1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742163 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

Huge:Fel! En transatlant är en person född på andra sidan atlanten, vart denne transatlant spelar hockey är ointressant. Det fattar alla, förutom möjligen du.

Fast det kanske är så, att en asiat upphör att vara asiat om han spelar tex fotboll i Premier Leauge?

Tväst: jag hade en mardröm och drömde att vi spelade matchen mot Växjö utan klubbor och med skridskoskydden på.... Svettas fortfarande

Visst är det lite deprimerande att ett forum för Brynäsfans innehåller så mycket skitsnack och otroliga kommentarer....... men när den värsta besvikelsen lagt sig så får jag erkänna att några skribenter är kul att läsa. Att deras alster innehåller så mycket humor är visserligen troligtvis en ren tillfällighet....... men ändå ;-)

Slajsarn: Det som säger att en AHL-spelare måste vara transatlant är själva ordet "transatlant", eftersom AHL spelar sina matcher och har sitt säte på andra sidan Atlanten....

Slajsarn: Behöver inte vara, men eftersom 80-90% av spelarna i AHL är transatlanter så vore det väldigt sannolikt.

Peja:Vad är det som säger att det måste vara en transatlant bara för att han kommer från AHL?

DavyDjoos: Ja, visst finns det en övertro till transatlanter, men samtidigt finns det även helt annan kravbild från fansens sida. Många antar ju att transatlanter ska komma in och dominera. Vad jag menade var att det vore intressant att se en spelare som hade samma spelarprofil som Dixon när han kom. Dvs en hungrig transatlantisk spelare som verkligen vill komma till Sverige och utvecklas.

Det känns som att många har övertro till spelares utveckling efter några säsonger i AHL. Brynäs har överskattat Dennis Persson. Visst har skador förstört mycket för hans del, men han var skadedrabbad även i AHL och att han råkar ut för skador bör därför inte kommer som någon överraskning.

Peja: marknaden ska vara global, och en AHL-kille har ju testat på lite... Persson är väl att betraktas som en AHL-kille, eller menar du renodlad transatlant från AHL?

Vad jag vill komma till är att tar vi Ekholm från Allsvenskan och Persson från AHL så visade Ekholm bra mycket mer värde för Brynäs, å andra sidan var han mindre skadad etc.

Tror också att det är lättare som transatlant att komma in i spelet på stor is som forward än som back, Gunderson tog ju vägen via Allsvenskan, tror säkert det tog ett tag för honom att få spelet på stor is att sitta... Tyckte också att Gundersons första tid i Brynäströjan inte var övertygande, kändes som en liten risk där bak tills han anpassade sig till ES-kostymen...

Men, håller med, vi ska inte fokusera enbart i Sverige, Allsvenskan eller Elitserien, hitta någon av det rätta virket oavsett vart vi hittar dessa... Är bara lite allergisk mot  övertron på transatlanter generellt ibland... Hoppas vi har bra och noggrann scouting... Är det Inge som scoutar i Nordamerika? ;)

Anders Blank: Jag tycker att det vore intressant om Sundlöv snappade upp någon AHL-kille, som han gjorde med Dixon för några år sedan. En ung transatlant som fortfarande är hungrig och vill utvecklas. Jag kollar dock extremt sällan på AHL och har därför inga konkreta förslag.

Redigerad kommentar

Huss: 2 st 2-meterskillar TILL?? vilka ska det vara? DavyDjoos föreslår väl Kilström (183) och Arell (187) och ingen av dom är ju 2 meter så...?!?

Av de där fyra röstar jag på Fredrik Carlsson och Kilström faktiskt! En till "2-meterskille" skadar verkligen inte (Carlsson). Om sen Kilström spelar så väldigt tufft och samtidigt kan bidra med nån poäng så är ju inte det nån nackdel direkt. Tror inte Sundlöv får lös nån "klassback" typ Lee, Regehr, Tim Erixon utan vi får nog vänta oss nån sån här budgetvärvning även nästa år. OM inte Sundlöv får foten förstås, men det är väl högst osannolikt!!?

Pengar verkar ju inte/kan omöjligt saknas då Brynäs gått hur många miljoner plus som helst i två år nu och har ju inte direkt tokvärvat in dyra stjärnor! Får ju bara hoppas att Widde, Nordan och Lauritz inte sitter med 200k var /månaden... Då är dom bara att gratulera och Sundlöv än mer att ifrågasättas!

Huss: ja, men en till kanske inte skadar, en 2-meterskille behöver ju inte enbart vara muskler, kolla på Chara, han kan bidra också... Inte för att vi hittar en Chara, eller någon hockeyns Zlatan, tycker bara att om potentialen finns, och en spelare har de fysiska måtten och kan på direkten börja använda den delen av sitt spel, slå en bra förstapass och växa in i andra delar av spelet så köper jag gärna en storväxt back till för att undvika dagens situation i framtiden... Vill dock inte ha något rundningsmärke...

DavyDjoos: Med Jacobsson i gruppen så har vi redan fått viss tyngd så att plocka in två stycken 2 meters killar till vore ett stort misstag.

Anders Blank: Finns andra, Tom Nilsson, Emil Djuse, Kevin Kapstad, Jonas Emmerdahl och Sebastian Erixon för att nämna några. Sen är det ett några namn i AHL som får svårt att slå sig in i NHL som också borde vara av intresse, t.ex. Rasmus Bengtsson.

Anders Blank: utan att ha superkoll på de fyra du nämner så säger jag Kihlström och lite tyngd i Arell, på grund av att jag vill minnas att Brynäs behöver just tyngd och hårt spel, gissar att vi får det i dessa båda herrar... Kihlström ska ju spela hårt, trots att han väger under 90kg...

Vilka av dessa fyra anser ni skulle gå in rätt i laget och bidra idag, och vilka skulle vara bra i framtiden?

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: ett Luleå med ett bra försvarsspel...

Jag hoppas verkligen att Berglind, LJ och Styrman inte får sina kontrakt förlängda och att Löf lånas ut alternativ sätts på en sommarträning a la grande så han får nån form av chans att uppnå den oerhörda status som Sundlöv anser att han skulle kunna komma upp i redan iår, men som han bevisligen inte varit i närheten av.

Det skulle ge en backuppsättning med: Bertil, Djoos, Gunde och Jacobsson, Dennis Persson och Sunqen. Då är det två platser som ska besättas!

• Niclas Arell         22 187 102 L
  • Fredrik Carlsson  24 195 97  L
  • Lukas Kilström    22 183 84  L
  • Thomas Pöck      31 186 93   L

Två av dessa fyra skulle jag gärna se på dessa platser!
Vilka två, eller några helt andra, skulle ni vilja se?!

DavyDjoos: Skillnaden är att Styrman var/är en 9:e back, Kilström är topp 3 i Luleå :-)

70 Rodrigues: visserligen ansågs ju Styrman vara något av en Bertilsson-typ... Men i Kihlström-fallet är jag desto mer positivt inställd, en spelare, liksom Enterfeldt, som Luleå ville ha kvar, inget överskottsmaterial...

Jajjen: får vi flera rutinerade toppbackar vore det guld, men hur stor är chansen!?

DavyDjoos: Ser gärna Kilström i Brynäs, han är en Bertilssontyp, dock inte lika skadebenägen ;-)

Jajjen: ja, men att byta ut Styrman mot Kihlström och Löf mot rutinerad kvalitetsback och en frisk Bertilsson skulle ju ge bättre och mer fysiskt spelande backuppsättning än nu iaf...

Vi har väl vant oss med att vara nöjda med det lilla positiva vi serveras!? ;)

Redigerad kommentar

Jajjen: Ja, och det är bara backsidan. Vi behöver även en målvakt av landslagsklass+ en BRA backup. Forward behövs bytas ut minst 5-6 st. Då kan vi slippa KS!

DavyDjoos: Har vi inte tillräckligt med unga, utvecklingsbara backar? Ska Brynäs spela slutspelshockey nästa säsong handlar det om backvärvningar av landslagsklass.

Kan Brynäsryktet stämma?

Peja: Arv förstår du

Gurra88: Av ren nyfikenhet. Varför började du heja på Brynäs istället för HV?

Gurra88:Vi får se vad det blir för värvningar, leftovers eller inte. Sundlöv har ju som bekant sina moments.

Huge: när ska du komma med något nytt och inse att det där slutade bita på mig för ett halvår sen?
Har du bara 20 ord i din vokabulär?

Gurra88: "Vad fan är då Brynäs?"

Regerande Svenska Mästare.
Guldet bärgades som bekant med det sämsta lag Sundlöv nånsin ställt på isen.
Iaf enligt nåt småländskt byorakel...

Carl Lejonkräk: han är för bra. Vi tar bara in leftovers

Gurra88: Varför inte?

Peja: så Hv är ett bylag. Vad fan är då Brynäs?

Redigerad kommentar

Gurra88: Bra fråga. Jag tror inte heller att han skulle vilja spela i ett småländskt bylag.

Carl Lejonkräk: varför skulle han vilja spela här?

Peja: Känns som en vettig ersättar till Berglind, som jag inte tror får förlängt.
Ligger dessutom i linje med vårt generella tänk vad gäller värvningar.
Börjar bli en lulefilial i Gävle nu, även om Kilström iofs har lite anknytning till stan efter pappans sejour här i början av 80-talet.

Peja: Lukas ska vi ha!

Peja:

Var bor flickvän?

Lukas Kilström lämnar Luleå efter säsongen...

Den här liraren vill jag se i Brynäs nästa säsong, en perfekt ersättare för Johansson. Han har ännu inte blivit erbjuden någon fortsättning från Färjestad. Faxa Sundlöv faxa ;-)

Skulle inte bli förvånad om vi får se Hanses i Brynäsmålet nästa säsong ;-)

Slajsarn: Det är lugnt blir han skadad så kan ju alltid Sundlöv ersätta honom med en Styrmankopia för sånna finns det gott om!

OBS IRONI!

Gurra88:Jag är kluven till att sajna en så skadebenägen spelare på 3 år... Men är han skadefri så är han en stor tillgång så man får väl hålla en tumme...

Skönt med Bertil! Då är det bara 2 nya backar till som behövs

tjugo8:Inte alla som uppskattar det, många härinne hånar ju en när man säger att man har "insider":)

Huss: Ja, just axelskador har väl en tendens att vara efterhängsna om man inte åtgärdar dom grundligt genom ex operation.
Är snarare förvånad att Bertil inte varit mer skadad, med tanke på spelstilen.
Som sagt: det börjar arta sig försvarsmässigt.

tjugo8: Men problemen med Bertil har till stor del varit relaterade till hans axel. Tidigare har de inte gjort några ingrepp utan bara vilat. Nu skall de problemen vara över iom den operationen han till slut tvingades göra.

Det snackas om två nya backar till nästa säsong varav Luleås Lukas Kilström är den ena. Kilström skulle vara en grym värvning, en Bertilssontyp. Om Kilström plus ytterligare en back så ser det fan så mycket bättre ut :-)

Gunderson

Bertilsson

Kilström

Sundqvist

Jacobsson

NY

Djoos

Persson

Löf(Lånas ut)

Huss:

Jag har hela tiden trott det och tror det fortfarande, det jag oroar mig för är om inte rekonstruktionen går igenom och vi konkar då lär vi inte spela ES hockey kommande säsong.

Varför jag är så optimistisk denna säsong jämfört med andra är att SALO har insett hur man skall göra, byta ut 1 - 2 spelare inför denna säsong och inte halva laget som hans föregångare gjort. till denna säsongen är Kapstad och Edblom nya och resten av laget är intakt, man ser vilken harmoni laget har och att klubben befinner sig i akut ekonomisk kris bekommer dom inte alls. Som Bergenstöm sa, " Ekonomin låter vi andra ta hand om, vi gör det vi är bra på och spelar hockeY och skall ge fansen en Elitserieplats "

« · 1560168 · »