Historik
Föregående · 3 · NästaHade det skrivits ett liknande blogginlägg om Timrå strax innan denna viktiga match hade man gått i spinn över den potentiella jinxen eller anti-jinxen eller vad fasiken det kan innebära..
I kvalserien kan ingen höra dig skrika, men jag gillar läget. För utomsocknes med mer eller mindre stort engagemang för sporten ishockey är Timrå IK inte supersexiga. Vi är inte "mesta mästarna" som Djurgården, vi har inte 100 miljonersmiljoner fans som Leksand och vi har inte Conny Strömberg som Örebro har (enligt vissa härinne har vi dock egna varianter). När Timrå IK spelar bortamatch i valfri islada, som inte ligger i Övik - så stannar folk hemma. Det kommer ju ändå inte hända nåt spektakulärt iallafall liksom.
Här hittar vi grunden till varför jag gillar läget. Timrå får spela sina matcher lite i skymundan och vi plockar en hel del poäng utan att det blir ett mittuppslag i Sportbladet. Djurgården plockar en trea av Leksand och blir höjda till skyarna, samtidigt som både DIF och LIF analyseras in på bara skinnet (Hade inte Ölvestads kvalserieskägg växt väldigt lite sedan förra matchen? Verkade det inte som om Bibic möjligtvis glömt att knäppa ena damaskhållaren?). Timrå tuffar på vid sidan om och plockar sina poäng. Det skrivs nån liten artikel i Aftonbladet om att Murley gör mål och nån fullständigt okänd bloggare tycker Timrå har tur och att livet är orättvist i allmänhet.
Helt plötsligt har Timrå plockat så många poäng som krävs för få antingen guld eller silver i Lilla SM. Ingen vet riktigt vad som hände för det var ju nästan ingen som såg på. Alla damp-barn inom journalistkåren hade ju fullt upp att springa runt på Johanneshog eller i Tegera Arena för det var ju där som folk skrek mest och flest saker. Inte mig emot. Ni sköter ert så sköter vi vårt. Vi är ju bästa röd/vita laget och vi ger aldrig upp.
Efter 10 omgångar av elitserien brukar man säga att serien "sätter sig". I kvalserien kan man se tendenser efter 9 spelade omgångar. Så jävligt är det. Men bättre start än så här hade vi nog inte kunnat få. Nu kör vi!
Dock är min uppfattning dessvärre att Timrå är ännu sämre nu än under Perras ledning. Detta trots dagens seger.
"Timrååååå, vi står aldrig upp.." osv..
SUCK!
Nu måste snart Timrå IK börja betala ersättning till Jimmy H! Detta med hänvisning till blogginlägget den 9:e januari (Timrå borde utnyttja Fribergs PR-värde).
Jimmy skriver:
Jag är inte ett dugg intresserad av eller kunnig inom marknad eller events (SIC) men nog borde det finnas möjlighet att använda Max i PR-syfte? Kanske skulle man redan i dag låtit han och Boyce berättat om sitt äventyr på en företagslunch eller trycka signerade tröjor med ”Jag var uppe och såg Fribergs nio mål” eller vad som helst som utnyttjar hans succé till att tjäna lite pengar och skapa mer positivt intresse kring en klubb som verkligen är i behov av goda nyheter.
Facit:
Timrå erbjuder biljetter till halva priset och säljer signerade t-shirtar under matchen.
I detta inlägg önskar dessutom Jimmy H att vi ska vila etablerade spelare (Murley var petad i matchen efter). "Det skulle också innebära att man kunde
t ex testa en sådan som Simon Önerud i en större roll..." Vilket man får säga att Önerud faktiskt har gjort.
I blogginlägget ser även Jimmy H att vi värvar Åkerman och Särkijärvi.
Rimligtvis borde det väl bli så nu för det är väl inget snack om vem man lyssnar på mest just nu i klubben ;) Bra jobbat Jimmy!
Sloppy seconds is the shit!
Värdelös utvisning av Granath. Grattis.. *SUCK*
hockey.expressen.se/elitserien/1.2671435/ilkka-pikkarainen-ar-klar-for-en-ny-klubb
www.eliteprospects.com/player.php?player=3230
"Perra sa upp sig efter 2:a per. Åkte hem med FBK . Oplanerat? Jaha, och när packade han grejerna då i lägh el hotell? Tror jag inte på!"
Det som dock slagit mig sedan tidigare är att i princip alla Timråspelare lyckas rätt bra på andra sidan pölen, medasn FBK:are alltid kommer hem med tummen i mun och snuttefilten under armen. Vad beror det på?
Bygger vi så pass bra karaktärer ute i Eon?
Naturligtvis finns det ett par bevis på motsatsen, men de är inte lika många som i FBK:s fall..
Dock har jag inga problem att vi byter ut Pikkarainen mot Koivasto.
För var dag som går där Växjö inte presenterar Koivasto som klar så tror jag mer och mer på att han hamnar i Timrå.
MEN, Timrå bör nog presentera en paketlösning med back och Koivasto. Man vågar nog inte presentera Koivasto först, och sedan någon back efter ytterliagre ett par dagar.
Men känns det inte lite väl tillrättalagt att FHC släpper Koivasto samtidigt som det "läcker ut" att Timrå vill bli av med Pikkarainen? Däremot inte sagt att Pikkarainen går till FHC. I dagens moralpanikslagna elitserie vill nog inget lag värva en spelare som har en historik av att kunna tacklas lite hårdare än andra..
"Trots att Timrå bevisligen är elitseriens sämsta lag så här långt - och sannerligen inte bevisade motsatsen i den här matchen - hände det ingenting."
Motfrågan till Wennerholm: "....bevisligen är elitseriens sämsta lag"? Vilket lag ligger "bevisligen" sist i serien?
Säljer man fler årskort om man lyckas flytta Ljungan in till Sundsvall? Finns det mycket medgångsfiskare i branschen?
Hur fångar man intresset bland marginalfiskarna?
Kolla på den här som han sätter in på Heatly, den är facit på hur en klockren open-ice-hit ska se ut:
www.youtube.com/watch?v=TwatAgrGE9w&feature=related
Då skulle vi kunna få snabba svar på vilken sorts skada nån av våra toppspelare har fått och slippa vänta på det där förhatliga magnetrötkenresultatet som alltid visar minimum "ledband av".
Timrå värvade in Eriksson och han var bra.
Timrå erbjöd Eriksson kontrakt och han tackade nej och gick till Modo. Självklart var man lite upprörd över det eftersom det kändes som om Timrå fick fart på Eriksson och att han passade fint in i laget. Hans val var dock förståeligt på nåt plan då karln har en ganska tydlig Modo - koppling sedan tidigare. Sen var han (utifrån förväntningarna och jämfört med vad han presterade i Timrå) inte den "injektion" som Modo hoppades på. Detta kändes väldigt bra eftersom han valde spel i kvalserien med Modo framför tidig semester med Timrå.
Att ta tillbaka Eriksson kan motiveras sportsligt, men emotionellt känns det helt fel. Kan vi inte kolla om Markus Näslund är sugen att lira lite i Timrås förstafemma istället?
Kan Kicki Höglund massera igång Foppa?
Eller pejla av tillgängligheten på Mattias Karlsson i HV kanske?
Kom igen nu Timrå - det måste finnas andra alternativ!
Nostalgilänk som sved i några veckor, men som sedan inte rörde mig i ryggen;
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/modo/article12711071.ab
Fick dock reda på det ofattbara nere i Stockholm av en Djurgårdare på tunnelbanan. Hans kommentar om matchen var att DIF var sååå usla - men ändå lyckades vinna tillslut med ganska mycket flyt. Har sedan pratat en hel del med inbitna Timråiter och även läst på detta forum. Där har man samma syn på matchen som DIF - snubben, fast omvänt; Timrå var usla.
Men Timrå var väl ändå jäkligt bra i två perioder vad jag förstår? Kan man ta med sig något av det? När vi nu, de facto, har våra två mest kompetenta defensiva pjäser på sidan (Halonen och Granath) så är det ingen skräll att matchen tappas när säcken ska knytas till. Men det är surt som satan.
Felaktig coaching - kanske det?
Maximalt jävla oflyt - you bet!
Tittar vi lite i historieböckerna så har GIF Sundsvall och Timrå IK kunnat kampera ihop i de högsta av de nationella ligorna vid flera tillfällen utan att det gått ut över det ena eller andra laget. År 2002 och 2003 kom GIF 8:a respektive 12:a i serien. År 2004 kom man 7:a.
Nu är det helt andra tider när det gäller sponsring så visst, det kan gå ut över sponsringen för exempelvis Timrå om GIF går upp. Men jag tror också att GIF Sundsvall redan idag har en omsättning som liknar några av de mindre klubbarna i allsvenskan. Ekonomiska åtstramningar sker/har skett i Timrå så jag tror inte det blir någon skillnad alls om GIF hamnar i allsvenskan.
Men det Timrålag vi har i år måste få ha lite flyt med att puckarna studsar rätt och att skadorna lyser med sin frånvaro. Just nu har vi oflyt och skadorna lyser med sin närvaro.
Hur kan FBK klappa igenom så rejält mot HV?
Var står egentligen HV - noll poäng fram tills igår?
Varför har Modo så jobbigt på hemmaplan?
Varför spelar Brynäs så uselt?
Varför har Timrå så dålig coaching?
För vår del har det gått tre omgångar. Man hade helst sett att vi vunnit hemma igår och spelet i PP oroar som vanligt. Mot DIF vill jag inte ens se att man försöker ställa upp för passningsspel. Kör klassiskt 5 mot 5 - spel även i PP. Dumpa puckarna, flippa in dem på mål, gå på returer och bli glatt överraskad att vi faktiskt är en man mer på banan när chanserna dyker upp.
Att försöka spela traditionellt PP - spel när det ser så pass illa ut är omöjligt bra för självförtroendet.
Vi kommer nog vara så här svajiga i år tyvärr. En bra defensiv insats mot SAIK, varvas med en högst medelmåttig sådan hemma mot Växjö.
Mot DIF kan ingen gömma sig för DIF tar inga fångar. Det kommer behöva åkas skridskor och det kommer behöva tacklas. Annars kommer det göra ont och det kommer förloras en match till.
Men snälla, snälla, snälla. Skjut på mål. Skjut från alla vinklar och vrår. Vid osäkerhet; flippa in den där svarta skiten mot mål. Så länge det inte kommer skott på mål finns det ingen anledning att forwards ska böka framför kassen. Då håller dom hellre till i hörnen. Men om vi konsekvent söker avslut så förstår även den trögaste av forwards att pucken kommer vara framför målet större delen av tiden.
Kom igen nu! Nu studsar vi tillbaka!
Vi ska grisa hem tre poäng idag och vi i publiken ska hjälpa till på alla sätt!
(Ja, jag börjar känna mig övertänd nu...)
Känns så fantiastiskt roligt att äntligen få se på riktig hockey igen och framförallt att få se vad våra grabbar kan prestera med ordentligt publikstöd.
Är det ingen som varit på någon morgonvärmning och kan komma med någon rapport därifrån? Känner ett enormt informationsbegär inför den här otroligt viktiga matchen.
Alle man till Eon! Nu kör vi!
I Skellefteås lag imponerades jag främst av Thomas "Kuben" Andersson som var i stort sett felfri och hjälpte sitt lag till en poäng.
Att han sedan råkade tjäna rätt bra.. ja det var inte hans fel. Någon hade missförstått något helt enkelt.
Men efter den där (valfri svordom) artikeln kan jag väl milt sagt säga att det inte är speciellt synd om honom längre. Den var ganska motbjudande och luktar inte så lite looser. Det är skillnader mellan Timrå och HV men var då för fasiken glad att du lyckades lura till dig ett kontrakt i HV och njut av situationen. Jag hade glömt bort den där stackarn för längesedan. Faktum är att jag tyckte det var skönare när beskedet om att Karlsson (och Jokela bör väl tilläggas) inte var aktuell för Timrå anno 2011/2012, än alla de nyförvärv vi presenterat i år (kanske haltande jämförelse - men ni förstår).
Jag har lite svårt att kritisera spelare eftersom jag tror att alla alltid försöker sitt yttersta. Ibland häxar det dock till sig och inte en enda passning går rätt - men strävan att allt ska ordna sig till det bättre tror jag ändå finns där. Jag tycker Karlsson ger en fingervisning om att han sket i klubben och prestationen eftersom det inte kom några pengar.
Pengar som inte hade varit några problem (förmodligen) om prestationen varit god.
Tragiskt - rakt igenom, och inte ett dugg synd om Karlsson. Usch vad irriterande!
Vila i frid Stefan Liv.
I grund och botten innebär ju det att han vill, men inte får ut det på rätt sätt ännu. Han har tränat med laget i drygt en vecka.. Ha tålamod. Det kan bli uselt, det kan bli hyfsat och det kan bli bra. Timrå förlorar ingenting på Hedström-affären. Vi får lite extra publicitet och all publicitet är bra publicitet.
Föregående · 3 · Nästa