1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12

Gurra88:

Helheten skapar ju mijön där den enskilde skall uppträda, hälften av våra nuvarande backar är ju fortfarande att betrakta som 6-7de back i en ordinarie uppställning. Samtidigt är det ju säkert utvecklande att få så stort ansvar o speltid..... kan truppen ha gott av längre fram.

Cody har jag sett för lite för att ge mig på att bedöma...... men på tal om nonchalans...... Ekholm varvade ofta sitt stora spel med en nonchalant inställning. 

Ekonomi är inte min starka sida....... hur mycket kan en tredjecoach (GP) i Brynäs tjäna?....... kan väl inte bli så mycket till back för dom pengarna?

Zappaholic: Bra skrivet!! Saknar en funktion här som på t.ex FB där man kan dölja inlägg från valda personer

Tväst: Vilken/vilka av Brynäs backar har egentligen underpresterat sett till sin kapacitet?

Gurra88: "Men jag räknar också med att de som finns tar större kliv när det finns en tränare som har fokus på just backarna."

Och dessa kliv framåt kommer du att få se när GP fått chansen att jobba ett tag med ordinarie lag, istället för att så här långt ha tvingats plottra och kasta in juniorer.
Pinsamt att se din argumentation som verkar gå ut på att GP ska sparkas därför att han inte lyckats göra vårt försvar till ett gäng väl sammansvetsade Lidströmkopior på ett par månader.

Ditt ekonomiska argument håller heller inte måttet eftersom det knappast hängt på pengarna och att man därför tvingats välja mellan en ny back eller en backcoach.

Din argumentering toppas dock i dumhet när du hävdar att TJ inte skulle veta sitt eget bästa och borde sköta backcoachningen själv, trots att han själv uttryckligen haft önskemål om att få en backcoach, som dels avlastar hans ordinarie jobb så att han kan fokusera på en mer övergripande coachning under matcherna och där GP även är tänkt att utveckla och stötta främst våra yngre backar i deras arbete.

Det här är självklarheter för vilken normalbegåvad supporter som helst, men tydligen jävligt konstiga saker för dig.

Zappaholic: Förstår din ex-fru.
Hon lessnade väl på att aldrig få sista ordet...   ;-))

Ärligt talat: vad är problemet?
Scrolla och hoppa över om det blir för tjatigtl, finns inget som hindrar nån att dra igång egna mer intressanta debatter, om man känner för det.
Och jag kan erkänna att jag har jävligt svårt för skribenter av gurras typ: enögda, tvärsäkra, onyanserade soffcoacher som tror att dom vet bättre än erfarna och skickliga yrkesmän.
Där har jag nolltolerans och vill inte gärna ge dom sista ordet, så är det bara.
Du får ta mina goda sidor med dom onda sas, thats life.
Förutsatt att du förstås tycker att jag HAR goda sidor också....   ;-))

Peja:

Kanske hade jag en förväntan att Löf skulle tagit nåt litet steg framåt efter ett ganska bra slutspel, men det kanske kommer. Med ordinarie lag och en mer måttlig förväntan på sig tror jag han kan bli en stabil 5-6 back.

Möjligt att även Sunken hamnat lite snett med vad man kan förvänta sig av honom..... när det räcker med en stabil defensiv inställning tror jag han närmar sig förra årets nivå.

Men svar på din fråga får egentligen bli att de flesta har presterat  ungefär    i nivå med sin kapacitet.

När vi kan ställa ordinarie uppställning + Cody på isen så tror jag det blir en helt annan stadga bakåt, ev. kan en ytterligare förstärkning i form av defensiv back behövas....... men det styrs ju även av hur länge den här Lockoutcirkusen skall pågå.

Huge: ja och sen efter uteblivet resultat efter år ett så kräver du ytterligare ett år för att kunna göra en rättvis bedömning. Brynäs kommer att vända sin dåliga trend eftersom vi har elitseriens bästa tränare. Men jag ser hellre en brinnande Tommy i båset än GP som är en medelmåtta.

Fullt medveten om att det inte hänger på pengarna, men hans månadslön kunde göra susen för att locka hit starkare namn på backsidan.

Du svarar som vanligt inte på frågor.. Var inte tränarens roll överdriven? Varför skulle han då inte klara av att ha ansvar för ett gäng backar?

Jag ser Tommys storhet, och givetvis ska han ha en tredjelänk om så önskas. Men det är ett steg bakåt att ta in GP.. Hoppas snarast på omstrukturering i båset gällande matchning.

Gurra88: Gunnar är en av landets bästa backcoacher. Det är materialet som är för dåligt.

Peja: kanske bättre att fokusera på materialet då innan man tar hit en backcoach? Vad bygger du det på förresten? 2 slutspel med AIK med elitseriens bästa målvakt?

Gurra88: Jag grundar det på att många spelare som jag har pratat med säger att Gunnar är den bästa backcoachen som de har haft. Och några av de spelarna har representerat ett antal ES-klubbar. Det finns inte jättemånga bra backcoacher i Elitserien. Brynäs var underbemannade i båset förra säsongen, därav försöket att värva Robertsson etc och därav rekryteringen av Gunnar. Det var heller ingen slump att Melin lämnade AIK pga Gozzis beslut att inte behålla Gunnar.

Nu kommer det självklara svaret bli att Brynäs underbemannade bås minsann lyckades vinna SM-guld förra säsongen. Ja, det kan gå att vara underbemannade under en viss tidsperiod, men sett över flera år hade nog arbetsbelastningen blivit för stor. Gunnar jobbar även med "morgondagens Brynäsare".

Peja: och jag har hört från många spelare att han är överskattad och att han är i Brynäs pga av svågerpolitiken.

Klart de ska vara tre om Tommy inte orkar med efter bragden från hans sida. Men för mig är GP sammankopplat med fiasko. Ser hellre en brynäsare med starka positiva vibbar likt Tommy Sjödin

Gurra88: Håller med om att han inte har varit lyckad som huvudtränare, men som assisterande tränare kan man inte klaga på hans lags resultat.

Peja: vilka meriter som assisterande är det du syftar på? 2 raka slutspel med AIK?

Gurra88: backcoachen värvades ju innan alla backskador. Vi ledde ju dessutom serien innan skadeeländet på backsidan satte käppar i hjulet.

Gurra88: "och jag har hört från många spelare att han är överskattad och att han är i Brynäs pga av svågerpolitiken."

Hört från många spelare.....snacka om insyn.

arnio: läs pejas svar lite längre ner så förstår du min ironi:)

Det var flera av oss som var oroade över backsidan inför den här säsongen och att den var skadekänslig och nu ser vi resultatet, så det kommer ju inte som en överaskning direkt.

Gurra88: Gunnar var assisterande i Brynäs 97-04 samt i AIK de senaste två säsongerna som har varit totala succéer för deras del...

Peja: haha wow, vad övertygad jag blev. Ett guld under hans sejour här. Om man nu vill välja att hylla den assisterande tränaren för det guldet vilket låter väldigt märkligt.. Två slutspel med AIK. Så det var tack vare det fantastiska försvarsspel som tog dem dit? Inte för att man hade elitseriens bästa målvakt som stod på huvudet varje match? Testa igen, bättre kan du.

Gurra88: ok jag läste nu.....ironi var ordet.

Jaja, Brynäs spelar riktigt kasst och backsidan är skadesjuten, det är fakta. Om problemen är GPs, skadornas, Sundlövs, eller vad det nu kan vara är svårt att riktigt bevisa. Jag misstänker att Sundlöv väntar ut skadorna och även inväntar och ser hur det blir med NHL innan han agerar.

Gurra88: Du frågade vilka meriter han hade som assisterande coach. SM-guld är en merit. Han har även utvecklat många backar. AIK hade en snudd på allsvensk backuppsättning som kom till semifinal två säsonger i rad.

Och ja, det var delvis bra försvarsspel som tog AIK till semifinal. Alla som kan något om hockey inser dock att både försvars- och anfallsspel spelas över hela banan och att hela laget är involverat i båda delarna...

arnio: det tror jag med. Frågan är hur länge man har råd att vänta

Peja: ja men då säger vi så. Vi vann guld tack vare Gunnar Persson, vilket innebär att åren av helvete efter guldet ska vara på hans samvete också? Sammantaget så vill jag inte kalla hans sejour här som lyckad.

du är nog den enda i hela hockeysverige som inte ser att AIK tog sig till slutspel p g a oraklet Fasth.

Det du nämner gör han inte till en av Sveriges bästa backcoacher. Vill du försöka igen?

Gurra88: herregud! Brynäs vinner och förlorar som ett lag. Alla är delaktiga från tredjecoach till samtliga spelare som beträtt isen.....

Gurra88:

1) Brynäs vann inte guld bara tack vare Gunnar Persson, men vilka meriter tänker du egentligen dig att en backcoach i Elitserien kan ha om inte SM-guld räknas?

2) Vilka backcoacher i Elitserien anser du är bättre än Gunnar? Du måste ju kunna räkna upp flertalet om du inte anser att Gunnar är en av de bästa.

3) Jag hävdar fortfarande att Fasth inte var den enda anledningen till att AIK kom till semifinal. Det vore att förnekla sanningen alldeles för mycket.

Redigerad kommentar

Rätt intressant att man helt plötsligt ger GP en massa cred för hans arbete i AIK när INGEN reflekterade över detta när det pågick. Det är så jävla typiskt att rövslickarna med Huge i spetsen öser beröm öven allt och alla så fort de anställs av Brynäs.

Att man sedan i samma veva helt glömmer VEM om är den verkliga orsaken till AIK's framfart under 2 säsonger Nämligen ROGER MELIN.

Han är en mästare i att få ett på pappret sämre lag höja sig flera snäpp.

Vi såg det i Brynäs 1999...

Redigerad kommentar

Slajsarn: Fast hur ofta pratar man överhuvudtaget om assisterande tränare? Det är ju helt naturligt att huvudtränaren får mer credit när det går bra och mer skit när det går dåligt.

Redigerad kommentar

Slajsarn: "Rätt intressant att man helt plötsligt ger GP en massa cred för hans arbete i AIK när INGEN reflekterade över detta när det pågick"

Vill minnas att jag själv och även andra gav GP rätt mkt cred för AIK:s försvarsspel under hans tid i laget.
Så ditt svammel om att ingen reflekterade över det stämmer inte.

"Att man sedan i samma veva helt glömmer VEM om är den verkliga orsaken till AIK's framfart under 2 säsonger Nämligen ROGER MELIN."

Vi diskuterar GP och specifikt hans påverkan på AIK:s backspel, det innebär väl inte att man per automatik bortser från den stora påverkan som Melin hade överlag?
Det blir ju liksom lite konstigt om man ska ge Melin cred för det jobb som GP ska ha äran av....

Huge: AIK's backar hade grym hjälp av Victor Fasth. Detta bevisas av den i det närmsta ofattbara boost som Fasth fick nä han skrev på för AIK. Dominerade i ES, blev förstekeeper i Tre Kronor. Det säger en hel del om hans bidrag till "Backarnas framgångar".

Slajsarn: Säger som Peja: Fasth var inte enda anledningen, det är att förenkla sanningen. Utan ett bra försvar, som GP lyfte från AS-nivå, hade nog inte Fasth kunnat dominera lika mkt.

Huge:Hoppsan vad du har blivit kunnig då... Har du smaskat i dig en burk hockeysnuseller?

Intressant att det "fina försvarspelet" försvann helt under de perioder som Fasth var skadad...

Var GP sjuk han med kanske?

Redigerad kommentar

Peja: jag har inte sagt att han är sämst, bara att han är en medelmåtta och totalt onödig.. Man minns knappast honom för guldet utan enbart för alla fiaskon. Som sedan fortsatt i Rögle och Linköping..det var du som sa att han var en av de bästa, vilket jag ifrågasatte då dyningen har särskilt mycket att backa upp det med.

Sen att du försöker lyfta fram försvaret som en stor orsak till framgången i AIK är ju rent skitsnack. Som slajsarn sa, när Fasth var borta, hur gick det då?

Slajsarn: nej det var förstås tillfälligheter:) i raden av all idioti som kommer från Huge så tar nog detta priset. Måste bara vara han och peja som inte såg att Fasth stod på huvudet match efter match. Vissa matcher var de ju totalt utspelade men räddade av sin fantom i målet.

Gurra88:

Ja, AIK hade en fantom i målet..... håller säkert de flesta med om. MEN.... jag förstår fortfarande inte hur du kan dra så stora växlar på GPs inverkan på Brynäs defensiv så här långt. Brynäs backbesättning ansågs ju tunn redan INNAN alla skador dök upp...... det är möjligt att du har ett horn i sidan till GP sen förut, det får stå för dig, men att GP skall lastas för att Brynäs inte värvar.... har otur med skador eller va du vill kalla det...... det är ändå lite för mycket.

Gurra88: Jag vidhåller fortfarande att Gunnar är en bra assisterande tränare. Att han misslyckades som huvudtränare i både Rögle och Linköping får mig inte att tvivla på hans förmåga som assisterande tränare. I den rollen har hans lag varit framgångsrika. Det är irrelevant att han har misslyckats som huvudtränare. Det hade ju blivit galet på riktigt om Brynäs hade anställt någon som lyckats som huvudtränare (typ Roger Melin) som backcoach...

Jag har backat upp min uppfattning med flera argument. Bland annat att Gunnars lag har varit framgångsrika när han har varit assisterande. Men jag är villig att lyssna om du har någon annan måttstock än lagets prestationer. Det har du förmodligen inte. Du har heller inte nämnt en enda backcoach som du anser är bättre än Gunnar. Det borde ju rimligtvis finnas flera, om Gunnar inte är en av de bästa?

Flera backar höjde sig markant under Gunnars år i AIK och jag tycker inte att man kan klaga på hans arbete i Brynäs heller. Unga killar som Berglind och Djoos har aldrig varit bättre än vad de har varit den här säsongen. Problemet är att materialet är för dåligt. Om man ställer upp i SM i Friidrott räcker det liksom inte att man slår personbästa om det ligger på 15 sekunder på 100 meter...

Redigerad kommentar

Gurra88: Fasth är överskattad om än väldigt bra.

Peja:Det får du absolut göra, hur förklarar du åren efter guldet 99? Varför gick det som det gick, GP har ingen del i det? Varför fick han gå om han är en av landets bästa backcoacher? Varför lät man inte honom återgår till assisterande istället för att skicka iväg honom? Ser du åren efter SM-guldet som framgångsrika?

Finns många intressanta assisterande i elitserien, Klockare, Hävelid I övrigt finns det många gamla spelare med stark anknytning som jag tycker är ett smartare alternativ likt Olausson.. Hade helst av allt sett Sjödin i båset som back-up och ett större ansvar på Tommy som jag vill se lika involverad som förra året. Åter igen GP är en medelmåtta, men det var inte jag som rankade honom, det va du, och då tycker jag man ska ha lite på fötterna än ett guld och två slutspelsplatser som argument.

"Flera backar höjde sig markant under Gunnars år i AIK och jag tycker inte att man kan klaga på hans arbete i Brynäs heller. Unga killar som Berglind och Djoos har aldrig varit bättre än vad de har varit den här säsongen."

Du har fortfarande inte insett varför de höjde sig, förklara gärna varför det gick som det gick när inte Rahm stod i målet? 

Hahaha, Djoos är ju för fan 94. Inte konstigt att han aldrig varit bättre då han spelade en match förra året. Eller är du så dåligt insatt att du tror det är P. Djoos vi ser på isen? Man börjar ju fan undra

arnio:Hahahahahahha. Ja det var därför han var bäste keeper i ES två år på raken. Blev utnämnd till bäste keeper i VM och fick kontrakt med Anaheim.

Slajsarn: Precis, Fasth har bara haft tur med puckar som gått rakt på :-)

arnio: Nej han är kass, det är GP:s förtjänst. Din trähatt.

Peja: Man riktigt ser bilden framför sig när ledningen och spelarna i våras hade sina möten och planeringar kring hur laget och organisationen skulle se ut den här säsongen:

TJ, JL, Sundlöv och spelarna/backarna kommer alltså fram till att det vore utvecklande och avlastande att anställa även en backcoach, när många lag har det och vi dessutom har både målvaktscoach och forwardsdito.
Varför inte förbättra förutsättningarna för tränaren att göra ett ännu bättre jobb som headcoach?
Sagt och gjort: man hör sig för lite här och där, får säkert nobben av nån eller några man varit intresserade av, då dessa kanske varit nöjda med sina nuvarande resp arbetsgivare.
AIK:s Roger Melin aviserar att han vill röra på sig, alternativt att Gozzi vill ha nåt nytt. Melin flyttar och då är det inte ovanligt att även den assisterande rör på sig.
Perfekt läge för Sundlöv att plocka hem en erkänt duktig backcoach som dessutom har stort hjärta för laget.
Dags att skrida till handling och kontakt tas med GP.
Men så i sista stund är det nån som räcker upp handen och lite försynt frågar:
Är det nån som hört efter med vårt jätteorakel Gurra nere i Småland?
Ni vet, han som har noll kunskap eller erfarenhet av att leda ett ES-lag?
Alla skakar på huvudet och rodnar av skam.
Hur i helvete kunde vi glömma att fråga Gurra?
Vad gör vi nu?
Ähh, säger Sundlöv. Vi tokchansar. Trots att vi kommit fram till att GP vore en bra lösning och Gurra säger att den är onödig så tycker jag att vi chansar.
Jag vet att det kommer surt efter och att Gurra blir sur, men skit samma.
Smällar man får ta, det kostar att ligga på topp.

Som sagt, så måste det ha gått till när man tog beslutet...

Nu återstår en liten fråga till Gurra, i all enkelhet:
Varför tror du att den samlade ledningsexpertisen och spelarna själva medvetet anställer en resurs som är onödig?

Har du själv bättre kunskaper och förutsättningar än den samlade ledningsexpertisen och spelarna, när det gäller att avgöra vad som är bäst för laget?

Vore kul om du kunde svara på dessa två frågor.

Huge: och vem fan orkar läsa dina 534789 st rader?

Slajsarn: "Intressant att det "fina försvarspelet" försvann helt under de perioder som Fasth var skadad..."

Ytterligare ett i raden av dina enögda svartvita analyser. Du brukar ju som bekant såga en spelare pga ett felpass på träning i C-hallen, när du sprang däruppe...

AIK:s framgång berodde till stor del på ett bra försvarsarbete, som Peja säger. En bra offensiv grundas i framförallt en bra defensiv, där ALLA spelare deltar. Har man dessutom en bra målvakt så ökar tryggheten och det blir en positiv spinoffeffekt sas.
Att enögd påstå att AIK:s framgångar bara berodde på Fasths målvaktsspel är så urbota okunnigt och korkat att klockorna stannar.
Lika korkat som när din småländska vapendragare sitter och påstår att TJ var den ENDA anledningen till guldet.
Att vi hade en bra backuppsättning, forwards som öste in mål och en målvakt som stog på huvet a la Honken -99, det bortser sofforaklet helt ifrån.

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt den monumentala okunskap och enögdhet som ni båda uppvisar.

foppa78: Säkert lika många som orkar läsa dina meningslösa omogna oneliners om hur usla allt och alla är.....

Huge: Jorå satt!

Inte för att jag har med det att göra, men jag måste säga att somliga av er har nog något slags rekord i att föra meningslösa debatter sins emellan.

Fast ingen kan ju klandra er för att vara inaktiva här på HS ;)

Gurra88: Du har fortfarande inte svarat på hur man kan bedöma en backcoach. Det kan ju tydligen inte göra utifrån lagets resultat eller backarnas individuella utveckling... Du har ju fortfarande inte framfört ett enda argument till varför Gunnar vore en usel backcoach. (Nej, att han misslyckades som huvudtränare är inget argument...)

Angående Djoos. Att han har gått in och spelar så lugnt och stabilt är givetvis främst hans egen förtjänst, men det vore galet att ge hans mentor i båset (Gunnar) noll credit för det...

Huge: Djurgården hade en av elitseriens bästa målvakter förra säsongen. De åkte ur. Sen stämmer det inte att det alltid gick åt helvete utan Fasth. Markus Svensson som backade upp över ändå över 90 i räddningsprocent och fick kontrakt med Skellefteå efter säsongen. Det var inte Fasth som på egen hand förde AIK till semifinal. De hade ett bra försvarsspel över hela banan och några individuellt skickliga spelare i kedjan. Många skulle nog säga att seriens skytteligavinnare och seriens poängligavinnare också var starka indivuella kort och inte bara kolla på målvaktsspelet....

Jag tycker att det vore intressant om vi kunde anställa en tränarcoach och en sportchefcoach.

Peja: visst ska man gå på resultat. Men eftersom GP har till största del misslyckanden vet jag inte riktigt vad du söker? Jag har fortfarande inte sagt att han är usel, utan att han är medelmåtta och onödig . Du hänvisar till ett guld för 13 år sen
Och 2 slutspelsplatsen med ett lag som hade elitseriens och VM:s bästa målvakt. Du brukar ha bra åsikter men här är du riktigt snett ute

Angående Djoos du skrev att han aldrig varit bättre. Svårt med tanke på att det är hans första säsong. Bra argument, not

« · 1535403 · »