Luleå HF

SHL · 119076 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hehe exaktemente!

Jag testade förresten att googla på "Bert Robertsson gråter" och fick upp bla denna video haha

Perro: Ha ha ha ha ha - vilken underbar video! Den där killen i bakgrunden är ljuvlig; måste vara en hard core ledare i apklacken!

Sven.Savage: Japp! Men han är även aplagets revisor samt koordinator för värdegrunnnndsfrågor. Här syns han till vänster vid senaste budgetmötet i skithålsklubben.
Uppladdat:

500x0-614082454.jpg

Perro: He he he. Troligen har de precis tagit beslut om att köpa in ytterligare en primadonna:-)

Sven.Savage: Skall ge er lite tändvätska till söndagens match. Den lokala hockeykrönikören i GnyPosten mr. Rylander, som en liten föraning nämnde han inte ett ord om det uteblivna matchstraffet i näst sista matchen mellan VF-MIF utan gnydde högt och vilt om en VF utvisning för hög klubba. Nu till dagens krönika.
Han betygsatte lagen i skala 1-5
Målvakter Lule-VF 5-4 storsint utsåg han Joel till SHL´s bäste målvakt men JM är i särklass näst bäst
Backar Lule-VF 5-4 storsint men VF har naturligtvis elitseriens bäste back i Chay Genoway
Anfall Lule-VF 3-5 VF har SHL´s bästa afall i särklass. Lule ett stort ?
Tränare Lule-VF 4-5 RR är ju helt suverän med tre CHL titlar finns ingen bättre. Bulan klarar av att göra roliga presskonferenser.
Publiken Lule-VF 4-5. Sicken volym i Scandinavium slår allt (han glömde att 8000 av åskådarna är kostymherrar och att det aldrig busvisslas i arenan mot det egna laget). Lules fans visar bara stöd när det går bra och avslutar med ? hur går det om det går emot. Han citerar också växjös tidigare bas "slödder"
Slutbetyg Lule-HV 21-23 och hans tips 2-4 i matcher

Ha en go kväll

Svanru: Intressant twist i slutbetyget.

Pajasvarning på hela artikeln iof så vem är förvånad?

Svanru: Den där Fylander i GnyPosten kände jag inte till, men det var ju lustig skattning av honom:

Målvakter Lule-VF 5-4
Nu tror jag förstås att skillnaden mellan Lassi och Fulundas vakter är större än så. Men jag kan acceptera bedömningen, med tanke på att skulle Lassi bli skadad får Luleå ge spaden till Rubinen vilket inte känns så säkert.

Backar Lule-VF 5-4
Stämmer kanske? Jag har ingen större koll på Fulundas backar, med det är klart att någon Erik Gustafssn har de inte.

Anfall Lule-VF 3-5
Jaså? Ja, det är klart att om man köper in Ryan Lasch och Rhett Rakshani ska man ha ett starkt anfall. Men är övriga verkligen så bra att Fulunda har ett sådant försprång mot Luleå där? Jag är inte säker på det. Kanske?

Tränare Lule-VF 4-5
He, he, här ballar Fylander ut brutalt. Det här är ju fullständigt fel, hur kan han komma på något så galet? Skillnaden är minst 5-3 till fördel för Bulan mot Rogern. Minst!

Publiken Lule-VF 4-5.
Ja, eftersom arenorna i GBG är större betyder det större publik vilket kan väntas vara till fördel. Och vi har ju diskuterat hur mycket hammadömeri som förekommer på olika platser och där kan jag hålla med om att "Publiken" betyder fördel för Fulunda. Och som vi vet har vi torskat slutspel borta i sjunde matchen mot Fulunda. Men. Den här gången är det Luleå som har 4 matcher hemma och Fulunda bara tre, om det går till sju matcher. Med hänsyn till det bör en rimlig skattning bli 4-4.

Sammantaget 22-20 till Luleå alltså.

Men det där var ju bara en lek med Fylanders skattningar. Att skatta backar för sig, forwards för sig och så vidare kunde nog fungera för typ 30-40 år sedan, då backarna fick sköta försvaret medan forwards vilade och vice versa.

Men det har ju hänt en del sedan dess och framför senaste decenniet dp Rönken och senare Bulan införde hockeyns motsvarighet till den "totalsparkboll" som Holland på landslagsnivå och ICA Gåttlaburg på klubbnivå införde.

Jag skulle nog själv anse att numera ska man bättre skatta
• Försvarsspel
• Anfallsspel

Viktigast är försvarsspelet. Det finns i stort sett iinga totalvinnande lag som inte byggt spelet på ett åtminstone starkt och vanligen urstarkt försvar.

Och då räcker det INTE med att skatta målvakt och skatta backar och Vips! vet man.

Målvakten MÅSTE skattas tillsammans med utspelarna. Hur bra kan utespelarna se till att leverera det spel som just deras målvakt behöver - hur samspelar de? Och hur bra deltar forwards i försvaret; hur väl sköter de sina uppgifter utan puck? Och kan forwards checka så effektivt att motståndarna ofta tappar puck i egen x
zon eller åtminstone inte lyckas komma till snabba kontringar? Och finns det överhuvudtaget ett system för försvar som innefattar hela laget, där alla spelare sköter sin uppgift?

Du kan ställa upp en skitbra målvakt, skitbra backar, skitbra forwards på isen, men är de inte samspelta kommer de att förlora mot ett lag med sämre spelare men som levererar en hockey där Laget går före Jaget.

När det gäller anfallsspelet är det förstås samma där, även om det är lättare att få ett bra anfall om du kan plocka in individuellt skickliga storstjärnor. Men om de inte får spela anfallsspel, om puckarna inte kommer perfekt från egna zonen eller förbi mittzonen, om de inte får spela den eleganta anfallshockey i motståndarnas zon som de skulle kunna? Om de fick ha pucken där?

Om man ser på allmänna data över grundserien finner man
• Gjorda mål Fulunda 152 Luleå 138
• Insläppta mål Fulunda 134 Luleå 100
• Goalkeeping Fulunda 90,26% Luleå 92,22%
• PP Fulunda 21,02% Luleå 20,00%
• BP Fulunda 84,03% Luleå 86,15%
• Fairplay Fulunda 8,37 m/p Luleå 7,38 m/m

Det som imponerar mest bland dessa allmänna data är nog att Luleås vakter räddar betydligt större andel av skotten och vidare att laget släpper in så få mål.

Man kan ju kolla hur Luleå och Fulunda passat och opassat varandra under grundserien när de mötts.

2018-10-11 Luleå HF - Frölunda HC 2 - 3 (1-0, 0-2, 1-1)
Skotten 38-21 Vakter Lassi-JG

2018-10-18 Frölunda HC - Luleå HF 1 - 5 (1-0, 0-3, 0-2)
Skotten 16-35 Vakter JG-Rubin

2018-12-26 Frölunda HC - Luleå HF 5 - 3 (1-1, 2-2, 2-0)
Skotten 14-25 Vakter JM-Rubin/Lassi

2019-02-23 Luleå HF - Frölunda HC 3 - 1 (1-0, 1-1, 1-0)
Skotten 19-22 Vakter Lassi-JM

2 vinster var alltså.

Men intressant att notera skotten. T ex att i Scandal-i-Analium har Luleå stängt ned Fulunda så pass att de bara haft i snitt 5 skott på mål per period under matcherna.

Det är ju lite intressant och man kan spekulera i vad det betyder.

Jag tolkar det så att det spelar inte så stor roll att Fulunda har skickliga forwards om Luleå behärskar konsten att stänga ned dem så pass att de inte får spela så mycket anfallsspel och när de väl får göra det släpps de inte fram till skott på mål.

Fulunda har i tre av matcherna bara lyckats göra <2 mål på oss. Undantaget är förstås annandagsmatchen i Scandal-i-Analium, men det var ju konstig. Fulunda gjorde 5 mål på bara 14 skott, Luleå började med Rubinen men han fick ge över spaden till Lassi, Fulundas Roselli-Olsen överföll Luleås Guter och hjärnskadade honom så att han blev borta i sex veckor men zebrorna tyckte att "Guter kanske bara fick för sig att luta huvudet mot plexit" och lät Roselli-Olsen vara kvar och denne var då Fulundas bäste spelare i matchen med mera.

Ja, vad säger man?

Min personliga uppfattning före slutspelet var att Luleå skulle ha betydligt bättre chans mot Fulunda än mot Läjkers. Och det var ganska tufft mot läjkrarna men vi vann till slut ganska klart.

Objektivt skulle jag efter denna genomgång tänka att prognosen måste bli att Luleå slår Fulunda med 4-1 i matcher, eller åtminstone med 4-2 i matcher.

Fulundas chans kan möjligen vara om de genom att gå på huvudjakt ser till att hjärnskada viktiga Luleåspelare och att zebrorna återigen misslyckas med att hålla koll på sådant.

Annars tror jag att Luleå vinner.

Men det hundrar inte att jag om c:a 24 timmar kommer att ha tappat all objektivitet och när känslorna tar över kommer jag att förklara att Luleå är chanslösa;-)

Och alldeles strax drar semifinalerna igång med Warulfven-Djurgårn, ett s k klassikermöte efter massor av uppgörelser mellan de två lagen framför allt längre tillbaka under Elitseriens historia då dessa två giganter dominerade elithockeyn.

Under hösten hade jag uppfattningen att dessa två lag var de absolut starkaste i serien och att de skulle spela final till våren, men nu möts de redan i semi.

Under hösten fanns det en period då Djurgårn gick synnerligen bra, öste in mål, och tycktes redan som årets självklara vinnare. Sedan drabbades laget av att tappa viktiga spelare och liret gick i baklås. Man fick tillbaka Fjällby men det lossnade inte alls för honom och den tidigare linan med honom och Davidsson-brothers kom inte upp till sin väntade nivå. Men i kvarten mot Apan verkar Fjällby har vaknat och kanske kommer Djurgårn nu?

Warulfven drabbades ju på samma sätt av att få lira utan en massa spelare och lyckades inte så bra, men den ene efter den andre har återvänt och därmed också spelet. Under slutet av serien öste ju Ulfven in mål i varje match och gick som tåget, kändes oslagbara. Lite förvånande att man hade så svårt att fixa HV även om det till slut ordnade sig.

Vad ska man tro nu?

Ja, jag tror ju att Warulfven fixar detta.

Skulle jag få önska vilket av dessa två lag man vill se i final mot Luleå, förutsatt att Luleå slår Fulunda och når final förstås, fördrar jag nog Djurgården.

Framför allt eftersom jag tror att Luleå opassar Djurgårn och att vi har större chans att vinna "Le Mans" om vi får möta Djurgården. Samtidigt som jag tycker att Warulfven opassar Luleå och kan bli svåra att komma åt.

Och ur en personlig vinkel ser jag förstås gärna finalmatcher Djurgårn-Luleå i Fjollträsk eftersom det innebär att jag kan se matcherna live:-)

VILKA ZEBROR FÅR VI?

Under kvartsfinalerna körde man med 12 zebror, genom att bilda fyra grupper med 3 zebror i varje, och dessa 3 zebror alternerade att bilda par för varje match i kvartsfinalerna mellan två lag.

Tanken var förstås att denna grupp av tre zebror skulle bli samspelta inbördes, samt med lagen de dömde.

Känns som en vettig princip.

Dessa zebror deltog.

Färjestad BK - HV 71
• Sören Persson
• Mikael Andersson
• Marcus Linde

Frölunda HC - IF Malmö Redhawks
• Mikael Holm
• Linus Öhlund
• Tobias Björk

Djurgårdens IF - Skellefteå AIK
• Wolmer Edqvist
• Mikael Nord
• Andreas Harnebring,

Luleå HF - Växjö Lakers HC
• Mikael Sjöqvist
• Morgan Johansson
• Patrik Sjöberg

Men hur kommer man att göra nu till semifinalerna?
• Går man ned till sex zebror bara och kör en grupp på tre zebror för matcherna för varje semifinal?
• Och väljer man ut de sex mest lyckade zebrorna från kvartsfinalerna och parar ihop dem i två nya grupper med tre zebror i varje?
• Eller väljer man de två bästa grupperna från kvartsfinalerna?
• Eller ser man till att inget av lagen i smifinalerna får zebror som de haft i kvartarna?

Nu vet vi att i dagens match Warulfven-Djurgårn blir det
• Linus Öhlund
• Tobias Björk
som går som zebror.

Man kanske kan gissa då att de kommer att kombineras med
• Mikael Holm
för att bilda en grupp på tre som tar hand om den semin?

Och då kanske det betyder att för Luleå-Fulunda blir det följande grupp:
• Wolmer Edqvist
• Mikael Nord
• Andreas Harnebring,

Ja det skulle ju betyda att vi slipper aprunkarna Öhlund-Björk och det är ju en glädje. Och slipper möta Fulunda i Scandal-i-Analium med Höjdhoppare Sjöberg som potentiell sabotör.

Visserligen känns det ofta som att valet bland zebror blir som mellan pest och kolera, men i sammanhanget får man nog tycka attd et vore bra om vi fick Mikael Nord som npg får anses vara en av de domare som bäst kan garantera justa matcher.

Nåja. Svårt att säkert veta hur de resonerat i zebrahålleriet och snart nog vet vi ju.

Jaha, redan efter 5 minuter blir det en diskutabel situation.

Warulfven sätter 1-0 i PP, men innan skottet går in har en ulfv åkt på och flyttat vaktens plock. Vakten står inne i målgården, men plocken har han utanför målgården, och träffen sker utanför målgården.

Målet döms bort och alla anser att det är enligt gällande regler förutom Ulfvens spelare, tränare och publik, förstås.

Jag är lite kluven. Jag är ju definitivt FÖR att vakten ska vara helt tabu, men tycker att det bara borde gälla i målgården.

Vad händer om vakten står i målgården men sträcker spaden två meter utanför? Har han då i princip utvidgad målgården till en radie på ytterligare två meter som blir tabu för utespelarna?

Jag tycker att det är lite konstigt, men det beror kanske på att jag inte funderat igenom situationerna tillräckligt.

Vakterna behöver ju ibland lämna målgården för att hämta puck bakom målet eller för att komma ut och skärma av skott. Och vad ska då vara tillåtet för motståndarna, vad och hur mycekt får de röra?

Warulfven får ett nytt PP och sätter 1-0 i alla fall.

Sven.Savage: Är i arenan och kan säga att gemene man tycker nog att målet enligt regelboken ska dömas bort

Men!! Enligt prejudikat när Hv vann i match 1 mot oss i kvarten så godkändes exakt samma situation , det är det som irriterar folk

eltifoso: Dom visar situationerna på tv nu och i direkt jämförelse blir det ju än mer patetiskt.

Är det något mål som skulle dömts bort så är det HVs mål. Reideborn står längre ut och Färjestadsspelaren är inte i närheten av målgården, till skillnad från HV-spelaren som genar rejält genom målgården.

eltifoso: Jo, och den gången satt väl lärlingen i situationsrummet och "hjälpte till" och då blir det alltid tokigt. Då menade han väl att vakten hann komma under kontroll efter beröringen.

Galet blir det i vilket fall och lärlingen har ju i åratal suttit och godkänt eller dömt bort mål och orsakat vinst eller förlust av matcher när det gällt målgårdsdiskussioner och man begriper inte varför man inte kan ordna upp detta på ett bättre sätt.

bisterfinnen: Jo, jag vill nog minnas ungefär som du.

Men så siktar vi också på att bedöma vad som är rimligt och förnuftigt - termer som saknas i lärling-galningens vokabulär;-)

Minuter kvar av andra perioden och ställningen 4-0. Jag sitter och jobbar med annat men har TVn på och små-ser lite.

Känns ju som att Warulfven helt kör över Djurgårn och att de knappast behöver spela tre (?) ytterligare matcher för att ta fram det lag som ska spela final....

DIF reducerade till 4-1 i slutet av andra och fem min in på tredje bryter Axel Jonsson-Fjällby och kontrar, jagad av två Warulfvar.

Och synnerligen imponerande hur snabbt, skickligt och effektivt Fjällby fixar det och hur han sedan avrättar sållet mApKyss i Ulfvens mål och sätter 4-2.

Min bedömning är att av SHL:s spelare i exakt samma situation skulle <1% lyckats måla.

Jonsson-Fjällby i kombination med Davidsson-brothers var ju extremt duktig på detta i fjol, men sedan han kom tillbaka i höstas har ingenting alls fungerat. Fast mot Apan började Fjällby blixtra till och här kom det igen.

Kanske Djurgårn kommer att få igång något trots allt?

Nope, Ulfven satte 5-2 i tom kasse och fixade det, men gårdarna tryckte på rejält på slutet.

Efter inledningen kändes det som att Ulfven skulle leka hem detta, men kanske DIF kan få till något?

När det gäller kvalet kvittrades det och nu blir det en avgörande sjunde match i Timrå. Oskar och Timrå har tagit sina matcher hemma, men fyra har avgjorts först i förlängning.

Jag tycker iofs att Oskars var ett härligt lag i matcherna mot Riktiga AIK, men så vitt jag förstått tappar de ledare och spelare, så går de upp talar det mesta för att de blir slaktoffer, vilket känns meningslöst.

I så fall bättre om Timrå fixar det och ytterligare ett norrlandslag blir kvar uppe i SHL.

Så lycka till på måndag, Timrå!

Och om drygt 15 timmar är det nedsläpp i Delfinen för Luleå-Fulunda.

Vi har fått vänta länge efter kvarten mot Läjkers och så vitt jag vet är Olle tillbaka och alla andra är med; med undantag för Foppa som nog blir borta med skadad axel. Vi borde alltså komma relativt kompletta till semifinalen och det lär behövas. Alla lag tappar spelare mot slutet, och vi hoppas att slippa ytterligare.

Fulunda tycks ha tappat en av västerholmarna men har väl för övrigt hela gänget med - dessutom med bred trupp som fulundorna alltid har råd att hålla sig med.

Så hoppas vi på att det blir en bra grupp zebror för våra matcher mot fulundorna. Kanske man skulle önskat lite mer hemmabetonade domare, men jag ser hellre rättvisa som låter lagen avgöra. Min prognos är ju att vi får Nord bland andra och det tackar jag för. Att det blir objektivt och inte hemmabetonat i Delfinen är helt OK, bara vi slipper svaga zebror som låter publiken bestämma i Scandal-i-Analium. Vi har varit med om det tidigare och vill fan inte vara med om det igen.

Min gissning är att Fulundorna inte är starka nog för att deras anfall ska kunna bryta in i vårt försvar och få till skott som inte Lassi tar hand om. Visst, ett och annat sådant mål kommer de att lyckas med. Men på det stora hela tror jag att vårt försvarsspel är så effektivt att Fulundorna inte tar sig in.

Fulundas försvar tror jag är mycket bräckligare än vårs och att det kan pungteras av bra anfallsspel. Kontinuerligt kan våra linor inte leverera det, men nästan varje lina kan slå till med attacker som kan knäcka försvar som t o m läjkers och därför troligen fulundas också.

Jag tror alltså att vi KAN ta Fulunda, men det är efter vad jag idag vet.

Först när det startat och kampen inletts i första matchen kan man någorlunda få känslan för vad våra lag nu är beredda att prestera och hur det kan gå.

Och vi är snart där.

Jag tror inte på Rogern. Vi har haft honom i Luleå och vi borde veta. Däremot tror jag på Bulan. Han ledde Bulan i princip till vinst - även om de slumpvis föll på sista målet - och Bulan har inte en räv utan en flock rävar bakom öronen och vi är därför bättre skickade att hantera vad som än händer än Fulunda, tror jag.

Det är vad jag tror nu, men jag vet också att flyt och oflyt kan avgöra en match och att resultat i denna första match kan komma att avgöra hela semifinalen.

Vinner Fulunda så har de plötsligt hemmafördel igen och med minne av vad vi varit med om flera gånger i Scandal-i-Analium så......

Luleås lag mot Fulunda:

Forwards Austin Farley - Jack Connolly - Petter Emanuelsson
Robin Kovács - Niklas Olausson - Karl Fabricius
Emil Larsson - Isac Lundeström - Einar Emanuelsson
Carl Mattsson - Jonas Berglund - Johan Harju
Johan Forsberg

Backar
Jesper Sellgren - Erik Gustafsson
Pontus Själin - Daniel Sondell
Oscar Engsund - Nils Lundkvist
Joonas Jalvanti

Målvakter
Joel Lassinantti
(Niklas Rubin)

Överraskande nog är Foppa med som 13e forward. Jag troode inte att hans axelskada skulle vara så lindrig att han skulle kunna gå in och spela men det är vi glada för. Och i övrigt är alla spelare med (förutom Cehlin förstås, som tappade hela säsongen) och uppställningen densamma som Bulan kört med i månader nu, vilket förstås är en styrka, väl sammansvetsade och samspelta:-)

Nu väntar vi på att få zebratilldelningen. Jag tror och hoppas att vi åtminstone får Nord och det tackar vi för.

När det gäller fulundorna vet vi inget ännu, förutom då att de tappat västerholmcentern, vilket är ett svårt avbräck för den linan.

Annars har ju fulundorna siktat in sig på slutspelet på vanligt sätt genom att i lönndom skriva på med Rubinen - inte så oväntat och ganska acceptabelt för oss om vi nu tagit hem Berguven - men framför allt genom att Fulunda läckt till media om att de redan har kontrakt med Rubinen; naturligtivis i syfte att så split inom Luleå och skulle Lassi få kliva av och Rubinen få ta spaden.... ja, vi kommer ju ihåg hur det var när Looben hade snott Hento innan vi mötte dem i kvartsfinal; Hento tappade stilen och slängde in puckarna.

Annars är det ju som det är. Fulunda går på styrka i anfallsspelet medan de inte är lika starka försvarsmässigt som vi. Men det där kommer att kryddas av att Fulundorna inte drar sig för att dela ut farliga smällar på och över gränsen för det tillåtna och av någon extremt underlig anledning har en vana att komma undan med det eftersom hockeyns ansvariga rättskipare från zebror till situationsrum och disciplinnämnden har ett historiskt cred av att tillåta detta från Fulundorna.

Under serien har de ju haft klappjakt på Luleåspelarna och åstadkommit en hel drös av hjärnskakningar på våra spelare och under kvarten mot Malmö blev ju Peter Andersson fly förbannad för detta hjärnskakningsutdelande från fulundor, medan zebrorna blundade. Och Rogern kommer som vanligt att förklara att "han såg inget och kan inte uttala sig"...

Jahaja.

Nu vet vi vad som gäller.

Och om 1,5 timme släpps pucken i Delfinen. Denna första match blir extremt viktig för hela semifinalen.

KOM IGEN NU, LULEÅ!

Sven.Savage: Lycka till i dagens drabbning. Tror ni tar det hyfsat komfortabelt , utanför Göteborg tror jag hela Hockeysverige hejar på er idag, inte många som har mkt till övers för laget som satt i system att glappa med klockor och annat otyg

Fortfarande inte besked från förbundet om vilka zebror vi får men på UrkenForum menas det att vi fått Mikael Nord - som väntat - samt FriSören.

Hmm, då kanske de satt ihop nya triozebror för semifinalerna. I så fall gissar jag att det blir Wolfram som tredje. Hoppas då för allt i världen att vi INTE får spela i Scandal-i-Analium UTAN Nord, då i stället FriSören-Wolfram känns hyggligt benägna att bli styrda av publiken där.

Blir det Nord-FriSören idag, hoppas vi att det blir Nord-Wolfram i nästa och så vidare...

eltifoso: Tack! Och grattis förresten till er imponerande överkörning av Djurgårn igår; om de inte kan skärpa upp sig till i morgon kommer ni nog att plocka er semi ganska snabbt.

Sven.Savage: Tycker att Luleå gör en bra första period och är numret större än Frölunda, tyvärr har inte puckuslingen vart på vår sida än.

1-1 😀

Helt otroligt...två jävla flytmål av Frölunda och ett misstag av Emil Larsson så Mustonen får öppen gata. Samtidigt så lyckades Farley konsstycket att träffa Sigalet vid mer eller mindre öppet mål.
Nä, har fortsätter Frölunda ha en sån har jävla röta är det ute med oss.
Vi har varit totalt sett bättre och skapat vassare lägen men Frölundas mål studsar in.
Kom igen nu i tredje

Problemet för Luleå och någonting Röde Roger bergis har hittat i vårt spel är att i 2:a med långt till båset få till lååååååånga anfall och trötta ut våra spelare samt med närheten till eget bås och få in nya pigga ben.
Vi bygger vårt försvarsspel på att hålla motståndarna ute vid sarg där får de hållas men Frölunda håller gärna till där de får vara ostörda och tvinga oss till långa byten för att när vi blivit nog trötta gå in mot slottet på avslut.
Så gjorde de sina mål nu i 2:a.
Vi måste lyfta upp spelet till deras zon annars kommer vi inte vinna en enda mittenperiod och matchen kan vara avgjord redan då.
Löser vi inte detta kommer vi torska med 4-0 i matcher denna semi.

DansbandsWolf: en svaghet vi haft länge, att fastna långt ner i egen zon i andra.

Osj02: Och naturligtvis scoutad av Röde Roger och utnyttjat hänsynslöst med fin fin (för VF) utdelning.
Ett jätteproblem vi har.

DansbandsWolf: Skall vara en Modospelare som räddar matchen

bisterfinnen: Jeppe Sellgren ❤️

bisterfinnen: Kul med sudden😎

DansbandsWolf: Man får väl säga att vi välförtjänt får dessa två mål till 3-3 retroaktivt :-)
Fullt rättvist efter tre spelade perioder och dessutom är faktidkr Frölundas 1-0 mål vääääldigt tveksamt då en Frölundait åker på Lassi i målområdet. Borde nog varit bortdömt.
Nu tar vi det i sudden :-)

M.Lemiux: visst är det spännande🤗

3-3 😀
🙏

M.Lemiux: Shit 4:e period med långt till båset.....

DansbandsWolf: Känns trist att behöva säga vad va det jag sade.
Frölunda vinner rättvist och Roger ägde Bulan genom att ha lokalisera våran stora svaghet i spelsystemet.
Var exakt likadant under Rönkens tid.
Pressa fast oss och trötta ut så kommer misstagen, smart, bara att lyfta på hatten.

DansbandsWolf: ja. Luleås spel fungerade under första perioden och en bit in i andra och då hade vi en del lägen där vi skulle behövt mål.

Sedan känns det som att Fulunda lättade på handbromsen och började spela anfallshockey.

En väsentligen del i scenförändringen visades av att Fulunda började vinna nästan alla sargkamper, med följd att de tog puck av oss i deras zon och gick framåt - samtidigt som de behöll puck i vår zon och fortsatte långa anfall.

Luleås nära markeringar i försvar blev inte längre effektiva nog och vi snarare krympte. Och vad värre var, var att när vi väl tog kontroll över pucken lyckades Fulundas snabba check i kombination med alltför få Luleåspelare rörde sig tillräckligt för att få bra pass, varpå det bara landade i att dumpa ut pucken och Fulunda kunde bekvämt börja om och skölja över oss igen.

Så där såg det delvis ut i andra, även om Luleå då fortfarande hade motspel. I tredje gick Fulunda helt över till att bara döda match vilket fungerade utmärkt till fem minuter kvar då de släppte fram oss och två magiska mål kom till kvittering och sudd.

Men väl i sudd var det bara ett lag på isen. Långt till båsen för byten och det tappade Luleå mest av eftersom pucken i stort sett var i vår zon.

Att vinstmålet kom till 3-4 var ingen överraskning alls.

När det gäller zebrorna fanns det förvisso många tillfällen då de kunde ha visat ut fulundor, färre då de kunde visat ut Luleåspelare, men sammantaget höll de en hyggligt hög nivå och lät lagen avgöra och det får man tacka för.

Så, vad ska man tro om fortsättningen? I detta nu, sedan Fulunda tagit över hemmafördelen, och efter det spel vi såg i matchen, känns det inte som att Luleå kommer att ha någon chans att vinna denna semifinal.

Om vi ska ha chans måste det bli ett lyft på alla spelare och man måste också ge så mycket att man inte torskar man-mot-man-situationer hela tiden.

Kan vi lyckas med det?

Det vet jag inte. Just nu känns det inte så.

Sven.Savage: Håller med dig i allt broder.

Känns spontant lite fat and happy, vi har infriat målsättningen med minst semi och det var ett tag sedan så en viss mättnad tror jag har infunnit sig.
Det räcker med att slappna av någon % för att torska mot en hungrigare motståndare som troligtvis har minst final som målbild.

Nåja nu skall vi inte kasta alla yxor i sjön det står bara 0-1 i bäst av 7 men som det spontant känns just nu är jag nöjd om vi vinner en match och får till 3 hemmamatcher i denna semi.
Hur som bättre åka i semi än i kvart eller helt missa slutspel.....

Sven.Savage: Fruktansvärt klen insats av Luleå. En av de sämsta i år skulle jag säga. Att vi ändå fick Sudden lovar trots allt gott inför kommande matcher. Jag vet inte om Bulan kört för hårt med spelarna under uppehållet eller vad det beror på men vi såg totalt orkeslösa ut efter första perren. Kraftigt underbetyg att bli utspelade på hemmaplan i 3 av 4 perioder. Sedan tycker jag inte du bör berömma domarna då Frölundas första mål var riktigt regelvidrigt och underbetyg av domarna att inte kontrollera det trots att både Lassi och Luleåspelarna på isen protesterade.
Det är ytterst tveksamma domarsituationer i samtliga slutspeltsmatcher som påverkar matchresultatet kraftigt.
Det är knappt så att man orkar vara ilsk på dem längre då det börjar kännas som att sparka på den där sinnesslöa tjockisen (Yoda eller Barbro) på backen som redan blivit sparkad på så mycket. De gör väl sitt bästa men de är fruktansvärt dåliga på sitt jobb.
Nya tag på tisdag för SHL:s bästa bortalag. Trots mitt negativa inlägg så har jag långt ifrån gett upp men matchen ikväll gav vi, och domarna, trots allt bort.

Daddeh: Jo, när det gäller första målet är det självklart felaktigt och ska underkännas. Efter sena dagarnas diskussion om pååkning på plock UTANFÖR målområdet är ju denna situation - där fulundan åker en halv meter in i målomårdet och åker på Lassi - fullständigt självklar för bortdömning.

Men jag såg den inte då och zebrorna såg den inte då och jag noterade inte att Luleå protesterade; i sexpressen (opålitlig förstås) anges att Lassi och spelarna inte protesterade och Bulans protest kom väl först efter paus?

Är du säker på att Lassi och spelarna protesterade hos zebran? I så fall borde de förstås ha beslutat om att granska.

Så, det var en miss och jag kan köpa att zebrorna inte såg det. Det sker missar och just där tittade de väl mer uppe i plan på skytten etc.

Men Bulan är ilsken för att de sov i Stockholm och där har han alldeles rätt. Situationsrummet SKA själv under pågående match granska situationer och ser de en miss som denna SKA de ringa upp matchdomarna. Det har de gjort förut och det skulle de ha gjort nu. Men helt uppenbart är att de sov alternativt sket i det.

Det är alltså LÄRLING som ska skällas ut, som så många gånger förr. Det var hans misstag som ledde till 1-0 för Fulunda.

Och visst är första målet viktigt och kanske vi skulle fått se en annan match om målet dömts bort.

Några hemmadomare hade vi definitivt inte - snarare tvärtom - men jag kan köpa det om de levererar motsvarande i Scandal-i-Analium. Jag hoppas verkligen att Nord är med då. Om de väljer att köra FriSören-Wolfram ökar risken rejält för att de låter hemmapubliken bestämma.

Såvitt jag såg fick vi dock ingen hjärnskakning, men två gånger smällde fulundor klubban i ansiktet på Luleåspelare. Den på Jesper var riktigt ful, men den på Erik av Joel var med mycket kraft och har en känsla av att Erik var blekare resten av matchen efter den smällen. Att det var just vår viktigaste spelare Erik som Joel smällde till i ansiktet får en att fundera på hur medvetet det kan ha varit...

Nåja. De måste vinna tre matcher till innan vi är borta.

Sven.Savage: Kika hightlighten. Lassi gestikulerar mer än vad jag någonsin sett honom göra mot domarna och även de flesta Luleåspelarna i domarens närhet. Det är ett gravt underbetyg att domarna trots det tycker de som vanligt vet bättre och inte ens kontrollera det. Den där idioten till domare vid namn Sjöqvist verkar ha blivit bortplockad efter att han försökte döma bort oss, men vad hjälper det egentligen då det är som att rensa ogräs på en 87 000 m/2 tomt. Du hittar alltid mer oönskat skräp och det är precis så jag känner med domarna vi har.
Jag hade varit vansinnig som FBK-fan btw....Tedenby-situationen är helt sjuk.

DansbandsWolf: Håller med att Frölunda vann rättvist i sudden, där var de klart bättre än oss. Luleå var helt ok i det PP vi fick och tycker vi kunde ha haft lite studs tur ala Frölunda där men icke. Men resten av sudden hade vi inte så mkt att säga till om och blev av med pucken och var mkt svaga i närkamperna...MEN, efter 60 min spelade tycker jag att vi var värda segern, speciellt då Frölundas 1-0 dessutom borde vara bortdömt. Deras 3-1 mål är väl detta slutspels mest turliga mål samtidigt som vi brände rätt många lägen.
Men, bara att bita ihop och komma igen, hoppas lite Brynäs-Bulan magi finns kvar :-)

Daddeh: Jo, tycker också att Lassi påpekade rätt mkt till domaren att han blev pååkt.

M.Lemiux: Jag tycker faktiskt att Frölunda vann rättvist men domarna ska ha skit efter denna match också, precis som att jag antar att Bulan gav sina spelare en rejäl hårtork :)
Man kan tycka att domarna borde ta det mer allvarligt då en som Lassi som aldrig någonsin någonsin gnäller jämfört med Hitte-Joel skriker, men icke det.Det känns trist att säga det men jag tror att om Joel hade varit helt vansinnig så hade de kontrollerat den där situation och underkänt Frölundas första mål. Ska det verkligen behöva vara så?

Daddeh: Nu har jag kikat. Först ligans highlights, sedan tabloidernas och sedan letade jag upp reprissändning av hela matchen på SeMer och letade mig fram till målet.

Och jag ser inte att Lassi och spelarna protesterade. Men det beror säkert på att de bara visar upp till typ fem sekunder efter målet och där reagerar ingen. Därefter visar de bara Fulundor som kör highfive med varandra och ser glada ut under en halv minut, men inget annat under den tiden, så det var väl då som det protesterades. Men när både du och M. Lemiux såg det var det förstås så.

Personligen skulle jag gärna se att situationsrummet bad diciplinnämnden granska det tillfälle när Joel smällde till Erik i ansiktet med klubban.

Kommentarerna live var a) man har ansvar för var man har klubban, samt b) det är tillåtet att klubban svingar när man skjuter puck.

Men tänk efter nu.

Joel står en meter framför vårt mål, vänder sig halvt om, och svingar klubban med en sjujävla kraft varpå klubban smäller rakt in i ansiktet på Erik och fäller honom till isen som en klubbad säl.

Den här fruktansvärda svinger väljer Joel att avlossa i ett oerhört trångt läge framför mål med en handfull spelare inom en meters avstånd från sig. Bara en sådan sak...

Men vad värre är. Var ska Joel skjuta pucken? I mål? Nej, för böveln. Målet är åt precis andra hållet. Om Joel skulle gjort mål på det "skott" han avlossade skulle pucken ha gått in i Fulundas mål, sextio meter bort.

Men faktum är att Joel på intet sätt försöker nå pucken. Den är en halv meter ifrån den plats där Joels klubba passerar isen för att därefter med våldsam kraft riktas rakt uppåt för att träffa, det som Joel hela tiden försökt träffa.

Det är klart att vid ett slagskott mot mål kommer klubban att beskriva en båge framåt och gå upp i luften - det vet vi alla. Men ska det tas som ursäkt för att kunna veva upp klubban med jättekraft i ett läge där man är omringad av spelare och där det inte handlar om ett skott på mål.

Faktum är att det är svårt att säga vad det handlar om. Vad var syftet bakom Joels åtgärd?

Jag har funderat. Och jag kommer bara till en enda slutsats. Erik hade början matchen utmärkt och hållit inte bara Lasch utan flera andra fulundor på mattan. Och Joel bedömde att det var till Fulundas fördel att stoppa Erik.

Läget var i slutminut av första perioden, ställningen 0-0 och Fulunda hade PP som troligen inte skulle resultera som det sällan gör, när utvisningar splittras av periodpaus. Joel visste att OM han åkte på två minuter utvisning skulle det inte spela någon större roll eftersom det bara skulle betyda 4 mot 4.

Joel får syn på Erik och smäller till pucken "som alibi" för att kunna dra klubban med full kraft i ansiktet på Erik.

Nu lyckades Erik komma tillbaka i matchen, men allvarligt talat: Jag tycker att Erik var mycket blekare i period 2-4 än i period 1, som avslutades med att Joel smällde till honom i ansiktet med 25 sekunder kvar av perioden...

Se bildsekvensen nedan. På den näst sista bilden syns inte Joels klubba längre för precis då smäller han den i ansiktet/halsen/hakan på Erik och resultatet ser vi på sista bilden.

Förbannade j-a buse! Hämta in Fredrik Svensson igen så att han kan förklara för feg-Joel vad vi tycker om sådant där...
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-224935.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-224952.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-225007.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-225018.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-225028.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-225040.png

500x0-skarmavbild-2019-04-07-kl-225100.png

Sven.Savage: Vet inte vad man skall tro efter denna första match, det känns väl inte som att känslan att vi skall ta oss final ökade direkt. Men samtidigt är det ju ändå så att trots att vi gjorde slutspelets sämsta insats så var vi mycket nära att ändå ta hem detta.

Inte kan väl Frölunda matchplan varit att vinna på att få in två skitmål i slutet av andra. Jag tror dom har en känsla av kontroll över denna matchserie nu, men den känslan bygger på falska grunder, vilket jag tror dom kommer bli varse om redan i nästa match.

Sven.Savage: Ja vad säger man.

Daddeh: Intressant analys du gjorde. Målet som VF gjorde var han solklart inne i målgården men i vårt fall sträckte målvakten ut sin handske utanför målgården. Det är ingen tvekan att SR gör olika bedömningar beroende på vem det gynnar eller drabbar. Jag tror att SR ihop med SHL´s ledning vill ha GBG mot Stockholm och då ändamålen helgar medlen för det är mer kommersiellt att de sk storstäderna möts.

Perro: Vidrigt borde var minst 3-5 matchers avstängning men samma sak här som mitt tidigare inlägg Disciplinnämnden har olika bedömningar på vilket lag det gäller

« · 1965935 · »