1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446416 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Ansolut är det Bz fel. Tror tyvärr att han gick på myten om Melins förträfflighet.
När hade Melin senast en framgång?

Jag personligen tror att tiden sprang ifrån Melin.
Iaf på högsta nivå.
Hade han vart så bra som ni försöker påvisa nu, så hade det inte vart så mycket skepsis när han anställdes.
Jag personligen tänkte, va fan e detta..

Om nu Brynäs är så fruktansvärt karaktärslösa, så måste ju Frölunda och Saik oxå vara det.
Där är ju tränarna på spelarna med vad som är rätt och fel under spelet.
Eller hur?

KulaShaker: Helt enig i ditt inlägg.

Peja: Melin gav upp redan i AIK och hade i princip redan gått i pension. Trodde kanske att han skulle få en nytändning i Brynäs men det fallerade ju totalt. Sluta snacka om att han var lyckad tränare ända tills han kom till Gävle, han slocknade innan dess.

Dallemas: Väkdigt bra att Rögle vann ikväll. Wake up-varning till Brynäs å lite mindre desperation från "Öugle" på torsdag...

Åsikten: Lutar mer åt att den unga tränartalangen Anders Eldebrink detaljstyrde och skrek sina spelare till seger...

Dallemas: Undrar om gruppen Färjestadsspelare gav allt. Kanske otydlig detaljstyrning. Eller förmodligen nonchalanta. Vem vet. Men tränaren har ju lite poäng att luta sig emot. Än så länge.

Ovanligt att ett lag börjar hitta formen innan dem ska möta oss. Rögle slog Färjestad med 5-2

mk: Det är främst BZ fel. Han visste exakt vad han fick i Melin men han passade inte som handen i handsken, snarare som handen i skon, för den här spelartruppen. BZ borde ha läst av spelartruppen bättre och därmed gjort en bättre bedömning beträffande vilken ledartyp som var lämplig.
Det verkar som att spelartruppen inte var mottaglig för Melin och den ledarstil som han representerar.

mk: Melin har aldrig påstått att han är fullärd. Han har heller aldrig påstått att han lag har samma taktiska upplägg nu som för 30 år sedan. Tvärtom, talade han inför säsongen om att behålla Bulans grunder och utveckla spelidén en smula.
Kunskapen om hur man får ihop en grupp är ingen färskvara. Den "moderna ledaren" som tror det har hybris.
Vad är egentligen en modern ledare? För några år sedan ville Leffe Boork detaljstyra, då anklagades han för att vara omodern på grund av just det.

Auchinleck: Hur många #19 kommer fram varje 10 år i hela Sverige?

Jag tycker att nu vänder vinden mot spelarna igen. Hur ska vi ha det?
Är det Melins eller spelarnas fel?

Som jag skrev häromdan, allt går mot att man måste vara duktig i så många fler avseenden som tränare nu än för bara förra generationen.

Man måste hänga med i utvecklingen.
Säga som Melin att jag har vart tränare i 30 år, det har alltid funkat tidigare.
Det är att skjuta sig själv i foten.

Jag är fan så mycket bättre på mitt jobb som målare nu än jag bara var för 10 år sen. Trots att jag oxå har 30 år i branschen.
Endast pga att jag har varit nyfiken och intresserad när nya saker har kommit.

Livet är ett evigt lärande. Den dagen man säger att man är fullärd på sitt jobb, ska man pensionera sig. För då är man bara trött.

Lesky: Även om jag håller med dig i stort så känns det som att du överdramatiserar det där med att Melin inte fick tala med spelarna innan dom åkte upp till Skellefteå för match. Man måste kanske förstå BZ i det läget också: man har nyss bytt tränare, är på väg till en väldigt viktig bortamatch. Kanske inte så smart att börja nån sorts fredspiperökning i det läget och så nära inpå sas, om du frågar mig. Nog finns tid till såna saker senare, kan inte tänka mig att BZ och spelarna kommer att försöka undvika Melin på nåt sätt. BZ har ju dessutom klargjort att Melin har blivit en av hans bästa vänner, tycker det är starkt av BZ i det läget att kunna skilja på person och sak. Finns det sen nån arbetsuppgift som skulle kunna passa Melin inom föreningen så är jag rätt säker på att man kommer att erbjuda en sån, om Melin själv vill förstås.

Lesky:
Scout åtminstone.

Peja:
Tycker man det är en krydda att se spelare som nr 19 på isen får man nog upplåta lite platser till såna ungdoms- och juniorspelare som använder insidan först. Gymmet kan man i de allra flesta fall lägga till om man har driven.
Man tycker ju att Brynäs borde vara en av klubbarna där tex centerutbildningen står högt i kurs. Lex BISSETT-LARSSON-MOLIN-DJOOS-LÖFSTRÖM-HONKEN
För att slänga fram ett exempel i mängden...

Vad säger det här om Melin? Melin sparkas från Brynäs och förbjuds av någon BISARR anledning att gå ned och ta adjö av spelarna innan han lämnar Brynäs för gott. Jag tycker det var oerhört fegt och lågt av Bengtzen att göra så mot Roger. Han måste ha känt sig som en spetälsk. Roger borde naturligtvis fått chansen att träffa spelarna en sista gång och säga exakt vad han nu ville säga - och som vi känner Roger tror jag det hade blivit ett positivt avslut för samtliga.

Ingen av spelarna har hört av sig till Roger och beklagat att de inte kunde lyckas tillsammans och sagt \\\"no hard feelings, ha det gott som pensionär\\\".

Ändå sätter sig Roger och tittar på Skellefteå-Brynäs på lördag, och han är genuint glad att laget vinner matchen trots att han kan se att spelarna anstränger sig på ett helt annat sätt än de gjorde för honom i matchen som gjorde att han fick sparken.

Verkar som Roger inte är långsint och kommer hålla tummarna för Brynäs framöver även om han behandlats ovärdigt av föreningen och spelarna till viss del.

Respekt, Roger Melin!
---
Nu är det bara att hoppas att Stark och Bengtzen kör en charmoffensiv med Roger så att han kan få någon annan uppgift i organisation. Det sista Brynäs bör göra är att distansera sig till en av de mest omtyckta tränarna i Brynäs genomtiderna som dessutom kommer bo i Gävle tills han går hädan. Fredspipa måste rökas med Roger både av sentimentala och arbetsmässiga skäl.

Roger Melin ska känna sig välkommen i Gavlerinken - allt annat vore sorgligt.

JanT: Känns som det läggs stort fokus på att träna upp unga spelare i skridskoåkning, klubbteknik och andra individuella skills nuförtiden, man glömmer bort spelsinnet och smartness. Jag tror inte att Janne Larsson hade spelat bättre om en tränare detaljstyrt honom.

Zzz: Instämmer med dina tankar. Sen kan man konstatera att den gode Roger delar ut en rejäl "indirekt" känga åt "Bulan" i dagens Hockeypuls; "Det var många spelare som var vana vid att bli dirigerade om du förstår vad jag menar, "gör si, gör så". Och då är det klart att mitt sätt att leda inte funkar. Mitt sätt att leda handlar om att ge människor förtroende, låta dem ta ansvar och försöka få dem att tänka själv. Jag leder inte människor genom att säga åt dem exakt vad de ska göra. Jag har varit på elitnivå i 31 år, det här var mitt 32 år som seniortränare, och helt plötsligt funkade inte det, säger Melin till Hockeypuls."
Surt sa räven....

Huge: Ha ha, hur ska det bli sen med dagens barn som måste bli skjutsade till skolan om de har längre än 50 meter att gå?

Huge:
Ja, vilket onyanserat helvete. 😆
Sen verkar det omöjligt att greppa att även ledarna har olika roller/uppgifter beroende på mål, behov, kompetens och erfarenhet.

Huge: Mycket bra skrivet Huge

Huge: Det va alltid bättre förr. Det tyckte till och med dom gamla grekerna. Dvs dina kompisar😀😀

Auchinleck: Dom gamla ulvarna har det inte lätt. Krävs tydligen modernt ledarskap för att få curlinggenerationen att jobba nord-syd i 60min och inte bara när det passar.... 👊🏌🏼

{2064}:
Herregud! Kommer du ut som en nord-sydare? 😆

Auchinleck: Det går fort i hockey... 🏒😉

{2064}:
Underbart att dra alla över en kam. Vinnarskallar till Brynäs, resten kan gå till andra klubbar. Oavsett videoredigeringssystem och feedbackfrekvens.

Zzz: Många skribenter som är inne på samma tema.

Zzz: Det ligger absolut en hel del i artikeln. Tider förändras. När det handlar om hantering av gruppdynamik borde lång erfarenhet vara värdefull. Om förmåga att anamma det moderna ledarskapet också finns förstås. Förhoppningsvis minskar inte Bentzens arbetsglädje för funderingar om han gjort rätt eller fel. Kan tycka att man kunnat samla gruppen och gjort en rejäl brainstorming och fått till något som kunnat bli bra. Nu är beslut tagna och bara att köra på.

Zzz: Om Sjödda fortsätter ha huvudansvaret skulle jag gärna se att man åtminstone tar in en ny ass.tränare. Bengtzén var inne på det att Janne har gjort ett väldigt viktigt jobb med sin videoanalys. Man vill nog egentligen att Janne fortsätter med det.

Det bästa vore att hitta en lite yngre ass.tränare, som man har som påläggskalv ett par år för att på sikt kanske bli huvudtränare. Det är så Brynäs kommer hitta "sin" Sam Hallam eller Roger Rönnberg. Dvs. en tränare som man skriver ett längre kontrakt med. Växjö gjorde exakt så. Man hittade Hallam som man tyckte gjorde ett bra jobb i allsvenskan. Man anställde honom som ass.tränare men planen var hela tiden att han någon gång i framtiden skulle bli huvudtränare.

Huge: Jag håller med.
Bengtzén tar verkligen komandot. Det fanns inget att vänta på. Detsamma kan ju sägas om spelarna som flaggat för att det inte fungerar trots att det även kommer påverka hur man ser på deras karaktär. Det finns två sidor av varje mynt.
Hursom känns det bra nu.
Jag kan mycket väl tänka mig att Bengtzéns plan är att köra Sjödin. Att han säger att det ska in ytterligare en tränare kan handla som strategi ifall Sjödin inte skulle klara jobbet. Då slipper han flytta på ytterligare en tränare.

Jag länkar till en intressant artikel. Kanske har länkats tidigare. Men visst kan det väl ligga något i det som skrivs?

{2064}: Skön farsa...

Zzz: Melin sammanfattar hela historien på ett mkt bra sätt, finns ingen anledning att medvetet försöka försköna eller förminska vare sig sin egen roll eller lagets/spelarnas. Han är allför gammal och rutinerad i gamet för att syssla med sånt, skulle jag tro. Speciellt med tanke på att han högst sannolikt kommer att sluta som tränare.
Det intressanta är ju egentligen bara varför BZ har "misslyckats" med den här rekryteringen? Om det nu öht kan kallas ett "misslyckande", utan facit i hand.
En tränare med en trupp på den här nivån måste rimligtvis kunna räkna med att spelarna är så pass rutinerade och skickliga, att dom ska kunna underkasta sig lite nya ideer då grundspelet inte ändrats nämnvärt från ifjol.
Som jag tidigare pekat på: CHL-äventyret har nog i relativt hög grad bidragit till att spelarna trott sig vara bättre än man är sas. Enkelt motstånd och man har vunnit trots att grunderna och det Melin velat se, inte riktigt har fungerat.
Sen när man börjat förlora mot tufft och disciplinerat motstånd i SHL, då har man börjat tvivla på sig själva och fundera för mkt.
Oavsett anledningarna och vem eller vilka som ska lastas, så finns det ändå ingen annan lösning i såna här lägen än att byta tränare. Och om BZ ska lastas för felrekrytering så ska han isf i lika hög grad ha cred för att ha agerat så snabbt som han gjort. Frågan är om ex en sportchef med större brynäsanknytning i botten (typ Sundlöv) hade agerat lika snabbt. Mkt tveksamt...

{2064}: Ja jag håller med.
Samtidigt kanske hans stil och personlighet passar bättre till en tilltufsad grupp. Han säger det ju lite själv. Nu kom han till en grupp med stora krav (utom på sig själva då kanske) och ett ledarskap som var väldigt på och detaljfokuserat. Han kanske är bättre att höja moralen än att bibehålla något.. Han kanske inte är någon förvaltare.

Det måste vara svårt att komma in i en grupp som är nästintill identisk med fjolåret och med samma assisterande. Där dessutom spelidén redan är satt. Som ny vill man komma in med sin vinkel och göra en förändring för att ta komandot. Jag kan tänka mig att det är lätt att hamna i underläge mot gruppen.

Zzz: Skumt, svårt läge att ta över en finalist? Varför tar han jobbet om han är bäst på lag i kris? Varför skakade han inte bara om lådan och tog ner dem på jorden igen (inte riktigt hans stil iofs)?
Det finns ingen antydan att han kanske tog uppgiften lite för lättvändigt?

mk: Finns alla möjliga historier om honom och hans pappa. AB fångade upp några i den här artikeln.

Hoffa Hoffa:
Välkommen!

mk: Jag tror det är samma arbetsfördelning som ifjol. .

Zzz: Ok. Vad skulle Melin tillföra Isf , om det är Janne som står för det jag anser är tränarens uppgift...

Zzz: Han säger också att det är Janne som sköter dom taktiska genomgångarna och mycke runt hur laget ska spela samt detaljer.

mk:
Han har inte haft kontakt med någon ifrån spelartruppen efter beskedet.
Han är inte besviken på spelarna, men anser att han kom in i ett svårt läge. Spelarna trodde dom var bättre än dom var och hade svårt att ta til sig det han kommunicerade. Truppen fick panik när resultaten inte kom. Svåraste truppen han haft någonsin tillsammans med säsongen han tog över Färjestad. Dom enda två gångerna han tagit över lag som inte varit i kris.

mk: Vad säger Melin i GD?

{2064}: Vad är så speciellt med honom?
Pushande föräldrar?

Hoffa Hoffa: välkommen .

{2064}:
Lehner är undantaget. Herrrejävlar.

Halå är ny här.

någon som vet hur det går för Simon Appelquist i juniorerna? verkar inte ha spelat något iår. tror han kommer bli en storspelare

Peja: Jo, men han hade en känd och erfaren pappa som bäddade in honom.
Att inte Robin Lehner lade av med hockeyn tidigt är ett mirakel eller extremt intresse till trots.

Anders Berg: "Tycker mest att Bengtzén får så mycket cred"

Precis. Och cred är nåt du tycker är såååå joooobigt att tvingas läsa, så du måste absolut slänga in en floplista.
Att du sen, för säkerhets skull, säger att "en topplista kommer senare" måste ha skett under pistolhot. Och när DEN topplistan kommer, står skrivet i stjärnorna.
Grundtips: tidigast hösten 2027...

Är det nån som vet hur man har tränat sen i lördags?
Formationer?
Väldigt nyfiken.

{2064}: Samtidigt får man ju se vart det slutar. Många sa samma sak om William Nylander...

Inkazar: Johnson - en bra säsong. Alcén - gammal Brynäsare. Granström och Gunderson var det ju Sundlöv som hittade första gången.

Anders Berg: Skulle du vilja utveckla "floppar" lite? Eller är det så att BZ har som arbetsuppgift att göra DIG nöjd? I så fall så får du nog utveckla din kravbild på varje spelare och motivera dem på samma gång.

« · 1843515 · »