Brynäs IF

713184 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs - Linköping 2020-02-18

2037178 · » Till forumet


Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Bra Rögle...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson: 😀😀😀 *Asg*
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: ”framförallt sätter de seriösa mål från början utifrån förutsättningarna de har.”

Mmm, jag ska virka en väggbonad med den texten och ta med till ledningsgruppen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson:
Nä, men det behöver man inte med utbildning och erfarenhet..
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: Åkej, du har en jävla insyn... Jag ger mej.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson:
Men de agerar för att det inte ska ske och framförallt sätter de seriösa mål från början utifrån förutsättningarna de har.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Guldet är BIF : Mindre blockade skott är ett gott tecken, jag sätter blockade skott i minuskolumnen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: Vilken attityd snackar du om? Jag säger att alla organisationer missar uppsatta mål. Ikea, Volvo, Brynäs, Sveriges regering...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja: Frågan är väl hur mkt som var tränarens eller spelarnas ansvar när MS och spelarna gjorde upp ritningarna för hur man skulle försöka vara ett mer offensivt och spelförande lag och det sen inte gick som man hoppats på i alla matcher?
Var det MS envishet när han ville ge det en chans under längre tid eller spelarnas oförmåga att tänka lite mer defensivt i rätt läge under match sas, som var problemet?
Sannolikt en kombination av båda sakerna.
Kanske lika sannolikt som det var att man valde MS av dels ekonomiska skäl och även för att han varit ass tränare och redan kände till laget och spelarna.
Lite åt hållet: vi tar det säkra före det osäkra.
Om Ove fortsätter så här och lyckas ännu bättre än hittills så tror jag definitivt att han är med leken när det gäller val av tränare för nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson:
Men nu är det ju just verktygen, dvs lönebudgeten, den heta potatisen jag besvarade och som diskuteras.
Flera här inne hävdar att Bif inte hade råd att värva ett bättre lag 19/20, som anledning till att vi inte ligger bättre till då spelare sitter på dyra kontrakt.
Något man borde ha identifierat innan målen sattes,
Men om det skulle vara sant, vore det att ha satt oseriösa mål.

Att sätta mål och rycka på axlarna genom att försvara sig med att mål kan missas, likt du verkar göra nu, det är ju direkt oförsvarligt, på alla plan.
Du får tycka vad du vill, men jag tvivlar starkt att det finns en enda seriös verksamhetsutvecklare eller vd/CEO någonstans i denna värld som skulle stötta den attityden du påvisar och argumenterar för.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Guldet är BIF : Om en ledare inte står för samma filosofi som klubben/organisationen kan man räkna med att det går åt skogen. Det blir aldrig bra när det finns en så stor mismatch som mellan Sundquists defensiva hockey och Brynäs spelförande ambitioner.

Samma sak med chefer på vanliga arbetsplatser, om de har helt annan strategi än företaget, men försöker anpassa sig och låtsas som att de synkar med företagets strategi - så kommer det inte heller bli bra. Det brukar lysa igenom så småningom och ledaren tappar i trovärdighet hos de anställda.

Kan däremot tycka att kritiken mot Sundquist var missriktad, de som förtjänade kritiken var ju framförallt de som anställde honom. Att Sundquist tog jobbet kan man inte klandra honom för, tycker jag.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: "Synd att inte ens defensiven funkade..."

Ja defensiven blev försämrad när skottblocks Generalen Bertilsson lämnade.
Plus Gundersons förträfflighet såklart.

Samtidigt så var det ju en kombination med igelkottsförsvar och målvakter som stod på huvudet förra säsongen som gjorde att Brynäs hamnade där dom hamnade. Hade kunnat gå värre i min mening, sett till matchbilderna.

79 skott mindre blockade vid samma tidpunkt nu, jämfört med förra året.
Tror Bertilsson snittade ca 2 blockade skott per match.

Tycker överlag att det känns som att Brynäs ändå ligger väldigt i framkant i defensiven just nu, sett till spelarna som finns till förfogande. Jämfört med MS regi.

Finns en grundtrygghet och spelarna verka ha tydligare riktlinjer, när och när man inte ska pincha etc etc.

Ove Molin gör det mycket bra tycker jag, han har stor kompetens.
Det är honom och Sundlöv jag känner störst förtroende för just nu.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: ”...sätter man mål som man inte har verktygen att nå så är det högst oseriöst satta mål.”

Du har ingen aning om Brynäs har verktygen. Att man missar målet är INTE ett bevis på det.
Du inser att alla organisationer missar uppsatta mål regelbundet?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
JanT: Synd att inte ens defensiven funkade...
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Zappaholic: Har diskuterat Sundqvist en del med kunnigt yrkesfolk här nere i Småland som är väl förtrogna med hans kunskaper och coachingstil. Svaren är entydiga; en trevlig kille som är duktig på defensivt spel, men saknar verktygen för att coacha offensivt.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson:
” Du lever fortfarande i tron att alla mål alltid måste uppnås? Jobbar själv i en organisation där vi aldrig helt uppnår våra mål. Vi reviderar målen efter hand alt. säger att vi närmar oss målet. Som i de flesta andra organisationer.”

Jag hävdar att i de flesta andra organisationer (än din då) har mål, realistiskt satta uppifrån och av en konkret anledning som man arbetar aktivt att nå.
Spelar igen roll om det är en vara eller en tjänst man levererar till kund, internt som externt. Lean produktion, lean produktutveckling, 5s, sigmagränser osv osv med pulsmöten eller liknande, många gånger på daglig basis där det behövs, är metoder och verktyg just för att kunna agera agilt.
Allt är där av en orsak.
Tom när du går ut från en affär har du ibland knappar att trycka för hur nöjd du är. Du kan ge dig fan på att har man missnöjda kunder så går man till botten med det.
Sedan kan du tillhöra en del av en organisation som har uppföljningsmål genom tex tidrapportering osv osv. Men även det används för att utvärdera hur organisationen ska ställa sig och agera mot satta mål. Kanske inte lika agilt som ett mål mot kund men ändå finns det där att styra organisationen efter.
Arbetar du nu i en organisation där man aldrig når målen år efter år och i bästa fall reviderar dem, så anser jag utan att veta vad du gör, att något är fel och att en professionell verksamhetsutvecklare bör involveras snabbast möjligt.

Men diskussionen var nu.. ..sätter man mål som man inte har verktygen att nå så är det högst oseriöst satta mål.
Och då är styrelsen och ledningen som satt dessa mål också oseriösa.
Detta inkluderar inte bara att man på papperet ska värva ett lag som väderas mot satta mål, utan också att man identifierar att föreningen aktivt ska kunna klara en kapprustning mot andra lag tills fönstret stängs för att nå målen.

Vill man lyfta mentala inställningen sätter man visioner.
Men Campese har varit tydlig med att det är mål som ska nås och inte visioner.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: damlaget då eller ?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Zappaholic: Nån som vet om vi lyckats bli av med sponsorpengarna från Betsson ännu?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: Jag tror nog att Sundqvist har spelat en stor roll i att säsongen blev som den blev. Därmed inte sagt att truppen varit tillräckligt bra men nog hade vi haft fler poäng inspelade utan Magnus.

Förmodligen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
munkas: Inte mycket att vara nöjd med denna säsong men målet kan nås fortfarande. så är det.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
munkas: Klart vi ska, Den har ju varit storstilad, säsongen... Själv är jag av uppfattningen, i motsats till en och annan här inne, att det sämsta Brynäs kan göra nu i en utvärdering av denna säsongen är att skylla debaclet på Sundqvist och liksom helt "gömma sig" bakom en sån förklaring. Vi har helt enkelt haft ett för dåligt lag ute på isen, inte en tillräckligt bra spelartrupp.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Ber om ursäkt ifall denna redan postats och många har nog redan sett den, men för de som ej sett den så är det här lilla klippet väldigt intressant.
För de som gillar att grotta ner sig i det taktiska och statistiken så är det väldigt intressant.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Exakt. Vi kanske t.o.m ska vara nöjda med säsongen? Vi har chans att nå målet och vi har en trupp för topp-6. Den enda lilla detaljen som ställde till det var att huvudtränare inte riktigt var 100%. Annars var det tipptopp.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Skrubben: Ja jag håller med dig. Valet av huvudcoach fick så klart en enorm betydelse för säsongens utfall. Jag hoppas att rekryteringen blir lyckad inför nästa säsong, och att det finns duktiga drivna tränare som vill till Brynäs. Risken är ju överhängande att klubben inte har tålamod utan fortsätter på inslagen väg att sparka tränare när det börjar blåsa snålt.

Jag tycker målsättningen också måste innebära att man siktar in sig på en coach som i lugn och ro får sätta sitt spelsystem.
Låst ämne


Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Zappaholic: Angående målen så ju inte ens första säsongen i tioårsplanen färdigspelad och det finns fortfarande möjligheter att nå den första säsongens mål. Når vi inte målet denna säsong så få det förstås analyseras då av ledningen men än skall vi inte kasta yxan i sjön.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: Helt fel. Vi har ett utav ligans bästa PP.

"If it´s not broken, don´t fix it"
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Zappaholic: Man ska nog ändå inte bara beskylla ledningen för att dom var naiva inför säsongen. Väldigt många andra initierade hockeykunniga personer tyckte samma sak, att Brynäs hade uppgraderat truppen rejält gentemot förra säsongen. Och sen när försäsongen gick så förbannat bra minskade ju inte förväntningarna direkt.

Det vi alla underskattade (inklusive ledningen) är hur mycket en huvudtränare spelar roll. Vi alla visste ju att Sundquist egentligen förespråkar en ”Tingsrydhockey”. Men då var motargumentet som många körde på var att Ove skulle styra upp taktiken och Sunkan skulle vara en go gubbe som jobbar med ledarskap och ”få ihop gruppen” som var Dackells mantra under hela våren 2019. Men det visade tyvärr sig att det inte skulle bli så. När Brynäs gjorde några bottennapp tidigt på säsongen mot Leksand och Örebro skulle Sunkan direkt in och peta i spelsystemet. Det var egentligen där som grunden lades för att denna säsong skulle bli skit återigen.

Truppen denna säsong är såklart inte optimalt byggd, långt ifrån. Men hur mycket sämre trupp har vi än tex. Skellefteå och Örebro? Två lag som krigar om topp 6 just nu. Huvudtränaren har en extremt viktig roll. Bland annat att kunna stå för det man gör även när man får motgångar. Att inte vända kappan efter vinden och vända upp och ner på spelsystemet. Rekryteringen av huvudtränare till nästa säsong är så enormt viktig.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Johannes Hedberg: Också viktigt att förstå att målsättningen med den här säsongen är att komma till kvartsfinal. Det ser svårt ut, men det är fortfarande inte helt omöjligt att Brynäs kommer att nå den målsättningen. Jag skulle därför vänta med att slutgiltigt utvärdera och avfärda den här säsongens mål innan säsongen är färdigspelad.

Nästa säsongs mål är semifinal. Det kan inte heller avfärdas just nu, den säsongen är inte heller spelad och vi vet ju inte ens hur truppen kommer att se ut.

Tycker det verkar som att en del personer medvetet vantolkar den här säsongens målsättning och hånar/kritiserar/sågar/kastar skit på Brynäs på felaktiga grunder. SM-guld är inte målsättningen den här säsongen men det låter ofta så när kritik framförs. Har svårt att ta den kritiken seriöst när utgångspunkten för den inte är vad Brynäs faktiskt har sagt.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: Brynäspodden är självaste definitionen/motsatsen av Huges favorituttryck, "kunnigt yrkesfolk".
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: På kul - googla:
*valfritt företag/valfritt land* missar mål.

Där hittar du många klantskallar. Volvo, Microsoft, Ikea, GM, Scania, Walmart, Sverige, USA med många fler. Brynäs är ungefär i den klassen.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: man sätter höga mål för att få så bra resultat som möjligt av den resursen man jobbar utifrån. Når man inte upp till målet kan man fortfarande ha nått längre än om man hade haft ett lägre ställt mål.

Höga mål är till för att motivera grupper att kräma ut max. På vägen kan man ha delmål som ska nås för att puscha på utvecklingen under en längre tid.

Det fungerade ju inte för Brynäs i år. Men det är absolut ingen "dum" tanke. Det är väldigt vanligt att företag, organisationer och lag arbetar utifrån den metoden.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Det är ju uppenbart att Brynäs satte målen för att ge alla självutnämnda humoristfans möjlighet att dra samma trötta skämt i 10 år framöver. Måste hålla dem sysselsatta på nåt sätt. Har funkat över förväntan hittills.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: Och vad säger att man bara halvhjärtat försöker uppnå målen bara för att DU sitter hemma i soffan och påstår det, utan att ha en susning om hur mkt eller lite hjärta man lägger ner för att uppnå de mål man satt upp?
Varför skulle jag tro på vad DU påstår om hur hårt ansvariga jobbar för att nå målen, när du bara sitter hemma i soffan och gissar, och inte har en susning om hur hårt ansvariga jobbar för att nå målen?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Ove Myling: Joodå, kunnigt yrkesfolk kan faktiskt göra fel och ibland ha dålig koll.
Att du tror nåt annat och att dom alltid gör rätt visar tydligt vilken märklig värld du lever i.
En specialutbildning verkar vara mest lämplig för dig. Du kan få börja med att praktisera nånstans där det är kunniga och insatta yrkesmänniskor som jobbar, varför inte inom Brynäs IF?
Då får du förhoppningsvis lite kunskaper och insikter i hur det är att driva en elitförening och varför man tar vissa beslut som kan verka konstiga för dig när du sitter hemma i soffan och gissar, men som sannolikt hade framstått som logiska och korrekta beslut om du hade haft samma underlag för besluten som ansvariga haft.
Ska jag ringa Sundlöv och boka in en jobbintervju åt dig för prao-platsen? Jag kan lägga ett gott ord för dig om du vill och säga att du är enormt taggad och intresserad av hur man driver en elitförening i hockey.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: Kan inte du visa och förklara hur du mår alla mål som du sätter.
Ska bli intressant att läsa.

Fan du kan nog lösa alla problem på jorden bara du sätter dig in i problemet....

Du får en dumstrut som är hög som Burj Kalifa..
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
ellis: Jag vidarebefordrar frågan till regeringschefer och företagsledare i hela världen. Återkommer med svar.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Mattson: Åh gud vad dumt .. Vad sätter man upp mål för då om man sen bara halvhjärtat inte gör allt för att uppnå dem?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Huge: ” Kanske läge att utbilda tränare och spelare lite mer om reglerna också.
Vet inte om jag uppfattat det hela rätt men Peter Andersson i Malmö gnällde igår och tyckte det var ofattbart att dom inte fick byta femma efter en icing.
Snarare ofattbart att en tränare inte känner till den regeln....”

Att kunnigt yrkesfolk har så dålig koll...

Det trodde man ju inte.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: Du lever fortfarande i tron att alla mål alltid måste uppnås? Jobbar själv i en organisation där vi aldrig helt uppnår våra mål. Vi reviderar målen efter hand alt. säger att vi närmar oss målet. Som i de flesta andra organisationer.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
xxx BIF xxx: Jag tror snarare att ansvariga övervärderade truppen och huvudcoach. De satte mål de trodde var möjliga att nå men gjorde en felanalys. Oseriösa vet jag inte, men en dålig analys gjorde de.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: Är du 14 år?
Beter dig som min dotter när hon är på dåligt humör....

nyb undrar ju bara vad du menar?

Först ska han inte va med i PP.
Sen ska han va med iaf?

Om du menar en sak men skriver en annan.
Förklara det då, att det blev fel.
I normal text.
Annars så fattar man ju inte vad du menar.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Peja:
” Jag tycker alltid att man ska sikta på att vinna. Det är inte särskilt svenskt, men i USA är det regel snarare än undantag att lag gör det i alla möjliga sammanhang. Det betyder ju inte att nästan alla amerikanska idrottsklubbar är oseriösa, eller hur?”

Det betyder det verkligen inte!
Det är en extrem skillnad på ”ATT SIKTA” på att vinna, och att sätta mål man inte har förutsättningarna att nå.
Att sätta mål, att göra sitt bästa och kämpa för att vinna, även då oddsen tom är emot, osv är väll verkligen inte osvenskt.

Men som många argumenterar här inne att Dackell och sundlöv ärvde dyra spelare under kontrakt, som någon form av ursäkt för att inte nå satta mål.
Det borde väll ansvariga ha identifierat innan målen sattes, om det var sant.
Är det sant, att man sätter mål man inte har verktygen att nå, då är det verkligen oseriöst.. ..och vi kan inte ha en oseriös ledning och styrelse som leder en anrik förening som Brynäs - eller hur?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
nyb:
PP 1 FEMMAN MENADE JAG....!

Lyssna Brynäs podden på Spotify. Där är dom inne på min linje. Just saying. Finns fler som tänker som mig.
Låst ämne


Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Axle San: Du får titta på vilket lag och match som är förvald, helt enkelt testa dig fram.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: haha lägg av nu. Varför ändra på ett av ligans bästa pp? Funkar ju jättebra.

Ölund är avlastare och den som skymmer framför mål. Gjort det jättebra hittills.
Sen har jag svårt att se anledningen till att man ska ha 2 defensiva backar i första BP sen två offensiva RIGHTARE i BP2?
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
JanT: Tyckte Rödin blixtrade till i några byten, tror dock att han är ganska hämmad av den inflammerade senan i foten tyvärr.

Visar ändå på vilken fighter Rödin är som biter ihop och spelar på, istället för att vila från matcher.
Känns som han behöver fullständig vila en lång stund för att det ska bli bra. Hoppas det ger sig för honom.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: Tycker att Danielsson bara förstör numera i PP. Han är alldeles för skott glad och hans skott sällan resulterar i ett mål i PP.
Låst ämne

Sv: Brynäs - Linköping 2020-02-18
Willelöken: ”Vad gör Ölund i Brynäs PP??”

Ändå stoppar du in han i din PP-uppställning.
Låst ämne

2037178 · »