1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479937 inlägg · 4078 ämnen

Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10

« · 2047714 · » Till forumet


Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Tiken: Playoff-serien avslutas. Timrå och resten spelar i HA 2020/2021. Det är den bästa kompromissen om man vill spela så få matcher som möjligt. Då återstår det två matcher av säsongen. Löven-OIK, Leksand - Modo. Vinnarna spelar i SHL.
Då får alla så som dom argumenterar för. Löven och Modo vill att deras resultat från grundserien ska spela roll. Vi har inte åstadkommit detta för inget, menar dom. Timrå vill inte att Löven och Modo ska åka på en räkmacka, att dom inte ska avancera utan kval. Samtidigt minimeras risken för corona till minsta möjliga när det är en endast en match som spelas.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
S-vikaren: och Modo mot vinnande lag i gruppspelet och vinnande mellan dom två möter leksand ??
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Tiken: Björklöven vann grundserien, därför kvalar dom mot OIK.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
S-vikaren: bra tanke men borde inte det spelas en match löven - Modo vinnande möter Oskars eller leksand förlorande mellan löven - Modo Möter vinnande lag i grupp spelet, en match sedan vinnande lag där möter Oskars/leksand
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Enligt Nubben och hans följeslagare är det väl ändå rätt logiskt; Timrå har plus på Modo och ska därför flyttas upp till SHL. Modo i sin tur har ju dock plus på Björklöven och ska därför även dom avancera uppåt, tabellen till trots. Men Västervik har ju faktiskt plus mot Modo, så egentligen är det naturligtvis dom som förtjänar att gå upp. Västervik for SHL!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Modoiten och hen med den blöta röven tycker att det är orättvist att deras grundserieplaceringar inte ska spela någon roll.
Timråiterna blev omkullfallna när Modo och Löven tyckte att dom förtjänar att bli uppflyttade till SHL pga deras tabellplaceringar. Grundserien ska spela roll, enligt dom. Orättvist tycker TIK.
Det finns ingen rättvisa i detta. Orättvisan är alltid lättare att peka på, vad som är rättvist är svårare att avgöra. Det gäller att ta fram ett resultat som är minst orättvist.
Låt Björklöven spela en match mot OIK inför tomma läktare, Modo en match mot Leksand inför tomma läktare. Vinnarna går upp, förlorarna ner. Placeringarna från grundserien spelar roll. Det blir inget lotteri. Det blir inga 16 lag i SHL, ingen "räkmacka". Det blir ett kvalspel.
Detta eller att Modo och Björklöven spelar i HA 2020/2021. Det här förslaget får fram ett resultat samtidigt som faran med corona minskar. Minsta möjliga spridning av corona om man ska spela om det.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Chivaz: På vilket sätt är det jämlikt att återställa resultaten?? Det missgynnar de bästa lagen och gynnar de sämre.
Ska det vara rättvist måste lagen få behålla poängen från den här säsongen.
På vilket sätt är det rättvist att låta Björklöven och AIK starta på samma poäng när det skiljer 80 poäng och 170 i målskillnad??
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Oj vad avundsjukan lyser igenom på dig med dina kommentarer.
Om någonting är efterhandskonstruktion så är det väl HA-slutspelsserien. Vore helt befängt om lag 8 skulle gå upp om man inte har kunnat placerat sig bättre på 52 omgångar men gör det på ett fåtal matcher på slutet.
Avundsjukan verkar smitta mer än vad coronaviruset gör hos dig och en del andra Tik-vänner.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
goleafs: Vägra på du, men allt annat än en total återställning till försäsongen vore fåfängt. Att skicka upp två statistiskt bra lag för att dom toppar ligan långt innan kvalandet och finalen är över vore oansvarigt. Att lotta fram en seger vore katastrofalt kufiskt. Att kräva att trycka in 2-8 lag i SHL och lämna HA i princip tomt vore kaos. Det finns inget realistiskt och i alla avseenden rättvisare än att återställa allt och "köra om" en ny säsong när den nu kommer 20/21.

Rättvist för två lag utgör inte en uppskattad och accepterad rättvisa för samtliga lag i HA. Men att alla blir lika körda och att alla får börja om från ruta ett straffar samtliga lag lika hårt. Vissa kanske vänder det till något positivt, men dom flesta blir lidande.

Rättvisa är inte nödvändigtvis glädjande, utan ska bibehålla alla lags jämlikhet.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Hur kan det någonsin vara rättvist att bara radera ut en säsong fullständigt?

Tuffa tider kräver tuffa åtgärder. Att bara ta bort Löven, Modo och även Timrås möjligheter till uppgång vore fullständigt vidrigt.

Vägrar vänta 20 år till på samma möjlighet.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Antingen läser du inte vad folk skriver, eller så har du svårt med läsförstående. Läs igen och fundera på vad jag skrev.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Ja vad jag skall jag säga. Jag känner ingen som är så ödmjuk som mig.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
NuMo: Jag har bara så svårt att låta bli att kommentera alla nötters idéer om rättvisa.
Objektiviteten har lyst med sin frånvaro ett tag, kan man säga...
Men de ä int lönt å förklar, fö nån som int förstår
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Alla kan ju inte ha samma sanningspatos som du.

Om du vet så är det väl ingen fara. Det blir ju så.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Lottning, du skojar...Det kmr nu aldrig att hända.
Det mest rättvisa, utifrån det som hänt, är att vi börjar om nästa år. Närmare än så kan du inte komma. Sen när blev en lottning rättvis??
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Från Hörnefors: Men det finns ingen direktuppflyttning för ettan och tvåan! Det är en efterhandskonstruktion från desperata Modo och lövenanhängare. På riktigt!
Ni kan ju inte skapa ett nytt upplägg som gynnar bara er..
Herrgud.. när ska ni förstå?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Från Hörnefors:
Själv har jag lite tappat lusten och hamnar i det får bli som blir. Redan när lövenmatchem skulle spelas utan publik. Med Glader/Hellkvist känner jag mig trygg på lång sikt. Gonatt!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Axle San: Fantasy hockey?
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Hockeyoraklet: Jag har inte underskattat någonting, alla måste nu betala priset för det liv vi lever. Flyget står för en fruktansvärd miljöförstöring och nästan alla blundar för det.
Om jag förstår dig rätt så tycker du att vi får lära oss att leva med dessa virusvarianter som dyker upp lite nu och då som sker på grund av detta flygande.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Från Hörnefors: I dessa tider ska man lyssna på dem som varit med länge, vi kör som Pelle Bäckmans förslag.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Det är ju så att Löven blev etta och Modo två och ni trea. Eftersom det inte blir något mer spel så är det ju det man måste utgå ifrån. Många ligor som avslutat säsongen utser vinnare efter nuvarande tabellställning utan slutspel och det ju helt logiskt. Och är det så att några lag förtjänar att gå upp så är det givet vis Modo och Löven. Precis lika självklart som att det är Löven som ska upp om det är något lag i SHL inte får elitlicens. Så om det nu är så att det finns någon regel om avbrutet kval ska lottas så är det ju givetvis mellan Leksand, Oskarshamn,Löven och Modo det ska lottas emellan.
Jag tycker och har alltid tyckt att serien ska har mer betydelse.
Nästa säsong betyder serien ännu mindre och det djävligt tråkigt tycker jag.
Nu är det ju så att SHL ägs av SHL-lagen och HA ägs av HA-lagen så jag är ganska säker på att Löven och Modo spelar i HA nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Heyerdal: Wennerholm är ju, å andra sidan, inte en auktoritär röst i hockeysverige som förbundet lyssnar på. Han är en journalist på en skvallerblaska som INGEN lyssnar på. Han är lite som när E-type sitter i juryn för Idol. Han får utrymme att prata men han är inte förankrad i verkligheten.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Förutsättningarna lär knappast bli rättvisa, jag anser att det är inte bara SHL som äger denna fråga om att ställa in.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Jag tror tyvärr att du grovt underskattar vilka ekonomiska effekter detta kommer att ha för samhället. Vi har redan tusentals varslade i sverige och även om det först är flyg- och reseindustrin så kommer detta snabbt smitta av sig på andra områden.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon: Man borde införa värvningsstopp. Men det kmr säkert aldrig hända.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
goleafs: Skicka alla lagen till Ryssland och spela klart där som ett Hockey VM skandal om inte det får avgöras på isen. Annars värvnings stopp alla klubbar ska ha samma trupper när en ny säsong börjar punkt slut
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
goleafs: Blir det så så lär SHL lagen tömma både Modo och Löven på dom bästa spelarna, det vill jag inte kalla Fair Play.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon:

men Leksand är nog lite skraj att åka ner.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hanzon: Detsamma lär hända HA. Modo och Löven blir de stora förlorarna.

Usch.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
NuMo: SHL klubbarna vill att säsongen avslutas utan vinnare

www.allehanda.se/artikel/shl-klubbarnas-forslag-avsluta-sasongen-utan-vinnare-3
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller:

Om man bortser från att någon skall gå upp, eller åka ur och i ställer koncentrerar sig på om man bara skall "glömma bort" säsongen som varit, precis som att lagen i SHL och Allsvenskan inte satsat hela sin identitet och kapital för att klara sig kvar, respektive gå upp, ja då blir det ju enkelt.

Resultaten blir ju nästa säsong då kanske Tingsryd och Karlskrona kvalar för uppflyttning medan Löven och Modo slutar i mitten av tabellen pga. soppatorsk ekonomiskt pga. den säsong som varit. .

Jag tror i alla fall att man tänker lite så.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Nej, inget av lagen har spelat sig upp efter denna säsong men nu beror det ju på vad de bestämmande beslutar. Går bara efter det gamla systemet de körde efter i svenska hockeyns ursprung. Det var det mest rättvisa systemet. Hade Tik kommit etta eller tvåa så hade jag givetvis tyckt att de skulle få komma upp en serie om de styrande nu bestämmer sig för det. Läs vad jag skrivit. Tror det är du som är trångsynt.
Tycker att profilbilder talar om vem du är.
Tack för att du tog dig tid.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: läste nyss i AB, Wennerholm tycker att hockeyn ska följa det förslag som antagligen sker i Premier Liege där flyttas de två bästa i ligan under upp och ingen ned, en utökning med två lag alltså vilket korrigeras efter nästkommande säsong, Liverpool får guldet, nyss tog Shl beslutet att ställa in slutspelet så förmodligen sker det samma i allsvenskan
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Kan bara säga det, i alla fall jag, sade nyss.

"Om man nu bestämmer att Löven och vi "får" gå upp, så får vi väl helt enkelt acceptera det och göra det bästa av det när väl nästa säsong sätter igång."
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
mr_brasco: glömde en sak, Cmore sänder live från arenan på utsatt datum, med lite inspelade intervjuer, matchklipp intervjuer m.m. Samt lite spex där tränarna tävlar mot varandra i armbrytning, baka största snusen m.m.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Du är rätt trångsynt måste jag säga, det är väl rätt självklart att inget lag skall flyttas upp utan att ”spela”om det och i detta fallet så kan man inte spela och då måste det avgöras på annat sätt, tex i lottning.
Tex så kan topp 3-8 Lotta fram ett lag, modo löven lottar mot varandra om att möta leksand i en avslutande lottning.
Förloraren modo -löven lottas mot vinnaren i kvalserien och vinnaren avslutas mot Oskarshamn.

Är väl så nära det mest rättvisa man kan komma.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: man lottar alla kvarvarande matcher som inte spelas. Enkelt och rättvist och följer normal hantering när matcher inte kan genomföras. Gör de på nått annat sätt är det en skandal.

Alla har chans. Störst chans har Oskarshamn och Leksand, därefter Modo och Björklöven, sen Timrå osv. Inga konstigheter....
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Diskussionen är bara en kakafoni av självuppfyllande profetior. Lyssna på er själva och försök kliva ur bubblan. Eller lyssna på Rytter.
Varken löven eller Modo har spelat sig upp, lika lite som Timrå. Timråiterna menas såklart att om Modo och löven kan 'förtjäna' sig upp, så kan lika gärna Timrå.
Utifrån rådande förutsättningar så kan 8 lag gå upp, utifrån ert resonemang.
Jag fattar inte att många av er är så trångsynta..?
Eller...borde jag det..
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Då blir det tufft att få ihop ett lag, vi kommer tappa 6-7 spelare till just shl.
Mest troligt kommer modo få påbörja en ny 3 årsplan med utveckling av egna spelare samt försöka hitta nyförvärv som kan vara med på denna långa resa som stundar.
Känns surt men så är det.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Hakning-Henrik: Det här med fortsättningsserien ser jag nästan som om att fler lag får en chans att spela mer under säsongen utan att förtjäna att gå upp, varför har de då inte hamnat högre upp i serien när de hade 52 matcher att visa det på? Tycker det är helt fel om lag åtta ska få chansen att gå upp i SHL.
Om du frågar mig om vad jag tror ska hända så blir det nog så att vi börjar om nästa säsong i HA.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
NuMo: Det som förvånar mig något är att det inte finns i regelverket en paragraf som hanterar en situation som den här dvs när är sista datum att genomföra säsongen, vad händer om man av olika skäl inte kan genomföra densamma!
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
NuMo: Det blir lite löjligt när man läser på tex FB där allehanda timråiter gnäller som fan på Widebro och hans uttalande om hans och modos ståndpunkt, sen i samma veva så menar man på att Timrå också borde flyttas upp.
Summa sumarum är att alla enbart ser till sitt eget hus vilket jag såklart tycker är beundransvärt, men någonstans så måste man rannsaka sig själv och tänka lite längre.
Kvalet kommer mest troligen inte att spelas så hur gör vi då, för mig är det solklart och det hade jag tyckt oavsett vilka lag som placerat sig i topp 2.

Kan man inte spela hockey om det så tycker jag att det är glasklart att dom 2 bästa lagen från allsvenskan skall lottas mot leksand och Oskarshamn, en lottning där kanske leksand och Oskarshamn skall ha lite fördel i form av ”hemmaplansfördelen”
Man kanske lottar där en dragning representerar en match i bäst av 7 där leksand och Oskarshamn startar med 1-0
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Vi plockar upp Modo och TIK så blir nog de flesta nöjda. ;)
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller: Lottning vore förstås kul också ....
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
hubbenorlen: Om det nu blir så att de utökar SHL med två lag så har ju IFB och Modo visat sig vara de två bästa lagen i serien över en hel serie. Blir det inte fortsättning av kvalet till SHL borde det bli så.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: Om man nu bestämmer att Löven och vi "får" gå upp, så får vi väl helt enkelt acceptera det och göra det bästa av det när väl nästa säsong sätter igång. ;)
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Ben Perrault: Man kan klunsa så blir det roligt :)

Nä men skämt åsido, vi kan väl alla enas om att händer ingenting så är det de absolut värsta scenariot, det förlorar alla på i allsvenskan.
Det måste till något som ger lagen chans att kliva upp respektive ner.

Det är mer rättvist att tex Lotta om det än att utöka shl med ett par lag, SHL och AS måste dela på risken för det är inte meningen att AS skall stå för hela risken själv.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Eller:

Summa sumarum, det är lika fel att låta LIF och Oskarshamn spela i SHL nästa säsong som att inte låta Modo eller Björklöven spela i SHL. Det är även lika fel att TIK Västervik, Västerås, Södertälje och Karlskoga inte får chansen att kvala upp. I detta läge kan samtliga gå upp rent teoretiskt.

Det är tokigt att man aldrig tänkt på att detta skulle kunna hända tidigare.

Som det är nu kommer alla beslut vara fel.

Rättvisast är kanske att Oskarshamn och Lif spelar i HA nästa år tillsammans med oss och Björklöven etc.

Lif och Oskarshamn ska inte heller ha ett free pass i den här soppan. Nubben har rätt som säger att de också i nuläget spelar i HA under samma premisser som oss. Det vore djupt beklagligt och fruktansvärt för ekonomin för topplagen i HA. Men Oskarshamn och Leksand är de facto ute ur SHL, den saken är redan klar.

Sedan skulle ju Björklöven antagligen sluta som AIK nästa år om de inte får en SHL plats. Skadeglädjande, nja inte riktigt, bara riktigt tragiskt för slla inblandade.
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
Gavelo: huvva, en papperslapp ska då avgöra om man får några korvören eller 40-45 mille, hoppas då inte de sker
Låst ämne

Sv: Ha final Björklöven-Modo 2020-03-10
kulltorp: Mest logiskt att bryta allt och börja om från noll till hösten, jäkligt bittert för alla men att på något sätt ge något lag en gräddfil till uppflyttning är ju helt galet. Alternativet är att göra med 22 i SHL lag som jag ser det.
Låst ämne

« · 2047714 · »