Bad_Brett

14981 inlägg · 19855 besäkare

Historik

· 286 ·
MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Gustafsson:

För det första, jag tycker att den nya "stommen" som du nämner har överpresterat något enormt hittills. De förtjänar all cred i världen. Ändå ligger vi 11:a.

Det jag "revolterar" emot är att klubben pungar ut med miljoner för att bli av mer Jerry och Ecke, men ändå fortsätter att göra samma misstag. Truppen var för tunn INFÖR säsongen. Nu har Westin, Josefsson, Tollefsen och Forsberg blivit skadade och två tilltänkta nyckelspelare, Dimitrakos och Cook har fått sparken. Det innebär ett underskott på SEX spelare i en redan tidigare tunn trupp.

Samtidigt som andra lag hittar ersättare till sina skadade spelare på några dagar, sitter vår sportchef och rullar tummarna och klagar över att "det är en svår marknad".

Nu är inskolningen över för Freddan. Att inte svara i telefon när en spelare med 572 NHL-matcher i bagaget ringer är bara sorgligt. Faktum är att jag inte ens bryr mig om ifall man har gjort klart med tre superstjänor i jul. Poängen nu är lika mycket värda och MoDo hade mycket väl kunnat haft 15 poäng mer vid det här laget ifall man bara hade haft ett par naturliga målskyttar i laget. MoDo står och faller med en sportchef som inte verkar kunna hantera pressen och stressen.

Slutspel i år vore en stor skräll. Min förhoppning är att AIK kommer få slut på bränsle. Att vi skulle kunna komma före Färjestad, HV 71, Skellefteå, Luleå, Linköping, Djurgården, Frölunda eller Brynäs känns inte realistiskt.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
qwertas:

Det är uppenbart att du inte riktigt förstår mitt resonemang, så jag tar det enkelt.

1. MoDo vinner SM-guld. Säsongen efter väljer man att plocka hem tidigare trotjänare som Wernblom, Warg och Hållberg. Enligt mina källor har de alla suttit på riktigt feta kontrakt.

2. Laget blir totalförnedrat av Timrå i kvartsfinalerna. Publiken tröttnar på ett lag som ser omotiverat ut och antalet säsongskort som säljs minskar rejält.

3. Nu väljer man att ge rejäla kontrakt till Salomonsson och Steen. "Ecke" går i princip ut i media och säger att det inte finns ekonomi till ytterligare värvningar.

4. När laget underpresterar rejält och de etablerade spelarna inte producerar, känner man paniken och börjar göra en massa desperata chansvärvningar som Morrison, Torkki och Hrabal.

***

Att du sedan i princip säger är i princip att det inte finns någon koppling mellan de sportsliga resultaten och ekonomin låter mest som ett dåligt skämt. Allting hänger ju givetvis ihop. När de sportsliga resultaten uteblir och det inte finns något utrymme i lönebudgeten till några dyra värvningar, ja, det är då man börjar chansa och värvar spelare som knappt lyckas ta en ordinarie plats. När dessa floppar värvar man ännu fler och det blir en enda stor cirkus som givetvis skadar ekonomin. Dels eftersom publiken sviker, dels eftersom man säkerligen har blivit tvungen att överskrida budgeten och dels för att man inte lyckas med de sportsliga resultaten.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
qwertas:

Om man lägger alla pengar i budgeten på spelare som spelar en tråkig ishockey, samtidigt som de sportsliga resultaten uteblir, då är det klart att kontrakten har påverkat MoDos ekonomi nämnvärt.

Vi ser ju till exempel att MoDo helt plötsligt hade råd att värva Dimitrakos och Ritchie nu när kontrakten på Salomonsson, Steen och Hållberg har löpt ut.

Jämför med hur Färjestad tog sig igenom krisen när Jönsson och Nordström började bli till åren.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Nikki Nine:

"Som man bäddar får man ligga"

Detta påminner mig om en anekdot som min mor alltid brukade dra:

En liten flicka har ständig oordning och håller aldrig reda på sina saker. En vinterdag när hon ska gå till skolan och har slarvat bort sina vantar så säger hennes mamma: "Nej, nu har jag fått nog. Jag tänker inte och springa och leta efter dina saker mer", varpå den lilla flickan svarar: "Jaja... SKYLL DIG SJÄLV OM JAG FRYSER".

...Och det ligger mycket i den historien. Givetvis var det trevligt att skriva på det officiella forumet, men det är knappast någonting jag ligger sömnlös över nätterna. Men för MoDos del, som har tappat publik för varje år som har gått efter guldet, är det givetvis av yttersta vikt att försöka hålla en god relation med supportrarna. Och enligt min mening är ett obefintligt souvenirutbud, värdelösa reportrar (Hasse) och nedstängda mötersplatser inte rätt väg att gå. Men du kanske tycker annorlunda?


Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
qwertas:

Så du menar att Wernblom, Warg, Hållberg, Svartvadet och Salomonsson tjänade kaffepengar? Tror du att de tre sistnämda tillsammans med Sundström hade avstått från lönen (som ifjol) ifall den inte påverkade klubbens ekonomi nämnvärt?

Jag har för mig att "Ecke" till och med gick ut och meddelade att pengarna var slut efter att man hade förlängt med Salomonsson och Steen, någonting som man givetvis aldrig skulle ha gjort.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Nikki Nine:

"Lyckades få forumet stängt"? Har du en skruv lös? En klubb som inte klarar av att ta saklig kritik (ja, för det var den som censurerades, samtidigt som hot och dylikt lämnades därhän), vare sig det handlar om att sportchefen blandar ihop namnen på potentiella nyförvärv eller var indirekt inblandad i våldtäktshärvan i Bjästa, hör inte hemma i Elitserien, så är det bara.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
NuMo:

Byström är bäst på plan. Jag vet inte om det är positivt eller negativt. Han verkar i alla fall vara en riktig talang.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Nenne:

MoDo är ett allsvenskt lag i dagsläget, det är ingenting att hymla med. Svågerpolitiken tycks till slut ha tagit ut sin rätt. Man valde att ge superkontrakt till gamle stortjänare vilket förstörde ekonomin, man satte sin sparkade andretränare som sportchef och man lyckades döda ishockeyintresset genom att bland annat stänga ner det officiella forumet (i ett desperat försök att censurera vissa obehagliga sanningar).

Klubben gör ett så amatörmässigt intryck på många plan. Idiotiska uttalanden i media, en souvenirbutik som ser ut som en loppmarknad och en enorm övertro på sin egen kompetens.

Jag lider så oerhört med spelarna som verkligen gör sitt yttersta i match efter match. Länge var inställningen på isen ett problem, men nu gör de verkligen allt de kan för att vinna och bjuda publiken på underhållning. Men det finns ingenting att göra i dagsläget. Även om man lyckas kämpa sig till poäng lite då och då, så går det inte att spela med ett backpar och två kedjor som håller Elitserieklass. I dagsläget har AIK ett starkare lag på pappret, det säger lite.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
Gustafsson:

Vi ser trötta ut. Det är ofta väldigt varmt i Scandinavium, så det blir väldigt svårt att orka i 60 minuter.

Juniorkedjan är matchens behållnings så här långt, synd bara att tabellplaceringen är så dålig att tränarna knappast kommer våga ge dem speciellt mycket förtroende i slutet av matcherna.

En liten iaktagelse: Jag undrar vem snillet var som beslutade att man skulle trycka "J. Westin" på Jens tröja. Precis som någon bugg i ett gammalt hockeyspel. Humor på hög nivå.

MoDo Hockey > Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-12-09
NuMo:

Bort med Tarkki, den där måste han ju ta! Ett tamt klent avslut av Andersson.

Juniorerna har varit bäst hittills.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
h o c k e y :

De har väl inga icke-EU-spelare nu när Corso lämnade, så det är en lite annan situation. Jag tror inte att Timrå-supportrarna hade blivit så glada om de gick miste om Sonnenberg på grund av att man brände den sista platsen på en spelare som Ross.

Att chansningar går hem ibland är inget argument. Då kan man lika gärna börja spela på lotto.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
h o c k e y :

Nej, det vet jag inte. Om man inte ens svarar i telefon när en spelare som har spelat 572 NHL-matcher ringer och använder som argument att man vill ha is i magen, då är det inte försvarbart att några veckor senare presentera en ärkeflopp, så är det bara.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
h o c k e y :

Det måsta vara struntprat, annars blir jag så upprörd att jag inte vet vad. Här har man stått och sett på när spelare som Virtanen, Eriksson och Murley, och sedan vill man bränna icke-EU-platsen på en obalanserad spelare som har gjort 3 poäng i tyska ligan!?

Det måsta vara larv, annars blir jag mörkrädd.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Huge:

Tycker du att det är värre att kalla en prostituerad för "jävla hora" än att kalla en skolflicka för det?

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Olle:

Ritchie bad om ursäkt för att han i grund och botten är en genomtrevlig kille, som emellertid lider av att ha en fruktansvärd vinnarskalle. Precis som att Forsberg knappast planerade att ge Börje en snyting efter finalmatchen 1994. När besvikelsen är stor är det lätt att man säger saker man inte menar, det är ett mänskligt beteende.

Att be om ursäkt bör man alltid göra om någon annan kan tänkas ha tagit illa vid sig, oavsett om man anser att man "gick över gränsen" eller ej. Det är tvärtom ett bevis Ritchie kan visa allmän hyfs - Inte att han är rötägg.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Gustafsson:

Låter inte alls otroligt. Å andra sidan förstår jag inte varför detta skulle påverka. Regler skall tolkas objektivt. Huruvida den utsatte domaren blev ledsen eller inte kvittar fullständigt.

Snacka om att man har målat in sig i ett hörn nu. Nu måste ju minsta lilla replik rendera i minst matchstraff.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:

Jag ser rubrikerna framför mig:

"Aftonbladet den 2:a januari 2011

MODOS SKADECHOCK
Succébackens skada värre än befarat - Karriären kan vara över

Inför det viktiga mötet mot Linköping hade MoDo hoppats på att få tillbaka den NHL-meriterade backen Ole-Kristian Tollefsen. Men MoDo-fansen kan sluta hoppas - En inflammation i fotleden sätter stopp för comebackplanerna. Och nu kan karriärern vara över.

MoDos läkare Kim Thosén:

- När vi undersökte Tollefsens fot i onsdags, upptäckte vi tre nya sprickor, en jättelik varböld och en rejäl inflammation. Han är så kallad "day-to-day" i dagsläget, men det är omöjligt att säga hur lång tid detta kommer att ta. I värsta fall kan det röra sig om veckor eller kanske månader, men det finns en risk att karriären kan vara över. Fast förhoppningsvis är han tillbaka mot Södertälje på tisdag."

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
ÖstrandsNisse:

Jag kanske har missat något, men vad är det (bortsett från artikeln i Dagbladet) som talar för att Nordgren skulle vara tillgänglig?

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
spud:

Det är helt naturligt att man reagerar mer på misstag som till exempel Hållberg, med all sin rutin, gör, än som en junior gör. Ahrlings utvisning var solklar och det kändes som att det blev farligt varje gång han hade pucken i egen zon.

Däremot så är jag övertygad om att han kommer bli en intressant spelare att följa framöver.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
Poffa:

Ahrling gjorde ett väldigt darrigt intryck och misslyckades även med de allra enklaste detaljerna. Det är möjligt att det blir bättre med tiden, men han ser inte alls lika mogen ut som Byström.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
Mano:

Sedan glömde jag att nämna Hasse, som har mer fart under rören än han haft på tre år. Fantastiskt roligt att se. Jag trodde knappt mina ögon när jag såg "Kamikaze" Jonsson göra comeback. Synd att han inte fick avgöra.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
Björn W:

Det är givetvis ingen slump att MoDo gång på gång misslyckas med att ro hem tre poäng när man har chansen. Truppen är för tunn och man har få spelare som kan "döda" matcher genom att göra några billiga kontringsmål. Sedan blir man lite avundsjuk när man ser HV 71's backar panga på och det blir farligt varje gång.

Med facit i hand så var väl slutresultatet ganska rättvis. Timander skulle ha givetvis ha åkt ut för det fula tilltaget på Fasth och det hade inneburit 5-mot-3-underläge i två minuter.

Tarkki känns som ett väldigt osäkert kort. Även om han gör några monsterräddningar så släpper han på tok för mycket returer och står ofta felplacerad. In med Dahlberg, tack.

Byström går från klarhet till klarhet. Jag hoppas att tränarna fortsätter att ge honom chansen även när truppen fylls på.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
spud:

Nej, det är du verkligen inte. Det är en fröjd att se dem och den energi som de bidrar med. Ahrling har varit lite smådarrig, men han kan uppenbarligen skjuta som en häst sparkar. Kul att han fick chansen i PP också.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:

Ja, det stora argumentet till varför MoDo inte skulle ge Eriksson chansen var ju att han var för lat - Och med tanke på att Niinimäki är sju resor värre än Brendl och Daigle tillsammans, så skulle det kännas som en väldigt märklig värvning.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:

Vill man inte ha Eriksson, så skulle det vara ytterst märkligt om en spelare som Niinimäki är välkommen.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Gustafsson:

Sprang på denna artikel igen:

"Bara sju matcher spelade – men Modo är redan ute och jagar nya spelare.

Sportbladet kan avslöja att klubben letar efter en målskytt och en offensiv back med spetskvaliteter power play."

"– Dyker det upp något riktigt bra namn på marknaden kommer ”Freddan” säkert att agera, säger Johansson. Men Modo jagar inte bara en målskytt. Klubben vill även ha in en offensiv back med spetskvaliteter i power play."

"Trots tunga värvningar som Tuomas Tarkki, Byron Ritchie och Niko Dimitrakos har Modo fortfarande pengar kvar att förstärka truppen med ytterligare två nyförvärv. "

***

Sedan dess har det gått över två månader och två spelare har lämnat klubben. Det känns som att varje gång MoDo är i ett akut behov av nyförvärv så börjar sportchefen dra till med floskler som "Det gäller att ha is i magen så att vi får in precis den spelartyp vi vill ha". Så vilka spelare har MoDo fått in när man har haft "is" i magen?

Laurila, Suhonen, Hrabal, Torkki, Ulmer, Tuzzolino och förstås, Mike Morrison. Samtliga av dessa spelare har varit på väg rejält utför i sina karriärer, utom möjligtvis Ulmer (som Linköping valde att värva).

Sedan har det ofta pratats om "is i magen" när det gäller att få in den sista pusselbiten i lagbygget, ni vet den där "stjärnan" som blir klar mitt i sommaren (eller hösten!) och därmed missar stora delar av sommarträningen, som Dimitrakos, Green, Mojzis och Petrovicky.

Ironiskt nog har till synes mer "spontana" värvningar som Madsen, Justin Morrison och Kuusela gjort succé i jämförelse.

Jag kan därför inte låta bli att fråga mig vad man i hela friden håller på med. Uppenbarligen är inte "is i magen" en väl fungerande strategi.

Om marknaden nu är så oerhört död som det sägs, hade det då inte varit bättre att plocka in t.ex Murley som man visste kunde producera bra i Elitserien? Kunde man inte åtminstone ha svarat och lyssnat vilka lönekrav Anders Eriksson hade? Hur mycket bjöd man på Koistinen? Och även om inte Ulmer var någon jättehit förra gången, så vann han ändå poängligan i Tyskland förra säsongen och sade rätt ut att han ville till MoDo.

Snacka om att Freddan mål in sig i ett hörn på det här viset. Han kan ju knappast presentera nyförvärvärv av sämre kaliber än Ulmer, Murley och Eriksson. Men å andra sidan så håller tiden på att rinna i vägen samtidigt som marknaden är stendöd.

Det känns mycket tråkigt, för MoDo spelar långa stunder som ett slutspelslag.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo:

Jag var själv mycket kritisk mot Jens Westin inför säsongen och även under de inledande matcherna. När Challe och Johansson började matcha honom i powerplay trodde jag inte mina ögon och i de första försöken gjorde han ingenting annat än att skjuta på motståndarnas benskydd. Men uppenbarligen såg de någonting som inte jag såg och med tiden har han växt till en av MoDos bästa backar. Passningsspelet håller hög klass, han fattar ofta rätt beslut och vinner mycket närkamper. Ett ytterligare bevis på detta är att han har bäst +/- i hela laget.

Ibland är det ju så att vissa spelar visar upp helt andra kvaliteter på träning än på match. Har man lite problem med självförtroendet finns det en risk att spelet låser sig när det blir "allvar". Man slänger ifrån sig pucken för snabbt för att inte begå några misstag etc. Jag antar att Westin har utmärkt sig rejält under träningarna och att det är därför Challe och Johansson har haft så mycket förtroende för honom.

Oavsett hur det ligger till, så är det definitivt en av de roligaste överraskningarna den här säsongen. Dels att tränarna visar prov på fingertoppskänsla, men framförallt att en spelare som jag inför säsongen skulle bli utlånad till något bottenlag i Allsvenskan (där han sedan skulle glömmas bort) har utvecklats till en stöttepelare i "nya" MoDo.

Så Jens: Jag sätter gladeligen på mig dumstruten och tackar för att du knäppte mig på näsan.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Martin S:

Nu när jag skummade igenom laguppställningarna på swehockey så hittade jag inget, men jag undrar om inte Hellström/Nilsson/Enström gjorde några enstaka byten ihop 05/06.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:

Jag tycker att du överlag har gjort en sund analys. Inte mycket att invända mot där. Sedan skadar det inte att ha en bred trupp, så jag har egentligen ingenting emot att behålla Häggström också.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Petey21:

Nej, det står i regelboken. Går du in som tredje gubbe är det automatiskt Match-Penalty. Precis som att det ska vara automatiskt matchstraff om du kastar handskarna, oavsett hur många slag du får in. Det är med andra ord helt rätt att stänga av Byron i en match.

Sedan kan man diskutera huruvida regelverket är bra eller inte, men det är en annan fråga.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Frisco:

Inte mycket att snacka om, han blandar sig i Skröders och Lindströms uppgörelse, vilket man inte får göra (ungefär som Ward gjorde mot en MoDo-spelare i slutspelet 2007). Byron var uppenbart irriterad sedan ett tidigare skede då Lindström körde upp handskarna i ansiktet på honom och tog väl helt enkelt tillfället i akt att ge honom en snyting.

Det känns väl emellertid lite onödigt att vår bäste spelare drar på sig en match avstängning nu när truppen redan är så bantad.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K:

Ja, spelmässigt sett fanns det inte mycket att klaga på - Och det var just det som var min poäng. De bästa lagen klarar av att vinna även när de inte spelar på topp, medan strykgäng som MoDo sällan ens vinner de matcher som man dominerar fullständigt.

Domaren borde be om ursäkt för den tidiga avblåsningen, men jag är övertygad om att Färjestad hade vunnit oavsett. Så fort de tog i lite extra i sista perioden körde de slut på MoDo.

MoDo MÅSTE värva. Det är så oerhört tydligt att laget inte orkar i 60 minuter samt att det måste komma in spetskompetens. Jag köper inte Freddans resonemang om att det inte finns spelare på marknaden. Både Murley och Eriksson hyllas i Timrå, laget som inte ens hade råd att betala löner till sin egna spelare. Det kanske låter gnälligt, men det är snarare tvärtom. Grunden som finns borde räcka till slutspel med skrällmöjligheter, men om MoDo fortsätter att förlora de matcher som de spelmässigt borde vinna med 2-3 mål, så kommer det bli en mycket jobbig säsong.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Gustafsson:

De fyra lagen närmast ovan oss ser ut att ta poäng.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
MODOJohan:

Inte mycket att säga om denna förlust. Färjestad vinner enkelt utan att överanstränga sig, samtidigt som MoDo sliter som djur utan att komma någon vart.

Det positiva är att det känns som att spelarna börjar hitta rätt i sina roller. Förstakedjan har bra fart, Blomqvist och Madsen bra. Westin stabil igen. Hasse gör en av sina bättre matcher.

Bonsaksen är emellertid inte Elitseriemässig och Tarkki stod för en riktigt svag insats.

Nu vill jag se en Brendan Shanahan-typ brevid Ritchie som kan slunga in tunga slagskott och brottas framför mål.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
NuMo:

Japp, annars kan spelare sätta det i system att flytta på målburen i avgörande lägen. Det är bättre för spelet att döma mål i dessa lägen.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
MODOJohan:

Jag tycker det är mål, eftersom det var en MoDo-spelare som flyttade på målburen.

Tarkki är mänsklig igen. Inget av målen har sett otagbart ut.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Pettan:

Jag förstår att domaren vill blåsa tidigt i trängda situationer, men i det här fallet var det tjänstefel att blåsa så tidigt.

Sedan vill jag lyfta fram Blomqvist, som äntligen börjar komma in i Elitserietempot. För närvarande tillför han mer än Rosén gör.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
shinzawai:

Är han? Jag tycker avsluten har varit oerhört tama (t.ex. slagskott rätt i bröstet från tre meters håll). Tvärtom släpper han en hel del returer, så är MoDo lite alerta kommer det bjudas på mycket gratischanser.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud:

Ja... Själv hoppas jag på snöstorm så att eventuella nyförvärv inte kan vända på flygplatsen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Berka:

Sundström såg dock mycket, mycket bättre ut senast. Passningarna börjar sitta igen. När Sundström började komma igång i slutet av förra säsongen gjorde han helt plötsligt poäng i 10 matcher i följd. Vi får väl hoppas på någonting liknande nu.

Förresten, varför får inte Byström vara med idag? Det verkar ju lite konstigt att man lånar in en spelare istället, nu när Byström har varit så duktig.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Mano:

Jag hade en märklig dröm i natt: Jag drömde nämligen att Numo konverterade till Timråism.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Problemet är att i sådana fall ska han spela i en trejde- eller fjärdekedja och i dessa kedjor vill jag helst se energispelare som spelar fartfyllt och aggressivt (se till exempel på Byström som kommer in och kör för fulla muggar). K-Fop skulle dra ner tempot i en sådan kedja direkt. Han är klockren i boxplay, men jag hittar ingen plats i övrigt där han passar in. Men det är klart, i det läge MoDo befinner sig nu så finns det inga bättre alternativ att tillgå.

Jämför man med tidigare MoDoiter hade jag till exempel mycket hellre sett en spelare Peter Öberg i samma roll.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
J F K:

Att du inte kan spela ett bra boxplay utan att ha spelare med bra spelsinne är en sanning med modifikation. Lag som AIK har en så tät box att nästan ingenting kommer igenom samtidigt som lag som Luleå är ettriga som bålgetingar ute i sarghörnen.

K-Fop jobbar stenhårt och kämpar ofta fast motståndarna i sarghörnen, men när det gäller att bryta passningar etc. har han ju inte mycket att komma med i jämförelse med Svartvadet eller Sundström till exempel.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Ja, jag vet att du diggar honom. Själv ser jag ingen direkt potential hos honom. Han må jobba hårt, men han har inte de verktyg som krävs för att bli riktigt bra; Bristande speluppfattning, betonghandleder, klent närkampsspel, svagt skott och undermålig skridskoåkning. Men vad som gör det hela värre är att han enligt mig har en attityd som inte riktigt stämmer överens med hans kvaliteter på isen.

Givetvis har jag inte missat de fantombyten han har gjort i år. Vissa utvisninar känns det som att han har dödat helt på egen hand och för det ska han givetvis få beröm. Precis som att Pavel Brendl förmodligen skulle ösa in mål i powerplay, men det betyder inte per automatik att han skulle vara nyttig för laget. Jag vill se ett MoDo spelar en fartfylld ishockey och i ett sådant lagbygge ser jag ingen plats för en spelare som K-Fop.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Jag skulle gärna se Anton Byström få chansen med Ritchie. Enligt mig har han varit lysande hittills och visat prov på såväl speluppfattning som aggressivitet.

K-Fop å andra sidan är den spelare tillsammans med Häggström som jag tycker bidrar minst, framförallt med tanke på alla onödiga utvisningar han tar (en helt onödig roughing-utvisning senast till exempel då MoDo äntligen tycktes ha matchen under kontroll efter att ha blivit rejält tillbakatryckta några minuter tidigare).

K-Fop känns som en spelare som skulle kunna dra på sig ett matchstraff i slutskedet av en avgörande slutspelsmatch för att någon har förolämpat hans lockar.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
spud:

Att han bjuder på skratt genom att ständigt parodiera sig själv.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:

Jag ska tamejtusan lansera en seriestrip som handlar om vår käre sportchef. Det är ju humor på hög nivå.

Förresten så är det dags förlänga med Westin. Hans utvecklingskurva pekar spikrakt uppåt och om han fortsätter så här kommer andra klubbar få upp intresset.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Timrå Icon:

Kan Timrå trolla med pengar? Med tanke på att man knappt hade råd att betala ut löner till de spelare som redan finns i truppen och sedan dess har värvat både Månsson och Viinanen, känns det otänkbart att det skulle finnas ekonomi till att göra fler värvningar.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Nej. Det fungerar kanske i power play, men Rosén har alldeles för dålig fart och väger för lätt. Om Danielsson kan fortsätta att spela som han gjorde ikväll så kommer detta bli mycket bra.

Dessutom vet jag inte hur mycket Skröder får lida av Danielssons skottvillighet, med tanke på att han sköt 8 av MoDos 25 skott, jämfört med Danielssons 4.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Icing-Ove:

Jag får det till artonpoängsvecka i och med de två sexpoängsmatcherna.

· 286 ·
Om Bad_Brett
Hejar på: 0x20-modohockeylogosvg.png MoDo Hockey

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE