1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738851 inlägg · 7967 ämnen

Inför shl 18/19

Sv: Inför shl 18/19
Chris11: Visst kan man, men Danielsson skall väl inte vara i en tredjelina :) ?

MrCarla: Roger Melin-varning på den. Han hade samma motivationsproblem i AIK innan han signade för Brynäs.
Tangnes (för det är inte Hobér du menar hoppas jag...) kan vara rätt person men timingen är fel. Då skulle vi behöva få in en pitbull som assisterande också.

Forsberg 1978: skulle hellre ha en sån som Jan Mursak. Men Greg Scott är en riktigt bra center om han har en bra omgivning. Han kan inte dra lasset själv som tex palushaj

Leonardo: så kan man bredda spetsen.

Boqvist-Kellman-Bergström
Palushaj-Scott-Bjurström
Danielsson-Jensen-Blomqvist
Mannberg-Granström-Nilsson

bradberry: Länk ?

Jag kanske blir lynchad nu men jag förstår inte riktigt hypen kring Scott iaf inte som första center?

Skrubben: Dan kanske? Detta med ingen motivation eller energi, vet inte vad jag ska säga om det, låter, lustigt.. Tror han kan vara bra i Brynäs. Ung, nytändning och ett bättre lag.

bif1912: Det här ryktet innebär att Wallson med största säkerhet är villig att ta över en SHL-klubb. Brynäs har ju sökt en tränare i flera månader utan att hittills ha något klart. Hade man velat ha Wallson hade han redan signat för oss.

Chris11: Bergström bra i PP vet jag...gjorde 40 p sista säsong i KHK och 41 p i Sibir Novosibirsk denna säsong, mkt hellre han än Guter :) Stark center och wing

Mrassarson: guter kändes lite trött i kvalet. Verkar vara på nedgång i karriären. Va grymt bra för 2 år sedan

Peja: varför inte ta in en bekant karlskrona-kille Alexander Bergström? Bengtzen värvade väl honom till Karlskrona? Spelade dessutom i samma lina som Joel kellman?
Dock så är det svårt att tro att han vill spela i Sverige igen med tanke på att han vräker in poäng i KHL.

Skrubben: Hur vet du att Bengtzen inte var intresserad av Wallson?

Peja: Verkligen inte. Clark mot Danielsson kan jag nog köpa (fast Danielssons kurva borde vara på väg ner och Clark har potential att stanna runt 35/40 poäng per år ett tag till). Men att ersätta Palushaj kräver både Scott och Rensfelt (inte Guter...).

bradberry: Då är Bengtzén inte ens intresserad av Wallson alltså 😏

Vad kan han hitta för ess i rockärmen som är bättre?

Forsberg 1978: Enligt "den väldige" så jag tror jag att vi dödliga numera lyder under det nya begreppet "simpel, oinsatt, okunnig, kreti och pleti läktarcoach". ;-)
Lite lång titulatur förvisso, men rätt måste vara rätt!

{2064}: Mm, Guter och Danielsson istället för Clark och Palushaj vore ingen vidare rockad, även om jag tror på Danielsson.

bradberry: Kanske Dan?

Å LHC verkar landa Wallson...

Vem landar Brynäs..?

Mrassarson: För att dom forwards vi ska ha in behöver vara mer spets på än Guter med tanke på att vi har en uppsjö forwards till 3-4:e linorna men bryts något kontrakt med dessa så visst varför inte men nu behöver vi spets anser jag som en simpel läktarcoach. ;-)

{8399}: Bra tänk om att sänka priset för mindre attraktiva platser och problemet kring att få igång sittplatspubliken. Brynäs ståklack tycker jag hör till SHLs bästa redan, credd!

{8399}: Tycker det finns två olika anledningar till varför publiken sviker. Det första är ju priserna. Det andra som jag tror påverkar just Brynäs publik är att laget inte lyckas bättre sportsligt och avsaknaden av profiler. Jag tror även att ha fler spelare från stan skulle ge ett högre publiksnitt, det är en viktig aspekt för många.

Men priserna och "försöket" till att ha ett mer konkurrenskraftigt lag påverkar ju varandra. Därav måste något förändras..

{2064}: Denna artikel (2 delar) om bland annat priser och FBKs publikökning tycker jag är intressant. I Karlstad kan man köpa sittplats från 80 spänn.
hockeynews.se/articles/1344/
hockeynews.se/articles/1346/

Mrassarson: Han ligger poängmässigt i paritet med Rensfelt men är 4 år äldre, varför inte gå för Ludde då? Guter är en förstelinjespelare i KHK men inte i något annat SHL lag.

Forsberg 1978: kan du motivera?

Mrassarson: Guter får gå till vilken klubb han vill så länge den klubben INTE är Brynäs!

Mrassarson: Ja jag vet inte, det kommer att bli många spelare lediga om vartannat nu, han är en okej spelare, snabb, bra handleder...

Leonardo: Jag tänkte till Brynäs?

Mrassarson: Hann ligger väl på en 25-30 p per säsong, tror knappast DIF vill ha han sedan tidigare historia....

Peja: Sant, så egentligen har vi högre intäkter nu än förr gällande besökare/fysiska eller digitala). Jag kan komma på mig själv att slötitta på andra lags SHL matcher men skulle aldrig bege mig till Hovet för att titta på Jyrgårn bara för sakens skull.
Det förekommer förvisso en viss kannibalism mellan de bägge intäktsklasserna, ofta på arenapublikens bekostnad. Det är därför jag tror att man måste satsa ännu hårdare på merförsäljning i arenan, det är pengar du inte kan dra in från tv-publiken.
Ta kioskförsäljningen t.ex. det är jättelånga köer i pauserna så hälften av de presumtiva kunderna struntar i det. Ha portabla kaffe/mazarinsäljare vid etage-entreerna som tar SWISH. Enkelt, där har du x-antal kronor till.

{8399}: r väl en lite kort debatt för något år sedan i Gävle om att sänka priserna på säsongskort för vissa sektioner och utvalda grupper...

Peja: Cmore pengarna borde subventionera SHL-biljetterna, det är min poäng. Alternativer är ju att Cmore pengarna betalar för tomma stolar.

Charles: Biobiljetter är väl dessutom subventionerade av staten eller minns jag helt fel nu?

Peja: Mja jag håller inte med där, svårt att jämföra med att typ jobba på Eriksson eller IKEA etc....hockey är ju innerst inne en lek, sport, inte livsviktig....proffs eller inte så tycker jag dom flesta inte förtjänar sådana löner som många har för många gånger åker vissa under matcher å glider utan att ge 100 varje match i varje byte! Som Foppa sade under den långa serien i NHL, ibland var man totalt ointresserad av matchen...är väl samma här i SHL! Skillnaden där är att du har fulla läktare oavsett!

Vi har väl diskussionen om publiksnitt iom att det är något man pratar om som ett problem för klubbarna och det är klubbarna som skall lösa det. Det är som Blomqvist alltid säger "mkt folk och man taggar till lite extra".

{8399}:
Det är ett rätt bra riktmärke, då lämnar man lite luft för ev tilltugg.

{8399}: biobiljett kostar runt 150kr nu för tiden iaf i Västerås xD

Tarasov: Jag tycker att runt hundringen, ungefär som en biobiljett är en rimlig summa för att gå till rinken faktiskt. Då är det även timligt att de bästa platserna kostar en bra bit mer.

Leonardo: Både ja och nej... Visst är det säkert lättare att tagga till inför fulla läktare, men ett proffs borde klara av det inför halvfulla läktare också. Varken du eller jag behöver ju tusentals högljudda åskådare för att prestera på våra arbetsplatser, eller hur?

Och om man ska vara ärlig, så brukar ju inte direkt Brynäs leverera drömhockey så fort Gavlerinken blir fullsatt... tvärtom hade man väl för vana att nästan alltid torska på "hockeyfesten".

Peja: Jo det är väl ganska klart för dom flesta Peja iom att spridningen är stor med TV men problemet med lite folk på matcherna är ju fortfarande ett problem, hur kul vore det att spela hockey inför halvfulla läktare var och varannan match och likaså se en sådan match på TV när det ekar i hallen, det är ganska tråkigt och spelare som inte taggar till eller klarar av att tagga till!

{8399}:
Där är du något på spåren att se en match börjar på 300kr såvida man inte bor bredvid arenan man skall till. Kring 500-600kr match är nog rätt vanligt om man skall inkludera resa/match/ev dryck,mat,snack. Den affären minimum 26 ggr år plus ev slutspel blir en hel del.

{2064}: TV-tittarna är också publik. Därför är TV-intäkterna också publikintäkter. Förstår inte hur det ofta faller bort i diskussionen när folk påstår att publiksiffrorna är ungefär desamma nu som på 90-talet. Snacka om att inte greppa helhetsbilden... Det är många fler som ser matcherna nu.

{2064}: "Samtidigt är publikintäkterna en stor del av inkomsterna för ett SHL lag (oavsett ökade intäkter för TV). Om de skall gå ner måste du få motsvarande ökning i publikunderlag för att en sänkning av priset skall vara görligt."

Absolut men samtidigt kanske man egentligen borde se TV-pengarna till en viss del som ersättning för förlorade intäkter från biljetter. Ponera tex.. att Cmore ger 45 000 000 kr till Brynäs, om nu Brynäs skulle använda säg 5 000 000 av dessa till att sänka biljettpriserna så kanske det skulle bli fler besökare till Gavlerinken men valet är förstås klubbarnas.

{8399}: Mja nog tycker jag det var en hel del folk på matcherna då utan att räkna alla, men det var oavsett mer drag, det var mer livat iaf när jag gick på matcherna, idag måste du ju tala om för sittplatsåskådarna "nu är det dags att klappa händerna" ;)

{2064}: Ja korv och kaffe var det enda som gällde förr och lite godis o snacks sen gick man två -tre varv runt rinken och snacka med folk innan man satt sig igen eller stod för att se matchen.....nästan varje match jag gått på senare år är det stress o jakt till puben, på Hovet var det meningslöst typ att försöka stå i en kö ens.....tiderna förändras och vi med den

Leonardo: Lite lustigt att Brynäs har samma publiksnitt (typ) nu som på 90-talet.

{8399}: Samtidigt är publikintäkterna en stor del av inkomsterna för ett SHL lag (oavsett ökade intäkter för TV). Om de skall gå ner måste du få motsvarande ökning i publikunderlag för att en sänkning av priset skall vara görligt. Handels lär väl göra beräkningar av priselasticitet o dyl antar jag.
Sen håller jag med om att den här NHL efterapningen gör matcherna väldigt långa, samtidigt som vi nutidsmänniskor värderar kvalitetstid på ett annat sätt.
Mer flexiblare prissättning vore nog bra också, paket med 3,5,10 matcher som alternativ. "Kompispaket" 5-10 pers med mat och biljetter, "Lagpaket" gå med hockey, innebandy, fotbollslaget.
Sen kan man gör mer på matsidan, se till att folk äter vid arenan istället.

magr: Ja pengar är ju alltid en issue oavsett vad man pratar om, prioriteringar!

Nu när jag är hemflyttad för en period i Gävle skall jag gå och se hemmamatcherna men kanske inte alla, jag har kvar CMore för att jag har råd med det och vill se matcherna speciellt alla bortamatcher på TV men även någon hemmamatch och ibland även på en Sportbar med mat o dryck med vänner.

Det har ju hänt en hel del sedan 1999 och vad som skett inom hockeyn under millenium....Mora t.ex drar inte lika mkt folk som Leksand, Timrå drar förmodligen inte fullsatt men mera än matcherna mot KHK, det är ju de gamla lagen, hatobjekten FBK, DIF, Leksand som drar mest med folk kanske också Frölunda och HV71

{8399}: Det beror på vad man jämför med. Serieplåt på bra plats är jämförbart med en schysst weekend-resa, men du får 26-27 matchupplevelser för pengen. Problemet är att man måste betala dubbelt matcherna pga Cmores upplägg... Det är mycket mindre motiverande att köpa biljett till en match när man redan har betalat den i burken.

Leonardo: Upplägget på CMORE påverkar helt klart hur mycket hockey jag ser live. Jag tycker att det är för dyrt att köpa CMORE och gå live samma månad då det enbart är SHL jag ser på CMORE. Om jag köpt en månad CMORE så väntar jag till nästa månad med att gå på match. Egentligen skulle jag vilja köpa säsongsbiljett på Gavlerinken så att jag kunde se alla matcherna hemma, men det blir för dyrt att ha CMORE igång samtidigt för att enbart se bortamatcher..

{8399}: Jo givetvis men jag konstaterar bara min syn på det hela, ishockey idag är tråkigare att titta på än förr, jag är inte ensam att tycka det.

Vi har supporterskaran på ståläktaren som är lojala alltid, sen är det mer efter plånbok och "ja vi kanske skall gå och sen match denna månad" människor, det sitter ju inte 7-8000 helgjutna supporters på läktarna varje match och många kanske inte skulle klara det ekonomiskt eller bor helt enkelt för långt bort!

Man har pratat om att ha mer kringaktiviteter, ja det kanske är något, mer helgmatcher och ta bort tisdagsmatcher helt! Dom matcher jag åkte upp och såg när jag bodde i Halmstad (nu är jag i Gävle igen) då tycker jag det var mest fylla och ha bråttom till att hinna först i kön till puben som drog tyvärr!

Mitt intresse är lika stort för Brynäs som på både 60,70,80 och 90 talet givetvis men vi var liksom hela gäng som gick på matcherna, i stort sett de allra flesta på en säsong, tycker många av mina gamla Brynäsvänner resonerar på samma sätt idag, man går på vissa utvalda matcher och då blir det svårare att fylla ladan med publik!

« · 1891600 · »