1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741520 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
... det ska vara ett / mellan bry/engagera sig

70 Rodrigues: Visst är det så, men jag tror ändå att det är viktigt med många medlemmar (föreningen bör bli starkare av det) - å om tillräckligt många tycker likadant så kan vi påverka exempelvis på årsmötet. Men jag tror inte att Brynäsfans över lag orkar bry engagera sig så mycket, jag kan dock ha fel.

Anders Berg: Att människor inte väljer att bli medlem är väl rätt uppenbart, varför stödja en förening som år efter år pissar på både sina fans, medlemmar och sponsorer? Det är ju negativa skriverier hela tiden, men det är klart, så blir det ju när man ständigt och jämt gör bort sig. När Brynäs IF har lärt sig hur man bedriver en ES förening på ett proffsigt sett med allt vad dedt innebär gentemot fans och sponsorer så kommer också antalet medlemmar att öka och självfallet också publikstödet. För att få något måste man också leverera.

Anders Berg: (Som medlem är det helt okej att klaga, ha ha!)

Håller med fullständigt :-)

Att vara medlem i Brynäs innebär en hel del saker, bland annat att man stöttar klubben ekonomiskt och att man även har rösträtt på årsmötet.

De flesta här på sidan klagar ju på Brynäs 24 timmar per dygn. Rätt eller fel? Men, är ni medlemmar i Brynäs IF? Om inte - varför inte? Bli medlem omgående om du inte är det, annars, sluta klaga! (Som medlem är det helt okej att klaga, ha ha!)

Huss: Det ska inte daltas för mycket dock, tycker jag. Då blir det inte heller bra. Antar att lagomt är bäst...

Jompe: Förankra har väl aldrig varit Boorkens grej.
Han är inte typen som skickar ut sådana idéer på remissrundor hos spelarna direkt....

Huge: "Sannolikt så hade Boork lyckats väl i sitt lobbande för speliden och jag tror nog att de flesta spelarna var med på noterna, iaf från början. Och till så pass stor del att man beslöt sig för att testa."

"Sannolikt" och "jag tror nog" känns lite svagt för övertyga mig i varje fall. Som den alltid välinformerade rackham skriver så var det väl så att Boork gick ut och sade att han inte förankrat idén i truppen. Kvar stod mormor med rumpan bar när det sket sig.

Huge:

På mitt jobb måste jag förankra mina idéer om vart vi skall nå nånstans och hur vi skall organisera oss, för annars får jag göra jobbet själv. Detsamma gäller en tränare i ES. Således exit Boork.
Jag har tidigare hänvisat till en intervju med Boork där han förklarade varför ha inte förankrade sitt (Och Mommos?) beslut.

Sportchefen och styrelsen har ansvaret.
Tränaren och spelare gör sitt jobb som anställda.

Där har du ansvarsfördelningen.

By the way så tror jag att Brynäs kanske presenterar någon spelare den här veckan, men dock inte någon 1:e center eller 1:e back, det kommer nog dröja ytterligare en tid. Detta är dock bara något som jag känner på mig...

arnio: Vad man har hört genom åren så är det ju dock precis tvärtom, alltså att det är väldigt få som är anställda på heltid inom Brynäs IF.

Det skulle också vara kul att se hur mycket Brynäs organisation kostar och hur måna som jobbar inom den och gämföra med andra föreningar i serien. Jag har en känsla att många är med och ska dela på kakan i Brynäs-

Huge: Det som bör redas ut är kostnaden för den breda truppen.
Spräcktes spelarbudgeten som det ryktats om?
Var styrelsen med på detta i så fall?
Om inte, vem tog beslutet om att spräcka budgeten?

Det budgeterades tydligen för 6500 pers. per match men hur blir det nästa säsong? 6000?

Huge:
Ja, det vi inte ska glömma bort är att det berömda rotationssystemet funkade bra under försäsongen. Det var sen som alla spelare började gråta och klaga på Boork. Sen förstår jag att alla vill spela hela tiden, men det kom ju inte som någon överraskning ändå. Mystiskt.

Det STÖRSTA felet säsongen 07/08 stavas: Markus Korhonen och Daniel Sperrle! (Å sen att man lyssnade lite väl mycket på spelarna i laget som gnällde som kärringar - man måste kunna klara av en hård tränare!)

rackham: Ja, det där var många intressanta och bra frågor du ställde.

"Jag kan tänka mig lyfta frågan om hur idén om den breda truppen kom till och hur det kom sig att idén inte förankrades bland de som skulle medverka och utföra själva jobbet..."

Har svårt att se hur spelarna skulle ha tvingats in i ngt dom absolut inte ville vara med om. Sannolikt så hade Boork lyckats väl i sitt lobbande för speliden och jag tror nog att de flesta spelarna var med på noterna, iaf från början. Och till så pass stor del att man beslöt sig för att testa.

Men här har du nog den största anledningen till att man inte borde ha förlängt med Boork så ansvaret för det hela bör nog fördelas rätt så jämnt på de olika aktörerna (spelarna, tränaren, sportchefen)

Anders Berg:

Verksamhetsåret slutar på onsdag nästa vecka. Sedan skall allting knappas in som har med tiden 1/5 07--30/4 08 att göra. Efter det trycker de på knappen på kansliet och Simsalabim: en dator knappar ut resultatet för säsongen 07-08.
Senast en vecka inför årsmötet får medlemmarna reda på läget...

Ska vi göra något helt nytt?! Tänka positivt! Det kan räcka väldigt långt, tror jag. Jag hoppas på ett gäng riktigt bra nyförvärv! (Hoppas även på att inte, typ, Widing får något NHL-kontrakt precis när man spikat truppen). Jag hoppas att Markström kommer vara Topp-3 i målvaktsligan 08/09. Jag hoppas även på att laget går till slutspel.

Det var svårt, det måste jag erkänna, men det var väldigt härligt att tänka positivt också! (Fan, vilket starkt kaffe!)

Qvarre: Ja.. fynd ja. Det har inte Brynäs hittat ofta. Men en viss Robert Kristan var ju ett grymt fynd! (Men jag vågar inte hoppas på fler såna fynd dock).

De avvaktor nog Hockey VM innan det presenteras några förvärv.
Då får vi säkert någon grym Italienare med röterna i Canada eller något annat exotiskt :-)

Från det ena till det andra... Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta varför Brynäs ekonomi är dålig (och då menar jag från klubbens sida och inte från någon som ska sitta här och gissa). Det enda vi får höra nu är att Brynäs inte har några pengar. "Varför", är då en naturlig fråga. Självklart borde Brynäsfolk gå ut och förklara detta för oss fans.
Men kommer det att hända?

spud:
Jo visst, det jag ville få sagt var bara att inga andra klubbar än AIK var nog aktuella för Tärnström.

Anders Berg: Klubbhjärta är förunnat de som har råd att inte ta ekonomisk hänsyn, men för den skull har nog de flesta ett hjärta hos den klubb de uppfostrats

Tärnström hade kunnat välja alla klubbar i Elitserien om han hade velat - nu valde han AIK därför att han har hjärta för klubben (och kanske vill trappa ned), precis som Kenny Jönsson gjorde när han valde Rögle före FBK.
Det finns med andra ord fortfarande spelare med klubbhjärta!

Till några som skriver här på sidan; "Sundlöv". "Statistik".
Så stavas det!

Huge:

Dom flesta brynäsare skulle nog jubla om ni fick Tärnström. Jag hade sett honom i Leksand alla dagar i veckan.

Huge:

Jag kan tänka mig lyfta frågan om hur idén om den breda truppen kom till och hur det kom sig att idén inte förankrades bland de som skulle medverka och utföra själva jobbet...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan om pengarna som den breda truppen kostade...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan om vilken strategi som finns över hur Brynäs skall spela med hänsyn att truppen spretar nåt så kopiöst...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan om hur föreningen skall säljas till potentiella spelare framöver...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan hur ansvaret för säsongens debacle skall fördelas och konsekvenserna av densamma...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan hur kontakten med media hanteras...

Jag kan också tänka mig att lyfta frågan om det är ok att lyfta frågor...

Huge: Tärnström foppa och sudden idel världsstjärnor... Jonte Hedström.

70 Rodrigues: Spelare som Tärnström, Foppa, Sudden osv är såna som man i praktiken inte kan räkna som tillhörande spelarmarknaden.
Spelare som efter avslutad karriär på hög nivå kommer hem och då i 99.99% av fallen ansluter till sin hemmaklubb sas, pga stort hjärta för sin förening.
Där spelar det nog ingen större roll hur mkt pengar du erbjuder, så det känns rätt så fånigt att i det fallet gnälla över att Sundlöv skulle ha missat Tärnström.
Marknaden är absolut inte död, men till största del så är den det vad gäller den här "typen" av spelare...

Poffa: "Där har du uppenbara bevis, om nu inte det mest solklara av dem alla räckte i dina ögon."

Ja, du får gärna tycka att det mest solklara beviset på bristen på nytänkande var att tillfälligt ta tillbaka Boork i ett nödläge. Tycker du med facit i hand att man gjorde fel?
Var sak har sin tid och att i det läget börja tänka nytt och visionärt hade verkligen varit att sätta hela föreningens existens på spel.

"Just nu anser du att Sundlöv inte begått några misstag. Han ska sitta kvar och allting är rosenrött."

Jaså?
Har jag verkligen påstått detta?
Sundlöv, liksom alla sportchefer begår misstag. Han ska enligt min mening främst bedömas på det han gjort sen vi omorganiserade och anlitade Boorken. Och där ser jag inte att han gjort några större misstag, utan att jag fördenskull har känt till förutsättningarna (de ekonomiska och hur spelarmarknaden sett ut).
Tvärtom så var han väl en bidragande anledning till de lag vi hade under Boorks första 2 år och även nu under den senaste säsongen.
Hur många stod upp och gnällde över lagbygget i somras inför den nyss avslutade säsongen?

Skulle man sparka Sundlöv så skulle jag vare sig hylla eller dissa beslutet, eftersom jag utgår från att man då gjort en grundlig analys av läget och vilka ev alternativ som står till buds.
Jag skulle dock dissa beslutet ifall motiveringen är att han klantat sig nåt enormt under sina år på posten.

70 Rodrigues:

Hehe ni får väl det som blir över. Herman H ?? :-)

mattias - 74: Vi är Brynäsare och luttrade vid det här laget. Och Sundlöv som säger att marknade är död.

rackham: Thomas Thelin ska det självklart vara :-)

70 Rodrigues: Soppa var ordet...

Sundlöf trädde väl in i bilden 04 eller? I så fall så är det följande han är skyldig till.

2004-05 Tomas Jonsson, Roger Kyrö (A) fram till 28/10, därefter Roger Kyrö, Michael Sundlöv (A), Anders Bäckström (A), Jan Larsson (A) 2/3-30/4 Wayne Fleming, Tomas Jonsson (A)

"2005-07 Leif Boork, Olof Östblom (A)

2007-08 Leif Boork, Olof Östblom (A)

2007-08 Olof Östblom, Mats Thelin (A)

2007-08 Leif Boork, Niklas Czarnecki (A)

2008-2009 Niklas Czarnecki, Tommy Jonsson(A) Jan Larsson (A)"

70 Rodrigues:

Mats Thelin?
Han har jag missat... ;-)

arnio: Så här har tränarkarusellen sett ut dom senaste 10 åren, nu är inte Sundlöv skyldig till allt detta men ändå, det är en jävla soppa.

1998-02 Roger Melin, Gunnar Persson (A)

2002-03 Esko Nokelainen till oktober, Gunnar Persson (A), sedan Gunnar Persson, Michael Sundlöv (A)

2003-04 Gunnar Persson, Michael Sundlöv (A)

2004-05 Tomas Jonsson, Roger Kyrö (A) fram till 28/10, därefter Roger Kyrö, Michael Sundlöv (A), Anders Bäckström (A), Jan Larsson (A) 2/3-30/4 Wayne Fleming, Tomas Jonsson (A)

2005-07 Leif Boork, Olof Östblom (A)

2007-08 Leif Boork, Olof Östblom (A)

2007-08 Olof Östblom, Mats Thelin (A)

2007-08 Leif Boork, Niklas Czarnecki (A)

2008-2009 Niklas Czarnecki, Tommy Jonsson(A) Jan Larsson (A)

Jag ställer frågan igen: Hur många tränare har förresten Sundlöf provat under sin tid som sportchef i Brynäs? Kan det vara något slags rekord?

Huge: "Hur såg ekonomin ut? Vilka "förstärkningar" fanns att tillgå?
Passade isf dessa förstärkningar in i lagbygget på ett bra sätt?
Många frågor som man bör ställa sig innan man avkunnar dom över (in)agerandet."

Flera andra lag värvade till sig förstärkningar. Ekonomin kan inte ha varit så dålig, då Brynäs hade 7 miljoner i eget kapital inför säsongen. Och de spelare som kunde värvas kunde ju knappast gjort ett sämre jobb än de som redan fanns i Brynäs. Kan man bli sämre än sist?

Att ha ett bra juniorlag är inte nytänkande, det är grundläggande. Nytänkande handlar om att skapa "nya grepp" inte att få fram lovande juniorer. Nytänkande hade t ex varit att värva spelare, ändra i ledningen, komma med motivationshöjande åtgärder osv.

Där har du uppenbara bevis, om nu inte det mest solklara av dem alla räckte i dina ögon.

Just nu anser du att Sundlöv inte begått några misstag. Han ska sitta kvar och allting är rosenrött. Men, skulle Brynäs sparka Sundlöv så skulle du hylla beslutet och anse att det var det bästa för klubben då Sundlöv begått ett par misstag under säsongen.

lillovechkin: Ja där verkar det finnas stålar...

arnio: "När jag ser på de flesta andra lag så har de inte direkt tokvärvat superspelare så paniken kan vänta ett tag tycker jag."

Nu är ju inte AIk något hot iår men..

Sansa er lite innan ni sågar årets värvningar för de har inte blitt några värvningar ännu. När någon har ritat på för BIF (och det kommer flera spelare att göra) så kan ni såga dem. Om ni dessutom väntar tills ni har sett dem spela i brynäsdressen så kan ni dessutom ha lite trovärdighet i vad ni skriver.
Att såga Sundlöf för att värvningarna drar ut på tiden är bara löjligt, ifjol spikade ju Sundlöf truppen före alla lag och de flesta tyckte att allt såg riktigt bra ut på förhand så lugna ner er lite innan sågen kommer fram.

Däremot så kan vi alla ifrågasätta Sundlöfs kompetens att sköta värvningarna men kanske han ska ha tur någon gång med.
Målvaktsläget oroar mig en del men där verkar det inte bli nåt nytt. Kommer Markström verkligen att kunna vara en av de åtminstånde åtta bästa målvakterna sett till en hel säsong? Om inte så luktar det kvalserie eller ingenmansland
.
Både JJ och Andreas Johansson skulle vad jag tror lyfta Brynäs något enormt om dom kom in i laget men nytt och fräsht känns det inte direkt.

När jag ser på de flesta andra lag så har de inte direkt tokvärvat superspelare så paniken kan vänta ett tag tycker jag.

Hur många tränare har förresten Sundlöf provat under sin tid som sportchef i Brynäs? Kan det vara något slags rekord?

Peja: "Allt går att lösa om man vill det"

Läs: "Ge mig 350 tusen i månaden så gör jag ett sista ryck"

Johnson: ”Man ska aldrig säga aldrig”
Frölundas 38-åring kan bli Brynäs nye förstecenter

gävle • ishockey
Brynäs flirtar med Jonas Johnson.
Och Jonas Johnson avfärdar inte inviten.
– Allt går att lösa om man vill det, säger han till Sporten.

Nu börjar man faktiskt bli frustrerad, man ser hur dem i kvällblaskorna radar upp spelare som går hit och dit, Vår klubb nämns dock aldrig...

Peja:

"Tror inte han går på stan... Säkra källor säger att han är med i Order of Nine Angles, inte oväntat..."

Åh, Mästare, vad hemskt! Jag som trodde att han bara gjorde Rosenlund som extraknäck...

Oooo, Guru vägled mig från dessa mörkrets krafter!

Peja:

"1) Brynäs letar ingen tredjecenter
2) Brynäs målsättning är (förhoppningsvis) inte att vara ett sämre lag än Frölunda."

Precis, Danne! Där fick du!

Tss, ha mage att ifrågasätta Peja!

Guru, låt dig inte nedslås av de subversiva krafterna!
Vi vet vem som har FACIT!

rackham: Tror inte han går på stan... Säkra källor säger att han är med i Order of Nine Angles, inte oväntat...

Danne_l:

Danne, nu blir jag svart i ögonen!
Du hittar ju bara på!

Peja, vet!
Min GURU känner de som är värda att känna i Göteborg och här kommer du och kommer. Är du Göteborgare kanske? Va!

Peja har FACIT!

Danne, skäms du inte? Hur skall du kunna gå på stan? Tänk på dina barn!

Danne_l: "Vet inte vilka du känner eller har pratat med men jag håller inte med dig. Johnsson håller absolut för fortsatt spel. Kanske inte i en förstafemma i ett lag som Frölunda, men väl som tredjecenter eller i ett sämre lag."

1) Brynäs letar ingen tredjecenter
2) Brynäs målsättning är (förhoppningsvis) inte att vara ett sämre lag än Frölunda.

Dunc:

Jag ser laget spela, det gör inte du eller han. Nej, Niklas har aldrig talat om att sluta.

« · 1034139 · »