Café

Grupper · 49803 inlägg · 1046 ämnen

Fråga experterna

Sv: Fråga experterna
Wayne Gresky: Marknadsekonomi utan statlig styrning har jag mig veterligen aldrig nämnt. Ska läsa artikeln senare.

scim: Att släppa marknadsekonomin helt fri utan någon som helst statlig styrning skulle vara helt idiotiskt. Dagens signerat i DN ger ett argument varför.

hellge: Haha, först motiverar du att österikiska skolan är på väg att försvinna med att inga förespråkare tilldelats ekonomiska pris, och i meningen efteråt säger du att ekomomi och politik är nära sammanflätade...kan du inte läsa mellan dina egna rader ens?

Om jag får välja mellan att gradera de olika skolorna beroende på storleken på deras prisskåp eller hur väl de kan förklara och förutspå den värld vi lever i så tror jag faktiskt att jag väljer den senare. Sorry Krugman och alla andra Keynesianer.

Det är väl självklart att politiker ogillar den österikiska skolan som förordar guldmyntfot och full reserve lending. Något som stryper politikernas möjlighet att påverka utbudet av pengar och krediter, precis som det borde vara.

Österikiska skolan på väg bort, i tider som dessa...jag säger då det.

scim:

Den österrikiska skolan säger du. Jag tror tyvärr att du har fel. En del talar för att den är på väg ut och bort, åtminstone delvis.

Tittar man på de senaste årens ekonomiska pris så är det inte någon Österrikisks eller Chicago-skola som får motta pris.

Kollar man på de två senaste årens pristagare av riksbankens ekonomipris är ingen av dem från någon österikeskola. Problemet med att dela ut pris i ekonomi är att ekonomi och politik är intimt sammanflätade. Ekonomi är politik. Det betyder ju ordagrant ”hushållning med resurser”.

Spanar man på den senaste pristagaren Ingrid Ostrom så kan man se henne som en symbol för det nya och att vi människor måste lyfta blicken och titta bortom rationalitet, nyttomaximering och marginalnytta. Hon har löst delar av grundproblemet där nyttomaximerarna styper. Nämligen allmännings tragedi, alltså att ingen tar ansvar för det vi äger gemensamt såsom atmosfären och haven.

Strikt nyttomaximering blir ofullständig och igen – cynisk. Både vår statsminister och finansminister sjöng lovsång till dina ekonomer i sin ungdom, sen växte de upp, skaffade familj, fick barn. Båda dessa har fler gånger uttalat att de har lämnat denna strikta tolkning och syn på livet.

Wayne Gresky: Recessioner är ett nödvändigt ont i ett system med centralbanker och fractional reserve lending, där krediter expanderar under "boomen" och skapar bubblor som måste spricka.

Vad vi sett de senaste 20 åren är dock att man tar sig ur den ena bubblan genom att blåsa upp nästa (genom artificiellt låga räntor och stimulanspaket). I en äkta fri marknad skulle recessioner som vi har idag inte uppstå. Visst skulle företag gå i graven nu och då, men det är som jag påpekade ett hälsotecken.

Jag håller med dig om det du säger om ekonomiska teorier. De utgår ofta från att resonera kring modeller, men verkligheten är alltför komplicerad för att kunna minimeras till en modell.

Den enda ekonomiska skolan som är värd något är den österikiska, dvs lagarna om tillgång och efterfrågan etc. Värt att påpeka att det i princip alltid är folk från den österikiska skolan som förutspår de ekonomiska kriserna (Peter Schiff, Ron Paul etc)

scim: Små recessioner då och då är bara hälsosamma. Det är ingen slump att de allra största rasen kommer efter långa perioder utan recessioner.

Sen har ekonomisk teori mer gemensamt med religion än med faktisk vetenskap. Ekonomipriset till Nobels minne är ett hemskt gökägg.

renen: Fabler eftersom det är matematisk harakiri att spendera sig ur en ekonomisk kris och höja skatter när arbetslösheten är som högst.

Man har försökt med samma medel ett flertal gånger och resultaten är väldigt talande (depressionen på 30-talet, Japans zombiebanker och de ständiga bubblorna de senaste 20 åren).

En av de få gånger man effektivt lyckats avstyra en recession var under 20-talet. Vad var receptet då? Jo President Harding sänkte skatterna rejält.

scim: Vadå fabler? Det är givande och tagande hela tiden, men det offentliga måste få finnas för att vi ska få ett samhälle för alla!

Vi som har arbete märker inte av en skattehöjning på x antal öre men et gynnar den som inte har.

renen: Möjligtvis om man tror på Keynes fabler.

scim:Självklart, men med tanke på lumbers ideologi kunde jag inte låta bli. Men det är nu man ska satsa på offentliga arbeten.

renen: Det känns som att den globala konjunkturen har större skuld till sysselsättningsproblematiken än regerings politik de senaste 3 åren. Att tro att en förändrad strategi och ett systemskifte ska ge ett utslag på några år är ganska naivt. En politik med lägre skattetryck måste hållas under längre tid än så för att det ska gå att avgöra effekterna.

renen: Jag tror nog finanskrisen är en troligare orsak.

Lumber Jack: Sköt dig själv å skit i andra. Regeringens arbetslinje som inte ger någon en chans att överhuvudtaget få in en fot på arbetsmarknaden.

Lumber Jack: Jag tycker man snarare ska utöka LAS så även personer med långa armar, extra tår och snedkammad lugg ska ha företräde vid avskedningar.

scim: Varför då? Att Sverige har en av Europas högsta ungdomsarbetslöshet kan bero på en mängd olika saker, men under inga som helst omständigheter på LAS. Inte heller beror det på höga ingångslöner. Inte en chans. Fråga LO!

Salle: Man ska inte sparka på dom som ligger ;)

scim: LAS eller Sollefteå? :-)

Lumber Jack: Okej. Jag skulle väl gissa på att den här paragrafen efterlevs rätt så tydligt och därigenom ter sig tämligen lika inom alla kommuner. Men det är min egen högst privata gissning.

Jag råkade själv ut för en sån här rockad nu i våras då jag som "gammal i gården", eller i vilket fall äldre än den jag blev ersatt av, blev ivägskickad.
Det tyckas vara lite märkligt när en människa med lägre utbildning går före enbart p.g.a att denne har en fast anaställnig inom kommunen.

Tackar, då vet jag! Min tur att agera murbräcka framledes ;-)

Lumber Jack: Skrota eländet!

Dream Team: Jag kan bara tala för Sollefteå Kommun, men där är det oftast hela kommunen som är LAS-området. Det kan bli de mest märkliga rockarder vid personalförändringar. Du kan hamna på, eller bli bortskuffad från en tjänst av någon som är anställd miltals från din arbetsplats. Helt sjukt.  

Dream Team: Kan bara säga hur det är/var på MoDo Paper/M-Real-fabriken i Husum.

Där räckte det med att ha varit "innanför grindarna" oavsett avdelning.

Men även om det är ett stort företag med många avdelningar är det ju samma organisation och så är väl inte fallet för Kommuner och dess olika funktioner.

Redigerad kommentar

Bergius: Men då ska de väl hamna under skräppost? Och det gör dom inte.

250kg kärlek: Kan det vara så att epost från blocket hamnat som "skräppost" på ditt hotmail-konto? Inte ovanligt att hotmail sorterar in lite för mycket som skräppost.

Någon som haft bekymmer med att lägga in en annons på blocket? Jag ska förklara mitt problem: Jag har alltid kunnat lägga in en annons på blocket och sedan fått ett bekräftelse-mail till mitt hotmail-konto med telefonnummer och annonsens nummer.
Men, för en tid sedan så kan jag inte göra det. Jag får inte tillbaka något svars-mail, jag kan inte mejla en annonsör heller då det inte kommer fram.

Jag har ställt frågan till Blocket och fått svar att jag ska ändra till ett annat mailkonto (typ gmail, eller liknande). Och visst, det har jag gjort men jag vill ändå få min urprungliga hotmail-adress att fungera. Det är alldeles för jobbigt att hålla på och kolla in olika mail-konton.

Så min fundering, har någon fler råkat ut för detta eller finns det någon inställning på mitt hotmail som jag måste ändra? Jag har sökt men hittar inget. Dessutom så kan det inte vara fel inställningar i min dator då det inte går att skicka vare sig från den här datorn, jobbdatorn eller någon annan heller.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Per HApps: Komplett brukar ha bra "kit" att sätta ihop själv och även bra pris på märkesdatorer.

[url=www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787]Detta kit[/url] verkar ju vid första anblick vara jämförbart med ditt, tom snabbare CPU och större HD. Det är väl i princip bara grafikkortet som skiljer. Det är nog kanske det som gör at det skiljer nästan 2000 i pris.

Funderar på att bygga en dator till junior i julklapp, vad tror ni kan detta vara en lämplig sak att ge bort?  Tar tacksamt emot synpunkter

http://www.hockeysnack.com/image/455/400/paket.jpg

250kg kärlek:
Du är medveten om att du ger oss för lite information nu, väl..?

Om du är högerhänt låter du handen bara gå in en bit på pappret, innan du börjar skriva. Se till att du stavar rätt om du använder kulspets.

Någon: Hur gör jag om jag skulle vilja skriva ett brev som jag ska skicka i ett c5-kuvert med ett fönster åt höger? Jag begriper att jag ska vika mitt a4-ark ;O)

Alltså, jag vill kunna skriva adressen så den hamnar rätt i högra fönstret.

Per HApps: En inte helt fel reda må jag säga. Har själv inte vara där, men ett tips är att kolla in vad de etablerade resebyråerna brukar besöka för sevärdheter.

www.historiskaresor.se/resor.asp?reseid=130

Sitter och funderar på att ta med grabbarna ner till Omaha Beach med bil nästa sommar på semestern. Nån som har erfarenhet av en sådan resa?

Timrå Caen är ju "bara" 240 mil :) Kanske man kan hyra en stuga i området någon vecka. Kan det va nått?

Helg Ernest: Draken flögs aktivt 1960-1999. Viggen flögs aktivt 1972-2005.

Första gången elektroniken i planet behövde kylas med extern kylutrustning var från och med JA37 Viggen. Anledningen var att man bytte elektroniksystem och satte i en mer avancerad radar.

Sedan dess har extern kylning varit en nödvändighet då planen står i aktivt vänteläge (elektronik påslagen, ej startad motor), Superaktivt läge (elektronik påslagen, motor startad, stilleståndstid över 15 minuter) eller då de står för service i hangar.

Poffa: Har ni kollat här?

Helg Ernest:
draken var före viggen.

Poffa: min farbror var major och flygplanstekniker, sevilanställd var han nog.

Han avslutade sin karriär i Norrköping.
Men han var under hela min barndom i Luleå.
Men han gick nog i pension för 20-30 år sedan.
Men Viggen han han nog med.

Själv trampade jag in ett tanklock på en "Tunna" i Östersund, när vi var på skolresa.

Det måste ha varit precis när Viggen kom, eller kom draken före?

Poffa: 5 608.439 171 4 millimeter of water [4 °C]
minus 272mmVP
Ger ett tryckfall över ventilen med 5336 mmVP (480 g/s) (Mottryck)
Är ventilen öppen 100% när du har det?

Visste du bara ventilen Cv kan vi räkna baklänges.

Vet man CV kan man få fram flödet vid olika tryck.

Ja, utrustningen som vi använder för mätning är alltså från 1980. Var inte så lätt att utläsa ur det där om Viggen.

Helg Ernest: Det är gammal militär utrustning som använts sedan JA37 Viggen presenterades. Och den kommer fortsätta användas så länge som du och jag lever. Det är flygvapnet.

Det enda värde jag har av det du efterfrågar är difftrycket som var 2850 Pa vid 480 g/s. Uppenbarligen saknar jag allt för mycket för att få besked av dig i kväll. Som tur är kommer militär expertis på besök i morgon och kan då förklara det hela för mig. Jag hade hoppats att jag kunde få svar på skiten innan.

Jag tackar för ditt försök, i alla fall. Uppenbarligen finns det här på HS experter på det mesta. Blir vi någon gång arbetslösa kan vi alltid starta ett konsultbolag, skulle jag tro. HS Alltiallo Konsult, typ.

Poffa: P1 = 55 kPa = 5 608.439 171 4 millimeter of water [4 °C]
Frågan är vad P2 är? Dvs trycket efter ventilen,
Finns det nått som ger ett mottryck. eller blåser den rakt ut i fria luften?
Du skall alltså mäta difftrycket över ventilen för att få fram via Cv kurvan
vilket flöde du har. Men, då är också frågan.
Du måste kolla om ventilen är
Linjär eller likprocentig.

2316.672011808 Nm3/h = 170g/s
6541.191562752 Nm3/h = 480 G/s

www.unitconversion.org/unit_converter/flow.html

För att kunna räkna på detta behöver jag följande.
Media= Luft
Temp på luften
P1 55kPa
P2=?
Diameter ventil/rör
Ventil Cv
Karakteristik på ventil.
Ventil typ
Min och Max flöde

Är det inte lika bra du sätter dit en sådan ?

www.peabprocess.se/templates/show_image_pr.asp?ID=506

Helg Ernest: Det var kanske lite konstigt förklarat, men jag lovar dig att det är inget fel i hur jag skall ha det.

Maskinen skall hålla 55kPa i uttryck till det anslutna flygplanet. Det som blåses ut är avkondenserad, kyld luft. Beroende på hur mycket elektronik som är inkopplat i flygplanet så regleras en ventil i anslutningsröret för att få rätt flöde. Flödet kan variera mellan 170 g/s upp till 480 g/s.

Vi simulerar planets anslutningsrör genom ett mätrör som innehåller en ställbar ventil. Beroende på hur vi justerar ventilen så får vi olika flöde i öppningen. Vi mäter också, genom att ansluta en genomskinlig slang med glykolvatten i, tryckskillnaden före och efter ventilen och får det värdet i mmVp. Ju mer jag stänger ventilen, desto större blir nivåskillnaden i vattenpelaren.

Vi har i dagsläget ett fast värde som säger att vid 55kPa ut och med 480 g/s i flöde så blir värdet vid vattenpelaren 272 mmVp.

Det jag nu vill veta är vilket värde jag får på vattenpelaren när vi levererar 55kPa och har 170 g/s i flöde.

Förstår du inte nu får jag helt enkelt inse att jag inte kan förklara bra nog.

Poffa: På mätröret mäter vi trycket i mmVp. Hur beräknar jag hur stort trycket i mmVp skall vara för att få ett visst flöde i g/s över ventilen?

Maskinen skall hålla 55kPa oavsett vad flödet i g/s är över ventilen

Hur skall du ha det igentligen?

När du funderat hur du menar kan du ringa mig i morgon så kan jag räkna ut det åt dig.

Har beräkningsprogrammet i jobbdatorn.

Är på Ortviken i morgon bitti men efter 10-11 tiden är jag på plats.

Peab Process AB Timrå 060-574700

Om du vill labba själv i natt, kan du testa länken.

Här ska ni få er fråga som är klurigare än de flesta.

Vi har en maskin som blåser ut luft med ett tryck på 55kPa i ett rör. På röret sitter en ventil som vi kan öppna och stänga flödet med. Maskinen skall hålla 55kPa oavsett vad flödet i g/s är över ventilen, mellan 170 g/s och 480 g/s.

På mätröret mäter vi trycket i mmVp. Hur beräknar jag hur stort trycket i mmVp skall vara för att få ett visst flöde i g/s över ventilen?

hellge:
Jag är för tillfället inte påläst på hårdvara.

hellge:
Kollade på sånna där ultraportabla datorer tidigare när veckopendlade och fick uppfattningen att det enbart var dom lite tidigare av dom som hade linux i sig och dom inte hade fasta hårddiskar heller utan körde på ett minneskort på tror det var 16gb , men var ett tag sedan jag kollade på detta så är inte helt säker vad som finns gällande detta för tillfället

Metal Guru:

Det finns såna där jäkligt små billiga ASUS eller om det var Acer på ON/OFF med färdiginstallerad Linux. Är det något att ha? Eller är den lösning som du föreslog bättre?

hellge:
En kortis. O/S: Du väljer Ubuntu. Det installerar du apa-enkelt från en Windows-maskin, och allt bara funkar. Open Office ingår i installationen, och däri finns ett Powerpointliknande program.

Försök att inte betala för windows-licensen. Den ska du ju inte använda ändå. Ubuntu går naturligtvis att installera utan windows, men det blir inte riktigt lika busenkelt.

Okey,

Här inne finns många personer som är bättre än mig på datorer. Därför tänkte jag fråga experterna. Vad fan ska jag välja? Egentligen vill jag ha svar både från användarexperter och tekniska experter samt de med korvfingrar.

Jag tänkte köpa en dator – en bärbar. Frågan är bara vad jag ska köpa, vilken modell, vilket operativsystem, vilken storlek, prestanda o.s.v.

Jag är ingen spelare så jag behöver ingen dator till att spela. Så här ser mina behov ut ungefär:

- Skriva
- Surfa, mejla
- Visa Power point och liknande
- Visa film i undervisningssyfte
- Lagra musik privat och spela musik i undervisningssyfte
- Pris: max 5000, exklusive programvara

Jag är lite halvsugen på en sån där liten lätt sak. Dessutom är jag sugen på Linux och open office. Problemet är bara att jag inte tidigare kört det. Om de har någon motsvarighet till power point. Om det är krångligt och så?

Eller är det bättre att satsa på en större häck med Vista och hela köret? Eller ska jag kanske köpa en större dator (15-17 tums skärm) fast med XP?

Nå, vad tror ni, ni experter och ni med korvfingrar och ni där emellan?

Poffa: Att vara öppen och ärlig är alltid att föredra. Det gäller såväl inom företaget som utåt mot kund.

Jobbar själv inom säkerhetsbranchen med inriktining på tekniska lösningar av värdeskydd, passagekontroll, övervakning och personskydd. Inom företaget har alla en grundläggande kunskap inom de olika systemen eftersom systemen oftast integreras med varandra. Vi har delat upp huvudansvaret sinsemellan så att någon alltid har en fördjupad kompetens i systemen. Min kollega som huvudsakligen driftsätter inbrottslarm skulle inte utan min hjälp driftsätta ett större passagesystem och detta vet han, chefen och kunderna om. Däremot kan han, med lite telefonsupport från min sida, felsöka och åtgärda driftstörningar av olika slag om jag inte har möjlighet att infinna mig. Här gäller det förvisso att jag har en hyffsat klar bild om läget hos kunden.

Policyn inom företaget är i alla fall att rätt person ska vara på rätt plats. Allt för att trovärdigheten och kvaliteten på det vi levererar skall hålla på lång sikt. Detta har vi diskuterat på personalmöten där var och en fått dels utvärdera sig själv, men även kollegorna och utefter dessa möten har ansvarsområden fördelats ut.

Vems beslut är det att en person plötsligt efter 12(?) år ska ut på fältet och driftsätta? Det är väl denne som ska informeras om förutsättningarna och problemen och slutligen avgöra huruvida det är rätt eller fel att skicka ut honom på uppdraget.

MorganaLefaey: Att skicka iväg personen på ett uppdrag och "låta det går fel" känns helt uteslutet. Mest för att det inte skulle vara rätt mot honom själv då han får stå där och ta skit från kunden, något som verkligen kan sänka honom helt.

Slutprov, som Selander skrev om, har jag också funderat på. Tyvärr kommer jag nog inte hinna med det alternativet då tanken är att vi ska vara på två olika driftsättningar samtidigt. Det här är dock det jag helst skulle vilja göra. Då kanske han själv inser problemet. Risken är dock att han tror sig ha lärt sig dessa fel också och därmed är bättre rustad för en kommande ensam driftsättning.

Tyvärr handlar det ju om en kombination av erfarenhet och problemlösning. Och det är biten med problemlösning som han saknar. Tyvärr tror jag inte en, två eller tio driftsättningar tillsammans med mig eller min rutinerade kollega skulle göra honom redo för en ensam driftsättning.

Just den här situationen önskar jag inte någon. 

Poffa: Ett alternativ är att man om man tror företaget skulle klara av en smäll som taskigt utförande skulle medföra skickar iväg karln på ett uppdrag för att sedan låta det hela ha sin gång därefter. Men det kanske inte direkt är så lojalt mot företaget eller sig själv i långa loppet.

Finns nog egentligen inget enkelt sätt att säga det på, utan man får hoppas att personen i fråga är så professionell att han förstår situationen och kanske följer med en extra gång innan han rycker ut själv.

« · 1217865 · »