Historik
Föregående · 285 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:
Kanske min profetia som jag skrev för lite drygt en vecka sedan har blivit sann?
_________________________________________________________________
Jag ser rubrikerna framför mig:
"Aftonbladet den 2:a januari 2011
MODOS SKADECHOCK
Succébackens skada värre än befarat - Karriären kan vara över
Inför det viktiga mötet mot Linköping hade MoDo hoppats på att få tillbaka den NHL-meriterade backen Ole-Kristian Tollefsen. Men MoDo-fansen kan sluta hoppas - En inflammation i fotleden sätter stopp för comebackplanerna. Och nu kan karriärern vara över.
MoDos läkare Kim Thosén:
- När vi undersökte Tollefsens fot i onsdags, upptäckte vi tre nya sprickor, en jättelik varböld och en rejäl inflammation. Han är så kallad "day-to-day" i dagsläget, men det är omöjligt att säga hur lång tid detta kommer att ta. I värsta fall kan det röra sig om veckor eller kanske månader, men det finns en risk att karriären kan vara över. Fast förhoppningsvis är han tillbaka mot Södertälje på tisdag."
_________________________________________________________________
Kanske min profetia som jag skrev för lite drygt en vecka sedan har blivit sann?
_________________________________________________________________
Jag ser rubrikerna framför mig:
"Aftonbladet den 2:a januari 2011
MODOS SKADECHOCK
Succébackens skada värre än befarat - Karriären kan vara över
Inför det viktiga mötet mot Linköping hade MoDo hoppats på att få tillbaka den NHL-meriterade backen Ole-Kristian Tollefsen. Men MoDo-fansen kan sluta hoppas - En inflammation i fotleden sätter stopp för comebackplanerna. Och nu kan karriärern vara över.
MoDos läkare Kim Thosén:
- När vi undersökte Tollefsens fot i onsdags, upptäckte vi tre nya sprickor, en jättelik varböld och en rejäl inflammation. Han är så kallad "day-to-day" i dagsläget, men det är omöjligt att säga hur lång tid detta kommer att ta. I värsta fall kan det röra sig om veckor eller kanske månader, men det finns en risk att karriären kan vara över. Fast förhoppningsvis är han tillbaka mot Södertälje på tisdag."
_________________________________________________________________
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
MODOJohan:
Hmm... Jag såg just att Nagy har haft 107(!) utvisningsminuter på 24 matcher, ett snitt på 4,46 per match! Inte undra på att poängproduktionen har gått ner, det är ju alltid svårt att göra mål från botbänken.
Hmm... Jag såg just att Nagy har haft 107(!) utvisningsminuter på 24 matcher, ett snitt på 4,46 per match! Inte undra på att poängproduktionen har gått ner, det är ju alltid svårt att göra mål från botbänken.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Erat:
Om det finns någonting som de är duktiga på i Slovakien så är det att åka skridskor. Jag tror inte att han kommer få några problem med att hänga med i Elitserietempot.
Om det finns någonting som de är duktiga på i Slovakien så är det att åka skridskor. Jag tror inte att han kommer få några problem med att hänga med i Elitserietempot.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Rytter:
Jo, men det ena utesluter ju inte det andra. Korttidskontrakt på Murley och Eriksson hade kunnat rädda en del poäng utan att belasta ekonomin allt för mycket. Jag är väldigt skeptisk till om detta kommer fungera. Även om det är två fantastiskt duktiga spelare, så är slovakiska ligan ruskigt dålig.
Jo, men det ena utesluter ju inte det andra. Korttidskontrakt på Murley och Eriksson hade kunnat rädda en del poäng utan att belasta ekonomin allt för mycket. Jag är väldigt skeptisk till om detta kommer fungera. Även om det är två fantastiskt duktiga spelare, så är slovakiska ligan ruskigt dålig.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
J F K:
Ja, precis. Jag kanske skulle gjort det tydligare. Fler poäng än matcher under hela NHL-karriären är det inte speciellt många som spelare som har lyckats med.
Ja, precis. Jag kanske skulle gjort det tydligare. Fler poäng än matcher under hela NHL-karriären är det inte speciellt många som spelare som har lyckats med.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:
Nu tror jag fortfarande att dessa värvningar kommer för sent och jag undrar hur bra Nagy är i dagsläget, men...
...Jag kan inte låta bli att erkänna att det kittlar lite i magen. Jag menar, pratar vi NHL så är ju Jan Hlavac en dussinlirare i jämförelse. Det är inte varje dag MoDo värvar en utländsk spelare som har lyckats göra fler poäng än matcher i NHL...
Nu tror jag fortfarande att dessa värvningar kommer för sent och jag undrar hur bra Nagy är i dagsläget, men...
...Jag kan inte låta bli att erkänna att det kittlar lite i magen. Jag menar, pratar vi NHL så är ju Jan Hlavac en dussinlirare i jämförelse. Det är inte varje dag MoDo värvar en utländsk spelare som har lyckats göra fler poäng än matcher i NHL...
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Paddan:
Strejkande flygvärdinnor är ett annat relativt troligt scenario.
Nejdå, ha så skojigt! Hälsa Andy Diagram från mig!
Strejkande flygvärdinnor är ett annat relativt troligt scenario.
Nejdå, ha så skojigt! Hälsa Andy Diagram från mig!
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Bittesehr:
Jo, men grejen är att i början av säsongen så pratades det om att förstärka truppen ytterligare. Istället sparkade man två.
Hade man agerat på det sätt som man sa att man skulle agera på så hade det inte funnits alls lika mycket att klaga på.
Jo, men grejen är att i början av säsongen så pratades det om att förstärka truppen ytterligare. Istället sparkade man två.
Hade man agerat på det sätt som man sa att man skulle agera på så hade det inte funnits alls lika mycket att klaga på.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
MorganaLefaey:
Forsberg ska ju vara med i något TV-jippo under januari och lär knappast spela ishockey då.
Forsberg ska ju vara med i något TV-jippo under januari och lär knappast spela ishockey då.
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:
Det känns som en ganska stabil värvning. Han har haft sina bästa år, men kommer säkerligen inte göra bort sig brevid Ritchie. Blir nyttig att ha vid eventuellt kvalspel.
Den slovakiska ligan är dock urusel så det är svårt att veta var han står i dagsläget. Jan Paradvy ligger till exempel trea i poängligan.
Det känns som en ganska stabil värvning. Han har haft sina bästa år, men kommer säkerligen inte göra bort sig brevid Ritchie. Blir nyttig att ha vid eventuellt kvalspel.
Den slovakiska ligan är dock urusel så det är svårt att veta var han står i dagsläget. Jan Paradvy ligger till exempel trea i poängligan.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
shinzawai:
Felet är ju att man har vädrat på fel sätt. Trollsås var en bra lösning, men i övrigt har man ju gjort precis samma misstag som tidigare. Det handlar om att nytänkande i hela föreningen och då fungerar det inte att hålla fast vid trotjänare med utpräglat gammeltänk.
Felet är ju att man har vädrat på fel sätt. Trollsås var en bra lösning, men i övrigt har man ju gjort precis samma misstag som tidigare. Det handlar om att nytänkande i hela föreningen och då fungerar det inte att hålla fast vid trotjänare med utpräglat gammeltänk.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Nikki Nine:
Han ska givetvis få gå i alla fall. Även om man på något mirakulöst sätt skulle få alla pusselbitar att falla på plats, så har han fortfarande äventyrat klubbens existens på ett oacceptabelt sätt.
Han ska givetvis få gå i alla fall. Även om man på något mirakulöst sätt skulle få alla pusselbitar att falla på plats, så har han fortfarande äventyrat klubbens existens på ett oacceptabelt sätt.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
spud:
Bor du i Bjästa eller vad är det för patologisk villfarelse du lever i?
Bor du i Bjästa eller vad är det för patologisk villfarelse du lever i?
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge:
Det mest bisarra i Artos resonemang är att han lägger så mycket fokus på huruvida Pihl träffar huvudet eller ej. En armbågstackling är en armbågstackling, även om den träffar smalbenet. Och ingen kan påstå att Pihl hade armen intill kroppen. Se bara hur den flyger upp direkt efter smällen.
Sedan gillar jag inte när spelare kommer in som trejde man i dueller. Givetvis ska spelarna lära sig att hålla huvudet uppe, men när de redan har en ryggsäck så är det väldigt svårt att skydda sig.
Är man 37 år och leder med fem mål så tycker jag att man kan ta det lite lugnt i en sådan situation mot någon som är 18 år och 25 kilo lättare.
Det mest bisarra i Artos resonemang är att han lägger så mycket fokus på huruvida Pihl träffar huvudet eller ej. En armbågstackling är en armbågstackling, även om den träffar smalbenet. Och ingen kan påstå att Pihl hade armen intill kroppen. Se bara hur den flyger upp direkt efter smällen.
Sedan gillar jag inte när spelare kommer in som trejde man i dueller. Givetvis ska spelarna lära sig att hålla huvudet uppe, men när de redan har en ryggsäck så är det väldigt svårt att skydda sig.
Är man 37 år och leder med fem mål så tycker jag att man kan ta det lite lugnt i en sådan situation mot någon som är 18 år och 25 kilo lättare.
MoDo Hockey > Sv: Hur gör Foppa?
Pettan:
Forsberg ska tydligen ställa upp i någon TV-show som spelas in i januari, så en comeback känns väl inte speciellt aktuell i dagsläget.
Forsberg ska tydligen ställa upp i någon TV-show som spelas in i januari, så en comeback känns väl inte speciellt aktuell i dagsläget.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Gustafsson:
Elitseriens regelverk är så sjukt att jag blir mörkrädd. Hade jag fått bestämma hade varken Holmqvist eller Hedman fått mer än Game-Misconduct. I den situationen tittar spelarna varandra i ögonen och båda är helt med på leken.
Men i det senare fallet handlar det om rena rama misshandeln av en spelare som redan är groggy och som bara försöker försvara sig själv. I denna situation tar Martin Laumann Ylven i oerhört mycket mer än vad situationen kräver. Det är denna typ av handlingar som jag tycker bör beivras av diciplinnämnden.
Elitseriens regelverk är så sjukt att jag blir mörkrädd. Hade jag fått bestämma hade varken Holmqvist eller Hedman fått mer än Game-Misconduct. I den situationen tittar spelarna varandra i ögonen och båda är helt med på leken.
Men i det senare fallet handlar det om rena rama misshandeln av en spelare som redan är groggy och som bara försöker försvara sig själv. I denna situation tar Martin Laumann Ylven i oerhört mycket mer än vad situationen kräver. Det är denna typ av handlingar som jag tycker bör beivras av diciplinnämnden.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Petey21:
"Det är ju när det går tungt som supportrarna behövs som mest."
Den här kommentaren får jag höra väldigt ofta och ärligt talat så gör den mig illamående. Givetvis ska man stötta spelarna och försöka ge dem energi, men att gå på ishockey som någon form av välgörenhetsaktion för en klubb som pissar på sina supportrar, tycker jag känns oerhört förnedrande.
MoDo förtjänar ingen kärlek i dagsläget. De har tagit kärleken från supportrarna för givet alldeles för länge och då går det som det går. När inaveln och inkompetensen i ledningen upphör och då man lär sig vad ödmjukhet innebär, då kommer jag stå där och heja på klubben i vått och torrt, oavsett om de så lirar i div 3.
...Och som Lumber Jack säger så skall ingen skugga kastas över spelarnas kämparinsatser, utan kritiken riktar jag helt och hållet mot ledningen.
"Det är ju när det går tungt som supportrarna behövs som mest."
Den här kommentaren får jag höra väldigt ofta och ärligt talat så gör den mig illamående. Givetvis ska man stötta spelarna och försöka ge dem energi, men att gå på ishockey som någon form av välgörenhetsaktion för en klubb som pissar på sina supportrar, tycker jag känns oerhört förnedrande.
MoDo förtjänar ingen kärlek i dagsläget. De har tagit kärleken från supportrarna för givet alldeles för länge och då går det som det går. När inaveln och inkompetensen i ledningen upphör och då man lär sig vad ödmjukhet innebär, då kommer jag stå där och heja på klubben i vått och torrt, oavsett om de så lirar i div 3.
...Och som Lumber Jack säger så skall ingen skugga kastas över spelarnas kämparinsatser, utan kritiken riktar jag helt och hållet mot ledningen.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Poffa:
Egentligen hade jag inte tänkt att köpa säsongskortet i år, men sedan slog det mig: Det här kan vara den sista säsongen på mycket länge som MoDo kommer att spela i Elitserien. Det var, sorgligt nog, det som fick mig att köpa kortet till sist.
Det är därför som nedläggningar av forum och dylikt irriterar mig extra mycket. I sådant här prekärt läge är det förstås jätteviktigt att ha supportrar som fortfarande brinner för klubben, men på något konstigt sätt verkar det som att man skiter i allt.
Egentligen hade jag inte tänkt att köpa säsongskortet i år, men sedan slog det mig: Det här kan vara den sista säsongen på mycket länge som MoDo kommer att spela i Elitserien. Det var, sorgligt nog, det som fick mig att köpa kortet till sist.
Det är därför som nedläggningar av forum och dylikt irriterar mig extra mycket. I sådant här prekärt läge är det förstås jätteviktigt att ha supportrar som fortfarande brinner för klubben, men på något konstigt sätt verkar det som att man skiter i allt.
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Wayne Gresky:
Skröder 11:22, Sundström 12:29... Mindre än Magnus Häggström.
Skröder 11:22, Sundström 12:29... Mindre än Magnus Häggström.
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett:
Förresten, såg jag fel eller bänkades Sundström och Skröder i sista perioden?
Förresten, såg jag fel eller bänkades Sundström och Skröder i sista perioden?
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Sawchuk:
Jag är visserligen närsynt, men att Pihl skulle haft armen intill kroppen får mig att börja undra om jag har allvarligare synfel än så. När Ahrling sedan fick matchstraff så bestämde jag mig för att boka tid hos en ögonläkare.
Jag är visserligen närsynt, men att Pihl skulle haft armen intill kroppen får mig att börja undra om jag har allvarligare synfel än så. När Ahrling sedan fick matchstraff så bestämde jag mig för att boka tid hos en ögonläkare.
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Sawchuk:
MoDo gör det grymt bra hittills. Att ställa ett så dåligt lag på banan och bara ligga under med två mål på bortaplan är någonting de kan känna sig stolta över.
En som inte kan känna sig stolt är däremot Fredrik Andersson (och övriga i ledningen som är inblandade i värvningsarbetet).
MoDo gör det grymt bra hittills. Att ställa ett så dåligt lag på banan och bara ligga under med två mål på bortaplan är någonting de kan känna sig stolta över.
En som inte kan känna sig stolt är däremot Fredrik Andersson (och övriga i ledningen som är inblandade i värvningsarbetet).
MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:
Ena sekunden svarar man inte i telefon, nästa sekund vill man ha honom. Märkligt.
Ena sekunden svarar man inte i telefon, nästa sekund vill man ha honom. Märkligt.
MoDo Hockey > Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud:
Härligt att se Svarten på så bra humör igen.
Härligt att se Svarten på så bra humör igen.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
McFire:
Jag svarade inte ens på ditt inlägg. Men på många håll och kanter hör man folk skandera hur värdelös Blomqvist är etc., någonting som är ofattbart för mig eftersom han är precis den typ av spelare som MoDo behöver: Ung och utvecklingsbar, men (troligtvis) för dålig för att nå NHL.
Sedan kan man tolka ditt inlägg som att du är besviken över att spelare som Forsberg har ersätts med till exempel Rosén, någonting som var absolut nödvändigt. Dagens MoDo behöver inte supertjärnor, dagens MoDo behöver ett väl fungerande kollektiv. Det är dags att man börjar tänka långsiktigt, vilket man på till viss del har försökt göra.
Jag svarade inte ens på ditt inlägg. Men på många håll och kanter hör man folk skandera hur värdelös Blomqvist är etc., någonting som är ofattbart för mig eftersom han är precis den typ av spelare som MoDo behöver: Ung och utvecklingsbar, men (troligtvis) för dålig för att nå NHL.
Sedan kan man tolka ditt inlägg som att du är besviken över att spelare som Forsberg har ersätts med till exempel Rosén, någonting som var absolut nödvändigt. Dagens MoDo behöver inte supertjärnor, dagens MoDo behöver ett väl fungerande kollektiv. Det är dags att man börjar tänka långsiktigt, vilket man på till viss del har försökt göra.
MoDo Hockey > Sv: Pikkadollens hyllningstråd
J F K:
Visst är det så, som Harald Lückner skulle ha sagt. Enligt profilen är han emellertid från Australien.
Visst är det så, som Harald Lückner skulle ha sagt. Enligt profilen är han emellertid från Australien.
MoDo Hockey > Sv: Pikkadollens hyllningstråd
shinzawai:
Ska vi gissa att det låter ungefär så här när Freddan ringer?
Ska vi gissa att det låter ungefär så här när Freddan ringer?
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
qwertas:
Jag tycker att det är lite märkligt med alla som klagar på dessa värvningar. Med tanke på den generationsväxling MoDo är i så är det absolut nödvändigt att dra in en stomme av yngre spelare som är lite för dåliga för att nå NHL. Detta är en av de saker som Andersson har gjort helt rätt. En annan sak som är helt rätt var att värva en duktig andremålvakt som är relativt ung och på sikt kan tänkas ta förstaspaden.
Problemet är att han har haft en övertro på vissa spelare (Sundström och Skröder), misslyckats fatalt med flera av sina spetsvärvningar samt återigen sett till att klubben har en alldeles för tunn trupp.
Jag tycker att det är lite märkligt med alla som klagar på dessa värvningar. Med tanke på den generationsväxling MoDo är i så är det absolut nödvändigt att dra in en stomme av yngre spelare som är lite för dåliga för att nå NHL. Detta är en av de saker som Andersson har gjort helt rätt. En annan sak som är helt rätt var att värva en duktig andremålvakt som är relativt ung och på sikt kan tänkas ta förstaspaden.
Problemet är att han har haft en övertro på vissa spelare (Sundström och Skröder), misslyckats fatalt med flera av sina spetsvärvningar samt återigen sett till att klubben har en alldeles för tunn trupp.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gustafsson:
Härlig video, Fredde! Nu väntar vi med spänning på en med Ritchie! :)
Härlig video, Fredde! Nu väntar vi med spänning på en med Ritchie! :)
MoDo Hockey > Sv: Tack för allt 73or
shinzawai:
Det har inte ens med saken att göra. Poängen är att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Den som vill ha beröm måste kunna ta kritik, hur orättvis den än må vara.
...Och för övrigt tror jag att du har helt fel. Många blir påkomna med älskarinnor ute på stan, samtidigt som det finns män som har trakasserat sina familjer i 10 år utan att ens grannarna märker något. Men det hör egentligen inte till saken.
Poängen är att man borde fokusera mer på vad han uträttade på isen.
Det har inte ens med saken att göra. Poängen är att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Den som vill ha beröm måste kunna ta kritik, hur orättvis den än må vara.
...Och för övrigt tror jag att du har helt fel. Många blir påkomna med älskarinnor ute på stan, samtidigt som det finns män som har trakasserat sina familjer i 10 år utan att ens grannarna märker något. Men det hör egentligen inte till saken.
Poängen är att man borde fokusera mer på vad han uträttade på isen.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Nikki Nine:
Nubben gjorde ett fantastiskt jobb i Timrå, så jag ser inte varför han inte skulle kunna göra någonting liknande i MoDo.
Att han sedan inte kunde leva upp till de skyhöga kraven i Frölunda är en annan sak.
Nubben gjorde ett fantastiskt jobb i Timrå, så jag ser inte varför han inte skulle kunna göra någonting liknande i MoDo.
Att han sedan inte kunde leva upp till de skyhöga kraven i Frölunda är en annan sak.
MoDo Hockey > Sv: Tack för allt 73or
bisterfinnen:
Jag medger att mina inlägg kan sammanfattas med en sådan mening, svar ja. ;)
Jag medger att mina inlägg kan sammanfattas med en sådan mening, svar ja. ;)
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Tack för allt 73or
shinzawai:
Canucks har knappast haft en kamera i Markus sovrum. Ett uttalande om att han är en bra make har lika låg kredabilitet som ett uttalande om att han är en dålig make. Eftersom de flesta idrottsmän vill att privatlivet ska lämnas utanför, så tycker jag inte att man ska stå och suga i sig av beröm om vilken fantastisk familjefar man är.
Jag vill emellertid poängtera att jag inte beskyller Markus för detta, utan snarare att ceremonier som denna indirekt skapar ett problem.
Canucks har knappast haft en kamera i Markus sovrum. Ett uttalande om att han är en bra make har lika låg kredabilitet som ett uttalande om att han är en dålig make. Eftersom de flesta idrottsmän vill att privatlivet ska lämnas utanför, så tycker jag inte att man ska stå och suga i sig av beröm om vilken fantastisk familjefar man är.
Jag vill emellertid poängtera att jag inte beskyller Markus för detta, utan snarare att ceremonier som denna indirekt skapar ett problem.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Tack för allt 73or
Petey21:
Jag kan inte låta bli att bortse från dubbelmoralen i det hela. När det började gå otrohetsrykten och dylikt så ansåg nog de flesta att det var osmakligt att sprida sådant och att man skulle lägga sig i hans privatliv. Men när det sedan är dags att hylla honom, så pratar man konstant om vilken fantastisk familjefar han är etc. Därför känner jag lite obehag mittt i den vackra hyllningen.
Min syn på det hela är man ska tacka spelaren för vad han gör för klubben, prestation, ledarskap, engagemang etc., men privatlivet tycker jag inte har med saken att göra. Och om nu en spelare ska kunna hyllas för hur han är på fritiden, då ska han givetvis kunna kritiseras för det också. Det är min åsikt.
Jag kan inte låta bli att bortse från dubbelmoralen i det hela. När det började gå otrohetsrykten och dylikt så ansåg nog de flesta att det var osmakligt att sprida sådant och att man skulle lägga sig i hans privatliv. Men när det sedan är dags att hylla honom, så pratar man konstant om vilken fantastisk familjefar han är etc. Därför känner jag lite obehag mittt i den vackra hyllningen.
Min syn på det hela är man ska tacka spelaren för vad han gör för klubben, prestation, ledarskap, engagemang etc., men privatlivet tycker jag inte har med saken att göra. Och om nu en spelare ska kunna hyllas för hur han är på fritiden, då ska han givetvis kunna kritiseras för det också. Det är min åsikt.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Salle:
Haha... Även om Challe alltid är på skämthumör så lyser det igenom en liten gnutta uppgivenhet i ett sådant uttalande.
Haha... Även om Challe alltid är på skämthumör så lyser det igenom en liten gnutta uppgivenhet i ett sådant uttalande.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Salle:
Haha, man kan inte göra annat än att skratta åt eländet. Det är verkligen helt fantastiskt att man inte ens försöker agera. Be Lars Jansson att snöra på sig skridskorna igen eller vad som helst.
Haha, man kan inte göra annat än att skratta åt eländet. Det är verkligen helt fantastiskt att man inte ens försöker agera. Be Lars Jansson att snöra på sig skridskorna igen eller vad som helst.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Wayne Gresky:
Det som är så fantastiskt med Seinfeld, är att oavsett hur barock handlingen i ett avsnitt kan verka, så finner man förr eller senare alltid ett liknande exempel i verkligheten.
Det som är så fantastiskt med Seinfeld, är att oavsett hur barock handlingen i ett avsnitt kan verka, så finner man förr eller senare alltid ett liknande exempel i verkligheten.
MoDo Hockey > Sv: Kvalserien - Here we come
Poffa:
Jag har faktiskt tänkt rätt mycket på det där du skrev de sista dagarna, om det inte hade varit bättre ifall man aldrig hade vunnit det där guldet. Allt snack om enorma vinster och att utmana de fyra stora, ledde till att man förlorade precis all ömdjukhet och inse ens idag, när vi kämpar för att hålla oss kvar i Elitserien för tredje säsongen i följd, tycks ledningen inse hur det ligger till.
Det värsta är att, precis som Qwertas skriver, inte ens de största optimisterna lyckas finna några glädjeämnen i dagsläget.
Men för första gången på flera säsonger tycker jag faktiskt synd om spelarna. Jag förväntar mig visserligen mer av Sundström, Skröder, Tarkki m.fl., men överlag tycker jag att laget har slitit som aldrig för. Givetvis är det jobbigt mentalt att jobba stenhårt i match efter match när man innerst inne känner att truppen är för tunn och uddlös.
Vad beträffar Freddan så är det väl bara spud som har något fortroende för honom. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag saknar Bengt Hedin:
Efter den stora spelarflykten vid sekelskiftet värvade han spelare som Högarth, Walberg och Staal: Dessa slutade alla på topp 15 i poängligan 01/02. Han tog in Richard Lintner som gjorde 12 mål 28 matcher som back. Laget gick sedan till SM-final. Då ska vi komma ihåg att MoDo hade tappat Påhlsson, Sedin x2, Svartvadet, Salomonsson, Jonsson, Kaberle, Alavaara och Petter Rönnquist 2-3 säsonger tidigare.
Samma sak efter lockoutsäsongen; MoDo tappade Forsberg, Näslund, Sedin x2, Steen, Hinote, Aucoin, Kaberle och Hedin, men trots detta lyckades Hedin fylla på truppen så bra säsongen efter att man tog sig till slutspel med 22(!) poängs marginal och var 3 poäng från fjärdeplatsen...
Med facit i hand så har vi MoDoiter varit ruskigt orättvisa mot Hedin och hånat honom för att han inte hade ordentlig koll på Krizan, att Tuzzolino, Muir, Haakana var fiaskon etc., men i jämförelse med Ecke och Freddan hade han en enorm fingertoppskänsla, framförallt med tanke på vilka begränsade resurser han hade att nyttja. Bara enstaka matcher sändes på TV, det fanns inget eliteprospects och det fanns ingen "värvningsgrupp".
Jag har faktiskt tänkt rätt mycket på det där du skrev de sista dagarna, om det inte hade varit bättre ifall man aldrig hade vunnit det där guldet. Allt snack om enorma vinster och att utmana de fyra stora, ledde till att man förlorade precis all ömdjukhet och inse ens idag, när vi kämpar för att hålla oss kvar i Elitserien för tredje säsongen i följd, tycks ledningen inse hur det ligger till.
Det värsta är att, precis som Qwertas skriver, inte ens de största optimisterna lyckas finna några glädjeämnen i dagsläget.
Men för första gången på flera säsonger tycker jag faktiskt synd om spelarna. Jag förväntar mig visserligen mer av Sundström, Skröder, Tarkki m.fl., men överlag tycker jag att laget har slitit som aldrig för. Givetvis är det jobbigt mentalt att jobba stenhårt i match efter match när man innerst inne känner att truppen är för tunn och uddlös.
Vad beträffar Freddan så är det väl bara spud som har något fortroende för honom. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag saknar Bengt Hedin:
Efter den stora spelarflykten vid sekelskiftet värvade han spelare som Högarth, Walberg och Staal: Dessa slutade alla på topp 15 i poängligan 01/02. Han tog in Richard Lintner som gjorde 12 mål 28 matcher som back. Laget gick sedan till SM-final. Då ska vi komma ihåg att MoDo hade tappat Påhlsson, Sedin x2, Svartvadet, Salomonsson, Jonsson, Kaberle, Alavaara och Petter Rönnquist 2-3 säsonger tidigare.
Samma sak efter lockoutsäsongen; MoDo tappade Forsberg, Näslund, Sedin x2, Steen, Hinote, Aucoin, Kaberle och Hedin, men trots detta lyckades Hedin fylla på truppen så bra säsongen efter att man tog sig till slutspel med 22(!) poängs marginal och var 3 poäng från fjärdeplatsen...
Med facit i hand så har vi MoDoiter varit ruskigt orättvisa mot Hedin och hånat honom för att han inte hade ordentlig koll på Krizan, att Tuzzolino, Muir, Haakana var fiaskon etc., men i jämförelse med Ecke och Freddan hade han en enorm fingertoppskänsla, framförallt med tanke på vilka begränsade resurser han hade att nyttja. Bara enstaka matcher sändes på TV, det fanns inget eliteprospects och det fanns ingen "värvningsgrupp".
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Petey21:
10-11-30 19:00 Skellefteå AIK - MODO Hockey 1 - 4 (0-1, 0-0, 1-3)
Alzheimers?
10-11-30 19:00 Skellefteå AIK - MODO Hockey 1 - 4 (0-1, 0-0, 1-3)
Alzheimers?
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Wayne Gresky:
...Och sedan avrundar MS det hela med hela med kommentaren:
"Intervju med Per-Åge Skröder efter MoDo-DIF"
...Och sedan avrundar MS det hela med hela med kommentaren:
"Intervju med Per-Åge Skröder efter MoDo-DIF"
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
h o c k e y :
Det är en svårt marknad...
...Speciellt när man inte klarar av att svara i telefonen.
Skämt å sido, jag trodde verkligen inte att man skulle trampa i samma fälla igen. För tunn trupp, övertro på gamla trotjänare och när det sedan går åt pipan, står man där smått handlingsförlamade. Då räddades man av Forsberg och Näslund.
Även om Dimitrakos och Cook var två jättebesvikelser, så var de fortfarande klart bättre än många av de spelare som matchas nu.
Cirkus MoDo fortsätter.
Det är en svårt marknad...
...Speciellt när man inte klarar av att svara i telefonen.
Skämt å sido, jag trodde verkligen inte att man skulle trampa i samma fälla igen. För tunn trupp, övertro på gamla trotjänare och när det sedan går åt pipan, står man där smått handlingsförlamade. Då räddades man av Forsberg och Näslund.
Även om Dimitrakos och Cook var två jättebesvikelser, så var de fortfarande klart bättre än många av de spelare som matchas nu.
Cirkus MoDo fortsätter.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
MODOJohan:
Svartvadets agerande går inte att försvara på något sätt. Att kaptenen åker omkring och petar med klubben i ett så här pass allvarligt läge är inte kul att se.
Svartvadets agerande går inte att försvara på något sätt. Att kaptenen åker omkring och petar med klubben i ett så här pass allvarligt läge är inte kul att se.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
h o c k e y :
Jag skäms över att det står 2-2 på tavlan. De två första utvisningarna kändes riktigt billiga, framförallt med tanke på hur mycket domaren hade friat innan. Samtidigt har Djurgården visat prov på ett bländande spel som får det att rysa i ryggraden på mig som hockeyälskare.
Detta kan dock inte hålla i sig i längden, klasskillnaden är för stor.
Jag skäms över att det står 2-2 på tavlan. De två första utvisningarna kändes riktigt billiga, framförallt med tanke på hur mycket domaren hade friat innan. Samtidigt har Djurgården visat prov på ett bländande spel som får det att rysa i ryggraden på mig som hockeyälskare.
Detta kan dock inte hålla i sig i längden, klasskillnaden är för stor.
MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
qwertas:
"Då måste de grabbarna i så fall öppna ögonen eftersom de varit på fler j20-matcher än mig och ändå har jag både sett och pratat med Freddan där."
Så här sa "Challe" om Anton Byström:
"- Anton fick chansen att komma upp och träna med oss under Karjala Cup. Jag hade inte hört talas om honom innan..."
Okej, Freddan kanske har varit där, men uppenbarligen inte tränarna.
"Då måste de grabbarna i så fall öppna ögonen eftersom de varit på fler j20-matcher än mig och ändå har jag både sett och pratat med Freddan där."
Så här sa "Challe" om Anton Byström:
"- Anton fick chansen att komma upp och träna med oss under Karjala Cup. Jag hade inte hört talas om honom innan..."
Okej, Freddan kanske har varit där, men uppenbarligen inte tränarna.
Redigerad kommentar
MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
qwertas:
Jag tycker att din attityd i frågan är skrämmande. Det du i princip säger är att man som supporter inte ska uttala sig i frågor som man inte vet någonting om. Samtidigt väljer MoDo att lägga locket på och strypa all kontakt med supportrarna. Det är en byrokratisk mentalitet som går helt i linje med den obehagligt socialistiska bilden jag har fått av stora delar av Ångermanland.
På många håll i Sverige har vi uppenbarligen en del att lära av Liu Xiaobo...
En offentlig person, skall enligt mig berömas/kritiseras efter följande premisser:
1. Resultat
2. Arbetsinsats
3. Ödmjukhet
I Freddans fall har han uppenbarligen misslyckats med resultatet, eftersom MoDo ligger 11:a, två dyra nyförvärv har fått sparken och målvakten är en besvikelse. Punkt 1 är ett misslyckande med andra ord.
Om han då är intresserad av att rädda sitt ansikte, så bör han vara tydlig med vilken handlingsplan han har; Vad han tänker göra för att ta klubben ur knipan. Detta innebär inte att han ska komma med löften som han inte kan hålla eller att han säger att han ska åka till Schweiz. Däremot så får han gärna berätta vilka resurser som läggs in, hur myclet övertid han jobbar, vad de har får metod för att göra MoDo till ett attraktivt val etc. Någon sådan kommunikation med supportrarna finns inte och då förtjänar man kritik, så är det bara.
Någon ödmjukhet finns emellertid inte där. Vi har inte läst en enda kommentar där där Freddan tackar supportrarna för tålamodet och försäkrar oss om att de gör allt i sin makt för att förstärka laget så fort som möjligt. Det enda vi läser är ursäkter, att marknaden är död, att spelare vänder på flygplatsen och att det är en svår bransch.
Om det nu är så att det är jag som supporter som har fått en felaktig bild av hur det ligger till, då handlar det inte om att jag är besvärlig eller sätter mig på tvären; Nej, det är givetvis MoDos ansvar att förse sina betalande supportrar med adekvat information om hur klubben drivs. Väljer man att lägga locket på, ja, då kommer rykten florera, så är det bara.
Det är dags att man skippar den gamla tjuriga, socialistiska mentaliteten och istället inser att vi är en del av ett konkurrenssamhälle där kapitalismen regerar, där det inte är "häftigt att betala skatt", utan där de mest effektiva maskinerna är de som genererar de stora vinsterna. MoDo måste inse att det är nya tider nu, där målet är att erbjuda den mest attraktiva produkten på marknaden, där kundens ord är lag. Supportrarna är inte några välgörare som betalar för att stötta stadens stolthet, nej, de är konsumenter som betalar för att erhålla en attraktiv produkt. När kvaliteten sjunker, skingras supportrarna följdaktligen för vinden.
Vi kan försvara och dalta med MoDo hur mycket som helst, men faktum är att det är ruskigt uppenbart för oss utomstående hur mycket man förlitar sig på att de gamla supportrerrävarna villkorslöst skall vara klubben trogen genom regn och storm ...Och nu när även de börjar tröttna, står man där helt handlingsförlamade och vet inte vad man ska göra.
Jag tycker att din attityd i frågan är skrämmande. Det du i princip säger är att man som supporter inte ska uttala sig i frågor som man inte vet någonting om. Samtidigt väljer MoDo att lägga locket på och strypa all kontakt med supportrarna. Det är en byrokratisk mentalitet som går helt i linje med den obehagligt socialistiska bilden jag har fått av stora delar av Ångermanland.
På många håll i Sverige har vi uppenbarligen en del att lära av Liu Xiaobo...
En offentlig person, skall enligt mig berömas/kritiseras efter följande premisser:
1. Resultat
2. Arbetsinsats
3. Ödmjukhet
I Freddans fall har han uppenbarligen misslyckats med resultatet, eftersom MoDo ligger 11:a, två dyra nyförvärv har fått sparken och målvakten är en besvikelse. Punkt 1 är ett misslyckande med andra ord.
Om han då är intresserad av att rädda sitt ansikte, så bör han vara tydlig med vilken handlingsplan han har; Vad han tänker göra för att ta klubben ur knipan. Detta innebär inte att han ska komma med löften som han inte kan hålla eller att han säger att han ska åka till Schweiz. Däremot så får han gärna berätta vilka resurser som läggs in, hur myclet övertid han jobbar, vad de har får metod för att göra MoDo till ett attraktivt val etc. Någon sådan kommunikation med supportrarna finns inte och då förtjänar man kritik, så är det bara.
Någon ödmjukhet finns emellertid inte där. Vi har inte läst en enda kommentar där där Freddan tackar supportrarna för tålamodet och försäkrar oss om att de gör allt i sin makt för att förstärka laget så fort som möjligt. Det enda vi läser är ursäkter, att marknaden är död, att spelare vänder på flygplatsen och att det är en svår bransch.
Om det nu är så att det är jag som supporter som har fått en felaktig bild av hur det ligger till, då handlar det inte om att jag är besvärlig eller sätter mig på tvären; Nej, det är givetvis MoDos ansvar att förse sina betalande supportrar med adekvat information om hur klubben drivs. Väljer man att lägga locket på, ja, då kommer rykten florera, så är det bara.
Det är dags att man skippar den gamla tjuriga, socialistiska mentaliteten och istället inser att vi är en del av ett konkurrenssamhälle där kapitalismen regerar, där det inte är "häftigt att betala skatt", utan där de mest effektiva maskinerna är de som genererar de stora vinsterna. MoDo måste inse att det är nya tider nu, där målet är att erbjuda den mest attraktiva produkten på marknaden, där kundens ord är lag. Supportrarna är inte några välgörare som betalar för att stötta stadens stolthet, nej, de är konsumenter som betalar för att erhålla en attraktiv produkt. När kvaliteten sjunker, skingras supportrarna följdaktligen för vinden.
Vi kan försvara och dalta med MoDo hur mycket som helst, men faktum är att det är ruskigt uppenbart för oss utomstående hur mycket man förlitar sig på att de gamla supportrerrävarna villkorslöst skall vara klubben trogen genom regn och storm ...Och nu när även de börjar tröttna, står man där helt handlingsförlamade och vet inte vad man ska göra.
MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
spud:
I dagens ishockey är det orimligt att begära att en sportchef ska stå för alla scouting på egen hand (det var väl därför MoDo grundade den där värvningsgruppen?). Men sportchefen är en representant för klubben, lite som en partiledare är ansiktet utåt för sitt parti. Därför är det viktigt att sportchefen är någon som spelare, journalister och supportrar respekterar, någon som ger ett förtroendeingivande intryck, någon som älskar att vara ute på resande fot och knyta kontakter och någon som är oerhört karismatisk.
Jag tycker inte att Freddan är karimatisk. Jag tycker att han vid flertalet tillfällen har gjort ett synnerligen osympatiskt och otaktiskt intryck (när han till exempel gick ut och sa att han ångrar att han värvade Malek i Allehanda - knappast bra för lagmoralen). Han verkar heller inte vara speciellt sugen på att resa runt och knyta kontakter. Jag vill minnas att Hedin var över i Nordamerika vid flertalet tillfällen och snackade med våra NHL-proffs. Hur mån är Freddan om att hålla en liknande dialog?
Vidare så har inte MoDo råd med en flerårig inskolning, eftersom man närmar sig Allsvenskan med stormsteg. Varför ska man på död och pina lära upp en sparkad andretränare som sportchef? Det är ju en av de viktigaste positionerna i hela klubben! Ska en person som var ogillad som tränare vara den som ska övertala spelare att spela i MoDo? Det är ungefär lika logiskt som att utse Jimmie Åkesson till rekryteringsansvarig i Islamiska Förbundet.
I dagens ishockey är det orimligt att begära att en sportchef ska stå för alla scouting på egen hand (det var väl därför MoDo grundade den där värvningsgruppen?). Men sportchefen är en representant för klubben, lite som en partiledare är ansiktet utåt för sitt parti. Därför är det viktigt att sportchefen är någon som spelare, journalister och supportrar respekterar, någon som ger ett förtroendeingivande intryck, någon som älskar att vara ute på resande fot och knyta kontakter och någon som är oerhört karismatisk.
Jag tycker inte att Freddan är karimatisk. Jag tycker att han vid flertalet tillfällen har gjort ett synnerligen osympatiskt och otaktiskt intryck (när han till exempel gick ut och sa att han ångrar att han värvade Malek i Allehanda - knappast bra för lagmoralen). Han verkar heller inte vara speciellt sugen på att resa runt och knyta kontakter. Jag vill minnas att Hedin var över i Nordamerika vid flertalet tillfällen och snackade med våra NHL-proffs. Hur mån är Freddan om att hålla en liknande dialog?
Vidare så har inte MoDo råd med en flerårig inskolning, eftersom man närmar sig Allsvenskan med stormsteg. Varför ska man på död och pina lära upp en sparkad andretränare som sportchef? Det är ju en av de viktigaste positionerna i hela klubben! Ska en person som var ogillad som tränare vara den som ska övertala spelare att spela i MoDo? Det är ungefär lika logiskt som att utse Jimmie Åkesson till rekryteringsansvarig i Islamiska Förbundet.
MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Gustafsson:
För det första, jag tycker att den nya "stommen" som du nämner har överpresterat något enormt hittills. De förtjänar all cred i världen. Ändå ligger vi 11:a.
Det jag "revolterar" emot är att klubben pungar ut med miljoner för att bli av mer Jerry och Ecke, men ändå fortsätter att göra samma misstag. Truppen var för tunn INFÖR säsongen. Nu har Westin, Josefsson, Tollefsen och Forsberg blivit skadade och två tilltänkta nyckelspelare, Dimitrakos och Cook har fått sparken. Det innebär ett underskott på SEX spelare i en redan tidigare tunn trupp.
Samtidigt som andra lag hittar ersättare till sina skadade spelare på några dagar, sitter vår sportchef och rullar tummarna och klagar över att "det är en svår marknad".
Nu är inskolningen över för Freddan. Att inte svara i telefon när en spelare med 572 NHL-matcher i bagaget ringer är bara sorgligt. Faktum är att jag inte ens bryr mig om ifall man har gjort klart med tre superstjänor i jul. Poängen nu är lika mycket värda och MoDo hade mycket väl kunnat haft 15 poäng mer vid det här laget ifall man bara hade haft ett par naturliga målskyttar i laget. MoDo står och faller med en sportchef som inte verkar kunna hantera pressen och stressen.
Slutspel i år vore en stor skräll. Min förhoppning är att AIK kommer få slut på bränsle. Att vi skulle kunna komma före Färjestad, HV 71, Skellefteå, Luleå, Linköping, Djurgården, Frölunda eller Brynäs känns inte realistiskt.
För det första, jag tycker att den nya "stommen" som du nämner har överpresterat något enormt hittills. De förtjänar all cred i världen. Ändå ligger vi 11:a.
Det jag "revolterar" emot är att klubben pungar ut med miljoner för att bli av mer Jerry och Ecke, men ändå fortsätter att göra samma misstag. Truppen var för tunn INFÖR säsongen. Nu har Westin, Josefsson, Tollefsen och Forsberg blivit skadade och två tilltänkta nyckelspelare, Dimitrakos och Cook har fått sparken. Det innebär ett underskott på SEX spelare i en redan tidigare tunn trupp.
Samtidigt som andra lag hittar ersättare till sina skadade spelare på några dagar, sitter vår sportchef och rullar tummarna och klagar över att "det är en svår marknad".
Nu är inskolningen över för Freddan. Att inte svara i telefon när en spelare med 572 NHL-matcher i bagaget ringer är bara sorgligt. Faktum är att jag inte ens bryr mig om ifall man har gjort klart med tre superstjänor i jul. Poängen nu är lika mycket värda och MoDo hade mycket väl kunnat haft 15 poäng mer vid det här laget ifall man bara hade haft ett par naturliga målskyttar i laget. MoDo står och faller med en sportchef som inte verkar kunna hantera pressen och stressen.
Slutspel i år vore en stor skräll. Min förhoppning är att AIK kommer få slut på bränsle. Att vi skulle kunna komma före Färjestad, HV 71, Skellefteå, Luleå, Linköping, Djurgården, Frölunda eller Brynäs känns inte realistiskt.
Föregående · 285 · Nästa
Nu är då frågan vem som ska spela center mellan dem. Du säger Sundström, jag säger nog Ritchie i alla fall. Det känns som att det vore värdefullt att få igång en riktig kanonkedja.
Kanske man skulle låta Madsen få chansen med Sundström och Skröder för att få in lite mer tyngd i den kedjan. Danielsson får går ned i tredjekedjan tillsammans med Svartvadet och Byström.
Så...
Nagy - Ritchie - Bartecko
Skröder - Sundström - Madsen
Byström - Svartvadet - Danielsson
Hedman - Forsberg - Blomqvist/Häggström
Rosén lirar powerplay.