1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

473157 inlägg · 4078 ämnen

Modo - SSK 11/10

1843014 · » Till forumet


Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: Ja det förvånar mig inte om vi förlorar stort mot er på fredag. Vi brukar ju få härdsmälta när det vankas derby...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Sputnik:
Vi kommer nog inte göra så många förändringar över säsongen, möjligtvis någon/några in delvis beroende på eventuella långtidskador. Vilket som omväxling känns rätt bra, inte just idag kanske men på fredag så;) blir också upp till gruppen att lösa de problem som uppstår.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
hanzon: Tror jag läste nånstans att man testade Lavoie som center förra säsongen i Bik men att han inte gjorde det bra och sen lät han spela ytter. Det var då han sprutade in poäng. Så kanske inte vad ni behöver ändå?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Mydar: hejsan på er, ironiskt nog kommenterar jag i egen kommentar, men nu känns ändå som vi dragit ned i nedre mellanskiktet, kanske tom en 10- 8 e plats ... så jäv typiskt
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Woody: Lite sent kommenterat, fast erkänner jag blev glad läsa inlägget,

Att se sitt favvo lag ligga i allsvenskan, höra på jobbet om SHL osv tar på krafterna och missmodet är ju minst sagt.. under all kritik.

Hoppas du får rätt verkligen.


Ha en bra fredag kväll alla!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Monno: Alex Lavoie är ju fri nu från KalPa, kanske nåt för Modo. Visst var Modo i behov av en center?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Monno:
Läste Hökens post igen, där fick man intrycket av att de han snackat antingen hade fullt alternativt inte hade råd.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: Micke Johansson vore väl på sätt och vis drömmen.
Kanske inte den största grovjobbaren man hittar men håller hög SHL klass i spelsinne och spelfördelare. Men lär vara dyr än om poängen inte kommit i Brynäs.

Men håller med om att man är korkade om man åtminstone inte kollar vart Lavoie står i kostnad ungefär. Det är en för bra spelare på denna nivå för att åtminstone inte kolla läget. Kan ju ligan också.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Rytter:
Jo kändes lite fel men kom inte på nåt bättre, slå på DIF - FBK kul match!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov:

Kan förstå resonemanget och köper det. Ska vi förstärka ska det vara spets och inte bredd. Men jag tycker ändå man kan vara lugn fram till omgång 15-20 innan man börjar fundera på förändringar. Ligger vi i toppen fram mot januari och sedan ska in i en allsvensk final eller slutspelsserie hoppas jag sponsorer mfl öppnar plånboken så vi kan förstärka. Se hur mora lyckades med t.ex Bailey.

Men personligen tar jag ändå en center ifall jag får välja och det finns två spetsspelare som är villiga att skriva på för oss och den andra är en ytter. Anledningen är just att yttrar har vi gott om och vill gärna inte offra utvecklingen på de yngre yttrarna, samt att jag tror det balanserar laget bättre.

Inga dåliga yttrar du jämförde med ;-)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Rytter:
Spontant känner jag att vi inte är i behov av nåt särskilt, det känns som det lag vi har mkt väl kan sluta topp-2 utan någon förstärkning, särskilt om vi får utveckling på den 6:e backen samt någon/några fw.

När det gäller Lavoie så är det en kille som ändå gjorde 50p, då bör man ta sig en funderare. För även om man inte driver kedjan så är det såpass mkt poäng att spelaren ifråga besitter kvalité. För egen del bryr jag mig inte så mkt om att eventuellt inte är center, utan tycker man se till kedjan totala offensiva slagstyrka. Man behöver inte fundera så mkt på centern som skall spela mellan Panarin/Kane kedjan kommer alldeles oavsett ha offensiv slagkraft.

Nu har vi Karlqvist som vi vet kan producera, ge honom rätt lekkamrat och jag är övertygad om vi mkt väl kan ha 4 spelare som snittar 1p/match och den kedjan kommer ha rejäl slagkraft även om Häggström centrar. Vi har dessutom ett alternativ till det är stoppa in en bra ytter med Öhman/Björklund, vilket skulle kunne höja den kedjan ett par snäpp.

Nackdelen är givetvis hur det skulle slå mot utvecklingen på Whalgren/OSL/Alba/Wernblom/Karlström, men samtidigt så vet vi att det vi kommer åka på skador/sjukdomar/avstängningar så de kommer få spela en del ändå.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
J F K: såg tredje målet för Saik, det borde Felix ha tagit. Andra målet liknade lövens vinstmål mot oss, backarna ej uppmärksamma.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Eller:

Kanske dom gjorde, men faktum är att det är tydligt att det är ett lag utan självförtroende och trygghet som möter ett lag som bara trummar på och tror på det dom gör. Det ser ut som det gjort för modo vissa tidigare år, pass som sitter på skridskorna så spelarna tappar farten, skottförsök där man missar pucken, enkla missar kring linjerna och i egen zon som bjuder SAIK på läge efter läge, man passar bort det chanser man har istället för att gå på mål och hota. Känns farligt nästan varje gång SAIK kommer in i deras zon.

Brynäs måste göra något för att vända detta, för det ser inte bra ut och vi vet ju hur svår det är att komma ikapp ifall man ger för mycket försprång i början.
Dom har skickliga spelare men det kuggar liksom inte i för dom, något är fel i laget, kanske är inte Melin rätt man att leda dom.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Eller: Felix släppte in en billig puck igen. Det är lite alsenfelt i modo-varning där. Spelmässigt är man med, Men målvakterna släpper in för många dåliga mål vid fel tillfällen. Man har inget förtroende defensivt och börjar överarbeta situationerna.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
J F K: undrar hur länge Melin blir kvar?
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
J F K: såg att Brynäs ledde skotten i periodpausen men låg under med 1-6.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Rytter: Det är lite dyster stämning i brynäsboken, men släpper bara mora in lite snabba mål är Brynäs ikapp...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov:

Känns som vi kan avstå från honom.

Ser Brynäs-SAIK. Om Johansson inte får förlängt med Brynäs och ingen annan SHL klubb vill plocka upp honom så borde vi gå all-in där. Han skapar mycket men det syns inte i poängprotokollet 1p på 7 matcher. Det är en sådan center vi skulle ha fått tag i som verkligen lyfter laget och kan servera t.ex Karlkvist.

Är förmodligen för bra för HA, men det är en spelare som skulle kunna skapa offensiv i en andrakedja. Är förmodligen 0% chans för oss, går han till HA lär väl Leksand ligga bäst till, men lek med tanken att han skulle gå till oss och få igång produktionen, när han har flyt i spelet är det en spelare som skulle kunna skrämma ett SHL lag i ett kval med sina kvaliteter, han är en sådan som skapar offensiv på egen hand.

Om vi placerar oss högt i serien och funderar på att gå långt i slutspelsserien eller igenom den hockeyallsvenska finalen så kommer vi behöva en till producerande kedja och det är då en center vi behöver. Vi kan ju vänta ett tag till på Häggström/Öhman, men om inte produktionen kommer igång efter 15-20 matcher måste vi leta något.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Monno: AA, jag hoppas dem flyttar skiten till mitt i stan nån gång, dels får de mer cash, mer intäkter resulterar i bättre resultat på måltavlan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Rytter:
Gick som ytter här iaf.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov:

Kommer inte ihåg hur det var med Lavoie om han gick som center i BIK, har för mig han spelade mycket ytter och det var Ejdsell som centrade den linan.

Så frågan är ifall han är den center vi söker efter eller om han gör sig bäst som ytter.
Vet inte hur det såg ut under hela säsongen om man alternerade men kommer ihåg att han gick ytter mot Modo i en match jag såg live och då var Ejdsell center iaf.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
MorganaLefaey:
Nu kan jag ha fel men har för mig ”inga större förändringar”, Sundlöf uttryckte sig nåt i stil med någon som tillför gruppen något, så dörren är inte stängd. Litar faktiskt på att de tar rätt beslut.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: KÖP! :)
Han skulle va perfekt för vår 2a formation.
Inget ont om hägga o Öhman, men hägga ska gnugga o öhman ska va på tillväxt i 3e.
Tyvärr är ju särki emot inköp och dessutom lär vi knappast ha råd.
Men va fan. :)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Gavelo:
Är detta lövens mr x som du skrev om? Iaf ute på marknaden.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
koskinen: En "stor" nackdel för EON är väl att det mer eller mindre är bil som gäller? Går väl kanske några bussar också men?
Lite tragiskt kanske, men man ska inte underskatta värdet av alkoholförsäljning.

Här har du ledig gångavstånd från Allstar, Bishop & Oleary m.fl. och de som bor i stan kan gå hem igen. Tåg t.ex. från umeå är ju inte heller några problem efter man fått sig något innan för kavajen.

Säga vad man vill om Arenan, men den har en förjäkla bra läge. Annat var det i Kempis...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
J F K: 997m ungefär när jag mätade lite genande på hitta.se ;) Från entren på RC dock så lite rulltrappor på det först.

Som sagt, jag är inte så duktig på avståndsbedöma...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
koskinen:
Det tar mellan 5-10 min att gå.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
koskinen: Jo, vi är medvetna om att vi haft riktigt flyt med arenan. Den ligger nere vid vattnet och därmed oerhört nära centrum. Jag skulle tippa att det är ungefär en kilometer om man följer vattnet.

Google maps är inte helt rättvisande. Klickan på "promenera-knappen" så visar den 3,7 kilometer...
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Monno: Fan va nice, tack ska du ha :) Flera som kommit hit har kommit till Sundsvall och ba "ligger det inte här" när dem troligen inte varit här innan, sen ligger arenan 2 mil bort. För några år sen ville dem bygga en helt ny arena mitt i Sundsvall nånstans, men folket blev sur och sa liksom "Timrå ska ligga i Timrå" så då sket dem i allt.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
koskinen: Ja det är gångavstånd utan problem. Du ser arenan från stationen. :-)
Jag är dålig på avstånd men är väl kanske 500m?

Så du kan köpa ordentligt med öl i barerna. ;-)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
J F K: JAAAA! Dem låg fan sist vid 24 omgångar spelade eller nåt och tillochmed ställde in sig smått på kval neråt, såna bragder hoppas man får se igen.
Ska ta tåget till Övik när vi lirar mot er, ska bli skoj, har inte varit där så mycket men ligger tågstationen nära arenan? Brukar åka mest buss och bil.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
koskinen: Leksand för två år sedan låg väl i princip sist till jul. Det tror jag inte är särskilt vanligt, utan tabellen brukar stabilisera sig relativt tidigt. En typ 10-15 omgångar brukar vara en bra vägvisare.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Nucky: Tror som dig, efter 10-15 omgångar ser man en möjligen framtida sluttabell, fast det brukar oftast ändras mycket hit och dit.

Tex nu ligger vi bäst till, snart ligger kanske Modo 1a, vem vet, hoppas alltid vi ligger 1a genom hela säsongen såklart!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: Jo klart sådant påverkar mycket. Men förra säsongen kändes det som han kunde vara mer fysiskt "dominant" och skapa en del på sin fysik. Nu kör han fysiskt med tycker inte han får med sig pucken på samma sätt?

Nåväl det är ju så när vi har många unga också. Efter jul kanske han är superduper. På samma sätt som vissa kan vara superduper innan jul för att mattas av. Det går ju mer upp och ner.
Vi har ju tyvärr dåligt med Connor Mcdavids i laget.

På tal om unga spelare och utveckling, tycker inte Wernblom gått framåt riktigt som man hoppats? Ung säsong ännu. Men hoppas han kan få igång lite poängproduktion i J20 och komma upp med självförtroende. Att nöta på utan poäng i A-laget är kanske inte alltid optimalt för en offensiv 17åring. Verkar inte som han haft något riktigt flyt i J20 heller i år. Dock inte sett någon match?
Hoppas ju personligen på Linus Pettersson någon dag, men då han spelar med rätt hög risk och är liten till växten lär det väl kanske dröja en säsong.
Åhman borde väl få chansen snart? Gjort det bra i J20 såg jag nu.

Edit: Även Oscar Pettersson. Gillade det jag såg av honom i slutspelet ifjol.
Finns många man hade velat testa. Müller är en annan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
atomragnar: Nu tänkte jag inte gå händelserna i förväg men om Modo skall ha en realistisk chans att utmana om shl så behöver man nog leta efter en riktig toppforward/center.
Timrå fick in Dahlén , Löven har en mrX på gång, AIK lär nog förstärka ganska snart och känner jag dalaklubben rätt så kommer man nog bränna allt kapital på några värvningar innan jul, Modo har gått väldigt bra hittills men när andra topplag förstärker så bör man iaf ta upp frågan internt om att på allvar leta en nyckelspelare
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Monno:
Han har oftast lite sämre lekkamrater iår tror det spelar roll, men gör iaf sitt jobb. OSL skulle vara spännade med Karlq - Öhman då man får in lite speed.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Sputnik: Endast 13% in i serien, tycker modo blandat och gett. Nöjd med att det blivit många tre poängare. Men matcher som gårdagen skrämmer, har så mycket ärr från tidigare säsonger. Någon gång i Januari ser man vart lagen faktiskt står. Innan dess vågar jag inte ropa hej. Glad och nöjd* på riktigt kan man ju knappt vara ändå när man ser att det faktiskt är allsvenska tabellen modo ligger i. Men kul de börjat bättre än tidigare. För detta är det i vår det gäller ha poäng för att fördelaktigen komma åtminstone top 4. Sen är ju alla poäng raderade ändå och allvaret tar fart.

*Glad och nöjd = dvs. nöjd på riktigt.
Foppa formulerade sig bra, "det smärtar varje dag jag ser att modo är i allsvenskan".

realist/cyniker ej olagligt.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Gavelo: Ja, framför allt offensivt bidrar inte Röymark och Häggström med mycket just nu. Brukar visserligen krävas 10-15 matcher innan äldre spelare kommer igång ordentligt, får hoppas de helt enkelt är trögstartade.
De kommande 8 dagarna blir väldigt intressanta med 3 bortamatcher mot Pantern, Vita Hästen och Almtuna samt en match hemma mot Timrå.
Efter det tror jag vi ser var det barkar..
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: Tycker inte alls Alba visat upp spelet från ijfol. Inte riktgt vän med pucken känns det lite som? Antagligen en del psykologiskt.
Man kanske borde testa Wahlgren eller ännu hellre OSL i den kedjan istället.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Mydar: Det tror jag inte alls. Serien kommer säkert att skiktas vad det lider, med några lag som drar ifrån, men jag tror att både Timrå och Modo kommer att vara med i den tätklungan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Nucky: Han har varit lite anonym hittills men vi vet ju att han kan bättre.
Dock är jag lite besviken på Röymark och Häggström, dom är fantastiska i boxplay och jobbar ofta hårt men det känns som att båda fallit ur matcherna en aning på slutet, man hade hoppats att rutinen de båda besitter skulle visat sig mer på isen, men som sagt Häggström har ju ingen försäsong i benen så där får man nog ha lite mer tålamod.

Såg för övrigt att Anton Karlström fick några byten igår, kanske man snart kan hoppas på att M.popovic ,N. Muller, bröderna Wahlgren får testa, den förstnämnda hade jag nästan trott kunna ta en plats i A-truppen med tanke på hur han spelade i slutspelet och den där junior VM turneringen, men allt har väl sin tid.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Tarasov: Alba är sig inte lik sen ifjol, så där finns sparkapital. Grabben är ju bara 20 år också, så man får nog räkna med lite dippar i formkurvan.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
atomragnar: SHL platsen? Jag har bara gett min syn på varför Timrå ligger där dom ligger just nu och det är inte konstigt att man är glad just för tillfället, precis som ni är glada för er placering och spel och med all rätt då ni spelar bra hockey! Skulle tycka det var riktigt roligt om vi kunde köra Slaget om Västernorrland 3.0 i SHL kval till våren. :-)
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Mydar:
Så länge Modo håller sig i mellanskitet eller uppåt tkr jag det är ok, iaf första halvan av serien. Sen skulle det vara bra för ekonomin om man tog sig till allsvensk final mot någon av våra grannar, men vi får se hur säsongen utvecklas. Karlqvist - Öhman - Alba var iaf ingen höjdare igår, men Karlqvist - Öhman lär nog få fortsätta.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Rytter: Nja, inte så säkert på det - oerhört jämnt i tabellen som vanligt, iomed förlusten nu så dras vi med in i mellanskiktet. Timrå kommer säkert utöka placeringen, en förlust till och luckan blir allt svårare ta igen
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Sputnik: Grattis till SHL platsen,.. Kan undra varför vi ens fortsätter spela om det, när det är så tydligt.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Woody: Vad snackar du om?!
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
Gavelo: Det måste ha varit oerhört tungt i fjol när seriens bästa lag bara var en målskillnadsaffär från att åka ner i ettan....
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
modomille: För övrigt håller jag med Johan Svensson i Expressen om att Modo har betydligt större chanser än Leksand att gå upp. Ni har spelat riktigt bra fram till i dag. Leksand verkar nästan ha gett upp innan serien har kommit igång.
Kommentera

Sv: Modo - SSK 11/10
mr_brasco: Någon som har Aftonbladet plus och kan klippa in artikeln om Modo och Särkijärvi?
Kommentera

1843014 · »