fredriko74: Cody Franson är helt klart en bra back sett till elitseriemått så om Brynäs skulle argumentera med att säga "nej men vadå, han hade ju inget NHL kontrakt" och därav inte bryter mot bestämmelsen så känns det en aning löjligt. Franson som du säger skulle säkerligen få förnyat kontrakt ändå. Men om man vänder på det, innebär det i praktiken att vi skulle kunna värva backar som Subban från Montreal eller Del Zotto från Rangers? Eller varför inte en efterlängtad forward som Jamie Benn?
Hursomhelst så tror jag att det bara är en tidsfråga tills NHL-spelare droppar in ändå.
Bragd-Birger: Nja, förutsättningen för Franson tycker jag handlar om han skriver på ett säsongslångt kontrakt eller inte. Skriver han inte på för hela säsongen så ser jag ingen som helst skillnad mot en lockoutad spelare med de argument som Helber och de andra motståndarna till lockoutspelare sagt. Är det bara korttidskontrakt och han går till exempelvis Toronto om lockouten upphör är det direkt löjligt att göra någon skillnad mot Steen.
Vad jag förstår så är Franson dock mer en defensiv back än någon pp-expert, men han kan göra en massa nytta ändå i ett Brynäs som är lite tunnt backsidan.
J F K: Det verkar som att det rör sig om ett kontrakt över hela säsongen, om man ska tro media/rykten.
Franson är en offensivt skicklig spelare, en duktig PP-back. Så det har du fått lite om bakfoten. Han kommer iofs säkert tillföra en del i defensiven också med tanke på hans storlek osv. Han lär ju inte vara kass defensivt, då tar man inte plats i något NHL-lag.
Redigerad kommentar
MarcusElving: Jag har inte sett honom själv, utan läste på expressen där Gunnar Nordström pratat med någon journalist som följer Toronto på heltid. (Med tanke på kompetensen på journalisterna på den här sidan pölen så kan han givetvis gjort en felbedömning).
Då jag inte litar på tidningarna så skickade jag in en brasklapp. Skriver han på för hela säsongen utan möjlighet att bryta för NHL så har jag inga som helst problem med att han inte räknas som en lockoutspelare.
J F K: Jag förstår! Nordströms artikel är ju dålig överlag så den är inte mycket att lita på. Jag menar, han tvivlar på om Franson kommer tillföra något, tvivlar på att han är bra nog. Hur motiverar han det? Jo, han skriver att Franson inte platsar bland de fyra första backarna i Toronto och därför kanske han inte är bra nog? Fantastiskt tänk!
Kolla bara på Mattias Ekholm som dominerade i elitserien och får kämpa för att ens ta en plats i NHL.
Ambroo: Tydligen inte..
Har han ingen bättre motivering så betyder det han skriver absolut ingenting för mig.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja: Att han förmodligen är bra med elitseriemått mätt är jag tämligen säker på, även om det kan vara jobbigt att vara en mindre bra skridskoåkare som elitprospects skriver. Det finns många backar i NHL som klarar sig trots lite stabbig åkning, men som på en stor rink får svårare då avstånden till hörnen blir större. (Själv tror jag exempelvis att Murray - som är en annan spelartyp än Franson - inte alls kommer att dominera ens i allsvenskan).
Dessutom så är omställningen ofta relativt svår för en back som kommer från liten rink om man inte har bra spelsinne. Inte ens en så meriterad back som Freddie Meyer som Modo hade ifjol hade det enkelt. Nu har Brynäs säkerligen tid att vänta tills han anpassat sig, men jag hade varit mycket mer kritisk om exempelvis AIK i sitt utsatta läge värvat en nordamerikan.
Ambroo: Att Nordström ser mest NHL-hockey i Sverige må vara sant men det argumentet faller ju helt och hållet pladask när faktum är att han har frågat en annan journalist om Franson. Det tyder onekligen på att han själv inte har särskilt bra koll på snubben.
Redigerad kommentar
MarcusElving:
Ser mest NHL-hockey i Sverige? Två matcher per säsong är inte mycket att skryta med.
Redigerad kommentar
Svårt att avgöra om jag skulle skriva i den här tråden eller i tråden "Locka tillbaka publiken". Men eftersom mina funderingar i detta inlägg handlar om ett mer kortsiktigt perspektiv får det bli denna tråd.
Jag kan inte släppa det här med Zäta. Det låter ju som att han skulle kunna tänka sig en flytt tidigare än efter nyår som var sagt när lockouten hamnade på bordet och diskussionerna om att han skulle kunna ansluta till Timrå tog fart. Nu har klubben klart och tydligt deklarerat att han blir för dyr och det är väl vackert så.
Men: skulle vi inte kunna skänka några inlägg om hur många fler personer som Zäta skulle locka till arenan, uppskattningsvis. Vad tror ni? I min värld känns det fullt realistiskt att få ihop kalkylen med dels ökade biljettintäkter men även genom en merförsäljning i arenan.
Zätas 1 000 000:- i försäkringskostnad är väl en kostnad som inte är förenat med några andra kostnader? Det är inte en lön som betalas ut med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter som följd. Jag tror ju att Zäta skulle spela för väldigt små pengar om ens några alls, om nu försäkringsbiten skulle lösas.
Som sagt: vad tror ni?
ÖstrandsNisse: Jag läste en artikel för några dagar sedan där de tog upp just det där med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. En jurist sa att klubbarna inte tänkt igenom saken ordentligt, och att många inte har insett att när klubbarna betalar förskringen så är det att betrakta som en löneutbetalning rent skattejuridiskt. Och då måste de även betala arbetsgivaravtifter och sociala avgifter.
Juristen var orolig över att detta skulle komma som en rejäl smäll för klubbarna.
Hittar inte artikeln dock.
ÖstrandsNisse: En tanke skulle kanske kunna vara att Z gör en deal med Detroit att riva sitt kontrakt för att skriva en klausul/avtal att han signar om kontraktet när NHL drar igång igen,(finns säkert kryphål i kontraktet,arbetsbrist,hemlägntan etc.) Detroit måste väl ha ett visst intresse att deras spelare håller igång oxå,speciellt kanske när det gäller Z som jag tror har en hel del att säga till om i Red Wings.
Vad tror ni skulle detta vara möjligt?, isånnafall har vi ju inte signat en lockoutad spelare heller ala lex Brynäs och soppan med Cody Franson.
Redigerad kommentar
Vet inte om jag är blind, men jag hittar ingen banner om SVEA på hemsidan. Kollat runt lite och ser att några klubbar varit snabb och fått upp den på deras sidor och ju snabbare man får upp bannern...
Kom igen nu, Timrå !
Verkar som BIF tar rygg på Modo. Kan inte TIK få in en sudd pengar bara sådär huxflux på kontot och ta in någon/några också.
http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/brynas-varvar-ledig-back-fran-toronto/