1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741102 inlägg · 7967 ämnen
« · 2587616 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: ”Vem/vilka sätter identiteten i en förening?”

Det måste så klart börja i toppen hos styrelsen. Det här är Brynäs, det här står vi för och det här är hockeyn vi vill spela. Det här har jag skrivit om flera gånger tidigare men det måste ju börja där. Sen ska det ”rinna nedåt” till klubbdirektör, sportchef, tränare och spelartrupp.

Det viktigaste blir ju att sportchefen värvar tränare som tror på upplägget och sen fyller spelartruppen med spelare som passar in i de roller som krävs för den typ av hockey man vill spela.

Har man kontinuitet så ligger ju allt detta fast över tid oavsett om man byter tränare. Brynäs har ju bytt spelsystem helt med varje tränare vi haft. Nu blir det bara exempel, men ingen kan få mig att tro att spelare som Rödin och Berra är optimala för både den hockeyn vi spelade under Bulan och som vi gjorde under Manner…

JohnnyBotox:
"Men identitet bör du kunna sätta någorlunda från ledarhåll tänker jag och bygga på med kontinuitet (spelare, tränare), i en positiv spiral. Hoppas att det är det som vi börjar på nu."
Vem/vilka sätter identiteten i en förening?

ellis: håller med. Tror vi ska försöka glömma Bäckström, Ekholm, Lindholm och kanske Järnkrok. De blev ”för” bra och kommer vara för gamla. Tyvärr. Hoppas mest på Boqvist och Lindblom. Så hoppas jag att Silfverberg kan hålla något år eller två…

Jugge: Ja det ringer en klocka, finns säkerligen en plan. Vill till att de är bra på att sälja in den bara!
Tror för övrigt att laget reser till Kalmar redan imorgon, hade ju varit jäkligt kul att se Benn redan på onsdag.

Jugge: Sund tanke. Jag tänker också att man kanske ska spela Johannesson matcher där man känner att man kan ”lira” lite, sen Larsen vid lite hårdare matcher & tyngre lag som tex mot Björklöven & Södertälje. Larsen i BP var ju fenomenal sist.

ellis: Något som är smärtsamt uppenbart att se i år är att Bäckis inte håller på NHL-nivå längre. Är nog skador som har börjat tagit ut sin rätt där, samt en åldrad kropp. Men han är å andra sidan nog den jag haft minst förhoppningar på att komma hem och avsluta i Brynäs också.

ellis: Det är väl varje hockeyspelares driv och önskan att spela och tävla på en så hög nivå som möjligt? Finns väl ingen anledning att åka hem till Brynäs och spela så länge man har en tröja och bidrar där borta?

Vi kan konstatera att Brynäs utbildat en massa bra spelare som tillbringat minst en decennium där borta. Mest spelare från FBK och liknande där man kommer hem med svansen mellan benen och längtar efter mammas köttbullar efter 1 säsong i AHL..

ellis: Satt på mötet med tränarna (både damernas och herrarnas). Vid frågan om vad man tycker om målvakternas inledning lät Gällstedt iritterad. Han tuckte det var så orättvist då målvakterna gör ett fantastiskt arbete.

JohnnyBotox: Om det där gänget med Bäckström o co du nämner i början av ditt inlägg har ett par-tre år vardera kvar på sina nuvarande kontrakt upplever jag dom alla som "rökta" för något mer spel i Brynäs. De blir och känns för gamla, helt enkelt och tyvärr. Synd att ingen eller fler av dem varit mer angelägna tidigare att återvända.

Tigerhjärta: Alcén sa ju vid någon intervju, minns inte vilken, att det hela tiden funnits en plan för 8 backar. Så vi får se vad det tar vägen. Sen ska vi ju alla ha i åtanke att både Berra och Kinnvall är skadebenägna, så många kroppar kommer behövas.

Det ska iaf bli jäkligt spännande att se Benn spela.

Auchinleck: ”Kontinuiteten är minimal för vi saknar identitet?”

Så blir det ju säkert med tiden, en ond spiral. Men identitet bör du kunna sätta någorlunda från ledarhåll tänker jag och bygga på med kontinuitet (spelare, tränare), i en positiv spiral. Hoppas att det är det som vi börjar på nu.

Jugge: Det mest rimliga är ju att låta Berra, Kinnvall, Benn, Cukste & Billins vara startspelare i princip varje match.
Som du är inne på så tror jag inte Cukste vore skitglad i att lira extra eller sitta på läktaren i svenska andraligan.
Tycker ynglingarna Larsen, Johanesson och Lindstein får slåss om den sista luckan + 7:e backplatsen och sedan ta sin chans vid eventuella skador.

Stenis: Det finns en sund konkurrenssituation nu bland backarna också med Benn in i laget. Jag håller med att Berra och Kinnvall känns gjutna och ett av HAs bästa backpar. I övrigt kanske något sånt här:

Benn - Lindstein
Billins - Larsen
Cukste (7:e)
Johannesson på läktaren (tills han övertygar mer än någon annan på träning).

Det står väl mellan Larsen och Johannesson som 8:e back när alla är friska då dom är unga. Börjar vi bänka importer är risken nog stor att det blir gnäll.

JohnnyBotox:
'Med facit i hand så är det inte märkligt att vi saknat identitet, kontinuiteten är ju minimal."

Kontinuiteten är minimal för vi saknar identitet?

Jugge:
Det var min fundering också. Johannesson behöver mer en Benn tycker jag. som bildar ett def + off backpar.

Larsen var riktigt bra sist också så varför inte han och billins.
Jag tror faktiskt han haft lite omställningsproblem till stor rink i bagaget.

Jag tycker berra gör ett grymt jobb också i defensiven. Men vore dumt att bryta han och kinnvall.

Peja: Kändes som en rimlig tanke från start, men tycker som Tigerhjärta, att man borde ändra där. Och Larsen börjar förtjäna mer och mer minuter.

Tigerhjärta: När Billins värvades tänkte man säkert att han skulle spela med Lindstein eller Johannesson, tror det var planen hela tiden i och med att han gjorde Andrae så bra under HV:s allsvenska säsong.

mk: Tack :D har väl för mycket tid, eller prioriterar det som är viktigt i livet :)

Med HV i ropet så kollade jag även lite i backspegeln hur vår kära klubb har missköts.

Från och med säsongen 17/18 till och med 22/23, dvs de sex säsonger efter finalen fram till vi åkte ur så har vi alltså haft:

7 huvudtränare
10 målvakter (obs, endast 1:a eller 2:a, ej tf inlånade eller juniorer medräknade)
32 backar
53 forwards

Det är alltså ca 4-5 helt olika fulla lag på sex säsonger, detta under en något bristande ledning (om jag ska vara snäll). Med facit i hand så är det inte märkligt att vi saknat identitet, kontinuiteten är ju minimal.

Nu har jag inte jämfört andra lags omsättning, men kan inte tänka mig att något annat lag har liknande spelaromsättning. Det skulle väl möjligtvis vara HV nu då...

JohnnyBotox: Tycker oerhört synd om Lindblom som var på väg att break’a rejält i Flyers när den där j-a cancern slog till.

Skulle han komma hem så vore det en grym förstärkning oavsett liga. Kan han hitta tillbaka till 16/17 formen men den erfarenheten han har nu så skulle han vara fullständigt dominant i SHL.

Tigerhjärta: Mycket märkligt som sagt. Tränartrion måste se något som alla vi andra missar gällande Billins/Johannesson. Tyckte det såg mycket bättre komponerat ut senast när Johannesson var sjuk och Larsen tog hans plats.

JohnnyBotox: Älskar såna här inlägg!!

Att man tar sig tid att reflektera, och kolla upp kontrakt. Vilket jag är alldeles för lat för.
Lindblom hoppas jag på till nästa år. Kolla på semifinalerna mot Frölunda -17. Så otroligt överlägsen han. Hoppas Hoppas.

Det har diskuterats lite förut, men intressant att kolla läget på ”våra” spelare i NHL/AHL, deras kontraktssituation, deras situation i ligan och möjligheter att komma hem till nästa år. Beror också på vilken liga vi tillhör…

Vad gäller Bäckström, Järnkrok, Markström, Adam Boqvist och Lindholm så har de alla kontrakt ett par år till, eller inte Lindholm men han väntas ju skriva ett nytt typ 8-årskontrakt värt 8-9 m$ per år... Ekholm om han nu anses vara Brynäsare så sitter han också på kontrakt ett tag till.

De spelare vars kontrakt går ut är:

Oscar Dansk – spelar AHL med Calgary Wranglers, vet inte om kopplingen med Brynäs är så stor egentligen. Tveksamt om han kommer ”hem”.

Jonas Johansson – har förstaspaden i Tampa när Vasiljevskij är borta, otacksamt och går väl sådär, men bör ju ändå ge honom ett nytt billigt kontrakt som tvåa-trea nästa år i någon NHL-klubb, får man väl in foten i ligan som målvakt på detta sätt så är man nästan garanterad jobb känns det som. Tveksamt om han kommer hem, men det beror väl på om han vill harva runt mer som tvåa-trea eller få chansen att bli uttalad etta i SHL (?).

Victor Söderström – är väl fyra-fem år han harvat på utan att ha fått en riktig chans i Arizona, petar in en del assists framförallt när han fått chansen, men bör väl tröttna. Kan säkerligen få ett fint erbjudande från Schweiz, eller Brynäs… Dock bara 22 år.

Lucas Carlsson – lite samma som med Söderström, gör mycket poäng i AHL men får aldrig riktigt chansen i NHL. Varit borta i sex säsonger, 26 år. Schweiz eller Brynäs?

Jacob Silfverberg – är väl ganska klart att han kommer hem oavsett liga…

Jesper Boqvist – intressant hur han gör, hade väl nästan etablerat sig i NJ men blev omsprungen av hela deras supertalangbank och skrev på för Boston, men får spela AHL än så länge. 25 år, så chanserna kommer nog bli färre. Hade varit väldigt kul om han valde att vända hem.

Oscar Lindblom – Tror stenhårt på att Lindblom kommer spela i Brynäs nästa år. Kanske oavsett liga? Kanske redan i slutet av denna säsongen..? 27 år, dalande kurva i NHL, men borde ha mycket att ge i Brynäs. Har ändå tjänat ihop en del pengar under åren och kan tänka mig att han skulle kunna tänka sig att komma hem med tanke på allt han gått igenom. Skulle förmodligen bli en stomspelare för många år framåt.

Stenis: Det man slås av är ju att man går tillbaka till den mindre lyckosamma(milt sagt) duon Johanesson/Billins.
Dåligt komponerad på förhand, än mer usel i praktiken.
Förstår faktiskt inte hur Gällstedt & Co tänker här.

SnowKing:
Du har rätt.
Det handlar kanske mer om att vara här i nuet än att analysera kring en oviss framtid.

Så här ställde de upp backlinjen på träningen idag
Bertilsson, Kinnvall
Benn, Lindstein
Johannesson, Billins
Larsen, Cukste
Har någon några tankar?

Stenis:
Nybro blev dom första att lägga krokben för den anrika klubben med så många guld i prisskåpen... hur många fler lag kommer lyckas med det i vinter?
"En match i taget" låter ju väldigt tråkigt men det är ju i verkligheten vad det handlar om... visst, några matcher kan förloras utan att det är nån katastrof, i synnerhet om man inte förlorar mot "fel" lag.
Man kan spekulera och ha önskningar om nästa säsong... men det skall spelas många matcher innan kvalet upp är klart... hoppas vi är med då!
Forza Brynäs!

Hv kickar alltså tränaren.
Två tränare på två år efter återintåget.
Vad gör hv för fel? De har ju pengarna att bygga något bra.
Är det så att allt är glömt och förlåtet bara ett lag går upp igen och klubb och supportrar är nöjda med det? Är det en del av problemet?

Det får en att tänka lite på Brynäs.
Har brynäs löst sina problem bara de går upp igen?
Jag skulle bli jätteglad om de går upp igen men jag känner också att det finns en risk att vi står där med samma spelarstomme, samma sportchefer, samma operativ ledning, samma styrelse och samma problem. Hv har som sagt pengarna som Brynäs saknar.

Är jag ensam om att känna så när jag tittar på var hv är just nu?

{10375}: Enig!

Jugge: Lär finnas en stolthet från Lindboms sida med som petade Hult till förmån för Nubben. Att redan nu få göra sig av med sportchef är ju ett underbetyg även till Lindbom som verkar slippa kritik.

eltifoso: FBK får lära av Lilleström i hur man hånar en spelare🤣🤣

Malken: Ja just den matchen var jag för ung att se, men jag var på plats vid 0-13 hemma mot dåvarande Elitserielaget Djurgården. Den förlusten sved, men ett halvår senare stod Färjestad som svenska mästare , våren -88.

Dock med ny tränare skall påpekas

Hmm, vår förra match var borta, nästa match är borta, sedan hemma mot IFB och sedan tre raka borta nästa vecka (tre matcher på fya dagar). Fem av sex matcher på bortplan alltså. Det blir intressant om vi kan fortsätta som matchen senast eller om vi får en liten dipp. Kan tänka mig att det blir lite poängtapp i de tre bortamatcherna på fyra dagar.

eltifoso: "Men 0-8 hemma går att studsa tillbaka från, helt säkert. Bara de tror på det själva"

Jodå, även FBK har upplevt detta. Jag var på plats i Gavlerinken 1975 när Brynäs slog Färjestad med 14-1. "Sådant ska inte behöva hända. Nu stod ju grabbarna bara och tittade när Brynäs satte fart. Det såg ut som mina grabbar hade broddskor på fötterna och inte skridskor på fötterna. Min besvikelse har inga gränser." sade Olle Östh, som tränade Färjestad, efter matchen. ...Men samma säsong gick Färjestad till SM-final mot Brynäs som man dock förlorade.

mk: kan nog stämma att deras cashflow börjar bli prekärt just nu. Men just nu är det sportsliga största utmaningen för dom.

Men 0-8 hemma går att studsa tillbaka från, helt säkert. Bara de tror på det själva

eltifoso: Var det du som satte upp den smakfulla banderollen?

eltifoso: Ok. Ja, jag kollade bara överskrift typ. Kommer inte publiken nu, så är det inte mycket kvar av kassan.

Dax att sätta Nubben på Lyxfällan..

Visst har han betalt 2 år ? Har inge betydelse att han är sparkad... eller har jag fel

Malken: Ok som jag förstår dig rätt så tycker brynäs spelade bra och underhållande hockey under bulans ledning men i luleå så tycker du han har en väldigt defensiv och uppstyrd hockey.. OK jag hör dig men av det jag har sett av luleå så håller jag inte med dig, håller inte heller med dig att luleå kör typiskt " lasse falk hockey med 1-3-1" Tror inte heller bulan skulle skriva under på det.. Men tycker ändå det är intressant att kan se hockey på olika sätt=)

parks: "Håller inte med dig, tycker vi spelade merparten av matcherna med bulan som tränare bra hockey och underhållande."

Jag kommenterade inte matcherna Brynäs spelade med "Bulan" som tränare, om du läser inlägget en gång till så ser du det. ...Men inte tycker jag att Luleå spelar någon rolig hockey under "Bulan". Fullt klart en skicklig tränare som har förmågan att plocka ut det bästa av truppen - men rolig hockey? Absolut inte! Skellefteå däremot kan få det att snurra duktigt med sin ständigt kreativa hockey. Så det är ingen tvekan vilket lag jag håller på i derbyna i norr.

Djurgården spelade, precis som Luleå under "Bulan", med Lasse Falk som tränare, en extremt uppstyrd hockey. 1-3-1. Vad jag förstår var en av orsakerna att man lade ner konceptet att publiken började svika. Lika intressant att titta på som när Ivan Lendl i tennis ägnade en halvminut innan varje serve åt att knacka gruset ur skorna. Inomhus!!!

Stefan R 63: Jag är ledsen men hur är det möjligt att det tagit såhär lång tid att förstå det. Hans kommentarer dryper ju av sarkasm.

mk: Kollade också deras senaste redovisning nu, 29,1 miljoner i likvida medel när räkenskapsårets var slut.

mk: kollade upp HV:s kapital. 50 mille kvar. Efter förra året.
Undrar hur publiken kommer att reagera nu när det redan har gått åt pipan med tränarna.

Snacka om ödesvecka..

Lindström: ” Å där åkte Baby Face
Länkar:
SHL: HV71 sparkar Tomas Montén som tränare”

Jäkla märkligt att Nubben verkar sitta säkert. Visst är Montén en kass tränare, men Nubben har ju ställt ett helt skevt lagbygge på isen precis som förra säsongen.

Ser stora likheter med Brynäs hur man övervärderar den egna truppen. Nubben har ju dessutom dömt ut sitt eget lagbygge redan efter typ 10 omgångar iom att man tar in Shore igen… oerhört glad för att inte Brynäs är en sån här kaosförening längre.

JohnnyBotox: Nu vet jag inte hur mycket pengar som HV hade i kassan när man åkte ut.

Men det kan väl inte vara så jättemycket kvar väl?

HA säsongen la man väl bortåt 10 milj av eget kapital. Förra säsongen måste man lagt nått liknande.
Detta året blir nog nått samma, med alla nya spelare som Nubben köper in.

Jävlar vilken tyr att vi inte har en likadan SC.

SaggeBoy: Montén skrev på ett 2års kontrakt så han vill nog inte ha Garpens drömjobb?

Peja: Vore inte osannolikt, men känns inte som Montén skulle vara rätt val för Djurgården.

lapad: Djurgården får gärna sparka Garpen om Montén är den som ersätter dock. Han verkar banne mig vara ännu sämre som tränare än Garpen

Nä fy fan, lätt att vara skadeglad med tanke på hur vi haft det (och vi är inte ur det än heller). Men återigen, HV har satt sig i skiten själva, obegripliga rekryteringar. Tänkte ju ändå att man lärt sig något efter utflykten till HA. Hoppas att vår ledning sköter sig bättre, men det tror jag.

Haha hv71 sparkar tränan... hur långt kontrakt hade han?

Peja: Garpen är överreklamerad... Jag är dock glad så länge han är kvar 😁

Lindström: fräscht med Lindbom iaf…

« · 2587616 · »