Brynäs IF

712758 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs - Linköping 2020-02-18

« · 2036736 · » Till forumet


Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Huge: Du uppfattade fel, det var tvärt om. Domaren insisterade att de bytte deras center efter icing, som såklart inte skulle vara på isen...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Kanske läge att utbilda tränare och spelare lite mer om reglerna också.
Vet inte om jag uppfattat det hela rätt men Peter Andersson i Malmö gnällde igår och tyckte det var ofattbart att dom inte fick byta femma efter en icing.
Snarare ofattbart att en tränare inte känner till den regeln....
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Vad gör Ölund i Brynäs PP??
Och vad gör Norin i BP??

Gör om gör rätt Ove!!

PP1:
Björk point
Molin höger tekningscirkel
Rödin nere vid stolpen och bakom mål
Scott vänster tekningscirkel
Persson framför mål

PP2:
Söderström point
Danielsson vänster tekningscirkel
Sallinen höger tekningscirkel
Ölund vid stolpen och bakom mål
Blomqvist framför mål

BP1:
Andersén
Sigalet
Ölund
Mannberg

BP2:
Björk
Söderström/Ingman
Blomqvist
Alcén

3e forwardspar:
Sallinen
Persson
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: den där matchen som han länka va FBK borta. Men senaste matchen mot Linköping va Andersén och Björk bäst
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
JanT: var det inte Björk och Sallinen? Vilken kolumn tittar du på vad räknas som bra?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Nej, det är ju skriverierna i pressen och snacket i Cmore som kan rikta fokus på domarna och få ligan att ställa högre krav på domarna och vidta de åtgärder som behövs.
Det kan handla om att utbilda domarna mer, kolla hur video används, sätta fokus på vissa typer av förseelser osv.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Sätta press på ligan? Menar du Hockeyligan? Dvs ska hockeyligan sätta press på sig själva?

Så vitt jag vet vill alla inblandade att domarna ska döma så bra som möjligt utifrån riktlinjerna som de får. Tror inte någon domare kommer döma bättre bara därför att någon "sätter press" i medierna, däremot är jag övertygad om att det kan leda till ökad risk för hot från supportrar.

Om riktlinjerna till domarna, dvs direktiven som de dömer utifrån, är dåliga så är det bara hockeyligans(klubbarnas) eget fel och inte domarnas. Lite som om domarna får direktiv från centralt håll att ta alla "hands" i fotboll och därefter får skit för att de gör det, då är det knappast deras fel utan den som gett direktivets fel.

Sen önskar jag också att domarna ska bli bättre i sina bedömningar, men är samtidigt övertygad om att de gör sitt absolut bästa. Och på sikt behöver fler personer vilja bli domare för att nivån ska höjas, att kasta skit i medierna kommer knappast göra yrket mer attraktivt. För det är ju knappast heller så att medierna uppmärksammar när domare gör en BRA match.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Guldet är BIF : Björk och Andersén var bäst i laget enligt "Better than a monkeys" matchbetyg. Man tittar på en rad parametrar och viktar dessa samt översätter det hela till en siffra. Enligt samma sajt var Rödin sämst i BIF......
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja:
Verkar helbängt att ansvarig rekryterare inte såg vad JJ, Clark och Philly bidrog med individuellt i den linan. Men... det kommer in andra faktorer också. Konkurrens tex. Om den aktuella spelaren eller ev ersättare på marknaden. Bara att lära sig av i det kommande lagbygget, där Brynäs sett till resultat och resurser borde vara ett av lagen i serien som har störst potential att nyttja resurserna bättre! Kom igen, Mormor! Moneypuck!
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Jo jag tror absolut att det kan vara bra att lyfta problemen så att de sprids i media, det är så press sätts på ligan att åtgärda problemen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Brynäsgubbe: Det tror jag att de gör, men spelarintervjuer i cmore eller presskonferenser med tränare är ju knappast rätt forum att uppmärksamma det på. Att hålla klaga på domarna i medierna kommer aldrig leda till någonting bra.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Jag uppmanar inte till hot eller dylikt. Jag vill bara att problemen uppmärksammas. Om vi drabbas som mot FBK eller Malmö som igår så ska ligan få höra det.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Brynäsgubbe: Vad spelare och tränare säger till domarna direkt dem emellan är nog inte samma sak som vad spelarna och tränarna säger om domarna i medier. Ingen tjänar på pajkastning i medier. Det är då som domare hotas och sån skit.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
mats77: Om de suger ska de får höra det. Svårare än så är det inte. Är trött på domargullandet.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Brynäsgubbe: Och då menar du att domarna i nästa match kommer döma till fördel för Brynäs? Eller vad ger det att kritisera domarna efter en match?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: "För att Brynäs har en av ligans sämsta backuppsättningar? Det är väl den enda rimliga förklaringen?"

Svar ja, Brynäs har en utav dom svagaste backuppsättningen i ligan. 4 backar som är ok, behöver 7 för att utmana.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: Jensen förlängde i och för sig i slutet av november och inte när säsongen var färdigspelad - så hans totala poängskörd för den säsongen kunde ju ingen veta vid tidpunkten - men min poäng är att Jensen inte var så bra som många trodde. Jensen var väldigt bra på att komplettera Clark och Lindblom. Framförallt Lindblom var en spelare som höjde sina medspelare. Därför blev Jensen överskattad och sedermera också överbetald. Det blev väldigt tydligt när han inte längre hade Lindblom vid sin sida.

Jag tycker alltid att man ska sikta på att vinna. Det är inte särskilt svenskt, men i USA är det regel snarare än undantag att lag gör det i alla möjliga sammanhang. Det betyder ju inte att nästan alla amerikanska idrottsklubbar är oseriösa, eller hur?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja:
Jensen satte topp 5 bästa antal assisten per säsong det året.
Väldigt svårt att se hans värde då.

Tror inte att det bara handlar om överskattning då kontrakt utformas heller. Även om jag håller med dig att det är en av de direkta eller indirekta anledning. Det finns en tillgång och efterfrågan, liksom hur många man kan pin pointa och följa och som kan anses som attraktiva spelare att värva utifrån prestation. Osv osv.

Men frammåt - det finns tre sätt att lämna shl på. För dåligt värvat lag eller för dålig ekonomi - eller en kombinationen av de båda faktorerna.
Det finns bara ett sätt att seriöst nå campeses mål för resp. säsong -> ha tillräckligt bra lag som garanterat kan prestera bättre än 11 -13 andra lag över tid inkl.avstägningar, skador osv osv.
Tyvärr kan man inte satsa ett år och ta en ekonomisk förlust för att vinna mark och sätt konkurrenter ur spel som tex media market gjorde vid deras etablering osv.

Så det betyder att av 4 av återstående 9 säsonger måste vi ha pengar att värva ett lag som vi vet blir minst topp 4 och ytterligare 4 säsonger där vi vet att vi tar guld. Sedan nästa säsong då där det räcker med semifinal.
4 av dess år måste Bif redan nu räknat med att köra en kapprustning av lag mot andra lag oavsett vad deras sponsorer går in med.

Att då prata om dessa mål och samtidigt sätta en begränsning/tak i spelarbudgeten för att man inte ha säkrat upp pengen att leverera det som utlovats nästkommande år.
Det är så oseriöst det kan bli.
Oseriösa mål, kommer bara från en oseriös ledning och/eller styrelse.
En oseriös ledning måste vi kunna enas om att vi inte kan ha drivandes en klubb.
Vi kan ej heller ha en oseriös styrelse. Eller hur?

Jag tror inte man är oseriös. Faktiskt.
Jag tror, precis som Peja säger, att går inte ekonomi och lag-bygge hand i hand så ligger problemet i en överskattning.
Men då är det framförallt överskattningen av hur bifs-organisation kan binda kapital till föreningen, och överskattningen att man lyckas med billiga värvningen som blir spets.
OM DET NU FINNS ETT LÖNETAK BUDGETERAT SOM INTE GÅR HAND I HAND MED SATTA MÅL som så många antyder.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: alla spelar priemtime på lördag 17:30
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Guldet är BIF : Andersén har verkligen lyft sig, han var ju till och med nära att assistera till ett avgörande på övertid efter en fin uppåkning (Rödin? sumpade).
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
SH: "Tycker det syns skillnad på Andersén nu... överarbetar inte lika mycket. Björk är seg men trygg med pucken... blev ett stabilt backpar av det... inte bara en ny back."

Björk och Andersén var 1a respektive 2a i corsi (cf %)
I gårdagens match, rätt överlägset dessutom, kul att se.

Verkar som att Sundlöv hade fingertoppkänsla gällande M Björk. Så cred till Sundlöv.

Ger en liten strimma hopp om framtidens lagbygge.
Keep it up mr Sundlöv 👍
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Dallemas: Norin spelar allsvenskt spel i SHL... har för mycket övermod när han spelar... gör ofta en bra grej som sen blir helt fel... t ex snabbt in i en situation eller ner till puck men sen verkar det brinna i skallen och blir antingen ett alldeles för dåligt pass som sätter medspelare i skiten eller någon halvdan rensning.

Tycker det syns skillnad på Andersén nu... överarbetar inte lika mycket. Björk är seg men trygg med pucken... blev ett stabilt backpar av det... inte bara en ny back.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Dallemas: Kilström Ersson skadade... Lundgren till Växjö... lite dåligt urval på bp-backar nu
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Dallemas: För att Brynäs har en av ligans sämsta backuppsättningar? Det är väl den enda rimliga förklaringen?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Är de nån som fattar vef Norin spelar BP?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Sundlövs paradgren är att hitta billiga spelare so gått lite under radarn men som faktiskt presterar bra. Kritiken mot Sundlöv har snarare varit att han inte ersatt flyktade spelare med spets och att han inte varit klockren när spets tas in alla gånger.
Sen har han ofta ställt ett svagt målvaktspar på isen.
När det kommer till att byta för dyra ej presterande spelare mot billigare och bättre alternativ så tror jag att Sundlöv är klockren sen får vi hoppas att Brynäs har bra verktyg när det kommer till att hitta rätt spetsspelare så att Micke kan få lite hjälp där.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: Tror att Brynäs klubbledning har varit väldigt konsekventa med en sak och det är att överskatta sina egna spelare. Ett exempel är förstakedjan vid silversäsongen där många inklusive klubbledningen trodde Jesper Jensen var en förstacenter när han i själva verket levde mycket på framförallt Lindblom. Alla de här feta kontrakten på spelare som inte är värda pengarna har också gjort att Brynäs inte kunnat signa tillräckligt många "riktiga" spetsspelare.

Ju fler feta kontrakt som går ut, ju mer pengar frigörs till truppförbättringar. Vet att många inte litar på Sundlöv, men det är nog nästan omöjligt att få mindre för pengarna än vad Brynäs får just nu.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Ove Myling: Skrev även ett inlägg om poängen som backarna behövde göra för att ersätta Gundersons poäng

www.hockeysnack.com/brynas-if/permalink/1990387
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
munkas: Nä, vi märker att en del här inne seriöst eller på skoj är aningen osäkert?) klämmer fram rätt positiva beksrivningar av insatsen igår och läget i stort för vårt arma lag. Men jag sitter här och försöker hitta ett vettigt svar för mej själv på detta: 2017 spelade vi SM-final och var ett mål från Guldplaketterna. Framtiden såg så intressant och hoppfull ut. Sen på egentligen inte tre år utan ett lyckades föreningen strula sönder det mesta av tillförsikt för åtminstone oss klarsynta, lidelsefulla fans...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Ja, breddspelarna har gjort skrämmande lite mål.

Jag skrev ett inlägg i april förra året om Brynäs problem att bygga ett slagkraftigt offensivt lag med nuvarande truppsammansättning.

www.hockeysnack.com/brynas-if/permalink/1966015

Slutsatsen var följande:
"Mina slutsatser blir att Brynäs spelare längre ned i hierarkin bidrar med för få mål för att kunna avlasta de 2 ledande enheterna. Detta är något man ärvt från BZ som värvade på tok för mycket brunkare."
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Jan Grismöbel: Ett tips (konstruktiv kritik). Ha gärna punkt direkt efter det sista ordet 👍
Ha en bra dag
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Måste erkänna att mot min vilja, Sundlöv verkar ha träffat otroligt bra med Björk . Bara hoppas det håller i sig . Blir skitnödig varje gång jag ser Norin på isen .Han måste helt enkelt bort .
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Jan Grismöbel: Håller med, illa att matcha Norin i det känsliga läget av matchen. Noterar att Björk kanske kommer gå om Norin i interna poängligan, om man bara räknar på poäng som Björk gjort i Brynäs, innan säsongen är färdigspelad. Just nu har Björk 2+2 och Norin 2+9. Apropå Norins påstådda offensiva egenskaper.

Björk har redan gjort lika många mål för Brynäs som Forslund, Norin, Sigalet och Kilas denna säsong. Han har gjort fler mål i Brynäströjan än Rohdin, Alcén, Andersén och Ingman.

Nu jagar Björk den ordinarie PP-spelaren Ölund, som gjort 3 mål på säsongen, i interna skytteligan.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Jan Grismöbel: Precis. Och nån nämnde uppställningen vid tek före 2-2 målet, sjukt konstigt att man inte placerar alla i mitten av zonen. Mäkta besviken på att vi inte kammar hem alla poäng.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Jan Grismöbel: han har spetsegenskap i att skjuta mål från egen zon
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Sama: Det var ju Norin som passade till Lhc på blå . Hur fan kan man köra med Norin i ett så känsligt läge i matchen???
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Spajderman: Håller med helt. Blomqvist och co. gjorde sin bästa match och Jacke själv var riktigt bra stundtals. Förstår inte varför man matchar Norin så hårt som man gör. Han var, som många gånger förr, inte alls bra igår.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
magr: Scott, Rödin,Sigalet var trots allt inne på 2-2. Sen vad händer? Brynäs förlorar tekningen klockrent och fyra man fastnar i tekningscirkeln.
Hela uppställningen vid tek ser märklig ut.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Ulf Samuelsson-effekten i Leksand håller i sig...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Det är mycket som händer på åsen som är obegripligt. Det mesta faktiskt.
När Brynäs inte ens lyckas nå upp till realisten Mylings dystra inför-säsongen-tips, 10:e plats, då vet man att något är galet.
Som tur är verkar Sundlöv ha gjort ordentligt med utrymme för dökött att fylla frysen med i sitt garage iaf. Det kommer ryka en och annan helig ko efter sista visslan, det är säkert.
Sen ska man inte underskatta känslan av att få plocka fram golfbagen redan i mars, i år igen. Den är riktigt go.
Tyvärr verkade inte linköpingspelarna lika taggade på golfsäsongen... Synd.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Anders Berg: Ja, det är ju precis vad jag sa... 🤔.

Nej, men det är skönt för fansen att höra, och sätter press på domarna att prestera bättre.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Var det inte första som släppte in målen igår?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Spajderman: Sen kan jag inte förstå varför Lindelöf fått vara kvar i truppen, det är för mig helt obegripligt. När han dessutom lirar i avgörande skeden i en av säsongens viktigaste match så blir jag lite fundersam.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Spajderman: Så kan det vara men i slutminuten så in med de bästa, absolut. Sen tycker jag att både Scott och Rödin faktiskt var bra och de skall spela på slutet absolut. Eventuellt byta Danielsson mot tex. Ölund eller Sallinen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: fjärdekedjan var utan tvekan den hetaste igår. Rödin såg inte hel ut, Scott stundtals nonchalant och Danielsson var väl en av få som försökte i alla fall.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Sama: Ett stort frågetecken för coachningen speciellt på slutet. Det borde vara våra bästa spelare på isen efter det sena ledningsmåler. Förstakedjan och Sigalet och Söderström kanske.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Ja!
Nej, självklart inte - men "doldisar" i all ära... har vi inte en väldig massa doldisar som det är redan?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Brynäsgubbe: Ja, för när en tränare sågar domarna så spelas ju matchen om, eller?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Sama: Vad Brynäs vill ha för identitet vet du redan. Man vill vinna 4 guld på 10 säsonger och spela en rolig hockey som drar 7 000 personer per match.
Försök inte sänka ribba nu, hörrududu!
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Viktigt skede efter säsongen! Vilka tränare och assar borde man kika på? Vad vill Brynäs ha för identitet? "Bjuda på det lilla extra" är knappast en väg att gå. Blir fan mörkrädd när dom orden klingas i samband med hur Brynäs ska spela.

I övrigt, fyfan vilken sur jävla torsk igår, fyfan. Att man inte kan hålla ut i 1.31 efter 2-1 målet av ( sensationella? ) Markus Björk är tecken på väldigt många svagheter. Känns oerhört pinsamt. Men det är bara 3 poäng som skiljer just nu och jag är övertygad om att vi kommer baja till Lakers och sno sista platsen.
Låst ämne

« · 2036736 · »