1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577968 inlägg · 6216 ämnen

Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24

« · 2377328 Till forumet


Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Med risk för att framstå som en riktig jävla dåre: Växjö borta känns hanterbart på förhand. Tre poäng är ingen utopi.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Knylan: Återstår att se, Stannar Hanzl hemma?
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Knylan: Det gäller att vi går högre upp och stänger ner i mitten. Timrå måste visa hockeysverige att detta lag kan ha ett högt puckinnehav också. Denna match ska vi kunna dominera. Tycker inte Växjö imponerar så värst mycket. Tappat enormt jämfört med förra säsongen.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
DenRöda: Det här är en superduper jinx.
Vi torskar stort idag.!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Knylan: Ser det som att det som talar för oss är att laget nu kan slappna av efter att ha bevisat sig kunna vinna och producera. Om anspänningen som en inledning ger börjar avta tror jag vi kommer spela mycket mer självsäkert och med självförtroende.

Det som talar mot oss är egentligen samma sak. Laget kan mentalt slå av lite efter en riktigt bra start på säsongen. Finns ingen skam att förlora denna match, mot ett Växjö som inte fått den start de alls vill ha. De kommer nog vara hänsynslösa i eftermiddag, och även för dem känner de att detta är en match de ska ha 3p.

Galet svår att tippa faktiskt. Väljer att ha min tilltro på alternativ nummer 1. Spelar JJ som han gjort inledningsvis är det fördel oss. Åhman håller jag inte jättehögt.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
snushane: Ja, hoppet är det första som överger en!?😂
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
empa11: Timrå måste dessutom kunna skjuta mer och gå på returer. Det är så dom andra gör mål. Dahlén, Pettersson, Halloran, Hartmann och Lander kan skapa sin egna chanser, men det gäller att de andra står där när tillfället ges.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Knylan: fortsätter JJ på den inslagna vägen och har kvar ribba + stolpar som bästa polare, så...finns det onekligen chans på en pinne eller tre, trots att spelet i stort småhackar lite.

Men någon Hanzl blir det inte. Surt. Han behövs, och som det såg ut mot LHC behöver han matcha och komma in i det ordentligt. Såg lite smårostig ut.

Fördelen är väl att Lundin får centra igen, och gissningsvis tillsammans med Dahlén och Hartmann. Hoppas han övertygar. Lite orolig för att han hamnar snett och inte får bygga vidare på andra halvan av fjolårssessen om han spelas som ytterforward.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
DenRöda: Lite det som ingår i att anspänningen kan ha släppt. Mot LHC hade vi inte lite skott för att vi aldrig fick lägena. Vi gjorde det för svårt stundtals.
Vi har så galet bra prickskyttar, vågar vi avlossa lite mer i och utanför skottsektorn kommer vi vara svårslagna så länge defensiven ser ut som den gjort.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Bragd-Birger: Med Hanzl borta hoppas iaf jag att Hartmann och Lundin börjar visa mer offensivt
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Bragd-Birger:

Exakt så angående Lundin. Låt han lira center. Där kommer han till sin rätt. Han är för seg på skridskorna för att vara en speedig winger.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Bragd-Birger: Ja, Lundin är en utpräglad center, han är smart och läser spelet bra och han hamnar gärna framför mål iaf. EA med sin speed och styrka passar nog som ytter också.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Didde, Svensson och Hanzl har inte avlossat ett skott på mål hittills. Den sistnämnde har dock bara spelat 1 match. Jag tycker nästan att man ska ha som målsättning att alla spelare ska ha åtminstone skjutit 1 skott på mål per match men det handlar ju också såklart om man får läge till det också.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
DenRöda: Ja nu har vi ju i ärligheten inte bott jättemycket i offensiv zon sett till speltid på 2 matcher. Vill nog se mer skottvillighet av flertal forwards innan jag sågar Didde och Svensson i allafall.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Tänk att åka till Växjö utan någon som helst jäkla press…

Man riktigt såg anspänning och hemmapremiärsmånerver inför ett fullsatt NHC-Arena…

Det ska bli spännande att se lager kunna spela ut mer och släppa loss den stora röda maskinen och allt vad det innebär…

Känn ingen press växjöjävlar;)
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Didde och Svensson ska absolut inte sågas! Dom täcker skott som aldrig förr och är extremt nyttiga generellt i egen zon.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: gissningsvis har fokus hittills till typ 90% handlat om att "sätta försvarsspelet". Spelet i offensiv zon kommer att lösa sig, med den spetskompetens vi har på forwardssidan. Där är jag inte orolig alls.

Det är spelet utan puck man behöver jobba mer på. I egen zon tycker jag positionsspelet och överbelastning funkar bra i förhållande till fjolåret (manifesterat av en betydligt mer komfortzonsspelande Erixon, t ex), och man lyckas många gånger pressa motståndet mot kanterna. Men det finns en hel del kvar att jobba på. Blir lätt stora ytor och lite panik när centern hamnar på mellis i omställningarna.

Sen vet jag inte riktigt hur man vill pressa och agera i mittzonen. Både mot Frölunda och LHC fick man till stunder av "totalhockey", när man låg väldigt tätt på motståndarna i deras uppspelsfas och kunde checka fast dom och erövra puck. Sånt spel i 60 minuter vore ju mysigt, men lite utopiskt.

Förhoppningsvis lyckas man i år få till ett tydligare, mer konsekvent presspel, med bättre avvägningar och en trygg "plan B" när checkingen hamnar lite på mellis. I fjol blev det alltför lätt fortsatt hög press fast man låg för långt ifrån motståndarna, vilket gjorde att spelskickliga backar lätt kunde spela förbi pressen och få mysig gata genom mittzonen.

Så. Vi är väl inne i "Processen" som lär pågå ett tag till. Att vi under denna process har fungerande målvaktsspel och hög individuell skicklighet framåt är en trygghet. Vi bör ha lite större marginaler vad gäller örfilar när det brister lite.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
En sak som jag tänkt rätt så mycket på men aldrig skrivit här på forumet är att vi har varit rätt dåliga och osynkade på byten under matchens gång. Det känns på något sätt som att spelarna är osäkra på vad som gäller Det är säkert för att det är tidigt på säsongen ännu.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Didde ska ju inte heller vara en sådan som skjuter mycket heller men dom stunder en defensiv back följer med upp till offensiv blå och avlossar en (vad det ser ut) REDIG SLAGGA, så skriker man "woööööööwwhhh" för själv utan att man tänker på det. Man vet ju såklart innerst inne att den slaggan inte kommer leta sig in i mål.

Saknar Styf och hans slagga...
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
DenRöda: Ja Styfs slagga var tung, men Svenssons är ju rätt tungt med. Så det är klart att fick man önska så skulle Sheriffen komma till mer skottlägen givetvis!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Från Aftonbladet. Skall vi få se den minst otippade landslagsdebuten i JJ denna säsong?
Kimmo Kapanen som blir intervjuad.

"Jag träffade Sami Rajaniemi hemma i Finland under sommaren och han sa att Jacob Johansson håller landslagsklass och det har jag fått uppleva själv nu. Han är i alla fall den hetaste målvakten i SHL för närvarande och vi hoppas att det fortsätter så i en liga som har många målvakter på högsta nivå, säger Kimmo Kapanen."
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Den "mest otippade" menade jag givetvis, men ni fattar. 😁
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Nu är man laddad. Öppna spjäll och full fart framåt.👍
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Men hur var det nu igen, på tal om Jinx.. när en Timråmålvakt får en hyllningsartikel så går det väl enligt historien nerför? En Landslagsklasshyllning på Aftonbladet måste alltså innebära en plattmatch från JJ där han släpper in de 3 första skotten i matchen. Jaja, vi hade det trevligt i 2 omgångar i allafall. Tack för den här säsongen och på återseende i HA nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Bragd-Birger: Idag kommer första torsken. Jag känner mig ganska säker faktiskt. Hanzl borta och Växjö ser riktigt starka ut.
4-1 till Väkschoe
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
empa11: Jag tror på poängchans idag även om Hanzl är borta. Tror på poängchans i alla matcher :) 3p skulle sitta fint såklart. Vi får se om uppspelen och passningarna sitter bättre idag än mot Linköping så vi kan komma med fart in i anfallszon. Isf kommer Växjö att få problem. Kan Johansson fortsätta sitt fantomspel i mål med en räddningsprocent runt 95%? Kan Pettersson leverera mot det lag han tog SM guld med? Fick Dahlen ännu mer självförtroende efter sitt mål senast och kan få ut ännu mer av sitt spel? Det blir spännande ikväll.

Forza Timrå IK!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
snushane: Full fart framåt, häll tätt bakåt!
Svårare behöver det inte vara. 🥸👍
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Hahah! Snälla sig att detta en parodi? 😂
Snälla kan vi inte återvinna hela Växjö hockey? Hålla plasten borta från naturen, för miljöns skull.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Zäta75: Det är jag helt övertygad om jag med! Nu när ens initiala och värsta farhågor inte blivit bekräftade tror jag vi kan slå alla motstånd. Med farhågorna menar jag: Många nya ansikten, kommer laget kunna spela som ett lag? Vad händer om våra målskyttar inte får lossning? Hur kommer backsidan se ut? Hur kommer JJ se ut?
Alla orosmoln har egentligen slagits ner. Sen kommer vi såklart förlora matcher, men ser det snarare som att vi har mycket mer att ge, och då har vi ändå vunnit 2 av 2 :-)
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
För mig så känns kvällens match som en brytgräns. Om vi vinner matchen och uppvisar ett stabil försvars- och målvaktsspel så tror jag att laget växer ännu mer och att man får rejält med självförtroende och arbetsro för kommande omgångar.

Som ngn nämnde i en podd, Timrå är ett av årets mest spännande lag och det finns egentligen inget tak om de får ihop alla delar.

Forza Timrå! ❤️🤍❤️🤍
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
kulltorp: Växjö-Timrå 2-5. Målskyttar: Dahlén, Halloran, Hartmann x2, Eronen.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Vad är det jag missar för roligt i det där klippet?
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Fö tycker jag det är viktigt att vi skickar ut Växjö och Örebro. När man sorterar SHL-tabellen efter alfabetisk ordning innan säsongen dragit igång, så ska vi ligga sist. Så är jag uppvuxen och så ska det vara.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Synct: Hur man från Växjö tror att Emil är nån profil som skulle ha sitt hjärta i växjö, när han åker dit med Timrå..
De är ärligt talat värre än Frölunda att kalla spelare sina "produkter".
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Han har nyss gjort tre säsonger i Växjö och tagit guld där, jag förstår fortfarande inte det roliga i klippet, i det korta klippet är det ju inget konstigt alls. Han är ett bekant ansikte för Växjöfansen som han säger.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Synct: Frågan var ju, "hur tror du Emil kommer känna över att komma till Växjö och spela. "
Ett SM guld med Timrå kommer betyda 100ggr mer än vad hans guld med Växjö gör. Sen hade Emil aldrig spelat i Växjö om Timrå var i SHL. Typ så.

Växjö har ju typ marknasfört matchen mer med Timrås stjärnor som kommer på besök än sitt eget lag. Plast will always be plast.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Jag tror att Emil tycker att det känns lite speciellt och kul att komma till Växjö och spela, där han bodde i tre år och vann guld, och där hans bror vunnit guld 😂

Jag förstår väl helt enkelt inte det roliga som alla asgarvar åt på Twitter bland annat, det får vara så, helt naturlig fråga enligt mig
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Synct: Hehe, ja hans bror Elias som mitt i brinnande slutspel var mer ivrig över att få veta om sitt hjärtelag Timrå gick upp än att han gått vidare med Växjö. 😁

Sen är det klart att det är skoj att komma till Vida Arena idag, han kan ju få en frisyr som Hallam, bara det är ju värt entrepengen. 😅👍
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Ja men nu tar du ju upp allt annat än själva intervjun som jag undrade över, det är klart både Elias och Emil valt Timrå före Växjö om båda var i SHL, inget snack om saken. Nu ska jag ta en öl och ladda för ikväll, skål!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
kulltorp: aldrig
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Synct: Det vore lugnande att få se ett Timrå ikväll som börjar hitta linjerna i sitt eget spel, framförallt i spelvändningarna i egen zon. En bekväm seger vore så klart trevligt men jag tror framförallt att det är dags för Timrå att börja ta kliv i det egna spelet. Tror på en 2-3 vinst.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Synct: Ja och jag tror att Emil kommer gå in i matchen med mest pirr i kroppen om att spela hem 3 poäng till Timrå än att tänka på hur det skall bli att komma till Vida och spela igen. Vi får väl se om han kör en Rattie.. 🥸
Väl mött och hoppas på 3 friska poäng!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Nä idag får vi det svårt. Växjö vill inte förlora igen. Dom har en pinne på 2 matcher. Förlust o krisstämpeln börjar lysa så smått… det kommer dom att göra allt för att släcka.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Hahl Bundy 2.0: Ja det känns läbbigt detta. Kan vi hoppas på hemmapremiärsnerver från Växjös håll, med Hallams hyllningar och all press det innebär?
Det är väl det som kan bli vår räddning i så fall. Jag tror på ett desperat Lajkers som lär vara tunga att möta i allafall.
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Kom ihåg att Jörgen Jönsson var bra på att få med sig domarna redan när han själv spelade . Otäckt detta . Gillar inte HC Plas... ja menar Växjö heller . Botten 3 alla lag
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Lite mer eget spel idag är önskvärt. Gärna skapa mer framåt och stänga av mer bakåt (avser alltså att stänga ingångar i defensiv zon och snabbt vinna puck när vi väl är där och försvarar). Men någonstans känns det som att det är idag som försvarsturen tar slut lite. 4-2 till Växjö är mitt tips, men laget får väldigt gärna överbevisa mig i min misstro!
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Jag ser inte att idioten Nord dömer någon av de matcher som börjat 15.15. Hoppas fan han dömer Skellefteå. Vi kan inte få den karln igen???
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
empa11: Eller Harnebrink .... men dom kanske har kontrakt på timrås matcher ?
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
Sputnik: Inte ett dugg orolig. Sitt ner i båten och chilla. Det här blir en enkel seger. 5-1 till Timrå.. Nä, jag är int full..Än🍻
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
snushane: Harnebrink är i Örebro så han slipper vi
Låst ämne

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
empa11: Det var en deal Timrå gjorde med SHL innan värvningarna av Lander, Dahlén, Pettersson och Wedin kunde godkännas. "Då får ni Nord 80% av matcherna så det jämnar ut sig lite"
Låst ämne

« · 2377328