Brynäs IF

705125 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs-Frölunda 2 mars

« · 1806189 · » Till forumet


Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Har det inte varit vinnande? När var vi bättre än denna säsong?
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Helt fel taktik om du frågar mig. Det har ju inte varit något vinnande koncept under säsongen så varför fortsätta?
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Jo Rautio är förstavalet absolut men Felix kommer att få speltid
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Enligt Bulan så kommer han fortsätta växla mellan målvakterna i slutspelet.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Honken: Och Carlsson....
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Skrubben: Nu väntar vi på Boqvist oxå😊
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Bara att hoppas att Rautio kommer tillbaka och håller då för han släpper inte in lika många såna skott som Felix
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Det är matcher som de två senaste nät våra snipers inte får in puckarna som man vill se att vi hittar enklare lösningar och gör denna typ av mål alternativt krigar in puckarna som junisarna gjort några gånger. I slutspelet kommer detta att bli allt viktigare då det blir tightare spel och mer fasthållningar tillåts.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
munkas: Jag tror att antalet såna mål från oss kan räknas på ena handens fingrar. (Med råge om man bor i Skellefteå) ;-)
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
munkas: Precis denna typ av mål som är gundes grej men de trillar liksom inte in så ofta denna säsong. Fladderpuckar och skymning är ytterst effektivt och här måste vi bli bättre.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: "Det är nog ingen annan målis som hade fått kritik för det målet."

VI borde satsa mer på att göra den här typen av mål. Det verkar vara väldigt effektivt med tanke på hur många såna vi har släppt in. Kan det vara runt 30-40 löv från blålinjen som trillat in i år?
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Skrubben: i 2 säsonger! Viktigt!
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Asklöf skriver kontrakt!
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Huge: Inom den amerikanska fotbollen så finns det en term som heter "Contain" som brukar tillämpas av de yttre linjemännen och av Linebackers på utsidan av linjen. (Linjen är alltså "röran" av tjockisar för det otränade ögat) Det går ut på att man skall hålla den bollbärande spelaren på sin insida och inte släppa runt honom. Allt för att tvinga bollbäraren att springa där det finns lagkamrater som kan tackla honom. Samma sak kan föras över på ishockeyn. En back FÅR inte släppa en forward på sin insida när han går på mål. Bertilssons agerande är långt ifrån bra utan han låter Bergenheim bryta in mot kassen. I det läget så kommer Kihlström hasandes och det är inte omöjligt att han stör Felix i sin aktion. Hade Kilas stått på rören så hade han kunnat hålla sin "contain" och samtidigt kunnat dela ut en rejäl bröstvärmare.

Felix agerande är att hålla sin första stolpe, vilket han gör bra. Men i och med att Bergenheim tillåts att komma in framför kassen så blir det svårare för Felix. En bra prestation av Bergenheim, absolut. Men jag tycker att Felix borde ha gjort lite mer än att bara följa med halvvägs och sedan falla platt på magen som han gjorde.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: Ja, med facit i hand hade det kanske varit bättre om Kilas hållit sin markering och låtit Felix ta hand om Bergenheim och det är väl också på det sättet en back normalt sett och i första hand bör agera i 2 mot 1-lägen sas, som det i princip blev här. Jag resonerar dock mht hur jag tror att Kilas resonerat utifrån läget: om jag slänger mig efter isen så kan jag stoppa båda tänkbara alternativen: att B kan passa sin soprene medspelare framför målet och att B kan bryta in framför Felix.
Nu blev det fel, hade Kilas lyckats så hade dom flesta sannolikt tyckt att han agerade smart som avstyrde situationen på det sättet.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Huge: Det är nog ingen annan målis som hade fått kritik för det målet.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Omöjligt utifrån bilderna och i röran framför målet att avgöra vem som touchar pucken, jag konstaterar bara att Felix inte kan göra så mkt mer än det han gör. Det vi kan konstatera är att pucken touchar någon på vägen när Felix har 3 spelare i ansiktet och står i normal position för att försöka stoppa skottet där han tror att det rimligtvis ska komma: mot den som skymmer honom rakt framifrån och då är det egentligen ointressant vem pucken touchar.
Att man inte korrigerar målskytten kan ju ha berott på att pucken touchar vår gubbe och isf ska man väl inte korrigera nånting.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
En vinst till så är väl kvarten klar eller har jag räknat fel ?
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Huge: Jag tycker verkligen det är fel läge att slänga sig...bara för att Bertil gör fel så ska ju inte nästa man göra ett ännu större fel. Hade han stått upp och låtit F ta första läget från en sämre vinkel och kilas gått på kropp på Bergenheim så hade...det varit ett annat läge. Lustigt att Sanny o Petter i studion skrattar åt Kilas men du försvarar honom menar inte att håna varken Kilas eller bertil men de gör de största misstagen i denna situation...
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: "Man säljer sig när man slänger sig"

Visst är det så, men det förutsätter ju att man slängt sig i helt fel läge sas.
Initialt står ju Felix rätt när Bergenheim har pucken nära kroppen, det är väl isf DÄR som han kunde ha slängt sig framåt och försökt stöta med klubban när B inte riktigt har kontroll på pucken.
När han sen försöker följa med i B:s dragning så är han väl i stort sett redan bortfintad och slänger sig i ett sista desperat försök att rädda upp det hela.
Sen vet jag inte om Kilas gör nåt fel när han försöker täcka upp för missen av Bertil?
Det är väl isf Bertil som gör "fel" när han inledningsvis inte hinner med i svängarna när B sätter fart efter kanten och han blir frånåkt.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: Felix är bra och kommer bli ännu bättre. Bästa juniormålvakt i Brynäs efter Markström?

Det hindrar inte att Baklava var bättre i går och Söderström likadant i tisdags.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Huge: "Touchen" tar ju på Felix. Annars tror jag inte att backen hade fått målet. Då hade det blivit korrigerat. Pucken går "igenom" Felix.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: "Kan hålla med om att 1-1 målet ser lite billigt ut"

Ja, det är mkt som kan se billigt ut men inte behöver vara det när man tittat lite närmare på situationen. Då menar jag om man med "billigt" anser att Felix kunde gjort det bättre.
Han har minst EN motståndare som står mitt framför ansiktet och skymmer, övriga två står också delvis mitt framför honom.
Vad kan han göra annorlunda än han gjorde i det läget, kan man fråga sig?
Skottet går ju inte mot den som står mitt framför honom och skymmer, det går mot de övriga två och touchar nån av dom.
Kan inte se att målvakten kan göra nåt mer än Felix gjorde i det läget, utifrån förutsättningarna med 3 spelare framför sig och en av dom skymmer sikten.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Forsberg 1978: Haha, ja som jag nämnde igår så var det väl extra intressant för twinsen att visa upp sig igår. Det hjälper ju liksom till i löneförhandlingen ;-)
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Huge: Man säljer sig när man slänger sig...hade han stått upp så hade situation blivit lättare för Felix och skott mer från sidan än att tvingas till en sidledsförflyttning. Fel av Bertil Fel av Kilas...och Felix får bära dumstrut enligt många..
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Smått komiskt att dom höjde sig mot Frölunda!
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: Bergeheim har samtidigt flyt när Kilas gör rätt enligt min mening. Han tvingas släppa sin markering och gå på Bergenheim när han inser att Bertil blir avhängd. Helt rätt i det läget att försöka slänga sig och glida efter isen för att täcka ett ev pass från Bergenheim till den gubbe han tvingats släppa, som isf hade varit sopren med Felix. Tyvärr så har Kilas lite för hög fart och lyckas glida förbi med hela kroppen och Bergenheim kan passer med pucken bakom Kilas. Sen går allt fort och Bergenheim gör det riktigt bra, som du säger.
Han får pucken lite för nära kroppen i förstaläget och det är väl isf där som Felix hade haft chansen att stöta med klubban men istället ser ut att försöka täcka bort en ev lyftning upp i taket från Bergenheims sida. När B sen fortsätter åt vänster så följer Felix inledningsvis med i rundningsförsöket men lyckas inte hålla kroppen upp och följa med hela vägen utan faller framåt och hamna på magen.
Tufft läge för Felix inledningsvis: stöta med klubban och riskera att bli rundad på direkten eller försöka täcka och sen följa med vid ev rundningsförsök?
Som du säger: en förstklassig aktion av Bergenheim med lite flyt inblandat....
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Du är då verkligen inte sparsam med superlativen. De gjorde en bra match. Det krävs MYCKET mer för att kalla dem "Briljanta" och att de "Dominerade"...
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Tvinsen var ju briljanta igår, mycket bra och klart dominanta i matchen.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Tycker dina synpunkter är väldigt bra och jag håller med dig...med twinsen har jag sett de tappat puck halvvägs in i motstånarens zon när alla är på väg framåt att de vänder upp för tidigt mot blå och har förut blivit av med pucken 9 ggr av 10 men så tyckte jag inte det var igår. Tycker nog att många av våra mer etablerade kludda med puck igår..Bertil Kilas Pudas blomman granis paille m.m. vilket ger Frölunda många o långa anfall på oss Tror inte du skyllr förlusten på Felix och jag tycker den insatsen är 5 stjärning av Bergenheim o minus på de andra tre
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Stefan R 63: Det är skillnad på att ha synpunkter på målvakten och beskylla förlusten på honom. Vilket jag INTE gör. Det skyller jag på vår egen ineffektivitet framåt och för småttigt spel i egen zon. Jag håller helt med dig om Berras och Kilas insats på Tvåan. Men samtidigt så tycker jag att Sandstöms agerande inte är bra alls. Han försöker inte ens stöta bort pucken med klubban utan följer med en liten bit och sedan lägger han sig platt på magen.
Men målet är Kilas all the way Han hade inte ens behövt göra som han gjorde utan det hade räckt med att han stått på skridskorna och täppt till vägen in mot kassen.
Twinsen var bättre igår men det är ett par sekvenser som jag inte gillar. De tenderar att spela för svårt i fel lägen. Flera gånger igår som de höll på och dropp passade och grejade vid offensiv blå. Sånt är "A BIG no no!" i seniorhockey. Kul att se när det lyckas, men marginalerna är på tok för små för att man ska tycka att det är värt det.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Hej Jag håller med dig till fullo. Tycker det är så jävla surt med så många som tycker Felix är kass. Kan hålla med om att 1-1 målet ser lite billigt ut men han kommer upp stort i förlängningen flera gånger när Frölunda pressar på. Bergenheims 1-2 mål åker ju Bertil sämre skridskor än mig. O kilas va fasen gör han. Hur ska en mv agera när två av våra mest rutinerade gör så två otroligt dåliga insatser i samma frekvens. Sen har vi ca 5-6 nästan frilägen och då ska våra forwards försöka med tunnlar osv och när de sköt så var de i rätt höjd för Bakala. Förutom Oskars kvittering som vi fick grattis av Frölunda. Att vi skapar många lägen gör mig lugn och tycker inte någon skugga ska falla över Felix. Vi måste helt enkelt göra mer mål än 2 på vår hemmaplan för att vinna matcher. Tyckte the Twins var bäst i vårt lag denna dag. Kul med alla skador som börjar att minska...Dont worry Be happy
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Klasser bättre? Det får du gärna utveckla och visa med stats...
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: Jag tycker att Sandström är klasser bättre nu än i inledningen av säsongen, nu är han ju riktigt bra.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Sitter och kollar på reprisen från gårdagens match. Sandströms ingripande på Bergenheims mål? Han gör.... ingenting. Lägger sig platt på magen. Men vad gör Kihlström? Innebandynivå på den aktionen. Man FÅR tacklas...
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: Det är ju precis det han INTE har gjort. Jag tycker inte att han har utvecklats nämnvärt. I alla fall inte i den utsträckning som man hoppats på.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Forsberg 1978: Ok, tack killar😊
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Tjurn : Visst är vi överens om att Felix inte är toppklass (i SHL även om han visat det i Juniorsamanhang där han varit bäste målvakt i J-18, J-20 och J-VM) än.
Bedömningen att han inte är en tillräckligt stor vinnarskalle och att det är någonting negativt (visar noll) med hans kroppsspråk får du som har spelat i division 1 stå för.
Det jag däremot ser nästan match för match just nu är utveckling, Felix växer och blir bättre hela tiden och är en helt annan målvakt nu än han var i början på säsongen.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Forsberg 1978: Orsaken till att vi blev fastcheckade och fick långa anfall emot oss berodde ju lika mycket på att vi spelade med för små marginaler och kladdade för mycket med för svårt spel. Jag vet inte hur många gånger Frölunda fick återerövra puck i vår zon efter ett för tamt utlägg utmed sargerna. Visst är Frölunda ett bra lag med många individuellt skickliga spelare men med rejälare utlägg så hade vi kunnat slippa flera av de långa anfallen. Sånt som gav dem energi som togs av oss. Sett över 60 minuter med normal effektivitet, så skulle vi ha vunnit komfortabelt med två tre kassar. Det som irriterar mest är deras 1-1 med väldigt kort tid kvar innan periodpaus. Där fick Frölunda massor av energi.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Honken: Sett till 60 min skulle vi vunnit då jag tycker vi var snäppet vassare men när Frölunda tryckte fast oss i vår zon så blev det lite virrigt, dock en bra match av oss och med normal utdelning och en målvakt av klass (Felix var hyffsad) hade vi tagit alla poängen!
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Carl Lejonkräk: då så är vi överens 😉
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Brynäsgubbe: De hade en skottefektivitet på 12,5% och vi 6,25..... Högt på dem och lågt på oss. Har inte sett matchen själv, hur såg det ut spelmässigt?
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Nu har jag sett highlights och tycker alla mål Brynäs släpper är väldigt svaga. Fick inte se hela sekvensen i OT men målen under ordinarie tid är ju värdelösa... 1-1 liksom... Vafan. Alltid nån skitpuck som slinker igenom mot Felix. Redigt trött på det.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Tjurn : "skriv nått motargument ist varför han är så jävla bra du som har öga,"

Inget motargument behövs då jag håller med. Jag tycker inte att Sandström är så jävla bra alla gånger, så i sak håller jag med även om jag inte lägger ned så mycket tid på att skriva hur dålig Sandström är varje gång han släpper in ett mål.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Skrubben: Angående försvarsspelet i egen zon,, hmm sett över hela säsongen är vi nog utanför topp 6 Bakåt skulle jag säga. Det har dock sett bättre ut på sistone.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Skrubben: absolut attackerar inte din åsikt angående Sandström, snarare att statistiken skulle vara objektiv. Det är ett bra verktyg som kan användas tillsammans med ett tränat hockeyöga om man vet vad man håller på med. Den är dock fortfarande tolkningsbar och subjektiv i människans händer, eftersom man kan välja att lägga fokus på isolerad statistik för att ge tyngd åt sin egen ståndpunkt.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Bratwursten : Samtidigt är det en väldigt ojuste jämförelse då Lindbäck har ett av seriens sämsta lag framför sig. Du har rätt i att defensiven har fungerat sämre än offensiven, men då har ju offensiven varit kanske seriens bästa.

Det är svårt att bedöma hur försvarsspelet har fungerat, då det är väldigt beroende av målvaktsspelet. Men jag tycker man kan i alla fall bör kunna säga att försvarsspelet är på övre halvan i SHL. Om man lägger i åtanke att Sandström trots detta har så dålig statistik, och att han dessutom har stått merparten av sina matcher på hemmaplan, så landar jag i slutsatsen att hans säsong är underkänd.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Powerfade: självfallet är Lindbäck en bättre målvakt.
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Bratwursten : De har i princip öika mycket istid fast Lindbäck har fått 130 fler skott på sig. Det säger lite pm försvaret Lindbäck har framför sig.
Ska man då även ta med att Lindbäck stått VÄLDIGT många matcher på kort tid, du vet sånt dom "sliter mycket på målvakterna" 😉 Så får man nog inse att Lindbäck är ett par klasser bättre än Felix. Vilket inte är konstigt alls. Felix är ung.
Men nu närmar vi oss ett slutspel och få är det PRESTATIONEN som räknas. Allt annat är ointressant. JAG hade känt mig mycket säkrare med Lindbäck i kassen...
Låst ämne

Sv: Brynäs-Frölunda 2 mars
Med det sagt är statistik tolkningsbar, och definitivt inte helt objektiv.
Låst ämne

« · 1806189 · »