1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581251 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09

1789193 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Bara en liten faktakoll . 8 mål på dom 6 senaste hemmamatcherna . Nu var jag förkyld igår , men förstår att publiken börjar svika
Kommentera


Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Carl Lejonkräk: ingen större förlust även om Boqvist spelar med fart och energi. Han är dock knappast den spelartyp vi behöver nu, grabben kan inte göra mål och går inte in helhjärtat i närkamper. Det är bara att önska killen lycka till och att han kan ta nästa kliv någon annanstans (dock inte i Modo)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
kulltorp: nyförvärv är juh en quickfix...
Eller rättare sagt KAN vara en sådan...

Kan vara sportsligt och ekonomiskt pungskott med...

Som Jokela typ...

Det är grabbarna som ska göra det som failar...
Om dom sträcker upp sig så kommer vi börja vinna matcher..

Efter succé inledningen började dom med lite divalater...

Vända hem... försöka på lite överkonstruktivitet...
Burskydd. Anfallspel i sarghörnen...
Klubblyft isst för tacklingar... backarna stack hem direkt isst för att stå upp på blå...
Man måste tillbaka till det som är jobbigt igen... vänd spelet fort... inte hem och börja leta bågar... framåt!!! Åk skridskor fullfölj närkamperna! Upp med aggrisiviteten! När vi spelade så, som dom gjorde i inledningen av serien så maler vi ner vilket lag som helst i den här serien.

Ja det är jobbigt och ja det kräver massor av spelarna. Dom måste hålla motivationen uppe på 110% hela tiden...

Det är spelets regler. Kontrakten dom har med Timrå IK innebär att dom SKA leverera detta!
Det är unga killar men välkommen till verkligheten!
Hitta tillbaka till det som är tyngst och jobbigast! Där hittar man välmående och stolthet!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: jaa prioritera...vad prioriteras nu av varje behövlig minut? Säg det...det med publiken var en retorisk fråga. Om du vet vad det är? Tidigare i serien intervjuades nån spelare...tränat pp? Nää men det kommer nog.. vad TIK tränar på vore ju intressant av få veta. Vidhåller att ska nåt göras måste det ske på tränarsidan. Om inte skeppa så åtminstone förstärka. Men somliga kanske vet bäst...mothugg faller inte alltid i god jord.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
-Jag tror inte vi saknar ngn spelartyp i Timrå. Vi har brunkare, målskyttar spelintelligens mm mm. Det har vi visat redan under början av serien.
-Ordförande sa att man satsar på ungdomar men att man naturligtvis alltid har ett mål att ta klivet upp. Tror att det är en stor fördel mot sponsorer att man visar att man satsar på yngre spelare.

Jag börjar dock också känna att ngt är fel. Jag är orolig då ingenting blir bättre, snarare sämre. Här får vi tilbaka de spelare vi "saknat", och det blir nästan ännu sämre.
Forceringen i slutet var bra men kom alldeles för sent. Så ska det se ut hela matcherna. Det klarar vi av.

Är det ekonomin som spökar? Nja, jag tror inte den är sämre än vanligt.
Samarbetsproblem mellan Forsberg och Stridh? Kanske, kanske inte. Hörde att Stridh blivit lite stor på sig efter uttagningen till JVM.

Jag gillar inte att vi släppte Viktor Björkung, en riktigt bra offensiv kraft. Kanske var det ekonomin som störde, men då anser jag att andra kommer före.

Spelmässigt så har vi tappat allt, och jag menar allt!!
Möjligtvis så är försvaret ganska bra och Mattsson likaså, men spelet över banan är borta. Ingen struktur, inga linjer, inga ideér.
Enkla 1 meters passningar missas. I 2-mot 1 lägen är det sorgligt svårt att slå en enkel passning förbi backens klubba.

Men framförallt, var är spelglädjen???
Var är kampen för klubbmärket??

I början av serien tokkörde vi helplanspress med mycket skridskoåkning som gav oss fantastiska lägen, mål, bra spel, mer publik, hyllningar i media mm.
Nu finns inget kvar!!

Frågan är varför laget inte presterar som alla vet att de kan? Här måste fokus riktas på tränarna.

Jag tror Nubben har lite individuella samtal framför sig, eller han borde ha det, för att förstå var "stickan" sitter.

Något måste ske.... nu snart!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Varför tror du att man tappar publik? Behöver du ett uttalande om detta? Ska klubben prioritera att göra självklara uttalanden när man helst behöver använda varje minut till rätt sak? Aktuellt snitt finns dessutom lättillgängligt för alla.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: jag spetsar ju naturligtvis till det. Men jag tror knappast att nån tjänar på att i detta läge inte säga som det är. Varför är det snart knappt 2.000 på läktarna? Hur går det med publikbudgeten?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: nejvisstja...man hade ju inga ambitioner tabellmässigt. Ville ju bara visa att man hade mycket juniorer. Sas det så verkligen?
Ksnske Brynäs insåg att Boqvist fick bättre sparring hemma än i moraset.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: känns sådär om (vissa) supporters är panikslagna men inte klubben....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Sannolikt innefattade det inte inlånade spelare, så du lär få fortsätta vänta i full irrationell panik.
Kommentera


Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Knylan: enligt Nubben var det en ut och en in.. då väntar vi på en in...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Carl Lejonkräk: Vore intressant att veta anledningen varför de kallar hem honom just nu.
Skador, sjukdomar eller.....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Carl Lejonkräk: Man vet aldrig, det kanske är bra för balansen i laget. Tack för lånet!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Carl Lejonkräk: Trist. I ett lag med starkare kollektivt självförtroende hade han nog kunnat mäkta med över 20 pinnar. Lite mer tyngd i den där kroppen och han kan bli en snidare av hög klass. Känns väl inte helt osannolikt att ni lånar ut honom igen, av just den anledningen. Tack så länge.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Sputnik: Håller med! Det behöver inte vara en transatlant för att få tyngd.
Kommentera


Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Smokey: Bogvist tillbaka till Brynäs om nu någon missat det.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Något känns galet just nu i Timrå IK.
Tänker osökt på TIK-Backlund som blev intervjuad i en periodpaus i c-more för ett gäng matcher sedan.

Då hajade jag till. Han sade ganska beslutsamt något i stil med. (Observera att det inte är ett citat, utan mer hur jag minns det)

- Vi ska inte gå upp i SHL nu. Det är inte vårt mål. Vi ska bygga den bästa juniorverksamheten för att kunna plocka upp "egna" spelare. Tänk att publiken ska kunna se en massa TIK-fostrade spelare på isen.

Säkert en bra tanke och grundidé. Men kanske fel att kommunicera mot marknad och publik?

Drivkraften och lockelsen måste vara drömmen och framgång. Det är det som kittlar publiken! Det är det som skapar intresset och hajpen. Döda aldrig drömmar! Sunt förnuft ska man ha. Men glöm aldrig bort att Timrå IK alltid lever på drömmar om segrar! Det är alltid målet!

I dag har vi ett lag som består av största del mycket unga lirare som lever i en hysterisk kommunikationsvärld Där typ Facebook och fasta tv-tider är mossigare än gamla runstenar i "vår" värld. Vad leder den här dynamiska och spretiga gruppen?

En typ gråhårig Jämtlandsfarbror som nyss slängde bakelittelefonen? Nubben? Styrelsen? Rädslan att förlora? Viljan att vinna? Supportrar? Publik? Media? Bekräftelsebehov?

Alltså inget elakt om Forsberg i sak. Men när det blir oroligt och spretigt i högintrycksgruppen, då krävs det kanske mer än vresig tjurjämtstugg för att få rätt riktning på massan? När tåget tuffar på och vi ligger topp tre i tabellen, då är Forsbergsjäveln som klippt och skuren som driver of the train.

Själva hockey kan redan dessa lirare löjligt mycket om... Men när det spårar ur, då måste någon/några få det valpiga TIK-loket på spåret igen. Elda i kol och visa att Timrå IK har den där organisationen som "the jungsters" vill vara en del av. Precis som Backlund säger.

Stötta Forsberg genom att kanske tillfälligt ta in "fixarna" precis som när karaktärerna i någon film av misstag skjuter en person i huvudet i bilen. Man ringer "fixaren" som mot en ringa ersättning städar upp röran och ser till att allt blir bra igen (Tarantinos Pulp Fiction är ett bra exempel)

Därefter kan surjämten fortsätta att kungligt köra TIK-LOK.

"Fixarna" borde fan vara en lika naturlig del av hockeystrukturen som knäskydd. Då kanske avsättningen av tränare dessutom skulle minska betydligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Saknar tyngd och ett par PP spelare, Spelare som kan spelet framför motståndarkassen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Förr i tiden brukade man säga om SSK att de "hittar vägar att förlora". Vad faan ska man då säga om oss nu? Vi inte bara hittar vägarna vi bygger dem ju för faan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Som du bör känna till har förutsättningarna för att över tid bygga upp en ledande stomme inte varit de bästa.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Icetea: minns att jag skrev för ett par säsonger sedan om simon mittman som spelade i Västervik i div 1 då, men som spelar i Vita Hästen nu. Han är en forward med fysiskt spel som också kan peta in en och annan balja. Han ställde krav på sina medspelare på träning och de fick höra om de inte gjorde sitt jobb. När jag då skrev om att jag var intresserad av honom till Timrå för att jag älskade hans inställning så fick jag höra härinne att hans stats inte imponerade och att han därför var ointressant i princip(inte av alla dock). Med tanke på Nubbens snack om roller hade en spelare av hans stil passat utmärkt i denna upplaga av Timrå.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Icetea: TIK är alltså ett felbygge...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: Tittar vi lite på lagen som ligger i topp just nu så är det tydligt vad vi saknar. BIK t ex har ett tydligt defensivt tänk med ett väldigt rörligt o aggressivt försvarsspel i egen zon med tyngd och 100% arbetsinsats för det mesta... Tyngd,fart och finess i omställningar. Ett bra PP m.m. Inget bättre lag på papperet än TIK.....
Men de har också nåt som jag inbillar mig att vi inte haft sedan Kalle K, Robban Karlsson
Sanny och Lander m fl.. Informella ledare som ställer krav på gruppen på all träning och match som också köper tränarens spelidé. Helt enkelt en ryggrad som också är viktiga för nya spelare och juniorer som kommer upp. Som kan resa sig i motgång men som även kan påverka hur laget ska spela i vissa lägen. Såna spelare är lika viktiga som poänggörarna och talangerna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Hört något om Wedin?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
... Noterat i övrigt i kväll, Nubben såg allt mer frustrerad ut, och vid utvisningen strax innan 1-2-målet släppte han mobilen i golvet. När målet kom reste han sig direkt och gick. Såg inte till honom mer i afton.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Jag satt precis ovanför Timrås bås i dag, och det gjorde ont att se ansiktsuttrycket som de allra flesta spelare förmedlade. De såg otroligt nerslagna och sammanbitna ut. Och det avspeglar sig även på isen.
Det känns som vi har kört fast, men frågan är vad nyckeln är till det här.
En sak är säker, vi har spelarna för att vinna serien och spela final.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
The great one: Bara det här med att ett derby är en vanlig match säger väl allt
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: jag förstår din synvinkel och man ska inte bagatellisera en förändring i laget. Fans är ofta lika dåliga förlorare som spelarna själva (får man hoppas) och att det skriks efter avgång är inte så spektakulärt i sig. Jag anser att fansen betalar Forsbergs lön. Naturligtvis kan man inte alltid lyssna på fansen för då skulle vi väl ha 3-4 spelare kvar i hela truppen men jag tycker inte att man ska underskatta kraften heller. Det är inte alla som skriker efter Forsbergs avgång men kolla hur det funkar i det verkliga livet utanför hockeyn. Om en chef inte uppvisar resultat så får han sparken. Det kanske inte alltid är chefens fel, han kan ha slöfockar och rötägg till anställda men samtidigt är det ju chefens uppgift att få organisationen att prestera. Det kanske inte alltid är upp till chefen gällande vilka som ska komma till jobbet varje dag, det kanske finns en styrelse (eller sportchef) som trumfar chefens vilja. Det här visste chefen om när han tog jobbet, därför får chefen också en kompensation i form av en bra lön.

När chefen inte får teamet att funka så slutar kunderna att köpa produkten och då är det fler än bara chefen som riskerar att bli utan jobb. Därför tycker jag att chefen ska få sparken. Är det säkert att det blir bättre med en ny chef? Absolut inte. Men kanske. Och det räcker tycker jag, för det kan inte bli så mycket sämre än vad det är nu. Uppsidan som laget har, den känner vi alla till. När Timrå IK vill så kan man spela riktigt bra hockey. Den uppsidan måste vi locka fram igen och kan inte nuvarande chef mäkta med detta så bör en ny få chansen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: Man kallar in en 2nd opinion eftersom den första läkaren misslyckas göra patienten frisk.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
WifstaÖstrand: Nej, men för rätt åtgärder måste man veta vad man gör.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: Ibland behövs det inte en doktor för att konstatera att patienten är sjuk.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: Jag vet inte, så därför kräver jag inte Rogers avgång.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Nisse på Mon: någonting måste ju uppenbarligen göras. Inget är enkelt, men sett till numerären, borde det vara enklast att göra nåt på tränarsidan. För en gång skull nån med pondus...om det finns nån sån kvar?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Skulle varit intressant att fått höra en analys av nån annan än Dahlén hos Hamrin efter matchen. Typ en av, max två, godkända spelare.
Killen med C på bröstet hade väl kunna uttala sig..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: och hur fungerar det i laget då?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo:

Just i det här fallet så räcker det att kolla på spelet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
gustav9: Och om bristerna inte beror eller avgörs av tränarna, hur vill du göra då? Tänk om ett tränarbyte skulle vara skadligt för utvecklingen framöver?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Icetea: När man har en tränare som inte kan sätta ett grundspel blir det så här ,vi saknar uppspel ,powerplay o framförallt ett spel att falla tillbaks på när vi hamnar i underläge. Det material vi har idag kommer det att ta många år innan vi får igen. Allt i dagsläget handlar allt om individuella prestationer o inte lagprestationer inser inte ledningen att Forsberg inte är rätt man att leda det här laget längre kan det sluta illa både sportsligt o ekonomiskt,SÅ IMORGON HOPPAS JAG ATT HENRIK STRIDH TAR ÖVER SOM HUVUDTRÄNARE MED LENNE LUNDBERG OCH OSKAR JOHANSSON SOM ASSISTERANDE
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
tjobba: För att ta ställning till en eventuell förändring av ledarsidan måste man veta hur det fungerar i laget. Det verkar fler än en person här ha missat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Icetea: Om man tappat organisationen är det ganska logiskt att man tightar ihop lite, eller krymper för mycket, i egen zon.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
+ulfberth+: Jag har varit emot att röra tränare och Roger har känts väldigt fastspikad.
Nu vet jag inte var säsongen tar vägen, hittar vi, vilken match som helst nu snart, tillbaka till vårt spel och börjar klättra så vore det att föredra. Men fortsätter vi vinna var fjärde match i bästa fall och trilla närmare strecket så är vi på väg mot en underkänd säsong.
Trots allt snack så händer inget med spelet, vi kör fortfarande fast. Och burskydden fortsätter. Och är det så att Roger inte når fram längre, då kan det vara läge. Om det finns pengar.
I så fall vill jag se Kill-Kenta Johansson i båset.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: Håller med dig om IKP matchen och det finns flera matcher som sett ut så. Oorganiserat likaväl som intrycket är att flera spelare ser oengagerad ut eller rättare sagt vilsna ut. I ett topplag finns en viss trygghet och grunder att falla tillbaka på när spelet inte fungerar men man ser sällan att arbetskapaciteten saknas. Här finns ett ansvar både hos spelare och ledning. Men frågan är varför det ser ut som det gör i TIK just nu? Varför går det upp och ned? Mest nedåt under en längre tid nu. Precis som åren före.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
När laget fungerar som bäst är det onekligen bra, som vi såg i höstas. Jag tror att en brist är att vi inte har en stabil ryggrad av etablerade spelare med ledaregenskaper. Jag spekulerar nu, men säg att det gick lite för enkelt i inledningen. Fler än en spelare i vårt unga lag kan omedvetet ha sänkt sin fokusering till 99 %. Spelare som Sanny, Koskinen, Huss m fl hade tydligt eller subtilt förebyggt och hanterat detta. Saknas en sådan stomme kanske detta inte sker på samma sätt och i tid. Laget som helhet blir lite sämre både på träning och match. Och på den här nivån verkar det skilja lite mellan vinnande och förlorande lag. Sämre självförtroende förstärker sedan den nedåtgående effekten. Och frånvaron av nämnda stomme gör att det svajar ännu mer när det sedan går dåligt. Det här lilla, lilla tappet av fokusering kanske inte är lika lätt att se och hantera som ledare jämfört med möjligheten för spelare med ledaregenskaper.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
+ulfberth+: Ja med sånt vagt agerande under matcherna så är det inte så konstigt att det går som det går. Playoff platsen som för någon månad sedan mer eller mindre kändes som klar håller nu på att försvinna.
Inte var det något rakare o enklare spel idag som Forsberg var nöjd med efter AIK matchen. Var inte så många ggr man skymde målisen och oftast spelade man runt runt istället för att spela enkelt och lägga puckar på mål.
Nä Forsberg detta duger inte. Och hundhuvudet får du bära!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: nåt jävla allvarligt fel är det i laget allafall. Nån nämnde utebliven lön? Lustiga,,? Jomenvisst King Kongo!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
Kongo: hur kan då laget rasat ihop så fullständigt? Må vara att de blivit avlästa under seriens gång. Men den kan ju inte föra matcher ens mot bottenlag. Är det för mycket unga spelare? Ingen riktig stomme? Och varför reagerar inte ledningen? utan det ska bara rullas på som om inget hänt. Och dessa fb mål i öppen kasse. Skitsak igentligen. Men känns som ett jävla hån varje gång. Man gör inte mål på 58 minuter, men sista 2 då till varje pris. Alltså...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2017-01-09
lungan: Prata för dig själv och inte "vi supporters". De jag känner är inte bortskämda fågelungar utan förstår att idrott är komplext.
Kommentera

1789193 · »