1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577909 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Modo 2008-01-05

964161 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
bisterfinnen: Äsch, det tror jag inte. Att förlora borta mot LHC med 4-2 där vi har haft problem tidigare, och dom är ett topplag, är inte helt fyskam. Självklart, matchen mot MoDo borde vi genomfört bättre, boxplay måste bli bättre.

Men ett ras, det är allt att ta i.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
glenninski:

Jag tror att Timrås traditionella vårsäsongsras så sakteliga har börjat infinna sig...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
JimmyH: Vet inte om våran syn på Backe skiljer sig åt så värst. Det jag ville få fram var att många av Backes räddningar må se enkla ut medan de egentligen är rätt så kvalificerade. Att han allt som oftast är på rätt plats vid rätt tillfälle gör ju bara att det kan se enklare ut än det faktiskt är.

Försvarsmässigt så har vi däremot skilda uppfattningar. Och det är helt okej för mig. Har inga problem med att folk tycker annorlunda än mig. Jag håller på min ståndpunkt och argumenterar för den och andra har sin uppfattning och argumenterar för den. Precis som det ska vara =).

Vad gäller Jonte så håller jag med. Han verkar ha tagit bänkningen rätt och börjar jobba som han är skapt att göra. En lite småelak och energisk Jonte gillas skarpt.

Sundh och Svensson tycker jag har trampat lite vatten men ska ha all heder i den forechecking de gör. Får kanske inte ut så jättemycket poängmässigt men deras jobb är ovärderligt. Hoppas bara att Svenssons speltid med Pyörälä och Hahl på senaste tiden kan få honom att växa lite. Han har blivit farligare när han fått spela med dessa två herrar. men vem skulle inte bli en bättre spelare i den omgivningen? Fortsätt i den stilen Svensson. Tummen upp.

Axelsson tycker jag de senaste 10-15 matcherna har visat en helt annan energi och farlighet än man tidigare sett. Honom vill jag se även nästa säsong. Där tror jag det finns en enorm utvecklingspotential om den förvaltas rätt. Ettrig och irriterande för motståndaren. Som Sundh och Svensson fast målfarligare. Hoppas det släpper ännu mer ju längre säsongen lider.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
glenninski: Du har poänger, helt klart.

Jag tycker dock att Backlund har gjort många riktigt bra räddningar under en längre period. Han har varit mer än godkänd ofta.

Försvarsspelet tycker jag om när det är lite avvaktande faktiskt utan att för den sakens skull vara stillastående. Lyckas man bara styra moståndarna dit man vill ha dem så går det ganska bra istället för att rusa på och i tid och otid och kanske bli bortspelade. Boxplay-spelet har ju förutom de senaste matcherna varit väldigt bra på att styra bort motståndarnas powerplay mot bara backskott. Och väl där så har ju Johan Andersson som oftast bara klivit ut och täckt skottet. Det borde vi kunna hitta tillbaka till.

Men för många passningar och bristen i att bryta in på mål har du helt rätt i. Pärssinen är som du säger bra på det annars så saknar vi en powerforwardstyp tycker jag. Jonte är på gång medan Oscar Sundh och Björn Svensson som ju har fina förutsättningar att bli sådana inte riktigt ser ut att ta ett extra kliv den här säsongen. Anton Axelsson känns däremot spännande om han kan hålla uppe det han har nu och kanske bli ännu bättre till och med...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
JimmyH: Håller med dig i att Backe har haft en längre period då han varit bra. "Problemet" är väl att han sällan verkar göra de där spektakulära räddningarna då han ofta är på rätt ställe och suger åt sig puckarna på ett sätt som ser rätt så enkelt ut ibland. Han upplevs, helt felaktigt enligt min mening, som att han bara gör det han ska och inget mer. De senaste 20-25 omgångarna tycker då jag att han varit i sämsta fall godkänd men i många fall mer än så. Han gör det han ska och mer därtill utan att folk förstår det. Hmmm, hoppas min synpunkt framgick där... inte helt säker själv =).

Försvarsspelet känns för mig som allt för avvaktande. Det anser jag har kostat oss fem likadana PP-mål i baken de senaste två matcherna (2 mot Luleå och 3 igår). Det känns som att vårt försvarsspel bygger på en enda tanke: Avvakta!

I spel 5-mot-5 spelar man avvaktande kring sargen och när motståndaren sedan gör ett par start-stopp så är man bortgjord. I BP så krymper boxen till att bli en tändsticksask (för att hårddra det hela en del) och motståndarna får måtta och invänta gubben som söker sig till bortre stolpen. Ett pass och direktskott och det är ett mål i baken. Jag vill ha ett mer fysiskt försvarsspel i främst 5-mot-5 istället för att inta det obligatoriska avståndet på en armlängd. Sedan borde vi nog försöka stressa motståndaren mer i BP också och inte låta dem styra och ställa utan stress.

Framåt är det ju ineffektiviteten och den där onödiga extrapassningen som stör oerhört mycket. Där finns mycket att jobba på. Bland annat skulle jag vilja att Pärssinen får en kvart på sig att lära de andra vad det innebär att bryta in vid första stolpen. Han gör detta så bra men det är synd att inte fler gör samma sak.

För att avsluta klagosången så hoppas jag att vi snart övergår till mindre rinkar (inte nödvändigtvis NHL-mått direkt). Vi är på tok för söliga i vårt passningsspel och är på tok för passningsoskickliga (norrländsk språkkonstruktion?). Det ska hela tiden tas emot ett pass, om det går att ta emot öht (knähöjdspassningar eller fladderpass om ni känner till dem?), och sedan ska man dra pucken fram och tillbaka ett par gånger medan man kollar vilka man kan passa innan man passar den till näste man som gör samma sak. Tror f*** det att det blir dåligt pucktempo. Detta skulle man vara tvungen lära sig av med om man hade mindre rinkar. Det skulle utveckla intensiteten i svensk hockey tror jag.

Nä, nu känner jag att gallan kommit ända upp i halsen så jag stannar där och konstaterar att det trots gårdagens debacle ändå känns lite bättre än tidigare under säsongen då man inte alls visste vilket TIK som skulle kliva in på isen. Det bra eller det usla, det är frågan. Nu blev det ett långt inlägg spå ha överseende med eventuella syftningsfel och ofullständiga tankegångar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
glenninski: Jag håller med om jämförelserna mellan Johan Holmqvist och Johan Backlund. Den är ganska rättvis. Båda är målvakter som är tillräckligt bra att vinna SM-Guld med men inte Stanley Cup. Hehe.

Men däremot så tycker jag att Backe har haft en bra trend ganska länge innan gårdagens match. Karol Krizan är i mina ögon den bästa målvakten i serien och bakom honom så återfinns just Backe i jämn konkurrens med Daniel Larsson och Stefan Liv.

Jag tycker också att vårt försvarsspel inte är en katostraf sett ur ett helhetsperspektiv. Däremot så kan vi få ut mycket mer av vårt anfallsspel.

Det är lite typiskt den här gästboken i allmänhet att gnälla på målvakt och backar eftersom de är mest utsatta när faktumet ändå är att vi släpper in nästminst mål i serien men gör bara sjunde mest med mål framåt.

Nu är dock allting relativt. Forwards har ansvar i försvarsspel och backar i anfallsspelet också. Till och med Johan Backlund har tagit ansvar för offensiven då han tillhör lagets bästa poängplockare sett till de två senaste matcherna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ajon: Misstänker att du syftar på förstamålet och Skröders fösare. Visst borde nog Backe kunnat ta den första men ibland kommer det ett skitmål. Hade inte Backe haft så många skitmål i början på säsongen så vete tusan om man skulle ha gett honom så mycket skit för det målet som han nu fått. Borde ha tagit den, ja. Skitmål händer, ja.

På Skröders mål så är det nog att göra det lite lätt för sig att säga att det var ett löst skott. Nu har inte jag några målvaktserfarenheter inom hockeyn men kan tänka mig att det mer handlar om det oväntade i att det inte blev något riktigt skott av det hela. Backe har sina brister men detta var inte ett typiskt Backemisstag. Bristande psyke kanske man kan hävda men han har visat tecken på starkt psyke tidigare så det tror jag inte själv på.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
h o c k e y : Jag gillar också Backlund och tycker att han får oförtjänt mycket skit av vissa. Men igår hade han en sämre dag. Och NHL-klass ser jag inte att han är.

När han blev landslagsmålvakt förra året så var han väl helt klart i klass med exempelvis Johan Holmqvist. Men JH kommer aldrig bli en förstemålis i ett NHL-lag som vinner Stanley Cup som jag ser det.

Och detsamma gäller Backe tror jag. Att han blev landslagsmålis förra säsongen sa nog tyvärr mer om standarden på de inhemska målvakterna som var tillgängliga vid uttagningarna. Vi vet vad Backe kan och han har tyvärr inte nått dit denna säsongen ännu. Men förutom de första 8-10 matcherna denna säsongen så har han varit mycket stabil och en av få som har kunnat få godkänt match efter match enligt mitt sätt att se det. Duger han för att bidra till att vi skulle kunna ta SM-guld? Ja, det tror jag men han måste upp i samma klass som förra säsongen... och allt kan inte skyllas på försvaret. Då gör man det lätt för sig, även om det finns stora brister på den fronten i Timrå IK.

Men det var väl inte sedan vi hade en riktigt duktig andrecoach som Eldebrink som försvaret funkat riktigt. Men så hade ju Eldebrink helt andra erfarenheter av försvarsarbete än exempelvis Micke Andersson (inget ont om MA dock). Tror Timrå behöver ett par som Dubbel-Kenta för att få till en riktigt bra balans mellan offensiv och defensiv.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
h o c k e y : men allvarligt talat han skulle minst ha tagit två av dom sex mål han släppte in igår.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
h o c k e y : "Vi är inte lika bortskämda med talanger som ni modolider varit i alla tider!!!"

Äntligen en timråit som insett det vackra med egna produkter, med spelare från det enga ledet. Gillar också att du uppskattar Pär, som är en son av Modo!
Sen att du påstår att Backlund kommer att bli bäst i hela NHL är lite lustigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ajon: Jag har enligt uppgift hört att målvakter som släppt in 6 puckar eller mer ändå fått chansen i NHL, men jag tror inte att NHL är något för vår käre Backlund..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Gaaaaaah! Man vinner några, man förlorar några. En dålig dag det här
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
adde_1337:

Jo det måste jag nog säga att vi var idag.
Stripp shower jasså? Trevligt att vi kastade alla kläder för er. Så ni kanske blir tillfredställda. Eller iafall eran trummis.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Nothing Else: men ni var vell så klart mycket bättre, med era stripp shower på en H-O-C-K-E-Y match!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
The great one:
Haha. ''Men TIK klacken var riktigt bra idag, och ingen gav upp.''
3sånger (högst) per period anser du som riktigt bra. Visst någon bra ljudtopp men inge mer.

Våldtagen på plan, och på läktaren.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Baker:
Jo så är det nog, men jag tror nog att Moe, möjligen även Erixson kan vara backar i serien. Men jag har även noterat att våra backar, då speciellt Sanny börjat spela enklare och det är bra.

Jo Strålman å A-P Berg skulle självklart vara en förstärkning som skulle heta duga, dessutom fick man lite konkurrans bland nuvarande defensmens vlket är bra.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Baker: var det nån som såg Strålman i natten som va? skötte han sej bra?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Abron: Håller med dig fullständigt...
Tyvärr verkar det inte hända nåt på värvarfronten? Att Moe och Erixson skall gå in och "fixa" det urusla backspelet ser jag inte som ett alternativ, inget ont om grabbarna men vi behöver 1-2 riktigt bra backar, typ Strålman och A-P Berg...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL:

Bra hockey, du menar då JVM finalen antar jej....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
73Sjöbba: Ja, det HAR varit en bra lördag med tanke på att underhållande hockey är bra hockey, oavsett slutresultat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL:
"att det varit en bra lördag med tanke på att Modo vann en rolig match och Småkronorna förlorade på ett väldigt ovärdigt sätt."
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
73Sjöbba: "Är det en bra dag när Småkronorna förlorar?
Fantastisk analys må jag säga"

Nej, det tycker jag inte. Kanada förtjänar inte segern, precis som jag skrev tidigare. Däremot var det en väldigt bra match, vilket jag också menade tidigare.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
73Sjöbba: dricker Pepsimaxi så jag har ju snarare druckit för mycket av det då
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Grogg?? Han har nog bara varit uppe för länge.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ajon: Ta en grogg till, du verkar ju ha tagit ett par redan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
h o c k e y : ja ni blev ju rent utsagt utspelade av modoiterna idag i Tre peroider .
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Skål Hedström!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL: Är det en bra dag när Småkronorna förlorar?
Fantastisk analys må jag säga
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: Ursäkta om jag irriterar dig, tycker bara att det varit en bra lördag med tanke på att Modo vann en rolig match och Småkronorna förlorade på ett väldigt ovärdigt sätt. Typiskt Kanada, säger jag bara.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Så jävla orättvist ! Så nära att täppa igen truten på dom självgoda jävla kanadickerna !
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Vilken lördag, först en skitmatch av Timrå, sen en sån jävla kanonmatch av Småkronorna och nu NFL-slutspelet........
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: natti natti
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Übertråkigt. Näe nu ska jag ligga sked med frun...

Natti!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: Helt klart...så jävla bra gjort och satt en nivå på att likt en gammal Timrå devis( dock inte i år) ATT MAN ALDRIG SKA GE UPP....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL: Det funkar inte det du håller på med så det är lika bra att lägga ner.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Per HApps: FANFANFAN!!! Tre, nästintill, identiska mål som inte ska vara mål överhuvudtaget. Det är lätt att såga Enroth och backarna vid dessa mål, men dessa killar ska hyllas, hyllas och åter hyllas!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Kanontunering av killarna, surt mål, men detta lär sig svenskhockey mycket på......synd att backarna stod och sög på tummarna och kollade på framför Enroth, han ska ju inte ta på sig målet som han gjorde.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Schessietråkigt
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Där gör inte Hedman sitt jobb. FAN OCKSÅ.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL: MEn fy fan så orättvist
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: Tack, det har varit en väldigt bra dag så här långt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: Jodu det blir jävligt spännande det här.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
MEEKAHL: dom har bra offensiv med annars skulle det inte rassle 6 gånger om bakom backlund...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: Nyspolad is och 20 min sudden, mumma!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Ambroo: Ja verkligen!! :D
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
ChriZt3r: FY FAN VAD HÄFTIGT!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Mathias: JAAAA!!!!!!!! Sanslöst DET ÄR KVITTERAT
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
shinzawai: Jag har inte påstått nåt annat du. När man är full så gör ju många dumma saker så.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
Mathias: "Det va han som börjaaa!". Skärp dig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Modo 2008-01-05
shinzawai: Oj en person en äldre full gubbe.... Kommer ihåg första matchen i Swedbank denna säsong, efter matchen vare flera Modoiter som var ute efter bråk.
Kommentera

964161 · »