Brynäs IF

712905 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs - Hv71 2019-10-05

1992972 · » Till forumet


Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
mattias - 74:I Borlänge bor man inte länge
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
kulltorp

Får du tycka men Borlänge har sin charm även om jag delvis håller med dig ” uppväxt i Borlänge ”
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
mattias - 74: Mäklare i Borlänge...fy snusk. Sveriges fulaste stad.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Anders Berg:

Nej han har lagt av med ishockeyn, jobbar numer som mäklare i Borlänge ;)
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Sportnisse: Jens Bergenström?
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Captain_fantastic: Jocke har inte varit RIKTIGT bra på många, många år.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Captain_fantastic: Hellre det än det hattande man gjort förut.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
En grej fattar jag inte hur ledarstaben tänker. Det är att spela Jocke HELA tiden. Tycker han är väl aggressiv. Medans ersson är mer lugn o fokuserad o sjukt bra i sidled

Nu på torsdag så MÖSTE ersson stå. Eller hur tänker ni där??
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Axle San: tvek på det mannen, i för säg med tur o bra Backsida så kanske vi kan ta några poäng
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Captain_fantastic: Ja det skulle bli bistert med två förluster ni mi men jag tror vi kniper två vinster.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
bradberry: nu väntar en riktig kall period TVÅ bortamatcher uppe i helvetet. Orolig för två raka förluster, ifall rautio står på torsdag så ser det ljusare ut. O va säger ni nu MÅSTE ersson få chansen !!!!
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Zzz: Tänkvärt inlägg! Bra vinklar!
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Intressant läsning, ska dock tas med en nypa salt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Guldet är BIF : Kul för Boqvist att han ser ut att slå sig in i Devils. Även om han är 12/13-forward så innebär det ju att han är en del av laget. Någon enstaka skada och han är i laget och väl på isen får han möjligheten att förtjäna mer istid.

Det är verkligen dags för Brynäs att ta in en etablerad forward. Gärna någon som är en duktig pucktransportör. Vilka duktiga spelare fick inte plats i NHL-trupperna och kan tänkas vilja spela i SHL?
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Wesley: Allt är relativt, men utifrån den startpositionen de hade när de tog över och den förändring som infördes kan man ändå se en successiv framgång säsong från säsong. Detta är liknande den resa som det är tänkt att Brynäs ska genomföra nu. Brynäs har dock högre uppsatta mål vilket oxå är rimligt med tanken på lönebudgeten.

Rekommenderar förövrigt att lyssna på Abrahamssons resonemang om Brynäs. Tycker han perfekt(tyvärr) sammanfattar Brynäs oförmåga att rekrytera bra tränare. Konversation börjar ca:24 in.

podcasts.apple.com/se/podcast/hockeystudion/id959515212#episodeGuid=3a3781ed-9c00-48dd-bc5a-babc4ba0d0cf
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Sportnisse: ”Melart till Växjö och Bergenström till HV. Motståndarna förstärker...”

Jo men de försöker bygga vidare på sitt spel genom att förbättra svagheter..

..för BIFs del ska ju Dacke gå tillbaka till grundspelet.
Vi har ju varit för offensiva.
Linköping har ju tom gjort 2 mål mindre än oss och då med två matcher mer spelad..
Då behövs ju inte förstärkningar i Bif för tillfället.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Lemp: "Bara att kolla på Rögle och deras resa med Abbots, det kan gå snabbt att nå framgång med rätt personer"

Nja! Det går bra för laget nu och dom har fått ordning på grejorna. Men framgångar har dom väll inte direkt haft med Abbots. Plats 9 kom dom i SHL förra säsongen t ex.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Men va sa Dacke egentligen som var så nytt..

..kändes mest som samma eviga eko..

”Vi har förtroende för det vi gör..”
”Förtroende för tränarna..”
”Behöver inga nya värvningar.. ”
Problemet med spelet löser sig då man ”går tillbaka till..”

Förde någon här statistik på hur många gånger ordet ”förtroende” nämndes denna gång innan artikeln stängdes? Intränat mantra som alltid kan slängas fram.

Just detta har vi ju hört förr..
..och lösningen igen initialt är åter att man försöker skaka på boxen och se vad som kommer fram när man lyfter på locket och tittar in.
När ska man börja släppa den där boxen och börja fokusera på vad för nytt som kan finnas utanför bara man tänker lite annorlunda..


Sen kul, inte bara i intervjun historien återupprepar sig, utan nu när Dacke uttalat sig kryper största kappvändarna fram o vågar ha ”egna” åsikter igen på andras bekostnad..
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Guldet är BIF : Melart till Växjö och Bergenström till HV. Motståndarna förstärker...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Lunkan: Var mer känslan att frågorna i princip inte kunde besvaras med annat än samma svar, även om dom var lite olika ställda sas.
Annars perfekt nu med Luleå borta och lite mer avvaktande bortaspel, tills man hittat tillbaka till ett offensivt spel med bättre balans i avvägningarna.
Även här måste förstafemman gå i bräschen, tycker det är dom som uppträtt mest naivt (om några nu ska hängas ut...)
Undrar om Dacke var och högg på Bergström?
Känns iofs tveksamt då han tydligen ville ha ett 3-årskontrakt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Man ska dock ha byggt upp ett ordentligt kapital med förtroende hos spelarna innan man går fram så hårt publikt som Sundqvist gjort, speciellt som efter Leksandsmatchen. Dessutom kan man inte dra det kortet speciellt många gånger på en säsong innan man bränt det. Och det har i hans fall inte haft någon effekt alls..

Roger Rönnberg är lite smartare, ibland tar han själv på sig skulden och säger att han har misslyckats göra spelarna redo. Då tror jag spelarna sluter upp bakom tränaren.

Bulan hade förmågan att båda samla spelarna bakom sig och förmedla en hög kravbild.
Ibland får jag känslan av att Sundqvist spelar teater. Det känns som att det är jätteviktigt för honom att folk utanför laget förstår att han ställer höga krav, tyvärr verkar laget inte köpa in sig på det..
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
mk: Vem då?
Jo, det låter ju tråkigt, så klart. Men jag har ju skrivit här i 10 år (minst va?) så det kanske är den andre som skriver som jag?
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Petrov: Jag tycker inte att frågorna "upprepas i absurdum" lite olika infallsvinklar på frågorna som ändå skiljer sig som sagt en bra intervju. Lite oroande med vissa svar dock.

Att man "inte spelar klart" (läs fuskar) i försvarszon borde inte hända på den här nivån.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Podcast med Jesper Boqvist om någon skulle vara intresserad att få höra lite om hans äventyr.
Önskar honom all lycka till där borta.

Brynäs får "nog" rikta in sig på att värva en annan rockstjärne-hockeyspelare.
Skulle vara fantastiskt om något rykte uppstår snart åtminstone. 😁 Så man får drömma lite och sväva iväg i det blå. Kan behövas lite glada nyheter.


www.nhl.com/devils/news/podcast-jesper-boqvist-is-our-first-podcast-guest-for-the-2019-20-season/c-309832112
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Forsberg 1978: Ajfan, när då?
Medans jag satt på toa?
Fan också... ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Bergström är klar för HV
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Petrov: Det är nog heller ingen som på allvar tycker att utskällningar i sig skulle vara en bra arbetsmetod, i nuvarande läge känns det dock som att det verkligen varit befogat med lite extra skäll på spelarna.
Herregud, det är väl ingen rocketscience som spelarna har att förhålla sig till?
På den här nivån måste man kunna kräva att spelare som Rödin, Scott, Desch osv ska kunna göra bättre bedömningar och jag är samtidigt övertygad om att dom vet PRECIS vad dom gör för fel.
Ändå inte alltid lätt att få ihop det i såna här lägen när det börjat strula och viljan många gångar är större än och dessutom blockerar förmågan att vara lite smartare i vissa lägen.
Och apropå ironiskt: kanske just Melin hade varit rätt tränare i just det här läget, för att lösa nuvarande problem med alltför överambitiösa spelare som vill för mkt därute.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Anders Berg: Du har precis samma sätt att skriva inlägg som en annan skribent.

Är det inte jobbigt att alltid skriva samma sak?
Bara i andra ord..

Enahanda kan tyckas...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: "Lunkan: Bra svar av Dackell i intervjun, den som intervjuar ger jag dock inte så mkt för.
Han verkar öht inte ha lyssnat på Dackells svar, eftersom han upprepar sina frågor in absurdum...."

Korrekt observation men den gäller å andra sidan 99% av journalistkåren som frågar utefter sitt i förväg skrivna manus oaktat vad svaren blir :-)
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Emil9783: "Boqvist ser ju att stanna så varför inte gå på A. Bergström som fortfarande inte har gjort klart med en klubb."

Håller med, just Bergström känns som en drömvärvning i nuläget.
Både med tanke på nuvarande problem med osmartness i offensiven men även i det långa loppet. Överraska oss nu Dacke, vi behöver lite att glädjas åt mitt i "eländet"...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Han har ju i intervjuerna inte direkt förnekat att han skällde ut eller tänkte skälla ut spelarna. Ibland kan det vara motiverat men som arbetsmetod är det ingen bra idé. Det ironiska är väl att man först tar in Melin med direktiv att spela Bulanhockey sen sparkar man honom och låter Tommy S ersätta för att sedan sparka honom också för ta in en ny hårdför tränare men då med uppdraget att INTE spela Bulanhockey...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Lunkan: Bra svar av Dackell i intervjun, den som intervjuar ger jag dock inte så mkt för.
Han verkar öht inte ha lyssnat på Dackells svar, eftersom han upprepar sina frågor in absurdum.
Verkar inte nöjd med det konkreta svar Dackell ger utan forsätter ihärdigt med att fråga VARFÖR och HUR kan det bli så här?
Murveln verkar mest vilja ha nån mumbojumbo-förklaring som är mer komplicerad än vad den egentligen är.
Kanske är det den nya sortens journalistik, att dölja den egna bristen på förståelse och förmåga att ställa bättre frågor, bara för att kunna skriva en låååååång artikel som i det här fallet skulle ha kunnat vara en tredjedel så lång.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
dacke72: "Brynäs har vunnit 5 av de senaste 21 matcherna. Det är knappast en tillfällig dip. Det är en dip som varat sedan i januari."

Tänker du öppna frukthandel?
Med tanke på att du verkar vara bra på att bland äpplen med päron, menar jag...

Förra säsongen var förra säsongen med de förutsättningar som då förelåg.
Nu har vi gjort en nystart, med ett nytt spelsätt som ska införas med hjälp av många nya spelare.
Ska vi mao försöka avgöra om resultatet hittills ska betecknas som en dip eller inte, så måste vi väl ändå räkna från starten av den här säsongen och inte blanda in hur det såg ut fram till respasset i våras.
Isf har vi vunnit 2 matcher och förlorat 1 match i OT av 7 spelade.
Vilket i sig är ett alltför magert underlag för att avgöra om det är en tillfällig dip eller inte.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Petrov: Intervjuerna ger knappast nån rättvisande bild av hur MS sen agerar bakom dörrarna i omklädningsrummet. Det vi sett i media har ju mestadels skett direkt efter match och när tränaren väl till största del bara ger utlopp för sin frustration.
Och som du säger: ironiskt nog är det många som nu verkar vilja ha in en Melintyp i båset. Den typ som samma personer ville ha bort. Och ersatta med en tränartyp som vi nu har. Och som man nu återigen vill ha bort.
Lite tragikomiskt, om du frågar mig...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Peja: Huvudet på spiken precis. Frågan är om upprepade utskällningar stärker den mentala biten. Några gånger kanske men inte i längden. Dackell talar om tålamod men det är inte vad Sundquist utstrålar i intervjuerna när det går emot.
Ironiskt nog är det kanske nu som Roger Melin skulle ha kommit in...
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Anders Berg: Ja, det är precis det jag menar med tålamod. Ta inga förhastade beslut som vi får ångra så här års, nästa säsong. Identifiera problemen och sök aktivt lösningar i bakgrunden. När man väl hittat detta så sjösätter man det på ett kalkylerat och genomtänkt sätt - oavsett om det gäller spelarvärvningar, lagledningsändringar osv. Men det gäller att börja jobba med detta redan nu.

Jag menar alltså INTE att man ska sitta och hoppas på att allt löser sig.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Axle San: För mig är det en "B-plan" i Brynäs fall - dvs. mycket, mycket sämre än förväntat. En "plan B" ska inte vara mycket sämre än den ursprungliga planen. "Plan B" inom Brynäs är lika med; "chansa, chansa, chansa och in med vilken jäkel som helst som vill träna laget och som gärna redan finns på avlöningslistan".
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Peja:
Luktar brist på verktyg att hantera press lång väg. I år igen. Lätt att störa ut Brynäs. Grythund, för helvete. In i skiten och tugga.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Peja: Är nog främst det som oroar mig med Brynäs. Att vara långsiktig känns som helt rätt sätt för att nå framgång. Men känslan är exakt samma som när man förlängde med Sundquist och det är att han inte är rätt tränare för Brynäs. Rekryteringen känns genomgående som det främsta svagheten i föreningen genom åren. Bara att kolla på Rögle och deras resa med Abbots, det kan gå snabbt att nå framgång med rätt personer.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Guldet är BIF : Äntligen en bra intervju från GD, bra att de ställer obekväma frågor.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Emil9783: "Skillnaden nu är ju dock att de har bytt spelsätt. Sedan huruvida framgångsrikt det har varit är en annan aspekt."

Hm, Tommy sparkad in med Bulan nytt spelsystem, Bulan lämnade,in med Tommy, han bytte spelsystem två gånger, ut med Tommy, in med MS som nu bytt spelsystem två gånger...allt är som vanligt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Peja: Ja, jag tror förutom att Sundquist inte riktigt har nått ut till spelarna med tålamodet att det har funnits en osäkerhet i det nya spelet som har gjort att man frångått gameplan när det uppstått motgångar, dvs en mix av osäkerhet och beivran att studsa tillbaka. Förhoppningsvis följer spelarna direktiven ang. tålamodet i defensiven för då kan de plötsligt spela riktigt bra hockey som vi har sett vid ett par tillfällen.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Emil9783: Tycker en tendens är att Brynäs har svårt att hantera motgång i matcherna. När man släpper in ett mål uppstår helt plötsligt perioder i matcherna där spelarna tar en kavalkad av irrationella beslut som absolut inte finns i gameplanen. Det är då som motståndarna avgör matcherna. Visst har spelarna ett stort ansvar men det är Sundquists jobb att få till ett lag som är mentalt balanserat i matcherna. Sundquist måste coacha fram en balans där, så att det blir varken övertaggat eller passivt.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Axle San: Skillnaden nu är ju dock att de har bytt spelsätt. Sedan huruvida framgångsrikt det har varit är en annan aspekt. Jag tycker ändå att det finns ett högre tak med denna trupp än den från ifjol, vilket givetvis är bra. MS och övriga i tränarstaben kommer förmodligen att trycka väldigt hårt på tålamodet som Dackell påtalar i artikeln och om de lyckas sätta försvarsspelet över hela banan och undvika enskilda missar som i Örebromatchen och missen Ingman stod för senast kan det vara ett väldigt stort steg i rätt riktning. Då gäller det bara (!) för offensiven att förvalta de lägen som uppstår.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Huge: Brynäs har vunnit 5 av de senaste 21 matcherna. Det är knappast en tillfällig dip. Det är en dip som varat sedan i januari. Om man inte är orolig nu är man knappast en supporter som bryr sig.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Brynäsgubbe: Alla lag spelar bra ibland, även de absolut sämsta i serien.Det som utmärker ett bottenlag är ojämnheten, både från en match till en annan och även i matcherna.
Sen tror jag att lag som ligger risigt till över en längre tid blir väldigt sårbara. Det räcker med lite motgångar så är självförtroendet i botten och det är klart att det inte är lätt att tro på det man gör om det inte funkat på flera år.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
JanT: Ja, framförallt härinne. Allt ska bytas ut efter 7 omgångar.
Därför att några spelare inte haft tillräckligt tålamod i offensiven i ett par matcher.
Inte bara fans i sken, snarare i full galopp...😀
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Guldet är BIF : ”Vi har skenat iväg” - så kan man oxå uttrycka nuvarande situation. Det har nog skenats iväg både här och där......
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Emil9783: Kan tänka mig att jobbet med att ersätta Boken automatiskt har intensifierats och blivit mer aktuellt nu när Ölund riskerar att bli borta på obestämd tid.
I övrigt en klok och sansad Dackell som gudskelov inte lyssnar på alla ”kloka” råd som haglar härinne.
Hade han gjort det så hade vi haft ytterligare en ny tränare, ett halvt nytt lag och ett helt nytt spelsystem redan efter 7 omgångar.
Kommentera

Sv: Brynäs - Hv71 2019-10-05
Brynäsgubbe: Sen kan jag ju även tycka att ett nyförvärv verkligen skulle vara på sin plats. Där kände ju sig dacke ganska trygg vad det verkar gällande spelarmaterial och spelsystem.( Tålamod som gäller)

Det behövdes förstärkning tidigare anser jag, och ännu mer nu när Ölund är borta(kan bli länge tyvärr tror jag)
Har man råd att vänta med tanke på vad det kan bli för konsekvenser?

Sen ett frågetecken, om man nu har varit för inriktad på offensiven, hur kommer det sig att det ändå har varit så målsnålt. Är det bara otur, eller hänger det ihop med att laget är för långt?

Få skott från skottsektorn bland annat. Tycker att det är för lite rakt på mål och störa/skymma målvakt.

Aja finns en del att jobba med, men jag tror att man verkligen tar tag i dessa bitar och lyckas få Brynäs på rätt köl igen. Gäller att tänka långsiktigt och hoppas att bitarna faller på plats.
Kommentera

1992972 · »