one: Frågan är ju om TIK verkligen ska spela man-man? För att göra det måste man väl antingen ligga rätt i position eller kunna åka skridskor. Visst Moe får ta på sig 0-1, men när han nu störtar in i gröten borde inte då någon av hans "lagkamrater" upfatta att det är tomt bakom och ta djup? Moe bänkas och in kommer Skogs. I sitt första(?) byte har han skottläge nära mål men väljer att passa till ingen, kontring som följd och Skogs tar en idiotisk utvisning med mål som följd efter det att Styf slaviskt följt med sin gubbe och den gubbe som någon forward släpper får en hel is att åka på. 1-3 är väl ett liknande mål. Sonntag kliver upp i rygg på sin gubbe och Luleå fyller på medan forwards glider hem vilket skapar ännu ett två mot ett läge.

Det verkar ju som att det inte finns någon kommunikation på isen öht då vi gör dessa misstag i match efter match. Jag vägrar tro att spelarna är helt inkompetenta då det är både etablerade och yngre som står för dessa misstag. Någon som förresten tror att Styf hade bänkats om han gjort Mos miss? Det bästa han gjort i år var väl fighten som ledde till att vi fick ett sånt där giftigt PP.

Nio pinnar till slutspel och på lördag väntar som mest en poäng...det ser ganska mörkt ut får man säga. Är nog Rögle vi kan hoppas på i detta läge då SSK verkar hittat ett mer vinnande LAGspel i år.

Vi borde väl iaf kunna sätta ihop en förstafemma som kan skapa något? Bättre med en bra kedja än fyra dåliga typ.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
The great one: Tyvärr så har vi ingen hönsmamma som kan styra upp dom för närvarande.
Den som som leker hönsmamma är en (knäpp)gök som börjar bli avslöjad att han har lurats som alla gökar gör.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Konstaterar bara att Dagbladet är mera kritisk än feg ST, som aldrig vågar kritisera Timrå IK. Fredrik Söderberg har en mycket bra krönika(se länk).


Corsos tankar är ganska talande:


" Vi bara kör på utan att tänka på vad vi gör och därför gör vi misstag som blir dyrbara. Vi ser ut som kycklingar utan huvud som springer runt omkring där ute"


Har mycket svårt att se hur vi ska kunna ta poäng borta mot DIF på lördag.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
tvåtumfyra: lello var den målfarligaste back vi haft i timrå.
han var bara godkänd i defensiven aldrig strålande...

håller dock med om challe man behöver inte ösa skit på honom
men han har i min värld varit ute å cyklat vid många beslut...
jag gillar inte heller hans lite arroganta stil i media när det går illa för hans mannar...

han har kört fast det är det mest uppenbara av alla uppenbara saker här i världen...

en ny tränare löser kanske inte allt men det visar att man inte finner sig i att vara en jävla slagpåse åt alla andra lag i es09/10
laget kan inte gå sämre än det gör just nu (lule matchen)
lite nya ideér i båset kanske kan ge hopp till våra slagna hjältar...
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
mikenomad: Visst är det så. Man hoppades att Kolan skulle vara något av en marginellt sämre offensiv back än Lehtonen, just nu drömmer jag om att han "bara" hade varit en Koskinen. Man intalade sig att NU var det dags för Hynning att visa att han är en målgörare i förstalinan, nu får man vara glad om han finns med i protokollet varannan match. Med oerfarna backar som Sonntag och Granath på banan samtidigt som kolan underpresterar och vi fortfarande har Skogs så är det inte så konstigt att vi går kräftgång just nu. Minst en till Caslava hade behövts.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
” Men sanningen är också att materialet han har att jobba med är högst mediokert. Årets TIK är en väldigt blek variant”

I så fall är det precis som jag har sagt hela tiden: Linkan är en undermålig och okvalificerad sportchef. 3 miljoner mindre i budget betyder fortfarande inte att vi är en fattig elitserieklubb. Inte i förhållande till lag som Luleå, Skellefteå, SSK, Rögle etc. Dem har varit duktigare så alltså är vi sämre.
Vad beträffar Challe så blev det glasklart för mig redan i första mötet mot Modo att karln måste bort all världens väg. Jag ser att resten av hockeysnack så sakta börjar vakna nu. Nästa gång hoppas jag att man inte satsar på en tränardebutant när man ska ta ett sportsligt steg till. Självklart en stor och omotiverad chansning i det läget.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
mikenomad:

Håller med! Tyvärr en förening på väg ner i avgrunden...T-J ska bort till att börja med, självklart måste vi ha in några riktigt vassa spelare. Annars är TIK ett minne blott!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Realist: Ja, inte är det Lello iaf...
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
tvåtumfyra: Aki Petteri Berg är väl utan konkurrens den bäste backen vi haft.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Loomis: Visst är det så. Vi är många som gapat efter Challes avgång nu och det står jag fast vid. Men sanningen är också att materialet han har att jobba med är högst mediokert. Årets TIK är en väldigt blek variant, ett lag man övervärderat å det grövsta. Åtminstone vi supportrar tror jag, i rikspressen finns det vissa av oss idiotförklarade sportjournalister som nog varit ganska rätt ute ett antal år nu. Man har bara som supporter inte riktigt velat se sanningen i vitögat....
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
diffe: Fattar inte hur du resonerar, det var väl helt rätt att bänka Moe igår!!

Vad skulle det sända för signaler till sponsorer om han inte blev bänkad igår, han glänste ju inte direkt före jättemissen vid luleås 0-1 heller.


Moe är duktig offensivt men för dålig utan puck och man mot man över hela banan, vi timrå bor måste fatta att moe just nu är för dålig och förtjänar inte att spela, ibland är vi inte objektiv bara för att han är en timrå produkt och vi vill så gärna att han ska göra bra ifrån sig.

Vi får inte glömma att mycke av Moes framfart och succe ifjol kan tillskrivas den bäste backen vi har haft i timrå tröjan M.Lehtonen, för ingen kan väl påstå att Moe var den som gjorde Lehtonen bra?

Ang Challe tycker jag att det kanske är dags att titta på en annan lösning i TIK´s bås oxå, men inte för att han är flottig,arrogant och allt det andra som du skrev utan helt sonika av den anledning att det ser ut som han har kört fast och inte når fram med sitt budskap till spelarna.


Jag anser att alla spelare som har kontrakt ovasett meriter ska kunna ta en bänkning och knyta näven i byxfickan,och jobba ännu hårdare för laget och sig själv för att förtjäna sin plats på planen, hur fan vore det om alla gjorde som gnäll spiken hedström ifjol och bara rymma från problemt och skapa dålig stämmning, då är vi illa ute.


Är inte så säker att bara ett tränar byte gör hela skillnaden och allt blir frid ofrjöd och vi börjar rada upp tre poängare, det måste nog till en rejäl utvärdering inom hela laget vilka som är redo att offra en hörntand för laget och verkligen ta tag i problemen vi har haft så här långt.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
diffe: Lavander är fri redan innan rödlinjen, Moe har sin kollega bakom motståndarkassen och Moe bara måste spela safe och backa tillbaka där. Snurra situationen 10 gånger på reprisen och inse vem det är som gör fel. Nu är det fel att vräka galla över Moe men hans dåliga självförtroende är ganska signifikativt för många i laget, jag menar dock att han är en av dom sämre och speltid verkar inte ge positiv effekt för hans självförtroende.

Jag tror inte att det är challes fel att Moe spelar som han gör just nu, som någon redan sagt ser han slö och otränad ut men framförallt oengagerad. Noll smarthet i hans spel just nu. Jag tycker att våra egna produkter får ungefär vad dom förtjänar, kolla på Erixon, han tog steget upp och nu är han våran bästa back, Moe (som i mina ögon låg en bit före i utvecklingen för nåt år sedan) har gått i precis motsatt riktning. Det är inte upp till våra egna produkter att ta laget ur svackan, Pääjärvi och Erixon är två som jobbar på bra. Nä jag tycker snarare att det är dom andra, dom som har x antal säsonger bakom sig, som måste kliva fram och ta lite ansvar.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
mikenomad: Helt rätt men nu är det bara att värva Årets centrat håller inte måttet. Sparka nr 10, 14 och sätt 13 ut på kanten. Värva F Brember för då får vi igång Anger Det får kosta vad det kostar vill. Vi hadde få centrar ifjol men M
bagarn Wandell och Pyrret (som center) höll betydligt högre klass än årets centrar.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Tikinmyheart: Tragiskt i vilket fall för inget av det är kvalitéer som bygger storstjärnor. Ja, det blir inte ens medelmåttor av sådana killar...
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
mikenomad: Lättja.
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Tikinmyheart: Eftersom jag vet att du har belägg för det du skriver känns intrycken av nämnde Moe än mer oroande. Ytterligare en egen produkt med halvjobbig attityd, vad beror det på? Är det vattnet i Timrå som gör det svårt att ta kritik från utomstående? Tror man att bara för att man är från orten och dessutom slagit sig in i byns stolthet, att man då har en självskriven plats i laget och att vägen mot stjärnorna och att få sin tröja upphängd i e.on ligger utstakad?
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
diffe: Du ska väl inte för ett ögonblick tro att Moe bänkades för en incident. Välkommen ut på träningarna så är jag övertygad om att du ändrar uppfattning.

Moe är f.n. slö, ingen ork, slarvig och nonchalant. Han borde ta lärdom av Granath och Sonntags viljor.

Granath smäller på i duellerna, åker ner och hämtar puck och leverera bra pass.

Moe hör f.n. hemma på bänken!
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Ambroo: Visst spelar Måns med baguetter under rören, jag såg dem själv med egna ögon igår. Särskilt tydligt blev det när han dök likt en döende svan i slutet av 1:a....

Ja, det var helt korrekt att döma för diving där....
Kommentera

Sv: Timrå IK-Luleå HF 2009-10-29
Ian: Var inte så förbaskat självgod!!!
Kommentera

1195209 · »