Osj02: Jag håller med du:-) Tycker att Apan belastats av modellen att highsticking ska ha alla goda chanser eftersom han haft ett så vasst skott. När de tappat andra duktiga forwards blev det enklare för motståndarna att inte släppa fram highsticking varpå han blev kvar allt oftare uppe vid sargen och vakterna visste att skottet alltid kommer i bortre krysset/stolpen. Det har förstås inneburit att Apan tappat kraft när highsticking haft första tjing på PP etc utan att leverera. Kan hända att Apan blir starkare om de slipper highsticking och Melkman och Robert Ohlson får bygga upp en hockey förutsättningslöst. Eric Forssell och Lill-Nisses pappa tycks ju vara hyggligt duktiga att leta upp bra spelare att rekrytera och de fiskar ju ofta i AHL vilket inte är så enkelt. Lite anmärkningsvärt ändå att så många "hemvändare" valt andra klubbar och så tycks fortsätta. En delförklaring måste väl vara att Apan betalar mindre för sådana de räknar som hemvändare än andra klubbar är beredda att göra för att sno åt sig dem.
Överlag känns det som att Apan på senare år förändrats till det bättre och det vore verkligen roligt om de utvecklas till att bli en klubb och ett lag man kan gilla och småhålla på för att hockeyn i norr ska bli så stark som möjligt. Inklusive med fortsatt spännande och underhållande matcher mellan oss och Apan.
Realisten: Du behöver acceptera att du inte sätter agendan och beslutar om vad hockeyintresserade får och ska diskutera. Här är ordet tämligen fritt, med vissa förbehåll, och du kan ta upp det som intresserar dig och får kanske svar för att diskutera det ämne du önskar. Att du inte bryr dig om Apan eller eventuellt andra klubbar är din sak men knappast något som vi andra behöver veta.
Du vet ju att ditt sätt att diskutera har inneburit att du gång efter annan blivit avstängd på diverse plank. För närvarande är du inte blockerad här på Luleåsidan och förhoppningsvis blir du det inte framledes heller. Men du måste lära dig av tidigare erfarenheter och tänka över hur du diskuterar för att det ska fungera. Hoppas du lyckas med det.
Och fortsatt avseende frågan utländska spelare i KHL. Nu har Lettlands hockeyförbund stoppat en andra lett för att spela i KHL genom att ha vägrat skriva på transferavtal för dessa. Tydligen genomfördes i april en lagändring som ger dem sådana befogenheter.
Lagändringen beskrivs på följande sätt:
The aim of the amendments adopted is to prevent the activities of persons who are not loyal to Latvia within the leadership of sports federations, where the powers could be used to threaten national security.
Rätt imponerande att läsa och förvånande ur vårt perspektiv men å andra sidan är Lettlands relation till Ryssland helt annan än vår.
Såvitt jag kan se är "straffet" för letter som går till KHL mot förbundets beslut att de inte får delta i nationella lag för Lettland eller erhålla ekonomiskt stöd för "utbildning" etc.
Känns kanske inte så tvingande men tycks tydligen fungera.
Svensk hockey kan förstås också - liksom korgbollen agerade mot den svenske korgbollspelaren - avstå från att ta ut Robin Press till Tre Kronor eftersom han skrev kontrakt för nästa säsong under brinnande krig. Förra säsongen testades ju Press ett par matcher för kronorna - var väl i vodkaturnering - men vi lär inte lida speciellt av att inte släppa in honom i fortsättningen.
På Luleå Hockeys hemsida intervjuas Jesper Sellgren 1 augusti i samband med första fysträningen och hela laget är samlat. Allvarligt talat tycker jag att Jesper blir en rejäl förstärkning på backsidan. Redan när han var hos oss förra gången och spelade med Erik utvecklades han jättefint och nu borde han ju vara på en ännu högre nivå med tre års ytterligare erfarenhet fr a i AHL.
Visst, rekryteringen av Lepistö mitt i förra säsongen var underbart bra av Skuggan med flera och framför allt fungerade Lepistö alldeles utmärkt med Limpan när Lepistö tog ledarroll vid blå och han och Limpan hittade varandra perfekt hela tiden. Undra på det efter alla år tillsammans i KHL och Limpan kunde ju ge Skuggan och de andra garantier för att rekryteringen av Lepistö skulle bli kanonbra. Nu erbjöds Lapistö tydligen bara ett liknande kontrakt av oss, att gå in i säsongen senare för att kunna "artisttaxeras" och därmed bli billigare. Men tyvärr tog han ett kontrakt i Schweiz i stället där han kommer att lira hela säsongen.
Kan nog tänka att det mycket väl kunde ha varit värt de extra pengarna för att få med Lepistö hela säsongen. Känns som ett litet felval där av Luleås ledning tyvärr, även om jag inser att det skulle kostat miljoner.
Men nu är det som det är. Och med Jesper Sellgren tillbaka är det inte otänkbart att Luleås backsida blir t.o.m. bättre än i fjol. Vi får se.
För det börjar alltså närma sig. I morgon bara två veckor innan vi går på is för första träningsmatchen, som vi spelar mot Kärpät i Kalix. Silly season har passerat snabbare än vanligt eftersom Luleå Hockey spelade ända till game seven av slutspelet och tiden mellan matcher säsongen 2021-22 och 2022-23 blivit kortare än många tidigare säsonger.
Upprepar schemat för Luleås matcher t.o.m. premiären av SHL.
Aftontrasan kör ut tips mm Om Luleå Tjock-Dicken: Luleå har ännu inte ersatt Linus Omark och Pontus Andreasson, finns det någon chans att de kan upprepa förra säsongens prestation? Absolut inte, tappen av spelarna är för stora och finessen försvinner. Det hårda jobbet kommer inte att räcka den här säsongen. Kvartsfinal och ett tidigt sommarlov är känslan när det gäller Luleå. Mattias K: Luleå har ännu inte ersatt Linus Omark och Pontus Andreasson, finns det någon chans att de kan upprepa förra säsongens prestation? Luleå kommer att få en tyngre säsong. Att Linus Omark och Pontus Andreasson ska fyllas med importspelare kommer ge en annan balans från start i lagmaskinen. Dessutom är det väldigt trist på sättet de verkade slarva bort Sami Lepistö, trots att Jesper Sellgren kommit in. Just nu är inte Luleå ett lag för de allra främsta tabellplaceringarna. De får hoppas att Einar Emanuelsson fortsätter i SM-finalformen samt att Juhani Tyrväinen kommer tillbaka från axelskadan som gjorde att han in te var sig själv i SM-finalen och kanske var orsaken till att Luleå förlorade SM-guldet. Wennertjöt: Luleå har ännu inte ersatt Linus Omark och Pontus Andreasson, finns det någon chans att de kan upprepa förra säsongens prestation? Pontus Andreasson blev ju en oväntad drömvärvning för Luleå, med tanke på hur han växte. Det går ju att ersätta om man träffar rätt. Men Linus Omark går inte att ersätta. Han är unik på det sättet. Därför räknar jag mer eller mindre bort Luleå från guldstriden nästa säsong. Konkurrensen har dessutom växt till skillnad från norrbottningarna. Abris: Luleå har ännu inte ersatt Linus Omark och Pontus Andreasson, finns det någon chans att de kan upprepa förra säsongens prestation? Nej, det känns inte så. Det var lite av Luleås stora chans förra säsongen. Ni nämner Omark och Andreasson, lägg till att man dessutom förlorat Sami Lepistö. Att trion gjorde 45 av Luleås slutspelspoäng säger det mesta. Med det sagt tror jag att Luleå blir ett topplag i grundserien. Ros: Luleå har ännu inte ersatt Linus Omark och Pontus Andreasson, finns det någon chans att de kan upprepa förra säsongens prestation? Omark är egentligen omöjlig att ersätta. Det är en unik spelare med förmågor på isen som väldigt få hockeyspelare besitter. Andreasson är det annorlunda med. Han gjorde rookiesuccé från ingenstans och beviljades med rookiekontrakt i NHL där pamparna i Nordamerika funderar och tänker: Good meat for cheap money. Det finns fler Andreasson som kan sätta puckarna. Men det gäller att fördela ansvaret på fler spelare och Luleå är ju inte klara med lagbygget. Finns många fina spelare som fått kontrakt i Nordamerika som det inte är säkert i vilket lag de spelare i kommande säsong. Sedan kanske Omarks hemlängtan i vinter blir för stark och det blir en tredje återkomst för pucktrollaren.
Hyfsat nederlagstippade. Bra. Vi mot dom Dicken tror HV tar guld :)
Och i NSD berättar Skuggan att man har ett par kontrakt ute till spelare man vill ha. OOm jag fattade det rätt går de spelarna och väntar in NHL-bud. Hyfsad kvalité då med andra ord. Jag gissar att en av dom kan vara Juho Lamikko. Kanske Känner tydligen Tyrre. Tuff kille som spela i Vancouver senast och var med i Finska VM-laget. Hoppet lever fortfarande hos mig.
pyts: Kul att läsa. Flera inser att Limpan är unik och omöjlig att ersätta. Om man inte har rådd med en toppspelare från NHL och då talar vi helt andra summor. HELT ANDRA. Vi kan vara nöjda med att Limpan kom hem och gav oss en säsong medan han var i sin prime. Liksom Linus Klasen gjorde. Två Linusar med vackra Luleåhjärtan. Såg på något annat Luleåforum att man jämförde Limpan med highsticking och jag kan bara tycka att det är helt befängt och okunnigt så man undrar varför säger de som de säger. Det är i vilket fall inte korrekt. Långt ifrån.
Men för att tala allvar är aftontrasans "hockeyjournalister" inte speciellt kompetenta. Sanningen är den att Luleå kommer att inleda säsongen med ett mycket bättre fungerande lag vad det gäller backar och målvakt än i fjol. Och i Bulanhockey liksom i mycken annan hockey börjar allt med att ha ett fungerande försvar. Jag tror att det kommer att fungera ljuvligt och sedan gäller det att modellera fram rätt linor, genom att komplettera med forwards som dels kan inlemmas i Bulanhockey, dels kan leverera poäng framåt. Inte helt lått, det vet vi alla, men tror att Skuggan och de andra vet vad de letar efter och sköter det bra. Kommer det någon spets snart vore det kul men allvarligt talat kommer nuvarande lag att fixa serien mycket bra länge. Så vi kan vänta för bra kompletteringar.
Jag skulle kunna tänka mig ett par spelare a la Tyrre om de kan hittas.
Warulfven visade med all tydlighet hur mycket fysisk hockey på riktigt kan betyda i senaste slutspelet.
Tuffa och starka som spelar fysiskt och därigenom fungerar som murbräckor för andra spelare. Tycker att Einar, Brännis, varför inte Musik, kOMAReK, Mattsson och Berglund också? Om vi har andra spelare som sätter tungt tryck kan det öppnas bättre lägen för dem.
Tycker personligen att jag inte har några problem att vänta på rekryteringar. Skuggan, Bulan och de övriga HAR de facto levererat år efter år och placerat Luleå bland toppen - förutom kanske coronaåret då alla SHL-lag var överens om att hålla igen med rekryteringar vilket Luleå gjorde men de flesta andra lag sket i.
pyts: Hoppet lever hos mig med. Även om det skulle dröja långt in på hösten - när NHL/AHL sätter sig - innan våra sista rekryteringar kommer.
Föredrar definitivt att vi rekryterar bra och lämpliga spelare. Än att vi rekryterar spelare snabbt. Oberoende av att det får en del supportrar att bli darriga.
Vi kommer att gå bra under hösten men behöver inte vara på topp. Viktigare att vi lyckas toppa upp under våren. Som vi gjorde i fjol och nådde game seven där en ribbträff för oss följt av en felträff för motståndaren petade gludet i fel riktning.
Sven.Savage: Jo man ler lite åt Dicken ibland. Det han skrev om oss var garanterat bara för att provocera :) Håller med om att lite tyngd skulle sitta fint. Tror att Galne Hökens tjat om att vi jagar Leo Koarov har viss substans. Han och eller Lamikko vore ju finemang! Visst fan har vi en maskin som ska mala in en drös poäng även om nyförvärven dröjer. Man kikar som fan efter när dom kommer, men det är som du säger ingen panik allls. Just GMarnas taktik i år säger mig att vi letar på en högre hylla än vanligt. Finns gott om spelare lediga med.
pyts: Jo, jag håller med. 1996 hade Osten ett lag som alla var beredda på fysisk och tuff hockey och dessutom, förstås, var skickliga och målmedvetna.
Ostan som sportchef gjorde en del försök med enstaka spelare som kunde monstertacklas men det räckte inte. Laget behöver förvisso en del riktigt tuffa spelare men det måste också spilla över till andra. Luleå har lite av det, men inte alls som Ulfven i slutspelet där ett gäng som var fysiskt på vann matcher åt laget.
Tyrväinen passar in i Luleås hockey perfekt och ett par ytterligare a la Tyrre skulle ge Luleå en intressant hockey. Där tugga spelare drog med sig andra och öppnade för målskyttar.
Visst. Vi har inte den gudabenådade Limpan i laget i är. Men ett Luleå med Bulanhockey inklusive ett antal tunga murbräckor som kunde öppna igen offensivt för oss vilket kunde öppna för Einar, kOMAReK och andra skulle bli intressant att följa kommande säsong.
Jag tycker faktiskt att Bulan som head coach har utvecklats. Från den tidigare hockeyn med kontinuerlig hög press har han fått forwards att mer lämpligt att välja hög press när så passar och dra sig tillbaka för att stoppa motståndarna i mittzon när det är mer lämpligt.
Att vidareutveckla Bulanhockeyn genom att använda ett antal fysiskt skickliga spelare - a la Tyrre - tror jag Bulan är mogen.
"– Hur många de är förändras hela tiden, säger Stefan Nilsson och fortsätter:
– Vi får erbjudanden om nya spelare, som har fått nej från annat håll, och plötsligt kan tänka sig att spela här, nästan varje dag. Samtidigt får vi efter hand stryka namn från vår lista.
De hade en förhoppning om att hinna göra klart med ytterligare en spelare innan måndagens återsamling, men väntar fortfarande på besked från spelarna som de har erbjudit kontrakt.
– Vi hade gärna varit klara redan i maj. Fast vi vill att det ska bli bra, och det får ta den tid det tar. Många av spelarna som vi för samtal med väntar på besked från klubbar i NHL, och att NHL lockar mer än att spela i SHL får man ha förståelse för. Vänta är också något man får räkna med att göra när man letar spelare på den här nivån. Men vi jobbar hårt med det här, och jag är övertygad om att vi kommer hitta en bra lösning, säger Stefan Nilsson.
– Det är inte att bli först klart det handlar om. Det är i maj nästa år den kommande säsongen ska utvärderas, inte nu, och vår målsättning är fortfarande att vara med i den toppen tabellen och gå långt i slutspelet, förhoppningsvis hela vägen, säger Stefan Nilsson.
Han tillägger sedan:
– Vi hade ju inte alla plats i början av förra säsongen heller. (Jack) Connolly anslöt under hösten, precis som Sami Lepistö, och sedan tog vi in (Filip) Pyrochta innan slutspelet. Så att vi har två tomma forwardsplatser är inget som oroar mig."
Jag köper det han säger och känner mig trygg att de agerar så bra de kan.
eltifoso: Tack för stödet. Det låter bra. Nu har ju Schweiz strax fyllt sina platser, och de som väljer att spela i KHL torde väl snart vara klara de med. Väntar därefter på att NHL ska ta sina beslut och fylla sina trupper. Kanske det då blir betydligt tydligare vilka som blir tillgängliga. Plus mindre konkurrens när så många klubbar handlat klart tidigare.
Kul att se dig på besök. Har kommit över att ni tog gludet och hoppas vi tar det nästa gång:-)
Nu har NL-lagen fyllt på lite till. Jag lägger in dessa på den lista som Pyts lade in. Nu tycks det handla om tre lag totalt, som inte plockat in sex utländska spelare. Å andra sidan har ett lag tagit in 7 spelare och ett annat lag 8 spelare. De får visserligen inte ha mer än sex utländska spelare på isen, men låter några sitta på läktaren alltså.
EHC Kloten 1. Juha Metsola, målvakt 2. Lucas Ekeståhl Jonsson, back 3. Jonathan Ang, forward 4. Miro Aaltonen, forward 5. Arttu Ruosalinen, forward 6. X
HC Ajoie 1. TJ Brennan, back 2. Jereme Leduc, back 3. Guillaume Asselin, forward 4. Philip-Michael Davos, forward 5. Jonathan Hazen, forward 6. X
HC Bern 1. Eric Gelinas, back 2. Christopher DiDomenico, forward 3. Oscar Lindberg, forward 4. Dominik Kahun, forward 5. Kaspars Daugavins, forward 6. X
EHC Biel-Bienne 1. Harri Säteri, målvakt 2. Viktor Lööv, back 3. Alexander Yakovenko, back 4. Jere Saline, forward 5. Toni Rajala, forward 6. Jesper Olofsson, forward
HC Davos 1. Klas Dahlbeck, back 2. Magnus Nygren, back 3. Leon Bristedt, forward 4. Joakim Nordström, forward 5. Matej Stransky, forward 6. Dennis Rasmussen, forward
HC Fribourg-Gottéron 1. Ryan Gunderson, back 2. Juuso Vainio, back 3. Marcus Sörensen, forward 4. Jacob de la Rose, forward 5. David Desharnais, forward 6. Janne Kuokkanen, forward
Genéve_Servette HC 1. Henrik Tömmernes 2. Sami Vatanen, back 3. Valters Filippula, forward 4. Daniel Winnie, forward 5. Linus Omark, forward 6. Teemu Hartikaninen
Langnau 1. Sami Lepistö, back 2. Vili Saarijärvi, back 3. Alexandre Grenier, forward 4. Harri Pesonen, forward 5. Marc Michaelis, forward 6. Aleksi Saarela, forward
HC Lugano 1. Kalle Koskinen, målvakt 2. Oliwer Last, back 3. Troy Josephs, forward 4. Markus Granlund, forward 5. Daniel Carr, forward 6. Mark Arcobello, forward
SC Rapperswil-Jona 1. Emil Djuse, back 2. Maxim Noreau, back 3. Roman Cervenka, forward 4. Nicklas Jensen, forward 5. Jordan Schroeder, forward 6. Andrew Rowe, forward
Zürich 1. Simon Hrubec, målvakt 2. Mikko Lehtonen, back 3. Garrett Roe, forward 4. Justin Azevedo, forward 5. Lucas Wallmark, forward 6. Juho Lammiko
EV Zug 1. Christian Djoos, back 2. Niklas Hansson, back 3. Peter Cehlarik, forward 4. Carl Klingberg, forward 5. Jan Kovar, forward 6. Brian O’Neill, forward
HC Ambri-Piotta 1. Janne Juvonen, målvakt 2. Jesse Virtanen, back 3. Tim Heed, back 4. Filip Chlapik, forward 5. Michael Spacek, forward 6. Nick Shore 7. Brandon McMillan
Lausanne HC 1. Mark Berberio, back 2. Martin Great, back 3. Ronalds Kenins, forward 4. Robin Kovacs, forward 5. Miikka Salomäki, forward 6. Cory Emmerton, forward 7. Jiri Sekac, forward 8. Michel Raffl
Sven.Savage: Ja det ser ut som att det både kan finnas nån ledig snart som ledsnar på att vänta in NLA (Komarov?) och nån eller ett par senare? Mario Kempe smyger under radarn, men ger mig fan på att LHF har kontakt och att han kan komma in senare när han rehabbat klart. Som bonus eller spelare nr 2?
pyts: Kempe kan man glömma han håller på som bäst med rehab och är som bäst kanske på is efter nyår, Bara för han kanske följer Luleå så finns det inget annat mer än ngt fans som petat i gång ett rykte som är inte nära!
Problemet är bara Luleå ÄR inte i ett attraktivt läge geografiskt sett tyvärr många kollar på kartan vada fan ska jag dit och göra sedan kollar dem med ngn mörkt på vintern kallt väljer man annat, Det är en Silly Season som kommer gå till historien som ett av de segdragna från Luleås sida samt går man bom så vil jag inte höra men många tackade nej etc etc den håller inte för då har man jagat fel spelare!
Elliot12: Se där! Ja, spontant låter det ju så. I så fall skulle det bara vara Bern som inte har sex utlänningar på avtal nu.
Men OBS för att det brukar småmyglas i hockey och en kanadick kan gå in i lag som ickeutlänningar eftersom de med gynnsamma regler räknas också som från ett europeiskt land, när deras pappa kommer därifrån. Lite småsnurrigt är det.
pyts: Egentligen skulle man vilja se Skuggans och Engmans aktuella lista och sedan dag för dag. Fast det går ju inte, förstås. Mario Kempe låter ju intressant som kry. Kan ju vara ett spår man har, liksom Apan tog in Ritola och andra som behövde sex månaders rehab.
{6908}: Kanske dags att propagera för att flytta hockeysäsongen. Eftersom alla länder och ligor spelar i ishallar skulle man mycket väl kunna köra hockeyn under sommaren i stället. Och då ligger ju Luleå bättre till med alla soltimmar. Bli av med novemberlunken, kunna stanna hemma när det är som kallast i februari etc.
{6908}: Du är nästan komisk i din kaxighet på div forum. Jag vet väl att Kempe kämpar och att det dröjer. Vet de officiella skälen att han är av ointresse. Bara det att jag tror att han kan vara en framtida joker man tar in om han återhämtar sig. Finns gott om speare som när tiden är mogen kan tänka sig att spela i Luleå. De man nu hugger på går och väntar på NHL-bud. Har inte gett upp än. Möjligen att nån har NLA i tankarna med. Då det svalnar i NA och NHL är SHL naturligtvis intressant. Det du skriver om att spelaree inte vill till Luleå i norr har ju motbevisats hur många gånger som helst. Det är pengarna i Schweiz och chansen att få spela i världens bästa liga som än så länge håller spelare ifrån att sigana Luleå. Vi fiskar på en högre hylla än normala säsonger och gör det pga värdsläget som ser till att urvalet spelare är betydligt större än vanligt. Några väljer KHL trots kriget, men väldigt mycket färre spelare än vad som är vanligt. DET är orsaken till att det dröjer med nya spelare.
pyts: Kan lova dig grabben en sak jag har lite mer koll på läget än du vill tro tyvärr, Sedan så om du vill tro det som kaxighet eller ej låter vara ditt problem men jag VET det är en skillnad! Snälla någon det är ytterst osäkert om han spelar ens denna säsong Kempe efter sin rehab då måste han träna i kapp och det sker INTE i en handvändning det kan jag fasiken lova dig, Och det där att han följer Luleå är inget annat mer än han vet fansen i Luleå går bananas och tror något kommer hända Den där högre hyllan är relativt tömd kan jag lova dig och då kvar står left overs som inga andra lag vill ha dvs chansningar som är 50/50 att gå hem liksom, Dags börja förstå och inse det kommer inte dyka upp dessa spelare som Skuggan målat upp utan det kommer bli annan kaliber och panik värvning för blidka fansen....
{6908}: Vad vet du om vad Mario tänker och varför han gillar LHF? Jag vet nog mer om det. Sen om det leder till kontrakt får vi se. NLA Har utökat antal speare (på hyllan under NHL). KHL lär få betydligt färre än de är vana. Alltså enkel matte att det finns fler kvar på den nivå vi nu söker. Det var länge sdan våra sportchefer hade ett sånt läge. Jag ska inte försstärka meed en massa ordbajseri för att verka soom att jag vet nåt. Det gör varken du eller jag. Längtar som fan efter nyheter, men inser att världen inte går under för att jag får vänta. Var lite mindre tvärsäker så finns det nog fler som lyssnar. End of discussion.
pyts: Man kan väll hoppas. Om han inte får ett NHL kontrakt borde Luleå ligga ganska bra till då Schweiz är nästintill fullt, och att han gärna ville till Luleå när han var junior.
Och ett ytterligare kapitel i den tragiska historien om "Svenskar i KHL 2022-2023".
Europeiska klubballiansens VD, svensken Szymon Szemberg, rasar på internationella hockeyförbundet inklusive svenska förbundets ordförande som sitter i internationella förbundets styrelse. Och påpekar att FIFA fixade kontraktspaus för utländska spelare i sparkbolls-Ryssland och menar att det borde också hockeyn lyckats med.
Luleås herrar startar isträningen måndag 8 augusti 11.00 och fortsätter samma tid under veckan. Innan det blir dags för första träningsmatchen i Kalix mot Kärpät 18 augusti.
Sanny har vaknat efter semestern och går i länkad artikel igenom SHL-lagens förluster och rekryteringar bland spelare.
De flesta lag har rekryterat 5-9 nya spelare. Två undantag:
HV har köpt in TOLV (!) spelare.
Luleå har rekryterat 2 spelare.
Inte underligt att många supportrar är nervösa efter vår låga rekryteringsfrekvens. Men egentligen är det väl en styrka att ha kvar så många spelare på kontrakt, när dessa ingick i laget som nådde finalens game seven.
Men vi planerar för två starka forwards. Ska man gissa att en ansluter när NLA/KHL-affärerna nu blir klara? Och en ytterligare kommer när NHL har formerat sina trupper i oktober?
eltifoso: Tack, tack! Tredje sjukdomsdagen nu så snart får man se om det lättar eller utvecklas till svårare.
Eftersom jag utsatts för smittrisk testade jag mig tisdag, onsdag, torsdag, fredag med antigentest från apoteket, producent Gibson Medical. Helt negativt, dag efter dag. Men på fredagen trodde jag det måste vara covid, köpte ett antigentest på ICA, från annan leverantör. Och resultatet blev alltså tydligt positivt.
Verkar alltså som att Gibsontesten inte diagnostiserar senaste varianterna av Omicron. Varning för den!
KulaShaker: Tack och oj vad sjukt det var i Luleå. Massor av folk insjuknar inom timmar från matintag i augusti. Typiskt för Bacillus cereus-toxin. Vad som hänt måste vara att cateringföretaget förvarat köttfärsen för varm för länge innan den tillagas. Då växer alla bakterier i köttfärsen till rejält. Men när man sedan tillagar den och värmer upp köttfärsen rejält avdödas bakterierna. Men, Bacillus cereus bildar ofta toxiner och de är fortfarande kvar i köttfärsen när det hettats upp. Typisk augustimatförgiftning som sagt. Räknar med att kommunala miljö och hälsa tar cateringföretaget i örat. Det här ska inte behöva ske om man följer regelverken.
Tror dock inte att det har med min covid att göra där jag befinner mig 150 mil från Luleå för närvarande.
Sven.Savage: Hoppas att du piggnar till snart och inte blir allvarligare sjuk! Ja dom där testaerna är ju lite lotteri. Minns i början av den j-a pandemin. De flesta på jobbet var sjuka i omgångar den våren. De kollegor som bodde i närliggande större stad, fick testa på hemmaplan medan vi från orten icke fick testa.... Nå Krya på dig!
Elliot12: Tydligen ska vi ha erbjudit Dahlén ett kontrakt med en lön på ca 500k i månaden. ------------------------------------------------------------------------------------------ Jaa alltså, får vi i en utopisk värld in Jonatan Dahlen i truppen, då är jag benägen att tro att nästa säsong kan bli angenäm. Han får väl anses ha genuina Spetsegenskaper som faktiskt överstiger de som Linus Omark besitter. Men det ät väl att hoppas på 'för mycket' att tro att Dahlen ska ansluta. Men hoppet är ju det sista som överger människan, som det ju brukar heta.
pyts: Tack! Ja jag hoppas det ska vänta nu. Sämre var dag första tre dagarna men nu fjärde dagen, inte sämre än igår, så hoppas det signalerar vändning.
Vi får se hur pandemin nu utvecklas. I januari tog ju Sverige beslut följa England och i princip låta covid löpa, med den mildare Omicronvarianten i hopp om att de 3-4 vaccinationer de med högre risk vanligen erhållit skulle skydda dem från svår sjukdom.
Nu var det ju väntat att antalet fall skulle väsentligen elimineras under sommaren. Här i tempererade länder är det ju framför allt vintervågor eftersom den kalla utomhusluften när den vädras in får mycket låg relativt fuktighet och det innebär att utandade, "uttalade", uthostade droppar momentant krymper när de lämnar munnen odå blir luftburna mycket länge. Vilket leder till kraftigt ökad luftburen smitta inomhus. Och tvärtom på sommaren.
Men det faktum att tidigare vaccinationer/infektioner i princip inte innebär något antikroppskydd alls mot att bli smittad och smittsam med Omicron (medan de T-celler de inducerat förmedlar skydd mot svår sjukdom) samt att länder och människor i allmänhet släppt alla restriktioner har inneburit att nu har det blivit en rejäl sommarvåg från början av juni i europa och vi får se hur det utvecklas; det kan bli så att den här vågen bara växer och växer. Men så länge som sjukvården kan hantera de svårare fallen kommer nog staten och myndigheterna att låta det rulla på.
Elliot12: Ojdå. Kan det stämma? Att både Luleå och Apan erbjudit som en halv miljon i lön, vilket skulle kosta klubben inklusive sociala utgifter, nio miljoner för 12 månader?
Ja, Apan spar ju in den summan om de blir av med highstickings kontrakt. Och Limpan var väl inte gratis för Luleå heller.
Men är Dahlén verkligen så bra att han är värd så mycket? Eller är det värvningshysteri som signaleras? Och han är väl extremt förknippad med Timret, till den grad att skulle han överhuvudtaget spela i SHL skulle det vara för Timret även om de erbjöd betydligt mindre pengar än t ex Luleå och Apan.
Nå. Intressant i vilket fall. Jag har faktiskt inte sett unge herr Dahlén spela, men folk tycks anse att han ä jävligt bra och skulle innebära en kanonförstärkning. Men tänker det är otänkbart att han skulle spela i Sverige i annan klubb än Timrå. I vilket fall svårt att tro att något händer i nuläget. Han väntar väl ut bud från andra NHL-klubbar och det kan ju ta månader innan sådant blir klart. Kanske.
Sven.Savage: Jag har faktiskt inte sett unge herr Dahlén spela, men folk tycks anse att han ä jävligt bra och skulle innebära en kanonförstärkning. Men tänker det är otänkbart att han skulle spela i Sverige i annan klubb än Timrå. -------------------------------------------------------------------------------------- Så in i helvette bra var han när han spelade i Timrå, och i princip varje gång jag sett honom spela.
Men som du säger, Dahlen och Timrå verkar ju vara en relation som är 'förevig'. Dock inte vad gäller SHL-spel...
Men det vore en dröm om han kritade på för VÅRAT GÄNG, då får jag liknande 'visioner' som jag hade inför den gångna säsongen. Det lyckades ju faktskt,nästan..... Men!!! med Dahlen i laget så skulle det faktiskt kunna gå!
Sven.Savage: Vet ej om apan har erbjudit så mycket utan det var en som jobbar på Aftonbladet som twittra att Luleå ska ha erbjudit 500k/månad. Men han borde ändå hamna i Timrå om det blir SHL.
pyts: En njutning att läsa! Leifby har ju varit efter sillmjölken Anders Larsson flera gånger och håller tummarna för att han lyckas sänka honom förr eller senare. Blir så glad av det lästa att jag får lägga ned den irritation jag kände mot Leifby sedan han snackat skit om CHL och förnedrat matcher som spelades.
Njuter när pressen - den tredje statsmakten - fungerar som den ska och granskar och pressar makthavares maktutövning. Leifby gör ju allt rätt här och man skulle önska att han fick stöd att driva frågan i mål. Jurister är människor av olika karaktär, vissa fega och stelbenta, andra mer kreativa och kompetenta: de kan göra olika bedömningar. Att hänvisa till en okänd chefsjurist är bara för pinsamt och naturligtvis är internationella hockeyförbundets agerande så upprörande och häpnadsväckande att det borde detaljgranskas. Fram med "chefsjuristen", fram med sparkbollsavtalen och hockeyavtalen, fram med ansvariga för att kunna utfrågas offentligt!
Realisten: OK, tar ditt och andras ord för att Dahlén är så bra. Kollat lite stats och lite förvånande att när han gjorde andra försöket i NHL fick han inte förlängt för nog tycks han ha levererat. Ingen annan NHL-klubb har hängt blå honom ännu men nog känns det som att det borde ske - det kan ju dröja en månad till innan sådana chanser brunnit inne och han väntar nog in det eftersom det är hans förstaalternativ.
I andra han talar ju han genom sin agent att de ser NLA som ett alternativ. Swizzarna har ju fyllt sina klubbar med utländska spelarkvoter redan men vissa NLA-klubbar har ju utan att blinka köpt in 1-2-3 spelare utöver kvoten.
Så väldigt svårt att tro att SHL skulle kunna bli aktuellt för unge herr Dahlén men skulle det ske känns det orimligt att tro att han skulle spela för annat lag än Timret.
I vilket fall lär det nog dröja länge innan SHL skulle kunna bli aktuellt för honom.
Man kan ju undra varför Aftontrasan går ut med informationen att "Luleå erbjuder monsterkontrakt". Ofta är det ju agenten som släpper anonym info till media i syfte att hetsa andra klubbar att bjuda mer. Ja, vi får se hur det landar.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Överlag känns det som att Apan på senare år förändrats till det bättre och det vore verkligen roligt om de utvecklas till att bli en klubb och ett lag man kan gilla och småhålla på för att hockeyn i norr ska bli så stark som möjligt. Inklusive med fortsatt spännande och underhållande matcher mellan oss och Apan.