1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527888 inlägg · 4121 ämnen

Modo - Kik 2019-11-15

Sv: Modo - Kik 2019-11-15
KB:

Japp, så är det, skönt

KB:
Skönt den siste jag vill avvara på fw sidan.

Tarasov: Generellt så är det väl Fredrik Olofsson och Jonathan Johnsson som vi är är mest beroende av. Jellvert i all ära, men det är på centersidan vi är lite tunna om vi ska ha två riktigt bra och producerande kedjor.

KB: förbannat skönt att höra!!😀😀😀😀

locken:Modo måste ju vara sämst på att utbilda forwards , verka ju som att ingen duger från det egna ledet. Tragiskt! Grannens grabb/återväxten är en floskel av största mått , nä Modo är tillbaka på spåret där allt är grönare på andra sidan.

Ishockey: det är väl perfekt att Åhström, Karlström får speltid i lag där de kan få mer framträdande roller? Det är väl ett bra sätt att ta hand om sina ”egna”?

Foppatofflan: ja det är inge fel i det , men varför lånar man in en junior från ett annat lag då man själv har juniorer som står på tillväxt ? Albin Eriksson har man inte nån långvarig nytta av men det har man säkerligen haft i Åhström , Karlström eller någon annan junis. Nä Modo måste få fram flera Ulf Ödmark typer som spelar för klubben i många år och för en relativt billig peng. Nä! Det verkar vara grönare åter igen på andra sidan.

Ishockey: Sverige i regel är rätt dålig på att utbilda forwards om du kollar i nhl, majoriteten av de bästa svenskarna är backar som t.ex Victor Hedman, Erik Karlsson, Oliver Ekman Larsson och Matias Ekholm

Ishockey: Dessutom, varför ska vi MoDoiter alltid vara så jävla negativa, laget går som tåget med 12 raka trepoängare och spelar en snabb och väldigt rolig hockey.

hockey_21:Jag är inte negativ , det jag ifrågasätter är varför man lånar in en annan junior då man själv har juniorer som knackar på. Och det måste ju vara ett perfekt läge att matcha in en junis då lager går som tåget och man har råd med lite misstag.

Ishockey: håller med om det du säger, låt fler juniorer prova på, då menar jag verkligen få chansen och inte ett eller två byten, Hellkvist nämnde inför Kristianstadmatchen att det hade varit slött på träningen dagen innan därför avbröt han den tidigare, flera såg slitna ut så jag anade att det skulle komma en reaktion mot Kri, varför inte låta ett par stå över och köra in juniorer, visst de spelar också men ofta är det fre-sön som gäller och matchfritt under veckan, men antar Hellkvist vill ändra så lite som möjligt, som det är nu med matchande o resor varannan dag så blir det slitage i truppen

Ishockey: Vi har ingen i J20 som är på Albin Erikssons nivå, eller i närheten just nu. Han spelade i SHL redan förra säsongen, och är högaktuell för JVM. Skillnad på juniorer och juniorer..

mrpm: Han producerade dubbelt så mycket som Rosdahl i SHL, på lika många matcher. Rätt ord här tycker jag är att man lånar in en SHL-spelare, som haft svårt att få det att lossna denna säsong. Lånar vi in Rasmus Dahlin, är det också fel för att det är en junior och vi har egna backar i J20? Ska vi vara slagkraftiga och fortsätta hänga med i toppen tycker jag man ska agera vid skador, speciellt på viktiga topp 6 spelare.

mrpm: Vi behöver inte tycka lika. Jag kan tycka att Rosdahl klart tveksamt är topp sex. Nu får From och Linus som vanligt stå lite på sidan och under träningarna får de alternera för att vi ska låta en spelare vi lånar ska få speltid.
Hade vi inte legat i toppen, utan varit i poängbehov hade jag kunnat köpa det. Nu känns det bara som ett långt fett FUCK YOU-finger till våra juniorer och From föe den delen.

Är det någon som på allvar tror att inte föräldrar, agenter och unga spelare observerar har Modo behandlar sina juniorer tror ni? Är det någon som inte kan tänka sig att det här kan vara dåligt för juniprverksamheten för ett bra tag framöver?
Varför gå till Modo där man ändå inte får chansen att blomma ut, utan de lånar gladeligen ut spelare och de man inte lånat ut cementerar man på bänken...

{5647}: Instämmer helt och hållet. Håller From klart över Rosdahl och skulle gärna se att han och Pettersson fick mer ostid nu.

Som någon varit inne på tidigare känns det som att det är lätt att hamna i Björns frysbox utan någon tydlig anledning.

{5647}: Jag tror det är många föräldrar, agenter och unga spelare som kollar med förundran och stolthet över hur vi har lyckats lyfta upp Hedberg, Norlinder och Berglund till absoluta klass-backar på 1-2 säsonger.

Att utlåningen av Åhström blev klar precis innan Rosdahl skadade sig tycker jag var lite olyckligt, gillar den pojken. Det hade säkert sett annorlunda ut med annan timing. Samtidigt har jag svårt att se någon bättre lösning än att få spela i en förstakedja med Tony Mårtensson just nu. Han kommer vara en färdig spelare till nästa säsong.

Det cirkulerar väl 4-5 juniorer på våra träningar just nu som det hålls extra koll på, så jag är inte särskilt orolig över att SKÅNINGEN har kommit hit för att fördärva vår junior-verksamhet. Sen att vi inte plockar upp halva j-20 laget under en uttalad satsning mot SHL, nä det har jag inga problem med.

KB: exakt så👍

KB: spot on 👏

{5647}: Vet inte var du har fått för dig att Modo behandlar sina juniorer dåligt? Det flyter på bra, och senast förra säsongen plockade vi upp två st. Året innan det likadant. Svårt att göra så varje säsong, då det skiljer på kvalité från år till år. Tvillingarna Wahlgren är närmast in på forwardssidan, men har fortfarande en del att jobba på innan det känns aktuellt. Steget från J20 till HA är stort för de flesta, med få undantag. Norlinder var redo, minns du inte hur mycket istid han fick av Björn då han plockade upp honom förra säsongen?

Jag hade som förälder / agent istället kollat i leden och sett alla spelare som t.ex fått göra landslagsdebut juniorlagen sen de börjat utvecklas här. Kollat på Norlinder som är en av HAs bästa backar redan som junis. Wallinder har utvecklats från en relativt okänd back till en av de hetaste svenska backarna inför draften nästa år.

mrpm:
Det finns även en aspekt av att Karlström/Åhström fått kontrakt man har gett dem en möjlighet att satsa ännu ett år på hockey och fått betalning för det. Åhström tror jag är väldigt tacksam.

KB: Berglund kom upp innan Hellkvist. Hedberg är värvad utifrån som nästan färdig. Wernblom, Åström, Karlkvist, Wahlgren med flera har skickats iväg på lån till andra klubbar.

Vi hade inte ens behövt plocka upp någon når Rosdahl gick sönder, utan bara satsa ordentligt på Linus. I ett lag med tolv raka, så kan vi alltså inte ens försöka spela med honom, utan plockar direkt in någon junior från Skellefteå.

Jag tycker att det påminner extremt mycket om Pelle Bäckman som någon skrev. Då försvarades han på samma sätt. Så många juniorer hade fått chansen (Ja, under Boork ja, bara tvillingarna under Bäckman). Vi tappade massor av bra juniorer och status på juniorsidan/hockeygym.
Men laget 99 var fantastiskt....

Kortsiktigt....

Låter logiskt vi bryr oss inte om juniorerna och ger dom inte chansen, det måste vara därför vi har Norlinder, Berglund och Pettersson i laget.

Förstår inte vad som är problem med att låna ut en spelare så att den spelaren kan få den speltid han behöver för att växa om vi inte kan ge han den tiden själv.

Amitiel: Sen kan man ju inte bara klumpa ihop juniorer i en grupp och säga att de bör få chansen. De måste ju ha de kvaliteter som behövs för att lira seniorhockey.

{5647}:
Fast det kan kanske bero på talangbasen, hela centersidan blev NHL-spelare. Två av centrarna spelade OS 2010. Så Bäckman förvaltade laget bra inget snack om det men materialet är något av det västa vi haft.

Sen kan man ge spelare chansen men det är ingen garanti för att de stannar och det är lätt hänt att spelare försvinner.

Att vi fick problem senare beror på flera faktorer men att vi inte lyckades behålla Söderberg/wernblom/Hållberg kan väl kanske inte tillskrivas Böckman.

Sen med tanke på hur dagens hockey fungerar så kan ju Albin Eriksson bli nyttig för oss under flera år in han trivs här och får möjlighet till en större roll än i Saik.

{5647}:
Men du kan inte komma och säga att Wernblom och Wahlgren inte fick chansen, men inget hände och i såna lägen kan det bästa för spelaren själv vara att få testa något nytt än bara köra på och hoppas det släpper.

{8399}: Håller helt med, dom som är bäst ska spela i ett, så kallat, elitlag.
Junior, eller senior, är av underordnad betydelse bäst spelar!
Wernblom som exempel fick alla chanser i tre säsonger men han tog inte det där jätteklivet i mina ögon.
Var en ganska medioker allsvensk spelare som åkte omkring och gjorde sig dum, mycket mer blev det aldrig.
Verkar ju inte tokdominera i Västervik heller för den delen.

Vi har ju faktiskt en ledarstab som skall utvärdera vilka som håller måttet, eller inte.
Juniorer som är med och tränar måste ju visa vad dom går för och därefter är det ju upp till tränarna att bedöma kvaliteterna på de olika individerna.
Tror vi får lita på att dom gör rätt avvägningar.

Robin Ztorken L: En sak till som tillkommer är ju vilket spelsysytem som diverse talanger skall anpassas till, hur bra man än må vara kanske men inte passar in där, om man har olika synsätt på hur hockey skall spelas.
Att anpassa sig till Hellkvists system kräver en form av hjärntvätt som han uttrycker det och där kanske en del faller ur ramen.
Jag upplever det som Björn väljer de spelare som enklast kan anpassas till det spel han vill att vi ska genomföra och han har ju varit ganska framgångsrik där genom åren, får man ju ändå säga.

Det jag menar med det är att det är många bitar som skall falla på plats, det är inte bara att ha alla verktyg i lådan, kan krävas annat också.

Robin Ztorken L: Angående den här diskussionen, jag tror man måste satsa så här om vi inte vill harva i allsvenskan för evigt. Verkligheten är den modo är ett allsvenskt hockeylag och även om vi skulle satsa allt på juniorer skulle vi troligen harva som mittenlag i allsvenskan för jämnan. Juniorer sticker innan de är redo att bära modo hela vägen (iaf 50% av dem). Så igen tror jag bara man måste inse modo spelar i hockeyallsvenskan och har de senaste åren varit ett mittenlag. Diskussionen skulle vara av en helt annan relevans om modo spelat i SHL men de är inte ens nära att spela i SHL och har inte varit på många år nu. Modo är nu i läget att det är i år det gäller och misslyckas det iår är de säkert många år av återbyggnad. Men vågar man aldrig satsa blir de än svårare. Och jag orkar inte en gång till höra nån dum naiv ursäkt om hur Leksand helt oförklarligt 2 ggr lyckats gå upp. Det är undantaget och hoppas man på det är man väldigt naiv och de är bara tur och inget man bygger upp. Men visst ska modo bara satsa på juniorer framåt och utveckla dem, blir vi ju åtminstone en utvecklingsklubb till SHL mest troligen fortfarande i allsvenskan med minskade publikintäkter år efter år. Det blir ett oerhört svårt finansieringsproblem tillslut. Modo behöver öka intresset och för det krävs det bra hockey och många vinster, inte ens 12 raka verkar ju direkt öka publikintäkterna. Ett lag fullt med juniorer som harvar kring 6-10 plats hade knappast heller gjort det.

Tarasov: Ok, det är bara att inse. Flera här är sådana som hellre kissar på sig när de fryser än att tänka lite mer långsiktigt. Nu var mitt främsta argument mot att ta in en Albin Eriksson som - om man faktiskt ska vara realist - inte har det minst drivet att stanna här längre än nödvändigt, istället för att ge Linus Pettersson en ordentlig chans.

Argument som Viktor Berglund är ju bara korkade. Han är etablerad och en sådan skulle fått chansen hos Bäckman också likt Weinhandl eller tvillingarna. Norlinder är faktiskt den enda som kommit fram under Hellkvist.

Det är de på gränsen som Bäckman och Hellkvist helt enkelt inte vill utveckla. Hade vi haft samma resonemang innan Bäckman, så skulle vi inte haft det laget Bäckman hade -99. Sådana som Salomonsson, Hasse J och många andra skulle under Bäckman och Hellkvist skickats iväg och vi hade istället plockat in etablerade elitseriespelare utan samma utvecklingsmöjligheter. Snacka om en fantastisk talangbas i all ära, men den där talangbasen fanns ju där för att vi vågade utveckla gränsspelare själva istället för att skicka iväg dem.

Men som sagt. Jag kan köpa det mesta av vad som gjorts, förutom att ta in Albin Eriksson.

{5647}:
Så du drar slutsatsen att man tänker kortsiktigt pga oenighet kring hur en spelare behandlas eller ett beslut?

Sen vill jag nog påstå att vi har en rejäl chans att ta steget upp iår, och tabellplacering kan vara till god hjälp där så man bör göra allt i sin makt för att behålla greppet om den. Om vi går upp så har vi dessutom goda möjligheter att överleva första året om vi får de 3 backar och några till, det är inte säkert att det går ändå. Man bör göra allt i sin makt för det scenariot.

Tarasov: Men, om valet står mellan att utveckla en junior som mycket väl kan vara tungan på vågen i ett slutspel om han får förtroende och utvecklas, mot att under en månad ta in en legoknekt som inte hjälper oss i ett kval?

Hut många procent kan en marginalspelare göra i en grupp på tjugo spelare? en till två procents förbättring? kanske bara promille...

Tarasov: Och om målet är att gå så bra som möjligt under serien. Vinna till varje pris i varje match.
Menar du att man inte ska formtoppa inför kvalspelet då?

{5647}:
Missförstår du medvetet? Om jag inte minns fel är du själv rätt känslig om man övertolkar det du skriver.

{5647}:
Jag tror att Hellkvist har en plan för Linus P, han får trots allt speltid och får lov att träna i en utmanande miljö. Albins nivå är sannolikt rätt hög sett till allsvenskskan.

Tarasov: Det tror jag inte längre, för exakt ingenting pekar på det. På träningarna så är det ofta han som står på sidan eller alternerar. Hur utvecklande är det att se andra åka i bågar under spelvängningar? På matcherna så får han ett eller ett par byten innan det blir bänken och hur många som kommit fram de senaste åren har sagt att "att sitta på bänken större delarna av matcherna är det som utvecklade mig mest". Möjligen att han får speltid i slutet av matchen, men då är det oftast avslaget i och med att det redan är avgjort.
Det är ett spel för galleriet.
Nej, spelar du i Modos juniorlag och inte är en jättetalang. Då gör du bäst i att sticka så fort du bara kan.

atomragnar: Nej, man får ju göra ett vägval här, endera så satsar man på ren utveckling av talanger och nöjer sig med det.
Alternativt en toppklubb med ambitioner att nå till toppen, då måste det till spelare utifrån som lyfter nivån.
Därmed inte sagt att de som bedöms kunna ta det sista klivet ska få chansen att utvecklas i sådan miljö, bara man är tillräckligt bra.

Självklart är det så att man på vägen då kan tappa bort en del juveler, så är det ju.
Late bloomers kommer alltid att finnas, så är det ju men samtidigt kan man inte ha hur lång tålamod som helst med spelare, som heller aldrig kanske blir riktigt bra.

Personligen tror jag Wernblom tillhör den kategorin, kommer aldrig ta det där sista klivet.

mrpm:

tycker vi glömmer Skager som är mer förtjänad av chansen att få träna med A-laget och spel före Wahlgrens och Gradin! Han var överlägset bäst tsm med Wallinder i Ryssland i de andras frånvaro. Utlåningen till div 1 har verkligen visat att han håller hög klass. en poäng per match i ett bottenlag där de mött topplag. Måste våga ge andra chansen som ej kommer från ö-vik trakten! Annars tror jag han lämnar snart...

Hans skridskoåkning är grym och bland de snabbaste jag sett i division 1!

{5647}: Skulle inte säga att det handlar om att Kissa på sig när man fryser.
Vi kissar ju på oss i vetskapen att det finns någon annan som har kunskap och sikte nog för att fortsätta hålla oss varm när vår blåsa är tom.

MorganaLefaey: Hellkvist är bara kontrakterad för den här säsongen och han mäts endast av kortsiktiga resultat. Därför brukar man säga att sportchefen (den sportsliga ledningen) ska ha ansvaret för att även utveckla spelare.

Fiddepuck: Du ser ju att ingen annan än du. jag, Bad_Brett eller Gavleo bryr sig om att utveckla spelare. Vi satsar allt på den här säsongen och om alla juniorer lämnar och ingen talang vill söka hockeygym så är det skitsamma. Vi brännar alla broar och tar inga fångar, för vi lever i nuet!!! 12 raka!!!

{5647}: Börjar bli en ganska tröttsam diskussion som uppenbarligen inte leder nån vart? Men okej, om man nu ska se på allt lika svart/vitt som dig så tolkar jag det som att du fullkomligt skiter i att avancera till SHL. Hellre HockeyEttan, så länge vi trycker in så många juniorer som möjligt i laget. Garantiplats för alla till a-laget! Härligt!

{5647}:
Du pratar om att utveckla spelare men säger att tex Linus spelas för lite, men tänk om att det är så att hans extra gympass och försiktiga matchning ingår i utvecklingen, för att bygga upp rätt muskler och ge han erfarenhet finns något som kallas skynda långsamt, ska något göras rätt så tar det tid, nu vet jag inte hans vikt nu men när han börja i A-laget låg han på runt 60kg för jämföra så låg Norlinder på 80kg det är inte mycket för en forward på senior nivå.

Sen är det ju faktiskt så att vill vi ha chans att behålla juniorer en längre tid behöver vi spela i SHL, hur bra vi än är på utveckla dom och ta upp juniorer så kommer dom dra tillslut så länge vi spelar i HA.

{5647}: Han har ett options år nästa säsong.

KB: Ja, jag har propagerat för att ge Linus mer förtroende och inte ta in en spelare utifrån, som kortsiktigt hjälper oss men som i längden hämmar våra egna spelare. Det innebär att vi lägger ner alla aspirationer på att gå upp.

Sedan har jag också framfört att nästan all framgång för Modo har varit tack vare tålamod med våra ungdomar/yngre spelare. Om det sedan är finalerna -94 med valpiga spelare. Finalen -99 med många andra spelare som fått chans att växa in eller om det är guldet -97 med 17 spelare som gått hockeygym spelar ingen roll. Det har alltid föregåtts av att vi låtit våra spelare få lite extra chanser och växa in.

Det största tappet vi haft på juniorsidan någonsin var Pelle Bäckman som mycket hellre tog in etablerade spelare. Jag ser samma tendenser idag. Jag tycker att Bäckman var en lysande tränare, men det är skitlätt att bli förblindad av resultaten på isen utan att se helheten.

{5647}:

Tobbe.E missar möte med hästen, magsjuka.

jonsson: Läste att hans fru är förkyld också

jonsson: synd. Tror ni att det blir för backpar då? Se hur det går för norlinder denna gång då. Hoppas inte fler smittas av det. Speciellt nu när vi har många matcher

jonsson: Ja men det kanske ändå passar bra då, för nu får ju Öhman visa vad han kan, en hel match dessutom.
Jag hoppas att han, som tilltänkt toppback, nu får visa vad han går för.
Hoppas verkligen att han gör en bra match imorgon

{5647}:

Direkt när Albin blev klar så skrev jag nått om att jag tyckte det var onödigt och att jag inte förstod lånet och att Linus, Wahlgrens, Karlström hade kunnat gå in istället.

Nu när man reflekterat lite så ändrar jag mig en aning. Kan förstå lånet av Albin då det är en powerforward som gått sönder och Hellkvist jobbar rätt hård med tydliga roller i sina lag.

Så jag kan förstå att LP inte är tänkt som ersättare i detta läge och kan gå in och ta Rosdahls roll i laget, det är trots allt en etablerad SHL forward som visat att han kan skapa poäng på denna nivå och står för hård jobb och stabilt spel över hela banan. Verkar inte heller som man vill flytta på Björka, Hägga, Forsberg, Sylwander då alla redan har roller i enheter som fungerar.

Så med det sagt är det fel spelare som är borta ifall man ser det med LP:s ögon, hade varit enklare för honom att ersätta någon som From eller liknande.

Därför är lånet av Albin rätt logiskt då man söker en spelare med samma attribut som gör att man inte behöver ändra om i resten av laget på samma sätt som om man skulle ersätta honom internt. Albin borde kunna bidra med poäng och liknande spel som Rosdahl och låta oss fortsätta ha en slagkraftig andrakedja medan han är borta.

I övrigt så anser jag att Modo gör det man kan för sina unga spelare och är på rätt väg, hur många chanser fick inte Wernblom eller Wahlgren innan de lämnade. Så att kritisera Modo i detta läge tycker jag är orättvist, vi är väl faktiskt en av de klubbar som ger flest juniorer chansen och flest matcher i seniorsammanhang.

Kolla också hur Frölunda som får mycket cred jobbar med sina lovande juniorer, supertalangen Raymond ligger på ca 10 minuter per match och får spela i J20 till och från, så dom har en plan för hans utveckling verkar det som, och tror inte det ger negativ publicitet för dem.

Samtidigt hade vi bara för någon säsong typ 7-8 juniorer i laget och gav fler än så chansen under en säsong, och då var vi fans inte nöjda heller då det var för många så vi inte kunde kriga i toppen, så det är svårt för klubben att göra alla nöjda. Det vi bock borde vara nöjda med är 12 raka segrar, det skojar man inte bort så lätt.

Och ja jag vill också se LP få fler chanser i laget, detta är en spännande spelare som är riktigt rolig att se på och som kan bryta mönster i matcher det är också en spelare vi kan ha nytta av rätt länge, tror inte han är AHL/NHL material, men kan säkert bli nyttig på SHL nivå i framtiden om vi går upp dit.

{8384}: Norlinder tränade med Öhman idag.

« · 2005782 · »