1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743575 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Mittnamn: Just nu är det tre forwards och två backar som ska in. Jag antar att det är tre spetsforwards som ska in. Sedan är det ju två toppbackar vi ska ha.
Det bästa vore ju om Salmela stannar, sedan går Andersén till KHL. Då får vi pengar för det + 270k/mån att lägga på andra spelare. Då kan man ju dela upp den summan såhär tex: 100k/mån läggs på en stabil back, sedan lägger man 170k+Ollas lön+Rödins lön+Scotts lön på tre forwards.

Rödin hade 280k/mån
Scott gissar jag på 180k/mån
Ollas gissar jag på 150k/mån
Sedan lägger man då på 170k på det där så blir det sammanlagt 780k att lägga på tre spelare.
Då kan alltså Bengtzén värva tre spelare för 260k/månad vardera.

Pengar finns! ;) Blir spännande att se vad som kan tas in!
Pusslar man med pengarna lite grann så kan det tex värvas två spelare för 300k/mån sedan en spelare för 180k/mån. Då blir det en jävla vass spets.
Typ Holloway, Ryan och en spelare från AHL för 180k/mån.

Alla verkar ta för givet att Jensen
ska in i stället för Alcén, och att det
kommer in en spelare i Ollas "prisklass".

Jag är inte så säker på det. Rimligtvis
så borde Jensen vara lite dyrare än
Alcén. Och att det är Jensen som tagits
in i stället för Ollas. Och att Alcén blir
kvar.

Auchinleck:
Potensproblem i 10 år minst efter att ha läst det där.

Chris11:
Ang lagippställning med SPETS och SPETS tillsammans med Lindblom...

Liiite roligt blir det allt.
Lars-Erik SPETS och Knut-Henrik SPETS vilket dunderduo... 😂
Fan, hade missat att det finns en Vegard SPETS också.
SPETS-SPETS-SPETS

😎

Chris11: Finns möjligheten att plocka in Ryan och Hjalmarsson (eller andra av samma kaliber) och placera i en förstakedja så skulle Brynäs trupp se riktigt bra ut. Dock har jag svårt att se att Granström och Jensen är värvade för 3:e kedjan. Jensen ska spela i en producerande enhet de jag sett av honom genom åren så skulle jag tro att han är tilltänkt som topp 6 alternativt läktaren. Han har sina styrkor i offensiven och brister lite i defensiven och det fysiska. I mina ögon ska en tredje kedja klara av att spela fysiskt och ha spelare i tredje som brister i det defensiva är ett risktagande som jag inte tror BZ gör. Granström har troligtvis blivit lovad en stor roll, där han inte är intresserad av att gå från Luleås första till Brynäs tredje, men plånboken är kanske så stor att Brynäs spelar med 9:e topp 6 spelare, och maler sönder sina motståndare offensivt...

Oavsett så ser det intressant ut, och det ska bli roligt och se vilka spelare som tillkommer innan truppen är spikad. Har BZ uttalat sig om vilka spelartyper som ska in i truppen? Vilka roller är kvar att fylla enligt klubben?

Olden - Jensen, same same😯

{2064}: Tror inte han kostar så speciellt mycket med tanke på senaste säsongen. Lite mindre än Olden kanske?
Går det inte bra för honom så fine, då har vi många andra spelare som kan spela där i tredjekedjan. Det är ju inte så att han kostar 300k/mån och det är 50/50 om han ens kan spela någon match under säsongen.
Visst det är en liten chansning med JJ, men det är det ju de facto med alla spelare.

munkas: Ja senast gjorde Pathrik Westerholm 33 poäng, Ponthus fick ihop 18 poäng. Granström gjorde 23 poäng. Lindblom gjorde 25 poäng. Vem har sagt att alla de är givna i de två första kedjorna? + Vem har sagt att spetsvärvningarna är chansningar från AHL? Kan lika gärna vara Derek Ryan från AHL eller Simon Hjalmarsson från KHL som BZ har på kroken.

Så här skulle jag formera laget:

Lindblom-SPETS-SPETS
Westerholm-Westerholm-Johnson
Jensen-Granström-SPETS
Blomqvist-Enterfeldt-Thorell

Vart ser du den svaga kedjan?

"Lindblom var väl inte särskilt bra sista delen av förra säsongen, iaf långt ifrån att kunna leda en kedja."

- Om du tror att Linsblom ska leda en offensiv kedja så är det nog dags att läsa på lite grann. Han är inte en playmaker, utan han är en spelare som skapar ytor åt spetsspelarna. Så som han gjorde i år med Scott och Rödin.
Vet inte om du sett många hockeymatcher eller har någon som helst kunskap hur man bygger kedjor, men kan förklara för dig att man bygger inte en framgångsrik kedja med tre målskyttar. Utan det måste vara någon som är där och levererar passningar och en annan som är där och skapar ytor åt de andra två.
Lindblom är precis den spelaren som kan skapa ytor åt sina kedjekamrater + han kan leverera passningar.

Jaken: Vadan denna attityd mot våra spelare och vår förening? Du skriver alltid i nedvärderande sarkasmer.

Jag håller faktiskt med munkas här lite. Just nu ligger det många "om" och "kansken" i vägen för att vi ska bli ett topplag. Lite för många för att man inte ska vara orolig. Om vi bara kunde säkra upp Salmela och plocka in en riktig spets, typ Ryan, så skulle iaf jag känna mig lite lugnare.

Chris11: jag tvivlar inte på att det kan finnas en uppsida med JJ utan konstaterar bara att Masken uppenbarlige gjorde en annan riskanalys än BZ.
I ett normaläge för en förening med sund ekonomi som inte tappat 21 mill på 3 år så hade det nog varit värt risken, men nu?

Chris11: Lindblom, Granström, Westerholmarna är alltså självklara i en av de producerande kedjorna. Har någon av dem gjort över 30 poäng i SHL? Visst, alla dessa plus Jensen och Thorell kanske får en enorm utväxling till nästa säsong men tänk om de följer den normala? Lindblom var väl inte särskilt bra sista delen av förra säsongen, iaf långt ifrån att kunna leda en kedja. Johnson gjorde massor med mål, i PP... Hur många matcher kommer Jensen och Bertil hålla för? Hur bra är våra målisar egentligen? Om alla pusselbitar faller på plats håller jag med om att Brynäs kan bli farliga, problemet är bara att det blir fler och fler pusselbitar och "om" varefter nyförvärven presenteras. Lägg därtill två chansningar från AHL på de absolut viktigaste platserna och den stora pusselsoppan är total.

Hörrdu Pettisbif.
Om det ska komma en kanon från AHL.
Vilka svenkar sitter på utgående kontrakt?

Bz betonade att Bulan inte ska behöva ha genomgångarna på engelska. Det tycker jag är en hint om vad han söker.

Kom igen nu grabben och gör ditt jobb😄😄

{7739}:
He he. Granström som förstecenter. Vilket spel det kommer att bli. En sann spets spelfördelare

ellis: Möller och Lindström står väl under kontrakt med SAIK, vad jag förstått.
Måste ha krävts ett enormt jobb med övertalning och massor av ekonomiska resurser för att värva dom två....

ellis: Du har svårt att ta in vad som skrivs om det inte stödjer dina negativa slutsatser, eller hur?

{2064}: Det är många som säger att Jesper Jensen kommer att bli jävligt bra i SHL. Jag väljer att tro på dem. Titta på killen, han har spelat över 40 VM-matcher för sitt Danmark och levererat poäng där. Sedan var han Rögles bästa spelare när de gick upp i SHL. Bengtzén sa även att han var KHK:s bästa spelare när han spelade hos dem.
Även MrMadhawk, som har koll på spelarna där nere tror att han kan slå ut som en bomb.
Säger bara såhär, välkommen till Brynäs Jesper, det blir succé! ;)

Andreas Galle: Jensen har 105p på 139 allsvenska matcher, kvalmatcher över 1p i snitt, 105p på 150 landskamper för Danmark 7 VM. Granis gjorde 13 baljer och 11p på 11 matcher i slutspelet. Thorell nästan 40p i Allsvenskan. För mej är det hyfsade poängspelare.....

Absolut. Med statistik kan man göra mycket:
Thorell hamnade med sin poängskörd inte bland topp 10 och platserna framför gamla bekantingar som Daniel Hermansson och Christian Söderström så att räkna poäng från Allsvenskan skulle jag vara lite försiktig med.
Grana har alltid varit en slutspelsräv, lustigt att du inte tog med hans blygsamma poängskörd från grundspelet. Det är väl där vi behöver poänggörare för att nå slutspelet (där Grana kan "äga isen" :-) )
Jensen gjorde sina poäng för 2 år sedan i Allsvenskan och det återstår väl att se vad han kan göra i SHL, förutsatt att han läker ihop ordentligt.
Som sagt, jag gillar förvärven av Thorell och Grana men i förhållande till budgetläget inte skulle riskera en värvning av Jensen (givet Rögles diss). Men dessa herrar är inte de som kommer avgöra matcherna för oss utan det förväntar jag mig att mer meriterade poängplockare gör.

ellis: Derek Ryan då? Bengtzén har honom på tapeten!

Johan Norrström: Möller och Lindström, då skulle jag vara nöjd - tro det eller ej. Spelare som man v e t är bra.

ellis:

Det är ju för att du aldrig kommer vara av den åsikten, att någon spelare som värvas är tillräckligt bra.

Johan Norrström: Det hade ju varit perfekt om vi kunde plocka två tungviktare som redan bevisat sig i SHL. Då slipper man chansa med en AHL-lösning.

70 Rodrigues:

Pengarna finns. Bengtzen antydde på mötet att han förhandlar med två spelare och det innebär att man kanske inte åker över. Scoutingresan är plan B i detta skede.

Chris11: Problemet är bara att jag inte tror det till syvende och sist blir några "spetsspelare" att tala om som kommer in.

Chris11: Vad har Frölunda värvat hittills? Två juniorer typ? Antar att deras ambitioner och resurser tog slut efter SM-guldet.

70 Rodrigues:

Trodde det var du som skämtade. :) Många på den där listan som skulle sågas här på forumet om de skulle ha värvats till Brynäs.

ellis: Värvar de bara den typen av spelare? + Har vi värvat vår spets ännu?

Sätt dig ner, ta en öl, ta några djupa antetag, vänta några månader, sen så kan du jämföra trupperna i september! Ingenting är klart ännu!

kennys: "Oscar Möller och Joakim Lindström tillbaka i SAIK. Det är vad jag kallar spetsvärvning."
Jo, så värvar en klubb med både ambitioner och resurser. Och som inte är nöjd med att två raka år blivit SM-tvåa efter dubbla seriesegrar.

{2064}: Tja, bortsett från Bertilsson så var det kulturbärare som var två målvaktstabbar i slutminuten mot Frölunda, från att ta oss till en kvartsfinal och ett par miljoner extra i kassan.
Så för att ha haft en AS-mässig stomme gjorde vi det isf rätt bra ändå....

Håller med Sasse, nu är det dags att smälla till på några stjärnor. Bud Holloway vore ju ett intressant namn, men nej tydligen(?)

Derek Ryan verkar ju vara på tapeten, så det skulle vara en dröm att få honom till Brynäs. Tittar man på Örebros trupp just nu så har de redan en förstacenter i Tom Wandell, så jag tror faktiskt inte han hamnar där.
Lägg krut på att ta hit Ryan och sedan ta in en till poänggörare till förstakedjan så ser det ljust ut.

Här har vi fyra intressanta namn:
1. Derek Ryan
2. Bud Holloway
3. Simon Hjalmarsson
4. Niklas Olausson

Agenten: Sundqvist, Enterfeldt, Blomqvist, Bertilsson, jo det ser ut som en fantastiskt stomme i ett bottenlag eller i ett Allsvenskt lag. De spelarna du nämner är kulturbärare, men det är knappast spelare som tar oss till ett slutspel. Skillnad det....

HitTheLights: Som jag tolkade Bengtzén har dom inlett förhandlingar med spetsspelare ändå. Kanske Simon Hjalmarsson som spelade i KHL den gångna säsongen?

{7739}: Finns inget lag i Sverige som skulle kunna ersätta Rödin och Scott med något likvärdigt. Du får nog skaffa lite realistiska förväntningar.

HitTheLights: Jag med😂

{7739}: Ja Rödins ersättare kommer garanterat inte bli bättre, men Scotts ersättare kan faktiskt bli bättre. Överlag är jag säker på att vi kan få ett bättre lag nästa säsong. Tänk att vi har Boqvist som knackar på porten också.

70 Rodrigues: Halvfullt glas/halvtomt. Tyckte det fanns indikationer på mötet att resan kanske var överflödig. Men jag kan naturligtvis tolkat fel.

Chris11: Det är ju bara att gratulera till Jensen värvningen. Han var utan tvekan en av huvudorsakerna till att Rögle gick upp i SHL och under denna tiden var han halvskadad. Sedan var han lite för ivrig att testa på SHL så han la sig inte under kniven med axeln utan körde på vilket var fel beslut och hans poängskörd visar under förra säsongen då han fick gå på halvfart och förmodligen fick tänka sig för vilken sida han vände mot sargen. Jag är helt säker på att BZ vet vad han gör och vad han får. Dessutom så får han det till en billig peng så det skall nog räcka till spets också. Sitt lugnt i båten.

HitTheLights: Eller så finns det ingen deg till en sådan resa?

{7739}: Att resan till AHL inte blir av kan även innebära att BZ redan har två spetsförvärv på kroken och därmed avvaktar resan.

Tigerhjärta: Låt snubben vara, det blir fel när syskon skaffar barn med varandra, inte hans fel😂😂😂😂😂😂😂😉😉😉

Anders Berg: Vad ser du som inte jag ser?

Lindblom-AHL-AHL
Westerholm-Westerholm-Johnson
Jensen-Granström-Ollas ersättare
Blomqvist-Enterfeldt-Thorell

Salmela-Bertilsson
Andersén-Pudas
Zanetti-Kilström
(Carlsson,Sunken)

Rautio/Sandström

Jag ser tre vassa kedjor (om AHL-värvningarna sitter) + en köttarkedja. Sedan en av SHL:s bästa backuppsättningar. Vad ser du?

Chris11: Det där spelare-för-spelare-perspektivet du har känns väldigt infantilt och hur man än vrider och vänder på det skulle Rödins och Scotts ersättare vara försvagningar.

{7739}: Du missade hela min poäng men visst.

{7739}:
Så du petar ned Lindblom till 7-> ?

Rodrigo: Då håller vi tummarna för att Bengtzén bygger ett All Star-lag. Menar du med allsvenska mått då?

{7739}: Det finns ingen plats där någon spelare "bör" spela.

Kanada brukar bygga sina OS-lag som All Star-lag. Med producerande spelare i alla kedjor, alltså inga "roll"-spelare.

{7739}: Hmm, nyss sa du ju att Jensen var den där tilltänkta spetsvärvningen som man skulle ta in från AHL? Så Jensen ska alltså ersätta Ollas + vara den där spetsspelaren som skulle tas in från AHL!

Tre forwards till plus en medioker back å så en toppback. Sen har vi ett lag som kan konkurrera med... Leksand och Karlskrona. Gött!

Chris11: Nej, jag tror han ser Granström som förstecenter, Pathrik Westerholm som andre och Jensen som ytter. Ollas ersättare är Jensen så honom kan du stryka.

{7739}: Menar du att Bengtzén ser Jensen som förstacenter? Glöm det. Jensen kommer förmodligen spela med Granström i tredjekedjan. Tex:
Jensen-Granström-Ollas ersättare

tjugo8: Nej, det ser tyvärr mörkt ut i spåkulan.

« · 1748014 · »