scim: Vadå fabler? Det är givande och tagande hela tiden, men det offentliga måste få finnas för att vi ska få ett samhälle för alla!
Vi som har arbete märker inte av en skattehöjning på x antal öre men et gynnar den som inte har.
Dream Team: Kan bara säga hur det är/var på MoDo Paper/M-Real-fabriken i Husum.
Där räckte det med att ha varit "innanför grindarna" oavsett avdelning.
Men även om det är ett stort företag med många avdelningar är det ju samma organisation och så är väl inte fallet för Kommuner och dess olika funktioner.
Redigerad kommentar
Jag har en fundering angående LAS (Lagen om anställningsskydd). I 5 § står:
"Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
2. för vikariat,
3. för säsongsarbete, och
4. när arbetstagaren har fyllt 67 år.
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391)."
Frågan lyder: Är det kommunen i stort som räknas som arbetsgivare (man kan ju lätt tycka det som "kommunalt anställd" och inte i den privata sektorn), eller är det den specifika arbetsplatsen som har betydelse då man räknar här?
Kort sagt så kommer jag under den här femårsperioden snart ha varit anställd under ovan nämnda former, då på fler än en arbetsplats, men inom samma kommun.
Någon som haft bekymmer med att lägga in en annons på blocket? Jag ska förklara mitt problem: Jag har alltid kunnat lägga in en annons på blocket och sedan fått ett bekräftelse-mail till mitt hotmail-konto med telefonnummer och annonsens nummer.
Men, för en tid sedan så kan jag inte göra det. Jag får inte tillbaka något svars-mail, jag kan inte mejla en annonsör heller då det inte kommer fram.
Jag har ställt frågan till Blocket och fått svar att jag ska ändra till ett annat mailkonto (typ gmail, eller liknande). Och visst, det har jag gjort men jag vill ändå få min urprungliga hotmail-adress att fungera. Det är alldeles för jobbigt att hålla på och kolla in olika mail-konton.
Så min fundering, har någon fler råkat ut för detta eller finns det någon inställning på mitt hotmail som jag måste ändra? Jag har sökt men hittar inget. Dessutom så kan det inte vara fel inställningar i min dator då det inte går att skicka vare sig från den här datorn, jobbdatorn eller någon annan heller.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Funderar på att bygga en dator till junior i julklapp, vad tror ni kan detta vara en lämplig sak att ge bort? Tar tacksamt emot synpunkter
Någon: Hur gör jag om jag skulle vilja skriva ett brev som jag ska skicka i ett c5-kuvert med ett fönster åt höger? Jag begriper att jag ska vika mitt a4-ark ;O)
Alltså, jag vill kunna skriva adressen så den hamnar rätt i högra fönstret.
Sitter och funderar på att ta med grabbarna ner till Omaha Beach med bil nästa sommar på semestern. Nån som har erfarenhet av en sådan resa?
Timrå Caen är ju "bara" 240 mil :) Kanske man kan hyra en stuga i området någon vecka. Kan det va nått?
Helg Ernest: Draken flögs aktivt 1960-1999. Viggen flögs aktivt 1972-2005.
Första gången elektroniken i planet behövde kylas med extern kylutrustning var från och med JA37 Viggen. Anledningen var att man bytte elektroniksystem och satte i en mer avancerad radar.
Sedan dess har extern kylning varit en nödvändighet då planen står i aktivt vänteläge (elektronik påslagen, ej startad motor), Superaktivt läge (elektronik påslagen, motor startad, stilleståndstid över 15 minuter) eller då de står för service i hangar.
Helg Ernest: Det är gammal militär utrustning som använts sedan JA37 Viggen presenterades. Och den kommer fortsätta användas så länge som du och jag lever. Det är flygvapnet.
Det enda värde jag har av det du efterfrågar är difftrycket som var 2850 Pa vid 480 g/s. Uppenbarligen saknar jag allt för mycket för att få besked av dig i kväll. Som tur är kommer militär expertis på besök i morgon och kan då förklara det hela för mig. Jag hade hoppats att jag kunde få svar på skiten innan.
Jag tackar för ditt försök, i alla fall. Uppenbarligen finns det här på HS experter på det mesta. Blir vi någon gång arbetslösa kan vi alltid starta ett konsultbolag, skulle jag tro. HS Alltiallo Konsult, typ.
Helg Ernest: Det var kanske lite konstigt förklarat, men jag lovar dig att det är inget fel i hur jag skall ha det.
Maskinen skall hålla 55kPa i uttryck till det anslutna flygplanet. Det som blåses ut är avkondenserad, kyld luft. Beroende på hur mycket elektronik som är inkopplat i flygplanet så regleras en ventil i anslutningsröret för att få rätt flöde. Flödet kan variera mellan 170 g/s upp till 480 g/s.
Vi simulerar planets anslutningsrör genom ett mätrör som innehåller en ställbar ventil. Beroende på hur vi justerar ventilen så får vi olika flöde i öppningen. Vi mäter också, genom att ansluta en genomskinlig slang med glykolvatten i, tryckskillnaden före och efter ventilen och får det värdet i mmVp. Ju mer jag stänger ventilen, desto större blir nivåskillnaden i vattenpelaren.
Vi har i dagsläget ett fast värde som säger att vid 55kPa ut och med 480 g/s i flöde så blir värdet vid vattenpelaren 272 mmVp.
Det jag nu vill veta är vilket värde jag får på vattenpelaren när vi levererar 55kPa och har 170 g/s i flöde.
Förstår du inte nu får jag helt enkelt inse att jag inte kan förklara bra nog.
Här ska ni få er fråga som är klurigare än de flesta.
Vi har en maskin som blåser ut luft med ett tryck på 55kPa i ett rör. På röret sitter en ventil som vi kan öppna och stänga flödet med. Maskinen skall hålla 55kPa oavsett vad flödet i g/s är över ventilen, mellan 170 g/s och 480 g/s.
På mätröret mäter vi trycket i mmVp. Hur beräknar jag hur stort trycket i mmVp skall vara för att få ett visst flöde i g/s över ventilen?
hellge:
En kortis. O/S: Du väljer Ubuntu. Det installerar du apa-enkelt från en Windows-maskin, och allt bara funkar. Open Office ingår i installationen, och däri finns ett Powerpointliknande program.
Försök att inte betala för windows-licensen. Den ska du ju inte använda ändå. Ubuntu går naturligtvis att installera utan windows, men det blir inte riktigt lika busenkelt.