Café

48370 inlägg · 1042 ämnen

Det kryllar av sjuka människor.

« · 1267502 · » Till forumet


Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Från det ena till det andra.
Tänk om det skulle drabba ens egna barn eller nära och kära.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

scim: Den stora mannen Tyko. Åh att få bli jämförd med honom.

"Jag har närt en kommunist vid min barm!"
"Sa och sa! Det var ju MIN talllrik!"
"Vad sa du att du gjorde sa du?!?!"

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Lumber Jack, Wayne: Akta er, för snart blir ni jämförda med Tycko Johnsson.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Wayne Gresky: Den osmakligaste klappjakten sedan Marjasin. Sven-Otto är helt försvarslös. Slaskjournalistik at its worst.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
hellge: Sven-Otto är inte dömd för någonting och det brott han anklagas för är preskriberat. Jag är inget större fan av vare sig torskar eller politikers fallskärmsavtal, men jag i ett samhälle där alla ska vara lika inför lagen så ska det gälla även Sven-Otto.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
hellge: Går det inte att få hyra?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Per HApps:

Ja, eller hur? För att inte tala om de 1,3 miljonerna torsken Sven Otto får trots att han köpt sig en hora.

Rätta mig om jag har fel, men nog sitter Sven-Ottos och Gudruns handlingar ihop. De bemedlade som sitter på makten, de som utnyttjar mot de i underläge, de utnyttjade som Gudrun eldade för. Om jag har tolkat Gudruns handling rätt ville hon visa världen att kvinnor tjänar mindre än män enbart pga sitt kön. Sätter man sedan in det i ett globalt perspektiv så blir det närmast osmakligt. Männen äger 98 % och kvinnorna endast 2 %. Att det förhåller sig på detta sätt beror bland annat på makthandlingar likt den som Sven-Otto påstås ha gjort.

Idag på P1:s studio ett intervjuades en forskare som var expert på den nya sexköpslagen. Han berättade att var sjätte man i Sverige hade köpt sex, han beskrev också den typiske sexköparen. Det var en man, i medelåldern eller övre medelåldern, boendes i städer, god ekonomi.

Själv funderade jag på en man med god ekonomi som bor i en stad. Vad röstar de på? Ja vilka röstar de på? Inte Gudrun och inte Ohly, eller? Mona? Nja, what about Maud eller Wetterstrand, formodligen inte. De frikyrkliga? Tror inte det. Möjligen PP men förmodligen de två kvarvarande ej nämnda.

Det var bara något som slog mig när jag körde bil hem från jobbet. Själv stämmer jag in på beskrivningen, möjligen skulle jag kanske kalla min ekonomi för hyfsad istället för god, fast köpa? Nej knappast.

Ska vi snubbar ha sex får vi nog ge fan i att köpa det. Det är ofta utsatta människor som har hamnat på sniskan säljer.


Som av en slump fyller Gustav Fröding 150 år i dagarna, så här sa han rätt passande till Sven-Otto-skandalen:

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, i skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

 Gudruns 100000 som eldades upp är  i alla fall en reklambyrås pengar.

Och det är ju ändå växelmynt jämfört med vad Ohly lovar bort till höger och vänster i form av reformer. Så vida han inte har 100 miljarder på banken så måste det ju vara skattepengar i form av skattehöjningar han lovar bort.

Dom eldar gärna pengar Ohly och Gudrun, bara det inte är deras egna.

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Per HApps: Alternativt lyssna på P3 Dokumentär om Bordellhärvan, där GW också är med.

Eller varför inte Thåströms kommentar till det hela? :-)
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Pigdebatten får ju en zoomad betydelse i alla fall. Kombination med en Toblerone och den ultimata synden hade varit fullbordad.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Dream Team:
Han är i gott sällskap. Läs Grisfesten och Samhällsbärarna av Leif GW.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: En av de roligare benämningarna för dagen på detta var väl "mushålsnära tjänster".
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Eftersom maxstraffet är 6 månaders fängelse borde det omnämnda brottet ha blivit preskriberat för två år sedan.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Dream Team: Mja, fast det var väl under valrörelsen så det måste varit någon form av pilotstudie då. Nu återstår det väl bara att han delges misstanke om brott i form av ett gredelint kuvert överlämnat av Beatrice Ask.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Eller så körde han "jobblinjen", på typiskt moderatskt vis. Han satte folk i arbete, helt enkelt!
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Var det inte precis exakt det han gjorde? Ja, sin egen alltså?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Dream Team: Han kunde väl ha skänkt pengarna till välgörenhet istället!
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Avgående minister Littorin verkar ha tagit rygg på Gudrun vad gäller att skapa rubriker.

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
knaskamilla: Ja hur många har ens reflekterat över FI:s existens det senaste året? Snart är det val och allt handlar om högerblock mot vänsterblock och är det någonting som diskuterats utanför det så är det Sverigedemokraterna. I det läget tände Gudrun på någon annans pengar för att belysa en fråga. FI får uppmärksamhet och reklammannen visar att han för en billig summa kan sprida ett budskap över hela Jorden (det kan inte skada på CV:t).

De som tycker att pengarna skulle skänkts till välgörande ändamål kan ju säga varför de inte tycker att miljöpartiet borde plantera träd i Afrika för hela sin partikassa, varför Vänsterpartiet och Socialdemokraterna inte ska ge sina pengar till de utslagna, varför Moderaterna inte ska ge sina till några ambitiösa företagare och varför Folkpartiet inte borde ge en morot till duktiga lärare för sina partimedel? Sverigedemokraterna har säkert något gammalt svenskt ruckel att bevara för sina partimedel...

Hade inte det varit bättre användning av pengarna? Må vara att det inte hade blivit mycket politik kvar, men men...
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Poffa:

Ja, det kan kanske stämma att hon fått det, jag vet inte. Hur många av alla som är upprörda över att hon eldat upp 100 000 hade kunnat tänka sig att rösta på FI annars...?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Poffa:

FI gör 2 fel.

1. Sättet dom gör det på. Att elda upp pengar må vara ett bra sätt att få uppmärksamhet på många gånger men inte rätt uppmätksamhet i det här fallet.. Pengarna hade kommit till mer nytta om dom skänkt dom till välgörande ändamål. Det är vi överens om?

2. FI skjuter sig själv i foten genom det här PR-tricket, nu har dom förmodligen stängt ute riksdagsplatsen för alltid. Blir ju svårt att göra någonting åt problemet när man inte har någon makt. Det är i alla fall vad jag tror. Den som lever får se..

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

knaskamilla: Själv skiter jag i vad pengarna går till, men jag tror hon hade fått fler röster och mer fokus på sakfrågan om hon inte gjort en brasa av 100 000 kronor. Nu hamnar allt fokus istället på huruvida det är rätt eller fel att bränna upp dem, istället för att fokus hamnar på löneskillnaden mellan män och kvinnor.

Dessutom är majoriteten av svenskarna upprörda över hennes tilltag och det hjälper knappast FI i höstens val. All PR är nog inte bra PR. Den enda vinnaren är möjligtvis reklambyrån.

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Herminator:

Fast när folk drar in att hon kunde ha skänkt pengarna till välgörande ändamål i stället är det ju i allra högsta grad intressant att diskutera vad pengarna FAKTISKT hade gått till om de inte eldats upp, eller hur?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Och en annan fd reklambyråman avgick nyligen som minister. Vart är världen på väg...
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
knaskamilla: För att tidningsannonser inte var på tapeten när Schyman brände pengarna i Almedalen. Tidningsannonsjämförelsen uppfanns här i Cafeboken på Hockeysnack. Det var ju Gudruns agerande vi diskuterade
inte vinklingar ur andras perspektiv.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
knaskamilla: Välskrivet och helt i linje med min egen åsikt i frågan.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
knaskamilla:

Eller "en som"...
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Sepass, här var det visst ens om hade skänkt 50 000.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Herminator:

På vilket vis tycker du att tidningsannonser inte platsar i argumenteringen? Hade hon inte eldat upp pengarna hade de lagts på någon annan form av marknadsföring, t.ex. ren reklam. Inte fanken hade de skänkts till några välgörande ändamål.

Läste för övrigt i Aftonbladet att de räknat fel, att det i själva verket borde ha varit 900 000 hon eldade upp...
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Herminator: Problemet är bara att om Gudrun gjort som du säger så skulle media inte ens tagit upp saken och därmed slösat bort 100 000 kr till i stort sett ingen nytta alls sett ur FI:s perspektiv.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Kan vi inte enas om att det är skillnad i att göra något medvetet och att råka ut för en olyckshändelse? Om du skulle totalkvadda en nyköpt bil för 100000 tror jag inte att du skulle stå i Almedalden och söka cred för detta sekunden efter, eller hur?
Annonsera i tidningen har inte varit aktuellt för Schyman denna gång så jag förstår inte hur det exemplet hamnat i argumenteringen.
Schyman skulle ha räknat upp en hög med äkta sedlar för 100000. Sedan radat upp en lika stor hög kopierade sedlar och eldat upp dem. Därefter skulle hon ha skänkt de äkta 100000 till t.ex. Kvinnoforum Visby. På så sätt skulle hon få respekt och slippa att gemene man skakar på huvudet åt spektaklet.
Hon har ju rätt i sak, det skiljer säkert 100000 mellan statistiskt jämförbar man och kvinna, orättfärdigt ja visst. Men nu har hon ju lyckats dribbla bort sig själv och samtidigt gjort ett helt onödigt självmål i FI-kassen.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
Så jag respekterar inte dina åsikter?
Är det för att jag inte tycker som du, och är ofin nog att försöka övertyga dig om att jag har rätt som jag inte respekterar dina åsikter?

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Bara om du lovar mig att göra detsamma, (högt i tak och att respektera andras åsikter...)
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
Men att bränna pengar på annat än att elda är inte 'vansinne'..?

Du behöver inte förklara någonting.
Men upplysningsvis vill jag tala om för dig att du befinner dig mitt i ett diskussionsforum. Du behöver inte svara, men du kan ju fundera litegrann på vad man gör i ett sådant...

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Varför ska jag förklara din tes för dig? Jag säger bara att det är vansinne att elda upp pengar oavsett motiv.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
"Jo jag har lyckats läsa, 3 ggr utan att hitta vare sig finess eller stöd för Schäms-Schymans agerande."

Jag har inte bett dig att finna vare sig finess eller stöd för Schymans agerande i vad jag skriver.
Däremot undrar jag över om du kan förklara för mig vad skillnaden hade blivit för de hemlösa som du värnar om, om FI istället för att elda upp pengar hade annonserat i Eskilstuna-kuriren.

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
"bryr mig lika lite om det som Schäms-Schymans brist på etik."

Vågar man fråga vad du gör i den här tråden?

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Jo jag har lyckats läsa, 3 ggr utan att hitta vare sig finess eller stöd för Schäms-Schymans agerande. Du gör vad du vill med dina 100000 spänn, bryr mig lika lite om det som Schäms-Schymans brist på etik.
Kunde man hoppas på att det var Monopol-pengar som gick upp i rök?
(Det stavas bränt, hade det varit bränna blir det 2 n pga. vokal efter n;en)
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
Jag vet inte riktigt om du lyckades läsa mitt inlägg.

JAG sade att hon lika gärna kunde bränna 100.000 på att annonsera i en blaska, som att bildligt bränna 100.000 - och ingen överhuvud taget av de som har dåligt ställt i samhället hade märkt någon skillnad.

Du hade inte heller märkt annonserna, och följdaktligen inte heller haft åsikter om dem härinne.


Om jag hade brännt 100.000 på att köpa en bil nu på förmiddagen, och sedan totalkvaddat den på eftermiddagen, skulle du då prata om hån mot de som har det dåligt ställt i samhället?

(stavar man brännt eller bränt? /chockad och undrande)

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Vem fan har sagt att hon ska annonsera i en blaska? Toktanten eldar upp pengar, helt i onödan. Börjar likna Hybris hos henne. Skänk pengarna till något godhjärtat ändamål och för debatten på dess arena istället. Almedalen duger fint som plattform för att föra ut hennes budskap.
Jag tycker att det är ett hån mot alla som har det dåligt ställt i samhället.
Just sådana som Gudrun värnade om en gång i tiden.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Herminator:
On nu Gudrun/FI istället hade brännt pengarna på en annonsserie i Eskilstunakuriren, hur mycket hade

1) Stadsmissionen fått?
2) Några bostadslösa fått?
3) Du höjt på ögonbrynen?

Och vad är skillnaden för de vi räknar upp mellan gårdagens incident och mina exempel?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Wayne Gresky: Konstaterar att många här är dåligt tunade på vad gemene man anser om fysisk pengabränning. Jag även Ohly och Schlingman har nu tagit avstånd. Varför är jag inte förvånad? Jo det finns inga "gemene män" som uttrycker sig på det här klotterplanket. Möjligen finns det en skock som uttrycker sig gement, men det är en helt annan femma. (c:
Förövrigt retar jag mig inte all på Gudrun WG, jag tycker bara att pengarna hade kommit till bättre användnings hos Stadsmissionen. ,
Men det kanske bara är jag och några bostadslösa som tycker så?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
NuMo: Jag antar att du menar sex, drugs & rock'n'roll?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Lumber Jack: Jag tycker att hon skulle ha använt pengarna som män gör. Vin kvinnor och sång alltså. Resten skulle hon ha slösat upp.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Lumber Jack:
Tänk om 'löneskillnaden' bara är underordnat, och inpräntningen av FI är den dolda agendan..?
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Japp, nu är löneskillnaden mellan män och kvinnor högt uppe på dagorningen i hela världen. Eller inte, typ.
Kommentera


Sv: Det kryllar av sjuka människor.
Metal Guru: Det finns alltid nån som blir upprörd, eller kränkt.
Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.

Hade man varit lika upprörd om Gudrun och FI brännt 100.000 på någon ringmurskrog?

Kommentera

Sv: Det kryllar av sjuka människor.
scim: Jag glömde säga att jag är på Gudruns sida här. Go Gudrun!
Kommentera

« · 1267502 · »