1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581077 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

1467678 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Du är en stor fan av "Bagdad-Bob" ?? Eller?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
htikare: När man pratar domare kan jag ändå inte låta bli att kommentera när lello tappade skenan - påmind efter länken som postades häromdagen - Backlund blir påkörd två(!!) ggr men Winnerborg (var det va?) blåser INTE. Istället gör HV det avgörande målet....fast det står i regelboken att målvakten inte är tacklingsbar.....suck!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
ÖstrandsNisse:

Nu tycker jag ni är lite gulliga.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
htikare: Det finns säkert en viss grad av yttre påverkan hur en domare dömer, en del domare är mindre påverkbar medan andra är mer.
Ska vi dock ta gårdagens exempel så är min gissning att domaren inte kan ha sett det för då bör man från domarbashåll verkligen överväga om detta domarpar är kapabel att döma elitseriehockey. Det var inte bara denna uppenbara situation de missade utan de var bedrövlig genom hela matchen. Dock stack denna situation ut mer som 'solklar' än någon annan tveksamhet under hela matchen.

Men jag vägrar tänka tanken på att domare medvetet skulle ha en annan bedömningsgrund beroende på om laget ligger sist eller först. En viss yttre påverkan tror jag de har men knappast att det skulle finnas någon systematisk medvetenhet. Det skulle ju verkligen vara förödande.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

ÖstrandsNisse:Det ligger nog isåfall på personlig nivå hos dommarna att det lätt blir som Alexander larsson antydde i intervjun att när laget redan är avsågat o klart för kvalserien så blir det viktiagre att hellre fria än fälla laget man möter o speciellt de lag som slåss hårt om de sista slutspelplatserna..o lag dom redan i stort VET att dom kommer att få döma även nästa elitsäsong..

att sådant här undernedvetet sorterande av utvisningar i "känsliga matchlägen" som i OT.- finns i dommarnas bakhuvud tror jag är fullt möjligt tom riktigt troligt dock är det naturligtvis på personlig dommar nivå ..ingen domarorganisation skulle på minsta sätt öppet förmedla en sådan tanke...  till dommarna men att dommaren i går släppte utvisning för klubban i ansikte på Larsson hade nog en oavsett anledningsstorlek del  att göra med lagens statusposition i serien..

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Iphone70: Det där var ett synnerligen korkat inlägg må jag säga. Den dagen som det faktiskt bevisats, d.v.s. att en enad domarkår går ut och säger att de dömer till ett bottenlags nackdel så ska jag tro på det. Men när den dagen kommer (vilket jag betvivlar) då har jag sett min sista hockeymatch också, det kan du vara lugn för.
Att känslan finns där ibland, okej, så kan det vara. Men att det verkligen skulle vara så det är att ta det till en absurb dimension.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

TD:Sluta å gnäll på domarna, alla lag som ligger sist å e totalt över har Alltid

domarna emot sig, värva rätt å bli ett topplag så slipper dom det.

När Tik var topp 4-5 hade dom domarna med sig.

Gör om och Gör Rätt

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

yngwie: Det är alltid lika lustigt med modolider som raljerar över när Timråsupportrar gnäller på domaren.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Positiv match igår inga direkt bottennapp av nån spelare Tommys plan är på väg att iordningsställas för KS. P Sjöberg Domare Gävle borde ha mer rutin att se klara utvisningar och inte bara vara stropig, Solklar Tripping i första och sen high sticking i sudden, jag tror herr Sjöberg inte får några toppmatcher i slutspelet i år, även om han gjort större regelmissar än den här,  vart visst Pausad för nåt år av förbundet för att missat regetolkning tror det var en Frölunda match. men skit i det, domarna tillhör spelet Sjöberg dyker säkert upp i kvalserien pricis som vi. Då ska vi visa vart skåpet ska stå!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Hahl Bundy:

Jag har hört samma sak från mina källor. Vad jag hört så har domarna fått två veckor på Bali, hotell Mandira, Kuta Beach i juli.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
yngwie: Sjöberg var mutad av Näslund. Helt hundra.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
yngwie: Till och med? Det är ju de, disciplinnämnden och TJ som tillsammans ligger bakom konspirationen som gör att klubben är i det läge den är i nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

yngwie:

Som Timrå spelade igår så tror jag man klarar kvalserien. Det sjuka är att MoDo är tvåa i poäng de senaste 25 matcherna, men ligger ändå och nosar på Örebromatcher framöver, sjuk säsong.... FBK i kvalserien, det vore nåt.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Icing-Ove:

Såg att nu äre Timrå mot världen igen. Nu är till och med domarkåren mot dem!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Pucken:

Hardy hade nog full koll på Bremberg och hans icke-jobb. Klokt av Näslund att bara erbjuda try-out till jul då MoDos PP sög. Nubben däremot, han slog till som bara Nubben kan... 

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Breath: Du är fullständigt osannolik. Du argumenterar med en envishet värdig  en fullfjädrad rättshaverist, och det lämnar onekligen en fadd smak i munnen.

Om klubban nu inte är över axelhöjd och därmed utseluter highsticking som utvisningsterm, så kanske vi kan vara överrens om att den åtminstone är i midjehöjd. Och där får en klubba lika lite vara så utvisningen borde kunna rubriceras som, nja, en hakhakning eller nåt.

Om du lyckas hitta en domare som inte anser att Ritolas tilltag borde rendera i en tvåa, så lovar jag att du får välja vilken färgradio du så önskar.

PS.Ledsen att jag kanske väcker trollet igen.DS

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Pucken: Ros har säkert skickat ett sms med texten "krya på dig, jag behöver dig".
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

La ni märke till att när Bremberg blev skadad var det ingen,varken spelare eller ledare som åkte fram å såg till hur det var mä han.Tror inte Bremberg är poppis i gruppen!!

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

SuperMupster:

Jag tror att regeln syftar till spelare eller lag som spelar med huvudet under armen.

Det skulle ju förklara domarnas agerande.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Hahl Bundy:

Ta med er Djurgården eller Linköping, sen kan ni lämna dom där sen.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Wayne Gresky: Ja det kan jag hålla med om.
Tror vi alla behövde det här för att bli riktigt griniga. Hoppas att vi kan ta med oss det framöver.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Hahl Bundy: Skönt att se lite jävlaranamma här inne igen. Hellre än grinig tikare än det sorgliga "självmedömkande" patrast som varit synligt eller ännu mer osynligt här på senare tid. Att vilja misshandla funktionärer när poängen bara har akademisk betydelse känns dock aningen stört.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Pekay: Framförallt Mododomare.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Förra året fick en videodomare sparken för att han gjorde ett misstag, varför får inte domarna på isen något straff? Är dom immuna? Jag tycker även domarna på isen bör kunna få ett straff så dom skärper till sig någon gång!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
JimmyH: Du är besviken på domaren?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Det enda som ramlar ihop som ett korthus ikväll är din lågpannade argumentation! 

Resår under kepsen, elleh?

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Andersson: Amen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Du verkade för ett tag sen vara en ganska objektiv Modoit.
Jag inser att du ÄR just en Modoit.Varken mer eller mindre.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
superfalle: jag tycker vi går efter mihalik... isåfall kan han veva på best fan han vill :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: njä va tror du brett ? ska vi ge oss snart ?
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Dream Team: Ja, det var en high sticking då klubban faktiskt träffar Larssons ansikte, vilket också Ritola t.o.m erkänner. Slashing? Nej.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Ambroo:

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag hade verkligen inte klagat om det hade blivit utvisning. Det kanske var hög klubba och om huvudet var för lågt hade de kunnat visat ut honom för slashing. Jag har aldrig hävdat att domaren gjorde rätt, min poäng var bara att utvisningen, enligt regelverket, inte var solklar.

Vidare kan vi också kika på:

576 – DYKNING - diving
En spelare eller målvakt som enligt domarens bedömning uppenbart överdriver att falla, eller uppenbart överdriver en situation i syfte att få en motståndare utvisad, eller fejkar en skada, ska ådömas:
- Mindre straffet

Detta gör spelarna såklart i parti och minut, men likväl så är det inte en naturlig reaktion för en elitidrottsman att ramla ihop som ett korthus för att en klubba studsar upp mot visiret.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Ambroo: Nu spelade poängförlusten inte någon roll för oss i det läge vi befinner oss. Det man undrar är ju hur det hade låtit från MoDohåll ifall det hade varit omvänt läge och det hade varit vi som avgjort efter en solklar high sticking? Dom som har allt att spela för menar jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Ambroo: Ja ä så jävla besviken på Sjöberg. Han är så kass att jag skulle dra på han en smäll. De ä sant de!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Visst är det skönt att det skrivs lite i den här boken och att det för en gångs skull handlar om lite hockey. Lite hetta, lite banjo, lite Bjästa osv, men nu får du ge dig, uppvisningen din till trots.

Jag har sett hundratals utvisningar med hög klubba som varit i axelhöjd, där spelare inte haft balans eller varit hukade. Sen var väl iofs Ritolas mål sexigt, men tikarna var halvt paralyserad efter händelsen och väntade bara på en signal.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
spud: Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag nångång skulle hålla med dig men man ska aldrig sluta förvånas över sig själv. :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
73Sjöbba: Ja, vi lägger ner. Det räcker för mig att Ritola själv tyckte att det faktiskt var...en slashing i ansiktet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Nu skrev jag ju Borde.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Jamen för helvete människa!!! Kan du sluta???
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Ne BB, det var du som drog fram HS regeln rätt snabbt. Det har handlat om utv eller ej. Och i min värld var det en solklar utv. 
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

spud:

Det kan absolut vara slashing, men bråket handlade om att det var en solklar hög klubba, vilket det inte var.

Dick Axelsson har fått en trevlig hälsning av en mogen Timrå-supporter:

"vad har ni för spelare i ert lag ?? ett gäng omogna småbarn. pinsamt!!! ps. hoppas du missar resten av säsongen"

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Hahl Bundy: Mig inkluderat. Jag syftar väl på alla.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
Bad_Brett: Vad är normal axelhöjd ? Kan man slå en klubba i skallen på en hockeyspelare som är 1.60
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
NuMo: Ser att du som vanligt syftar på dig själv!
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Bad_Brett: Om du tittar på situationen, skulle det kunna vara en slashing? Eller rättare sagt, är det en slashing som träffar på händer och i ansiktet?

Du har situationen här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
yngwie: Alla hjärtans ja. Inte alla hjärnors.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

73Sjöbba:

Klubban träffar huvudet, men eftersom huvudet är under normal axelhöjd så är det enligt regelboken inte hög klubba. Jag tyckte också att det var en solklar utvisning först.

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14

Hahl Bundy:

Nu behöver du inte va så bitter. Det är alla hjärtans dag än. :)

Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
73Sjöbba: Ja men nu är det Modoiter det snackas med!
Say no more.
Kommentera

Sv: Timrå IK - MoDo Hockey 2012-02-14
ÖstrandsNisse: Att ens det är en diskussion. Bilderna talar sitt tydliga språk. T.o.m en idiot borde se det.
Kommentera

1467678 · »