Luleå HF

SHL · 119798 inlägg · 892 ämnen

« · 1862112 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Stefano:

Hej Stefano!

Jag har liksom du läst Apans årsredovisningar och andra dokument samt beskrivningar på hemsidan eller av Apans företrädare i olika sammanhang.

Och det är underhållande att se hur man töjt och tänjt på beskrivningarna och kontinuerligt varierat terminologin för att den ska passa för tillfället. Ibland har det talas om visioner, andra gånger om målsättningar eller mål, ytterligare tillfällen har det handlat om ambitionsnivå eller löften och angående vad - för att det ska giftas med 50%? Egna spelare? Spelare "från "egna led"? "Egna produkter? Från "egna bygden"?

Och så vidare. Ibland har man varit angelägen att kunna räkna in de man värvat till hockeygymmet dvs som 16-åringar och då fungerade det inte längre att påstå att de ska komma från bygden - eftersom flertalet kom från Umeåtrakten, Norrbotten eller söderöver.

Då böt man ut "komma från bygden" till kommande från "egna led" och definierade det dessutom - ordagrant i en årsredovisning för ett par år sedan - till att spelaren ska komma från Apans junislag till representationslaget" för att uppfylla kravet att komma från egna led.

Men det eliminerade ju t ex Jocke Lindström som lämnade Skellefteå efter grundskolan och utbildades i många år av MooDoo och efter 11 år där och i Nordamerika värvades av Apan, men då töjde man lite på begreppet "egna led" och talade diffust om "bakgrund" så att denne kunde räknas in. Ja, med den tänjbarheten räknade man också in Fläskberget även om han värvades först som senior, eftersom han var född och bosatt i Skellefteå som spädbarn.

Och så där håller det på. Spelare som lämnat Apan - eller sparkats av Apan - som juniorer eller pojkar och utvecklats i andra städer och av andra klubbar men därefter lyckats och köpts tillbaka presenteras förstås som "egna produkter".

Ja, i Apboken är hatbrottslingen så storsint att han är beredd att låta vissa av Apans "egna produkter" vara "egna produkter" även för andra klubbar, t ex om de som Jocke Lindström tillbringat 100% av tiden 15 år - 26 år i andra städer och länder....

Man åter till ordningen. Vad är bakgrunden?

Se nedanstående länk för facit.

När Apan med bara några timmar till godo undvikit att gå i konkurs 1997 formulerades nya mål för föreningen, i syfte att staka ut den väg som klubben skulle följa i stället för det allmänna kaos som rått 10-15 år innan dess då föreningen sålde ut själ och hjärta och kastades än hit, sen dit i den villervalla som nästan lyckades ta klubben i konkurs.

Här finner du under rubriken sportsliga mål följande:

"Stor internrekrytering av spelare i bygden. 5 av 10 spelare i representationslaget skall komma från bygden. Till bygden räknas i första hand Skellefteå kommun och i andra hand N V s spridningsområde."

Vad är då ett "mål"? En floskel bara? En "drömbild i fjärran" som man lyfter fram för att tjusas av, men sedan struntar i? Ungefär som en politiker som lovar genomföra något om hen blir vald, men därefter förklarar att det "bara" var en målbild som inte behöver uppfyllas? Eller som vederbörande visserligen inte kan förneka att hen sagt men däremot att "min minnesbild är annorlunda"?

Nja, ett mål är förstås något som man ska planera för att inom en tidrymd ska uppnå. Annars är det knappast något äkta mål utan snarare något man säger eftersom man i det ögonblick det uttalas inte behöver vara uppfyllt.

Men när man efter tio år går upp i Elitserien med ett lag där 95% av spelarna INTE kommer från bygden? Är det då inte hög tid att förklara att "visst kunde vi ha spelat med 5 av 10 från bygden, men då skulle vi spelat i Allsvenskan eller kanske t o m i lägre divisioner". Vi ändrade oss och prioriterade att få delta på högsta nivå och accepterade att vi behövde ha 95% köpespelare i laget för att nå dit.

För sanningen inser alla: skulle Apan prioriterat spelare från bygden hade man aldrig nått Elitserien igen och de talanger man fick fram skulle fortsatt ha lämnat Apan och Skellefteå för andra klubbar och städer; vilket skulle ytterligare och fortsatt eliminerat Apans chanser att ta sig till Elitserien.

Överlag tycker jag inte att Apans agerande är så konstigt. De ville tillbaka till Elitserien och det kunde man bara lyckas med genom att köpa ihop ett lag som helt dominerades av s k köpespelare. Och den lokala förankringen har alla klubbar som vill spela på toppnivå i Sverige tvingats släppa. Det är väl bara Frölunda och Djurgårn som har förutsättningar att redovisa spelare från "bygden" men då talar vi om upptagningsområden på >1-2 miljoner. Alla klubbar har sedan länge varit tvungna att fylla lagen med spelare som rekryteras, eftersom deras bästa spelare rekryteras över Atlanten eller ut i Ryssland-Europa (vi har ju >200 av våra bästa svenska spelare utolmlands numera, jämfört med snarare tiotal för 15-20 år sedan). Och inte bara det - dessutom har "nya" klubbar i sydbotten med pengar köpt de bästa spelarna från andra svenska klubbar och där har Frölunda, Pungen och Warulfven stått längst fram med strösta börsarna. När jag tittar på spelartrupperna i SHL finner jag att >>ett helt lag av tidigare Luleåspelare nu lirar i andra klubbar och vanligen finns fler spelare födda och uppvuxna i Luleå och utbildade av Luleå Hockey i andra klubbar än vår egen.

Det har alltså skett dramatiska ändringar och jobbet och klubbarna har varit tvungna tillsätta sportchefer, managers, ja ibland bestående av många personer som arbetar med just detta numera.

Apan får liksom alla andra acceptera situationen och "laga efter läge". Att man önskar och arbetar efter att ha spelare från egna staden och juniorlagen i A-laget är en självklarhet och det vill ju varje klubb och lyckas mer eller mindre bra.

Skulle Apan förklara detsamma hade ju ingen höjt på ögonbrynen. Men efter att ha avancerat till elitserien med ett lag bestående till 95% av köpespelare kom några år när man fick upp en fin generation av juniorer, som inte lämnade Apan för andra klubbar utan blev kvar, och detta förstärktes av en minst sagt aggressiv värvningskampanj som i det tysta pågick många år där man snodde åt sig talanger från andra klubbar genom att kontakta pojkarna längre och längre ned i åren - t o m 12-13-åringar kontaktades för att få rosor strödda framför sig "om de flyttade till Apschtaan".

Jag tycker ju att det där var moraliskt förkastligt och mår illa när jag läser om unga pojkar som lurade att lämna familj och vänner far illa nere i Skellefteå och hos Apan där apledarna t o m uppträtt så elakt att Skolinspektionen hotat med att stänga hockeygymmet pga kränkande särbehandlingar där ansvariga varit Apanställda.

Så bakgrunden till att Apan under en period kunde fylla på med dugliga junisar till A-laget är minst sagt betänksam och än värre blev det när Apans företrädare själva och ännu mer hånande genom s k supportrar (se Apboken) spred en syn om att Apan minsann var bästigast på att fylla laget med egna spelare medan övriga var köpespelarköpare.

Nu är man så uppfylld av sin egen förträfflighet att man plockat in junisar som inte håller måttet för att kunna peka på skrytnivån 50% - även om den i praktiken sedan flera år har fallit - men om Apan ska kunna bli kvar i SHL blir man tvungen att ersätta lättviktiga mediokra backar mer riktiga spelare och ersätta ej fungerande komplementspelare i linnorna med riktiga forwards. Genom att KÖPA. Det här pågår redan, sedan flera år eftersom Apan tappade spelare som alla andra klubbar som lyckas alltid tappar spelare. Men det kommer att bli allt "värre" och klarar Apan att hitta sådana spelare och försvara sin plats i SHL? Jag är inte säker på det. Näsan försöker ju och jag är övertygad om att han velat värva betydligt fler än han fått men det kommer nog.

Nå, Stefano. Där fick du ett ärligt svar på den fråga du ställde. Nu har jag inte tid längre, men har sagt mitt i frågan. Jag hoppas att du tar emot informationen på ett bra sätt och inte hemfaller till jidder a la apmonstrumet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Jo mentaliteten har spelat in, minns första gången man slog Kanada i Nordamerika i ett gruppspel, spelarna jublade som om de vunnit glud;).

Av vad jag hört så satte sig Bendelin/Boustedt ner någon gång på 2000-talet och börjande jobba med ”when avarage becomes good”. Man samlade ett gäng ungdomstränare och tog input om hur man skulle kunna lyfta nivån på svensk ungdomshockey, det var då man började med sk russinläger. Det speltekniska fixade man rätt snabbt, men nu känns det faktiskt som man hade den mentala hårdheten som krävs. Är hundra på denna story men har för mig att jag läst det någonstans.

Jo håller med om känslan, i semi var man ”nästan” aldrig orolig. Inte en när amerikanarna hade friläge var jag nervös, iofs kände det som att Filip hade den dära dagen. Även i finalen kändes som om vi höll i taktpinnen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tycker mig ha sett att du då och då uttrycker att Skellefteå AIK har gett någon form av löfte att minst 50 % av spelartruppen ska vara från bygden. Jag ha dock alltid tänkt att detta är mer av en vision som finns inom föreningen. Läser man de senaste årens årsredovisningar tycker jag att man även där kan se att det handlar om en mer långsiktig vision detta med att hälften av truppen ska bestå av spelare från bygden. Här nedan återges ett stycke ur senaste årsredovisningen:

VISION

LÅNGSIKTIG SPORTSLIG UTVECKLING

Vi ska tävla om SM-guldet varje år.

Minst hälften av spelarna i vårt representationslag ska komma från egna led.

Vi utvecklar individer med hela hockeykarriären i fokus.

Vi utvecklar vår spelidé över tid.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Jo, och dina synpunkter i efterhand är säkert mer korrekta - då kan man ju ofta bedöma bättre genom att stoppa och köra igenom situationer mer noggrant.

Håller med om småkronornas ökade förmåga. Har ju också undrat varför vi inte lyckats bättre trots att vi haft många spelare som senare etablerats som riktigt stora stjärnor i NHL. Men kanske vi inte haft mentaliteten och kanske vi haft för svaga ledare av typen sorgny bendelin, gnomen mårts m fl, även om faktiskt rogern gick hela vägen fast kanske med flyt dugliga spelare.

Ändå tycker jag att inte bara småkronornas styrka förklarar matchbilderna. Nog var väl både US of D och småkanada märkligt initiativlösa som vore de skrämda av oss stora delarna av matcherna? Bara under matchernas slutskeenden kändes det som att de agerade mer "normalt" för att vara sådana lag - agerade som tidigare årgångar gjort mest hela matcherna.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Löste det hela genom att titta i efterhand, slutade titta med två min kvar...:) har så svårt att motivera mig att titta om jag inte tror på en seger, faktiskt har jag börjat tappa lusten för att kolla på Modo i nuläget.

Ang utvisningar så tycker jag den första på Lias är mkt tveksam, men visst det kan vara en hakning. Gustav Lindström tycker jag också är märklig, för visst blir kandensaren tacklingsbar när han touchar pucken. Har flera ggr sett svenska spelare få en tackling efter att de passat iväg pucken. Skitsamma de redde ut sina BP. Däremot så missades två ganska klara utvisningar en på Lias och på Elias, synd då man velat se iaf ett svenskt PP till.

På det stora hela så har vi tagit otroliga kliv framåt sen de mörka åren i mitten på 2000-talet. För första gången känns det som att vi utmanar Kanada på allvar "over there", det har börjat med lite vinster i gruppspel för att sedan successivt jobba upp vanan och skaffa sig erfarenheter via finaler. Det har klagats de två senaste åren på att vi inte vinner bronsmatcherna men det tror jag är ett resultat av ribban höjts och luften går ut laget när man inte når final. 6 finaler på 11 år är endast toppat av Kanada med 8. Denna gång kändes det som att de var redo för uppgiften på ett annat sätt än tidigare.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
UNDERHÅLLANDE PAMFLETT PÅ HOCKEYSVERIGE OM APANS UPPGÅNG OCH FALL

Travesterande Kristian Luuk skriver man "På tio poäng – vart är ni på väg?" som rubrik till följande artikel.

Sex år i rad var ni i final. Fyra år i rad vann ni serien. Två år i rad vann ni SM-guld. Vad hände med Skellefteå?

”På tio poäng: Vi reser mot en guldstad på glid. De vann en Oscar, två SM-guld och klockade in som svensk hockeys stormakt”.

Missförstå mig rätt: Jag ser fortfarande Skellefteå som en finalkandidat den här säsongen. Jag ser visserligen HV71, Växjö, Frölunda, Malmö, Djurgården och kanske något lag till som större kandidater, men Skellefteå ska inte räknas bort. Och jag är absolut medveten om att jag sparkar in en öppen dörr nu när jag skriver den här texten när de har säsongens sämsta form.

Men jag måste ändå ställa mig frågan: Vart är ni på väg, Skellefteå AIK? Skellefteå är fortfarande bäst i Sverige på att plocka fram egna spelare. Det tycker jag. De har fortfarande SHL:s bästa kedja och en av de bästa målvakterna. Man är fortfarande (väl?) Sveriges rikaste klubb. Ändå ser jag inte riktigt hur man ska återgå till att bli svensk ishockeys stora maktfaktor.

HUR HAMNADE NI DÄR?
Mikael Lindgren verkar vara en okej sportchef. Bert Robertsson och Stefan Klockare är uppenbarligen kompetenta tränare. Och klubben är, som sagt, välmående. Ändå är Skellefteå AIK ett lag som i stort sett lever på en kedja. När Joakim Lindström (och Matt Anderson!) saknas finns det inte så mycket i övrigt att hoppas på. Hur hamnade man där?

Att deras totala dominans skulle försvinna bort en dag förstod vi ju. De bästa spelarna hamnar i NHL i nio fall av tio. Att Skellefteå fått behålla Lindström och Möller under så pass lång tid är en lyx. Och ändå ser det inte bättre ut. Skellefteå ska inte vara i den positionen att man lever på ett fåtal spelare. Att Mora kan landa en spelare som Jason Akeson säger en del. Varför är inte Skellefteå där och hugger på en sådan spelare? Eller har man tappat handlingskraft eller, ännu värre, dragningskraft?

SHL i år är tokjämn. Hade vi haft ett system med åtta lag i slutspel, i stället för tio, hade jag i dagsläget inte tippat Skellefteå i slutspels ens. Hur har det blivit så? För bara ett par år sedan var man en fullständigt överlägsen seriesegrare Vem är det som nu tar ansvar och tar tag i sakerna? Är det Jimmie Ericsson, som precis kommit in i laget?

LYFT LUREN
Är Bert och Klockare männen att rida ut stormen? Är de männen som ska få Skellefteå att lyfta? Ska de få igång Jesper Olofsson och Bud Holloway? Vi ska komma ihåg att Bert Robersson var med och skapade den moderna hockeyn med Jonas Rönnqvist i Almtuna. Rönnqvist i Luleå och Bert (tillsammans med Anders Forsberg och senare Hans Wallson) i Skellefteå ledde sedan utvecklingen för svensk hockey i några år. Nu har Frölunda tagit den ett steg vidare. Blev Skellefteå för bekväma i sig själva?

Det är enkelt att säga att det bara är ett par poäng upp till en andraplats. Det är absolut ingen kris i Skellefteå. Men med tanke på den bleka figur de var redan förra säsongen finns det fog för oro. Var Lasse Johansson och Hans Wallson så viktiga?

De finns på marknaden nu. Skellefteå måste lyfta luren och ringa. Annars kan stormaktstiden få ett definitivt slut inom kort. Var kommer vi ha Skellefteå om tre år, egentligen? Klarar de av att återigen föra utvecklingen för svensk hockey?

På två poäng: ”Minns ni när vi var i sex raka SM-finaler? Det var tider det”, är en fras du ofta hör i den här före detta guldstaden”.

MINA KOMMENTARER
Intressant diskussion, om än utan djupare kunskap.

Artikelförfattaren tycks ha köpt apsektens påstående om att de lyckats eftersom de är så bästigast på allt, och följdaktligen frågar sig författaren "vad de nu gjort fel?" och "Hur kan det rättas till?"

Jag har nog följt Apan närmare under längre tid och därför vill jag hävda att de har inte gjort något speciellt fel - de kunde knappast göra så mycket mer än de gjort.

Men verkligheten har hunnit ifatt Apan, precis som de flesta av oss visste skulle ske.

Så här ligger det till. Här kommer de korrekta förklaringarna.

1. Apan hade i det fördolda hittat på att sno talanger från andra klubbar och deras upptagningsområde genom att bearbeta unga pojkar 1-2-3 år innan de etablerade klubbarna av rutin tog kontakt när pojkarna gått ur grundskolan. Pojkar i 12-13-14-15-årsåldern - och deras pappor - blev stolta när Apan hörde av sig och var inte svåra att övertala. Tämligen billigt sög Apan till sig en dryg generation av talanger i norra Sverige, i första hand från Burkölen med även från Luleås och MooDoos upptagningsområde.

Detta gav Apan ett försprång och de kunde lyfta upp många duktiga junisar som snabbt fungerade utmärkt i A-laget.

Detta upptäcktes ju och de andra klubbarna gjorde motdrag men självklart dröjer det många år innan det märks. Nu har den tiden kommit och intaget till Apans hockeygym är sedan flera år tomt på pojkar från Luleås, Burkölens och MooDoos upptagningsområde.

2. Vidare har Apan haft en generation av egna duktiga pojkar som också de klivit upp i A-laget och lyckats. Sådana generationer har alla elitklubbar varit med om. Det sker inte hela tiden men då och då kommer några årgångar som stimulerat varandra att utvecklas perfekt. Men det har sinat ut nu. Apan lyckas på senare år nästan inte lyfta upp någon egen junis som duger för A-lagshockey.

3. Med Anders Forsberg rekryterade man ett lag som var synnerligen starkt; där man lyckats lyfta upp egna pojkar och smygrekvirerade talanger samt komplettera dessa med väl utvalda spetsspelare. När det laget kom fram kunde de - t o m sedan Forsberg sparkats genom en kniv i ryggen - som ett självspelande piano vinna först ett Glud och sedan ett Glud till; det andra Gludet eftersom hela laget var på kontrakt ytterligare ett år och de behövde inget speciellt extra utan körde bara in i kaklet igen.

Men sedan kom tappet och Apan tappade nästa hela laget på några år. Precis som alla andra lag som toppat i Sverige tappat sina bästa spelare till NHL. Nu var det inga storstjärnor som kom fram i Apan, men hyggliga medelmåttor och flera lyckades etablera sig, några t o m som starka spelare. Men följden blev att Apan tappade sin trupp och behövde en ny.

Apan själv påstod ju med sektdimman i ögonen att "vi bara lyfter upp några junisar så går de in och dominerar och blir stjärnor" men allt sådant är bara skitsnack: de har i flera års tid väsentligen misslyckats att lyfta upp junisar som duger och några stjärnor har inte dykt upp.

Tur i oturen för Apan att högproducerande "stjärnor" som highsticking och Möller misslyckats igen internationellt - Möller i KHL och highsticking har fortsatt göra fiasko överallt - och därmed har dessa två återkommit till Apan. Ren flyt där, alltså - tänk hur Apan skulle vara om de inte haft flytet att fr två nämnda är för dåliga för att spela utomlands! Utan dessa två skulle Apan figurera nere bland strecken redan nu.

4. Aphockeyn är sönderläst. De övriga lagen spelade "konventionell" hockey tidigare och eftersom dessa lag förlorat så många av sina bästa spelare till NHL hade de tappat i nivå och var enkla villebråd för en Apa på topp. Men sedan kom Rönkenhockeyn och alla lag som har tillräckligt material lirar numera sådant totalpresshockey där alla spelare ger maximalt och bidrar för att göra laget starkt.

Och det passar inte Aphockeyn - speciellt som de lag som kan ser till att neutralisera de största hot som Apan kommer med. Och som genom hög press kan utnyttja Apans svaga backar och redan där se till att Apan inte får igång den "skölja över"-hockey de helst vill få till.

Så ungefär. Väntade och naturliga förändringar som väsentligen klätt av Apan och den utvecklingen kommer förstås att fortsätta.

Med denna bakgrund inser alla att Apans framtid inte kan lyfta dem till en ny storhetstid utan att den för gott nu är förbi och frågan är gen-kligen bara hur djupt de kommer att falla och hur snabbt det går. Näsan försöker förtvivlat ösa ut pengar för att köpa in färdiga stjärnor men allvarligt talat: det går inget vidare och efter 17 miljoner back förra året kommer de ekonomiska möjligheterna att reduceras år efter år och till slut är börsen tom.

På en poäng: Kommer Apan att lyckas hålla sig kvar, fast på undre halvan av SHL, eller faller de så djupt att de får fightas vid/under strecken för att tvingas kvala och då förr eller senare skickas ned till Allsvenskan igen? Och hur snabbt går det, innan de försvinner? Och blir det något återtåg därefter?

Ja, jag tror det blir Allsvenskan och jag tror inte heller de kan ta sig tillbaka därefter. Frågan är bara hur snabbt det går? Jag håller inte för omöjligt att det sker redan våren 2019, även om de kanske har tur att gnugga sig kvar några år ytterligare. Men fallet kommer och Apan kommer att ta sig hem. Till Allsvenskan.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2017-03-12-kl-141659_2.png

500x0-skarmavbild-2017-08-01-kl-105607_4.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
SPELARTRUPPEN SOM TOG APAN TILL ELITSERIEN 2006:

1. Köpespelare, värvad som senior, från USA, Mark Busenberg

2. Köpespelare, värvad som senior, från USA, Brett Harkins

3. Köpespelare, värvad som senior, från USA, Jeremiah McCarthy

4. Köpespelare, värvad som senior, från Tjeckien, Libor Prochazka

5. Köpespelare, värvad som senior, från Tjeckien, Daniel Branda

6. Köpespelare, värvad som senior, från Österrike, Daniel Welser

7. Köpespelare, värvad som senior, från Kiruna, Andreas Hadelöv

8. Köpespelare, värvad som senior, från Kiruna, Fredrik Krekula

9. Köpespelare, värvad som senior, från Boden, Johan Norberg

10. Köpespelare, värvad som senior, från Boden, Fredrik Öberg

11. Köpespelare, värvad som senior, från Arvidsjaur, Fredrik Lindgren

12. Köpespelare, värvad som senior, från Umeå, Per-Anton Lundström

13. Köpespelare, värvad som senior, från Umeå, Daniel Sondell

14. Köpespelare, värvad som senior, från Örnsköldsvik, Magnus Wernblom

15. Köpespelare, värvad som senior, från Örnsköldsvik, Anders Söderberg

16. Köpespelare, värvad som senior, från Örnsköldsvik, Fredrik Bergquist

17. Köpespelare, värvad som senior, från Gävle, Patrik Rönnqvist

18. Köpespelare, värvad som senior, från Stockholm, Nicklas Dahlberg

19. Köpespelare, värvad som senior, från Stockholm, Andreas Falk

20. Köpespelare, värvad som senior, från Stockholm, Andreas Paulsson

21. Köpespelare, värvad som senior, från Stockholm, Johan Åkerman

22. Köpespelare, värvad som senior, från Arboga, Mikael Bohman

23. Köpespelare, värvad som senior, från Mariestad, Per Helmersson

24. Köpespelare, värvad som senior, från Nybro, Pontus Petterström

25. Mikael Pettersson, från Skellefteå, men 0 matcher i kvalserien.

26. Tomas Larsson, från Skellefteå, men 0 matcher i kvalserien.

27. Mikael Brancalion, från Skellefteå, men 0 matcher i kvalserien.

28. Alexander Sundqvist, från Skellefteå, 5/10 (50%) matcher i kvalserien.

29. Johan Ramstedt, från Skellefteå, 10/10 (100%) matcher i kvalserien.

"Vi ska spela med 5 av 10 spelare från bygden" hade Apans ledning dyrt och helt lovat kommunen för att bli sponsringsdopad. Och myglade sig till Elitserien med ett lag till 95% bestående av KÖPESPELARE.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2017-08-01-kl-112235_5.png

500x0-images_36.jpeg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja tabelläget är hyfsat ovanligt får man tillstå

Det är större poängdifferens mellan lag 10 & 11 än vad det är mellan lag 2 & 10

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hängmatch i SHL just nu - HV-Warulfven som står 2-0 i första perioden.

Det är ju imponerande hur j-a jämnt det är från plats 2 och nedåt. Bara de fyra sista lagen som fallit ifrån och får köra egen kamp om att slippa kvalspel - en kamp som Kronan kommer att förlora och de får sällskap av antingen Morsan eller Öret.

Luleå har torskat senaste tre matcherna mot lag i omgivningen: mot Pölsan i en match där vi tydligen var så bra att vi kunde ha vunnit, samt mot bottenlagen Morsan och Öret.

Faktum är att om vi inte slarvat bort dessa tre senaste matcher utan i stället vunnit dem,..då hade vi haft 58 poäng nu och alltså legat på delat 2-5 plats.

Alltså nio lag på plats 2-10 som under den knappa 40% andel av serien som återstår kan komma att hamna lite var som helst från plats 2-10, beroende av hur lagen presterar nu under våren.

Djurgårn
Igen-kligen klart bättre än övriga, men har tappat rejält medan Engqvist varit skadad och dessutom saknar viktiga spelare i junis-VM. Får Djurgårn tillbaka fullt lag lär de utan vidare ta andraplatsen.

Frölunda
Smygaren. Frölunda har ju gått lite knackigt under året men utan att man märkt något verkar de ha tätat ihop försvaret och i skymumdan klättrat medan andra lag tappat.

HV71
Haft många borta länge och gått halvknackigt men kommer alla spelarna tillbaka blir de starkare, men frågan är just hur starka?

Malmö
Lite slött lag som när de vill kan vara j-t bra. Kan gissningsvis hamna 5-8 plats typ, beroende av hur bra det går för övriga lag.

Warulfven
Riktigt starka inledningsvis men har sedan tappat under serien och frågan är om de kan klättra upp ur den långsträckta formgropen.

Pungen
Ligger där och lurar för en fin placering men känns inte riktigt kompletta för att bli riktigt farliga.

Apan
Har ramlat rejält när de saknat några köpespelare och det är tydligt att laget inte är så starkt raktigenom utan beoende av att köpespelarna är med och levererar. Den här obalansen gör att det är svårt att tro på laget framöver. Kan åka redan i kvarten i år igen.

Pölsan
Inledde riktigt dåligt men sedan laget kom igång tillhör man seriens allra bästa lag och kan man vara fortsatt starka kan det nog bli en klättring till riktigt hög position eftersom det är så jämnt för närvarande.

Luleå
Stort frågetecken. Laget kunde inledningsvis inte vara stabila utan tappade en massa matcher i tredje perioden. Men kom sedan igång rejält och har presterat som ett lag som bör ta en toppsexplacering, med undantag för några rejäla tapp i B2B mot Apan, i B2B mot Pölsan och i tre senaste. Kan vi silppa skador framöver och få tillbaka Cehlin och Olle samt Isac och även övriga 3-4 spelare som just nu saknas så att vi har en bredare trupp...ja, då kanske Bulan får ihop det. Men långt ifrån klart att vi fixar det.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2018-01-07-kl-153547.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Frågan är vad Fläskberget tillför. Jag har ju visat upp en bildsekvens som tydligt visar hur han filmade mot Malmö. Samt rapporterat hur han överfallit spelare bakifrån och vidare ramlat upprepade gånger på isen samt inte hunnit med när andra spelare åker skridskor.

Det kan förstås tyckas som detaljer och man behöver ta in de övergripande resultaten.

Malmö - Apan förlust 5-4
Morsan - Apan förlust 3-0
Apan - Pungen förlust 2-3

Till det kommer förstås

Frölunda - Apan förlust 4-1
Apan - Frölunda förlust 1-2

följt av Frölunda - Apan förlust 3-2 men den matchen räknas väl bort eftersom fläskberget var avstängd efter fult överfall och dessutom vägrade åka med laget till Göteborg.

Ingen match för Apan förrän kommande fredag-lördag då man har B2B med Öret. Kan vi räkna med att Fläskberget fortsätter och förlänger sin svit då?

Apan är ju känd i hockey-Sverige för anor av att vara ett förlorarlag - snacka om många förlorade finaler men än värre/bättre alla förluster i kvalet som inneburit att laget fått stanna i allsvenskan.

Mycket passande att förlorarlaget Apan symboliseras av en sådan förlorarspelare som Fläskberget.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2016-04-19-kl-202049_4.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apan lovade dyrt och heligt att halva laget skulle bestå av spelare från bygden och lyckades på så sätt lura sig till landets värsta kommunaldoping.

Och vad skulle de ha pengar till?

Att köpa köpespelare!

Här följer laget som tog Apan tillbaka till Elitserien:

KÖPESPELARE
1. Köpespelare från USA, Mark Busenberg
2. Köpespelare från USA, Brett Harkins
3. Köpespelare från USA, Jeremiah McCarthy
4. Köpespelare från Tjeckien, Libor Prochazka
5. Köpespelare från Tjeckien, Daniel Branda
6. Köpespelare från Österrike, Daniel Welser
7. Köpespelare från Kiruna, Andreas Hadelöv
8. Köpespelare från Kiruna, Fredrik Krekula
9. Köpespelare från Boden, Johan Norberg
10. Köpespelare från Boden, Fredrik Öberg
11. Köpespelare från Arvidsjaur, Fredrik Lindgren
12. Köpespelare från Umeå, Per-Anton Lundström
13. Köpespelare från Umeå, Daniel Sondell
14. Köpespelare från Örnsköldsvik, Magnus Wernblom
15. Köpespelare från Örnsköldsvik, Anders Söderberg
16. Köpespelare från Örnsköldsvik, Fredrik Bergquist
17. Köpespelare från Gävle, Patrik Rönnqvist
18. Köpespelare från Stockholm, Nicklas Dahlberg
19. Köpespelare från Stockholm, Andreas Falk
20. Köpespelare från Stockholm, Andreas Paulsson
21. Köpespelare från Stockholm, Johan Åkerman
22. Köpespelare från Arboga, Mikael Bohman
23. Köpespelare från Mariestad, Per Helmersson
24. Köpespelare från Nybro, Pontus Petterström

25. Mikael Pettersson
Nej, han var inte med alls i kvalserien. Faktum är att han fick bara ynkliga fyra matcher i Allsvenskan och sedan dumpades han och spelade sin framtida karriär i glada Hudik.

26. Tomas Larsson
Han fick spela mer. 10 matcher i Allsvenskan. Men några matcher i kvalserien blev det inte. Där blev det köpespelare i stället.

27. Mikael Brancalion
Han fick hela 28 matcher i Allsvenskan men dumpades han med. Till Clemens, Östersund, Hudik, Sundsvall och allt möjligt. Men i kvalet för Apan var han förstås inte alls med.

28. Alexander Sundqvist
Han fick hela 41 matcher i Allsvenskan, fantastiskt. Och - han fick också delta i Kvalserien. Men bara fem matcher av tio. Halva kvalserien ersattes han av köpespelare.

29. Johan Ramstedt
Ja, här har vi alltså något så unikt som en spelare från bygden som fick vara med. Han spelade samtliga 10 kvalseriematcher och bidrog till att lyfta Apan till Elitserien.

Sammantaget innebär det att det Aplag som tog Apan till Elitserien hade hela 1,5 spelare från bygden med vilket alltså innebär att Apan hade 95% köpespelare när de tog platsen i Elitserien.

KÖPELAG!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jo, fläskberget är definitivt en förstärkning.

Inte för Apan men för övriga 13 lag i serien.

Fläskberget avslutade väl våren 2017 med tre förlorade matcher i rad (den sista som avstängd) och nu fyller han snyggt på med förlust x 3.

En värdig symbol för Apans anor som förlorarlag.

🙊🙉🙈
💩💩💩

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hatbrottslingen har ju hånat Per Ledins återkomst i shl. Låt oss se vad The Return of the Betongarsle har betytt för Apan:

Inget. Nada. Noll poäng inspelade.

Imponerande av hängröven. Det luktar guld lång väg.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ett suveränt rekord >150 minuter av Apan utan mål. Sedan misslyckades de och fick in hela två mål men torskar ändå med 2-3 mot Pungen.

Tydligen knäcktes Apan totalt av torsken mot Luleå med 1-3 för nu har de förlorat tre ytterligare matcher i rad - mot Malmö, Mora och Pungen. Och nu sjunker de i tabellen - nu på åttonde plats.

Fast vi ska nog inte ta åt oss hela äran för Apan har ju dessutom tagit in landets mest långsamma Fläskberg.

Äras den som äras bör. Apans anor som förlorare symboliseras förstås bäst av fuskaren och filmaren fläskberget💩💩💩💩💩💩💩💩

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att köpelagens köpelag Apan ligger under med 0-1 mot Pungen inför tredje perioden. Det måste Apan väl kunna vända, annars blir det fjärde förlusten i rad för dysenteriets dysenteri.

Och exakt nu har Apan spelar 140 minuter utan att måla. Är väl någon sorts rekord för Apan detta, ett rekord som de dessutom slår varje sekund. Hurra, hurra, fortsätt, fortsätt, Apan - rekordhållarna!

Helt sant är att Fläskbergets återkomst tycks ha inneburit en rejäl vinststreak. För motståndarna...
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2018-01-02-kl-203856_0.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja. Vad säger man annat än att det är en helt typisk match mot Öret.

Öret sätter första skottet i mål och sedan slutar hela matchen 0-1 innan vaktmästarna får väcka 5 231 åskådare i Delfinen och förklara att det är dags att åka hem.

Öret får 7 utvisningar och Luleå får alltså spela PP i 25% av matchen utan att göra mål och till slut är det bara att skratta åt hur extremt PP-impotenta Luleå är med Olle borta.

Jag somnade själv i slutet av matchen och missade det jag utgår ifrån: att speakern meddelade att 5 231 åskådare skulle få pengarna tillbaka eftersom de inte fått se någon hockey av Luleå Ohockey.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Snart slut på andra perioden och fortfarande 0-1.

Eftersom vi sett Öret mot Luleå tidigare visste vi ju redan när Öret sätter 0-1 på första skottet i första matchminuten att nu blir det - som vanligt extrem köttmur och styrspel av Örena och möjligen inga fler mål alls.

Och så verkar det också bli. Även om Öret spelar småfult och nu åker på sin femte utvisning, vilket dock varit tämligen ofarligt denna match när Luleå saknar PP-

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nytt PP för Luleå men svårt att hetsa upp sig.

Jag har satt på ytterligare en match: Rögle-Läjkers.

Läjkrarna fick in 3-1 i slutet av första men nu i andra har Rögle satt 4-1!

Men de 4-5 minuter jag sett av matchen i andra är det ett väldigt tryck av Läjkers hela tiden och jättechans på jättechans men Röglevakten Pogey står emot allt. Nyss fick ändå Läjkers straff men den tar Pogey också.

Och så sticker Rögle igenom men en liten chans. Efter 12 minuter av perioden är skotten i perioden 2-15 för Läjkers men målen 2-0 för Rögle - för där sätter de 5-1 också:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Masto i Öret utvisas sedan han slagit ett pass och klubban då hamnar i ansiktet på en lulespelare.

Helt oavsiktligt förstås men ändå självklar utvisning.

I det perspektivet undrar man varför Aporna hela tiden kommer undan när de pangar sina klubbor i ansiktet på motståndare helt medvetet när pucken är långt därifrån.

Skulle gärna se en Lex SVINgräli där denne highstickingefterföljare gavs en säsongs avstängning eller liknande för att få tid att tänka över vad han pysslar med.

Men Luleå har förstås inget PP alls, trots att vi får stå i Öretzonen och spela pucken fram och tillbaka mellan oss. Men med Olle borta har vi ingenting alls.

Tänk om vi snart får se följande PP-femma för Luleå:

Robin Kovacs
Emil Larsson Johan Harju Niklas Olausson
Patrik Cehlin

Nu är det Öret som har PP och flest chanser under de minuterna för Luleå...två lag på isen som inte är så jätteimponerande precis...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mest underhållande just nu matchen nere i Ängelholm där bottenlaget Rögle möter suveräna mästarlaget Läjkers.

Bottarna har ju markerat att det är nya tider i Rögle nu och att de bestämmer. T ex genom att skeppa ena Bibicen och nu hade de ställt Aaltonen utanför laget och i tidningarna förklarat att hans framtid hos Rögle var i högsta grad osäker.

Så vad gör Aaltonen idag, när han får spela igen?

Han gör 1-0, han gör 2-0, han gör 3-0 på Viktor Fasth.

Svar på tal och fantastiskt att se vilket lyckträff det blivit för Röglarna att ta in bottarna. De ligger förvisso fortfarande sist i tabellen men i detta nu finns det väl ingen som tvivlar på att de definitivt kommer att avancera och slippa kval. Faktum är att de är så välfungerande nu att man undrar om de inte kommer att klättra enda till slutspel? Men i en livetabell ligger de hela 18p efter Luleå på plats 10 med 18 omgångar kvar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
0-1 efter första perioden av en mellanmjölksmatch mot Öret, ett bogeyteam för oss - inte som Pölsan som vanligen är BOGEY genom att krossa oss - utan genom att varje match verkar sämre än oss men ändå ta pinnar och ofta vinna. Men idag är Öret knappast sämre än vi i först perioden.

He he, Falken intervjuar och säger som jag "mellanmjölk".

Nu hoppas man ju varje match se Cehlin åter i laget men han fortsätter saknas. Vi fortsätter ju också sakna Olle just nu. Och övriga linor småsunkiga idag.

Roligast att se att vårt första backpar innehåller Nils Lundqvist. Håller tummarna för att han spelar till sig en säker plats nu under våren.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
SHL. Delfinen. Möte mot ett bottenlag Öret. Som ligger på #11, Luleå på #10...

Första minuten, första skottet på mål, första målet för Öret; 0-1...

2.34. PP för Öret, då Rydahl åker ut för något som bara zebran sett.

Ibland får man en känsla av "varför tittar jag på det här?"...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dagen efter natten före. Tycker nog att Småkronorna var det bästa hockeylaget i junis-VM men sista två minuterna av hela världsmästerskapet innebar att vi missade Gludet.

Och i bakspegeln kan man tänka att nog blev det många utvisningar på svenskar speciellt i matchernas tredje perioder. Sammanlagt i matcherna hade vi

Sverige - USA
8-4 utvisningar

Sverige-Kanada
6-1 utvisningar

Motsvarande att Småkronorna i semifinal och i final fick 18 minuter extra boxspel. Vi hade ju europeiska domare och jag hade nog föredragit nordamerikanska domare i dessa matcher. Detta eftersom de bästa domarna finns i NHL och de pallar att stå emot ljudlig hemmapublik vilket inte europeer klarar lika bra.

Tycker att Sverige ägde mer av matchen igår under långa tider, men lyckas vi bara göra ett mål blir det svårt att vinna och mot slutet av matchen blev det alltmer tryck från Kanada, låt vara därtill hjälpta av många PP.

Men slutintrycket ändå att Sverige hade många av de bästa spelarna i detta VM medan US of D och Kanada inte hade lika starka stjärnor som Sverige och inte heller som dessa två nordamerikanska lag haft tidigare år.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{Alla}: Ja, det var en insats som Småkronorna kan vara väldigt stolta över. Och man har svårt att förstå hur vi både i semifinalen och finalen ska ha så j-a många fler utvisningar än US of D - Kanada.

Nog känns det som att Sverige borde ha vunnit en sådan här match, och spelarna gjorde definitivt allt de kunde för att vinna.

Även om jag undrar varför mini-nyllet inte var med idag. Var han kanske skadad?

Skitsamma. Den här VM-turneringen levde för oss till det bara återstod 2 minuter och den här gången föll vi tyvärr.

Nu bryter vi ihop och kommer tillbaka! Även om det bara kan ske en gång per år, men Sveriges junisar har blivit bara bättre i jämförelse och den här insatsen idag signalerar att vi kan komma att ta ett antal Glud framöver.

Tack för sällskapet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bratwursten : så här är det alltid. Kanada styr iihf och därför får de fördelar information av pp mm...

Det är den bistra sanningen tyvärt

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sjukt tråkigt med filmningarna!! Annars är Kanadas sätt att spela hockey verkligen min stil, nästan alltid sjukt kul att kolla på dem. Tycker Sverige spelar riktigt fin hockey också och står upp!

Väldigt underhållande final.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
H E L V E T E !

1.40 kvar och Småkanada sätter ett långskott med studs och styrning till 2-1.

Småkronorna tar omedelbart ut vakten för att försöka 6 mot 5 men då sätter Småkanada 3-1.

Jahaja. Det gick åt helvete.

Vi var det bättre laget men Kanada vann.

Så blir det ibland och idag var en sådan dag.

Jag tycker ändå att vi faller med flaggan i topp efter en utmärkt insats.

Nu lyckas zebrorna hitta ytterligare en svensk utvisning.

Sex utvisade svenskar mot en utvisad kanadick. Om något kan man väl tycka att det inte känns riktigt väl speglande matchen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bratwursten : Jag tycker domarna kan döma åt bägge hållen också men dom har bestämt sig för att bara ta ut svenskar!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
smallround: Hmm tycker Kanada är rätt mycket bättre i tredje, första och andra var Sverige riktigt bra spelmässigt. Kanada hjälps av alla sina PP:n också

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bratwursten : Sverige spelförande.... Ändå 5 mot 1 i utvisningar

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tycker Kanada är strået vassare ändå, jämn match dock och Sverige har gjort det bra!

Tråkigt med filmningarna!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Äckliga jävla tur Kanada!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2.10 kvar.

1-1.

KOM IGEN NU!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2.51 kvar. 1-1. Tek i Kanadazonen.

KOM IGEN NU!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OJ!

Puck i stolpen av Kanada. 30 sek kvar av PP, 4.30 kvar av tredje perioden.

KOM IGEN NU, SMÅKRONOR!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
PuVi grejade boxen.

6,5 minut kvar och jag tycker att det... nej! nu åker en till svensk ut! PP för Kanada igen!

Jag ska villigt erkänna att jag tycker att domarna varit bra och att de utvisningar Sverige åkt på varit motiverade, men det är hela FEM PP för Kanada nu mot bara ETT PP för Sverige även om vi varit mer dominerande i spelet om än knappt.

Så kan vi bara fixa denna box - iofs mot ett Kanada som har >50% PP-effektivitet innen finalen - finns utsikter att vi SKA ha ett PP innan matchen är slut....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: nu ringer det nog... BP igen

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Halva tredje kvar, 1-1 men 34-22 i skott för Sverige och nu åker Lindström på en utvisning och Kanada får PP igen!

Kämpa nu, Sverige! Fär därefter har Kanada haft FYRA PP mot bara ett för Sverige och god chans för oss att få PP därefter...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sverioge reder ut boxen därefter en del Kanada, sedan mer Sverige som har skott i ribban följt av mer Kanada.

Mycket öppet aöötså, men - tycker jag - fortsatt mer Sverige även om Kanada är farliga varje gång de kommer i attack.

Mindre än 12 minuter kvar.

KOM IGEN NU, SVERIGE!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
smallround: Jag håller med du. Som regel har Sverige - när vi vunnit - mött lag som känts minst lika bra och ofta bättre, medan vi fått hoppas på enstaka prestationer, vilket ibland lyckats.

Men idag är det tvärtom. Småkronorna ÄR det bättre laget, spelare för spelare och lag mot lag. Nu fick Kanada lite tryck i senare delen av andra perioden och nu får de börja en minut PP. Men annars är det bara mer på chans och kaos som de kan få rejält tryck på oss, medan vi har mer spel och jobbar fram chanser, även om det är jämnt och svårt. Håller med om att Isac hade ett strålande läge i slottet men nu är det som det är,

Nu kör vi tredje perioden och jag tycker att det faktiskt talar för Sverige.

Rejält för Sverige!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: håller med att lulepöjkarna är bra ikväll. Synd bara att lundeström inte fick upp pucken högt när han hade sitt läge.

Tycker Sverige känns som det bättre laget.

Reed ut BP så kommer vi få ett pp. Dr hänger Elias p in 2an när de t återstår 5 min

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1-1 och två minuter kvar av andra perioden. Lias klev precis av och vi hoppas att han kommer tillbaka i tredje.

Faktum är att det är Sverige som har ägt matchen lag mot lag och spelare mot spelare medan Kanada väsentligen imponerat bara när de fått kontra snabbt vilket inte varit ofta,

Men efter Sveriges kvittering har Kanada fått till anfallsspel och tryckt på och med en minut kvar av andra perioden sätter Rasmus Dahlin en utmärkt höfttackling på en kanadick om det inte vore för att denne inte är puckförande och tacklingsbar varpå Kanada får spela PP för tredje gången i matchen.

Sverige rider ut en minut box och sedan är andra perioden över och ställningen är 1-1 men Kanada inleder tredje med en minut PP-

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: tycker det är vidrigt att Canada filmar så förbannat. Speciellt som de anser att de aldrig gör det... Dubbelmoral

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Halva matchen spelad och 1-0 för Kanada. Men ju längre matchen pågår desto mer menar jag att det är Sverige som äger spelet, ja t o m som dominerar spelet!

Kanadas väsentliga farligheter är när de lyckas bryta vid blå och gå till snabb attack. Det var ju också så som de satte 1-0.

Men vore jag kanadick skulle jag känna mig osäker trots ledningen och just nu känna att Sverige - trots underläge 1-0 - är det bättre laget i denna match.

Vill också njuta av juste spelande lag utan fula inslag och utan filmningar. Bara två utvisningar efter halva matchen är ett gott betyg såväl till båda lagen som till domarna:-)

VAD? Nu åker Lias ut? Han håller upp klubban för att stoppa en kanadick som då slänger sig.

PP för Kanada, men dubbelutvisning - för kanadicken för filmning - skulle ha varit mest korrekt....


...men vad händer?

TIM MAGIC SÖDERLUND FÅR PUCKEN I KONTRING OCH DRAR IN 1-1 VIA STOLPEN:-)

UND - ER - BART!

15 minuter av andra perioden och nu är det 1-1. Och det lag som varit bäst under inledande 35 minuter ÄR småkronorna!

Vilken match!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Micke Renberg i analys är nog snällare/korrektare än jag och han menar att det är inte så mycket Sverige/Liljegren som bommar utan den duktige Kanadicken gör det bra och dessutom när han får chansen målar snyggt genom att från bara några meter hänga pucken i bortre krysset.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit!

Där kom det första och viktiga målet och det kom för Kanada.

En snabb kontring av kanadickerna där tidigare så duktiga Liljegren inte hänger med och tar sin gubbe med följd att den kanadick som kommer mot målet kan ge pass vilket försämrar Filips chans att agera och sedan ett snyggt skott av kanadicken - som Liljegren släppt koll på - och 1-0 för Kanada.

Obra var ordet, sa Bull.

Men det ska sägas att minuterna efter målet har Sverige legat på bra och definitivt är man inte beredda att vika ned sig...men öppnar sig för kanadensiska kontringar?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
smallround: Jag kan köpa att stora talanger visar självförtroende och egoism - under förutsättning att de levererar. Men det är just vad mini-nyllet inte gör och kanske är det familjenamnet som ligger som en blykloss på axlarna på grabben. men när "påstådda stjärnor" inte bidrar med mer än så här känns det som att laget skulle tjäna på att de bänkas.

Det är vad jag känt från Småkronorna många år - att de som ska "bära" laget försvinner och då försvinner laget.

Men - och det är härligt - förutom mini-nyllet som jag gnäller på - övriga spelare gör suveräna insatser. Det gör att man tror på våra småkronor.

Som Luleå Hockey supporter gläds jag förstås att se vår målvakt Filip Gustafsson beskrivas innan match och nu i första paus är det Luleås talang Isac Lundeström och hans kedjekamrat Tim Söderlund - som utvecklats under två år i Luleå Hockeys hockeygym och Luleå Hockeys junisar - som presenteras.

Men med detta sagt med Luleåfilter på är det under match inget sådant utan u är vi alla svenska supportrar.

Härlig första period som ger oss minst sagt tron på att Småkronorna kan greja detta. Nu ser vi fram emot andra perioden. Och för att riktigt pirra till det vet vi att första målet - som förvisso kan komma för vilket av laget som helst om de har flyt - blir för j-t viktigt för fortsättningen av matchen.

NU KÖR VI!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Första perioden över och ställningen 0-0.

Kanada har haft några bra lägen men Filip och övriga försvarare har varit alldeles utmärkta.

Och för övrigt tycker jag arr Småkronorna är minst sagt med, t o m att vi äger spelet ganska fint och har enskilda spelare som imponerar MER än motsvarande från kanada.

Sammanfattningsvis efter första perioden vill jag mena att Sverige faktiskt ser starkare ut än Kanada men det är jämnt och det kan gå åt vilket håll som helst förstås - det är i lägen som detta som man kan hävda att första målet kan bli riktigt, riktigt viktigt.

Matchen är igång och Småkanada skrämmer oss inte. Nu laddar vi för tvåan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: har alltid haft svårt för familjen nylander.... Osympatiska

Tycker däremot djurgårdens grabbar och liljegren är grymma. Hade hoppats mer på boqvist.... Men det syns att han bara spelat 5 matcher

« · 1862112 · »